6.768 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 102 Svar

Udfordringer med naboens håndværker Udfordringer med naboens håndværker

Håber der er nogen, der kan hjælpe med en god måde til at kommunikere med naboens håndværker på - uden at eksplodere!!

I ugerne op mod pinse havde jeg tømrer på derhjemme, for at skifte nogle plankeværk, låger, og lave overdækning + sider til noget af min terrasse. Oveni skulle de renovere træterrassen - dvs. skifte de planker, der trængte og højtryksspule resten.
Alt var godt, og i løbet af pinsen fik jeg både givet den olie, og to gange træbeskyttelse, og sendte glad billeder til to af veninderne, for at vise, hvor pænt det nu var.

Nå... onsdag efter pinse kom naboens murer så. Naboen havde en sætningsskade på sin garage, og da den står i skel, var de nødt til at komme ind i min baghave for at reparere den. Det var jo fair nok. Lige bortset fra, hvordan terrassen så kom til at se ud..

Han havde ikke blot undladt at dække af, men havde også brugt træterrassen til afsætning af de store gasbetonsten, så det lignede noget, der var løgn, da jeg kom hjem. (se foto)
Jeg kontaktede straks naboen, og sendte ham billedet, og spurgte ind til det. Svaret var at mureren ikke var færdig med at rydde op, men ville komme dagen efter.
Det var så sidste onsdag, hvor han godt nok flyttede gasbetonstenene (og istedet stablede dem op af mit nye plankeværk), men havde havde ikke taget sin cementblander med, så jeg gik ud fra, at han måske stadig ikke var færdig.

Nu har jeg så rykket og rykket. Jeg kan ikke få mine ting på plads, jeg kan ikke få malet tredie gang, og min tømrer siger, at træet kommer til at tage skade, hvis murerstøvet bliver liggende.

Her i tirsdags fik jeg så kontakt med ham gennem naboen, og han var ret uforstående overfor, at jeg ikke mente, der var ryddet op (nyt foto i kommentar) Han sagde, at han både havde spulet og fejet, og svarede ikke på, hvorfor i alverden han ikke bare havde dækket af og taget hensyn.
Han ville dog "komme forbi" og kigge på det. Det har han stadig ikke været.

Hvad kan jeg gøre? Hvis det var "min" håndværker, ville jeg nægte at betale regningen, før der var ryddet ordentlig op, men det er jo lidt svært, når det er naboens?

Her et foto af, hvordan der så ud, den dag jeg kom hjem:

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udfordringer med naboens håndværker
  • #1   20. jun 2019 Og sådan her, ser der så stadig ud:

profilbillede
  • #2   20. jun 2019 Og et sidste foto - taget to dage før han kom, hvor jeg kun manglede at male sidste gang:

profilbillede
  • #5   20. jun 2019 Min nabo bad bare mureren om at kontakte mig.
    Jeg havde håbet på at rende ind i naboen, for vi har et rigtigt fint forhold - og så bede dem om at komme ind og kigge på det. Men jeg har ikke set dem de sidste par dage.
    Jeg har løbende sendt dem billeder...

• #6   20. jun 2019 John - stenene er fjernet nu, og jeg får nok svært ved at samle resten af det sammen, og smide det over hækken smiley smiley

• #7   20. jun 2019 Kan ikke hjælpe for jeg var gået amok!

• #8   20. jun 2019 Jeg ville gå til naboen nu og bede dem få tingene i orden nu! Tag før og efterbilleder med og sig til naboen at du går videre med sagen hvis ikke der sker noget nu. Det er naboens ansvar!

• #10   20. jun 2019 Min plan er også stadig at snakke med naboen, for mureren er vist én som de kender privat. Skal bare virkelig have styr på mit temperament inden, for jeg har ikke lyst til at ødelægge det gode naboskab, og det er jo ikke naboens skyld.

• #13   20. jun 2019 jeg var desværre også tændt af - så må mureren sende en anden håndværker og udbedre skaderne så det igen ligner det det gjorde inden de gik igang smiley
    eller må naboen jo over at gøre rent efter hans håndværker ven smiley

• #15   20. jun 2019 Christina - jeg tror virkelig ikke, at de er klar over hvor slemt det er, fordi jeg ikke har kunnet vise dem det.
    De ER virkelig søde, og vi hjælper generelt hinanden på mange områder.
    Han kommer bla. tit over, når han er ved at fylde sin trailer, for at køre på genbrugen, og spørger, om jeg har noget, han skal tage med.

Jeg må ligger mig på lur bag hækken - måske jeg kan lave yoga og spise is der? smiley

• #16   20. jun 2019 Tag fat i dit forsikringselskab, og så klarer de resten.

