808 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Vildtspor mm. Vildtspor mm.

Jeg prøver at blive blive klogere på pudler, forskelle i linjer osv. I den forbindelse har jeg været forbi den svenske pudelklub og kan se, at vildtspor åbenbart er populært. Men er der mon nogen, der kan fortælle hvad det præcist går ud på, og hvilke egenskaber sådan en god vildtsporhund indeholder? (udover en god næse, antageer jeg smiley )

Og så er jeg simpelthen nødt til at spørge - er der virkeligt nogen, der dyrker IPO med deres pudler?
Kan se de kårer årets brugshund hvert år, og for at deltage i den konkurrence, skal hunden så have konkurreret i lydighed + mindst en ud af en række mulige discipliner og her er IPO + IPO-R (redningshund?) nævnt. Redningshund kan jeg sagtens forestille mig med pudel, men "almindelig" IPO?
Nogen der vil dele deres tanker om dette - det virker vel mest af alt lidt komisk for mig smiley

Andre muligheder for discipliner er i øvrigt vel nærmest delelementer af IPO - bevogtning og "skydd" (vovse skal beskytte sig selv og fører tror jeg - mit svenske er ikke ret godt).

Da jeg startede søgningen troede jeg egentlig bare, det var LP, agility og HTM der ville figurere på resultatlisterne - man kan jo blive overrasket smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vildtspor mm.
  • #1   26. dec 2018 Vildtspor svarer i grove træk til schweiss spor her hjemme. Der er lidt forskel i prøvereglerne.
    Der er en del whippets, som også er champions i den disciplin smiley

https://www.skk.se/sv/prov-tavling/olika-prov-och-tavlingar/viltsparprov/

• #2   26. dec 2018 Ok, tak, så har jeg da lidt idé om, hvad det går ud på smiley

• Marie A
    Marie A Online Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 154
    #3   26. dec 2018 De må ikke deltage i "almindelig IPO", det er kun racer under SBK (brugshundeklubben). "Skydd" er også kun for racerne under SBK, men bevogtning er åbent for alle racer.

Viltspår er blevet meget populært i Sverige, specielt bland selskabsracerne, det passer de fleste racer og er ikke så svært at komme i gang med, min Meggie har f.eks. aldrig prøvet vildtspor, men hun har på vores ture fået færden af blod og fundet klove smiley . Der var en ret sjov historie i mit seneste blad fra raceklubben; En mand var på jagt og der blev skudt en elg, elghundene var blevet trætte og kunne ikke finde den, så de andre foreslog at de prøvede med mandens havanais, da den arbejdede på et plejehjem i nærheden og havde prøvet vildtspor et par gange. Han hentede så hunden der på kort tid fandt elgen.

• #4   26. dec 2018 Alletiders når man lige kan blive reddet af en selskabshund smiley

Ok, jeg vidste ikke, at at pudler ikke kan deltage i IPO og bevogtning - det giver god mening, jeg kan som sagt ikke lige se den gennemsnitlige pudel have det sjovt med den slags. Men det er sjovt, at det så er på listen over discipliner, der kan give point til årets brugshund (som kåres i pudelklubben, så ikke på tværs af racer).

Jeg ærgrer mig over, jeg er så ringe til svensk, for ift. til DK så lader det til, at der er en del opdrættere der har mere fokus på brug , temperament osv frem for udstilling og modsat Tyskland har de hundeweb.
    Må have et svenskkursus engang smiley

• #5   26. dec 2018 Hvor må pudler ikke deltage i IPO?

Her i landet må alle.

• Marie A
    Marie A Online Tilmeldt:
    feb 2016

#6   26. dec 2018 Det står på Svenska Pudelklubbens hjemmeside at kun brugshunderacer under Svenska Brukshundklubben må deltage, men måske er det gammel (forkert) information? smiley :
    http://www.pudelklubben.se/aktiviteter-2/bruks/

"IPO och andra bruksprov
    Svenska Brukshundklubben har även tävlingar i IPO (Internationell PrövningsOrdning) som är en kontinental variant av skyddsgrenen i det svenska bruksprovet. I IPO ingår skyddsarbete, spår och lydnad. Bara hundraser som Svenska Brukshundklubben, SBK, har rasansvar för får tävla och det krävs en speciell licens från SBK för att få delta."

Edit: Orv, ja, der står at de ikke må konkurrere. Men ikke noget om deltagelse.

• Marie A
    Marie A Online Tilmeldt:
    feb 2016

#7   26. dec 2018 Men de kan ikke få point til Årets Brukshund i pudelklubben uden at konkurrere, og ifølge teksten er der flere grene de ikke må konkurrere i.

• Marie A
    Marie A Online Tilmeldt:
    feb 2016

#8   26. dec 2018 Det virker som om at de må deltage i nogle klasser? Ifølge Brukshundsklubben (regler 2019) er det kun racer under SBK der må deltage i klasse IGP-1, 2 og 3. Men i klasserne BH/VT, IFH-1 og 2 og IGP-FH står der intet om racer. Jeg ved (hvilket er helt tydeligt) intet om IPO smiley

Sorry for spam! smiley

• #10   26. dec 2018 IPO og IGP er det samme smiley

• Marie A
    Marie A Online Tilmeldt:
    feb 2016

#11   26. dec 2018 #10: Ja, det ved jeg! Men det er også det eneste jeg ved smiley

• #12   26. dec 2018 Trine, færdselsprøven er bare en lydighedsprøve og en bydel, der tester om de kan begå sig i "trafik" og blandt mennesker.

