{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.737 visninger | Oprettet:

Løs hund - Tæt på at gå galt {{forumTopicSubject}}

Så skete det igen - En løs hund fandt Maika spændende på vores gåtur smiley
Heldigvis gik det ikke værre end at hunden stoppede da jeg råbte af den. Jeg fik Maika sat ved min side, og ventede så på at ejeren skulle komme og tage sin hund. Og hun kom da også slentrende ligeså stille, og sagde endda "Puh ha". Ja sleeemme hund. Måske jeg skulle have sagt "Puh ha" til hende smiley

Uh hvor er jeg dog træt af, at det skal være så svært at holde hunde i snor. Vi har boet her i 1 måned, og jeg ender sgu nok snart med at blive kendt som hystaden med dræberkøteren. smiley

Så kom jeg af med de frustrationer...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løs hund - Tæt på at gå galt
  • #1   4. okt 2018 De skal naturligvis have styr på deres hund. Og ja det er irriterende

    en mere generel kommentar

    gør din hund noget så er det iflg loven dit ansvar hvor uretfærdigt det må lyde. jeg har jo notorisk altid taget hunde som faktisk ville slås for alvor så jeg spurgte hos politiet da jeg fik den seneste og fik det svar at snor ikke er nok hvis der sker skambid. Jeg skal som ejer forudse risikoen og træffe nødvendige forholdsregler

    for os var det mundkurv eller få øde steder og gå væk når der kom folk. samt træning. i dag kan vi gå alle steder for adfærden et væk eller mindsket i en sådan grad at jeg kan styre min hund kommer der en hen.

    men ansvaret var altså mit fordi jeg viste hvad jeg gik med.

    Nu tror jeg ikke din hund vil slås for det vil de færreste heldigvis for alvor men det var altså det svar jeg fik. kan der ske skader på andre i snor er snor ikke nok. hver enkel har et objektivt ansvar for egen hund

    det overrasker mange. derfor skriver jeg det lige igen. forhåbentlig er din hund bare en der råber men måske en anden læser med som kan bruge info til noget for det er en grim lov at komme i klemme i

    men retfærdigt synes jeg ikke det er når min er i snor men det var det svar jeg fik.

    er man i tvivl så vend derfor om og gå væk eller træn det massivt så man får kontrollen over kræet uanset hvad der kommer hen.



  • #2   4. okt 2018 Det er så belastende med løse hunde, der uinviteret kommer hen til ens hund i snor, uanset om disse er venlige eller ej.

    Anton er bestemt ikke god til at hilse i snor, og er decideret utryg ved store hunde, efter nogle grimme oplevelser med løse hunde, og han reagerer med ansvar er det bedste forsvar. Jeg går foran og imellem min lille hidsigprop og den anden hunde, og som regel hjælper det. Èn gang har jeg stået med Anton i strakte arme over hovedet, fordi en labradorblanding ville pelse ham - det var SÅ ubehageligt!

    Aldrig i livet om min hund skal gå med mundkurv for at forsvare sig, folk må simpelten tage ansvar og ikke lade deres løse hunde løbe hen til ham. Jeg tvivler på, at han ville blive aflivet, hvis han forsvarede sig i sådan en situation, jeg har i hvert fald aldrig hørt om det.


  • #3   4. okt 2018 skrigehunden retfærdighedssans og jura matcher ikke altid og jeg hører dig, men jeg er ikke villig til at teste udtalelsen fra politiet ved retten med min hund, eller var, for i dag er hunden en anden.

    men måske man kunne vinde sagen.

    det kan man jo først vide hvis en prøver men det ønsker få nok at lægge hund til mon ikk?

    jeg havde skisme også.kæmpet for min dengang men jeg viste jo at han havde gjort skade før så politiet har en pointe.

    at jeg så synes det er ok let at undgå de møder er en anden sag. Jeg går generelt slet ikke ud eller overtager en hund jeg ikke kan styre, hvilket jeg jo også kunne her da han aldrig skadede nogle siden jeg fik ham

    måske der er sager hvor snor ikke var nok? det tør jeg ikke sige men det var også mere en generel kommentar for tænker ikke ts hund gør noget. det gør de færreste dog


  • #4   4. okt 2018 Jeg oplever ikke problemet med min venindes hund (boxer), men da jeg passede en berner sennen så kom der tit løse hunde..

    problemet er at boxeren er så god som dagen er lang, mens berneren ikke kunne så godt med andre hunde..

    Det er samme tur jeg gik, ved ikke om det var tilfældigt, eller om de vitterligt troede at den meget stille og rolige halvfede boxer ville nakke deres hund hvis de kommer i nærheden smiley


  • #5   4. okt 2018 Det handler ikke om, om jeg kan styre Anton eller ej, det handler om, at andre ikke kan styre deres hund! Anton ER sådan her på grund af andres løse og aggressive hunde, og han får ikke mundkurv på. Han skal ikke begrænses i sin færden på turene, så kan du sige, at jeg lægger hund til - so be it!

    At du finder det nemt at undgå er godt for dig, men for os, der går i byen (her Kolding) og ofte udenfor i skove og ved marker, er det ikke altid til at undgå. Et par veje længere henne bor et par med tidligere 2 Goldens hanner og nu en Labrador tæve - alle 3 er løse og løber flere hundrede meter foran ejeren. Den ene har sågar planket et hegn ind til en højløbsk tæve og parret denne. Jeg har før set de 3 hunde omringe en stakkels Labrador i snor, der skete intet, men havde de gjort det ved Anton var han flejnet skråt! De har selv udtalt, at den ene Golden (hanhund) ikke finder sig i noget pis fra andre hanner, og det ville ende med en seriøs slåskamp, med Anton som taberen.


  • #6   4. okt 2018 skrigehunden jeg skriver ikke om dig. Jeg skrev en generel kommentar om det svar Jeg fik om min.

    Jeg ved ikke hvordan retten ville dømme det men mig bekendt er der sager hvor snor ikke var nok men det har jeg aldrig tjekket fordi jeg som sagt kunne styre ace. men måske andre ved det?

    en ting er dog sikkert. mødte jeg direkte en bidsk hund ved et uheld så ville jeg også kræve fuld kontrol og at ejeren havde forudset risikoen. hunde er jo ikke robotter. min nuværende stak da også hen til en anden for nogle mdr siden så det var da dejligt det var en rar hund hvilket de fleste jo er og hvis ikke selvom den var i snor og fejlen min at ejeren kunen magte den

    så jeg synes egentligt ikke det er et voldsomt krav politiet nævner. ellers skal man vel ikke eje sådan en


  • #7   4. okt 2018 Men nu tror jeg så heller ikke, at ejere med løse hunde ville få travlt med at melde min hund, som i forsvar skulle have bidt deres, det ville være seriøse ris til egen røv!

  • #8   4. okt 2018 Så Lens, hvis en løs hund kom farende hen i hovedet på Ace, ville du altid kunne forhindre ham i at reagere?

  • #9   4. okt 2018 det skete aldrig skrigehunden. Jeg luftede steder hvor det ikke kunne ske af samme årsag indtil træningen virkede. herefter kunne jeg ja.

    det var bøvlet men mit valg min hund og nej mine skal snor eller ej, retfærdigt eller ej ikke skade andres hunde.

    havde jeg været i tvivl om jeg kunne magte opgaven havde jeg ikke taget ham.

    jeg forudså risikoen fordi jeg kendte den.

    det synes jeg godt man må kræve. var det gået galt for hunde er ikke robotter som jeg skrev havde ansvaret været mit. det var jeg smerteligt klar over, og derfor tog jeg det enormt alvorligt og derfor skete det aldrig

    jeg synes virkelig ikke det er ret kontroversielt. hvorfor reagerer du så voldsomt på det? vi skal da altid sørge for at vores hunde ikke skader andre uanset deres bagage osv osv.

    at det så kan virke uretfærdigt kommer nok an på hvem man er. Jeg synes det er fair nok hvis man har sagt ja til at tage sådan en må man også kunne styre den.

    at to tilfældige hunde toppes kort i et møde er ikke det samme som at eje en hund man ved har skadet før. hunde slås sjældent for alvor. Og gjorde de ved et tilfældigt møde hvor ejeren til den i snor ikke havde mulighed for at forudse reaktionen ved jeg ikke hvordan retten ville dømme men det lyder som om at det objektive ansvar gælder der også?

    jeg tror ikke det er nok at sige jeg havde snor.på hvis ens hund river hovedet af den anden.


  • #10   4. okt 2018 Anton har aldrig skadet en anden hund, aldrig! Han er heldigvis en lille fis på 10 kg., så jeg kan altid vælge at tage ham op.

    Du skriver, at du valgte at lufte steder, hvor det ikke kunne ske, indtil træningen virkede?! Lige sådan en sætning provokerer mig, for tror du ikke, at jeg forsøger det samme? Tror du, at jeg bevidst går steder, hvor balladen kan opstå? Sådanne ting sker ud af det blå, i og udenfor byen, øde marker, skove m.v. Det har man ikke en chance for at forudse... Når jeg ser de løse idiothunde fravejen længere henne drejer jeg af med det samme og "gemmer" mig med Anton, jeg ved nogenlunde, hvad tidspunkter de går på og jeg har én gang skældt ejeren ud for ikke at have styr på dem - men ikke engang en dyrlægeregning for abortsprøjte kunne få dem til at tage dem i snor.

    Jeg læser mellem linierne i dine indlæg en stille bebrejdelse af mig, fordi min hund reagerer aggressivt på løse hunde, når han er i snor, og at når du kunne træne Ace, burde jeg/andre kunne det samme - sådan ser verden bare ikke altid ud. Tro mig, det er trænet og det er blevet så meget bedre med ham, nu kan vi som oftest passere store (sorte) hunde uden udfald, men ikke hvis de blæser hen i hovedet på ham.


  • #12   4. okt 2018 nej da skrigehunden slet ikke. misforstår du mit indlæg hensigt

    svarer lidt senere


  • #13   4. okt 2018 Det er lidt sjovt Lens. Jeg har også spurgt hos politiet hvordan jeg skulle forholde mig til problematikken med løs hund i hovedet på min.

    Og her var svaret modsat det du har fået.

    Hvis jeg har mine i snor, og en hund kommer til dem, så er det "så godt som" straffrit hvis de giver den en afklapsning.

    Jeg fik endda at vide at hvis der skete skader på mine (i fald den frembrusende hund forsvarede sig) så ville det være ejer af den anden hund der skulle dække mine eventuelle udgifter til dyrlæge.

    Så det med at spørge politiet, er vidst lidt en gambling kan jeg forstå, når 2 politikredse giver så forskellige svar.


  • #14   4. okt 2018 På Østerbro har vi haft et par bidepisoder imellem lovlige racer hvor en eller to har været løse, resultater af dem der blev meldt har været snorpåbud.
    En enkelt ambull fik mundkurvspåbud (hvilket er sært, for det havde den jo i forvejen...)

    Men der er altså ingen der er blevet aflivet, og det på trods af nogle ret grimme bid der krævede flere sting.

    Mon ikke det kommer an på politikredsens fortolkning af loven?


  • #15   4. okt 2018 Puha godt det ikke gik mere galt.

    Vi havde også en episode her til morgen. Jeg kommer gående for enden af vores fælleshave med Iroh i snor, og lidt længere fremme kommer en løs hund, der bor i et nærliggende hus, rundt om hjørnet. Den ser os ikke, så jeg trækker ind i haven, og gemmer os bag en hæk, fordi Iroh reagerer meget voldsomt nærmest bare ved synet af den hund. Øjeblikket efter løber den løse hund forbi haven, vender rundt og stryger så lige ind i hovedet på Iroh. Det var ikke så nemt at holde 25 kg aussie i fuld fart på afstand, og samtidig holde sin egen hund tilbage. Ingen af hundene fik heldigvis bidt hinanden, og den anden hunds ejer kom hurtigt til, men øv altså...
    Vi har taget konsekvensen af, at Iroh reagerer på den hund, ved ikke at gå forbi deres hus og have, selvom det til tider er en omvej, og vi undgår dem på tur. Men man kan også bare kun gøre så meget, når folk så render med deres hund løs, i et område med snorpåbud...


  • #17   4. okt 2018 Mike, der er heldigvis også snor på de allerfleste hunde i byen, som v møder, undtagen nogle af "drukmåsene" nede i byen, men efterhånden er det tyndet ud i deres hunde, så det er ikke et problem længere.

    Der, hvor jeg møder flest løse hunde er i skovene, på markerne (stierne rundt om markerne), på stranden (som vi af samme grund ikke kommer på mere) og generelt rundt i naturen. Det er dælme svært at forudse en løs hund komme farende i en stor skov, jeg har ikke en chance for at opdage den, før den næsten er henne hos os. smiley


  • #18   4. okt 2018 Anton har aldrig skadet en anden hund, aldrig! Han er heldigvis en lille fis på 10 kg., så jeg kan altid vælge at tage ham op.

    Så har du jo styr på ham. Som du skal have iflg loven.

    Du skriver, at du valgte at lufte steder, hvor det ikke kunne ske, indtil træningen virkede?! Lige sådan en sætning provokerer mig, for tror du ikke, at jeg forsøger det samme? Tror du, at jeg bevidst går steder, hvor balladen kan opstå? Sådanne ting sker ud af det blå, i og udenfor byen, øde marker, skove m.v. Det har man ikke en chance for at forudse... Når jeg ser de løse idiothunde fravejen længere henne drejer jeg af med det samme og "gemmer" mig med Anton, jeg ved nogenlunde, hvad tidspunkter de går på og jeg har én gang skældt ejeren ud for ikke at have styr på dem - men ikke engang en dyrlægeregning for abortsprøjte kunne få dem til at tage dem i snor.

    Du tolker en masse i det jeg skriver. Jeg kender ikke dig og din hund eller hvad I træner eller hvor I færdes eller hvordan. Jeg har skrevet i startsvaret, at der er tale om en generel kommentar. Du tager den til dig, som den er møntet på dig. Det er den ikke.

    Jeg læser mellem linierne i dine indlæg en stille bebrejdelse af mig, fordi min hund reagerer aggressivt på løse hunde, når han er i snor, og at når du kunne træne Ace, burde jeg/andre kunne det samme - sådan ser verden bare ikke altid ud. Tro mig, det er trænet og det er blevet så meget bedre med ham, nu kan vi som oftest passere store (sorte) hunde uden udfald, men ikke hvis de blæser hen i hovedet på ham.

    Det er noget af en tolkning.... Naturligvis står der ikke det mellem linjerne.

    til emnet: Skambidsparagraffen og ændringerne der omhandler mig bekendt ikke snor og at det objektive ansvar sættes ud af spil? Hvor står det? Jeg vil gerne se en link


    Ja politikredse kan tolke forskelligt, og som jeg skriver nogle gange, ved jeg ikke om det er prøvet i en retssag, men jeg bliver ikke den, der tester, hvad retten siger.


    Vi er enige om, at begge ejere har et objektivt ansvar. Det jeg skriver er, at uanset hvor irriterende andres hunde kan være, så må ens egen hund ikke skade andre, og det er den enkelte ejers ansvar - objektivt iflg loven. Derfor skal den enkelte ejer træffe de nødvendige foranstaltninger for at skader ikke sker dvs have fuld kontrol over hunden. Også i snor. Og er en snor ikke nok til at undgå skader, så gælder det ansvar stadig. Og det er min hund mit ansvar og derfor min opgave at forudse det

    "Hvis jeg har mine i snor, og en hund kommer til dem, så er det "så godt som" straffrit hvis de giver den en afklapsning. "

    Det her er stik modsat det svar jeg fik. Jeg har svært ved at tro, at det helt passer. Lad os tage et andet eksempel, hvor ens hund skader i snor. En hønsegård eller mellem får. Hvis den er i snor imens det sker, så er det "så godt som straffrit" - nope - den tror jeg simpelthen heller ikke ville holde i retten.

    Et andet eksempel:

    En ældre dame får en stor tung hund, som hun ikke kan holde. Lad os sige en Sankt B. Den er i snor men aggressiv. Jeg er ret sikker på, at retten ville sige, at hun skulle have forudset risikoen.

    Jeg har til gode at se, at snor ophæver objektivt ansvar for de skader ens hund laver. Jeg tror jeg er oplyst korrekt ved Midt og Vestjyllands Politi.

    Men jeg snakker med dem mandag og vil gerne prøve at spørge igen.


    Herinde er der tit fokus på de løse hunde, og de er da skide irriterende. Vi er enige. Men en snor ophæver altså ikke ens eget ansvar.

    Det er det eneste jeg siger. At der er objektivt ansvar på hver enkel hund. Hvordan en domstol ville behandle sådan en sag skriver jeg, at jeg ikke ved, lige som jeg ikke ved, hvordan det ville blive straffet, hvis det var to hunde, som ikke havde en historik dvs aldrig havde skadet før. Mig bekendt er det aldrig afprøvet? Måske andre har mulighed for at finde sager.


    Jeg havde egentlig ikke forventet denne debat om det smiley For mig er det helt klokkeklart at min hund er mit objektive ansvar - snor eller ej, og at det ansvar gælder 24-7. Endda på min egen grund og i mit hjem.
    At ens hund ikke må skade andre, og at man skal tage de nødvendige forholdsregler for at undgå det, er for mig ikke kontroversielt. Det kan være unfair i visse situationer, hvis fx en møgunge sparker min hund eller en løs hund løber hen til min og gør den op i ansigtet, men jeg skal da have fuld kontrol over MIT dyr uanset.


    Det vælger jeg altså at tro på, at jeg er korrekt oplyst om hos politiet. Men hvis nogle kan vise mig nogle eksempler, hvor det er anderledes, så vil jeg gerne have dem og vende det med politiet igen, for så falder der da en lille sten fra mit hjerte, for jeg synes bestemt ikke det er fair, at det altid er sådan, men jeg kan jo kun forholde mig til det, jeg får at vide.








