Råfodring, mængde {{forumTopicSubject}}
Vi har besluttet os for, så småt at gå i gang med at råfodre Jensen, da han ikke viser synderligt stor interesse i sit tørfoder og tydeligt kun spiser det fordi han er sulten, ikke fordi han har den store lyst.
I dag har han haft tørfoder stående hele dagen, men ikke rørt det. Begge dele er normalt. Planen er, at han også nogle gange får fx gulerødder, agurk, rød peber mv, fordi han godt kan lide at gnave i det.
Jeg har læst mig frem til at de skal have 2% af deres kropssvægt dagligt. Han er 2 år, ikke særlig aktiv og vejer 9 kg.
Jeg gav ham her til aften et kyllingelår på 160 g. Han har jo så tørfoder stående, men tænker ikke han spiser det.
Er vi helt på afveje med mængden? Synes det synede af så lidt ift at det skulle være hans dagsration i dag. Har lagt et billede af det som kommentar.
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.421
apr 2012
jan 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 80
apr 2012
apr 2012
Jensen elsker at gnave i en gulerod eller at rydde op efter de grøntsager vores datter smider på gulvet. Kogt broccoli og blomkål og rå æbler (uden kerner) vil han også gerne have.
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 16 Svar: 700
De 2% er et godt udgangspunkt, men der kan være variationer. Luffe ligger lidt over (20%) men der er også nogle der ligger under.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Dette regnestykke gør sig dog gældende på nøjagtig samme måde i tørfoder. En skal have dobbeltportion for ikke at blive til skind og ben, en skal ca halveres og de to andre passer meget fint med anbefalingerne...
så, som altid: kig på din hund og juster indtag efter det.
jul 2018
mar 2014
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 13
jun 2008
apr 2012
Han virker ikke sulten og har slet ikke rørt det tørfoder han har haft stående siden i går morges. Han havde lidt hård mave på turen tidligere, men han fik også et stegeben af svin i forgårs så det giver jo god mening.
Lige nu er han i rigtig fin foderstand, men må ikke blive tyndere, så vi skal nok holde øje og øge ham i mængde hvis det bliver nødvendigt.
Christian, det har jeg slet ikke stødt på før og har efterhånden læst en del om det i løbet af flere år og det lyder lidt sært med ph-værdi.. Kan du ikke komme med nogle links omkring det?
jul 2018
jun 2008
Mine får råt ca 3 gange om ugen, tørt resten af ugen. Morgenmaden er altid tørt.
jun 2008
apr 2012
jul 2018
I mine øjne "fortynder" man jo sådan set fordelene ved BARF, når man blander det op med tørfoder, og alt andet lige, er det vel ikke mere besvær at give udelukkende BARF? Her er besværet egentlig også begrænset til at det optager plads i fryseren (vi køber ind til en måned ad gangen) og at huske at tage det ud så det kan nå at tø. Det sidste er der jo mange som mener er overflødigt, men her gør vi det altså.
Det økonomiske aspekt er selvfølgelig ikke til at komme uden om, men jeg synes da ikke længere at BARF er voldsomt meget dyrere end mange af tørfodertyperne?
jun 2008
Tørfoder køber jeg et kvalitets tørfoder og så hælder jeg oveni hvis vi får noget forærende, vinder noget osv.
Jeg er ikke religiøs med foder, mine hunde æder hvad der bliver placeret foran dem. Og efter min mening er de i super stand, evner at arbejde hårdt (jagt og konkurrence), og ser generelt ud til at trives. Så jeg tænker det er ok.
apr 2012
Nu købte jeg så kalvelever og svinehjerter på dato og har delt op i poser og smidt på frost, men altså..
jul 2018
Det er ikke en kritik, men bare en præcision af hvad jeg mener. BARF kan varieres i det uendelige hvis man vil, og selv hvis man kun gider de færdige blandinger, kan man snildt finde mere end 20 forskellige varianter. Vil man selv stå med besværet ved at blande, er mulighederne jo nærmest uendelige, og man får fuld glæde af fordelene ved BARF.
jun 2008
apr 2012
jun 2008
Jeg tør iøvrigt ikke mit op, de får det frossent.
apr 2012
Han fik stegeben den anden dag..
jul 2018
Vi bor heldigvis rimelig nær en slagter som selv afliver og skiller dyrene, så vi har adgang til et væld af forskellige okseben, hvoraf jeg foretrækker ribben, fordi de ikke er så hårde (okseben af den mere massive slags, slider på tænderne).
Ellers kan man finde ben fra mange forskellige dyr/fugle hos BARF forhandlere.
apr 2012
For at være sikker på, at han får hvad han skal (Glemsom far, mor med gravid/ammehjerne og pige på 2 år), overvejer vi at lave en madplan som bare kører kontinuerligt, men selvfølgelig med plads til at bytte rundt eller bytte ud når/hvis vi finder billige tilbud.
FX:
Mandag: Fisk + 1 æg
Tirsdag: Kylling, evt med ben
Onsdag: Svineben
Torsdag: Indmad + 1 æg
Fredag: Oksekød/hakkekød med grønt iblandet
Lørdag: Kylling, svin eller okse evt med ben
Søndag: Indmad
Er det helt galt?
apr 2012
Vi har lige pt 7 kyllinger gående på 6 uger, og når nu de 4 af dem begynder at gale (som jeg mistænker dem for at begynde på inden for de næste 10 uger) tænker jeg han også får dem - det samme når de gamle høns vi har skal slagtes..
apr 2012
Tusind tak for det meget udførlige svar. Vi har fundet en forhandler vi kører ud til i morgen der har alt muligt, blandt andet andehalse, lammeribben, oksemuler og alle mulige tørrede godter.. Vi mangler så bare en fryser..
I dag har jeg købt koteletter og nogle tykstegsbøffer på bud i Lidl..
Råfodring, mængde