{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
539 visninger | Oprettet:

Alene hjemme problemer {{forumTopicSubject}}

Som nogen af jer ved oprettede jeg en tråd forleden om alene hjemme problemer... Vores tæve på 7½ mdr. som vi har haft i snart 4 uger - er begyndt at bide ting i stykker når hun er alene. Vi fik en masse råd herinde og har prøvet dem alle.
Kan jeg forvente det hjælper med det samme (det er 2 dage siden)? Hun har nemlig bidt i ting alligevel.
De råd vi har fået og fulgt:
Kort gåtur om morgenen - ca 10 min.
På gåturen smider vi halvdelen af hendes mad på jorden så kun kan gå og finde det. Resten af foderet smider vi rundt omkring hjemme i lejligheden inden vi går.
Vi har begrænset hendes alene hjemme område til stuen og gangen (da vi ikke kan lukke mellem de 2)
Hun har fået min t-shirt jeg har haft på, så hun har den at putte med.
Radioen er tændt hele dagen.
Vi siger ikke farvel når vi går
Vi laver ikke den helt store gensyns scene når vi kommer hjem.
Hun har masser af lejetøj og tæpper.
Jeg skælder hende ikke ud når vi kommer hjem og hun har ødelagt noget.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alene hjemme problemer
  • #1   26. apr 2007 Det er sq surt når man bliver misinfomeret. (selvom det bliver ment som et godt råd)..

Jeg tror at alle her på HG er experter - med alle de råd og svar der bliver fremsagt..

Det der virker på den ene hund - virker måske ikke på den næste hund - der er ikke to hunde der er ens - tænk lidt over det.
    Babett

• #2   26. apr 2007 Babett: Jeg er godt klar over at der ikke er 2 hunde der er ens.
    Men derfor kan jeg jo godt spørge efter råd?
    Hvad mener du med misinformeret??

• #3   26. apr 2007 Det der med at smide noget af hendes foder i lejligheden i lejligheden...det ville jeg stoppe lige nu!!
    Forestil dig, at der ligger en hundeknas under sofaen eller et andet sted, som hunden ikke kan nå....?
    Det kunne sagtens opfordre til noget træls jeg-VIL-ha-fat-på-dig-koste-hvad-det-vil!!!

Det er lidt det samme med de hundeejere, der smider knas i en papkasse, og så skal hunden selv få det "pakket ud"
    Hvordan skal hunden kunne se forskel på en papkasse, som den gerne må flænse og så en skotøjsæske, hvor dine nye lækre sommersko er i??

Jeg er ikke i tvivl om, at du gør det i en god gerning, men jeg ville hellere give noget gnave-lækkert-legetøj, der gav anledning til at den ligger stile og hygger sig, istedetfor at ræse rundt og lede efter og få fat på små knas´er der lander de mest mærkelige steder.

Hvis i ikke kan begrænse hendes område pga manglende dør el. l. så vil jeg anbefale jer at købe nogle gittersektioner, så i kan skærme hende af. Hun kan få sit eget hyggehjørne fyldt med tæpper og lækkerier og i behøver ikke tænke på, hvilket syn der møder jer, når i træder ind af døren.

Noget af en smøre, men alene-hjemme-problemer er noget af det mest belastende, så der vil jeg så frygteligt gerne hjælpe, da vi selv har stået i det engang.

• #4   26. apr 2007 alene hjemme er normalt noget man træner over en tid, som hvalp, hvor alt går noget lettere
    nu har du en teenager med hormoner i kroppen. så hav tålmodighed. Evt. skaf en dagpleje til at passe hunden til den har lært at være alene hjemme. ( øv det over en tid, flere gange om dagen, i meget små doser) Det handler om ikke at udløse den faktor, som udløser problemet ved hunden derfor allier dig med familie og venner og få lidt hjælp.
    læs mere her: http://www.grosserguiden.dk/Ny_hvalp_i_huset/Hvalpens_forste_dage/Renlighed/Gode_vaner___darlige_vaner/Sikkerheden_i_hjemmet/alene_hjemme.html