  • #19   4. okt 2018 Her er lidt sager fra justitsministeret - de ændrede ikke den del af loven her. Er der kommet nyt siden?

    http://jm.schultzboghandel.dk/upload/microsites/jm/ebooks/bet1524/bet/kap10.html

    Er de sager alle retfærdige? Nej måske ikke men lov er lov....

    "Erstatningsansvaret er objektivt, det vil sige uafhængigt af skyld hos besidderen. Det fritager f.eks. ikke for ansvar, at besidderen har holdt hunden indelukket eller i snor."


    Derfor skriver jeg: Vær obs på det, når I færdes derude med jeres hunde. Jeg skriver ikke, at det er fair eller andet, men vær obs.
    Vid dette. Det er for mig enorm vigtig viden som ejer


  • #20   4. okt 2018 til emnet: Skambidsparagraffen og ændringerne der omhandler mig bekendt ikke snor og at det objektive ansvar sættes ud af spil? Hvor står det? Jeg vil gerne se en link

    Hov hov, du blander ting sammen!

    Det objektive ansvar gælder for skader, der kan gøres op i kroner og øre. Det har ikke noget at sige i forhold til hvad der skal ske med en hund der bider.

    Ja politikredse kan tolke forskelligt, og som jeg skriver nogle gange, ved jeg ikke om det er prøvet i en retssag, men jeg bliver ikke den, der tester, hvad retten siger.

    Retten HAR taget stilling. En DcH hund blev løbet over ende bagfra, og forsvarede sig så voldsomt at der var tale om skambid. Episoden skete på en træningsplads, og DcH hunden var uden snor. Men det kan sidestilles med en hund i snor, da retten lagde til grund at hunden var under kontrol (her er snoren ikke afgørende, men begrebet "under kontrol"). Hundens ejer blev frifundet i retten. Det i øvrigt på trods af at politiet mente at hunden skulle bære mundkurv - et eksempel på at politiet ikke helt ved hvad der er op og ned i den type sager.

    Vi er enige om, at begge ejere har et objektivt ansvar. Det jeg skriver er, at uanset hvor irriterende andres hunde kan være, så må ens egen hund ikke skade andre, og det er den enkelte ejers ansvar - objektivt iflg loven. Derfor skal den enkelte ejer træffe de nødvendige foranstaltninger for at skader ikke sker dvs have fuld kontrol over hunden. Også i snor. Og er en snor ikke nok til at undgå skader, så gælder det ansvar stadig. Og det er min hund mit ansvar og derfor min opgave at forudse det

    Det er rigtigt at man skal træffe de nødvendige foranstaltninger, men man skal altså ikke give sin hund mundkurv på, fordi den måske bider løse hunde. Dels vil der lægges vægt på om hundens reaktion er inden for det normale, hvis den bider en fremmed hund der kommer løbende, dels vil man tillægge den skadelidte hund så meget egen skyld/accept af risiko, at jeg har svært ved at se at den skadevoldende hund skulle aflives.

    Om en episode sker imens den skadevoldende hund er i snor og opsøges af en løs hund, eller om det foregår i en hundeskov, hvor begge parter er løse, vil det vurderes ens. Det handler om egen skyld.

    Og så irriterer det mig en smule at folk smider historier ud som værende faktum, når de helt åbenlyst har fået det galt i halsen. Vi har debatteret det her emne 100 gange, og det udlægges på samme fejlagtige måde hver eneste gang.


  • #22   4. okt 2018
    Hov hov, du blander ting sammen!

    Det objektive ansvar gælder for skader, der kan gøres op i kroner og øre. Det har ikke noget at sige i forhold til hvad der skal ske med en hund der bider.



    Jeg blander ikke ting sammen A jeg citerer det jeg har fået oplys af politiet. Hvis det er forkert, så vil jeg gerne vide det, som jeg skriver og kontakte dem igen. Kan et bid ikke gøres op i kroner og øre? Det forstår jeg ikke? Kan du uddybe?


    Retten HAR taget stilling. En DcH hund blev løbet over ende bagfra, og forsvarede sig så voldsomt at der var tale om skambid. Episoden skete på en træningsplads, og DcH hunden var uden snor. Men det kan sidestilles med en hund i snor, da retten lagde til grund at hunden var under kontrol (her er snoren ikke afgørende, men begrebet "under kontrol"). Hundens ejer blev frifundet i retten. Det i øvrigt på trods af at politiet mente at hunden skulle bære mundkurv - et eksempel på at politiet ikke helt ved hvad der er op og ned i den type sager.

    Så er det jo netop med til at underbygge, at det er hos politiet fejlen ligger. Jeg kan jo kun forholde mig til det, jeg er oplyst. Så er spørgsmålet, hvornår en hund er under fuld kontrol? Det jeg fik at vide er, at en snor ikke altid er nok. Kan hunden stadig skade trods snoren/fuld kontrol, så påligger det mig at sørge for, at det ikke sker ved at træffe de nødvendige foranstaltninger. Mener du det er forkert oplyst? Jeg synes nemlig det giver rigtig god mening.

    Det er rigtigt at man skal træffe de nødvendige foranstaltninger, men man skal altså ikke give sin hund mundkurv på, fordi den måske bider løse hunde. Dels vil der lægges vægt på om hundens reaktion er inden for det normale, hvis den bider en fremmed hund der kommer løbende, dels vil man tillægge den skadelidte hund så meget egen skyld/accept af risiko, at jeg har svært ved at se at den skadevoldende hund skulle aflives.


    Jeg tror ikke nogen har sagt, hvad der sker med den skadevoldende hund? Iflg det jeg fik oplyst skal man træffe alle nødvendige foranstaltninger - hvis en mundkurv er nødvendig, tag mit eksempel med den ældre dame med Sankt B i snor - så vil det være det, man skulle have FORUDSET og gjort. Men det mener du ikke?

    Ja det vurderes om hundens reaktion er normal. Det sagde de også. Ved min som havde en fortid kendte jeg dog dens reaktionmønster som ikke normal, og derfor sagde politiet som de gjorde. Jeg skriver herover, at jeg ikke ved, hvad der vil ske, hvis begge hunde er "historiefrie".


    Om en episode sker imens den skadevoldende hund er i snor og opsøges af en løs hund, eller om det foregår i en hundeskov, hvor begge parter er løse, vil det vurderes ens. Det handler om egen skyld.

    Så spiller snoren jo heller ikke den rolle, som nogen tror? Så er jeg da oplyst korrekt?



    Og så irriterer det mig en smule at folk smider historier ud som værende faktum, når de helt åbenlyst har fået det galt i halsen. Vi har debatteret det her emne 100 gange, og det udlægges på samme fejlagtige måde hver eneste gang.


    Jeg kender ikke de andre utallige debatter, men hvordan skal jeg skrive anderledes end det politiet oplyser? Måske du skal rette din kritik mod dem, hvor ordene kommer fra i stedet.


    Jeg synes dog stadig, at det virker korrekt. Det du skriver her, giver jo netop ikke snoren den rolle, som nogen tror den har. Du kan jo godt gå med en hund i snor uden den er under kontrol. Lige som du kan gå med en hund uden snor, men som er under fuld kontrol. Jeg synes det er relevant, for mange tror, at hvis bare de har en snor på, så er de straffrie. Det tror jeg simpelthen ikke på.

    Hvis hunden ikke er under fuld kontrol, snor eller ej, så vil ejeren iflg politiet i Midt og Vestjylland kunne straffes. En snor alene gør ikke forskellen.


  • #24   4. okt 2018 Med den ændrede skambidsparagraf kan man få en hundesagkyndig til at vurdere situationen. Hvis det virkelig er en hundesagkyndig så tænker jeg at de ikke dømmer sanktioner mod en hund i snor der er blevet overrumplet af en løs hund og har forsvaret sig.

    Selv før denne ændring har der ikke været historier fremme om hunde i snor der er blevet straffet for at skambide en løs hund. Jeg tænker man ville have hørt om disse situationer (især efter man troede det var det der var sket med Thor).


    Korrekt men du skal stadig have fuld kontrol, snor eller ej. En snor alene gør ikke forskellen. Og det tror mange den gør. Har du din hund i snor uden at have fuld kontrol, så er snoren ikke nok. Og det skulle du have forudset - iflg mine oplysninger

    Er det forkert?


  • #26   4. okt 2018 Ida: Det er absolut relevant. Jeg skriver flere gange herover, at jeg ikke ved, hvad der sker, hvis ingen af hundene har en "historik". Prøv nu at læse indlæggene.

    Jeg vil dog stadig mene, at historik eller ej, snor eller ej, så skal du have fuld kontrol over din egen hund. Uanset hvad andre savner af kontrol over deres. At det så naturligvis vil spille ind på straffen, er en anden snak, men snoren er ikke en sikkerhed for at undgå straf som det skrives herover. Fuld kontrol er det ord som jeg savnede i morges. Det skal du have. Ilfg mine oplysninger. Har du det, kan du endda gå uden snor med din sure Cujo.


    Hvis det kan bevises, at der er tale om rent forsvar, så kan du måske frifindes som DCH ejeren. Men det er ikke sikkert da. Og det er det sidste jeg vil frem til. Jeg skriver det, fordi mange tror, at bare der er en snor på, så er alt ok. Det er ikke sikkert. Forhåbentlig er det sådan, men jeg skal ikke teste det. Fuld kontrol kan også tolkes.

    Det kunne være fedt at se flere domme som eksempel, for så kunne man bedre vurdere det i stedet for at gå ud fra en sag. A har du nogen? Eller ved du om denne ene sag er præcedens for alle sager - eller hvordan tolkes det med forsvar?

    Og nu skal jeg altså lave noget andet smiley Jeg kommer senere smiley


  • #30   4. okt 2018 Jeg mener ikke noget. der er en lov. umiddelbart vil jeg læse den sådan at hvis ens hund skambider en anden hund så har man ikke fuld kontrol. med mindre det sker i forsvar hvilket er en individuel vurdering som jeg ikke personligt ville teste.

    det jeg siger er at en snor ikke betyder at man er så godt som straffri per automatik som det står herover. det tror jeg simpelthen ikke på.

    mig bekendt er det ikke snoren der afgør om man er straffri me begrebet fuld kontrol

    og skambider en hund vurderes det individuelt hvorfor så det kan jeg naturligvis ikke svare på


  • #31   4. okt 2018 Jeg har fået samme svar som Lens fra politiet.

    Vi havde en møg køter omkring 50 meter fra vores fordør, som konsekvent kom løbende direkte op i Emmas fjæs og var yderst fjendtlig - jeg måtte FLERE gange have Emma op i armene, og 2 eller 3 gange så jeg mig også nødsaget til at sparke til den stakkels hund, fordi den blev aggressiv overfor mig også. Jeg tog det stille og roligt op med ejeren, da jeg endelig så denne, og hans hund skulle i hvertfald ikke låses inde i deres have (dvs. at lågen ikke skulle lukkes), og jeg kontaktede derfor politiet. Jeg fik af vide, at selv om hunden opførte sig aggressivt og rendte løs, så ville det gå ud over min Emma, hvis hun bed fra sig.


  • #32   4. okt 2018 Blev skambids§en ikke ændret til at 7 m. ud og æde den anden hund? Jeg har ikke den fjerneste ide om hvad den sætning betyder? smiley

    Jeg blander ikke ting sammen A jeg citerer det jeg har fået oplys af politiet. Hvis det er forkert, så vil jeg gerne vide det, som jeg skriver og kontakte dem igen. Kan et bid ikke gøres op i kroner og øre? Det forstår jeg ikke? Kan du uddybe?


    Skaden på hunden kan gøres op i kroner og øre til dyrlægeregning. Straffen, altså den sanktion som hundeejeren idømmes, er uafhængig af det objektive ansvar.

    Sammenlign det med et færdselsuheld. Der er objektivt ansvar på biler (som på hunde), men det betyder jo ikke at man skal i fængsel, fordi man bumper op i røven på en anden bil. Hvis man er fuld imens uheldet sker (altså hvis der er en overtrædelse UD over at der sker skade), kan man straffes.

    På samme måde med hundene. De "almindelige" småslagsmål som er udløst af normal adfærd, vil ikke blive sanktioneret. Hvis en hund reagerer overdrevent i forhold til hvad den udsættes for, fx skambider en hund der kommer løbende forbi den, vil hundenes ejer straffes (og det er så hunden der reelt "straffes" med snorepåbud, mundkurv eller aflivning). Ejeren kan også idømmes en bøde, men igen, det er uafhængigt at erstatningen for skader.


  • #33   4. okt 2018 Du kan altid straffes for grov uagtsomhed bag rattet, dog lidt forskelligt alt efter hvem du rammer osv osv. men jeg synes ikke man kan sammenligne trafikulykker som kan være ret komplicerede med at gå rundt med en hund og tro at fordi en snor er på så må den gøre alt muligt, herunder give en anden hund en afklapsning nærmest straffrit som der står herover

    jeg vil stadig mene at det er korrekt oplyst af politiet, at hvis den er i snor og ikke under fuld kontrol bryder man loven. hvordan det så straffes må bero på skøn fra sag til sag ?

    jeg tror mange tror at hvis ens hund bare er i snor så bortfalder al risiko. det gør det ikke iflg politiet her. Du skal stadig have fuld kontrol.

    iflg politiet ender mange af disse sager med påbud dvs politiet tager ud og snakker med ejeren. Og man enes om noget. så vi må da håbe at dansk politi ved hvad de rådgiver om


  • #34   4. okt 2018 iflg politiet ender mange af disse sager med påbud dvs politiet tager ud og snakker med ejeren. Og man enes om noget. så vi må da håbe at dansk politi ved hvad de rådgiver om

    Huh? Det ender med et påbud, hvor politiet snakker og man enes? I hvilket land foregår påbud på den måde?

    Men nej, snor er ikke lig med at man ikke kan straffes. Men bid er heller ikke lig med sanktion. Det er totalt tåbeligt af politiet at sige at man straffes, hvis ens hund bider fra sig i snor. Det korrekte er at man KAN straffes. Man kan også gå fri. Det afhænger af situationen.


  • #36   4. okt 2018 Før jeg fik Perle havde jeg rimelig tit løse hunde rendende hen til mine Irske Terriers, der bestemt ikke brød sig om fremmede hunde. Og det mest utrolige var at det var de samme hunde, der gang på gang løb hen til dem og blev 'bukket sammen på midten'. Fatter ikke at ejerne ikke lærte at kalde deres hunde af når de så mig med mine hunde. Deres stakkels hunde fik stryg gang på gang. Der var li'som et par årsage til at mine altid var i snor. Efter Perle kommer der ikke lige nogen fræsende hen til os.
    Så mit råd må være: Få en Dobermann smiley . Så kan selv den mest ulydige Fido åbenbart kaldes hjem smiley


  • #38   4. okt 2018 smiley smiley smiley

  • #39   4. okt 2018 A det er sandeligt normalt at politiet tager en dialog med folk i rigtig mange sager før der sker mere. har du aldrig oplevet det? der er muligvis forskel fra kreds til kreds men det sker iflg politiet her. Og sidst jeg tjekkede bor vi i dk

    det Østergaard, som er kilde til oplysningerne, sagde er at politiet rigtig tit tager en dialog med folk og finder en løsning. retter de sig så ikke efter det så falder hammeren men de forsøger ofte med dialog først. Dette er naturligvis de mindre alvorlige sager hvor det vurderes at der på sigt kan ske alvorligere ting.

    man farer ikke ud med bål og brand fra første klage. man snakker med ejeren og finder en løsning. mange tror hunden aflives på stedet. det er langt fra altid tilfældet. måske får ejeren også en bøde. andre gange kommer der et højere hegn op, en låge lukkes som herover i eksemplet, eller ejeren tilbyder selv mundkurv mm. det afhænger jo helt af hver sag og om hvad modparten gør. nogle folk vil gerne bare have en løsning før der sker noget. Og uden at naboen straffes mere end nødvendigt

    ja man kan straffes... som jeg skriver.... men en snor er ikke lig med ret til lovløshed. færdselsloven gælder jo fx også hjemme på egen vej, lige som straffeloven gælder i min egen stue.... love gælder jo altid. det betyder ikke at man straffes men at man kan.

    Og heldigvis er det da ikke sådan at en snor på en hund giver mulighed for at ophæve loven om fuld kontrol

    så politiet har oplyst korrekt mener jeg

    den herover med at i snor kan en hund stort set straffrit afklapse andre mener jeg er forkert af politiet i den kreds at sige


  • #40   4. okt 2018 der hvor jeg bor oplevede vi omtalte dialog i en hundesag. Vi kontaktede politiet om en løs aggessiv hund der løb rundt i byen fordi den brød ud fra sin gård. politiet kørte ud og tog en snak med ejeren og siden har vi ikke oplevet den fri. de satte et bedre hegn op.

    bagefter ringede politiet og bad os kontakte dem igen hvis vi så den og forklarede at ejeren godt kunne forstå folk og ville hegne hunden ind.

    Jeg har oplevet det samme da jeg anmeldte vold hos en overbo og da jeg anmeldte en for at true med at skyde folk online. så for mig er dialog ikke nyt eller hører andre lande til.


  • #41   4. okt 2018 Det her er stik modsat det svar jeg fik. Jeg har svært ved at tro, at det helt passer. Lad os tage et andet eksempel, hvor ens hund skader i snor. En hønsegård eller mellem får. Hvis den er i snor imens det sker, så er det "så godt som straffrit" - nope - den tror jeg simpelthen heller ikke ville holde i retten.

    Åhhh Lens, den er godt nok langt ud.
    Når hunden har snor på, kan den jo hverken skade hønsene eller fårene...….


  • #42   4. okt 2018 Lens, det er fordi du skriver et påbud og en dialog i samme sætning. Det giver ingen mening. Et påbud er en afgørelse, en beslutning, noget der siger at nu SKAL du xxxxx, ellers straffes du med bøde/fængsel.

    Enten har du eller "Østergaard" (dyrlægen?) fået forkert fat i noget.