Reelt er du jo blevet påført en skade. Anmeld det , for så skal du ikke bøvle mere med det.

Om dit forsikringsselskab så henter pengene hos muren eller naboens forsikringselskab er dig irrelevant.

Og nej, selvfølgelig skal du ikke lægge dig ud med din nabo. De kan jo heller ikke gøre for det. Det ville da være tosset at miste et godt nabovenskab for sådan omend irreterende men trods alt ubetydelig ting.

• #19   20. jun 2019 Når jeg læser kommentar om at skrue tonen op, eller at blive tosset over den slags, så kan jeg godt forstå at nogen mennesker ryger meget i konflikt.

Jeg ville aldrig kunne hidse mig op over så lidt.

Gu er det da skide irreterende og ærgerligt lige i nuet, men det er jo ikke værre end at forsikringen kan klare det. smiley

• #24   20. jun 2019 Martin - Jeg er faktisk normalt ret god til at styre mit temperament, og har bestemt ikke tendens til at ryge i konflikt.
    Men når man helt alene ikke blot har brug temmelig mange penge, men også rigtigt mange timer (jeg er ikke gør-det-selv-typen) Og bare var SÅ stolt og glad over, at NU var det næsten færdigt, så er det bare ikke til at bære.
    Jeg blev så ked af det - bla. fordi jeg bare ikke har timerne i døgnet, til at starte forfra med at vaske ned, og male påny.
    Ihvertfald ikke, så jeg indenfor en overskuelig fremtid, faktisk kan pakke de nye møbler ud, og også begynde at nyde den....

Jeg tror også, det hører med, at jeg i lang tid har gået over været lidt bekymret over, at det skulle laves, fordi jeg ikke vidste, hvornår de kom, hvor godt de ville spærre af (når de nu åbnede ind til naboen) og om de ville sørge for at holde lågerne lukkede, når de var der.
    De skulle jo dele baghaven med hundene, de gange de var der..

• #25   20. jun 2019 @Christina
    Du kan ikke bestemme hvad andre mennesker gør, men du kan heldigvis bestemme 100 procent over din egen adfærd. Det var noget min far altid sagde til da jeg var lille.

Hvis du sætter ind i den sætning, så vil opdage, at andre mennesker skal ikke definere dit humør. Nogen vil også kalde det at tage kontrol over sit liv.

Det lyder meget højtflyvende måske, men det er et livsvilkår vi alle kan vælge.

Er ting uden for min kontrolcirkel har jeg besluttet at det ikke skal påvirke mit humør.

Jeg tror nemlig på, at er man konstruktiv og positiv i sin tankegang, så finder man nemmere løsninger.

Omkring dit problem, så ville jeg vende det med kirken. Alternativt, så ville jeg sætte et skilt op. Biler uden parkeringstilladelse bliver fjernet for egen regning.

PS: Det er dog ulovligt at gøre i praksis, men det ved folk jo ikke. smiley

• #27   20. jun 2019 @Karina,
    Jeg kan da godt forstå du er pisse irriteret, det er jo derfor at jeg foreslår at du tager kontrol over situationen.

Lige nu overlader du ansvaret til en løsning på dit problem, ved en håndværker som i mine øjne er en sjusker. Det ville mit kontrolgen aldrig tillade.

Så jeg ville ringe til mit forsikringsselskab og anmelde. Du har jo endda billeddokumention. Vi kan alle se at det er noget rod.

• #28   20. jun 2019 @Christina,
    Du har jo truffet dit valg. Du vil lade dig provokere.

Jeg er da hamrende ligeglad, jeg kan kun fortælle hvad jeg ville gøre, og hvordan jeg håndterer irreterende situationer.

• #29   20. jun 2019 Jeg ville tage fat i naboen igen og forklare dem det sådan som du beskriver det i indlæg 24; at du faktisk er lidt ked af det, for du havde sådan glædet dig til terrassen var færdig og du kunne bruge dine nye møbler. Nu er du rigtig ærgerlig over, at det ikke er blevet ordnet endnu og du er i øvrigt også lidt bekymret, fordi tømreren siger, at træet kan gå i stykker, hvis der ikke snart bliver gjort rent.
    Forhåbentlig tilbyder de så selv at kontakte ham igen.

• #31   20. jun 2019 Så fint Therese!! Håber jeg når at fange dem, inden jeg kører på træningspladsen i aften, men ellers må jeg ind og ringe på bagefter.

Ooooogggg ellers må det blive forsikringen i morgen smiley

Tak allesammen. Man kan sgu altid regne med jer smiley

• #32   20. jun 2019 du skal nok ikke gå helt slim shady på dem men naboens ansvar.... helt enig

• #33   20. jun 2019 @Therese,
    Det er også stærkt, når folk indrømmer at man er ked af det.

