484 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Vurdering af halthed Vurdering af halthed

Min hund forstuvede tåen for 7 uger siden. Han blev holdt i ro i 6 uger og var på smertestillende.
I den tid gik vi kun ture på ca. 10min.
Jeg endte med at få ham i røntgen fordi jeg synes hans gang, når han kommer op i fart er vraltende.
Det viser sig, at han har en smule spondylose og lidt slid i hofterne. Ydermere har han også hd på den en hofte, men det har han aldrig haft symptomer på.
Han er på smertestillende i yderligere 4 uger nu, og jeg må begynde at have ham lidt fri på gåturene.

Mit problem nu er, at jeg synes det er sindssygt svært, at vurdere om den lidt vraltende gang er pga smerter. For den har han altså endnu. Han slår hurtigt over i en anden gang, men det er som om det kommer når han løbet i et bestemt tempo.
Jeg har også engang imellem tænkt over det før han kom i røntgen.
Men han har ikke været fri i næsten 8 uger, så når snoren kommer af er der altså lidt knald på specielt i starten.
Jeg skal selvfølgelig ikke bare køre på med mere motion, hvis nu han har ondt.
Men shit hvor jeg synes det er svært at vurdere det.
Samtidig tænker jeg, at han jo burde være smertedækket nok.
Jeg ved fra mig selv, at inaktivitet og hd ikke nødvendigvis er en særlig god cocktail.

Hvad har I gjort ift opstarten af motion, med en hund der kun har fået små gåture i så lang tid?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vurdering af halthed
  • #1   31. mar 2019 Jeg holdt Junior i "ro" i 6 mdr pga skade. Han mistede ingen muskelmasse, da jeg holdt det vedlige vha en masse core træning.

Har du haft ham til kiropraktor.. efter en skade kan de nemt aflaste og blive skæve.

Der er rigtig mange gode core øvelser, som kan holde hunden i god form.

Og hvis du ikke kan styre hans aktivitet uden snor, og det bliver for vildt, så ville jeg ikke tage snoren af... der kan ødelægges meget på kort tid, hvis han tonser. Jeg lærte ret hurtigt Junior kommandoen "rolig", da han også er ret tosset til tider.

• #2   31. mar 2019 Nej vi har ikke været afsted endnu smiley Han var sidst afsted i november.
    Kan man finde de øvelser nogen steder?
    Dyrlægen og fysioterapeuten vurderede nemlig netop, at han ikke har så mange muskler.

• #3   31. mar 2019 Mener muligvis der ligger noget på Charlotte Frigast hjemmeside... start langsomt op.

Og få ham tjekket hos kiropraktor .. ikke fys.

• #4   31. mar 2019 Men hvordan filan vurderer man så, hvornår de må tonse rundt?
    Jeg kan sagtens styre ham, men har ikke gjort det fordi dyrlægen sagde god for, at han fik lov til at være lidt fri.
    Men det kan godt være, at jeg skal vente lidt indtil vi kan gå længere uden problemer

• #5   31. mar 2019 Ja men dælme ikke noget tonseri før skaden er væk... hvis du stadig synes noget er galt ja så skal han ikke løbe vildt.

Igen ... det vigtigste efter sådanne skader er den rette genoptræning. Og det er spild af tid at gøre noget halt.

• #6   31. mar 2019 Dyrlægen har jo netop vurderer, at skaden er væk, og at han derfor langsom må løbe fri igen. Jeg gør intet uden at få grønt lys for det fra hende.
    Det er hoften der er skyld i det, hvis noget.

• #7   31. mar 2019 Hvis hunden har været så meget i ro så længe, og så har spondylose og gigt i hoften, så er det jo naturligt at den halter nu. Gigt kræver bevægelse, og ro øger smerterne.

Jeg ville som Louise skriver, smutte til en rigtig kiropraktor - sådan en der er dyrlæge med efteruddannelse - og få lagt en genoptræningsplan.

• #8   31. mar 2019 A- Ja lige præcist. Vi må have fat på vores kiropraktor

• #9   31. mar 2019 Uanset om dyrlægen siger at skaden er væk, så er det ikke ham der ser hunden hver dag... ergo hvis du ser noget, så er der nok noget, og hunden skal ikke løbe mere.

Jeg ville så heller ikke øge noget før hunden er færdig med smertestillende ... medmindre planen er, at det skal være fast.

• #10   31. mar 2019 Ja det har du ret i. Men jeg bliver nød til at stole på dyrlægen, når hun siger det er okay at prøve at øge gåturene og lade ham rende lidt frit.
    Men ja vurderingen er i sidste ende min, og det synes jeg er svært. Nok mest fordi jeg ved at ro sjældent er vejen frem med ihvertfald hd.
    Jeg ser absolut ingen grund til at holde en hund med gigt og hd i ro i yderligere 4 uger.

• #11   31. mar 2019 Vralter, siger du - går han pasgang?

• #12   31. mar 2019 CH- Nej jeg synes ikke rigtigt det er pasgang.
    Det er skisme svært at forklare.
    Jeg tænker mest at alt selv at det netop er pga han er holdt i ro så længe, og at det ikke har været godt for gigten og hans hd.
    Men har lige skrevet med en anden med en cocker, og hun beskriver præcist samme vraltende løb ved hendes hund. Som altså ikke fejler noget.
    Det er nærmest det tempo det ligger imellem trav og hurtig løb.

• #13   31. mar 2019 Coffey gør lidt det samme, når hans ryg er god. Det er lidt en blanding af galop og harehop - og harehop slår han over i, når han vil skåne sin ryg yderligere.

Før han fik rygskade var han lidt mere "fri" i sin galop - der var lidt større mellemrum mellem at bagpoterne rammer underlaget.

Han passer på sig selv på den måde - måske det samme sker hos jer?

• #14   31. mar 2019 Ja det beskriver det faktisk meget godt smiley
    Det kan sagtens være sådan noget.
    Jeg kan ikke forstå hvis det er smerter, når nu han er på smertestillende.
    Det ser bare så underligt ud.
    Men hvordan ved du det er derfor Coffey gør det?

• #15   1. apr 2019 Prøv at filme ham når han går og løber. Både fra siden og bagfra/forfra. Så kan du langt bedre vurdere haltheden eller vise den til dyrlægen

• #16   1. apr 2019 Jeg ved at det er grunden fordi det ikke er det eneste symptom smiley

• #17   1. apr 2019 AG- Rigtig god ide smiley Har prøvet men synes det er rigtig svært at fange lige når han gør det

Kommentér på:
Vurdering af halthed

Annonce