Køresyge eller nervøsitet over destination? {{forumTopicSubject}}
Som vi før har skrevet om herinde, så har vi døjet lidt med at vores tæve har haft lidt problemer med kørsel.
Allerede da vi hentede hende på internatet for et halvt år siden, strittede hun imod, og måtte hjælpes ind i bilen.
Vi tænkte først køresyge, fordi hun stressede meget og savlede en del under kørslen. Da vi så prøvede at træne det stille og roligt hjalp det meget - Men, da vi begyndte at køre småture med hende, der valgte vi også samme destination hver gang (skoven).
Vi har så under flytning fra Sønderjylland til Nordjylland gået et par skridt tilbage, og har måtte starte forfra med kørselstræningen, men efter kort tid kunne vi køre til og fra stalden uden den mindste smule stress.
Idag havde vi hende så lige med ude at hente en sofa ikke langt fra os, og hun insisterede på at komme med. Men da vi efter lidt tid drejede i modsatte retning af stalden kunne vi fornemme at hun pludselig var meget opmærksom, og kort efter begyndte at puste, som vi hidtil har forbundet med køresyge. Hun kender vejen til stalden, og pludselig drejede vi en anden vej.
Jeg tænker derfor nu, om det måske ikke er decideret køresyge, men simpelthen utryghed overfor den ukendte destination? Modsat vores gamle kareler (og de fleste andre raceeksemplarer jeg kender), er Maika ikke specielt eventyrlysten.
Vi har før - og nu igen - snakket om, om det kan være hendes oplevelse med at blive efterladt på internatet. At hun forbinder køreturen med den oplevelse. En af de ting der leder os til denne tanke er bl.a. at vi fik at vide, at hun var vant til at køre bil. Og en anden ting er, at hun virker mere nervøs/opmærksom på hendes omgivelser, end at hun virker dårlig. Altså det virker mere stress betonet, fremfor kvalme (som jeg selv får, når jeg bliver køresyg).
Hvad tænker I? Og hvis dette er tilfældet, hvilke råd kan så gives i forhold til at hjælpe hende bedst muligt?
Er det at foretrække at lade hende være alene hjemme, når vi skal ting, eller er der en anden måde at hjælpe hende over dette problem så vi med tiden kan have hende med?
Vi tager nok kontakt til en adfærdsbehandler, men det er altid godt at høre lidt indput fra det almene hundefolk også. Måske nogen har stået i lignende situation.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Nogle, der involverer at hun får gode oplevelser, andre, der bare ender med en hjemtur.
Hvad sådan noget angår er jeg nok lidt kompromisløs. Jo mere sag der laves ud af det, jo mere nervøs bliver hunden.
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 932
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.488
Og ignorer hende når hun begynder at blive opmærksom, ikke noget med at ynke hende eller begynde at trøste hende, det vil hun bare opfatte, som om der er noget galt, så bare ignorere.
Hvis ikke hun er glad for dyrlægebesøg og hun skal dertil, så parker et stykke fra dyrlægen og gå det sidste stykke, hvis det er muligt.
Det glæder mig, at det bortset fra dette lille problem går så godt med hende.
Jeg har været hård ved dig, og det vil jeg gerne undskylde for
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.957
køresyge kan behandles homøopatisk med tobak eller Bach rescue dråber. jeg ville forsøge begge dele.
hvis det ikke virker så det fra dyrlægen også
men kun en ting af gangen
snak fx med Kirsten fra Højby dyreklinik om tobak. bach sælger matas. du blander bach med vand og giver en sjat tre gange dagligt. det kan ikke overdoseres
jeg tror mere på handling end gætværk. vi kan gætte løs men hvis ingen midler virker er det mere klart at der måske er en anden årsag som du så kan arbejde med
min erfaring er at hvis der er en fysisk årsag så kan du træne trøste og puste balloner op og hvad ved jeg indtil den 30. februar og det sner grønt men du opnår aldrig et varigt resultat
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
Nogen hunde er lang tid om at vende sig til at køre i bil.
Broholmeren har været pisse irreterende (det er Broholmere tit), fordi de kaster tit op bare de ser en bil, men over tid så lærer de det.
Jeg ville opføre mig glad som altid og for guds skyld ikke ynke hunden, og så vil jeg vædde med, at den lærer det. Om det så tager 3 måneder eller et år, ved kun ham der oppe.
mar 2017
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.939
aug 2006
SÅ geografisk velbevandret er det vestibulære system alligevel ikke.
Så kan man vælge at medicinere mod den nervøsitet, der gør at hunden bliver dårlug - her er antihistamin faktisk også en løsning - eller give hunden erfaringer, der viser den at det er ligegyldigt hbor, bilen kører hen, der sker kun gode ting eller ingenting.
mar 2017
Man må aldrig undervurdere effekten af placebo medicin direkte eller indirekte på mennesker og dyr. Aldrig.
Ja, placebo virker. Derfor kan man også lige så godt gøre det billigt i steder for lade andre tjene penge på den effekt.
aug 2006
aug 2006
mar 2017
Det er et rigtigt svært emne at debattere, så jeg nøjes med at sige.
Jeg tror på, at det virker for dig og din hund og det er det vigtigste!
aug 2006
Det kan være det hjælper på skepsissen.
mar 2017
Det er ikke skepsis. Jeg tror netop på placebo effekt. Nu kan jeg ikke da ikke gentage mig selv flere gange.
aug 2006
Når man kan se forandringer på celleplan - er det så placebo eller virkning?
aug 2006
Dobbeltblindede forsøg...
apr 2018
mar 2017
Jeg ødelægger ingenting, jeg svarer på konstante kommentar. Hvis du stopper nu, så skriver jeg heller ikke flere kommentar. Så leg dommer overfor en anden, så er du sød.
apr 2018
mar 2017
Du kan også læse her, og så kan du selv vurdere om du tror på at vand kan huske eller ej.
Men at placebo bestemt også kan have værdi er der ingen der kan argumentere i mod.
www.cancer.dk/hjaelp-viden/det-kan-du-selv-goere/alternativ-behandling/behandlingsformer/homoeopati/
maj 2009
apr 2018
aug 2006
Martin - du må ind i kampen...
Tingene er ikke sort/hvide..
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.494
Vi prøvede at følge første råd, nemlig at vænne hende til kørsel. Indtil nu har vi jo så vidt muligt holdt hende fra så megen køren, men jeg synes faktisk at det virker meget logisk at vi snakker om en tilvænnings sag.
Så idag var hun lige et smut med i Hjørring og hente foder, og selvom vi normalt ikke har pyldret om hende i bevidst forstand, så har vi måske alligevel ubevidst. Idag gik nemlig bedre end ventet, men vi gjorde også særligt meget ud af at være peppy, og egentlig ignorerede hende lidt. Vi kørte lige omkring BK efter en cheeseburger (min kur går fantastisk), og idag havde hun altså både overskud til at tigge sig til- og smovse lidt ost og bøf. I starten ville hun intet tage i bilen. Så alt i alt er der fremskridt. Så takker mange gange for de råd vi har modtaget indtil nu.
...og ja, jeg ved godt jeg ikke bør prakke mine dårlige vaner på min hund, men hun er trods alt endnu ikke en lille fedling
Anni
Undskyldning modtaget. Og jo tak, det går fantastisk godt med hende. Hun åbner sig stadig mere og mere op, og vi ser stadig nye sider af hende
maj 2009
Og det er et godt tegn at hun spiser i bilen.
apr 2018
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.494
Dette blik manglede i min hverdag:
www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hund/44470-min_hund_tigger_da_ikke___
Tak Lens. Nu mangler vi bare at hun bliver ligeså glad for at køre, som Fifi var. Når vi har det smil, poster jeg en ny tråd - En jubletråd
Køresyge eller nervøsitet over destination?