Hvis et menneske kom til mig på den måde, så ville jeg sætte himmel og hav i bevægelse for at ændre tingene.

Kommer folk aggressivt i mod mig, så bliver jeg i stedet arrogant.

Gud hvor er man egentligt primitiv... smiley

• #34   20. jun 2019 Ja, jeg har det ligesådan, Martin smiley Okay, jeg bliver måske ikke arrogant, men jeg bliver sur smiley Det rammer lidt på en anden måde, hvis folk fortæller, at de er kede af det.

• #35   20. jun 2019 @Karina: Øv hvor kan jeg godt forstå at du blev ærgelig og ked af det. Jeg synes også det er virkelig fornuftigt at følge Thereses råd. Min erfaring er at man kommer længst med en positiv tone i den slags sager. Begynder man at virke sur og småaggresiv så møder man nærmest pr automatik modstand - uanset hvor meget man har ret.

• #37   20. jun 2019 Jeg ville invitere naboen over til en øl, så han selv kan se hvor galt det er. Vis ham billederne af hvor fint din terrasse var før der kom håndværkere. Mon ikke din nabo også er interreseret i at bevare det gode naboskab og får muren til at komme og rydde op og gøre rent på din terrasse så den står lige så flot som før.

• #39   21. jun 2019 Jeg forstår slet ikke at muren ikke har tænkt sig om og placeret stenene ved siden af..

især hvis han fra start vidste det var en nabos terresse

• #40   21. jun 2019 Er der en risiko for, at mureren - som du beskriver er en bekendt af naboen - har arbejdet helt eller delvist uden regning?

Det kunne være grunden til at de holder sig lidt under radaren.

Til gengæld giver det mulighed for dig at lægge mere pres på - for det der, det skal ordnes og terrassen skal bringes til oprindelig stand og det kan kun gå for langsomt.

Overvej om det måske snart er tid til at henvende dig skriftligt, så der kommer dokumentation for forløbet.

• #41   21. jun 2019 Lille update:
    Det lykkedes mig ikke at få fat i naboen, inden jeg kørte på træningspladsen i går, så jeg sendte ham istedet en SMS, og spurgte om han ville kigge ind - enten mens jeg var væk, eller når jeg var tilbage igen, fordi jeg gerne ville have ham til at se terrassens tilstand, så vi var enige ift. kontakten til mureren. Jeg lagde heller ikke skjul på, at jeg var rigtig ked af det.

Han svarede, mens jeg var på træningspladsen, at mureren kommer "i næste uge".

Jeg havde i mellemtiden nået at snakke med en gammel garvet murermester (Han ejer den plantage, jeg lejer til hundene) og han var dels yderst forundret over, at der ikke var dækket af, inden mureren begyndte, og dels over, at der ikke STRAKS var støvsuget bagefter, for "limen" man bruger til gasbetonsten er åbenbart ætsende.
    Og han var ret sikker på, at hvis det overhovedet kunne renses ned nu, så ville træet tage så meget skade i processen, at det er forfra og om igen med renovering, olie og træbeskyttelse.

Nå.. men jeg skrev så til naboen, da jeg kom hjem igen, og gav ham den samme update. Og skrev, at jeg regnede med at ringe og tale med forsikringen på mandag, og lade dem tage over, hvis han ikke havde en bedre ide.

Svaret var "mureren ringer til dig i morgen". Det er ligesom om, jeg bare SLET ikke kan trænge igennem, og få ham til at tage dialogen, selvom det (Ja CH) er hans kammerat.

Må indrømme at jeg ikke ligefrem er blevet mindre frustreret siden i går.

PS - jeg har allerede en del på skrift, for kommunikationen med mureren har primært været på SMS.

• #42   21. jun 2019 Mikes mor - så vidt jeg kan huske fra murerens bil af, så er han selvstændig (dvs. uden chef) Jeg mener ihvertfald, at det var hans eget navn, der stod under firmanavnet.

• #43   21. jun 2019 Jeg synes ikke du skal give flere chancer men gå videre med det allerede i dag.
    Det er simpelthen så flabet en attitude hele tiden at spise dig af med at han hele tiden er lige på trapperne.
    Fejlen skulle have været rettet for længe siden.

• #44   21. jun 2019 Jeg har lige talt med mureren - og det var en rimelig positiv samtale. Han siger, han ikke har brugt gasbeton-lim, men kun alm. mørtel, og mente iøvrigt, at meget af det nok var mudder, fordi han samtidig har gravet et stort hul, for at komme ned og reparere fundamentet. Men jeg må indrømme, at uanset hvor meget mudder, der indimellem har været i haven, og uanset hvor meget hundene tonser rundt i det - og videre henover terrassen - så har jeg aldrig nogensinde kunnet se det på den...

