1.410 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Hund og jagt af biler Hund og jagt af biler

Jeg kan se at jeg for 4 år siden faktisk lavede et emne om liiidt det samme - det siger lidt om hvor længe vi har prøvet at træne det.

Tucker og jagten biler.. - vel og mærket NOGLE biler.
Jeg kan IKKE pille den adfærd rigtigt af ham.

- Som regel foregår det kun på den villavej vi bor på.
- Det er primært på vores morgentur.
- På andre veje og tidspunkter kan han trickes ved stress, dvs. gøende hunde han ikke kan se eller larmende forbipasserende trailere.

Så snart han hører bilen, begynder han at "puste sig op" - jeg kan SÅ tydeligt se det på ham. Når bilen er ud for os, så springer han ud efter den mens han gør helt tosset. Når bilen har passeret, forsøger han at indhente den, stadig gøende.

Jeg har jo så prøvet at få ham til at stoppe, især ved at bede ham sætte sig og afvente en godbid mens bilen passerer. Det virker de fleste gange. Men nogle gange kan jeg se, at han sætter sig, søger min kontakt men alligevel ikke kan modstå og wupti; udfald mod bilen. Samme problem har vi jo så også, hvis jeg har glemt at få godbidder i lommen..
Jeg tænker at jeg jo sådan set symptombehandler, i stedet for helt at løse problemet.

Hvordan ville i gribe det an?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund og jagt af biler
  • #1   8. apr 2019 Jeg greb det helt upædagogisk an, for jagter man biler, så dør man. Så Dorit fik nogle kæmpe skideballer, og efter 3-4 af dem, fandt hun ud af at det var en dårlig leg.

Det var en anden situation med os, for hun var hvalp med et velindlært nej, og jeg vidste at det med at hyrde biler er noget den race gør. Så jeg var over det fra start.

Ikke desto mindre ville det også være mit førstevalg med en voksen hund. Nogle ting er for farlige til at bruge pædagogiske metoder - særligt når 4 års arbejde ikke har virket.

Dorit vælger det i øvrigt aktivt fra i dag. Jeg kan se at lysten nogle gange kommer over hende, og når hun så aktivt vælger det fra, får hun selvfølgelig en masse belønning.

Og ja, jeg har altid (som i ALTID) godbidder med.

• #2   8. apr 2019 Samme som A.

• #3   8. apr 2019 Ja aslan gjorde det da jeg fik ham. Jeg gjorde som A. 3 gange ca så stoppede han. senere fandt jeg ud af det var hyrdeadfærd. da jeg fik han kendte jeg ikke rigtig racens fortid. men uønsket hyrden og udløseren var kedsomhed... Han havde job et lidt ensformigt liv før....

ved din er det næppe årsagen men blot en dårlig dum vane. Det liv han har giver ingen grund til det pjat. Jeg ville simpelthen prøve at skælde ud. og så belønne for at vælge det fra. ved min brugte jeg ikke mad. belønningen var at jeg holdt mund når han stoppede.

hvis det bliver værre eller ikke virker efter et par forsøg ville jeg dog overveje en anden strategi og hvad det mon skyldes. er han utryg fx og skjuler det så vil du opdage det.

Det lyder bare ikke sådan... aslan var fx en fandens Karl mht de biler... og som A skriver. Det dør man af.

• #4   8. apr 2019 Han har et par gange fået en verbal skideballe og det var han da komplet ligeglad med, han lukker ALT ude.
    Derfor gik jeg over til det mere pædagogiske, som jo på sin vis virker OK i situationen - men jeg synes ikke det kan passe, at bare jeg én dag glemmer godbidden, så er han "ustyrlig". Dét viser jo netop bare at vi jo sådan set ikke er kommet nogle vegne.

Der er jo tidspunkter hvor jeg ved, at han gør det pga. stress. Men jeg kan ikke se hvorfor han skulle være så stresset på morgenturen og nærmest kun på vores vej.

• #5   8. apr 2019 ved min brugte jeg ikke mad. belønningen var at jeg holdt mund når han stoppede.