  • #43   4. okt 2018 Østergaard sidder ved midt og Vestjyllands politi. ham snakkede jeg med. hvis nogle har lyst kan de ringe selv. Jeg er helt sikker på at politiet har oplyst korrekt. så kald det en henstilling. eller noget ejeren får besked på. det er ikke pointen.

    det kan den da Anni.... prøv at læse hele indlægget. at tage en lille del ud giver ikke meget mening

    men det ændrer i øvrigt ikke ved pointen som er at fuld kontrol også gælder i snor. se herover for resten er vist gentagelse tror jeg?


  • #44   4. okt 2018 Der er aldrig vægt bag namedropping af ukendte personer. Skriv hellere "en politimand ved xxxxx", så ved folk i det mindste cirka hvem det drejer sig om. Og for mig handler det ikke om hvad politiet gør, men hvad du skriver politiet gør - som netop modsiger sig selv. Jeg tror enhver politimand med respekt for sig selv vil kvie sig ved at blive sat hængt op på at sige at det løses med et "påbud dvs politiet tager ud og snakker med ejeren".

    Når du citerer politiet, så skal du sørge for at citere korrekt - ellers bliver det noget rod.


  • #45   4. okt 2018 A næppe. de oplever nok værre. Jeg tror almindelige mennesker der læser det let kan forstå hvad jeg mener. at det så juridisk betyder noget andet går nok på et hunde forum. i øvrigt har jeg uddybet

    men det handler stadig ikke om det ene ord som man kan tage ud og fokusere på i stedet for at forholde sig til resten.

    politiet bruger tit dialog og at finde en løsning sådan. at jeg kom til at skrive påbud i hast i en debat er hvad det er. men læser man helheden fremgår det helt klart hvad jeg mener.

    der er ikke tale om namedropping. Jeg overvejede det ikke da jeg skrev det for det er en meget anvendt person her lokalt. så kald det en tanketorsk at jeg glemte hans titel. mon ikke det går i en debat på et forum og så. det tror jeg. ellers plejer folk at spørge hvem den eller den er og så er det løst.

    og det ændrer stadig ikke ved at politiet har oplyst korrekt


  • #47   4. okt 2018 Det er muligt at politiet har oplyst korrekt, men at det bare er formidlingen der halter. Nu ved jeg ikke om detaljer er væsentlige i dit arbejde, men de er forskellen på alt eller intet i mit arbejde. Så når du skriver noget selvmodsigende, er det klart at det ikke kan stå som faktum.

    Men det er altså stadig ikke korrekt at man skal give en sur hund mundkurv på, hvis man færdes ude i samfundet. Man skal bruge nødvendige foranstaltninger (fx holde hunden i snor), men kun i forhold til situationer man selv er herre over. Så det jeg vil frem til, er at du altså stadig ikke har ret i at det objektive (erstatnings)ansvar ved hunde gør, at man skal give en sur hund mundkurv for, for at færdes i samfundet.



  • #48   4. okt 2018 ida midt og Vestjyllands politi. det står herover også

    plus at der åbenbart er forskel på kredsene

    A jeg er ikke på job.... Jeg sidder på et hunde forum som privatperson. de to ting kan ikke sammenlignes.
    Jeg har netop skrevet at man skal tage de nødvendige forholdsregler. så enig. mundkurv kan være en af dem. det var et eksempel på hvad politiet sagde til mig om min hund.

    Jeg er sikker på at essensen fremgår klart selvom du ser dig blindt på et enkelt ord der for dig er et begreb og for mig blot var en art aftale, henstilling, enighed. skal vi ikke lade være med at lade debatten drukne i det ord, når jeg har uddybet ?


  • #50   4. okt 2018 Jamen, essensen er forkert. Ja, du er her som privatperson, men du fremhæver ofte at du er journalist, arbejder for en advokat og er adfærdsrådgiver. I de funktioner er det altså temmelig vigtigt at man enten gengiver faktum, eller siger "jeg ved det ikke, men jeg tror at.....".

    En hund skal IKKE pr automatik aflives, fordi den under en luftetur i snor skambider en løs hund, der opsøger den. Uanset hvad en tilfældig provinspolitimand siger eller ikke siger.


  • #51   4. okt 2018 Ida som jeg har skrevet et par gange nu så mener jeg det er forkert oplyst ja til Dorte. Jeg mener det korrekte er at man har ansvar for egen hund og skal have fuld kontrol over den, også i snor. en snor betyder ikke at kravet om fuld kontrol ophæves.

    mener du det?


  • #52   4. okt 2018 A jeg er her som privatperson. det er vi vel alle.
    ang tro. har jeg da uddybet en gang herover. Jeg tror ikke noget. der er en lov. Jeg forholder mig til det oplyste.

    som er at der skal være fuld kontrol snor eller ej. at ejer skal træffe de nødvendige forholdsregler for at undgå skader og at det fra sag til sag vurdere hvad straffen er, hvis der er en, da det ofte løses via dialog hvor ejeren af sig selv gør nogle ting.

    men at mange tror en snor er lig med at alt er godt og det er det ikke. en snor er mindre vigtig end fuld kontrol. det viser dit eget eksempel jo også

    det sidste har jeg da heller ikke skrevet? jeg har endda skrevet det modsatte


  • #53   4. okt 2018 Tænk jeg tror netop at du Lens læser en masse ind som ikke står skrevet.

    Og hvis det står til troende at mine hunde (i snor) vil holdes ansvarlige hvis de forsvarer sig mod en fremmed hund uden snor der blæser ind i ansigtet på dem, så tror jeg sgu jeg skal af med dem.

    For her hvor jeg bor er det så godt som umuligt at finde steder hvor folk overholder snore påbudet, og det vil så sige at jeg ikke kan lufte mine hunde nogen steder.

    Det vil så betyde at de kun kan opholde sig i min indhegnede have (og der kan jeg jo efter din påstand heller ikke vide mig sikker hvis en fremmed hund "bryder ind")

    Men hvad. Hvis ikke ,man kan holde fuld kontrol, så kan man jo ligeså godt droppe snoren, for den er jo åbenbart ligegyldig.

    Så alle der har hvalpe og unghunde der endnu ikke er fuldt trænet. Eller hunde der bare ikke er trænet godt nok til at være under fuld kontrol, de må så lade være med at lufte hunde???

    Kan du selv høre hvor forrykt det lyder?

    Og jeg behøver vel ikke sætte en disclaimer på at jeg godt ved at nogle klaphatte kunne finde på at lade deres hunde flæske høns og får og andre hunde i en for lang og løs flexi, for det er jo vel trods alt særsynet??


  • #54   4. okt 2018 I øvrigt, den sag jeg omtaler med DcH hunden, der ifølge politiet skulle iføres mundkurv og kort snor, men som blev frifundet i retten..... Gæt hvilken polikreds det var smiley Sørme om det ikke var i Holstebro, som jo hører under *trommehvirvel* midt- og vestjyllands politi smiley

    Jeg siger ikke at de alle er tumper, men jeg siger bare at de måske ikke er verdens bedste kilde smiley


  • #55   4. okt 2018 dorte du må gerne gå uden snor med en hund i fuld kontrol på steder uden direkte påbud.

    naturligvis skal du da ikke blive bag hegn med dine. Du er underlagt samme vilkår som resten af dks ejere ved lov.

    men jeg tror ikke på at det er korrekt at en hund må afklapse andre fordi den er i snor.

    jeg kan sagtens forstå det er generende hvor du bor. er i ikke flere der kan gå sammen om at klage et sted?

    er der decideret snorepåbud? så skal snoren jo på. så kan I handle på det

    min pointe er såmænd at snoren ikke er afgørende. det er fuld kontrol.

    det er ingen der siger din hund ikke må forsvare sig. det står også herover.


  • #56   4. okt 2018 Kæft, jeg er forvirret nu .. må en hund i snor forsvare sig eller ej ?

    Og stop nu med det der "jeg kender enhver i verden og har været nabo til de kendte og og og " - det er sq ikke helt fair overfor dem, der bliver nævnt i den sammenhæng.

    Iøvrigt - hvad hvis nu ejeren af hunden i snor, forsvarer sin hund - men skader den, der kommer hen til sig ? Skal man så i grunden henrettes ?

    Aj, det er dæleme noget forvirret snak det her ...


  • #57   4. okt 2018 men at mange tror en snor er lig med at alt er godt og det er det ikke. en snor er mindre vigtig end fuld kontrol. det viser dit eget eksempel jo også

    det sidste har jeg da heller ikke skrevet? jeg har endda skrevet det modsatte


    Jamen, det ved jeg heller ikke om du har skrevet, men du skrev noget sludder i starten, nemlig en total sammenblanding af det objektive erstatningsansvar for skader:

    Nu tror jeg ikke din hund vil slås for det vil de færreste heldigvis for alvor men det var altså det svar jeg fik. kan der ske skader på andre i snor er snor ikke nok. hver enkel har et objektivt ansvar for egen hund

    det overrasker mange. derfor skriver jeg det lige igen. forhåbentlig er din hund bare en der råber men måske en anden læser med som kan bruge info til noget for det er en grim lov at komme i klemme i

    men retfærdigt synes jeg ikke det er når min er i snor men det var det svar jeg fik.


    Og herefter mudrer du rundt i noget med kontrol, snor, hunde i hønsegårde, en politimand, påbud og dialog. Måske bunder det i at du stadig blander erstatningsansvar og strafmæssige sanktioner sammen? Eller hvilken lov er det du snakker om at komme i klemme i?


  • #58   4. okt 2018 A det kan godt være. men er du uenig med mig så?

    jeg synes det er logik. fuld kontrol er kernen. snor eller ej.

    det synes jeg også dch sagen viser?


  • #59   4. okt 2018 Martine, en hund i snor må forsvare sig, også skambide, hvis den bliver passet op af en fremmed hund. Det er der domspraksis på, og det endda fra FØR ændringen af skambidsparagraffen.

    Uanset hvad nogen der kender nogen der kender nogen tror smiley


  • #60   4. okt 2018 A jeg mener der er to sider. den med det objektive ansvar og eventuel erstatning og den med strafdelen. det kan være jeg ikke har skrevet det klart men jeg synes jeg forsøger at uddybe. Hvad er det Vi er uenige om? eller som står uklart nu?


  • #61   4. okt 2018 Jamen Lens, hvis en hund bider så meget, at en anden skambides, så KAN den jo ikke være under fuld kontrol i det øjeblik det sker?

    Der var to ting der kunne have forhindret at den hund blev bidt. 1. At hunden der blev bidt havde været i snor/under kontrol. 2. At den skadevoldende hund havde mundkurv på. Hvilken løsning virker mest logisk?


  • #62   4. okt 2018 A - af hjertet tak, det giver et eller andet sted også ret god mening .. selv for en som jeg, der faktisk på et tidspunkt stod LIGE bag Anders W Berthelsen .. godt nok i en kø på Rødby-Putgarten færgen .. men alligevel smiley

  • #63   4. okt 2018 Man kommer da aldrig "i klemme" på det erstatningsretlige, hvis man ellers er et nogenlunde normalt tænkende menneske, som har en lovpligtig forsikring. Så det eneste du mener man kan komme i klemme med, og som er det politiet kan udtale sig om, er det strafferetlige, og der er det noget sludder du skriver.

  • #64   4. okt 2018 Selv tak, Martine, så få du bare den lille malle om at plante gebisset i en måske-kendis's røv næste gang I måske møder en smiley

  • #65   4. okt 2018 A nej det har jeg da svaret på herover. det er jo ikke det jeg siger. ja en hund må forsvare sig mm. men det skønnes fra sag til sag om der straffes. er du uenig?

    og mener du Dorteer oplyst korrekt når hun skriver at politiet siger at i snor må en hund afklapse en anden næsten straffri?

    det mener jeg ikke den må. Jeg mener jeg skal have fuld kontrol over den snor eller ej og at loven stadig gælder i snor.

    det er ikke noget jeg tror. Jeg gengiver det politiet har oplyst og jeg synes det giver ganske god mening at en snor alene ikke gør udfaldet. ellers kunne man jo heller ikke slippe en veltrænet hund løs, men det kan man da

    det jeg opponerer mod er at snoren tildeles den vigtige rolle som jeg mener fuld kontrol bør have i stedet



  • #66   4. okt 2018 A mener du at en hund der skambider er uden fuld kontrol altid da? det mener jeg ikke

    ja forsikringen står for erstatning eller foreningen for forsikrede hunde med mindre de ikke kan enes som man kan se i linket.


  • #67   4. okt 2018 Nej Lens. Dorte siger ikke at en hund i snor må afklapse en hund straffrit.

    Dorte siger at en hund i snor må afklapse en hund DER DRØNER IND I HOVEDET PÅ DEN stort set straffrit.



  • #68   4. okt 2018 Du rygsvømmer, Lens, sorry to say. Du har skrevet så meget forkert i den her tråd, og er endelig ved at spore dig ind på noget der ligner noget der kan bruges, men i dine første indlæg skriver du overhovedet ikke noget om at det er kontrol vs snor.

    Jeg har svært ved at forestille mig situationer hvor en normal til småsur hund vil kræves aflivet, for at sætte tænderne i en LØS hund der opsøger den normale/småsure hund. Det er en tænkt og urealistisk situation.


  • #69   4. okt 2018 dorte Og der mener jeg stadig at fuld kontrol er vigtigere end snoren. ville du da mene at en løs hund som en ejer har styr på ikke må forsvare sig fordi den er løs?

  • #70   4. okt 2018 Jeg rygsvømner ikke A. Jeg undrer mig bare fordi jeg tror vi er enige. Jeg skriver stadig det samme. en snor kan væreen nødvendig foranstaltning men en hund i snor kan også være uden kontrol. ligesom en løs hund kan værei fuld kontrol.

    Ja det er en meget tænkt situation. som heller ikke er nævnt i tråden mig bekendt



  • #71   4. okt 2018 Så Lens igen jeg vil gerne vide hvad folk med hunde de ikke har fuld kontrol over skal gøre?

    For det er jo åbenbart ikke nok at sætte en snor på dem og dermed opnå kontrol?

    Så hvor går folk med uuddannede hvalpe og unghunde hen?
    Og folk med hunde der af en eller anden årsag ikke er fuld kontrol over hen?



  • #72   4. okt 2018 ja forsikringen står for erstatning eller foreningen for forsikrede hunde med mindre de ikke kan enes som man kan se i linket.

    Ej, come on! Det er altså HELT basal erstatningsjura, det her. Objektivt ansvar mod objektivt ansvar = kun forsikringer kæmper om hvem der skal betale hvad. Erstatningen kan efter de helt almindelige regler nedsættes eller bortfalde, hvis der er udvist egen skyld.

    Det er kun i tilfælde hvor den skadevoldende hund ikke kendes (eller ejeren er en idiot uden forsikring) at det er foreningen der betaler. Sådan en ordning findes også for motorkøretøjer, som i øvrigt også har objektivt ansvar. Du blander og blander, og konkluderer ud fra helt forkerte oplysninger.


  • #73   4. okt 2018 smiley

  • #74   4. okt 2018 Jeg rygsvømner ikke A. Jeg undrer mig bare fordi jeg tror vi er enige. Jeg skriver stadig det samme. en snor kan væreen nødvendig foranstaltning men en hund i snor kan også være uden kontrol. ligesom en løs hund kan værei fuld kontrol.

    Ja det er en meget tænkt situation. som heller ikke er nævnt i tråden mig bekendt


    Tidligere skrev du at din (måske tidligere?) hund kun kunne sikres ved at være iført mundkurv. Og det havde politiet sagt, så sådan var det. Sludder!


  • #75   4. okt 2018 Dorte naturligvis kan en snor da bruges. men loven gælder stadig i snor. snorens rolle er ikke så vigtig som det fulde herredømme. det skal du have i og uden snor. forsvarer en hund sig vil det blive vurderet fra sag til sag

    se mit spørgsmål herover.


  • #76   4. okt 2018 A ace var ikke en lille sur hund. han var en hund med en historik. det står længere oppe. Jeg kunne så gøre det uden. men idéen var ikke dårlig i starten ved ham. det var et enkelt konkret eksempel. Jeg skrev ikke kun mundkurv. hvor står det? så har jeg skrevet forkert

    ang erstatning. jamen helt enig.


  • #77   4. okt 2018 Så folk der ikke har fuldt herredømme over deres hunde hvad skal de gøre?

    Jeg har én som jeg ikke nu eller nogensinde får fuldt herredømme over.

    Skal han aflives så?

    Jeg troede egentlig at det var nok at jeg bare aldrig tog ham udenfor min matrikel uden snor på så jeg dermed kunne styre om han slagtede alt han ser af katte og fugle og naboens høns.

    Men snoren er åbenbart ikke nok.


  • #78   4. okt 2018 Dorte naturligvis kan en snor da bruges. men loven gælder stadig i snor. snorens rolle er ikke så vigtig som det fulde herredømme. det skal du have i og uden snor. forsvarer en hund sig vil det blive vurderet fra sag til sag

    Her er det jo interessant at du netop henviser til midt- og vestjyllands politi som værende orakel, for det var helt præcist dem der mente at Django (DcH hunden) skulle aflives, alene fordi den ikke havde snor på, da den skambed en anden hund.

    Må jeg foreslå en god gang kildekritik, eventuelt krydret med oplysninger fra ..... nogen der ved noget om emnet smiley


  • #79   4. okt 2018 hvorfor har du ikke fuld kontrol i snor Dorte?

    det jeg siger er at snor ikke alene gør forskellen. det gør fuld kontrol. med eller uden snor

    hvis du kan styre din hund i snoren hvad er der så galt?

    jeg tror vi snakker forbi hinanden?


  • #80   4. okt 2018 A jamen er vi uenige da?

    jeg kan jo kun forholde mig til det oplyste. Jeg synes det giver ganske god mening at en snor ikke betyder at loven om fuld kontrol er sat ud af kraft.

    en løs hund under kontrol må da netop også forsvare sig iflg dch sagen. så den sag passer da til det oplyste og det med individuelle vurderinger


  • #81   4. okt 2018 Jamen jeg kan snildt styre min i snoren.

