{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.949 visninger | Oprettet:

Fødsel af hvalpe {{forumTopicSubject}}

Tænk sig man kan blive usikker efter 7 hunde fødsler men plejer at have lidt mere tid til vænne mig til det ??

Min lille Lulu blev parret d 21 og igen d 24 februar tog til scanning dag 30 efter 2 parring intet at se om scanning 4 dage efter stadig intet-nå æv det lykkedes ikke.

Så vi egentlig ik tænkt mere på det før for 3-4 dage siden hvor jeg faktisk sys hub var ved at være halv tyk, så natten til onsdag mærkede jeg pludselig et spark på hendes mave.

Hmm ringe til dyrelægen dagen efter se undrede sig meget men tilbød scanning og scanneren nåede dårligt at komme på før vi kunne se den første hvalp-eftersom de er så store nu så kunne vi tydelig se 3 men kan være i tvivl om 4 måske 5.

Nå ligemeget, begyndte at tage temp onsdag plejer at tage den 14 dage før også følge den nøje den har lagt mellem 37-37,5 alle dage, igår aftes faldt den så til 36,6 og i morges 37,0 men nu begynder den stige 37,7 er det normalt op til fødsel kan jeg slet ikk huske.?

Sys umiddelbart ikke jeg ka mærke noget sønderligt på hende men sidst tog hun røven fuldstændig på mig pludselig fik hun presseveer uden jeg havde bemærket noget som helst.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fødsel af hvalpe
  • #2   26. apr 2019 Okay super jamen så må vi se om det er nu sidst passede temp røv og nøgler sys jeg ?? men vi må se pt intet st mærke udover hun helst skal vide hvor jeg er smiley

  • #3   26. apr 2019 Det lyder helt skidt at dyrlægen kan tage fejl på en scanning så mange gange.
    Hvis det var mig, havde jeg fået taget røntgen straks, for præcist antal.

    Hvis du har en tæve, der ikke viser tydelige tegn på opblokning, så må du være nær hende konstant, så du kan reagere ved komplikationer.


  • #4   26. apr 2019 Ja men de mente deres scannings apperat måske ikke virkede optimalt. Har fået taget røntgen vi kunne se tydeligt 3 men måske 4 eller 5 svært at se når de er så store.

    Jeg er skam nær hende hele tiden, men hun kan jo ske gå nogen dage endnu udfra parrings dagene, var mest det med temp jeg var usikker på.


  • #6   26. apr 2019 Sikken en historie!!
    Hmm efter temperaturfald burde hun gå i opblokning indenfor et døgn.


  • #7   26. apr 2019 Har aldrig fået nogen røgten før det var dem selv der tilbød det fordi de havde taget fejl og de sys ikke det var nemt at se jeg kunne selv tydelig se 3 kranier men kunne se 2 mere men var i tvivl om det var skygger, og de sagde sådan set det samme dyrelægen og spl.

  • #8   27. apr 2019 Med så få hvalpe, kan man se helt præcist antal ca en uge før fødslen. Er det tættere på termin, kan de være sværere at skelne, da de vokser meget den sidste uge.

    Hvornår har hun præcist termin ud fra ægløsning?


  • #9   27. apr 2019 Jamen hun er på dag 63 imorgen fra 2 parring, hun accepterede begge parringer både d 21 og 23 februar men hvornår ægløsningen var ved jeg ikke præcis ?


  • #10   27. apr 2019 Men ved sku ik helt med den temperatur hun slapper meget a og følger mig over alt men andet er der ik at mærke. Temp steg jo igen igår aftes men i morges var den igen på 36,6

  • #11   27. apr 2019 Når hun ikke har født endnu, ved du i hvert fald at hun blev parret ret meget for tidligt ved første parring.
    Er hun stadig rolig?


  • #12   28. apr 2019 Må jeg spørge hvad du bygger det på hun var på dag 65 igår fra første parring så ligefrem meget for tidligt giver jeg dig bestemt ik ret i!!