Bruger du samme strategi over for manden? smiley smiley smiley

• #6   8. apr 2019 A ja! og hg hahaha

smiley

• #7   8. apr 2019 Lens, så du bruger negativ forstærkning? smiley

• #9   8. apr 2019 Du skal have fundet noget, der trumfer den belønning han får ved at hyrde bilen/adfærden, hvis et møgfald ikke virker ...
    For han belønnes jo hver gang han gør af bilen, og den så "hører efter", og flytter sig/kører væk.
    Kia var slem til det. Også når vi kørte bil. Så kunne hun finde på at gø, og gøre udfald, efter bilerne på vejene omkring os, og hun vandt hver gang, for de flyttede sig .. Bilen gyngede og sejlede, hvis der var biler på begge sider af os, det var megatræls.

Jeg har ikke løsningen. Hun holdt op med at gøre det, alle andre steder, end i bilen, på et tidspunkt. Jeg kan ikke huske hvorfor/hvordan hun stoppede desværre.

• #10   8. apr 2019 A scchhh hahaha

jeg øger gradvis jeres tolerance for ubehag !

hov det virker ikke når folk ved det.. damn!

smiley

• #11   8. apr 2019 Jeg tog ind på ringgaden i Århus i myldretiden da Archie var 4 måneder. Så gik jeg en times tid frem og tilbage på fortorvet, hvor jeg forlangte total ignorering af alt ude på vejen.
    Siden har han aldrig kigget efter en bil.

• #12   8. apr 2019 Det set-up vil bare desværre ikke fungerer her. Det er primært på vores vej problemet er og i og med at det er en villavej, så vrimler det ikke med biler.

• #13   9. apr 2019 Pepsi gjorde det samme bare med knallerter da han var hvalp/unghund.... Som de andre skriver kan man dø af det og da vi bor ud til en trafikeret Byvej var jeg slet ikke pædagogisk og gav nogle ordentlige skideballer. Det virkede efter et par måneder. Det gælder dog om at være konsekvent og ikke se igennem fingre med det så meget som en enkelt gang.
    Nu kan vi gå stille og roligt uden han springer ud efter dem smiley

• #15   9. apr 2019 Jeg måtte holde snoren på Robin, hans jagt instinkt var også stort, og han var ikke en lille hund som Tucker smiley

Ved ham virkede verbale skideballer heller ikke..

• #16   9. apr 2019 Perle jagter cyklister og for hende er der ganske enkelt ikke nogen fest der er større end at piske lykkeligt gøende afsted efter en cykel. Dummeslag for ikke at have stoppet det kontant den allerførste gang hun gjorde det, da hun var 5 mdr gammel. Jeg har også måttet ty til at lære hende at jagte cykler=ubehag. En verbal skideballe var på ingen måde nok. Jeg har gjort det at jeg flere gange har iscenesat cykelmøder (træningskammerater blevet bedt om at medbringe cykler og lige tage et par ture frem og tilbage smiley ) på det allermest problematiske sted: vores træningsplads med en lang lige strækning på flere hundrede meter med kun et trådhegn imellem hunden og en cykelsti. Jeg har haft en lang tynd 50 m line (købes i seljsportsbutikker og kræver handsker!) på hende og været udstyret med meget lækre godbidder. Det første har været at lade hende se cyklister kører forbi mens jeg havde hende i kort line, sige NEJ når hun kiggede på cyklen og give godbidder, når hun kiggede på mig istedet. Så fik hun 'fri'. Når (for det gjorde hun promte hver gang de første par gange) hun satte af efter cyklen fik hun et NEJ, der kunne ikke kunne misforstås, når hun overhørte det blev hun rykket rundt (altså væltet). Det tog egentlig ikke ret mange gange før budskabet var sunket så meget ind at hun faktisk stoppede på NEJ og kom tilbage og fik sine lækre godbidder. I søndags til konkurrencen skulle hun ligge i gruppedæk på det problematiske sted. Jeg tog hende ud af bilen lidt før og ind på pladsen så hun kunne se cyklisterne. Vi havde lige en stille og rolig snak om at 'Nej' du skal ikke kigge på cyklisterne og få trækninger i bentøjet. Belønnede hende massivt for at vælge dem fra. Hun lå så fint og fik 10. Så selv for en med en så indgroet uvane (Perle er li'som 7 år) kan det faktisk lykkedes at få vendt skuden.

Kommentér på:
Hund og jagt af biler

Annonce