Hund skal "køres træt" {{forumTopicSubject}}
Det læser jeg ret tit herinde.
Gør sådan og sådan, så ... og så bliver han også "kørt træt". Det er som oftest (vist iøvrigt udelukkende) i forbindelse med fodring.
Giv den foder i en foderbold, på et fodertæppe, spred det i haven .. så æder den ikke så hurtigt og så bliver den også "kørt træt".
Hvad er problemet i, at en hund æder sin mad hurtigt - og hvorfor er det eneste man går op i i en fodersituation, at den skal blive "kørt træt".
Jeg synes da det er en fordel, at min hund ikke skal sove 6 timer efter maden (overdrivelse fremmer forståelse), men at han derimod er frisk, glad og villig til at gå tur, svømme, lege, træne, etc.
Er folk bare interesserede i, at hunden skal ligge og kampsove hele tiden ?
Gider folk ikke at være sammen med deres hund, andet end på den måde, at sidde og glo på den når den sover ?
Jeg undres bare lidt her ...
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.583
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 373 Svar: 14.831
Jeg undrer mig som sagt bare over, det tilsyneladende ret store behov / den store enighed, om hvordan man skal gøre når hunden skal fodres.
Det virker på mig lidt som når jeg ind imellem møder folk, der mener at min hund skal løbe deres træt.
Eller når folk kommer til træningspladsen og synes det er så dejligt, når deres hund har været inde i C, for så "sover den resten af dagen".
Jeg undrer mig blot over, at man ikke selv har større interesse i at være en aktør i hundens liv ?
De er her så kort, så imo er det da om at få max ud af den tid de er her i ?
jan 2006
Er din hund ikke stimuleret nok, når den har været på en gåtur da ?
jan 2006
Det giver noget mere mening
apr 2018
Følgere: 673 Svar: 5.720
Ja det er en aktivitet
apr 2018
jan 2006
Jeg er da lidt glad for at høre, at hundene ikke bliver trætte af at gå og bruge snuden. Det er en anden ting, som ofte har undret.
"Du skal gå spor med din hund, den bliver så træt bagefter".
Det har jeg så aldrig oplevet - jeg gør det måske forkert
jan 2006
Fodersøg i haven kvalificerer sig næppe som spor
apr 2018
men du har ret i at det ofte udlægges forkert. mange ting er fordrejet. leg giver stress. mentale udfordringer gør træt... Jeg ved ikke hvor det stammer fra
godt observeret martine
sep 2017
Følgere: 561 Emner: 168 Svar: 11.364
Da jeg så fik Dorit, fik de stadig tørfoder i skålene. To problemer: Dorit SLUGTE sin mad på ingen tid, og gik derefter meget insisterende efter Bella skål. Næste problem: hun begyndte at æde fodlisterne
Så de fik bolde igen, og Dorits lille hønseæg kom på arbejde. Hun brugte dels 5-7 minutter på at spise, dels stoppede hun med at æde fodlister (hun begyndte også at gå til træning).
Mine hunde er bestemt ikke trætte efter at have fået mad i bolde eller på græsset. Slet, slet ikke. Men det er god aktivitet for dem, selvom det kun tager de der 5-7 minutter. Når det er indendørs og i bolde, er det også god aktivitet for mig, for jeg skal hente foderpiller ud som har forvildet sig ind under sofaen
Deres morgenmad får de i øvrigt i skålene. Det ville være så træls med vådfoder i bolde
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Det er dog på ingen mulig måde noget fodersøg kan gøre.
Når hunden er voksen skal den ikke køres træt, tværtimod, den skal have al den energi, der kan opdrives - i modsætning til unghunden bruges energien langt mere målrettet.
jan 2006
Jeg ved det faktisk ikke, Linda .. men en klog mand sagde engang, at hvis man smider foder i haven, så ligger de ikke "linie".
Iflg ham kunne det betyde, at hunden (her taler vi IPO), kan vænne sig til at belønningerne ligger sådan lidt "tilfældigt", og det kan, igen iflg ham, være forstyrrende i forhold til de "rigtige" spor.
Hans resultater med spor er svære at pille ved, så det kan ske at han har ret ?
