Træning ikke som forventet... Træning ikke som forventet...
Var i går til introaften til et klikker- hvalpehold jeg har tilmeldt Sten og mig, som starter på onsdag og nu har jeg egentlig slet ikke lyst til at være med alligevel
Det er det eneste klikkerhold jeg har kunnet finde i mit område og har googlet og tjekket FB osv inden jeg tilmeldte. Info var dog relativt sparsom, men ud fra video fra træningen tænkte jeg, at det ikke HELT var hvad jeg søgte, men så ok ud, og der skulle nok være noget brugbart at hente.
Har man ikke trænet der før, er introaftenen obligatorisk (og koster naturligvis yderligere 100 kr oveni prisen for holdet). Og betaling for hele skidtet falder inden intro, så fortrydelsesret er der jo ikke rigtigt noget af.
Nå, men aftenen indeholdt så præsentation af, hvad en klikker er (som man insisterer på at kalde clicker og clicktræning) og det er jo for så vidt ok.
Herefter bliver der snakket ulve og dæmpende signaler og hvorfor vi skal smaske, gabe mm til vores hunde... og ja kropssprog er da ikke uvæsentligt, men skal jeg smaske, gabe, slikke mig om munden mm for at hunden kan/Vil give kontakt, så gør jeg da noget galt... og er ret sikker på, min hund godt ved, jeg ikke er en hund...
Nå men vi nærmer os slut på aftenen, og træner fortæller så, at det her er et helt hold med crossover hunde... øøh nej, min vovse er klikket fra start og det jeg har tilmeldt mig er et HVALPEhold, så der er da næppe tale om crossover tænker jeg... Det viser sig så, at flere på holdet faktisk har voksne/næsten voksne hunde, som de har fået problemer med, og derfor har de så tilmeldt sig træning nu... Det synes jeg ikke helt er det hold, jeg har tilmeldt mig... Det blev altså udbudt som HVALPEhold.
Nå ja - belønningsmæssigt er legetøj forbudt, der må kun bruges godbidder på pladsen. Leg forstyrrer de andre hunde...
Og halsbånd er jo ikke forbudt på pladsen MEN... (og her kommer så listen med hvorfor du hader din hund og ønsker den død, hvis du bruger halsbånd).
Hjemmesider/FB-sider mm er åbenbart taknemmelige. Vedkommende får vældig ros hos dem jeg har snakket med, som træner der, så kan da håbe at blive positivt overrasket... ellers bliver det i hvert fald en dyr miljøtræning, hvis ikke der er noget brugbart med.
Men jeg gik faktisk hjem i går og følte mig ret snydt... en masse blev fortalt, som, hvis man havde været åben med dette på hjemmesiden, ville have afholdt mig fra at melde på holdet.
Andre steder jeg har trænet bliver intro også brugt til at træner hører lidt om hunde og hundeførere på holdet. Der var INGEN spørgsmål til os og ikke meget mulighed for, at man selv kunne stille spørgsmål.
Det blev da noget langt, men øv, jeg er vist bare lidt frustreret og træt af det...
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.048
Det er i hvert fald ikke i orden!
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.131
Men jeg ville også kræve pengene tilbage, når nu du har tilmeldt dig et hvalpehold.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.972
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.664
jun 2014
Jeg vil klart tilråde kontaktøvelser i stedet, så ser man heller ikke lige så dum ud
okt 2010
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 23 Svar: 379
Var der en enkelt omgang og kom ikke igen.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
Jeg har dig tænkt mig at tage afsted og i det mindste få noget miljøtræning ud af det, og som Jensen siger, være den trælse elev, det fx kommer med vovse i et af de hersens dødshalsbånd, øver kontakt uden at smaske osv
Og så håber jeg i øvrigt bare, at det var en virkelig dårlig præsentation af noget træning der faktisk viser sig at være ok.
jan 2007
okt 2010
Jeg har klikkertrænet hund, kat og hest, og har altså ikke stået og smasket
når først dyret har fanget at klik = du er dygtig,der er godbid på vej så er det bare at holde øje med dyrets kropssprog
Dog er det ikke alle dyr (her tænker jeg individer) der fanger det
held og lykke med det, om ikke andet så lærer du måske noget alligevel (fx hvad man IKKE skal gøre selvom træneren siger det modsatte :p)
jan 2007
Jeg fik sneget et måske lidt flabet spørgsmål til brug af halsbånd (vs sele) ind, men det måtte jeg også tage tilløb til flere gange, og jeg er da ellers ikke bleg for at afbryde, men der var simpelthen ikke lagt op til, at de ville have feedback eller spørgsmål, det var ren envejskommunikation.
okt 2010
I øvrigt hvordan kender hunden foreskel på om klikket kommer fordi den gjorde noget godt, eller naboen klikkede ved deres hund?