  • #13   28. apr 2019 Det er lidt sjovt med det der “parret for tidligt” de aller fleste tæver lader sig ikke parre før de er klar;) at måle ægløsningstidspunkt er i min verden helt og aldeles overflødig når ikke man skal køre langt efter hanhunden, vi har haft et kuld hvor vi kørte 1000 kilometer frem og tilbage, da fik vi målt, ellers gør vi ikke, spild af penge og bøvl efter min mening, mine tæver bliver parret når de er klar og hver dag så længe de vil smiley

  • #14   28. apr 2019 Parret for tidligt i forhold til ægløsning Bodil D.


  • #15   28. apr 2019 #14 ja det forstår jeg sku da godt;) men det forandre jo ikke på at når tæven er parringsvillig så kan man roligt parre, uanset om det er “for tidligt” der sker ikke en smule ved det og det kan være lidt sværere at fastslå fødselstidspunktet, men ærlig talt de to tre dage den ene eller anden vej kan forhåbentlig ikke vælte læsset smiley
    Så Malenes evige tærsklen rundt i det nøjagtige ægløsningstidspunkt bliver lidt trættende i mine ører smiley


  • #16   28. apr 2019 Det er også min holdning jeg hat ikke testet hvornår hun præcis havde ægløsning men kunne se min kastreret han hund herhjemme sprang på også vælger jeg tro hun er klar fordi hun villig Lod ham gøre det.. derfor parrede vi de to datoer og noget har jo virket eftersom hun er med hvalpe

  • #17   28. apr 2019 At finde det helt nøjagtige ægløsningstidspunkt kræver noget udstyr, som de fleste dyrlæger ikke har. Hvis man selv har en dyrlæge tæt på med det udstyr, skal man måske bare være taknemmelig for det, og så tænke på, at det er en luksus, som ikke alle har inden for rimelig afstand.
    Og den lidt mere simple test, som de fleste dyrlæger laver og så sammenholder med skrab, er jeg i hvert fald ikke særlig imponeret over.

    Så jeg er på linje med Bodil her. Det er godt at kunne teste, hvis man skal rejse langt eller har en tæve, der er svær at parre, måske kun er villig i ganske kort tid. Men ellers så går det nok uden at vide det præcise ægløsningstidspunkt.


  • #18   28. apr 2019 Ja så ender man jo bare i situationer som disse her smiley
    Når tæven er på dag 65 fra første parring, så er hun parret for tidligt.
    Tæver føder 63 dage fra ægløsning, og optimalt parringstidspunkt er 24-48 timer efter ægløsning.

    At parre når tæven lader sig parre, uden at undersøge yderligere, er gammeldags og unødvendigt. Mine stiller sig for hanner en uge før ægløsning, så det er komplet formålsløst at parre da. Det ville ikke bære frugt.
    At lade hundene parre så mange gange de vil er ligeledes unødvendigt. Med hver parring følger en risiko for skader, overførsel af bakterier, sygdomme mv., så selvfølgelig skal det udføres så få gange som muligt, og så præcist som muligt. Også for at mindske den stress, der følger med når en løbsk tæve går sammen med en hanhund.


  • #19   28. apr 2019 Helt enig Malene.
    Man undgår lige netop det rod med at vide hvornår tæven fødder.
    Sidste gang vi skulle parre, sagde Nina i Ølby at en del Jack Russel-tæver er parringsvillige fra dag 1 i løbetiden. Uerfaren hanner vil ofte sige ja tak!
    Vi parrer altid selv 24 og 48 timer efter ægløsning og kender derved termin. Det har endnu aldrig slået fejl.


  • #20   28. apr 2019 Der har vi så bestemt delte meninger jeg er i den helt anden grøft men det har jeg nu på ingen måder behov for at skulle diskutere.
    Jeg startede tråden for at få lidt hint omkring fødsel intet andet.