• #5   26. apr 2007 Hej Heidi

Som du måske har læst på min hjemmeside, så klarede vi den tid ved at Ferdinand var i bryggerset når vi ikke var hjemme - med åben dør til køkkenet og så med et børnegitter sat op. Han følte sig så ikke lukket inde :o) Vi fjernede simpelthen alt, hvad han kunne bide i og dermed ødelægge og komme til skade med. Han havde så sine kødben osv., som var hans.
    Har du ikke mulighed for at dele op med et børnegitter? Tror faktisk ikke det stopper før hun er større alligevel ;o)

• #6   26. apr 2007 Maibritt: Jeg har slet ikke tænkt på den sådan - altså med foderet. Men det kan jeg da godt se at det ikke er en særlig smart idé.
    Nu skriver du gittersektioner - kan du forklare nærmere eller har du billeder??
    Hun har marvben, tyggeben, bolde, legetøj af forskellig karakter.

Candie: Hun kunne være alene i 10 timer hvor hun kom fra og der ødelagde hun ikke noget. Det er derfor vi ikke selv har trænet alene hjemme træning med hende.

Jeg blev også foreslået at det kunne være seperations angst? Hvad gør man så?

• #7   26. apr 2007 Mht. gitter, så kan du købe børnegitter til at sætte op i døråbningen, så hun ikke kan komme ind. De har dem vist i "jem & fix" lige nu. Eller siderne fra en gammel kravlegård, hvis du orler at se på det ;o)
    Gi'r Maibritt helt ret - i det hele :o)

• #8   26. apr 2007 kig på linket jeg gav dig, der står om seperationsangst.
    og hvis hun er en omplaceringshund, ja så er der jo god grund til at være nervøs for at familien smutter fra en ... bær over med hende,

• #9   26. apr 2007 og lær hende at være tryg i det nye hjem.

• #10   26. apr 2007 Til Casio :o)

Godt med det med leverpostejen ;o) Til gengæld fik jeg det råd aldrig at give sodavandsflasker med noget i - de splintrer hvis hunden kommer til at tygge dem i stykker og det kan jo få katastrofale følger... Og din hund har jo så meget andet :o) Bare et råd...

• #12   26. apr 2007 Lidt ligesom med børn (har selv 3). Når de er små kan man vælge at gå og sige nej, nej, nej hele tiden når de nærmer sig de ting man er bange for at de smadrer - ELLER vælge at fjerne det man er mest glad for og lade dem løbe med resten ;o) De vokser fra det :o)

• #13   26. apr 2007 Vi har købt gittersektioner på 80x100cm, som vi selv sætte sammen med tykke strips alt efter behov.
    De er GENIALE!!!!!!!

Ser lige om ikk der er nogle billeder af dem et sted i vores 184505 billeder af Oscar........

I´l be right back!!!

• #14   26. apr 2007 Flasken brugte vi før men den har vi udskiftet med en gummibold beregnet til formålet - netop pga de følger det kan få. I stedet for leverpostejsben får hun ben med en kiksmasse i og rigtige marvben fra slagteren og dem kan hun bruge LANG tid på, men ikke lang til nok.
    Problemet er den åbning vi har fra gang til stue er dobbelt - men kæresten er smed, så må han fikse en dims! hehe
    Men ja det er rigtig - hun er jo omplacerings hund og skal ha' lidt tid til at finde ud af at vi altså ikke går fra hende. Vi gør det flere gange om dagen at jeg lige går ud i nogle minutter for så at komme tilbage så hun kan se at jeg ikke forsvinder.
    De første 14 dage var hun nærmest klistret til mit lår når jeg gik rundt i lejligheden - men nu er hun begyndt at slappe af og putte sig hen på tæppet og sove selvom jeg vimser rundt.

• #15   26. apr 2007 Heide N:
    Gå ind på vores hjemmeside
    Under "Billedbog 2" side 48, der kan du se dem.
    Hvis du kigger under "udstillingsbilleder" kan du også se dem forskellige steder.

Som du kan se, bruger vi den til vores grand danois, og jeg ville klart foretrække gitter frem for bur, hvor hunden er lukket mere inde....

Sig til hvis du skal ha et link, til hvor de kan købes.
    De koster 50kr pr stk.

Min hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/jutlander

• #16   26. apr 2007 Heidi N

Jo selføllig kan man da spørge om råd og vejledning. det er der ingen problemer med.

