1.593 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Endelig ny hund Endelig ny hund

Hej alle smiley

Jeg får min nye hund hjem på mandag smiley
Han er en genbrugshund fra internat, 8 måneder gammel og med masser af energi! Han er en god blanding af labrador, schæfer, border collie og broholmer (det er hvad vi er informeret om i hvert fald).
På internatet har de fodret ham med hvalpefoder mens han har været der, og jeg tænker at det vil jeg også fortsætte med lidt endnu? Det er jo ikke helt til at sige hvor stor han bliver.. Hvad vil i anbefale? Og hvornår skal jeg begynde at skifte over på almindeligt foder?
Og generelt til foder: hvad er godt til sådan en type hund? Han kommer til at være meget aktiv sammen med mig, og lige nu vokser han også stadig.

Ellers må i da gerne smide jeres bedste tips og tricks til at få sådan en unghund i huset smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Endelig ny hund
  • #1   13. dec 2018 Jeg ville nok købe noget led supplement med det samme, det er jo store tunge racer der kan have ledproblemer mange af dem... har ingen ide med hensyn til foder til sådan en basse, foder er en jungle, og relativt religionsbaseret. Personligt fodrer jeg halvt råt og halvt tørt...

• #4   13. dec 2018 Tusind tak!
    Synes ikke rigtig jeg kan se broholmeren i ham, men kan godt se lidt af de andre. Heller ikke til at vide med sådan en blanding smiley
    Jeg har allerede kigget på noget træning i området, der er både en DcH klub og en anden hundeklub der begge tilbyder unghundetræning og basis lydighed, så det skal vi starte på - skal bare lige vælge hvilket sted. Og så efterfølgende vælge noget træning som han synes er sjovt! Han er en ægte energibombe, men nem at motivere både med leg og godbidder, så det bliver rigtig fedt at træne med ham smiley

profilbillede
  • #7   13. dec 2018 Emma, det er en sten han træder på smiley

Sikke en fin lille basse smiley

Jeg ville fortsætte med hvalpefoder (til stor race) indtil han har rundet et år, og så skifte over på almindeligt foder til stor race.

Selvom forskning peger på dels at C-vitamin ikke har effekt på knoglevækst, dels at man ikke kan give glucosamin forebyggende, ville jeg nu stadig give - bare for at få ro i maven. Luposan Gelenk Pellets har det hele, de er ok billige og de fleste hunde æder dem gerne.

• #8   13. dec 2018 Emma - ej hvor sjovt!
    Fedt du lige spottede det med poterne, det har jeg ikke selv tænkt over. Vil helt sikkert se på nogle tilskud!

Tak, A smiley

• #10   13. dec 2018 Hvor ser han fin ud smiley
    Tillykke med ham.

• #11   13. dec 2018 Han skal på hvalpefoder til store racer, og det skulle han have været fra starten. Fejlvækst i ben er meget svært at rette op nu.
    Essential Beginning Large Breed er korrekt sammensat til præcis den slags hund. Det indeholder korrekt forhold mellem calcium og fosfor. Dertil bør du supplere med ledtilskud og evt c-vitamin.

• #12   13. dec 2018 Tak for jeres kommentarer smiley
    Malene, tak for anbefaling af foder! De havde det ikke lige i min lokale maxizoo, men så må jeg bestille det hjem! Kan desværre ikke gøre meget ved hvad han har fået de første 8 måneder af levetiden (sådan er det jo med genbrugshunde), men jeg vil i hvert fald gøre mit bedste for at han får det optimalt så snart han er hjemme smiley

• #14   13. dec 2018 Tak, Ida smiley
    Har haft genbrugshund tidligere, en dejlig labrador som desværre blev aflivet i sommer, 12 år gammel. Det er dejligt at kunne give hunden et nyt hjem hvor de trives smiley

• #17   13. dec 2018 Essential anbefaler at fortsætte på large breed frem til 18 mdr hvor leddene er færdigtudviklede.