Tænker især hvis de ikke er trænet i at klik = god hund "hjemmefra"
(Jeg har ikke prøvet hold-klikkertræning)
jan 2007
okt 2010
jan 2007
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.744
Jeg ville ikke træne et sted, med en hvalp, hvor legetøj som belønning var forbudt.
Desuden bruger jeg aldrig sele så hvis hunden ikke må bære halsbånd så ville den komme uden snor
Hvordan hun/han udtaler klikker/clicker og ulveteorier ville jeg måske nok se stort på.
Men hvorfor stå og udsende dæmpende signaler for kontakt?
Jeg havde nok valgt et billigt dkk/dch hvalpehold og taget det jeg kunne bruge derfra samt nyde godt af miljøtræningen. Ellers afholder Canis grundfærdigheder for konkurrencehunde rundt omkring. Det tog jeg med Archie og det var fint nok.
Jeg mener ellers generelt at man kan lære noget af alle. Om ikke andet så hvad man ikke vil gøre.
Og træningen skader jo ikke
okt 2010
hvis du har lyst må du meget gerne skrive om det når du har været afsted (evt spørg lige træneren om det fra mig, hvis du har lyst :D)
Det har nemlig undret mig en del
jan 2007
Og canis er jo fint og godt, men de har intet overhovedet i nogenlunde nærhed. Jeg bor ved Esbjerg og kan simpelthen ikke en gang om ugen køre til træning i Århus, Silkeborg, Holstebro e.l.
Så jeg synes det er møg ærgerligt, men er jo så nok tilbage ved noget online og så må jeg jo skrabe samme til at kunne tage lidt weekendkurser indimellem
jan 2007
okt 2010
jeg mener (men er ikke helt sikker) det er den bog jeg brugte til at lære om klikkertræning, og gik så selv over til kat og hest
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 37 Svar: 625
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 355 Svar: 14.424
Hvis du erstatter "det viste sig at bestå delvist af voksne/halvvoksne hunde ..." - med "det viste sig, at man ikke måtte bruge legetøj i træningen" - så er jeg helt enig.
Hvorfor er det efterhånden kommet dertil, at vi for alt i verden ikke må lege med vores hunde under træning? Hvorfor forstår trænere ikke, hvor meget man får foræret, hvis man kører sin hund i den drift, den selv godt vil være i? Hvorfor er det et problem for mig, at andre på "mit" hold ikke har styr på deres hunde?
Hvor er det trist for vores hunde ...
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.486
Jeg har da som kasserer i en DcH-klub en gang imellem betalt folk kontingtet retur, hvis de er kommet efter første eller anden gangs træning og har sagt at det slet ikke var dem. Det andet virker simpelthen for 'grådigt'.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 1.972
Gud, jeg tror da også, at jeg kender stedet så. Har aldrig selv gået der, men jeg var til et foredrag med ejeren på et tidspunkt. Jeg husker det som ganske godt, men det er også maaange år siden, og den gang vidste jeg ikke selv særlig meget om at træne hund.
Men så ved jeg da hvor jeg ikke skal gå til træning, hvis jeg skulle flytte tilbage til Esbjerg igen
feb 2013
jun 2014
jan 2007
At det ikke er hvalpehold men mere hunde der skal trænes på ret kurs betyder dig også noget for udgangspunktet for træningen tænker jeg.
Jeg synes i hvert fald ikke, jeg får, hvad jeg betaler for. Og netop leg synes jeg er underligt at forbyde i en trænibgsform, hvor man snakker så meget om motivation.
jan 2006
Så der er 4, der får lortetræning istedet for kun 3 - det gi´r mening
jan 2007
jan 2007
Og så opdelte hun jo i primær forstærker (mad) vs sekundære forstærkere (leg) og fortalte en historie om en spækhugger, der ved hånden af sin træner, fordi han primært brugte sekundære forstærkere... jo jo... Så husk at bruge godbidder, er moralen vist?
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 25 Emner: 40 Svar: 876
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.510
jan 2007
Men pointen var vist, at mad bare er bedst.