Nå... men han kommer på mandag, med en højtryksspuler, og er også helt afklaret med, at han kan bliver nødt til at efterbehandle.

Så nu krydser jeg bare fingre - men vil dog stadig hive naboen ind til en øl i weekendens løb, hvis jeg får øje på ham...

• #49   21. jun 2019 Ja, det er nok en god idé, at tage en snak med forsikringen.

Jeg har SÅ svært, ved at holde min nabo inde i loopet omkring det her. Dels sender han mig selv konsekvent videre til mureren, og dels har mureren nu også to gange sagt, at jeg bare skal tage det direkte med ham, og ikke med naboen.

Og jeg ved godt, at et "rigtig" højtryksspuler nærmest kan flænse træet op. Han mener, han kan klare sig med hobby-udgaven, der ikke kører med specielt højt tryk. Men nu må vi se.
    Udfordringen er, at det netop ER en ældre terrassen. Alle de dårlige bjælker er dog skiftet ifm. det her, så kun de sunde var tilbage, og efter olien og træbeskyttelsen, så var tømreren og jeg enige om, at den faktisk var tip-top. Håber ikke, der sker yderligere skader med spulingen, som han så forsøger at dække ind under, at det jo også er "gammelt træ".

• #50   21. jun 2019 Sikke noget bøvl, mand. Og alt det kunne både du og han være sluppet for, hvis han bare havde dækket af, inden han gik i gang. Det er sgu utroligt smiley

• #54   21. jun 2019 Jeg synes også du skal gå videre til forsikringen nu.

• #58   21. jun 2019 Hvis han renser af med en højtryksrenser så skal brædderne slibes af med sandpapir bagefter når de er tørret, og så helt forfra med oliebehandlingen. Og sådan som mureren har gebærdet sig med mere eller mindre ligegyldighed, så tror jeg ikke du får ham til at slibe og oliebehandle..

Overlad det til forsikringen allerede nu, det er nok det bedste.

• #60   25. jun 2019 Han brændte mig af.. eller det vil sige - han skrev kl. 14 i går, at han ikke kunne nå det, men ville komme i dag istedet.

• #62   25. jun 2019 Det er også absolut sidste chance for ham i dag... smiley smiley smiley

• #64   25. jun 2019 Jeg synes så ikke den holder, den med at naboerne ikke kan gøre for det - især ikke når vi snakker at det er en af deres venner, som har lavet arbejdet.
    - Det er sgu deres ansvar!

Jeg synes sagtens man kan være høflig, men bestemt og bevare et godt naboskab - og ellers tænker jeg, hvis de seriøst vil røvrende en, fordi deres håndværker er en klaphat, så var det ikke det bedste naboskab anyhow.

Tænker det måske er på tide, at snakke med nogen der har forstand på det, og så få en plan fra dem du kan holde dig til - og meddele naboen at det her er hvad der skal gøres ved terrassen, og det skal ske NU? Giv dem nogle muligheder, fx du får din håndværker ud og gør det og de tager regningen, eller du kører den over forsikringen etc. og så sæt en tidsfrist på.

Lad være med at lade dig spise af, med en dårlig løsning, fra en dårlig håndværker - fordi det er han da tydeligvis ham der har været i gang med deres.

Synes da naboerne er uhøflige, at de i den grad bare smider lorten videre og ikke anerkender det en døjt o.O

• #65   25. jun 2019 Ja - de siger, at jeg skal afvente, og se om han udbedrer det. Og hvis jeg så ikke er tilfreds, skal jeg kontakte ham igen, og bede om at få hans forsikringsoplysninger

• #67   25. jun 2019 Isabelle - se #65. Jeg har talt med forsikringen smiley smiley

• #68   25. jun 2019 Nyeste update - mureren har lige sendt en sms om, at han nu er færdig med at rense terrassen. Nu er jeg sååå spændt på, hvordan der ser ud, når jeg kommer hjem, og den er tørret op...

• #69   25. jun 2019 Det er jeg faktisk også smiley Lad os da håbe, at han har gjort det ordentligt.

• #70   25. jun 2019 Det bliver dælme spændende!!

• #75   25. jun 2019 Ja... det har jeg også selv.
    Men jeg HÅBER virkelig, at den er rimeligt ok, så jeg kan slippe afsted med, bare at give den sidste omgang træbeskyttelse, som jeg skulle efter den "oprindelige" plan.

