{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
836 visninger | Oprettet:

Gode råd modtages med kyshånd! {{forumTopicSubject}}

Ja for lidt over 3 uger siden anskaffede vi os en 7 mdr gammel berner/lab tæve.
Hun har de sidste 3 gange hun har været alene ødelagt ting. Hun har hvor hun kom fra kunne være alene helt op til 10 timer. Da både min kæreste og jeg har fuldtidsjobs betyder det at hun hos os er alene 8½ time man-fre.
Først vil jeg gerne fortælle lidt om hvad vi i forvejen laver med hende så i kan vurdere ud fra det:
Om morgenen starter vi med en gåtur - den er ca 1½ km lang - inden vi tager på arbejde. Når vi er på arbejde har hun forskelligt legetøj, deriblandt en sodavands flaske med godbider som hun elsker at lege med, ben i flere forskellige afskygninger og forskelligt legetøj. Når vi kommer hjem fra arbejde går vi med det samme en tur med hende - længden variere alt afhængig af hvor vi går hen men som minimum er det ca 3 km. Alle dage kører vi til skov eller mark og lufter hende der så hun kan rende fri. Vi træner samtidig ting som indkald, ja/nej øvelser, plads/fri og går lidt spor. Hun leger stort set hver dag med andre hunde. Vi er også begyndt til hundesvømning med hende men det er jo ikke så tit. Vi har hende med stort set alle steder når vi har fri. Vi venter i øjeblikket på at få plads på hundetræningshold. Det er kun sket når hun er alene mere end 5 timer sådan ca. Og da det kun er sket 3 gange ved jeg ikke om det er vedvarende men jeg vil gerne forebygge evt. større problemer.

Hvad kan vi gøre for at gøre hende mere tilpas? - alle råd modtages! Men useriøse kommentare frabedes.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd modtages med kyshånd!
  • #1   24. apr 2007 I skal gøre hende mentalt træt. Arbejde med hende, hor hun får brugt sine sanser.
    Det kunne f.eks. være et spor på morgenturen. Kaste hendes morgenmad ud på græsplænen. Så hun skal arbejde sig frem til sin føde.
    Nogen gang kan legetøj (incl. flasken m. godbider) ik være en go løsning, når de er alene. da de stresser sig selv op, istedet for at ligge sig til at sove.

• #2   24. apr 2007 Jeg synes det er rigtig fint de ting i gør med hende :).. Jeg har så bare lært at inden man går fra dem om morgen er det vigtigt at ikke kvikke hunden for meget op...Jeg går en tur på ca 10 min og ellers har han haven som han også render rundt i inden jeg tager afsted...Måske i går for længe med den!!!!

Det kan også være at det måske er fordi hunden er lidt utryg her i starten, ny famile osv!!!!

Men ja det er svært, når de laver sådan nogen ting...Men husk ikke skælde den ud når i kommer hjem da hunden ikke ved at den har gjort noget forkert....

• #3   24. apr 2007 Netop at gå spor og kaste maden eller godbider ud på jorden gør vi, men jeg har ikke prøvet det om morgenen! Det gør jeg i morgen smiley

• #4   24. apr 2007 nemlig sprede maden ud...:) det er også rigtig godt....

• #5   24. apr 2007 Vi har ikke have og derfor går vi den lidt længere tur. Kan være jeg skal prøve at lade være med og bare lade hende besørge og sige at det er nok?

• #6   24. apr 2007 ok heidi.... Det virker for os... Da også hurtig bliver for kvik smiley

• #8   24. apr 2007 Sådan er Ballou også, jeg trænede ham hver morgen i 30 min. det hjalp heller ikke, men vi lage mærke til, at han var utilpas med at være alene hjemme i hele huset, han tissede og var helt ude a kontrol, men så lukkede vi ham i "hans skur" ( skal siges skuret er stort, og der er alt, fint rydtligt skrur, hvor jeg kunne bo), hvor han virkelig er faldet til.. han følte nok for stor ansvart over at skulle holde vagt i hele huset. ?!

