Hund og jagt af biler Hund og jagt af biler
Jeg kan se at jeg for 4 år siden faktisk lavede et emne om liiidt det samme - det siger lidt om hvor længe vi har prøvet at træne det.
Tucker og jagten biler.. - vel og mærket NOGLE biler.
Jeg kan IKKE pille den adfærd rigtigt af ham.
- Som regel foregår det kun på den villavej vi bor på.
- Det er primært på vores morgentur.
- På andre veje og tidspunkter kan han trickes ved stress, dvs. gøende hunde han ikke kan se eller larmende forbipasserende trailere.
Så snart han hører bilen, begynder han at "puste sig op" - jeg kan SÅ tydeligt se det på ham. Når bilen er ud for os, så springer han ud efter den mens han gør helt tosset. Når bilen har passeret, forsøger han at indhente den, stadig gøende.
Jeg har jo så prøvet at få ham til at stoppe, især ved at bede ham sætte sig og afvente en godbid mens bilen passerer. Det virker de fleste gange. Men nogle gange kan jeg se, at han sætter sig, søger min kontakt men alligevel ikke kan modstå og wupti; udfald mod bilen. Samme problem har vi jo så også, hvis jeg har glemt at få godbidder i lommen..
Jeg tænker at jeg jo sådan set symptombehandler, i stedet for helt at løse problemet.
Hvordan ville i gribe det an?
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.680
Det var en anden situation med os, for hun var hvalp med et velindlært nej, og jeg vidste at det med at hyrde biler er noget den race gør. Så jeg var over det fra start.
Ikke desto mindre ville det også være mit førstevalg med en voksen hund. Nogle ting er for farlige til at bruge pædagogiske metoder - særligt når 4 års arbejde ikke har virket.
Dorit vælger det i øvrigt aktivt fra i dag. Jeg kan se at lysten nogle gange kommer over hende, og når hun så aktivt vælger det fra, får hun selvfølgelig en masse belønning.
Og ja, jeg har altid (som i ALTID) godbidder med.
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 25 Emner: 40 Svar: 876
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.260
ved din er det næppe årsagen men blot en dårlig dum vane. Det liv han har giver ingen grund til det pjat. Jeg ville simpelthen prøve at skælde ud. og så belønne for at vælge det fra. ved min brugte jeg ikke mad. belønningen var at jeg holdt mund når han stoppede.
hvis det bliver værre eller ikke virker efter et par forsøg ville jeg dog overveje en anden strategi og hvad det mon skyldes. er han utryg fx og skjuler det så vil du opdage det.
Det lyder bare ikke sådan... aslan var fx en fandens Karl mht de biler... og som A skriver. Det dør man af.
aug 2008
Følgere: 1084 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.743
Derfor gik jeg over til det mere pædagogiske, som jo på sin vis virker OK i situationen - men jeg synes ikke det kan passe, at bare jeg én dag glemmer godbidden, så er han "ustyrlig". Dét viser jo netop bare at vi jo sådan set ikke er kommet nogle vegne.
Der er jo tidspunkter hvor jeg ved, at han gør det pga. stress. Men jeg kan ikke se hvorfor han skulle være så stresset på morgenturen og nærmest kun på vores vej.
sep 2017
Bruger du samme strategi over for manden?
apr 2018
sep 2017
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
For han belønnes jo hver gang han gør af bilen, og den så "hører efter", og flytter sig/kører væk.
Kia var slem til det. Også når vi kørte bil. Så kunne hun finde på at gø, og gøre udfald, efter bilerne på vejene omkring os, og hun vandt hver gang, for de flyttede sig .. Bilen gyngede og sejlede, hvis der var biler på begge sider af os, det var megatræls.
Jeg har ikke løsningen. Hun holdt op med at gøre det, alle andre steder, end i bilen, på et tidspunkt. Jeg kan ikke huske hvorfor/hvordan hun stoppede desværre.
apr 2018
jeg øger gradvis jeres tolerance for ubehag !
hov det virker ikke når folk ved det.. damn!
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.744
Siden har han aldrig kigget efter en bil.
aug 2008
Følgere: 1084 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.743
jul 2007
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.323
Nu kan vi gå stille og roligt uden han springer ud efter dem
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.667
Ved ham virkede verbale skideballer heller ikke..
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.448
Hund og jagt af biler