• #77   25. jun 2019 Trine - den manglede at få sidste gang. Ikke kun de 20kvm, som han har fået svinet til, men alle 50 kvm. Så der er ingen vej udenom, at jeg selv skal i gang. smiley

• #82   26. jun 2019 Det er stadig ikke godt. Det ER bedre - men ikke godt. Den er stadig lysegrå og der er stadig områder, med mindre grålige skjolder...
    Nu har "min" tømrer, der har stået for renoveringen, lovet at ringe til mureren her i dag, og "tale med ham på håndværkersprog". Så må vi se, om det har nogen effekt...

Nyt billede - som faktisk ikke viser det værste, for der står møbler lige nu

profilbillede
  • #84   26. jun 2019 Nej... og han har kun spulet den halvdel, som var tættest på muren, uden at tage hensyn til, hvor meget det havde spredt sig, fordi det har ligget så længe, og både jeg, hundene og mine håndværkere, har været nødt til at færdes der.

• #85   26. jun 2019 Jeg må indrømme at jeg simpelthen ikke forstår at du bliver ved med at finde dig i det, det er ikke dig som skal bøvle med mureren! Det er din nabo! Gør din nabo opmærksom på at din tålmodighed er opbrugt! Din tømrer vil nu renovere terrassen og regningen bliver sendt til naboen!!

• #86   26. jun 2019 Bodil - ifølge min tømrer er det nu en sag for murerens forsikring, og det er det, han vil fortælle ham i telefonen.
    Bede ham om forsikringsoplysningerne, og meddele at han nu vil rette op på skaderne, og sende regningen videre til forsikringen.
    Jeg ved ikke, om det er "den rette" vej, men hvis det kan løses på den måde, så er det fint med mig smiley

• #88   26. jun 2019 Ja, og jeg vil være mest tryg ved, at det er min egen håndværker, der retter op på det nu.

• #90   26. jun 2019 Tømreren har snakket med ham, og det var desværre heller ingen konstruktiv samtale. Jeg kan godt fornemme, at mureren er ved at være ret sur nu, og han har lige skrevet, at han ikke forstår, jeg har blandet tømreren ind i det, og at han vil komme i morgen og "rense det en sidste gang med mursyre og skylle det godt med vand, og at han så regner med, at det så er afsluttet!" Og at det jo godt kan være, at der hvor det er gråt, skal det have mere olie/beskyttelse.
    Yearh right.. Det HAVDE jo fået olie og beskyttelse, som han så ødelægger mere og mere.

Nu går jeg og venter på, at forsikringen ringer tilbage. Jeg vil ikke have den murer ind på min matrikel mere, hvis det på nogen måde kan undgås.

• #91   26. jun 2019 Jeg gentager lige, jeg forstår simpelthen ikke at du overhovedet er gået i dialog med den murer! Det er ikke dig som skal bøvle med ham,det er din nabo, ansvaret er hans ikke dit.

• #93   26. jun 2019 Tak Lillemanden smiley

Bodil - jeg kæmpede virkelig for at få naboen til at tage dialogen, men det lykkedes ikke. Så hvis der overhovedet skulle ske noget, var jeg nødt til at have direkte kontakt med mureren.

Jeg har talt med min forsikring. Vi har aftalt, at jeg skal skrive til mureren, at jeg ikke ønsker han skal gøre yderligere for at rette op på skaden, men istedet skal anmelde det til sit forsikringsselskab - og at min forsikring ellers sidder klar til at tage over.

Åh altså - hvorfor skal det være så bøvlet?

• #95   26. jun 2019 Tak Mikes Mor. Og ja.. jeg forsøger faktisk generelt at opføre mig anstændigt, og behandle folk ordentlig. Men med ham her virker det gode åbenbart ikke rigtigt...

Jeg har sendt ham beskeden nu, og håber så egentlig bare, at jeg ikke kommer til at høre mere til ham.

• #96   26. jun 2019 Gad vide om naboen finder en anden næste gang smiley

• #97   26. jun 2019 Gisp - det slår mig lige, at der faktisk er to sten mere, de skal have skiftet i den side af garagen. Åh gisp og gru!!!

• #99   26. jun 2019 Det må de jo få ordnet på anden vis uden adgang til din matrikel.

• #100   26. jun 2019 Tjaaah, de må vel bare gøre det "indefra" istedet for udfra?
    Her ved de sidste to sten, skal de ikke ned til soklen. De sidder ret højt oppe, så det bør de kunne gøre inde fra garagen af! Så kan de svine der.

• #101   26. jun 2019 HVIS der skal nogen ind, for at arbejde på min side, så bliver det ihvertfald mens jeg er hjemme!

• #102   26. jun 2019 ...og med en skriftlig aftale om at efterlade alt, som det var smiley

• #103   26. jun 2019 Tænk at man når ud i at mene, at det er nødvendigt at få på skrift - og ikke bare en helt almindelig forudsætning smiley
    Men det er jo konsekvensen af sådan en oplevelse her.