Men som jeg skrev, man kan osse blive misinformeret. eller misforstå det der er ment.

Det var ikke et spørgsmål jeg stillede - men en konstatering.

• #17   26. apr 2007 Babett: Jeg vil bare gerne vide hvad du mener jeg er blevet misinformeret om? Måske du selv har råd jeg kan bruge?? smiley

• #18   26. apr 2007 Candie : Tak for links - jeg har udskrevet siderne så jeg kan rende hjem og læse på lektien smiley

• #19   26. apr 2007 Heidi N

Jeg har altid gjort det, når hunden skal være alene hjemme,

At jeg har været ude med hunden, leget med hunden inden den skulle være alene. så den er træt.

Jeg har sagt til hunden, du bliver her, - og så er jeg gået, men ikke længer væk end 5 min. ad gangen. jeg har lyttet for at høre hvad hunden gør,

Når jeg så kommer tilbage efter 5 min. og der ikke er lavet nogen ulykker - så har jeg sat mig på gulvet og rost i høje skyer, fortalt hunden hvor "fiiin" den er.

Og så har jeg gentaget det op til en del gange om dagen, og har modtage hende på samme måde.

Jeg har så øget minutterne efterhånden, så hunden den ved at far/mor komme lige om et øjeblik.

Den fremgangsmåde har jeg brugt i gennem 35 år, uden at hunden har lavet nogen form for ulykker.

Men det jeg tror der er galt er: at det er os mennesker der har så meget stres på i hverdagen, især om morgen, og det kan hunden mærke, hunden mærker alle forandringer hos os mennesker, så måske skulle man starte hos os selv, tænke over at det går lige i hunden, men den stresset hverdag vi har.

Nu siger jeg ikke det virker på din hund, men det er måske et forsøg værd.

• #20   26. apr 2007 Babett: Tak for råd - jeg er villig til at prøve alt smiley
    Det kan godt være svært at køre sin hund træt om morgenen synes jeg, men nu er vi begyndt at lade hende selv finde hendes mad så hun jo nærmest spore lidt.
    Hun har som nævnt haft svært ved at slappe af og været meget mor afhængig - kunne ikke gå på toilettet uden at hun sad lige uden for døren og små klynkede. Men det er ved at blive bedre og håber også hun kommer efter det at være alene...

• #21   26. apr 2007 ja det tager tid med de hjemmeprblemer- samt er min hund i pupertet så det kan være en plage.. men prøv at trykke på dette link- så kan du læse dig frem om der er noget du kan bruge- jeg syntes det er en god side..

(link fjernet)

Hilsen karin

• #22   26. apr 2007 på denne side står der ude i høje side- der er en kulonne med man hundeting og der er ogås et et punkt med alene hjemme problemmet- med det kræver tid og tålmodighed..

• #23   26. apr 2007 Jeg har haft de samme problemer med Tia. Og de bliver ikke løst på få dage.... Du er velkommen til at skrive en besked til mig, så kan vi ringe sammen.

Kath

• #24   26. apr 2007 jeg synes at det er rigtig fint at du prøver nogle forskellige råd, det vil forhåbelig gøre at du/i med tiden vil finde jeres helt egne gode rutiner. Måden jeg løste nemos aleneproblemer på var at få en hund til tihi (lidt "kujonagtigt") jeg kunne simpelthen ikke holde tanken ud om at han var så ulykkelig over at være alene.
    Mit råd; PRØV dig frem, find ud af hva der virker osv, men forstår ikke heælt den med 10 min morgentur, mine hunde får altid en morgenlufter på times tid, så de er rigtig trætte når de skal være alene. Menert osse sagtens du kan bruge den med at sprede maden, gør det bare ikke indenfor gør det udenfor på jeres gåtur
    Så fortvivl ikke, i og vovsen skal nok finde ud af det:O)
    vh malene

• #25   26. apr 2007 Til Casio

Det kommer nok også an på hunden ;o) Vores gamle Berner-blanding kunne heller ikke finde på at bide en flaske i stykker, men det var noget andet med vores newf, da han var mindre ;o) Hvad han ikke har kastet sig over og gumlet på... ;o)

• #26   26. apr 2007 Malene : Jeg fik det råd med en kort morgentur for ikke at få hunden for meget op at køre - så den ikke bliver for kvik så at sige. Før gik jeg ca 1½ til 2 km med hende.