    Men jeg kan også KUN styre min i sin snor.

    Naboens udfarende JRT har jeg ingen kontrol over.

    Og når den kommer blæsende hen i hovedet på mig der går med 3 hunde i snor, så er der stor risiko for at den havner i gabet på min gravbuller, og det vil give grimme skader.

    Og fordi mine er i snor og naboens blæser i fjæset på mine, vil der ALDRIG ske mine noget i den forbindelse. (og det har jeg Sydjyllands politis ord for)

    Men du påstår jo hårdnakket at jeg er fejl-oplyst.

    Jeg fik rent faktisk at vide at om så min endte med at dræbe naboens hund, var min stadig straffri fordi jeg har ham i kort snor.


  • #83   4. okt 2018 A mener du det er korrekt?

    jeg mener det korrekte er at det vil bero på en vurdering og at politiet ikke så skråsikkert kan sige sådan til Dorte


  • #84   4. okt 2018 Mikes nej det jeg har fået at vide er at det vurderes fra sag til sag.

    men at hunden er i snor er ikke det afgørende. Du kunne også stå med den løs og blive frikendt jo....


  • #85   4. okt 2018 Hold da magle en omgang smiley

    Umiddelbart så ved jeg ikke hvad loven siger, og som man ser kommunerne fordreje lovgivningen fra kommune til kommune, så skulle det ikke undre mig at politiet også håndterer sagerne forskelligt.

    Jeg kommer aldrig til at smække mundkurv på min hund. Hun er ikke tryg ved andre hunde, og det bliver på ingen måde ændret (tvært imod) ved at hun får anti-bidemaske på.
    I mine øjne burde det være såre simpelt: Den der holder styr på sin hund, har medhold - Den der ikke har, må bøde. Har begge styr på dem, men uheldet alligevel er ude, så er det vedkommende med den "bidske" hund der må bøde, og samme hvis begge hunde er uden kontrol.

    Isabelle
    Der hvor det var ved at gå galt var, at var at havde jeg ikke set den (det var mørkt og den var sort), var Maika formenlig fløjet på den. En ting jeg ikke lige fik med. Så den i sidste øjeblik, og fik den stoppet et par meter fra os.

    Det er en af de ting jeg virkelig frygter når jeg går med Maika - At en løs hund kommer hen og hun flyver på den. En ting er, at det naturligvis vil være synd for den anden hund, da det jo er ejer der skal have styr på kræet, men det bunder nok mest i, at loven på det område er blevet håndteret så forskelligt, at jeg endnu frygter for hvordan jeg vil stå i en bidsag, hvis Maika bider fra sig.


  • #86   4. okt 2018 Seriøst Lens, spørger du om vi er uenige? smiley

    Ej, det her er tosset, og virkelig en dårlige strategi i forhold til mit rygestop!

    I de situationer både Dorte og Mikes mor beskriver, kan jeg ikke forestille mig at selv den mest bovlamme dommer ville finde at Dortes eller Mikes mors hund skulle aflives.

    Den absolut eneste situation jeg kan forestille mig, er når Conny på 40 kg lufter sin aggressive "boxerblanding" i 8 meter flex, og lader den rende hen til lille bomuldstut, som bliver forvandlet til en blodig masse af pels og knogler.


  • #87   4. okt 2018 Ja A. snoren er da ikke afgørende i de sager. det er en lang række andre ting der skønnes på.

    jeg spørger fordi du har nævnt en sag fra dch der bakker op om at snoren ikke er afgørende men at fuld kontrol er


  • #88   4. okt 2018 gør din hund noget så er det iflg loven dit ansvar hvor uretfærdigt det må lyde. jeg har jo notorisk altid taget hunde som faktisk ville slås for alvor så jeg spurgte hos politiet da jeg fik den seneste og fik det svar at snor ikke er nok hvis der sker skambid. Jeg skal som ejer forudse risikoen og træffe nødvendige forholdsregler

    for os var det mundkurv eller få øde steder og gå væk når der kom folk.



    ....
    men ansvaret var altså mit fordi jeg viste hvad jeg gik med.


    ....

    det overrasker mange. derfor skriver jeg det lige igen. forhåbentlig er din hund bare en der råber men måske en anden læser med som kan bruge info til noget for det er en grim lov at komme i klemme i

    men retfærdigt synes jeg ikke det er når min er i snor men det var det svar jeg fik.


    ....

    retfærdighedssans og jura matcher ikke altid

    ....

    Skambidsparagraffen og ændringerne der omhandler mig bekendt ikke snor og at det objektive ansvar sættes ud af spil? Hvor står det? Jeg vil gerne se en link

    ....

    Vi er enige om, at begge ejere har et objektivt ansvar. Det jeg skriver er, at uanset hvor irriterende andres hunde kan være, så må ens egen hund ikke skade andre, og det er den enkelte ejers ansvar - objektivt iflg loven. Derfor skal den enkelte ejer træffe de nødvendige foranstaltninger for at skader ikke sker dvs have fuld kontrol over hunden. Også i snor. Og er en snor ikke nok til at undgå skader, så gælder det ansvar stadig. Og det er min hund mit ansvar og derfor min opgave at forudse det

    ....

    Jeg har til gode at se, at snor ophæver objektivt ansvar for de skader ens hund laver. Jeg tror jeg er oplyst korrekt ved Midt og Vestjyllands Politi.

    ....

    Det er det eneste jeg siger. At der er objektivt ansvar på hver enkel hund. Hvordan en domstol ville behandle sådan en sag skriver jeg, at jeg ikke ved, lige som jeg ikke ved, hvordan det ville blive straffet, hvis det var to hunde, som ikke havde en historik dvs aldrig havde skadet før. Mig bekendt er det aldrig afprøvet? Måske andre har mulighed for at finde sager.

    ....

    For mig er det helt klokkeklart at min hund er mit objektive ansvar - snor eller ej, og at det ansvar gælder 24-7. Endda på min egen grund og i mit hjem.
    At ens hund ikke må skade andre, og at man skal tage de nødvendige forholdsregler for at undgå det, er for mig ikke kontroversielt. Det kan være unfair i visse situationer, hvis fx en møgunge sparker min hund eller en løs hund løber hen til min og gør den op i ansigtet, men jeg skal da have fuld kontrol over MIT dyr uanset.


    Det vælger jeg altså at tro på, at jeg er korrekt oplyst om hos politiet. Men hvis nogle kan vise mig nogle eksempler, hvor det er anderledes, så vil jeg gerne have dem og vende det med politiet igen, for så falder der da en lille sten fra mit hjerte, for jeg synes bestemt ikke det er fair, at det altid er sådan, men jeg kan jo kun forholde mig til det, jeg får at vide.


    ....

    "Erstatningsansvaret er objektivt, det vil sige uafhængigt af skyld hos besidderen. Det fritager f.eks. ikke for ansvar, at besidderen har holdt hunden indelukket eller i snor."

    ....

    Jeg blander ikke ting sammen A jeg citerer det jeg har fået oplys af politiet.

    ....

    Hvis hunden ikke er under fuld kontrol, snor eller ej, så vil ejeren iflg politiet i Midt og Vestjylland kunne straffes. En snor alene gør ikke forskellen.

    ....

    Korrekt men du skal stadig have fuld kontrol, snor eller ej. En snor alene gør ikke forskellen. Og det tror mange den gør. Har du din hund i snor uden at have fuld kontrol, så er snoren ikke nok. Og det skulle du have forudset - iflg mine oplysninger

    ....

    Jeg vil dog stadig mene, at historik eller ej, snor eller ej, så skal du have fuld kontrol over din egen hund. Uanset hvad andre savner af kontrol over deres. At det så naturligvis vil spille ind på straffen, er en anden snak, men snoren er ikke en sikkerhed for at undgå straf som det skrives herover. Fuld kontrol er det ord som jeg savnede i morges. Det skal du have. Ilfg mine oplysninger. Har du det, kan du endda gå uden snor med din sure Cujo.

    ....

    Jeg mener ikke noget. der er en lov.


    ....

    Ej okay, det står sløjt til med at anbringe børn i dag. Jeg nåede dog kun til indlæg #34, før jeg ikke magtede at citere mere.

    Men jeg er altså jurist hele døgnet. Og jeg kan konstatere at hverken du eller "Østergaard" forstår forskellen på erstatningsansvar og straf. Alt du skriver ovenfor, Lens, er om ERSTATNINGSANSVAR, ikke om straf/sanktioner. Og for nu at være helt ærlig, så ved politiet ikke en hujende prut om erstatning.

    Men okay, nu forstår jeg bedre myten om "stor hund bider lille sur hund, stor hund skal dø" stammer fra.

    Jeg kan kun opfordre folk til at spørger mennesker med en smule juridisk baggrund, hvis de har spørgsmål om jura. Hverken politi eller journalister formår at formidle det...


  • #90   4. okt 2018 Noget andet er, at hvis det vurderes fra sag til sag, og udfaldet/straffen af fx min Anton afhænger af hans bagage, hvordan vil man undersøge dét? Jeg kan jo ikke bevise de gange, han er blevet (forsøgt) overfaldet eller hvor løse hunde er rendt ind i hovedet på ham og ikke har respekteret et "nej tak" fra os? Enhver kan jo påstå, at ens hund har bagage.

    Jeg tror ikke på, at det er meningen at hunde forebyggende skal bære fx mundkurv for at forhindre bid, fordi løse hunde blæser op til dem, når de er i snor - jeg har min hund i snor, holder ham tæt på mig og holder ham tilbage i de situationer, der opstår. Men fx da Hannibal ( isnor) blev bidt af en hund, der kom farende ud af en have, der kunne jeg intet gøre. Den kom drønende bagfra og satte sig i ryggen på ham, og han ville rigtig gerne forsvare sig - det er ikke nemt at stå med to kamphaner, det går sindsygt stærkt.

    Herinde skrives det jo ofte, at det bedste man kan gøre er at slippe sin egen hund, så den har en chance for at stikke af - min ville højest sandsynligt ikke stikke af, men ville tage kampen op, så det råd duer da ikke?

    At jeg kan tage Anton op (hvis jeg er hurtig nok) er da bare mit held, den var ikke gået med en større hund, de færreste kan svinge en Labrador i strakte arme over hovedet...


  • #94   4. okt 2018 A det er ellers sundt at holde fri også smiley

    jeg kan godt skelne. den med erstatning har jeg svaret på herover. Jeg synes ikke rigtig det giver mening at gentage. Du har jo besluttet dig for at det forstår jeg ikke, selvom jeg skrev enig til din udlægning.

    den anden kan vi da godt tage igen.

    iflg politiet her er snoren ikke afgørende i en sag med bid. en løs hund kan også være under fuld kontrol fx. på samme måde kan en hund i snor være uden for kontrol. der er naturligvis tilfælde hvor en snor er nok, men andre hvor det ikke er. ejeren skal træffe de nødvendige forholdsregler og de er individuelle. hver sag skønnes ud fra flere forskellige ting og det er derfor individuelt hvad der straffes, hvis der straffes.

    nogle tror at snoren ophæver kravet om fuld kontrol men det gør snoren ikke. en hund i snor skal stadig være under kontrol. er den ikke det vil man naturligvis vurdere på det

    jeg forholder mig til det oplyste og jeg synes det giver god logik at fuld kontrol er vigtigere end snoren eller ej.

    kort sagt en snor er ikke det afgørende. fuld kontrol er vigtigere. Og en løs hund kan også være uden kontrol.

    mange tror at hvis ens hund er i snor kan deres adfærd aldrig straffes. men der vurderes på mange ting, snor er en af de ting hvis den er på. er den ikke betyder det naturligvis heller ikke at der altid straffes pga det.

    samtidig synes jeg det er fair at der vurderes fra sag til sag. Og hvis ens hund er løs og angribes så kan vurderes ok i sin reaktion og at det ikke kun er forbeholdt hunde i snor. på samme måde synes jeg det er fair at ejere der ikke kan styre hunden selvom den er i snor ikke er fredet alene fordi snoren er på.

    fuld kontrol stiller nogle krav men ofte er det let at overholde og ellers forsøger man med en dialog at finde en løsning i mange sager



  • #95   4. okt 2018 Ida det er ikke afgørende med mindre det er den måde der opnås fuld kontrol.

    men det mit politi har sagt bakker op om udfaldet på As sag. hvordan vil du forklare det?


  • #96   4. okt 2018 Det giver simpelthen ingen mening!

    Anton er i snor og overfaldes af en løs hund - så forventes det, at jeg med et "fyhaaa" skal kunne stoppe ham i at forsvare sig, eller hvordan mener du, helt konkret, Lens?


  • #98   4. okt 2018 Ida det de har sagt til mig matcher udfaldet i As sag. om der er tale om forsvar beror på flere ting som vurderes fra sag til sag. om der straffes afgøres ikke på snoren alene men på om der var kontrol, hundens historik osv bla. det er individuelt

    er en snor nok vil det spille ind men det frikender ikke automatisk

    skrigehunden nej da. hvorfor tror du det? du har jo netop fuld kontrol som du også skrev tidligere og som jeg svarede på. at han forsvarer sig ville sandsynligvis fører til en dialog og ellers ville man måske sige at du havde gjort dit. Og så ikke gøre mere ved det for dit vedkommende. det er jo individuelt og baseret på mere end en ting

    at en snor ikke afgør en sag per automatik er da positivt. ellers var den løse dch hund da ilde sat og det er da netop unfair når den var vurderet som under fuld kontrol

    jeg går tit med aslan fri og har kontrol. blev han overfaldet ville jeg da være ked af hvis sagen alene skulle afgøres af om der var snor på eller ej.

    og en hund i snor skal også være uden kontrol. det er ikke kun løse hunde der skal det. det tror jeg simpelthen ikke på


  • #99   4. okt 2018 Lens, jeg har da ikke fuld kontrol over Anton, hvis han bider en løs hund i selvforsvar, selvom han er i snor?

    Hvordan opfører en hund i snor men uden fuld kontrol sig?


  • #100   4. okt 2018 skrigehunden det kommer da an på en række ting ud over snoren. Hvad hvis en løs hund gør det samme? det er ikke det at der er snor på der automatisk gør at en hund fx frifindes. det kan spille ind men det kunne jo også være at det spillede mere ind at han ikke havde gjort det før, at du viser ansvar normalt, at den anden hund ikke var under kontrol.... snoren er en lille del og var han løs kunne han også frifindes ud fra en række parametre. heldigvis da

    det håber jeg da. for ellers ville en løs hund som er under kontrol og overfaldes da få en unfair behandling

    jeg tror godt vi ved hvordan en hund i snor der ikke er i kontrol kan opføre sig. Jeg har da mødt e par stykker. fx collie der hvor jeg boede før der vendte sig efter en når.man gik forbi og bed en i benet.... den er i snor men ejeren har nul kontrol. ingen anmeldte den. folk skiftede side.... men det er et eksempel.


  • #102   4. okt 2018 Der snakkes hele tiden om, hvis hunden i snor blev angrebet og forsvarede sig, men, man kunne også tænke sig et scenarie, hvor man går med en aggressiv hund i snor og en sød og venlig lille hvalp kommer hen for at hilse og bliver flæsket, fordi ejeren ikke kan styre sin hund, selv om den er i snor.
    Der kunne jeg godt forestille mig, at udfaldet kunne blive anderledes netop på grund af det objektive ansvar, alle hunde ejere har om, at ens hund ikke må forvolde skade.

    Der kan så være formildende omstændigheder i forhold til det objektive ansvar, og en løs hund, der angriber vil være en formildende omstændighed, det er derfor, hver sag skal vurderes for sig. Jeg er ikke sikker på, at den søde og venlig lille hvalp på samme måde vil være en formildende omstændighed.


  • #103   4. okt 2018 Men jeg spørger helt konkret til det scenarie, at min hund bliver overrumplet af en løs hund, og forsvarer sig? Min hund er i snor.

    Lens, jeg synes du blander situationerne sammen.


  • #104   4. okt 2018 skrigehunden men det er jo en individuel vurdering fra sag til sag. den kan jeg ikke foretage. Jeg tænker at hvis din hund ikke har en historik og du har haft fuld kontrol som du beskriver tidligere og den anden ikke har over sin så vil det hele tilsammen falde ud til din fordel. alt andet ville da forurolige mig

  • #105   4. okt 2018 Jeg havde en hund, der pelsede alt - seriøst alt - jeg havde styr nok på ham til at jeg kunne nå at lodse en fremmed hund væk fra ham, inden han røg på den, hvis den nåede helt hen til ham.
    Men - havde en "sød og venlig lille hvalp" haft en torskedum ejer, der havde ladet hvalpen spæne hen til ham - så mener jeg seriøst ikke, at det nogensinde kunne være nogens ansvar, andet end hvalpeejerens.



  • #106   4. okt 2018 Jamen Lene strengt taget kunne ejeren af den søde lille hvalp jo selv sørge for at den ikke kom hen og hilse.

    Hvad nu hvis nogen har en hund der bare ikke tåler andre hunde overhovedet.
    De putter den der famøse gule sløjfe på snoren.

    Alligevel lade Tumpetrunte sin lille søde hvalp rende over i hovedet på den.

    Så mener jeg faktisk at Tumbetrunte selv er skyld i at hendes hvalp bliver flæsket.

    Og ville ved gud ikke håbe at den først nævnte hund skulle aflives eller noget på den bekostning.


  • #107   4. okt 2018 Men Lens, hvordan vil du have fuld kontrol over en hund i snor, der forsvarer sig?

    Jeg spørger ikke om, hvordan det eventuelt dømmes, men du har erklæret sig enig i, at snor ikke fritager for ansvar i den situation, jeg har beskrevet. Hvad er din holdning, hvordan vil du bære dig ad med at forhindre din hund i at bide i forsvar, hvis du ikke få jaget den løse hund på porten eller får fjernet din egen hund?

