{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
778 visninger | Oprettet:

undren over dommer {{forumTopicSubject}}

I går var det ikke til at få armene ned, da fik Bianca 1. præmie og cert. i dag fik hun en 2. præmie.

sidste gang vi var til udstilling brød dommeren sig ikke om halerne på samtlige Japanske spids og selv champion-hannerne fik 2. præmie. Her reddede Bianca sig dog en 1. præmie, selvom der også var negativ kritik at hendes hale.

jeg undre mig bare over så stor forskellighed og meninger om hvordan en race skal se ud.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  undren over dommer
  • #2   12. aug 2007 sådan er det jo desværre

Tabu ahr været i ringen 2 gange, 1. fik han en 2. pr
    2 gang 1 pr og SL

så... stor forskel der

• #3   12. aug 2007 ja men skulle bare tro at de gik mere efter racestandarden. nogle dommer dømmer også ned hvis de syntes hunden er for lille eller for stor, selvom de holder sig indenfor standarden

• #4   12. aug 2007 Connie....Sådan er spillets regler. Det er vel også spændende, at dommerne ikke bare dømmer ens.

• #5   12. aug 2007 jo jo undre mig jo bare

• #6   12. aug 2007 Ja, det er utroligt som en hund kan ændre fra dag til dag hvis man skulle konstruerer den udfra dommernes beskrivelser.
    Lørdag blev Fossi BIM (han blev slået af hans datter/ mit opdræt, så det var ok).
    Søndag var han for ung og ikke udviklet nok. 1.ch 1v

• #7   12. aug 2007 estrid - godt der er flere der kan undre sig.

• #8   12. aug 2007 Igår fik Addi 1p4v BTK4 og idag 2p men med ens kritik af 2 forskellige dommer.... hmmm

• #9   12. aug 2007 jeg prøvede i 2000 at min første hanhund - Bjarke - blev bedømt af den samme dommer to gange indenfor 3 uger.
    Første gang 1.ch 3v i Spidshundeklubben og anden gang 1.å 1v ck cert bir på en nationaludstilling i Sverige.

• #11   12. aug 2007 En dommer har jo sin favorit hund inde i sit hoved, og det behøves jo ikke være ens fra dommer til dommer. Jeres hunde er trætte i dag, derfor måske en anden bedømmelse. Man skal aldrig forvente noget.... på 2 dobbeltudstillinger har jeg oplevet at Albert fik 2 præmie den ene dag, dagen efter vandt han sin klasse ! På den anden blev han 4 vinder. Det er jo præcis hvad den enkelte dommer lægger vægt på, der er alt af gørende.Samtidig med er det jo konkurrenterne hunde, der også kan være bedre den ene dag og trætte og uloplagte den anden....
    Hvem ved det kan også være at dommeren i går var for " sød"

• #12   12. aug 2007 Hos newferne i går fik en tæve certet, i dag fik hun 1 præmie... En han blev champ i går, i dag blev den slet ikke placeret ....

• #14   12. aug 2007 Bullpower....Ja rigtigt ;o) men nogengange undres man da over deres placeringer ;o)

• #15   13. aug 2007 nej også kritikken kan undre. De har dog en racestandard at gå ud fra.
    nogen gange har dommeren en eller anden kæphest der ikke nødvendigvis hænger sammen med racestandarden.
    ved sidste udstilling var der noget i vejen med samtlige haler også hos danske og internationale champs. der ellers aldrig havde hørt det før. og i weekenden fik vi da også ros for halen igen.

Bullpower - det burde ikke betyde noget for præmieringen hvor mange hunde man er oppe imod. Præmieringen er jo individuel på hunden selv, placeringen afhænger af de andre hunde. Og da det var de samme hunde begge dage er det ikke slet ikke forklaringen denne gang.

• #16   13. aug 2007 Mennesker er jo SÅ forskellige - det er dommerne jo også - altså "kun" mennesker.
    De ser og oplever vores hunde forskelligt, og som Marianne skriver, så har de også forskellige billeder af, hvordan de syntes en rece skal se ud....

Fik på min første udst. med Rosita 1 præmie CAC, CAICIB og BIM - næste udstilling var hun forlang i snuden, forkert vinklet, for slank..... Ja, det havde vist bare været bedst for hende, hvis hun havde været kvalt fra fødslen :o) Det kan jeg altså ikke tage mig af - i min verden er hun den smukkeset, uanset hvad andre mener....