• #27   26. apr 2007 Heidi- så længe hunden ik stresser op, og turen foregår stille og roligt så kan du sagtens gå en længere tur.
    Jeg har selv en hund med seperationsangst, men som Babett siger er det ik sikkert at det der hjælper på min hund hjælper på din.
    Har i slet i trænet alene hjemme med den?
    Måske skal i prøve det først.......
    Hvis hun følger dig overalt så begynd at lukke døren når du går ind i et andet rum, så hun lærer der ik sker noget ved det.

• #28   26. apr 2007 Happydyret - hun kunne jo være alene før hvor hun kom fra, så derfor trænede vi det ikke helt fra bunden. Hun kan sagtens være alene i 5 timer f.eks. - det har hun været mange gange og de gange har hun intet lavet. Men vi er begyndt at gå ud mange gange om dagen og så lytter vi lige til hvad der sker.
    Hun er selv begyndt at gå hen og lægge sig selvom jeg går rundt - så hun er knap så mor glad nu som for 14 dage siden.
    Jeg vil helst ikke have bur - ikke at jeg synes der er noget galt i det, men det er absolut sidste udvej.

• #29   26. apr 2007
    Min hund er ude min. 2 timer inden hun skal være alene.
    Hun får min. 20 min. søg og 10 min. kropskontrol. På den måde ved jeg at hun er træt når jeg går. Når vi kommer hjem sætter jeg hendes panfløjte musik på og så ved hun hvad det betyder. Efter 30-40 min. får hun sin legekasse, hvor der er guffer, tom toilet rulle(som må flænses, da det tit kan give afløb for deres fustrationer), kong og noget legetøj i. Mens hun står med hovedet begravet i kassen siger jeg farvel og går. Når jeg kommer hjem siger jeg Hej smukke f.eks og smider en håndfuld guffer ud på gulvet, så styrter hun ikke rundt men falder lynhurtigt ned igen.

Min hund har haft alenehjemme problemer i form af hylen. Vi er stadig ikke oppe på fuld alenehjemme tid, men det er vigtigt at gå meget meget langsomt frem. Kommer du hjem og hunden har ødelagt noget, så har det været noget galt med træningen og du må gå et par skridt tilbage.

Angående hvor lang tid før problemet er løst. Jeg regner med 1 1/2 måneds hård trænig og så burde det problem være løst.

• #30   26. apr 2007 Sascha: Jeg ved godt det ikke er hundens fejl at vi har fuldtidsjob - men jeg tror ikke lige jeg kan ha hende ude 2 timer inden jeg skal på job - så skal jeg i hvert fald op kl. 3 halv 4 om natten. Men vi laver søge øvelser om morgenen med halvdelen af hendes foder, det nyder hun. resten får hun når vi går så hun er beskæftiget når vi tager afsted.
    Men en anden ting - når hun ikke laver noget i 5 timer - er det så ikke kedsomhed tror i? Jeg synes vi gør hvad vi kan for at stimulere hende så snart vi kommer hjem.

• #31   26. apr 2007
    Heidi N:

Jeg ved ikke om din hund keder sig. Men hvis hun gør er hun jo ikke blevet nok aktiveret. Hvor lang tid vare hendes søg om morgenen? Min mors hunde, som er store hunde søger 60 min. hver morgen og 60 min. aften. Nem stimuli du ikke behøver at deltage i :o)

Jeg forstår ikke det med de 5 timer. Er det først når hun har været alene i 5 timer hun begynder at ødelægge noget? Har du prøvet at give hende noget hun gerne må ødelægge?

Hvad laver hun når hun er alene? Har du prøvet at optage hende? eller følge med over webcam?