    Mener du så helt alvorligt, at det er ejeren til den hund i snor, der er ansvarlig? Din holdning, ikke lovgivning!


  • #108   4. okt 2018 Dorte og Martine, ja ejeren af en opsøgende hvalp er da ikke uden skyld, hvis sådan en situation går galt, men her er hvad hundeloven siger:

    "§ 6. Det påhviler besidderen af en hund at træffe de foranstaltninger, der efter forholdene må anses påkrævet for at forebygge, at hunden volder andre skade.
    Stk. 2. Hvis en hund har forvoldt skade på et menneske eller anden væsentlig skade, hvis hundens eller besidderens adfærd er af en sådan karakter, at den er egnet til at skabe frygt i sine omgivelser, eller hvis der i øvrigt er grundlag for at antage, at den pågældende hund kan være farlig for sine omgivelser, kan politidirektøren
    1) give besidderen pålæg om, at den ejendom, hvor hunden holdes, skal være indhegnet af et hegn på op til 1,8 meter i højden, der skal være forsynet med en sluselåge,
    2) give besidderen pålæg om, at hunden kun må luftes af besidderen eller af andre navngivne personer over 18 år og ikke må luftes sammen med andre hunde,
    3) give besidderen pålæg om, at hunden, når den ikke holdes indelukket, skal føres i bånd, herunder pålæg om, at hunden skal føres i et bånd, der højst er 2 m langt, eller skal være forsynet med forsvarlig, lukket mundkurv eller begge dele, eller
    4) træffe afgørelse om at lade hunden aflive.
    Stk. 3. Politidirektøren kan give besidderen pålæg som nævnt i stk. 2, nr. 1-3, hvis hunden har for vane at forulempe mennesker eller dyr ved på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, at fare imod dem eller forfølge dem eller at forulempe husdyr i ejendom eller på mark.
    Stk. 4. Hvis et pålæg efter stk. 2, nr. 1-3, eller stk. 3 overtrædes, kan politidirektøren, træffe afgørelse om at lade hunden aflive.
    Stk. 5. Hvis en hund ved et overfald eller ved anden uacceptabel og farlig adfærd har bidt et menneske eller en anden hund, og hvis biddet kan betegnes som skambid, skal politidirektøren lade hunden aflive.
    Stk. 6. Politidirektøren afholder omkostningerne ved at lade en hund aflive efter stk. 2, nr. 4, eller stk. 4 eller 5, men kan kræve beløbet refunderet af besidderen.
    Stk. 7. Overdrages hunden til en anden besidder, gælder et pålæg efter stk. 2, nr. 1-3, eller stk. 3 eller en afgørelse om aflivning efter stk. 2, nr. 4, eller stk. 4 eller 5 umiddelbart over for den nye besidder.
    § 6 a. På politiets anmodning er besidderen af en hund forpligtet til at medvirke til en sagkyndig undersøgelse af hundens adfærd, inden der træffes afgørelse efter § 6, stk. 2, nr. 4, eller § 6, stk. 5, om aflivning af hunden.
    Stk. 2. Besidderen kan forlange, at der foretages en hundesagkyndig undersøgelse som nævnt i stk. 1, inden politidirektøren træffer afgørelse efter § 6, stk. 2, nr. 4, eller § 6, stk. 5, om aflivning af hunden.
    Stk. 3. Hvis der, inden der træffes afgørelse om aflivning af hunden i medfør af § 6, stk. 5, foretages en hundesagkyndig undersøgelse, jf. stk. 1 og 2, skal omstændighederne ved bidepisoden indgå i undersøgelsen.
    Stk. 4. Politidirektøren afholder omkostningerne ved den hundesagkyndige undersøgelse, men kan kræve beløbet refunderet af besidderen."

    Specielt den første sætning er vel den væsentligste. Hvordan sådan en sag ville ende, kan jeg ikke vide, men meget ville vel komme an på den hundesagskyndiges vurdering. Ville en hund, der pelsede en tilfældig hvalp, der kom for tæt på blive vurderet farlig for sine omgivelser ? Ja, måske hvis indtrykket var, at ejeren ikke havde hunden under kontrol. Lige den kategori tror jeg så ikke, at du falder i Martine. Men hvad nu hvis en anden person, der ikke havde den samme kontrol eller var lige så god til at råbe op eller sparke ud, havde haft sådan en hund ?


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #109   4. okt 2018 For mig giver det mening at man er straffri hvis man har sin hund i snor. Den løse hund er ikke under kontrol og er den direkte årsag til at det går galt.

    Jeg håber da også at det forholder sig sådan lovmæssig. Alt andet vil da være håbløs.


  • #110   4. okt 2018 Lene, du skal holde skidt for sig og kanel for sig. Det objektive ansvar gælder KUN for økonomisk skade. Det gælder ikke i forhold til om hunden skal holdes i snor, bære mundkurv, aflives eller om ejeren skal have en bøde. Så det gælder KUN for den økonomiske skade en hund påfører et menneske, et dyr eller en genstand.

    Du blander det sammen, lige som Lens. Tænk på hunden som en bil, og tænk på straffen som værende hændelser der kan gøre at man mister kørekortet. De to ting bedømmes ikke ens, og det ene medfører ikke automatisk at det andet sættes i værk.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #111   4. okt 2018 Det giver for mig ingen mening. Først får man en løs hund i hovedet. Så bliver man meldt. Nu skal man vurderes om man har kontrol over hunden og været god nok til at sparke den løse hund væk.

    Hvorfor skal ansvaret ikke placeres hos den der er skyldig i at situationen opstår.


  • #112   4. okt 2018 Max, det er netop det der er slået fast med syvtommersøm efter DcH-dommen - som jo dømte modsat det Midt- og Vestjyllands politi mente, nemlig at det eneste der burde tælle var, at den skadevoldende hund var uden snor.

    Heldigvis havde retten mere fornuft end den politikreds, og lade vægt på at den skadevoldende hund handlede normalt. Det var ikke “under kontrol” delen der blev lagt vægt på i dommen, men at den blev overrumplet af en løs hund og forsvarede sig.


  • #114   4. okt 2018 skrigehunden jeg siger ikke det altid er den med hunden i snors ansvar men at snoren ikke er afgørende alene eller automatisk frifinder.

    Jeg vhar aldrig haft problemer med løse hunde bortset fra tre alvorlige angreb hvor et var på ace. heldigvis er de færreste hunde jo farlige. men de tre gange gik jeg fysisk ind. naturligvis.

    men det er nok ikke noget jeg tror jeg kan planlægge. folks reaktioner under pres er ikke ens og jeg tænker ikke. Jeg handler og reagere bagefter.

    Hvad jeg vil gøre er ikke så relevant for pointen. det er jo ikke sikkert at en ejer kan handle eller tør og der kan være mange gode grunde til at lade være.

    det tror jeg ikke spiller ind på en eventuel sag. Jeg er helt sikker på at politiet osv sagtens kan forstå hvis forsvar sker. Og vurdere det fra sag til sag. Jeg tror ikke man vil se på om ejeren i situationen greb ind. tror du? jeg tænker det er irrelevant for det kan man da ikke kræve...

    men går man rundt med en dødfarlig hund så skal man naturligvis beskytte omgivelserne mod den men det gør de færreste jo heldigvis

    hvis en ellers normal hund reagerer i forsvar vil det jo blive vurderet som normalt og så tror jeg ikke ejerens reaktion spiller ind. det er helt normalt at ikke handle. Og sikkert klogere end min reaktion som jeg gør uden tanke og ikke kan styre.


  • Charlotte A
    Charlotte A Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Svar: 47
    #116   4. okt 2018 En del herinde blander æbler og pære sammen. Alle hundelovssager vurderes individuelt. Så selvom det er efter samme paragraf, så er sagerne ikke ens.
    Man skal huske at foruden skambidsparagraffen er der også farlighedparagraffen.

    En hundesagkyndig vurdering har INGEN juridisk betydning, det er en vejledning. Politiet og domstolene, kan altså vælge at tilsidesætte vurderingen.
    Hundene behøver ikke at have forårsaget skade for at der træffes afgørelse om aflivning.

    Her er lidt fra rigspolitiets vejledning smiley



    profilbillede
  • Charlotte A
    Charlotte A Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Svar: 47
    #117   4. okt 2018

    profilbillede
  • Charlotte A
    Charlotte A Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Svar: 47
    #118   4. okt 2018

    profilbillede
  • Charlotte A
    Charlotte A Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Svar: 47
    #119   4. okt 2018 skambidsparagraffen

    profilbillede
  • Charlotte A
    Charlotte A Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Svar: 47
    #120   4. okt 2018

    profilbillede
  • Charlotte A
    Charlotte A Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Svar: 47
    #121   4. okt 2018

    profilbillede
  • Charlotte A
    Charlotte A Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Svar: 47
    #123   4. okt 2018

    profilbillede
  • Charlotte A
    Charlotte A Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Svar: 47
  • Charlotte A
    Charlotte A Tilmeldt:
    sep 2017

    Følger: 1 Svar: 47
    #125   4. okt 2018 Isabelle, det beklager jeg at du ikke kan. Bliver der ikke debatteret snor, skader, hundesagkyndig vurdering, skambid, hundelov, andre hundelovssager?
    Men jeg skal da gerne undlade at sætte mere ind, som viser hvordan politiet ser på det og hvordan det er i praksis.


  • #126   4. okt 2018 Der er jo en grund til at man kan få besked på at hunden skal bære mundkurv. Selvfølgelig kan man ikke garantere at hunden ikke bider, bare fordi den er i snor, og det må vel være rimeligt nok at man ikke færdes sammen med andre, med noget der kan sammenlignes med et afsikret våben, hvor man selv er eneste garanti for at hunden ikke går løs på enhver der måtte komme i vejen.

    Det er noget lort at folk lader deres hunde løbe hen til en fremmed hund, men der skal vel heller ikke være dødsstraf for den hund der har en tåbelig/uheldig ejer? Helt smart er det jo heller ikke, hvis det er et menneske der kommer for tæt på i stedet...
    Hvis jeg havde en hund der med sikkerhed ville bide alle den kunne komme til (det kommer ikke til at ske) ville jeg da sikre mig at den ikke kom ud i offentligheden uden en solid mundkurv.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #128   4. okt 2018 Kim. Nu er der jo mange hunde der ikke kan med feks hunde af samme køn. Det kan også være enkelte hunde de reagere på.

    Ville det ikke være lettere om folk tog ansvar for deres egne dyr. Løb min hen og blev skadet ville jeg selvfølgelig blive ked af det. Ansvaret er dog min alene.


  • #131   4. okt 2018 Uden at være inde i lovstof el lign, må jeg erkende, at jeg ikke kan se problemet i at have en hund, der ikke kan lide andre / pelser andre den kan få fat i - og jeg kan på ingen måde se, at en sådan skal iføres mundkurv. Det kan da KUN være for at beskytte andre hunde at man kan mene, at en sådan hund skal have mundkurv på - men hov, det kan man jo i øvrigt ret nemt gøre som hundeejer, blot ved at holde Fido for sig selv.

    Min schæfer, der var sådan overfor andre hunde, bed i sit lige knapt 14 årige liv aldrig en anden hund, så jeg må indrømme, at jeg ikke helt ser problemet ?

    Ansvar tror jeg er kodeordet her - men det er jo langt mere populært, at alle vores hunde villigt skal lade sig overrende af andres hunde eller hvalpe, og reagerer de negativt på dette, så skal de edderdylme pakkes ind så de aldrig kan komme til at skade folk, der ikke gider at tage ansvar eller i det mindste holde deres hund i snor, ´s hunde.

    Hvis det ikke er omvendt logik, så ved jeg F ikke hvad er ???


  • #132   5. okt 2018 DcH-sagen

    https://view.joomag.com/dch-bladet-2011-dch-bladet-6-2011/0902623001508752559?short s. 14 og frem

    Jeg leder lige videre efter hele dommen. Men i bladet er der en lidt mere fyldig beskrivelse end i ekstrabladet.

    Og husk på at den er fra dengang skambidsparagraffen var virkelig stram! I dag er der blødt noget op på det område.


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #133   8. okt 2018 Tæt på at gå galt!
    Hvor?
    Men hvis man tænker at det vil gå galt, fordi 2 hunde hilser, så kan din hund helt sikkert også mærke det og ja så skal det nok have dårlig indflydelse på den sociale kontakt.
    Prøv at slappe lidt af.... Så vil i se hvor afslappet jeres hund også bliver.
    Det smitter nemlig noget så dejligt.
    Men det kommer aldrig til at ske, hvis jeres hund ikke må have alm. kontakt med andre hunde.


    profilbillede
  • #135   8. okt 2018 smiley smiley smiley

    Rie, du er en af de hundeejere vi andre hader!!! “Jamen, de skal bare hilse, så bliver de gode venner” smiley

    Hvis du havde ulejliget dig med at tjekke TS’s øvrige tråde, eller bare læse de første par indlæg i denne tråd, ville du forstå at TS’s hund er en omplacering, og at den ikke bryder sig om andre hunde. Det der kunne ske hvis du og TS mødte hinanden var, at din lille pelstot ville være en flænset pelstot. Så nej, hundene ville ikke blive “gode venner”. Din hund ville komme slemt til skade, og TS ville være pisse ulykkelig over at hun ikke kunne forhindre din hund i at hoppe ind i hendes hunds mund.

    Så moralen er: lad ikke din hund hilse på andre, uden at det først er aftalt smiley


  • #137   8. okt 2018 Rie

    Fordi hunde har godt af et socialt liv med andre hunde.
    Ligesom alle levende væsner.


    Der er du da meget forkert på den.
    Alle levende væsener er ikke interesseret i et socialt liv



  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #138   8. okt 2018 Alle levende væsner har godt af social omgang med samme art.
    Det gør dem glade og gode sociale væsner.
    Mine hunde ville aldrig gå hen og hilse på en hund, med et kropssprog der siger, at den ikke vil hilse.
    De er alle fantastiske til at aflæse andre hunde, fordi de fra start, har været sammen med alle mulige forskellige hunde. Store som små.
    Mine hunde vil heller ikke lege med alle hunde, men så lader de bare være..... Men de skal da have muligheden. Det er kun hundene selv der kan finde ud af det. Hvis de altså får lov.
    Almindelig socialiseret hunde, de kan godt gå sammen uden at slås. De holder sig bare væk fra hinanden.
    Lille Pelstot!! Det lyder næsten som om at du kritisere min hund?


    profilbillede
  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #139   8. okt 2018 Alle leve de væsner har brug for social omgang med egen art.
    Nogle mere end andre, men ingen kontakt er der ingen som har godt af.


  • #140   8. okt 2018 Nåhhhhh, jamen, så er alt jo fjong! Jeg håber ikke I render ind i Karelermutti - eller mine hunde på en dårlig dag smiley

    Kunne du et kort øjeblik overveje om alle de hunde der færdes ude i verden, faktisk får dækket deres “sociale behov” gennem kendte hundevenner, og ikke har brug for 2 fremmede hunde der kommer bragende ind i fjæset på dem? Har du overvejet at spørge ejeren først? Har du overvejet om der er en grund til at pågældende hunde ikke opsøger dine, at de er i snor, at ejeren råber eller er på vej væk? Almindelig pli burde være et minimum, også selvom man er hundeejer.


  • #141   8. okt 2018 Alle levende væsner har godt af social omgang med samme art.
    Det gør dem glade og gode sociale væsner.


    Det er da noget vås du lukker ud, der finder masser af levende væsener som ikke er sociale, og som overhovedet ikke er interesseret i samkvem med artsfæller andet end når de parrer sig.


    Jeg håber, at du bor rigtig langt væk fra mig, så jeg aldrig møder dig og dine hunde.....


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #142   8. okt 2018 Nu er det flokdyr vi snakker om.
    Ligesom hunde er og som hele denne tråd handler om!
    Så nej jeg taler ikke om dyr som lever alene og kun parre med sin artsfæller og så videre alene.
    Det er jeres måde at være på, som gør dem til det de er.
    Dårligt sociale hunde.
    God aften til jer smiley


    profilbillede
  • #143   8. okt 2018 Sjovt som du ikke formår at svare på helt basale spørgsmål, men tænker at alt er fint hvis du lige smider et par billeder af nogle hunde der leger smiley

    Det må også være træls at ikke alle dåner over dine hunde, men trods alt synes de er pænere uden huller i...


  • Jette J
    Jette J Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 9
    #144   8. okt 2018 Jeg må lige spørge: Er det hundeloven vi taler om, eller miljøloven - eller en helt tredje lov?
    Jeg har ikke hørt om, at en snor ikke er nok, og hvor går grænsen? Hvis det er en fortolkning af loven, ville jeg gerne vide, hvor man kan læse om det smiley


  • #145   8. okt 2018 Jette, miljøloven? Hvilken lov er det du vil vide hvor der står at en snor ikke er nok til hvad?

  • #147   8. okt 2018 "Mine hunde ville aldrig gå hen og hilse på en hund, med et kropssprog der siger, at den ikke vil hilse."

    Sjovt du siger det, for det har jeg sørme prøvet RIGTIG mange gange - og selv når de fremmede hundene er henne hos os, og jeg står med én fod og prøver at skubbe dem væk, samt en lille utryg hund der bakker væk bag mig, så hverken trækker de andre hunde sig tilbage ELLER ejerne reagerer......

    Resten af dine indlæg tør jeg næsten ikke kommentere på, for det gør mig simpelthen for harm til at kunne debattere på en ordentlig måde.

    Men god tur ned til dyrlægen næste gang hundene skal have muligheden for at hilse på den forkerte hund, og det "kun er dem selv der kan finde ud af det"


  • #148   8. okt 2018 Arj Ida, vi går da alle sammen og krammer alle fremmede mennesker vi møder! Vi er jo sociale dyr der har behov for omgang med vores artsfæller, også dem vi ikke parrer os med smiley

  • #149   8. okt 2018 det nærmer sig pludselig metoo for hunde...