Men det kommer dælme da an på hunden. Ja, reiki ville have været slemt skuffet, hvis han fik en bold i stedet for mad. Men sten synes legetøj er fantastisk, så hvorfor afskære sig selv fra en god belønning, der oveni købet er med til at holde både humør og motivation høj?
jan 2007
Nu er tandskifte heldigvis godt i gang
dec 2018
Så belønner du jo stadig med godbidder. Og får mulighed for at køre lidt mere drift på.
Ved trækkeleg er hunden jo ved dig og dermed ikke så forstyrrende som ved boldkast.
Hvalpene bider ikke så hårdt som spækhuggere så bare medbring plaster, så kører det.
jan 2007
Og så sagde de jo kun ingen legetøj. Der blev ikke sagt et ord om afstandsbelønninger (dåsemad, nam nam)
Jeg har en hel kasse med forbindingsmateriale fra hesten, så det kan ikke gå helt galt
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.510
Hvad med en dummy? Det er jo sådan set ikke legetøj
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Fin legebelønning, tydeligvis, men legetøj var det jo ikke.
Så kør noget krudt på en handske og brug den i træning, den kan man både lave jagt- og trækkeleg med
Ærligt, så ville jeg ikke bruge min tid der, men ærgerligt med spildte penge. De bondefanger lidt.
jan 2007
jan 2007
Men ja, da jeg tilmeldte mig talte jeg jo lidt med træneren, og jeg synes det er lidt frækt, at hun, når jeg fortæller lidt om mig selv, hunden og vores træning ikke lige nævner, at vi faktisk ikke må bruge legetøj, at det faktisk ikke er et hvalpehold (som jo er det jeg tilmeldte og det hun på mail har bekræftet, at jeg har tilmeldt) osv.
Noget af det kan man sige, at det er selvfølgelig ikke åbenlyst for dem, at det ikke vil være et hit for mig, men der er godt nok noget af det, hvor jeg synes de burde have sagt noget FØR man skal lægge pengene. Jeg er ikke millionær, så synes 800 for 6 gange træning er meget bare at have smidt ud af vinduet...
Og handsken vil jeg da lige bruge tid på. Han stjæler allerede min fars arbejdshansker at spasse rundt med hver gang chancen byder sig, så det burde ikke være svært lige at implementere i træningen også.
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.815
Her bruger jeg det også i vores træning, det er super til når vi går hele rally baner op til 20 skilte, uden at have belønning på sig, så det minder mere om en rigtig prøve situation, plus det er super til at skabe fart og motivation for Sam, når han får lov til at løbe ud efter sin belønning
jan 2007
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 981
Ville også bede om at få pengene tilbage med det samme.
Som træner forstår jeg slet ikke de trænere der ikke vil bruge leg som belønning. man får jo en helt masser foræret ved at bruge det.
maj 2007
Damn... Det ville være kedeligt at lave lydighed med Sam uden brug af trække leg i et lækkert skind.. Gaaab.
feb 2013
Hvad har de tænkt sig at gøre hvis de står med en hund, der ikke er madglad ? Kan man mon så overhovedet forvente at de kan hjælpe en videre ?
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.733
jan 2007
Men jeg har jo nævnt netop belønning for træneren, som jo så havde kunnet sige, at den slags belønning bruger de ikke, når nu hun kunne høre, at det gør jeg.
Jeg tænker, at selve træningsmetode, belønning mm kan der ikke klages over, eftersom det jo er en smagssag og at jeg bare ikke lige er så begejstret giver jo ikke ret til penge retur.
Og Jeg vedjobikke, hvordan holdet fordeler sig på hvalpe og unghunde/voksne, blot havde de kursister jeg talte med i går ikke hvalpe. De havde alle unghunde, der var kommet lidt skævt fra start. Men der kan jo være hvalpe med også...
Og at gå videre med evt klage er trods alt måske lydt overkill for 800 kr
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 266 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.596
Ikke sagt, at en træner skal have svar på alt i universet og fundet verdens 8. vidunder, men jeg forventer som det mindste, at denne med nogenlunde kompetence kan observere samspillet mellem hund og ejer - og give feedback på dette.
Hvis træneren mener at slikken om munden, smasken osv er essentielt for kommunikationen, så VIL der et eller andet sted gå noget helt grundlæggende galt.
Hvordan man udtaler klikker/clicker ja, det er ligemeget, men alt det andet vil unægteligt påvirke de råd man giver og den træning man tilbyder.
Jeg synes det er super ærgerligt for dig, Michelle, og det viser bare at man kan blive overrasket uanset hvor meget forarbejde man prøver at gøre.
jan 2007
I øvrigt er det ikke smasken mm for at opnå kontakt, men for at gøre det rarere for hunden at holde den.