• #104   26. jun 2019 Fuldstændig.
    Det burde give sig selv

• #106   26. jun 2019 Ida - det har hen også. Og han har endda kastet håndklædet i ringen. Hans tilbagemelding var, at mureren ikke ville tale mere med ham. Så han er altså ikke nem smiley

• #108   26. jun 2019 Jeps - det er fuldstændig urimeligt!

• #109   26. jun 2019 hvad gør du hvis mureren ikke tager det med hans forsikring?

hvis det er en naboen kender kunne det nemt være en vennetjeneste

• #110   26. jun 2019 Så må han betale af egen lomme. den må han tage med ts forsikring.

• #112   26. jun 2019 Hun skriver at hendes forsikring venter på at blive kontaktet..

derfor mit spørgsmål

• #113   26. jun 2019 Bed ham blive væk - for du vil nu gå via din forsikring. Da han tydeligvis kun gør ondt værre. Ring til din forsikring og bed dem tage over. Det er det du har dem til.
    Og det muren har sine til.
    Det andet er spild af din tid og positive energi.

• #114   26. jun 2019 Åh altså, sikke noget sjusk - men GODT at du har sagt fra overfor den klamphugger, og får din egen tømrer i gang.

Tænk at naboen vil være det bekendt - helt ærligt. Hvem dælen gider have sin nyrenoverede terrasse ødelagt, fordi deres håndværker ikke kan opføre sig ordentligt?!

Men er helt spænd på næste afsnit i føljetonen smiley

Det er bare surt at stå i sådan noget - kender det godt lige pt.! Nogle håndværkere skal bare være bøvlede!

• #117   27. jun 2019 #109 - Frk. Jensen - aftalen med mit forsikringsselskab er, at jeg har givet mureren her til senest i dag, til at hoste op med forsikringsoplysninger og sagsnummer (som dokumentation for, at han har anmeldt det) Ellers skal jeg anmelde skaden til mit eget selskab i morgen, og så er det ude af mine hænder. De vil under alle omstændigheder udbedre skaden som en "kasko-skade" på min husforsikring, og så vil de naturligvis kræve pengene af murerens forsikringsselskab.

Sidste udvikling er, at mureren faktisk blev mere samarbejdsvillig efter min besked om, at det nu måtte køre som forsikringssag. Han skrev sidst på eftermiddagen i går, at han havde talt med en syns og skønsmand, som mente han havde haft en lignende sag, hvor en grålig terrasse var blevet helt fin efter en omgang terrasse-olie, så det ville han gerne tilbyde at komme og give min.

SUK - JA, hvis træ er gråligt fordi de skriger på olie eller træbeskyttelse, så hjælper det. Men ikke, når det er murstøv, og skjolder efter mørtel/lim eller hvad pokker han nu har brugt. Jeg er stensikker på, at sådan nogle skjolder bare vil blive fremhævet at transparent olie, og derefter nærmest vil være forseglet nede i træet, for kun at kunne fjerne ved at slibe ned.
    Så det blev et pænt nej tak - også med henvisning til, at det jo aldrig ville opnå samme farvenuance som resten af terrasen.
    Efter det, har jeg ikke hørt noget, og tænker, at vi er der, hvor jeg bare anmelder det i morgen tidlig, vedlagt en masse foto-dokumentation.

TAK for jeres støtte allesammen! I er altså skønne at have på sidelinjen smiley

• #123   27. jun 2019 I får lige nogle fotos - både hvor man kan se de større skjolder, og hvor man nu tydeligt kan se farveforskel på den side, han har "renset af" (ud fra det, han sagde til tømreren i telefonen i går, så har han allerede brugt mur-syre!!)
    Jeg synes faktisk ikke, jeg er urimelig smiley - og ved også godt, at I herinde ikke synes det - men bare for en god ordens skyld smiley

profilbillede
  • #125   27. jun 2019 hold kæft hvor det ligner lort smiley

• #126   27. jun 2019 Nej hvor ser det ud smiley

Du er på INGEN måde urimelig! Hvor skulle han skamme sig!

• #127   27. jun 2019 Nøj, det er træt...
    Det der kræver ny slibning - som minimum.

Det der skal han ikke slippe afsted med.

• #128   27. jun 2019 Ja, jeg tvivler også på, at det kan fikses "udefra" nu. Det har simpelthen fået lov til at ligge og trænge ned i træet alt for længe.

• #129   27. jun 2019 Det der kan ikke bare fikses med ny olie smiley Øv altså.

• #130   27. jun 2019 Min søn der er murer siger at den der terrasse er ruineret.

Den skal slibes ned og olieres op forfra.

Det er noget af det første de lærte på uddannelsen. ALTID dække træ af, for mure-støv ruinerer olien og trænger ned i træet.