Det er en adgangsprøve til IPO - som hedder IGP fra d. 1/1-'19

• #14   26. dec 2018 Trine må jeg spørge hvilken str din veninde har?

• #16   26. dec 2018 Så vidt jeg husker er der en dansk storpuddel med en IPO-prøve smiley

Men helt ærligt - det finder jeg også lidt komisk.

• #17   26. dec 2018 Tak Trine smiley
    Er nemlig selv hooked på stor smiley

• #19   26. dec 2018 Overhovedet ikke.

Mest fordi den er lavet til noget helt og aldeles anderledes, som intet har med den type hundearbejde at gøre.

• #21   26. dec 2018 Trine G: Er det Kiwi på billedet?

• #23   26. dec 2018 Ah ok:)

• #24   26. dec 2018 Jeg har gået til PH træning med en korthår. Det sværeste var, at få den til at angribe ærmet, men det lykkedes til sidst. Jeg havde også fået lov til at få ham ph kåret, men desværre fik han spondylose og kunne ikke klare det høje spring

• #25   26. dec 2018 hvordan klarer den det?

https://youtu.be/b9tNR-eb2x8

• #26   26. dec 2018 Det er mellempudel jeg har kig på, og jeg har ingen IPO- ambitioner, så bare fod god ordens skyld, vil jeg lige tilføje, at der ikke bliver grædt nogen tårer over ventielle manglende muligheder for at dyrke IPO smiley

Da jeg så IPO på listen kastede jeg mig over hundeweb og søgte en god del af de hunde, der har figureret på listerne over årets brugshunde den seneste håndfuld år, men fandt ikke nogen med IPO-resultater - men det lyder jo til, at det alligevel, teoretisk om ikke andet, ville være en mulighed.

At jeg synes det er komisk med pudel til IPO har intet med udseende at gøre. Pudlen er bare, som jeg opfatter den, ret langt fra det jeg forestiller mig er en god IPO- hund. Jeg ved heller ikke en masse om IPO, men kig på de hunde, der gør det godt i IPO og kig så på pudlen... Jeg ser nogen ting der mangler (Det ville jeg også tænke, hvis vi snakkede labbe eller collie selvom der givetvis kan findes eksempler på begge der har dyrket IPO)

• #28   26. dec 2018 Trine man kan dog diskutere om det er ok at bruge en hund som ikke tåler belastning i samme grad som fx en schæfer til det arbejde. Jeg har set hunde af alternative racer både tøve og vige og så gå frem.. Det mener jeg ikke er i orden.

Jeg synes ikke pudler herover i klippet gør det ret godt. den fjoller mest og den tøver ved ærmet

• #30   26. dec 2018 Trine - jeg synes det er super med hunde, der gerne vil arbejde, og det tror jeg bestemt også mange pudler gerne vil. Og som udgangspunkt er jeg da også lidt ligeglad med, hvad man vælger at bruge dem til, men hunden skal jo også gerne synes det er sjovt, og der kunne jeg forestille mig, at en pudel ville finde det mindre sjovt, når der kommer belastning på (Men ved det jo ikke har hverken erfaring med IPO eller med pudler).
    Masser af hunde kan lide at arbejde, det betyder bare ikke, de synes IPO er sjovt:)

• #32   26. dec 2018 Trine - og jeg har på intet tidspunkt betvivlet hjerne eller arbejdslyst (Det er ligesom en del af årsagen til, at jeg overhovedet er interesseret i en pudel). Men arbejde kan altså være 1000 andre ting end lige IPO. Og IPO kræver ret meget andet end bare arbejdslyst, ellers så vi nok også mange BC'er i den disciplin smiley

Ja, der er forskel på individer. Men nu taler vi jo om racer, og at man kan finde enkelte individer der MÅSKE kan gøre det ok, betyder jo ikke at racen generelt er egnet til formålet... Eller vil finde det sjovt i øvrigt.

• #33   27. dec 2018 LIv herinde har en B, en færdsel og en UHP på sin den ene ved jeg. Men gør det mest i HTM.

• #34   6. jan 2019 Nå, men jeg er da lige faldet over en mellempuddel med masser af brugsprøver (af svingende kvalitet ser det ud til - der er i hvert fald fordeling på cirka 50/50 mellem ikke godkendt og godkendt).
    Det ser ud til, at man (i hvert fald i det svenske) har brugsprøver, der enten indeholder "hele pakken", altså som IPO, eller forskellige kombinationer med f.eks. kun lydighed og søk eller kun søk.
    Men nogen der kan "oversætte" sådan noget hundeweb-forkortelsesnoget?

Øverst er listet dommerne, herefter står der så:
    Sök
    HKL eller EKL
    Godkendte eller ikke godkendt
    Antal point.

Hvad dælen er HKL/EKL? (noget med klasse?)

• Marie A
    Marie A Online Tilmeldt:
    feb 2016

#35   6. jan 2019 Ja, det er klasser smiley HKL er "Högre klass" og EKL er "Elitklass". Hvis du støder på AKL, så er det "Appellklass" og LKL "Lägre klass".

• #36   6. jan 2019 Tak for opklaringen, så blev det jo lige lidt nemmere at finde mening i smiley

Kommentér på:
Vildtspor mm.

Annonce