• #32   26. apr 2007 Sascha:
    Hendes søg om morgenen er ca 20-30 min. Jeg er sådan set nødt til at deltage da vi ik har have så det foregår på en græsplæne ved vores hjem. Så har hun bare længere line på. Vi har ikke prøvet at filme hende men det vil jeg gerne hvis jeg lige kan låne cam af min søs.
    Når vi kommer hjem fra arbejde går vi med det samme en tur med hende - længden variere alt afhængig af hvor vi går hen men som minimum er det ca 3 km. Alle dage kører vi til skov eller mark og lufter hende der så hun kan rende fri. Vi træner samtidig ting som indkald, ja/nej øvelser, plads/fri og går lidt spor. Hun leger stort set hver dag med andre hunde. Vi er også begyndt til hundesvømning med hende men det er jo ikke så tit. Vi har hende med stort set alle steder når vi har fri. Vi venter i øjeblikket på at få plads på hundetræningshold.

Ja det er kun når hhun har været alene mere end 5 timer der har været problemer. Vi har overvejet at skaffe en hundelufter så hun kan komme ud omkring middagstid hver dag. Det må jo også hjælpe lidt på det hele smiley

• #33   26. apr 2007 Og med hensyn til at give hende noget hun MÅ ødelægge - er det ikke lidt at sende blandede signaler? Du må ødelægge/du må ikke ødelægge??

Hun har selvfølgelig hendes egne ting hun må gøre hvad hun vil med. Hendes tæpper, legetøj, bamser og lign.

• #34   26. apr 2007
    At give hende f.eks en tom køkkenrulle med guffer i hun må flænse, er ikke at sende mixed signaler. Med mindre der ligger tomme køkkenruller rundt omkring i hjemme hun ikke må røre. Hun er jo blanding af 2 intelligente racer, så tror ikke det vil blive noget problem for hende. Min hund flæser gerne tomme toillet og køkkenruller, hun har ALDRIG nogensinde ødelagt eller bidt i noget. Heller ikke som hvalp.

Det lyder som om i laver rigtigt mange gode ting med jeres hund. og det er jo svært når man ikke kender hunden at sige hvad der kunne gøres anderledes. Hunde er forskellige og har forskellige behov for stimuli. En hundelufter er måske en løsning for jer. Men hun vil jo stadig have problemet. Jeg ville måske få en snak med en adfærdsbehandler der kan se hunden i eget miljø og lave en handlingsplan nøjagtigt efter hvordan jeres hun er.

• #35   26. apr 2007
    Her er en rigtig god artikel om alene hjemme problemer

(link fjernet)

• #36   26. apr 2007 Hvis det først er efter 5timer hun laver ulykker tror jeg ik det er seperationsangst, da det som regel er værst lige når ejeren går......
    Jeg tror også som du selv skriver at der er tale om kedsomhed.
    Det kan godt være svært at finde lige præcist den portion fysisk aktivitet og mental stimulering som netop din hund har brug for.

• #37   26. apr 2007
    Happydyret:

Min Hund lider af sep angst. Adfærdsbehandleren sagde hun var et sjældent tilfælde da hun først hyler efter 60 min.

• #38   26. apr 2007 Sascha- okay.....min hund er værst den første time.

• #39   26. apr 2007 sascha- men ligefrem 5timer er det ik lidt voldsomt.
    Jeg tror ik der er en pakke der virker på alle hunde med seperationsangst, og derfor mener jeg også det er bedst selv at kontakte en der kan fortælle lige præcist hvad man skal gøre.
    Jeg er sikker på at hvis vi sammenligner er det langtfra det samme vi har fået at vide, da hunde jo er meget forskellige, og også årsagen:o)

• #40   26. apr 2007 Jeg har printet alle de sider ud folk har linket til så nu har jeg læsestof smiley
    Er der nogen af jer der har erfaringer med den slags legetøj som man kan se på siden her - det der er lavet i træ.
    http://www.dogcity.dk/index.php?cPath=36_58

Har overvejet at prøve det - synes det ser sjovt ud

• #41   26. apr 2007 Happydyret J:

Det er jo lige præcis hvad jeg råder hende til at gøre.

Heidi N:

Vi har dogbrick:o) det er nogle rigtigt gode ting, men det er ikke noget jeg ville give mens den er alene.

• #42   27. apr 2007 Det var heller ikke mens hun var alene - det var mere så vi kunne hygge når vi var sammen smiley Hun er en rimelig intelligent hund så tror hun vil elske det! smiley
    I går gik forresten bedre- hun havde kun bidt i det hun havde fået af mig om morgenen! smiley En meget glad mor der kom hjem!

Kommentér på:
Alene hjemme problemer

Annonce