  • #21   28. apr 2019 Det synes jeg jo også du har fået. Ved at parre noget tidligere end ægløsning, har du måske også grunden til at dyrlægen intet kunne se. Æggene er befrugtede dage senere end du har kalkuleret med og dyrlægen har derfor intet set

  • #22   29. apr 2019 Uha hvor kan en naturlig ting blive teknisk smiley

  • #23   29. apr 2019 Vi bestemmer jo heldigvis helt selv hvor meget vi lægger i det. Jeg har en meget sjælden race og en langt fra populær. Den sjældne løber max én gang årligt og gerne med 11-13 mdr imellem. Derfor er det yderst vigtigt for os at teste til det mest optimale tidspunkt hver gang. Det er 8 år siden vi brugte en han i Danmark og kører dermed langt hver gang. Indrømmet det tager jeg ikke på gefühl.
    Ved at kende præcis ægløsningstidspunkt, kender vi jo så også eksakt fødselstidspunkt, hvilket er rart i planlægningen ifb arbejde.
    Hvad andre vælger, er jo helt op til dem selv. Der er ingen der dømmer overhovedet, men der gives en mulig forklaring på hvorfor dyrlægen har mosset drægtigheden på scannningerne. Sæden kan jo holde sig en del dage inden i tæven.
    Så i bund og grund handler det vel om, hvor meget vi hver især ønsker at have tjek på detaljerne. Sådan gælder det jo indenfor alt og ikke kun i forbindelse med opdræt.


  • #24   29. apr 2019 Mine tæver står normalt 3-5 dage før, de er parringsklar, men de lader sig ikke parre. Men de står og flagrer med halen og lader sig hoppe på, men kan ikke parres. Hvis man ved, at ens tæve er parringsvillig hele løbetiden, så må man jo tage højde for det, men det er nu næppe normen i ret mange racer.

    Hvis jeg regner 63 dage tilbage fra fødsel, så passer det faktisk meget godt, at mine tæver normalt er parret første gang 24-48 timer efter ægløsning, også uden test.
    Men hvis jeg regner 63 dage tilbage ved mit sidste kuld, så ville det være blevet al for sent, hvis jeg havde ventet på det resultat, jeg fik af kombinationen af den test, de fleste dyrlæger laver, kombineret med skrab. Jeg kørte til Holland, fordi jeg selv var sikker på, at det var tiden, selv om testen sagde, at der i hvert fald ville gå 3-6 dage. Jeg kørte dagen efter og fik en fin nem parring samme dag. Det viste sig at ville have svaret til ca. 35 timer efter ægløsning.

    Louise, nu siger både Bodil og jeg jo også, at det er rart at have muligheden, når man skal rejse langt med tæven, eller at det måske af den ene eller anden grund kan være svært, og sjældne løbetider kunne godt komme derind under, men at det måske er knap så nødvendigt, hvis hannen er let tilgængelig.

    Nu er det 7-8 år siden, jeg virkelig har haft behov for den sikre test i forb. med forsøg med frossen sæd, og da var der på Sjælland ikke andet end landbohøjskolen (Life KU), der lavede den test, og de havde lukket i weekenden. Det kostede muligvis mig kuldet. Det er da muligt, at der er kommet flere muligheder på Sjælland nu, og det er da super godt.


  • #25   29. apr 2019 Ja jeg kører fra Falster til Ølby. Nina bruger en kombination af progesteron (den helt præcise, ikke den med farveskala), skedeskrab og vagioskopi. Dermed kan ægløsning beregnes stort set på klokkeslæt.
    Ja I har ret. Jeg. Havde muligvis ikke taget hele pakken, hvis mine løb hver 6. måned og hannen var tæt på.


  • #27   29. apr 2019 Jeg er glad for at jeg har en dyrlæge tæt på, som laver den mest nøjagtige test (progesteron, skedeskrab og vagioskopi).

    Mine tæver smider først halen til side efter de har haft ægløsning/lige omkring ægløsningstidspunktet og det er nu ganske rart at blive adviseret lidt før, når der skal køres efter en parring. Den ene af mine tæver accepterede yderligere kun en parring og så skal dagen helst være den rigtige. Mine tæver har typisk ægløsning mellem dag 18 og 22 i løbetiden.

