Kamphund/Muskelhund definition her af? {{forumTopicSubject}}
I forbindelse med Bettina & Christians indlæg: "Fy for en gang pladder!" stillede jeg nedenstående spørgsmål. Men for ikke at besudle Bettina og Christians indlæg, som handlede om noget lidt andet, besluttede jeg mig for at oprette et nyt emne, hvor der kan diskuteres definition af kamp-og muskelhunde - altså hvilke racer, som indgår i disse betegnelser. Begge betegnelser bliver lystigt brugt i mange sammenhænge- i medier, debatter, her på HG, hos DKK, DTK etc etc. Men kan det verificeres hvilke racer betegnelserne omhandler?
Hvilke racer vil i mene går ind under betgnelsen "kamphunde"? Er det den slags hunde, som oprindeligt har været benyttet til at kæmpe mod andre dyr i tidernes morgen? Eller er det kun den slags hunde, som har kæmpet mod andre hunde, som indgår heri?
Og "muskelhunde"? Que? Nogle mener det kun er AST, DG, AB og STB'en der går under denne betegnelse? Men hvad er det som definerer en muskelhund? Er det det faktum, at mange af disse racer er korthårede og man derfor kan se og mærke deres muskulatur bedre end ved fx. langhårede hunde?
dec 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 351
Men har du en kommentar til indlægget?
dec 2006
Følger: 27 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 351
Jeg tænker på hvilke racer man helt specifikt vil betegne som kamphunde? Det kan jeg da godt selv være i tvivl om (også derfor jeg synes det er et for tvetydigt begreb at bruge) da jeg har opfattelsen af, at nogle mener, at det kun er betegnelsen for de hunde som blev brugt i kamp mod andre hunde, hvorimod andre synes at mene at dette begreb gælder alle hunde som i tidernes morgen har været brugt til at kæmpe mod alle slags dyr.
maj 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 58 Svar: 203
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 39 Hunde: 2 Emner: 413 Svar: 5.979
Men mht. "kamphunde" begrebet er det meget svært at definere. Det er nu engang et meget nutidigt begreb som hovedsageligt er skabt eller genskabt af medierne/ mennesker, derfor synes jeg man bør spørge diverse journalister hvad de mener når de skriver "kamphund". Jeg kan ikke sætte nogle specifikke racer i kategorien, men der er jo ingen tvivl om hvilke racer offentligheden og uvidende folk normalt mener når de bruger betegnelsen. Men helt ærligt vil jeg hellere bruge den frem for "muskelhunde". Fordi i min verden er "muskelhund" meget misvisende - fordi som jeg ser på det har alle hunde muskler. *ss*
Men jeg bruger altid citationstegn når jeg bruger nogle af betegnelserne... Fordi det er den måde folk forstår hvad man mener... Men allerhelst skriver jeg blot Amerikanske Bulldog, Amstaff osv. Eller "den type racer" det bruger jeg også tit... *ss*
Kamphund/Muskelhund definition her af?