Hvorfor udlån? Hvorfor udlån?
Jeg ville gerne spørge på annoncerne om dette, men der er lukket for kommentarer, så måske andre - eller ejer selv - kan besvare min undren.
Hvorfor udlåner man sin hund, når det IKKE drejer sig om opdrætter der udstationerer en avlshund?
Hvad er fidusen overhovedet i at udlåne en gadehund?!
Enten må man vel gå af med sin hund eller lade være - jeg kan ikke lige se meningen med at "udlåne" en ganske almindelig hund man skal have omplaceret?
Har I hørt om dette før, og hvorfor?
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 466 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 214 Svar: 2.583
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.333
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.945
I praksis var hun min, det eneste tidl ejer ønskede, var at sikre, at hun ikke blev solgt videre eller aflivet uden hendes vidende.
Vi har en hest udlånt på "ubestemt tid" (Formentligt livstid, hvis der da ikke sker noget uventet). Det er en race, der ofte kastes rundt og sjældent får et langt og lykkeligt liv med ordentlig pasning og pleje er han udlånt frem for solgt. Vi blander os i absolut ingenting i det daglige, men på denne måde kommer han hjem (eller aflives) hvis køber en dag ikke kan have ham.
Jeg tænker at sælger af hunden ønsker noget lignende.
jan 2007
Jeg har det lige omvendt: vil du fortsat have noget at skulle have sagt ift hundens liv, så lad være at sælge. Behold, udstationer, forbliv co-ejer, så må du også bestemme, om den må sælges, avles på osv.
Sælger du, så er det op til ejer, hvad der skal ske med kræet...
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Jeg tænker at der vel må være et catch for ejer, for at modparten vil gå med til det - ejer kan vel fx, som hos hestene, hente hunden hjem med en måneds varsel?
Det var dælme ikke en risiko jeg ville leve med, hvis ejer lige pludselig gerne ville have hunden hjem efter et år.
Det er en sikkerhed for ejer, ja, men hvad får modparten overhovedet ud af det? Hos hestene varierer det fx meget, hvilke udgifter ejer står for - hvis nogen, nærmest
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 466 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 214 Svar: 2.583
I kontrakt kan der jo evt stå, at låner har fuld råde- og bestemmelsesret over hunden, men at ejer skal kontaktes ved alvorlig sygdom, aflivning o.l.
Der kan også stå, at ejer ikke har mulighed for bare at opsige lånet, men at hunden skal tilbage i fald låner ikke kan have den længere.
Så hunden bliver overdraget til låner, bortset fra at ejerskab ikke skifter.
jan 2007
Derfor ville jeg, hvis jeg var interesseret i hunden, forslå et co-ejerskab med sælger, sådan som jeg havde med Gaia. Altså kontrakt på, at jeg har fuld bestemmelser over hunden, blot med den undtagelse, at den ikke kan sælges (og evt restriktioner på avl, men det er vel ikke så relevant for en gadehund).
Modsat en hest, så ville jeg ikke låne en hund. Ved udlån forstår jeg, at udlåner stadig står som (ene-)ejer af hunden, og det vil jeg ikke være med på med en hund jeg vil være ejer af kræet, når den bør hos mig.
Hvorfor udlån?