    Til gengæld har jeg endnu ikke benyttet mig af hverken scanning eller røntgen.
    Typisk vil man ved et normalt kuld, kunne se at tæven er drægtig 4 uger efter ægløsning og det er forholdsvis let at mærke om der er hvalpe tilbage under fødslen.


  • #28   29. apr 2019 Jeg har lige fået parret en tæve, med hende er det ret simpelt, hun lader sig kun parre to dage, de ligger på dag 11-12 stykker og det er de eneste dage som hun vil parres på, det må ligge lidt før ægløsning, i alt fald fødte hun sidste gang på dag 64 fra første parring smiley hvis jeg skulle vente på ægløsning ville jeg så ikke få tæven parret;)

  • #29   29. apr 2019 Jeg har været hos Nina i Ølby også, henvisning fra Birgitte Schjødt, der ikke havde mulighed for at tage min tæve på det tidspunkt. Det ligger så lidt længere tilbage, og da havde hun - altså Nina - heller ikke den nøjagtige test.
    Og da jeg ved, at Birgitte og Nina "brugte" hinanden, er jeg ret sikker på, at vi havde benyttet Nina's udstyr i stedet for Landbohøjskolen, hvis hun havde haft det, da jeg forsøgte med frossen sæd. Men det er da rart at vide, at hvis jeg skulle få brug for det, så er det muligt i Ølby.


  • #30   29. apr 2019 I starten brugte vi vores egen dyrlæges med farveskala. Men ja nu kører vi til Nina smiley

  • #31   29. apr 2019 Ja, jeg har ikke haft så stor succes med farveskalaen og kender adskillige andre, hvor det heller ikke er gået efter planen. Det har været hos forskellige dyrlæger, og generelt har tidspunktet, der blev sagt, været for sent.
    Men der er forhåbentlig mange, der også har haft god nytte af det, og jeg er heller ikke modstander af at bruge testen, men man kan altså ikke stole blindt på den. Heller ikke selv om den kombineres med skrab og vagioskopi. Man er nødt til også selv at holde godt øje med sin tæve. Det er i hvert fald min erfaring.


  • #32   29. apr 2019 Ja den med farveskalaen er kun vejledende. Den er hvid når der har været ægløsning. Om det er 2 min siden eller en uge, det kan den ikke fortælle.
    Nina gør det at hun ydermere lige kører med en vatpind og lugter til den. Hun kan simpelthen lugte når det er tid. Så en enkelt test kan ikke stå alene.


  • #33   29. apr 2019 Jeg har så heller aldrig været ude for, at den med farveskalaen blev brugt helt alene. Om nogen så har brug direkte at snuse sig frem, skal jeg ikke kunne sige.



  • #34   29. apr 2019 Vores almindelige dyrlæge brugte/bruger selv kun den med farveskalaen.

  • #37   2. maj 2019 Vi er i fuld gang med opblokerings fasen nu, sidst hun fik hvalpe gik det stærkt men denne gang tyder det på længere tid

  • #40   2. maj 2019 Hvilken race? smiley

    God fødsel!! smiley


  • #41   2. maj 2019 Hun er en lille shit zu :):)

    Og mange tak lige nu ligger vi på sofaen og slapper a hun ka kun finde ro på mors mave så det får vi lov til smiley


  • #42   2. maj 2019 Uh SÅ bliver det en lang nat. Rigtig god fornøjelse smiley

  • #43   2. maj 2019 Ja frygter jeg også lidt faktisk smiley men siger man ikke “normalt” 6-12 timers opblok

  • #45   2. maj 2019 Vores sealyer blokker Ca 12 timer og airedalen 48......

  • #46   2. maj 2019 Air hvad for noget ?