Yderligere blev nævnt bla at bruge lyde (Altså sådan nogen klikkede med tungen o.l.) for at "lokke" hunden til længere kontakt. Og her står jeg så (også) lidt af - er pointen med klikkertræning ikke netop, at man ikke skal lokke, snakke mm hele tiden fir at holde kræet fokus på opgaven?
Jeg er på ingen måde fanatisk klikker. Jeg lokker når det giver mening for mig, sjaler når det virker osv.
Men noget så basalt som kontakt skal da helt ikke kræve en hel lydstrøm for at holde, så fungerer kriterier og belønningsfrekvens da ikke helt optimalt.
Nå, men alt i alt, så var jeg vist bare ikke imponeret.
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.245
Jeg undrer mig over stedets politik om ikke at betale retur. Det er dårlig stil
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.457
Jeg ville nok alligevel prøve at ringe eller skreve og høre om det er muligt at få penge retur. Jeg har selv hundeskole og har nedskrevet nogle "skrappe" retningslinjer om at tilmelding er økonomisk bindende og den slags. Men hvis der er en der skriver og siger at det der SLET ikke er noget for dem, deres hund er blevet syg eller de troede det var noget andet, så betaler jeg som regel pengene retur (afhængigt af situationen).
Jeg har oplevet alt muligt med i forhold til betaling. Fx at melde sig til og dukke op uden at have betalt, love at de betaler så snart de kommer hjem, for at "glemme" det og dukke op og lave samme nummer ugen efter. Eller at de vil have rabat eller ikke betaler hele beløbet, fordi de ikke kan komme to gange. Eller at de har betalt og dagen inden holdet starter vil de gerne melde fra og have pengene retur. Meget er dog blevet bedre med kortbetaling og mobile pay.
Derfor har jeg formuleret ret strenge retningslinjer i for betaling. Men jeg bryder dem gerne, hvis jeg synes det er rimeligt.
jan 2007
Men ud fra hvad Randi skriver, kan det jo være at det bare er sådan en standardtekst, så tror jeg vil prøve at spørge alligevel.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.921
Hvis de er betalt via banken, kan du underskrive en tro og love erklæring på at dit købte HVALPEkursus ikke er udleveret, og så kan de føre pengene tilbage på din konto.
Held og lykke.
jan 2007
Det viste sig at være rent hvalpehold - har åbenbart siddet sammen med samtlige folk fra et andet hold til intro.
Ang legetøj, så slæbte jeg en gid gammel sur som med - sådan en er mega hit her i huset. Og jeg blev ikke lynchet for at bruge den hist og pist. Og som kæmpe overraskelse, så var der faktisk et lille segment om leg med hunden, hvordan, hvorfor osv og så ud at lege i praksis. Jeg ærgrer mig stadig over, at det ikke er implementeret som belønning ynder træning, men det er i hvert fald ikke fy fy at lege sådan generelt, og måske vi så fint kan fortsætte lidt trækkelege mm (selvom boldkast vist næppe kommer på menuen
Og der var ingen smasketvang
Der var øvelser der ikke gav mening i nogen lydighedssammengæng jeg kan se, så dem sprang vi over. Der var advarsel om at det der sit og dæk er slidsomt, så faktisk bør man (næsten) slet ikke bruge det før vovse er udvokset mm. (Træners hund skal åbenbart først lære dæk, når den er to år) Så ja, nogen ting er vist barekommet i ignorerkassen, men der var også lidt brugbart med... og ikke mindst er det få hunde på en stor plads (hvalpeholdet ved DCH er lidt trangt, særligt når man har vovse med ikke verdens største fokus), så man kan lidt selv bestemme, hvor udfordret man vil være... god mellemting mellem "hjemme uden forstyrrelser" og "DCH, hvor der trænes 4-5 hold + agility lige ved siden af.
Så helt spildt er det ikke tænker jeg. Jeg tror ikke jeg får helt de ting ud af det, jeg håbede, men jeg tror der kommer noget brugbart alligevel.