  • #151   8. okt 2018 Det er jeres måde at være på, som gør dem til det de er.
    Dårligt sociale hunde.


    Men er en hund nødvendigvis dårlig socialt, fordi den ikke gider andre hunde? Hunde er forskellige og nogle racer er ganske enkelt hellere fri for fremmede hundes selskab. Det er vel ikke ensbetydende med, at de har et dårligt hundesprog eller hvad?

    Og hvad har det med ejerens måde at være på at gøre? Igen, racer er jo forskellige og for nogle racer er det almindeligt, at de ikke gider fremmede hunde, når de bliver voksne. Det er genetisk og det kan man altså ikke stille ret meget op overfor.


  • #152   8. okt 2018 "Det er jeres måde at være på, som gør dem til det de er", er årsagen til at vi har et raceforbud

  • #153   8. okt 2018 Rie S
    Jamen så synes jeg da at vi to skal lave nogle legeaftaler, for jeg ville da elske hvis Maika kunne blive social og have det sjovt med andre hunde (som du jo siger vil ske hvis de får lov). Mit problem er, at jeg vil ikke risikere at andres hunde ender som chewtoys, men hvis du vil lægge hund til, og skriver under på du ikke sagsøger mig når dine hunde er pelsede og enten halv- eller heldøde, så kunne det da godt være...

    ...Nåeh nej, glemte lige én ting - Jeg elsker hunde.
    Så selvom det er en befrielse når ens hund kan med alle andre (kunne vores gamle), så er selve tanken om Maika der maltrakterer en anden hund en tanke jeg slet ikke kan bære, og det er hverken noget jeg vil have på min samvittighed, eller have brændt fast på hornhinden. Det skal ikke gå ud over andres hunde, at vores er "asocial" og at ejeren er ligeglad.


  • #154   8. okt 2018 Aslan vil gerne mødes med hende smiley Minus og minus - det ender da i plus smiley



  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 11
    #156   8. okt 2018 Vi har - for mere end 8 år siden - fået en hundelov, her i landet,
    med nogle TOTALT ÅNDSSVAGE konsekvenser,
    som de allerfleste hundeejere og andre mennesker,
    så godt som intet kender til, hvilket er helt naturligt,
    men desværre samtidig tilsigtet, af dem der står bag loven.

    Der er nemlig det ved det, at både hundeejere og andre mennesker,
    med sådan en NATURSTRIDIG lov "hængende over hovedet",
    motiveres til at blive rygende uenige,
    og det gør at menneskene bliver lettere at styre,
    da de aldrig kan blive enige om at stå sammen,
    med henblik på at få ændret eller helt fjernet loven.

    Efter min opfattelse og livslange erfaring, forholder det sig sådan,
    at hvis levende væsner - som eksempelvis mennesker og hunde - der begrænses,
    i at udfolde deres naturlige behov, har langt større tilbøjelighed,
    til at blive aggressive, end dem der får lov til at udfolde sig naturligt.

    Så blandt andet derfor er jeg ABSOLUT tilhænger af,
    at hunde skal have mest muligt frihed,
    hvilket jeg mener, blandt andet er grunden til,
    at den hunde jeg har, er noget af det fredeligste der findes,
    og den kan med så godt som alle de hunde vi møder,
    og samtidig er den god til, at få aggressive hunde til at opfører sig fredeligt.

    Men det sker selvfølgelig i nogle få tilfælde, at vi møder en hund,
    der har lært at være aggressiv, så det er svært at få den til at opfører sig fredeligt,
    især hvis ejeren også har disse aggressive tilbøjeligheder,
    da dette jo smitter af på hunden.


  • #157   8. okt 2018 Steen H
    Jeg er enig i at det er vigtigt at socialisere din hund godt fra hvalp (så længe det ikke tærer på den mentalt). Men nu er vi nogen der anskaffer os hunde af "ældre" dato (Maika var 6 år da vi fik hende fra internat), og der er der desværre ikke så meget at gøre. Jo, der er da nok nogle ting jeg kunne gøre for at prøve at vænne vores tæve til at omgås andre hunde, men som hun er opvokset så har hun idag ikke det behov, og jeg er ikke interesseret i at risikere en farlig situation ved at påtvinge hende et samvær hun ikke magter.
    Jeg ser det tydeligt når vi er hos mine svigerforældre, som har to hunde. Hun har ingen interesse i dem, og de har ikke i hende, men de accepterer nu hinanden, adskilt af en låge.

    Vores gamle tæve derimod kunne med alt og alle. Hun elskede at møde andre hunde, og jeg gjorde selv meget ud af at lade hende hilse på andre når muligheden bød sig (= når der var enighed mellem mig og anden ejer). Et hurtigt hils, så mistede hun som regel interessen og vi kunne gå videre. Og tro mig, det ER nemmere med en hilseglad hund. Nu skal jeg konstant være på vagt overfor andre hunde, stier, hjørner osv. Det er en befrielse at have en hund der kan med alle andre hunde. Desværre er det bare ikke alle hunde der er interesseret i den kontakt.


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #158   8. okt 2018 Hovedparten af de børn og hunde, som bliver pakket ind i vat og ikke engang får lov at prøve noget på egen hånd, vil have det svært socialt og nogle af dem, vil ikke engang kunne begå sig i andres tilstedeværelse.
    Det er alle de hunde som går i snor og hvor ejeren råber af alt og alle, som kommer for tæt på.
    Og selvfølgelig aflæser jeres hund at der sker noget farligt og den vil fra naturens side gå i forsvar!


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #159   9. okt 2018 Alle skal bare have lov at være her og det kan man sagtens uden at pådutte et venskab.
    Min ældste hund gider ikke andre, men derfor kan hun sagtens begå sig med andre hunde og gå tur med dem.
    Det er bare alm. accept af andres tilstedeværelse, fordi det har hun været vant til fra lille af.
    Så har jeg 2 yngre hunde, som elsker at lege med dem de møder, men de aflæser med det samme, hvis den fremmede hund ikke vil lege og ved i så hvad? Så syntes de sjovt nok heller ikke der er noget ved at lege med den og de går en bue udenom og leger videre med hinanden istedet.
    Da jeg var barn ringede jeg på døren og spurgte mine legekammerater om de ville lege.
    Og nogle gad og andre gad ikke.
    Men jeg var nød til at spørge for at få et svar.
    Gudskelov var deres forældre åbne overfor at deres børn måtte lege med andre hvis de ville. Og på den måde fandt vi også vores favoritter og vi accepterede også de andre på legepladsen..... Men nogle gange drillede vi dem også. Det lærte de så noget af.
    Erfaring hedder det.


  • #160   9. okt 2018 Vi overtog Emma da hun var 2 1/2, hun havde aldrig mødt en anden hund end hendes mor og en anden hun boede sammen med (er jeg 99% sikker på), og jeg kan love dig for, at jeg er en af dem der "kæfter op når andre kommer i nærheden af os" - men det er for andres skyld primært. Emma ÆDER dem hvis de overtræder hendes grænser, og det gør de ved at komme tæt på hende når hun er i snor.
    Derudover, så nytter det heller ikke noget at jeg lærer vores hvalpe, at de skal hilse på gud og hver mand, for så kommer vi aldrig nogen steder fordi de vil snakke - og det er det bestemt ikke alle der gider.


  • #161   9. okt 2018 Rie
    Da vi hentede Maika på internatet i maj, fik vi at vide at hun ikke var glad for små hunde, man at hun bare gik væk. Så efter 10 år med hund der kunne med alt og alle lod vi hende hilse på en husky, hvilket jeg var helt tryg og afslappet ved. Huskyen lagde an til leg (front ned og rumpen op), og Maika lagde an til angreb - og så var det altså ikke så sjovt længere.
    Generelt viser Maika tegn på at hun ikke læser andre hundes kropssprog særlig godt, hvorfor vi idag på ingen måde er tryg ved at lade hende hilse, for vi ved ikke hvad det er der trigger hende. Vi kender ikke hendes baggrund, og ved ikke hvilken opvækst hun har haft, samt om hun har haft nogle dårlige oplevelser. Derfor er det alt for risikabelt for os at lade hende hilse.


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #162   9. okt 2018 Ja man skal have gjort det fra start, for ellers bliver det svært.
    Og hunde med en bagage, som vi ikke kender til, skal have nogle andre hensyn. Det er jeg selvfølgelig helt forstående overfor.
    Jeg har selv 2 gadehunde, som også har nogle hensyn der skal tages, men de er tilgengæld helt fantastiske socialt, fordi de har levet i én stor flok på 16 hunde på gaden, så selv de lidt fjendtlige hunde, kan de få ud af deres bobbel og lege med dem.
    Dem jeg har det svært ved, er dem som ikke engang trækker vejret og aflæser deres hund, før de har råbt efter en hundeejer og slæber deres hund i modsatte retning.
    Dem som bare har én mening om at løse hunde burde være i snor og allerede kigger på én med onde øjne, fordi de allerede har bestemt sig for at det vil gå galt.
    Så har hundene ikke en chance, for den er ødelagt af ejeren.
    Min lille tæve på 8 kg. gider ikke andre hanhunde, men de får lov at gå hen til hende, for så skælder hund dem ud, ved at bide ud i luften, imens hun viser tænder.
    Det er der meget få hunde som gider lege med, så de går videre og hun slap for den.
    Men hvis jeg blandede mig, så ville denne hund vimse rundt om mig, for at komme til at snuse hende bagi, fordi mit sprog slet ikke kan måle sig med hundesproget som min hund bruger, når hun siger fra.


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #164   9. okt 2018 Jeg bor et sted, hvor løse hunde og menneske med samme syn som jeg, er i overtal og jeg har aldrig set en slåskamp i de 12 år jeg har gået med mine hunde der.
    Alle acceptere hinanden og de leger med dem der gider lege og dem som ikke gider lege, dem holde de sig væk fra. Så nemt er det, når de har muligheden for selv at bruge deres sprog og ikke har en snor og en nervøs ejer som ødelægger det hele.


    profilbillede
  • #165   9. okt 2018 Rie, jeg håber aldrig at jeg møder dig smiley Det er så himmelråbende dumt at du lader andre hunde opsøge din hund, og at du derfor presser hende til at snappe ud for at få afstand. Stakkels din hund, som har en ejer der ikke formår at skærme hende mod ting hun ikke bryder sig om smiley Øv, hvor er det synd at hun skal udsættes for det igen og igen.

  • #166   9. okt 2018 Rie; Vil det sige, at alle hunde i det område, du bor, har et 100% sikkert indkald?



  • #167   9. okt 2018 det er sgu nogle søde hunde du har Rie...off topic men den lyse er vildt skøn at se på smiley

  • #169   9. okt 2018 Jeg er så stadig en dårlig hundeejer, for jeg tror faktisk på at min hund sagtens kan tåle både en afvisning og være den der afviser andre, uden at gå i spåner. Sådan er hunde jo nok forskellige, og mon ikke det er sådan at f.eks. Rie kender sine egne hunde bedre end de kloge folk her på HG?

    Hele debatten om hvorvidt hunde har godt af at møde fremmede hunde, kan man jo parkere på samme måde; nogle hunde har det rigtig sjovt når de møder andre hunde, andre har ikke. Kunsten er jo så bare at kunne finde ud af hvilken type hund man selv har eller står over for.

    Jeg er jo åbenbart en ond mand, som tager de vildeste chancer med min hund, men når jeg ser hvor stor glæden er, når vi møder hunde som gerne vil hilse og lege lidt (og det er faktisk de fleste), er jeg altså villig til at risikere at Luffe ind imellem løber ind i en røffel fra en anden hund, når jeg har sikret mig at den anden hundeejer er indforstået med at det samme kan ske for hans/hendes. Det har aldrig resulteret i skader, og Luffe virker ikke specielt psykisk nede bagefter.


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #170   9. okt 2018 Nu ved du jo ikke, om jeg også skærmer lidt af, men hvis ikke hun lige får lov at fortælle at hun ikke gider blive snust i røven, så kan vi jo ikke gå sammen, uden at hund har en snude stykket op i røven.
    Mine hunde kan begå sig med andre og det er på ingen måde synd.
    At de skal sige til eller fra er sådan man finder ud af hvem der gider hvem og det husker de også næste gang.
    Der er altid en god stemning blandt alle hunde og det er afslappende at gå tur på den måde og mine hunde er glade, trætte og har et godt selvværd.


  • #173   9. okt 2018 #171.
    Hvilken del af "når jeg har sikret mig at den anden hundeejer er indforstået" bliver du forvirret af?


  • #175   9. okt 2018 Hvor er det skønt at se billeder af løse hunde, eller som Chili kaldte det 'buffet' smiley

  • #176   9. okt 2018 Eller måske kunne du bede de andre hanhundeejere om at holde deres hunde væk, i stedet for at gøre det til din hunds ansvar at få overtrådt sine grænser gang på gang på gang??

    Jeg er komplet målløs. Hvis det ikke engang prikker til din samvittighed at din egen hunds grænser bliver overskredet, så ved jeg virkelig ikke, hvordan jeg skulle kunne hive noget som helst forståelse frem.

    Og det er sådan set også ligemeget - du skal bare acceptere, når modparten ikke gider hilse, og dine hunde skal i den grad ikke rende hen til andre, før der er givet tilladelse.


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #177   9. okt 2018 Mine hunde trives og er glade og de kan med stort set alle hunde.
    De er stort set aldrig syge.
    Hjemme er de rolige og har aldrig ødelagt noget.
    Gøer ikke for de har set gennem mig, at der ikke sker noget. At verdenen er et dejligt sted at være og med masser af andre glade væsner.
    Det kan da ikke være en dårlig hundeejer, som laver sådanne hunde?


  • #178   9. okt 2018 #174
    Hvad har det lige med mig og min hund at gøre?

    #176
    Hvorfor må man ikke lade sin hund sige fra selv, hvis den føler for det og har vist sig i stand til det? Det kunne jo være at den næste hund der kommer, ikke bliver afvist, og hvis man går med flere hunde, tager man jo samtidig DERES muligheder for at møde andre hunde væk.


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #179   9. okt 2018 Det rører ikke noget i mig at min hund skal sige til og fra.
    Det skulle jeg også som barn og det har gjort at jeg som voksen klare mig fint blandt andre mennsker og jeg har også på den måde fundet mine nærmeste venner.
    Her er 3 glade hunde som alle kan med andre hunde og dem de ikke gider, dem opsøger de ikke.
    Og så er de røv forkælet...


    profilbillede
  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #181   9. okt 2018 Jeg svigter ikke mine hunde.
    Jeg hjælper dem med at begå sig med andre.

    Og er der én hund som ikke kan forstå, hvis min hund ikke gider, så står jeg jo ikke bare og griner af min hund og siger at hund skal sige fra lidt tydeligere.
    Jeg blander mig med det samme, hvis jeg kan se at denne hund ikke forstår en afvisning og hjælper min egen.
    Stopper op og venter på at ejeren kommer og tager sin hund og så smiler jeg og siger feks. ‘Nå den gik ikke’
    og så siger jeg ‘fortsat god tur’


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #183   9. okt 2018 ‘Snob’ jeg er uenig i ALT hvad du siger!
    Undtagen dit navn smiley


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #185   9. okt 2018 Vi gør det alle på hver vores måde.
    Jeg kan ikke rende og være sur på alle på min tur.
    Jeg giver plads til folk og til vores forskelligheder og har forståelse for at der kan ske fejl.
    Puha bliver helt træt af din måde at fortælle mig på, hvordan jeg skal gøre.


  • #187   9. okt 2018 "Vi drillede dem også. Det lærte de så noget af" er nok bare en tankegang jeg ikke kan stå bag, hverken ift. børn eller hunde.

    Og det er måske dér vores moral kolliderer: ingen skal drilles (uden det er indforstået) og hærdes for at kunne lære. Det er positive oplevelser der gør at du er godt stemt over for nye situationer, ikke grænseovertrædelser.


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #188   9. okt 2018 Jeg drillede de andre da jeg var barn. De lærte at jeg ikke var sød og så gad de ikke mig.
    Jeg driller ikke mine hunde eller andre.
    Og hærdet er ikke et ord jeg har brugt, men de skal lære at begå sig blandt andre.


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #189   9. okt 2018 ‘Snob’ Argh du siger jeg svigter og er dårlig hundeejer!!!
    Jeg tror også du er sådan én som sender en masse klager ind til boligselskabet, når det ikke foregår som du vil....


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #191   9. okt 2018 Farvel og tak fra alle mine glade hunde som har en masse venner smiley

    profilbillede
  • #192   9. okt 2018 Ved du hvad Rie.
    Hvis jeg rendte på dig, risikerede du at din tæve blev flæsket.

    Men det ville du vel være okay med?

    For min gravbuller kan med alle andre hunde. Altså lige bortset fra hvis de siger fra, det tager han som en invitation til et raskt lille slagsmål, men det er vel okay?

    Hvis han fik frie tøjler ville han selvfølgeligt snuse din hunhund i måsen. Og tænk hvis han så var én af dem din hunhund ikke ville acceptere snuser. Så ville hun snerre eller hapse efter ham og så ville han ryge på hende.
    Og Bullerdelen af ham, er desværre sådan at er han først i et slagsmål, så stopper han altså ikke lige før jeg fysisk får ham stoppet, og det kan altså godt være en halvfarlig affære, for jeg skal ikke have fingrene ned i nærheden af hans kæber. Så det med at skille dem ad, må du stå for, for det er jo dig der synes at det er helt naturligt at man skal lade sine hunde selv finde ud af det.

    Så hvornår er du frisk på vi mødes????????


  • #193   9. okt 2018 #192

    Man kan vel godt tillade sig at gå ud fra, at du ikke lader situationen opstå, når du nu ved at din hund er lidt utilregnelig på det punkt, eller i hvert fald gør opmærksom på at det er det sandsynlige resultat af et møde?