  • #47   2. maj 2019 Vores Airedale blokkede 48 timer

  • #48   2. maj 2019 Airdale terrier smiley

  • #49   2. maj 2019 Åhh den race kendte jeg ikk lige.
    Der er lige kommet en del “snask” ud a hende da hun var ude at tisse


  • #50   2. maj 2019 Held og lykke med fødslen.

  • #51   2. maj 2019 Måske det slet ik tager så langtid spm frygtet nu presser hun stiller og roligt

  • #53   2. maj 2019 Når hun er færdig vil vi ha billeder - nu er du advaret smiley

  • #54   2. maj 2019 Ha ha så må vi se om jeg kan finde ud a det, hundrede år siden jeg har gjort det ??

  • #55   2. maj 2019 Det lyder som om hun er venlig og føder her til aften.
    Nåh du kendte ikke racen. Jeg troede ikke du forstod sammenhængen haha. Men du kender sealyham terriers?


  • #56   2. maj 2019 Bliver spændende hvor mange hun får..

    Krydser ihvertfald alt der krydses kan for at alle er levende og har det godt smiley


  • #57   2. maj 2019 Ikke kender men den har jeg da hørt om:):)

    Første lille tæve født perfekt str. Og så fin hvis og brun


  • #58   2. maj 2019 Så går det dejligt hurtigt, nu hun først kom i gang. Tillykke med perfekt lille tæve smiley

  • #59   2. maj 2019 Ih tillykke. Glæder mig til billeder smiley
    Ok så er jeg imponeret. Sealyen er temmelig sjælden. Airedalen er langt fra så sjælden omend den ikke er populær mere.


  • #60   2. maj 2019 Louise, det kommer måske lidt an på hvad alder man har. Da jeg var barn, var der en bog om en sealyham terrier: Lenette og hendes grimme hund. Faktisk tror jeg, der var en eller to efterfølgere også. Og så kan man jo godt have hørt om racen, selv om det ikke er en race, man normalt ser.

  • #61   2. maj 2019 Ja af Kirsten Pouplier. Dem har jeg selvfølgelig og ligeså børneserien.
    Men jeg vil så sige at kender man den, så har man bestemt også alderen til at kende airedalen. For. 30-40 år siden var den alle steder.
    Tror det er fordi jeg har haft Kerry Blue, Bedlington, Sealyham og Airedale og bliver derfor overrasket over at man ikke kender airedalen, da det er den langt mest populære af de racer. Er dog kun glad for at folk kender Sealyen smiley


  • #62   2. maj 2019 Enig. Der var mange, der havde Airedale, da jeg var ung.



  • #63   2. maj 2019 Kender den kun fordi mine bedsteforældre havde en for mange mange år siden jeg har set et billede a derfor kendte jeg navnet.

    Så har VI en dreng og en pige smiley


  • #65   2. maj 2019 Nu er vi på 4, 2 drenge 2 piger nu er spørgsmålet så hun slapper a lige nu men har presset et par gange betyder set dee we flere eller kan de have efter veer

  • #66   2. maj 2019 Tillykke smiley

    Bliver spændende om der kommer en mere smiley Men det vil tiden vise..


  • #67   3. maj 2019 Tillykke smiley

  • #68   3. maj 2019 Ih tillykke!

  • #70   3. maj 2019 Tillykke med hvalpene og forhåbentlig veloverstået fødsel. smiley

  • #72   3. maj 2019 Fin kønsfordeling. Tillykke med dem smiley

  • #73   3. maj 2019 Tusinde tak alle sammen, vi forblev ved 4 hun blev dog ved med at have presse veer og kunne in føde moderkagerne så kl 2 i nat måtte vi til dyrelæge og få lidt hjælp men hun klarede alting tin UG og de er de fineste små hunde ??????

    profilbillede
  • #74   3. maj 2019 Åh hvor dejligt at det gik godt selvom i måtte ha lidt hjælp smiley Hvor er de kære smiley Kæmpe stort tillykke med de lækre 4 vapser smiley Er vild med den hvide/cremefarvede - jeg ku da godt lige smiley smiley

Kommentér på:
Fødsel af hvalpe

Annonce