Øv altså.

• #131   27. jun 2019 Ruineret smiley

• #132   27. jun 2019 Lidt halvengelsk smiley

• #133   27. jun 2019 Hvor er det dog egentlig heldigt at du havde taget billeder inden!!

• #134   27. jun 2019 Ja Cecilie - og det havde jeg kun, fordi den netop var blevet så fin.
    Jeg har også fået halvdelen af den overdækket - udover renoveringen - så da jeg var færdig med at give olie og male to gange, tog jeg billeder for at sende til én af mine veninder, som havde været her nogle dage før, og set "byggeprojektet".
    Det var SÅ heldigt!

Og da jeg så kom hjem få dage efter, til synet i foto 1, ja, der gav det helt sig selv, at begynde at dokumentere.

Og ja Dorte - det er også det min tømrer har sagt lige fra han så det allerførste billede. At træet ikke kunne tåle det. Tror også jeg skrev et sted meget længere oppe i tråden, at jeg havde talt med ham den gamle murermester, som var dybt forundret over, at der ikke var dækket af, "for det er fandme da det første vi lærer en lærling".

• #138   27. jun 2019 #131.. smiley smiley smiley

Kan jeg bruge undskyldningen med at datteren er hjemme på anden uge med sin svenske mand og hans 2 børn, så det meste af min kommunikation for tiden foregår på gebrokkent svensk??

smiley smiley smiley

• #139   28. jun 2019 Trine, det er et firma, men så vidt jeg kan se, er det hans eget. Jeg ved så ikke, om han har nogle til at arbejde for sig, men det er hans navn, der står under firmanavnet smiley

Batdog - jeg kan virkelig godt mærke det. Indtil videre tror jeg ikke, at det går ud over mit forhold til naboerne, men jeg kan mærke, at det bekymrer mig, at der nu går én rundt, og er sur på mig, som ved at hundene går i baghaven, når jeg ikke er hjemme, og at de ikke æder ham. DET kan virkelig give mig ondt i maven, men at spærre dem inde i huset i den her varme er bare heller ikke en mulighed.
    Er jeg paranoid, hvis jeg køber en hængelås til lågen?

• #140   28. jun 2019 Nix, jeg havde straks købt en af de største hængelåse! Eller endnu bedre, sådan en stor kæde til at låse cykler og knallerter.

Og så skal du ikke være så sikker på at hundene ikke æder én der kommer med onde hensigter. Vores hunde er eminente til at opfatte menneskers følelser, og man kan næppe komme ind på din matrikel med onde hensigter, uden at være ophidset - og dét vil hundene reagere på.

• #141   28. jun 2019 Der skal da bare låses af så ikke han fristes til at gå ind alligevel. Det havde jeg gjort.

Jeg vil også sige, at forleden viste min ellers lalleglade lab at det altså ikke er hvem som helst der skal komme ind på vores matrikel, selvom jeg stod ved siden af. De kan godt fornemme hvornår noget er ok og hvornår noget ikke er.

• #142   28. jun 2019 A og Mille - det er huskyer. De ejer ikke skyggen af vagt eller forsvar.

Jeg har haft racen i over 30 år (og da vi havde den første, havde vi endda indbrud - en ung pige, der stadig var i huset, da min far kom hjem) og jeg har ALDRIG oplevet dem "træde i karakter" overfor mennesker smiley
    Hvem som helst kan komme ind udefra, tage deres bedste kødben og gå igen, og de vil bare synes, at det har været hyggeligt med besøg. smiley

• #143   28. jun 2019 SÅ er det meldt til forsikringen.... Det er virkelig en lettelse, at de professionelle nu tager over!

• #145   28. jun 2019 Jeps - jeg må forbi Silvan på vej hjem smiley

• #146   1. jul 2019 I slipper ikke for en update. Jeg har åbenbart et lidt underligt forsikringsselskab, der også arbejder i weekenden smiley

Jeg meldte det jo fredag.
    Lørdag fik jeg en mail om, at de afviste sagen, fordi skaden ikke var pludseligt opstået, og skaden "er forvoldt af en person med lovlig adgang".
    Jeg gik HELT i sort, må jeg indrømme, for efter min samtale med forsikringen, havde jeg jo ligesom lukket helt af for dialogen med mureren, og følte mig nu malet op i en krog.

Jeg skrev tilbage, at jeg ikke forstod det.
    At jeg jo netop havde talt med dem om onsdagen, hvor der ingen tvivl var om, at de ville hjælpe, og at jeg derefter havde handlet præcis som aftalt.
    At jeg iøvrigt kunne huske, at de havde sagt på den indledende telefonsvarer, at samtalen ville blive optaget ifm. dokumentation, så hvis der var tvivl, ville jeg gerne bede dem om, at aflytte den.