Så lidt forsigtigt erklærer jeg mig (lidt) positivt overrasket.
okt 2010
jan 2007
Altså, det er jo ikke sådan, at jeg nu går fundet mig min nye guru eller noget
Men i det mindste føler jeg ikke, at pengene lige så godt kunne skylles ud i toilettet. Et eller andet skal vi nok få med derfra, hvis ikke andet, så en bedre evne til at fokusere på arbejdet.
jun 2014
jan 2007
Jeg ærgrer mig noget over, at leg er så nedprioriteret og nævnte faktisk muligheden fir mere leg i dag uden at blive helt afvist, så hvem ved... måske jeg får ændret reglerne inden vi er færdige
Indtil da hygger Sten og jeg med sokken, når vi tror ingen kigger
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.245
jeg synes du skal sige det til dem så de kan ændre deres intro
jun 2017
Det er første gang jeg hører at det er opslidende at sitte og dække. ; )
jan 2007
Ja den var også ny for mig. Det ser dælme skidt ud for landets lydigjedshunde...
dec 2018
Hvor længe træner de da????
Øvelserne skal ikke overdrives men de er da muskelopbyggende.
jan 2007
okt 2010
jan 2006
Jeg så igår på facebook, et klip fra ZOO om pandaerne - hvordan de trænede dem til forskellige ting, for at gøre det nemmere ved dyrlægetjek, blodprøvetagning, tandundersøgelser etc.
Og, så trænede de hannen i at stille sig op på bagbenene og sætte sig ned igen - og igen op på bagbenene og ned igen ..
Dette fordi en pandaparring iflg hende træneren, er ret lang og anstrengende og pandaer fra naturens side ikke har de mest stærke bagpartier - så derfor trænede man ham, så han blev stærkere og nemmere ville kunne gennemføre en parring, når den tid kom.
Det er godt, at hun ikke har hørt om den hundeskole du går på, Michelle .. for så var det jo gået helt galt
jun 2013
jan 2006
Hvorfor synes du det er til at dø af grin af, at man træner en panda til at præsentere sin pote igennem et gitter feks?
Eller til at gabe højt op, og sætte munden op til tremmerne, så man kan kigge den ind i munden?
Eller til at lægge sit forben ud igennem tremmerne, og ind i sådan en anordning, hvor den så holder fast i en lille stang med forpoten, så man kan tappe blod af den?
Er det bedre, at sedere den hver gang den skal undersøges?
jan 2007
Michelle - tænker pandaen i det fri bevæger sig mere og dermed er naturligt styrket?
feb 2013
... der er altså bare nogen der ynder at pakke hunde ind i vat
jan 2006
De bevæger sig ikke ret meget i naturen faktisk, da de bruger omkring 15 timer om dagen på at æde ... imo en latterlig bamse, der kun kan æde ting, der ikke giver ret meget næring og derfor skal indtages i enorme mængder - og derudover, er ræserdårlig til at formere sig .. så hvis det ikke var fordi den var "kær", så tror jeg faktisk ikke, der havde været den store interesse i at gøre så meget ud af at hjælpe den til at overleve
jun 2013
Når alt kommer til alt er jeg jo ikke ekspert i pandaer:D
jan 2006
Det var ret sejt at se, hvor meget de kunne få dem til. Især den der med at de lagde "armen" og holdt fast i en anordning, så de kunne tappe blod fra dem
jun 2013
jan 2007
jun 2017
Men dygtige Sten
jan 2006
Fedt !!! Min han æder hovede og .øv af alt, der ikke er mig, så han er iført mundkurv når han er hos dyrlæge desværre
Min lille tæve er ekstremt menneskeglad men "du skal IKKE røre mig i munden" - så jeg tror da lige jeg vil lave en Sten på hende
Det andet er noget sjusk imo.
jan 2007
Det cirkus gider jeg ikke igen, så Sten har lært at lægge dig på først den ene side og blive børstet, så op og kiks og så ligge på den anden side og blive børstet.
Neglene sidder man til, og så springer man op efter kiks efter hver pote. Ville egentlig gerne gøre det liggende, men det kommer nok på et tidspunkt.
Tænderne kommer han på signal og lægger hovedet i hånden, så kigger vi og så kastes der godbidder i gabet (og så ryger hovedet i hånden igen, det KUNNE jo være, det virkede mere end engang
Så er det sig nemt at ordne hund - skønt
maj 2007
Så jeg har brugt mange måneder på at træne frivillig håndtering og mange forskellige håndterings scenarier med Sam nu, inklusiv en masse frivillige personer, for at lærer ham at fremmede også kan rører ved ham, samt mange dyrlæge besøg der kun er stået på ro på, nus, godbidder og frivillig håndtering.
Det har seriøst givet pote nu, vi er ikke i mål endnu, for han skal stadig iføres mundkurv hos dyrlægen, men vi er godt på vej
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.235
Træning ikke som forventet...