    Min hund er faktisk af samme type, bortset fra at han stopper når den anden hund har set fornuften i at overgive sig, og det gør jeg selvfølgelig opmærksom på, inden jeg slipper ham løs. Man er jo fri til at bruge lidt fornuft i den situation man nu befinder sig i, i stedet for at lave færdigpakkede regler hjemmefra.

    Der findes jo trods alt en hel del helt almindelige hunde med et normalt adfærdsmønster derude, som man kan have glæde af at betragte som en mulighed i stedet for et problem. Det gør nok den daglige luftetur til en mere positiv oplevelse, at den ikke er et problem allerede inden man er kommet ud på den...


  • #194   9. okt 2018 Dorte dog... tsk tsk tsk

  • #196   9. okt 2018 Ja Kim, du har fuldstændigt ret i at jeg ikke lader situationen opstå.

    Jeg sørger for at min bullerskid ALTID er i snor når han er uden for min matrikel.
    Han får aldrig lov at hilse på hunde jeg ikke kender og kan læse.

    Jeg fortæller alle der ikke har deres hund i snor, at deres risikerer at blive ædt hvis ikke de får den kaldt til dem, før den render i hovedet på min. (faktisk har jeg altid en kort ridepisk med på tur, som jeg bruger til at svirpe efter hunde med, hvis ejer ikke kan kalde dem til sig, for at sørge for at min hund ikke skal æde deres, og det er helt ærligt pisse besværligt, så jeg ville ønske at folk holdt deres hunde i snor hvis ikke de har fuldt ud styr på indkaldet)

    Men efter Ries udsagn er det jo noget pjat, jeg skal bare slappe af og tage snoren af ham, for så skal det hele nok gå.


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #197   9. okt 2018 Hvorfor læser du ikke hvad jeg skriver Dorte?
    Hvor skriver jeg du skal slippe din hund, når den ligefrem angriber?
    Jeg skriver grunden til at mange hunde er sådan, er fordi deres ejer tror de dør, hvis de skal begå sig med andre hunde.
    Mine hunde går ikke hen til én hund som ikke ønsker det og min ældste hund, som ikke kan li’ andre, går slet ikke hen til nogen.
    Hun siger fra hvis de kommer til hende.
    Hun er 7 år og har overlevet uden ét eneste slagsmål
    Mine hunde er løse fordi det fungere og de kan aflæse andre hunde.
    Tror i det er løver vi har med at gøre?
    I er jo helt skøre smiley


  • #198   9. okt 2018 Hvordan ser en hund ud, der ikke ønsker det?

    Og hvorfor er dine hunde i kontrol over denne afgørelse - hvad med ejeren, der måske ikke ønsker det?


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #199   9. okt 2018 Fünke det ved jeg ikke, men det ved mine hunde!

  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #201   9. okt 2018 Åh Gud altså. Det er hunde og hvis din snerre af min, så hopper den væk og finder på noget andet smiley

  • #203   9. okt 2018 Mens jeg havde Freja mødte jeg ikke EN eneste af de hunde, der rendte rundt til må og få uden tilladelse, som rent faktisk vendte om da de så at hun stod og logrede og prøvede at komme hen til dem.

    Jo, de vendte måske om efter jeg havde givet dem en fod i siden eller (hvis det uheldigvis mislykkedes) efter Freja havde markeret. Men sørme ikke før.

    Så tilgiv mig hvis jeg ikke helt tror på sikkerheden i at lade sine egne hunde være i kontrol over den afgørelse. Det er suverænt DIT ansvar.


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #204   9. okt 2018 Hvis jeres hunde er så dårlige til andre hunde, så skulle i måske sket ikke gå der, hvor der er andre hunde.

    I må godt skrive privat og høre om jeg er ude og gå, så i kan blive hjemme.
    Det er jo nogle sindsyge dyr vi har med at gøre, som bliver ved til den ene dør!


    profilbillede
  • #206   9. okt 2018 Er jeg den eneste der er totalt ligeglad med Ries mange billeder af løse hunde? Er der en grund til at de lægges op? Og ER du ude af stand til at læse og besvare spørgsmål, Rie? Eller løber du tør for billeder der viser det, når det nu er så svært med sætninger?

  • #208   9. okt 2018 Rie, her i overskuelig orden:

    1. Kunne du et kort øjeblik overveje om alle de hunde der færdes ude i verden, faktisk får dækket deres “sociale behov” gennem kendte hundevenner, og ikke har brug for 2 fremmede hunde der kommer bragende ind i fjæset på dem?

    2. Har du overvejet at spørge ejeren først?

    3. Har du overvejet om der er en grund til at pågældende hunde ikke opsøger dine, at de er i snor, at ejeren råber eller er på vej væk?

    Svar gerne uden billede af irrelevante dyr smiley


  • #210   9. okt 2018 Dortes hund angriber jo ikke. Den æder andre hvis de kommer i hovedet på den og sådan er der nogle hunde der har det. Dorte har simpelthen ikke ansvar for folk der ikke vil tage deres hund i snor og hun fortjener heller ikke at være ejeren til en hund der har ædt en anden.
    Hvis alle bare havde deres hund i snor hvor det var påkrævet, så var vi langt. Mine æder ikke andre, men derfor skal de ikke nødvendigvis hilse på dem, de har nok i hinanden og de faste løbe løs hundemakkere vi har.
    Kender en med en border tæve som gør det samme som Juice, logrer løs og inviterer, når så den stakkels løse hund kommer hen til hende fordi dens ejer er en hilsetosse der mener alt og alle skal hilse, så får den en på lampen. Synd for hunden og synd for tæven og dennes ejer, som ved det sker og forsøger at forhindre det.
    Derfor er tæven aldrig løs og ejer forsøger at sørge for fremmede hunde ikke kommer hen til den.


  • #212   9. okt 2018 Jeg fatter ikke at man ikke bare kan få lov til at gå i fred, uden at skulle forholde sig til andres hunde ?
    Nej, jeg gider ikke andres hunde over til min - jeg ved ikke hvad han vil gøre, formentlig ikke noget, men jeg gider det bare ikke.
    Det er MIN ret - DIN er, at tænke at jeg er en åndsforsnottet gammel sur mokke - du skal bare stadigvæk holde dine hunde væk fra min.


    profilbillede
  • #213   9. okt 2018 Nu hvor vi har så travlt med at formane hinanden om at ikke alle har det ligesom En selv, skulle vi måske også lige tage med, at et overvældende flertal af hundeejere kun har 1 hund, som de gerne vil give en chance for at møde artsfæller?

    Jeg går ud fra at jer der har flere hunde, synes at det er naturligt at gå ud fra at det er en fordel for hundene at få den mulighed?

    Ikke at det er nogen grund til at man skal lade sin hund gå hen til andre uden lige at have en eller anden form for tilladelse, men man skulle jo tro at dem som har flyttet "hilsetosseriet" hjem til sig selv, måske kunne finde lidt forståelse for at de som ikke har den mulighed, gerne vil tilbyde den, når de møder andre hunde?


  • #215   9. okt 2018 problemet er at den her:

    ¨Ikke at det er nogen grund til at man skal lade sin hund gå hen til andre uden lige at have en eller anden form for tilladelse¨

    sjældent overholdes. Og så er det simpelthen ikke mit problem, ansvar eller whatever at nogle kun har 1 hund de gerne vil have skal hilse på andre. Det er stadig min ret at andre hunde ikke skal komme blæsende i hovedet på mine. Andres ret er som Martine fint beskriver det, at synes jeg er en sur mokke og så finde nogen der deler indstillingen til hilseriet i stedet for.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #216   9. okt 2018 212. Enig. Folk kan have hunde som de lyster. Man gør forhåbentlig det man mener er bedst for sin hund. Hvad der er godt for den ene kan være skidt for en anden.

    Problemet er når andre har en adfærd der gør at man ikke selv får lov at tage sit valg. Det er mangel på respekt og forståelse for andre mennesker.

    Kunne man bare blive enige om det var man nået langt.


  • #217   9. okt 2018 Hvis man som jeg kun har en hund, så kan jeg anbefale, at man laver private aftaler med andre hundeejere. Jeg har et par stykker. Den ene er fantastisk og den anden er ok - dog lidt ustabil.

  • #219   9. okt 2018 #214
    Nu ævler du jo. Debatten om løse hunde i huneskoven HAR jo været ført, og der hævder du jo også din ret til at gå uforstyrret.

    #216
    Fuldstændig enig. Det kræver jo bare at man ændrer attitude og ikke pr definition ser på alle der ikke har samme indstilling som "fjenden" der bare skal flytte sig så man kan få det lige som man selv vil.


  • #221   9. okt 2018 #218
    Bare et gæt; Det kunne jo være fordi det er JER der er undtagelsen? Nu er det jo frit at bruge sløjfen, men det kunne måske være en løsning, hvis det er så stort et problem. Der er selvfølgelig en risiko for at det virker og der ikke er mere at brokke sig over smiley

    #220
    Så dit råd om at de bare kan dappe over i en hundeskov re noget du skriver for sjov.... eller også er det faktisk noget ævl


  • #224   9. okt 2018 #222
    Så nu trækker vi lige et nyt problem frem. Jeg troede vi snakkede om folk der bevidst lader deres hunde gå hen til nogen der ikke ønsker det.

    Løse hunde ude af kontrol er et problem for alle.


  • #226   9. okt 2018 OK. Jeg tror jeg bare vil glæde mig over at bo et sted hvor alle de voldsomme problemer ikke rigtig er til at finde smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #229   9. okt 2018 Der er jo mange hunde der fra naturens side bare ikke kan med alt og alle. Der behøver overhovedet ikke at være gået noget galt.

    Under mig over at man tror at alle hunde kan være ens. Hvis man bare gør som mig så bliver de som mine hunde.

    Heldigvis er der da folk der tager ansvar for det de har imellem hænderne.


  • #230   9. okt 2018 "Igen, hunde danner hverken flok eller bånd til fremmede hunde på deres gåtur. Forestil dig at du skulle stå og hilse på alle du møder på din vej - ret træls ik?"

    Den anden side af det argument er vel; Forestil dig at du altid blev forhindret i at hilse på dem du møder...

    #229.
    Enig. Ansvaret kan man jo så diskutere, hvordan man varetager bedst. Det bliver der næppe enighed om.

    Jeg skal ikke kloge mig på hvad der er rigtigt eller forkert m.h.t. det "naturlige" i at hunde hilser på andre, men bare konstatere at langt de fleste hunde jeg møder, rigtig gerne vil møde i hvert fald NOGLE andre hunde, og glæden når det sker er ikke rigtig til at tage fejl af.


  • Julie A
    Julie A Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 36
    #231   9. okt 2018 Årh Rie.

    Tisser dine hunde også regnbuer og pøller magisk glimmer støv? Måske bli'r de til enhjørninger om natten? For Hold nu op det er noget af en Disney fortælling du kan!

    Du har ikke den fjerneste idé om hvorfor folk skærmer deres hunde og din arrogance udstråler langt væk, at du er voldsomt ligeglad, for de er bare nogle pyllerrøve ik? Det er faktisk ikke okay og din adfærd er med til at skabe større distance til de andre. Prøv en anden tilgang, så kan det være du får en større forståelse for andre.

    Det er en ærlig sag ikke at kunne kalde sine hunde til sig, men så bør du have dem i snor.


  • #232   9. okt 2018 Jeg synes dælme at det er træls, når jeg har dækket min hund af ( selv om den er i snor ) Og har endda trukket pænt ind til siden, så en dame med sin lille bomuldshund kan passere, min hund ligger og fortæller den fremmede hund, at kommer den tæt nok på, ender den som aftensmad, og alligevel siger konen : Åhhhhhh.... skal vi ikke hilse på den søde hund smiley
    søde hund ?? er konen totalt blind ? Dana ligger og knurre højlydt med hele gebisset fremme smiley Ligner hun så en sød hund der gerne vil hilse ? nej vel smiley
    Ikke før jeg skarpt siger : NEJ, de skal ikke hilse ! ændre konen retning væk fra min hund, med ordne : nåårh... hvor er det synd for den søde hund at den ikke må hilse. Med andre ord, jeg er en dum og tarvelig ejer. At denne dumme hundeejer ( mig ) lige har reddet hendes hund fra at blive lemlæstet pgå sin ejers utrolige dumhed, skænkes der ikke en tanke på smiley

    Dana hilser ALDRIG når hun er i snor, er hun løs er det en anden sag, men hun skal ikke være løs på tur, da indkald simpelthen er en by i rusland. smiley


  • #233   9. okt 2018 Jeg synes det er vanvittigt let sluppet, og utroligt ansvarsløst, at sige “jeg ved det ikke, men det ved mine hunde”.

    Ved dine hunde, at den logrende hund der trækker for at komme hen til dem er usikker?
    Ved dine hunde, at modsatte ejer og hund er ved at træne?
    Ved dine hunde, at ejer er bange for dine hunde?
    Ved dine hunde, at ejer har en dårlig dag og bare ikke gider?

    Når du ikke ved, om modparten vil hilse, så spørger du.


  • #234   9. okt 2018 Samtaleform kan jo ændre meget. Man kan jo godt undre sig over at nogle hundeejere ikke kan se på en hund når den er direkte aggressiv, men i stedet for at blive "skarp" i sin afvisning, kan man jo også bare venligt fortælle at hunden desværre bider. Så kan man bagefter ryste på hovedet og smågrine lidt over situationen smiley

    Luffe og jeg løb ind i en sådan "farlig" situation under hedebølgen; Vi var taget en tur til standen ved Hesnæs (kan varmt anbefales, det er et meget smukt sted) og Luffe var vanen tro hoppet i bølgerne og var fuldt optaget af at hente bold, da jeg opdagede en lille hund, formentlig noget fransk bulldog, komme spænende hen langs stranden, med en nydelig bikiniklædt dame langt bagefter. Luffe er jo ikke helt beregnelig, og lidt vanskelig at få snor på ude i vandet, så jeg var da lidt bekymret, men jeg kunne sgu ikke lade være med at trække på smilebåndet, da det første den forpustede frue fremstønner, er "bare rolig, den gør ikke noget"! Den stod på det tidspunkt nærmest mellem benene på Luffe, som lignede en der kigger på noget grimt man har trådt i smiley

    Ingen kom til skade, og alle smilede da vi skiltes, så det endte jo egentlig med at være en god og sjov oplevelse, selv om det kunne være gået galt...


  • Julie A
    Julie A Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 36
    #235   9. okt 2018 Kim, jeg er slet ikke uenig. Problemet opstår når den venlige afvisning ikke virker ( jo det sker desværre) eller når det hele går så stærkt at modpartens hund allerede ER kommet helt hen. Så er man jo nødt til at reagere hurtigt og præcist, for netop at prøve at undgå al den ballade.

    Langt de fleste vi møder har heldigvis almen pli og opdragelse. Hele humlen drejer sig jo netop om dem som ikke respektere et nej eller slet ikke spørger.

    Jeg har oplevet et par af dem, som ikke respektere et nej tak og det endda med en forklaring på hvorfor. "Jamen de skal bare hilse så er alt godt" og bum står De i mine hundes fjæs. Hvordan skal jeg handle anderledes i den situation så det hele bare er godt og super duper?


  • #236   9. okt 2018 Altså jeg var måske også delvis "hilsetosse" med min gamle hund. Dvs. jeg lod hende hilse hver gang en mulighed bød sig, men jeg spurgte så til gengæld også ALTID om tilladelse inden jeg lod hende snakke med andre hunde, og respekterede fuldt ud et nej.
    Typisk synes jeg det er meget tydeligt når ejer ikke er interesseret i at lade sin hund hilse, både i kropssprog og måden hunden blev holdt, så det var faktisk meget sjældent jeg fik nej, for spurgte aldrig hvis jeg syntes det tydede at ejer ikke havde interesse.
    Og det er samme jeg oplever nu - med mig selv. Jeg samler Maika ind, får hende over på den anden side af mig, og holder hende tæt, så jeg bl.a. kan gøre klar til at hanke op.

    Idag mødte vi to andre hunde, og det var faktisk en rigtig behagelig oplevelse. Det var en pige med en hvalp jeg har mødt før, så hun vidste at vi ikke hilste. Hun kendte dog en ven jeg gik med så stoppede op og vi stod og snakkede, og det gik over al forventning - Og det ændrede sig ikke da en anden hundeejer kom og joinede os. Hendes hund og hvalpen hilste, og Maikas sind respekterede de.
    Maikas kropssprog var afslappet og med logrende hale, men hun forsøgte ikke at komme over til de andre, og de kunne fint stå et par meter væk. Så alt i alt en rigtig god oplevelse - Så er det rart at møde andre hundefolk.


  • #237   9. okt 2018 Kim så længe folk spørger, ser jeg ikke noget problem i det. Det der for mig er et problem, er når folk ikke har styr på deres hunde, og lader dem komme nær andre hunde, uden først at have fået en invitation. Med de to forkerte hunde kan det ende rigtig trist, og der er risikoen desværre særligt stor ved Maika bl.a..
    Hun inviterer ofte med logrende hale, men så er der noget der trigger, og så angriber hund. Det er uden varsel, hun flyver bare på dem. Første gang hun gjorde det, var det en hund der ville lege. Anden gang gik hunden bare forbi hende. Og så længe jeg ikke ved hvad det er der trigger hende, så kan jeg ikke advare andet end ved at bede folk holde deres hunde på afstand - En ting der er enormt svært når folk ikke har styr på deres løse hund, eller bevidst lader deres hund komme indenfor bideafstand, trods advarsel.
    Men igen, jeg har selv stået med en hilseglad enehund, og da tog vi i hundeskoven med hende, samt lod hende hilse når passerende hundeejer var med på det. Og så længe de spørger og respekterer et venligt nej, så har jeg slet ikke et problem med folk der gerne vil hilse.


  • #238   9. okt 2018 #237
    Vi er helt enige, og jeg kan sagtens sætte mig ind i at det er rimelig træls hvis man bliver ugleset bare fordi man prøver at beskytte andres hunde.

    #235
    Hvis man møder folk der ikke forstår almindelig tiltale, må man jo desværre ty til et højere toneleje, men så har man jo i hvert fald gjort sit...

    Jeg har dog været så heldig at det ikke har været nødvendigt endnu. Måske fordi Luffe ser tilpas skurkagtig ud smiley


  • #239   9. okt 2018 kim jeg tror ikke det er hunden. Jeg har heller aldrig problemer med det og se min. at han så er en værre skurk er en anden sag hahaha

  • #241   11. okt 2018 Jeg hjælper en lokal fåreavler med at føre tilsyn med et par flokke der græsser arealer af. Selvom Icon har vest på, så man kan se han er på arbejde, så er han blevet opsøgt af løse hunde. Han bliver stjernesur og beder den løse hund pisse af og arbejder videre med at få samlet og hentet fårene til mig. Da ejer så kommer Indenfor hørevidde beder jeg dem ret bestemt om at få snor på, for min hund er på job og der er snorpåbud inde ved fårene hvis man gerne vil lufte derinde. Svaret var, jamen den skulle jo bare lige sige hej hø hø smiley smiley amen for helvede så bliver min tålmodighed bare lige 4 km kortere.

  • #243   11. okt 2018 Derfor bliver man også nok pr automatik mindre venligt stemt mod dem der rent faktisk ikke er så slemme, for erfaringen er bare at folk er nogle fjolser.
    Han havde en fuldstændig neonfarvet vest på hvor der står “hund i arbejde” det har vi altid når vi arbejder på offentlige arealer. Der var intet at tage fejl af. Det var ren tåbelighed og idioti, ikke en fejl eller andet. Og når en hyrdehund arbejder med at samle får, så er de færreste altså også o tvivl om hvad der foregår, vest eller ej. Desuden har jeg flere gange fundet bidte får, spøjst når der er snorpåbud og nej det var ikke ulven.


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #244   12. okt 2018 Hold nu op, er i ikke kommet videre endnu?
    I bruger jo nærmest al jeres tid og energi på at være sure på alle mulige mennesker, som i ikke engang kender.
    Det er patetisk.
    Tænk hvis i kunne nyde en tur med jeres hunde og bare være glade og hilse pænt på alle på jeres vej.
    Sådan foregår mine ture hver eneste dag.
    Det giver bare så meget positiv energi, som jeg så kan bruge på alt muligt, så som veninder, familie og hundene.
    Livet er bare herligt smiley


    profilbillede
  • #245   12. okt 2018 Jeg tror jeg vil til at smide et foto af en der mooner ind efter alle mine indlæg. det er sgu så smukt og inspirerende med billeder for mig

  • #246   12. okt 2018 Jeg ville elske at kunne nyde en tur med mine hunde og bare være glad...……

    Men diverse hilsetosser og snotskovle gør det efterhånden sværere og sværere at nyde turene ud i det blå med min køterbande.


  • #248   12. okt 2018 Enig med Ida...

    Det provokerer mig enormt, at jeg skal skydes i skoene, at jeg er en sur mokke, der ikke vil min hund det bedste (læs: Lege/hilse med/på alle hunde på vores vej) og at jeg ikke bare tager snoren af ham og lader hundene rende rundt.

    Det gør jeg ikke af 2 grunde;

    1. Anton har haft tilpas mange trælse oplevelser til, at han giiiider store hunde, og til dels sorte hunde - han er meget udadreagerende, og der vanker ballade, hvis en løs hund kommer over i fjæset på ham.

    2. Anton har slet ikke et stabilt nok indkald til, at jeg bare kan slippe ham alle steder, ser han noget vildt er han skredet, indtil han ikke kan se det mere - så kommer han troligt tilbage, men det er ikke godt nok.

    Derfor mit spørgsmål fra tidligere, Rie; Er alle hunde i dit område indkaldssikre? Sådan 100%? Det har du sjovt nok ikke svaret på... I det hele taget er du ikke ret god til at svare på det, folk spørger dig om, du har mere travlt med at klandre os for vores holdning.


  • #250   12. okt 2018 Jeg tror at Rie er uden for pædagogisk rækkevidde, og først lærer det når en af hendes hunde bliver bidt smiley Dét er patetisk!

    Her et helt random billede af en pitbull med både kat og ællinger. Det er bare zå zødt smiley


    profilbillede
  • #252   12. okt 2018 Det er utroligt smukt, sådan som man kan sno sig uden om cirka ALLE de spørgsmål man bliver stillet.

    Faktum er at jeg nok godt kunne lade hunden hilse og lege med de små hunde vi møder.
    Men hvis modparten ikke kan finde ud af at spørge mig først, eller aflæse at vi trækker HELT ud i kanten med kort snor og ingen kontakt, eller at modparten endda ignorerer mit udtalte "de skal ikke hilse"....
    Så tvivler jeg altså stærkt på, at man evner at opfange de endnu mindre signaler i hundeleg (eller også er man decideret ligeglad, hvilket næsten er værre).

    Måske taler jeg for døve øren her. Men jeg har bestemt ikke i sinde at lade min hund deltage i leg med en anden, hvis ejer ignorerer selv tydelige afvisninger og er ligeglad med grænsesætninger. Det vil unægteligt afspejle sig i en unfair hundeleg. Giver det ikke bare en lille bitte smule mening?


  • #253   12. okt 2018 Ups Bodil, men ztadig zuper zød smiley smiley smiley

  • #254   12. okt 2018 Det e ikke en apbt, men snarere et eller andet terrier/bull mix. Jeg vil lave kylling til aftensmad eller måske få fra kineseren. Under alle omstændigheder tak for inspiration.

  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #257   12. okt 2018

    profilbillede
  • Julie A
    Julie A Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 36
    #258   12. okt 2018 En regnbue troll.... Uden magisk glimmer støv dog.

    profilbillede
  • #261   12. okt 2018 Julie, jeg tror også hun er en troll. Ingen mennesker kan være SÅ dumme SÅ længe smiley

  • Julie A
    Julie A Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 36
    #262   12. okt 2018 Min tanke A smiley

  • #263   12. okt 2018 Her er så et billede af undertegnede, Luffe og en selfiegal kammerat, på vej ud til en helt uproblematisk tur i skoven smiley


    profilbillede
  • #265   12. okt 2018 Rie
    Jeg er skam glad når jeg går, og hilser pænt tilbage når folk hilser på mig. Det eneste der afholder mig fra at hilse på folk, er når deres hunde kommer over mod min hund, selvom jeg har sagt "Vores hund kan desværre ikke med andre hund".
    Man skulle tro at den sætning var både simpel og høflig, og at man så kunne gå videre.

    Og apropos dét at gå løs - Tror det er langt de færreste der holder deres hund i snor 24/7 smiley
    Men venligst svar mig på dette spørgsmål: Hvis jeg lader min hund gå løs, og hun ender med at løbe over til din hund, og ud af det blå angriber. Vil du så stadig hilse pænt på mig bagefter og nyde livet, når din pelstot ikke længere er mere end ja...en pelstot?
    Livet handlet ligeså meget om ansvar, som det handler om bare "at nyde livet".
    Det mest ansvarlige er at have Maika i snor, da jeg ellers ikke kan svare for hvad hun vil gøre. Hun er avlet til elge- og bjørnejagt, dvs. alt med pels er fair game for hende, så det er op til mig at sørge for at hun ikke nakker naboens kanin, kat, puddel, geder eller hvad hun ellers måtte finde interessant.

    Sidst men ikke mindst - Et dejligt billede af vores LØSE monster smiley


    profilbillede
  • #266   12. okt 2018 Men ja, det er som sagt kun når hun er hjemme og når hun er i haven at hun er fri - Resten af tiden er den stakkels hund lænket fast til min hånd, sølle og bevægelseshæmmet smiley
    Hun har et hårdt liv smiley

    Nu vil jeg tvinge min arme hund med ud at gå hele 8 km - Muhahaha


    profilbillede
  • #267   12. okt 2018 Karelermutti at du dog vil være det bekendt smiley smiley
    Nej fuld respekt til dig, det giver bare dårlig stemning til vejfesten hvis naboungernes kanin er blevet til vanter fordi din hund var løs. Hun følger sit instinkt. Det er stærkere for nogen end andre hunde og det er drønsvært at trumfe.
    Det har været min største udfordring med Icon ved fårene, lydighed over instinkt, i og med at hunden skal høre efter og stoppe når han bliver bedt om det. Det har været mega svært, for hans instinkt er stærkt. Heldigvis bider han ikke, kun hvis vædderen vil flæske ham, ellers skal han presses meget langt ud af fårene før han snapper, han vil drive med dem og hvis jeg ikke kan styre instinktet, så driver han dem jo til de falder om af udmattelse. Det samme for din, som er egnet for jagt. Jamen det må man bare tage sine forbehold for og det gør du, så det kan jeg kun sige tommel op til.

    Mine hunde er skam også løse. De har nogle faste løbemakkere, som de ses med et par gange om ugen hvor de fræser det hele op og holder fest sammen med. Der kan alle tage det roligt, for alle hunde kan sammen og kender hinanden.
    Jeg gider bare ikke fremmende hunde jeg ikke kender, det er min ret og det har man af at respektere. Så kan man i øvrigt udnytte sin ret til være fornærmet over det, det står folket frit for.


  • #268   12. okt 2018 Nå ja for helvede, billede. Jeg aner ikke hvad det er, min datter har haft nakket min telefon.

    profilbillede
  • #269   12. okt 2018 Guuud Ja.

    Billeder.
    Her er et af mit dræber-Buller-monster med sin bedsteste veninde, efter en laaang tur (uden snor for øvrigt, men i MIN private skov/mark som er hegnet)



    profilbillede
  • #270   12. okt 2018 Og lige et enkelt hvor han bevogter sine to venner (de er begge hvalpe endnu på dette billede) For det ser han som sin fornemmeste opgave.




    profilbillede
  • #272   12. okt 2018 Nu bliver jeg forvirret. Gælder reglerne kun for de viste racer?

  • #273   12. okt 2018 her er lige et foto bare fordi

    profilbillede
  • #274   12. okt 2018 Det er denne "kamphund", jeg skriver om... smiley

    profilbillede
  • #279   12. okt 2018 Så kan de hilsetosser da lære det smiley

    Ej joke, det er Dana der muler naboens Balou smiley


    profilbillede
  • #280   12. okt 2018 Så prøvede jeg at følge ét af Ries forslag. Jeg smilede venligt til en kvinde med en stor schæfer hvalp. Det tog hun så som et tegn til at vores hunde godt måtte hilse. Woops.
    Nåede heldigvis at få sagt at Maika desværre ikke kunne med andre, og det var bare helt ok. Dejligt med hundeejere der respekterer det, uden at komme med nedladende kommentarer og blikke smiley

    Og så selvfølgelig lige et billede af vores stakkels hund i snor smiley


    profilbillede
  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #281   12. okt 2018 Det her er voksenmobning og jeg er pisse ked af det og jeg sladre til de andre voksne smiley


  • Rimsen
    Rimsen Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 27
    #282   12. okt 2018 Hov i skal selvfølgelig lige have et billede.
    Jeg tror dog ikke mange af jeg kender den knap eller ved hvordan man bruger den, men derfor skal i da have lov at se den alligevel smiley


    profilbillede
  • #283   12. okt 2018 Rie,
    Ja, det er faktisk et ret godt ord for det, når nu du insinuerer at vi, der har vores hund i snor og ikke lader dem snakke med hvem som helst, ikke er ligeså gode ved vores hunde som du naturligvis er.


  • #285   12. okt 2018 Århhh vinterbilleder.

    Det kan jeg også. Og endda også hunde der løber. Og de har slet ikke snor på....

    Og de er sørme sociale....


    profilbillede
  • #286   12. okt 2018 Dorte, det duer ikke, der er jo hegnet ind.
    Efter 285# burde du have lært at man slipper dem løs i det offentlige, ellers så er der jo ikke nogen de kan genere. smiley

    Nå ja der skal jo også billede på.
    Her er et af Gaddafi da han møder sin søster efter 3 måneder, de fortæller historier om os mennesker og er ved at grine sig ihjel over de oplevelser de har haft med os.


    profilbillede
  • #287   12. okt 2018 Det er jo alle os andre der er dårlige hundeejere. Bare fordi vi stimulerer vores hunde gennem træning og planlagte hundemøder med hundevenner som de faktisk trives med. Det er jo nemmere at kyle hundene ind i en stor flok, end at bruge tid, energi og penge på selv at stå for at stimulere dem smiley

  • #288   12. okt 2018 Jeg glemte et ligegyldigt billede - her en meget ulykkelig hund, midt i en rundering, hvor fotografen var figurant. Stakkels, stakkels forsømte hund smiley

    profilbillede
  • #289   12. okt 2018 Og se nu bare her.


    Når man ikke har snor på sin hund, render den væk og så må fremmede bøvle med at få den indfanget, og efterlyst ejerne...






    profilbillede
  • #290   12. okt 2018 Så også en flok hilsetosser på Facebook, der mente at man ikke kunne få en ordentligt socialiseret hund, hvis man ikke hilste på en masse hunde når man var ude at gå.

  • #291   12. okt 2018 Det er lidt træls med alle de mange hunde, som forvilder sig væk, netop fordi ejer synes ikke snoren er nødvendig. Eller folk som mener at det er ok at Fido smutter en tur ned af vejen på egen hånd, så hegn om haven er ikke nødvendig, han kommer jo hjem igen smiley

    Hov... jeg skal huske et ligegyldigt billede.
    Så her er et af vores adoptivbarn, måske man skulle gå en tur ned af gaden med ham, så slap man vel for at få løse hunde op i fjæset. smiley
    Han vil sikkert være rigtig god til at *klare* situationen selv smiley smiley


    profilbillede
  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 11
    #294   30. nov 2018 Karelermutti #265 Du skriver:
    Det mest ansvarlige er at have Maika i snor, da jeg ellers ikke kan svare for
    hvad hun vil gøre. Hun er avlet til elge- og bjørnejagt, dvs. alt med pels er fair game
    for hende, så det er op til mig at sørge for at hun ikke nakker naboens kanin,
    kat, puddel, geder eller hvad hun ellers måtte finde interessant.

    Det synes jeg er interessant. Jeg går ud fra det er en Karelsk Bjørnehund du har.
    Jeg har haft en af samme race. En dejlig social hund Tjecki,
    der snild kunne med andre hunde, under alle omstændigheder og altid uden snor på!

    Og så skriver Mette #267 om din Maika; Hun følger sit instinkt.
    Det er stærkere for nogen end andre hunde og det er drønsvært at trumfe.

    Ja. selvfølgelig er det svært at "trumfe" hvis det er det man er ude efter.

    Jeg har nu aldrig "trumfet" Tjecki, og hun var altid blid som et Lam,
    og selv børn i kravlealderen og alle andre, var hun under alle omstændigheder
    glad og omgængelig overfor.


  • #295   2. dec 2018 Steen H
    Jeg havde også en anden karelsk bjørnehund før Maika, og hun var også from som et lam. Hun elskede alle hunde, katte og andre dyr, samt børn og de fleste mennesker. Og derfor har det også været en kæmpe omvæltning at få fra en sådan hund i 10½ år, til en hund der springer på andre hunde.

    Nu siger du og andre, at det jo er klart når man forventer det, men nu har jeg set hende forsøge at hoppe på 3 forskellige hunde, hvor hun kun har kunnet med én (kort efter vi fik hende). Dét jeg kan gøre er at teste, men så er vi ude i Russisk roulette, og jeg ved ikke med dig, men jeg tør simpelthen ikke tage chancen og risikere at hun laver skade på en anden hund, fordi jeg skal se om hun nu ikke også godt kan. For jo, chancen er der bestemt for at hun kan - det har vi set før - men risikoen for at hun laver udfald er der, og hvad så?

    Vi har formået at gå en fin lang tur i skoven, med denne lille mopsepige, inden vi fandt ud af at hun ikke kunne med andre, og der var intet. Men det er et sats, og et sats jeg ikke tør løbe, hvorfor jeg synes det er min pligt at gøre hvad jeg kan for at det ikke sker.

    Og ang. det med racen - Der er jo forskel på individerne. De fleste karelere jeg kender kan både med andre hunde, katte og børn, men så er der jagtlinjerne der er lidt anderledes af sind, og Maika er af polske jagtlinjer.


    profilbillede
  • Steen H
    Steen H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 11
    #296   19. dec 2018 Karelermutti.

    Ja som du beskriver det, kan jeg tydeligt se, at der er gode muligheder for,
    at du har et ret stort problem med Maika, og det er synd for jer begge 2.
    - Og især Maika, som har fortjent et bedre liv!!!

    Maika skulle jo nødig ende ligesom min tidligere Lhasa Apso Bogart, som blev aflivet,
    på grund af at den forsvarede sig selv, mod en angribende dame,
    og jeg samtidig blev idømt en bøde på 7.000,- Kr. for PÅSTÅET uansvarlighed.

    Da du skriver, at du er indstillet på at være ansvarlig, vil jeg også mene,
    at du vil søge samt investere - især tid,
    men sikkert også penge - i den nødvendige hjælp til din dejlige hund,
    for jeg har en stærk formodning om,
    at "døden - også i dette tilfælde, har en årsag, som den altid plejer at have",
    og når du finder frem til den VIRKELIGE årsag,
    er jeg helt sikker på du får en dejlig hund.

    Så jeg vil råde dig til at søge en VIRKELIG god Hunde-adfærds-behandler,
    og under ingen omstændigheder ham "hundeviskeren" fra Præstø-egnen.

    Ligeledes har vi, - her på Hunde-galleriet, - også for lidt specialviden,
    til at hjælpe dig, men jeg håber dette hjælper dig lidt på vej.

    Så held og lykke med Maika.


Kommentér på:
Løs hund - Tæt på at gå galt

Annonce