• #18   13. dec 2018 Ziva skiftede først da hun var 17 måneder selvom hun bliver mindre end din nye guldklump. det er ikke skadeligt at få hvalpe foder for længe - men for kort tid særligt for de store racer kan godt være skadeligt.

stort tillykke

• #20   13. dec 2018 Vil helt klart anbefale dig at fortsætte med hvalpefoder. Hundens knogler skal være ca.90 % færdigudviklede og det er de først lidt senere for større racer. Ville blive ved med hvalpefoder til store racer til den min. er 1 år. så vil hunden være godt dækket ind, med alt hvad den har brug for. Hvis du går over til voksenfoder vil du risikere din hund for for meget calcium, så hellere give den lidt mindre mad hvis du syntes den er ved at blive for tyk smiley

• #24   13. dec 2018 Jeg ville på ingen måder tage nogle chancer i forhold til hundens led og muskler, jeg vil være 100 % sikker på min hund er dækket ordentligt ind i dens voksealder.
    Jeg har dog heller aldrig kunne regne helt præcis med mængden der står på foderet, her har jeg altid følt mig frem på hunden, for det er også super vigtigt at man ikke overfoder sin hvalp og den ender med at være overvægtig i sin voksealder

• #26   13. dec 2018 voksen foder har også ofte en lavere fordøjelighed, hvor den øgede fodermængde vil overbelaste hvalpens mavetarmsystem og hæmme optagelsen af næringsstoffer. Jeg ville bare ikke turde tro på min hund var dækket ordentligt ind på voksenfoder. Men vi har alle hver vores mening smiley

• #27   13. dec 2018 Hvorfor Emma ?? forskning viser man ikke kan give hvalpefoder for længe, men kun kan give det i for kort tid

• #29   13. dec 2018 Skal se om jeg kan hitte et smiley Men det handler jo ik kun om at hunden skal vokse pænest, det handler jo i stor grad om at knogler og led for det de har brug for, og hvis det er fordi hvalpefoderet feder for meget, mener jeg det er bedre at begrænse portionerne

• #31   14. dec 2018 fandt lige denne https://www.netdyredoktor.dk/hund/tema/def/fodring-af-den-hurtigtvoksende-hvalp/ , den siger det modsatte - at for meget calcium øger væksthastigheden og der er mere calcium i voksenfoder end der er i hvalpefoder.

Tror på det mere handler om mængden af foder man giver sin hvalp, at hvis man kommer til at overfoder, kan det have konsekvenser for hundens knogler og led

• #33   14. dec 2018 Tænker det bare næsten vil være svært at finde et foder som indeholder de rigtige ting som hvalpen har brug for. Hvalpen har brug for flere vitaminer,mineraler, fedt og proteiner som netop er i hvalpefoderet .

Min mor har jagt golden og hun gik tidligt over til voksenfoder og hendes hund har dårlige hd status, alle mine border hunde har det bedste resultat og er alle blevet foderet efter anbefalingerne.

Men vi har alle forskellige meninger og gør alle det vi føler er bedst for vores hunde, det er vel det vigtigste smiley
    Men alle har hver sin mening.

• #34   14. dec 2018 Jeg har ikke en dyt forstand på foder og fodrer på det værste skrammel af alt !!!

Med mig i bagagen har jeg to stks Cane Corso med A og 0 (som begge fik hvalpefoder til de var omkring 1 år) og 4 stks Malinois med A og 0 (som alle fik hvalpefoder til de var omkring 15 måneder).

Men jeg har nok bare været heldig smiley

Tillykke med din nye hund - han ser dejlig ud smiley

• #35   14. dec 2018 Tak for alle jeres råd - det lyder til jeg bare skal kigge på min nye hund og vurdere hvad han trives på og hvordan han ser ud! Det lyder jo nemt nok smiley
    Når nu der er så mange der nævner calcium/fosfor forhold i foderet skal være korrekt, hvad skal det så være til en stor hund?

Martine - det er da også lidt af en jungle og hitte ud af, det foder her! Jeg håber dog jeg kan fodre med lidt af det hele, og få en hund med mindre sart mave end min sidste hund. Der var jeg også nødt til at fodre på "skrammel" - ellers fik han frygtelig dårlig mave.
    Og tak for din kommentar smiley

• #37   14. dec 2018 Astrid

Jeg gør noget så helt idiotisk, at jeg KIGGER på min hund - og ser om kan (de) kan præstere til den daglige fyskisk ret hårde træning, om de står distancen til konkurrencer i både ind- og udland - om de er sunde og raske og ikke skal til dyrlæge i tide eller utide ... og så tænker jeg, at så passer foderet nok OK til dem smiley

Så for mig er det Royal Canin der spiller - og så får han iøvrigt en masse andet ved siden af, af samme årsag som du selv nævner - en ide om, at han så får en stærkere mave smiley

• #40   14. dec 2018 #38

smiley

• #44   15. dec 2018 Det er altid rart at få andres inputs til fodringen - vil jo rigtig gerne at han kommer til at trives smiley
    Og med den historie, Emma, så tænker jeg at varieret fodring må give ham en stærkere mave smiley

Kommentér på:
Endelig ny hund

Annonce