• #17   13. aug 2007 Smydi...Samme opfattelse har jeg....Tab og vind med samme sind.

Norsk buhund blev jo bedømt i samme ring som jeres. Kan forstå at det var de samme der blev bir og bim begge dage. Så der har dommerne jo været enige begge dage !

• #18   13. aug 2007 Marianne..... Det er jo netop det der er problemet, for mange udstillingsfolk (IKKE ALLE) de gider ikke være sure når de vinder ;o)

• #19   13. aug 2007 ..... Også syntes jeg heller ikke folk er gode til at erkende, at alle hunde har gode og dårlige sider - det har ALLE hunde, inkl. mine egne...

• #20   13. aug 2007 Smydi....næ, der er dommeren det mest geniale og fantastiske menneske ;o) Om placeringen så har været reelt, det skænker folk ikke en tanke....
    Hos os kan nogle dommere lig en stor og grov newf andre en lille fin en, nogen kan ikke fordrage hvid/sort, andre er skudt i dem...De ligger alle inde for standarden, men dommerne har klart deres favoritter....Hvis man til slut kikker på bedst i køn, er der som regel en rød snor i dommerens bedømmelser....Jer med de få race hunde, skruer måske forventningerne for højt op. Fordi der kun er 2 hunde af racen, er det jo ikke ensbetydende med top placeringer ! Med 100-120 newf på vores egne udstillinger, så skulle jeg jo pive konstant *ss*

• #21   13. aug 2007 ja det er da nogle gange utroligt at øjne kan se så forskelligt på hundene...

• #22   13. aug 2007 Marianne.... Dommerne er ikke anderledes end os - vi har også vores favirittyper inden for vores respektive racer....
    Du skriver: "Jer med de få race hunde, skruer måske forventningerne for højt op".... Kan ikke svare for andre end mig selv - jeg har det helt fint med begge bedømmelser af Rosita, og har ikke haft de store forventninger. Jeg har haft det sådan, de 2 gange jeg har været på udst. med hende - at det bare skulle overståes, så vi kunne få noget kaffe og slik :o) Glæder mig på de andres vegne det gik godt for dem, næste gang går det måske godt for mig igen....

• #23   13. aug 2007 Jeg synes at det er morsomt at jo værre placering, des bedre kritik min hund får. Men det er vel egentlig bare et udtryk om hvor forskelligt dommerne dømmer (hvad de kigger efter, hvad de kan lide, hvor hårde de er osv)

Jeg synes at det er enormt spændende at man aldrig kan regne med noget.

• #24   13. aug 2007 i misforstår mit indlæg hvis i tror jeg brokker mig. Det var en undren ikke andet.

vi forventede faktisk ikke så meget af Bianca denne gang, da hun hun ikke fremstår i fuld pels og har løbeøjne p.gr. forestående løbetid.

• #25   13. aug 2007 Jeg tror skam ikke at du brokker dig. Man må gerne undre sig uden at det nødvendigvis er brok smiley

• #26   13. aug 2007 Smydi....Fuldstændig på samme måde har jeg det...
    Kan dog se på den udstillinger hvor der ikke er mange newfer, er der da nogen der vinder som aldrig ville have fået den placering, hvis der havde været større konkurrence....

Connie ...Ser ikke dit indlæg som brok....Prøver bare at fortælle at sådan er det bare....Alberts 2 præmie kritik , var faktisk bedre end hans vinder placering...I 2 præmien havde den tyske dommer lagt vægt på hans gode ting hvor dommeren som dømte ham til vinder, kommenterede de negative ting ;o) Nu er det så sådan at tyskedommere meget tit giver unghunde hanner 2 præmier, da de ikke mener at de er færdige....Hele gruppen af unghundehanner fik det den pågældende dag...

• #27   14. sep 2007 Ja det med dommere er en gåde. Jeg har prøvet at udstille en weekend og få 2 præmie om lørdagen fordi min han manglede muskler, om søndagen fik jeg så 1 præmie og CK med en kritik om hvor dejlige mange muskler min hund havde. HMM måske kan en hund udvikle sig meget på én nat når man sover i en hytte i Sdr Omme smiley

Kommentér på:
undren over dommer

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce