{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
869 visninger | Oprettet:

Lua
Lua
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 66 Svar: 246

Lære 4-årig JRT indkald {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg vil høre om I har nogle gode tips og metoder til, hvordan jeg får min 4-årige JRT til at få et solidt indkald?

Hun er super intelligent, men jeg har ikke formået at lære hende at have et 100% sikkert indkald.

Hun er terrier med stort T, hvilket fx bevirker, at hun er mega selvstændig (hvilket jeg elsker) og at hun har et kæmpe og effektivt jagtinstinkt (hvilket jeg også elsker). Men jeg kunne godt tænke mig, at hun blev mere sikker i indkaldet, så hun fx kan være løs på stranden.

Jeg har mulighed for at øve i et indhegnet område. Derudover har jeg lige købt en sporline på 20 meter.

Kan I hjælpe mig?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære 4-årig JRT indkald
  • #1   24. sep 2018 Det skal altid være sjovere for hende at vælge andre ting fra, og dig til. Det vil sige belønningen hun får ved dig skal have højere værdi end det hun render hen til/efter. Så er spørgsmålet til 1 million, hvad har høj værdi for hende?
    Det kan være svært at have højere værdi end jagte en hare feks, så må man være kreativ smiley

Hvis hun flere gange har haft succes med at kunne rende efter en hare (bare et eksempel), så skal du regne med at det tager lang tid at få hende vænnet af med den adfærd og du kan også risikere at det aldrig bliver helt godt.
    Øvelser der styrker jeres relation og kontaktøvelser er også vigtigt. Går i til træning? Hvis ikke, så få.meldt jer til et hold, man får en masse gode redskaber smiley

Snor/sporline på hende, altid, hun skal ikke have succes med ikke at komme.. Og så skal du finde en belønning der VIRKELIG rykker. Mad, legetøj, flirtpole, at få lov til at løbe med dig, et "dødt dyr" hun kan ruske eller hvad det nu end måtte være.. Når hun vælger dig/tilbyder kontakt, beløn og masser af ros! Belønning foregår altid helt inde ved dig, det skal være der alt det sjove er smiley

• #2   24. sep 2018 #1
    Tusind tak for råd smiley Det er svært at finde en belønning, der er bedre end at jage og fange en mus/fugl (hun spiser dem ikke, hun dræber dem kun). Det sjove for hende er jagten og selve det at fange den. smiley Så måske er jeg nødt til selv at medbringe et dødt dyr? smiley

Jeg syntes, at vi har en rigtig god kontakt, det er der faktisk også (fremmede) folk, der påpeger her i byen. Og vi har skam gået til træning. smiley

Tak for rådene. smiley

• #3   24. sep 2018 Altså min er også glad for jagten. Så vi har en (ægte) ilder med snor, som han kan jagte/ruske, den er et kæmpe hit! Også hos de fleste jagthunde på træningspladsen smiley Vi har også brugt gåsevinger, harepoter og tugg e'nuff med kaninskind i vores træning, det er kun fantasien der sætter grænser smiley

• #4   24. sep 2018 Har selv sat snor i smiley

profilbillede
  • #5   25. sep 2018 Ej, hvor fedt! Det havde jeg slet ikke overvejet! smiley smiley Dét er sgu en god ide. smiley

Men måske et dumt spørgsmål, men hvor får man fat i sådan noget? Jeg kender ingen jæger. smiley

• #6   25. sep 2018 Altså min jrt har ingen interesse i dyret når dte først er dødt, så første gang hun opdagede at måren i enden af snoren var død, så var den ikke længere interessant smiley smiley

4 år er lang tid at have fået erfaring for, at det kan svare sig at vælge ejer fra. Så du skal ind i en rytme, hvor hun aldrig kan vælge dig fra og aldrig kan ignorere et indkald - så på med den lange line, så du kan hale hende hjem, hvis hun forsøger at ignorere et indkald. Hvis dit indkaldsord er udvandet, kan du evt vælge at starte på ny, med et nyt ord eller med fløjte.

• #7   26. sep 2018 Har haft samme oplevelse som Anna G med en af mine gamle irertæver, der havde et temmelig heftigt jagtinstintk. Jeg prøvede det samme med at ville tilbyde hende en belønning, der havde lige så høj værdi som jagt på et dyr. Dvs. belønningen var jagt på et dyr. I vores tilfælde et råt minkskind i en snor. Det virkede lige præcis ÉN gang smiley
    Løsningen med den hund var at hun slet og ret aldrig var løs.
    Det er lidt samme issue jeg har med min Dobermann; jeg kommer aldrig til at kunne tilbyde hende en belønning, der har lige så høj værdi som det har for hende at spæne afsted ud over vidderne efter en cyklist, en hare eller et rådyr = hun er bare aldrig løs på steder, hvor vi risikere at møde en cyklist.

• #8   26. sep 2018 .. eller en hare eller et rådyr smiley

• #9   26. sep 2018 Det er jo nu engang en af de dejlige ting ved terriere, som jeg elsker. Men det har både fordele og ulemper. Vi må se om hun nogensinde lærer det ellers fortsætter vi bare med lang snor. smiley

• #10   27. sep 2018 #7 Mette> Vi havde samme success med lurecoursing. Fint første forsøg, indtil hun opdagede hvad det var hun jagtede - fandeme nej om hun gad løbe igen når det var efter plaststrimler. smiley smiley Dum er hun ikke

• #11   27. sep 2018 Min forrige irer - Stormy - reagerede på præcis samme måde med Lure-cursing smiley For doberen bliver det ved med at være lige fantastisk smiley
    Clinton synes også at terrier-cursing (hvor det er et lille stykke skind, der ligner en rotte, der jagtes) bliver ved med at være superduper sjovt smiley

Kommentér på:
Lære 4-årig JRT indkald

Annonce