Der kom svar meget tidligt her til morgen, fra ham, jeg havde talt med.
    Han skrev, at hans kollega reelt havde ret rent juridisk, men at han selvfølgelig stod ved vores aftale, og ville sætte skadeservice på sagen.
    OG jeg er så allerede blevet ringet op af den konsulent, der har fået sagen overdraget, som ville køre ud og kigge allerede her i formiddag. (Han ER advaret mod glade hunde smiley
    Så nu sker der forhåbentlig noget - godt - i sagen smiley

• #147   1. jul 2019 Nå, det var da dejligt, at de ikke bare lukkede sagen smiley

• #149   1. jul 2019 Ja, jeg forventer jo ikke, at min forsikring ender med at skulle betale i sidste ende - men at de får pengene retur fra håndværkeren. Men det er da nødt til at HJÆLPE! smiley

• #151   1. jul 2019 Jubiiii, jubiiii, jubiiiii - NU sker der sgu noget!
    Konsulenten har været derude her i formiddag, og konstateret, at det selvfølgelig skal ordnes, så nu kommer de og sliber og olierer allerede på fredag!

• #152   1. jul 2019 sådan smiley

• #154   1. jul 2019 Én som forsikringen sender.
    Jeg synes han sagde, han var "gulvmand" (deraf min kommentar i Sprogtråden om en Gulv And) smiley

Jeg må tage en god snak med ham, for jeg er samtidig topforvirret omkring, hvordan den terrasse reelt skal vedligeholdes. Ham der lavede den oprindeligt sagde, at den var vedligholdelsesfri, og bare skulle renses, hvis der kom alger på.
    Den tømrer, der har renoveret nu, sagde at jeg skulle give den først olie og så træbeskyttelse, når de er færdige - og det er det, jeg har gjort.
    Og efterfølgende har jeg så fået at vide, at træbeskyttelse er totalt No-Go til træterrasser.
    Jeg er forvirret på et højere plan!

• #157   1. jul 2019 Så er det ikke helt forkert, det min tømrer sagde. De var NØDT til at højtryksrense, fordi den ikke var behandlet eller renset ordentligt igennem alle årene, og så skulle den have olie, fordi den så stod helt rå.
    To dage efter gav jeg så første gang træbeskyttelse (med pigment) - og så én gang mere dagen efter. Den del af terrassen, som mureren ikke har været i nærheden af, har fået tredie gang i sidste uge, og den står faktisk fuldstændig perfekt nu. Og træet er så mættet, at jeg kan se, at både vand og snavs preller af smiley

• #158   1. jul 2019 Jeg tror vi allesammen glæder os til at se når din terasse bare er helt vildt smuk og færdig smiley

• #160   1. jul 2019 karina Det blir skønt at sidde på den nye terrasse med en dry Martini og nikke skål til naboen smiley

• #161   2. jul 2019 Haha ja, det er lige ved, at jeg bliver nødt til at holde housewarmning. Og HL - det fede er at, at man er fuldstændig afskærmet, når man sidder på den terrasse. Fra både naboer og bagboer. Det er en total oase!

• #162   5. jul 2019 SÅ er de i fuld gang, med at gøre det fint smiley
    Der BLIVER helt klart farveforskel ift. den resterende del, når det bliver slebet ned og får olie. Men jeg tænker, at det er bedre end skjolder, og det passer med, at det har én farve under overdækningen og en anden "udenfor". Det kan jeg godt leve med smiley

profilbillede
  • #163   17. jul 2019 Har du nye billeder? smiley

• #164   18. jul 2019 Ikke lige nu. Vi skiftede yderligere nogle planker i forrige weekend, og det hele skal så males én sidste gang her i den kommende weekend. SÅ kommer der billeder. Det lover jeg smiley

• #165   18. jul 2019 Hold da op. Han har da virkelig laver noget rod smiley
    Glæder mig til at se det endelige resultat smiley

• #166   20. jul 2019 SÅ blev jeg færdig med at give det træbeskyttelse - for gud ved hvilken gang... Nu skal det bare tørre, og så kan møblerne komme på plads.

profilbillede
  • #168   21. jul 2019 Neeeej hvor er den fin smiley

• #170   21. okt 2019 Det går fint med den - tak. Forsikringen dækkede, men jeg håber da, at de efterfølgende har bedt om at få pengen retur fra murerens forsikring.
    Naboskabet er i god behold, men jeg kan mærke, at det påvirker mig, når murerens bil stadig regelmæssigt holder der... Lidt irriterende, men det må jeg forsøge at slippe.

Kommentér på:
Udfordringer med naboens håndværker

Annonce