1.006 visninger
|
Oprettet:
Han / hun hunde {{forumTopicSubject}}
Spørg bare nysgerrigt...
Hvad syntes i forskellen er på at have en han hund frem for en hunhund og omvendt .
Hvad syntes i fordele og "ulemper" er ved begge køn
Er der et køn i foretrækker?
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Jeg har 2 tæver og en hanhund.
Og her er det mere personligheden der skinner i gennem, end kønstræk.
Både min han og den ene tæve markere meget. Den sidste tæve bruger øjnene mere på tur end næsen, så hun markere ikke (endnu, hun er kun halvandet år)
Jeg har 3 vidt forskellige hunde, og kan ikke sætte en finger på forskelle der skulle være køns relateret
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.844
Hannerne lugter desuden mere end tæver, og med min sarte næse er det ikke godt
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.391
At dømme efter de relativt få hanner jeg har kendt rigtigt godt, så er hannerne bedre til at køre på i lang tid. De kan godt overtales til at blive ved (Ikke specifikt hvad angår træning, men sådan i al almindelighed, alt fra en hård tur til...).
Min opfattelse af tæverne jeg går kendt har været, at de er hurtigere til at sige "Det mener du ikke seriøst, glem det", når de ikke gider en opgave eller den bliver for hård... måske de bare er lidt klogere
Nå ja, og så er hannerne altså oftest bare lidt kønnere
Ved aussierne er det også mit indtryk, at hannerne er lidt mindre fokuserede og mere fjantede på godt og ondt.
Og så er der naturligvis altid nogen der falder helt udenfor normen.
Og så er det jo vurderet ud fra en begrænset mængde hunde af racerne.
jun 2014
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 67
Da jeg mistede min sidste tæve ville jeg i starten enormt gerne have en tæve igen, da jeg savnede den tæthed jeg oplever ved at have en tæve. Min han vil feks ikke ligge tæt. Men efter et stykke tid fandt jeg ud af at jeg inderst inde ønskede mig en han mere. Så nu har jeg 2 stk hanner, og det er bare det bedste match for mig , har jeg fundet ud af. Har dog haft flere tæver i årenesløb
jun 2014
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 67
Oplever du at der er forskel på en fertil og kastereret han?
Jeg har kun haft fertile hanner .
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
Vi har to intakte hanner, og den ene skal helst være lige ved siden af en af os hele tiden. Lige pt ligger han f.eks ved siden af mig i sofaen og snorker under en dyne
Vi har valgt hanhunde fordi jeg ikke gider alt det bøvl med løbetid og hysteri som visse tæver kan have ( ligesom os kvinder ) . Og jeg ved godt at man kan neutralisere, men når jeg kan købe en han og dermed slippe for den del, ja så gør jeg det.
Jeg er opvokset med både hanner og tæver, mest schæfer og foxterrier, og jeg syntes ikke det ene køn har været mere flyvsk end det andet, men syntes altså tæverne har været lidt mere hys. Det er rigeligt med en hysterisk k*lling i huset ( mig )
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 197
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Jeg kan godt se nogle fordele ved det mere stabile temperament i hanner, men jeg magter ikke al deres strinteri og så synes jeg generelt de er mere driftsstyrede end tæver er. MEn det meste af dette er sikkert blot fordomme fra min side, fordi jeg elsker mine tæver
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
Enig, tissermands snalder er også klamt.
Men det har heldigvis ikke den der ækle metalliske lugt. Føj for en i helvede.
Personligt foretrækker jeg hanhunde, men det er mere fordi de er typisk mere "groft" bygget end tæven.
Forskelle som sådan, har jeg så heller ikke den store erfaring med, da jeg kun har prøvet at have en af hver køn ved en race, og det var et par Newf'er. De var lige søde og charmerende. Plus lige gode at træne med.
Men hannen var med sine små 80 kg, udseendemæssigt da langt smukkere at se på.
PS: Den reelt eneste helt store forskel er i mine øjne, at det er meget hyggeligere at gå tur med en hanhund. Det foregår i et langt mere roligt tempo, da en hanhund jo lige skal markere for hver to meter.
aug 2013
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
Som han-han-hundeejer har man da forståelse for den slags.
aug 2013
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.391
Så udover egne præferencer, så er det også (desværre) værd at overveje fordele og ulemper ved andres valg af køn.
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
I min race synes jeg hannerne er nemmere for de tager ikke tingene så tungt og vi har generelt ikke de store problemer med overliderlige hanhunde i hyrdelinjerne.
De kan sagtens arbejde lige ved siden af en højløbsk tæve - Man skal så lige huske at adskille dem med det samme arbejdet er slut
Men det at slippe for løbetider som jeg virkelig synes er irriterende og hormonelle udsving.
Tæverne har det også med at være en smule mere "alvorlige" på generelt alle punkter, hvor hanhundene er mere sådan, nå ja... videre. Det har fordele og ulemper, men jeg ser flest fordele ved hanhundenes tilgang når man har en del hunde og tingene i arbejdet nogle gange spidser ret meget til.
Og jeg har bestilt en hanhund til mig selv hos Chut til efteråret
jan 2017
Følger: 34 Følgere: 140 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.955
Har intet imod tæver og synes mange af dem er voldsomt smukke med deres mere feminine udtryk, hannerne føles bare mere rigtige til mig
Skal ikke udelukke at jeg kunne finde på at få tæve en dag. Gider bare ikke have begge køn samtidig.
Han / hun hunde