Men hans trykhed er han skrur

• #9   24. apr 2007 Jeg går også bare ud af døren lige så stille men jeg siger altid farvel til ham og så er jeg væk

• #10   24. apr 2007 Sofie L : Når jeg går - går jeg ud som altid - hehe. Altså bare lukke døren, ikke stå og kigge og sige "seees lille bebs" og den slags. hehe. Jeg må lige observere kæresten og se hvad han gør, for det har jeg ikke tænkt over? Lige nu har hun 2 stuer, 1 køkken og 1 gang (det er ca. 70 m2) men vi kan da prøve bare med 1 stue og gangen. (der er nemlig ikke dør mellem de 2)

• #11   24. apr 2007 Jeg prøver at lukke af så hun kun har stue og gang i morgen samt kaste hendes mad på jorden og kun gå til hun har besørget det hun skal- så ser vi hvordan det går! Jeg takker rigtig meget for gode råd og hurtigt respons!

• #12   24. apr 2007 Eller kast en masse godbidder rundt omkring i huset så har hun travlt når i går.. Man siger ved ikke om det passer men det er de første 20 min de er alene de laver ballade så prøve at gøre så hun har noget at lave når i går....

• #13   24. apr 2007 Og hvis hun ikke allerede har det , kunne hun jo få et tæppe eller en T-shirt som du har sovet med i sin kurv..

• #14   24. apr 2007 Det kommer jo meget an på om det er "alene-hjemme-problemer" aka kedsomhed/ understimulering eller om det er seperationsangst.... Selv om hun kunne være alene hvor hun var før, kan hun stadig godt have seperationsangst hos jer - hun kan føle sig stærkere knyttet til jer end til hendes tidligere ejere.

• #15   24. apr 2007 Heidi jeg har sendt en besked til dig.......privat

• #16   24. apr 2007 Lille Blub: Jeg er da beæret hvis det er fordi hun er mere knyttet til os, hehe. Hendes tidligere ejere havde ikke tiden til at gøre de ting med hende vi gør - så måske? Jeg overvejede selv understimulering - men jeg synes selv vi gør meget med hende, både fysisk og mentalt.
    Hvad gør man i tilfælde af seperationsangst?
    Giver hende også lige min t-shirt i morgen, alt hvad vi kan prøve, skal prøves. Vil gøre alt for hende.

• #17   24. apr 2007 Heidi: Hvis det er seperationsangst er det vigtigt at I gør hende mere selvstændig. Og det kan det sagtens være, fordi en hund knytter sig mere til mennesker som stimulerer den og udviser lederskab den vej igennem end mennesker som bare lader den sove. Mht hvorvidt det er seperationsangst afhænger meget af forskellige ting - og nu er jeg ikke adfærdsbehandler, men taler kun af erfaring og af at have været "føl" i en periode.
    Men hvis det er seperationsangst, er et rigtig godt sted og starte ved at begynde med "alene hjemme" træning fra bunden af - først 2 min. derefter 4 min. osv. På den måde ser hun at I altid kommer tilbage. Derudover er det vigtigt at hun ikke altid render i røven af jer - i er nødt til at sætte grænser for hende. Hun skal ikke med på toilettet, på værelset, i sengen osv..... Det ved jeg selvfølgelig ikke om hun gør nu - men det er en del af dét at gøre hende mindre afhængig af jer.
    Derudover kan i (selv om man normalt fraråder træklege) lade hende rive lidt i et tov eller reb mens man holder i den anden ende, og så skal i lade hende vinde - dvs det er hende der skal ende med tovet i munden og når hun så løber sin "æresrunde" for at vise hun har det, så bliver hun rost....

Men igen - det afhænger MEGET af selve hunden. Dvs. at det spiller ind hvordan hun er i hverdagen overfor jer.

Og ps. Så er det altid godt at køre hunden mentalt træt om morgenen - og ikke fysisk træt som flere også skriver....

• #18   24. apr 2007 Længden af morgenturen betyder ik så meget......bare det er en stille og rolig tur, hvor den ik stresser op.
    Det er altid en god ide at hunden har mindst 30min til at falde ned inden i forlader den.

• #19   24. apr 2007 Har skrevet en privat besked til dig :o)

Kommentér på:
Gode råd modtages med kyshånd!

Annonce