Mit incitament for ikke at gøre det er, at jeg ikke vil have at min hund bruger tid på det - jeg træner sådan lidt "nørd" agtigt, og alt er planlagt til mindste detalje, så fodersøg i haven er bare ikke en del af det
jan 2006
Det er her, der går lidt TV-køkken i det for mig "jeg har bagt en kage i forvejen"
Min ryger jo i hundegård, når han bliver FOR ulidelig. Det er da også først indenfor de seneste måneder (han blev 2 i marts), at han rent faktisk kan ligge og sove indenfor.
Det er side"gevinsten" ved at have en hundegård ...
aug 2006
Der virker på mig ikke som om, der er modsætning mellem det og at gå spor, men mine hunde går heller ikke spor på konkurrenceniveau.
For tiden går de slet ikke spor
Og når vi er ved spor - det bliver mine hunde ikke trætte af.
De puster af, og så er de klar igen. Mentalt bruges de, jo, men de bliver ikke mentalt udmattede.
Det skal der faktisk noget snilde til at opnå.
aug 2006
Det ER da noget overspring..
Jeg ønsker mig en hundegård - måske den næste hund
Eller også skal den næste bare være som Bellen, hun var aldrig irritetende
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 9 Emner: 24 Svar: 3.178
Det er jo ikke noget som jeg "kører dem trætte med".
Jeg har brug for at kunne sidde og arbejde hjemme i ro og relativ uforstyrrethed med mine regnskabsarbejder, og derfor har mine hunde forlængst lært at slappe af i mine "arbejdstimer", det lærer man dem jo mens de er hvalpe. Jeg ved så godt, at jeg har valgt en race, der også trives på denne måde - de er tilfredse med aktivering over kortere perioder i form af almindelig træning, gåture eller bare deltage i alt der vi foretager os hjemme som ude, det med reelt at køre dem trætte, det bruger vi ikke.
Sådan er vores livsstil, og derfor har jeg heller ingen som helst intentioner om at få en meget aktiv og krævende hund indenfor husets 4 vægge igen. Det har jeg haft i mine yngre år, og jeg elskede det, men havde også en anden meget mere aktiv livsstil dengang. Passer jeg ind imellem en hund af denne type, så er det sjovt at prøve igen, men vælger så også at gøre det, når jeg har tid i min arbejdskalender til at lave reel træning med hunden ud over vores normale aktiviteter.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.024
Om morgenen får hun i skål, der skal være ro, for jeg går på arbejde kort tid efter fodring i hverdagene.
Jeg bruger diverse foderbolde/tumlinge/spil/etc fordi jeg synes min hund skal have lidt sjov ud af sin spisning:) Ville jeg have ro gav jeg al mad i skål.
Ift det med spor, jo, da spor var helt nyt for hende trættede det hende da, for det var en helt ny måde at bruge næsen oghjernen på. Det trætter dog ikke på den måde mere, nu ved hun jo hvordan man gør:)
jan 2006
Var Flax heller ikke
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.811
Det må være træls med hund der fræser rundt på væggen fordi den ikke bliver stimuleret.
Om hunden så sover eller tuller rundt bagefter er jo for så vidt ligegyldigt og sikkert meget individuelt.
jan 2006
Men så har du jo også lavet noget sammen med din hund - og det var faktisk det, der var min pointe med tråden. Sorry, hvis det er blevet lidt uklart
Jeg elsker at lave ting sammen med Czhap - den dag hvor han var syg, virkelig syg, og bare lå og sov og sov .. udover at jeg var urolig for ham, synes jeg det var .øvsygt, at han bare lå der ...
jan 2006
Præcis - det der tilfredse suk er det hele værd
sep 2017
Følgere: 561 Emner: 168 Svar: 11.364
Jeg bruger spor til at stimulere Dorits hønseæg. Hun er stadig på godbid i mindst hvert 5 skridt, og når der er så “langt” mellem godbidderne, skal hun virkelig tænke hårdt. Jeg tror hendes hjerne næsten får blå mærker, så hårdt tænker hun
Bella elsker det bare. Det er hendes favoritting i hele verden, og hun er så glad efter et spor. Jeg tænker at det er lidt på samme måde som når vi andre har lavet noget vi virkelig elsker at lave (spist en bøtte is, fx
jan 2006
Det kan sagtens ske du har ret - men så er det godt nok nogle taknemmelige hunde, hvis de kan blive "godt stimulerede" af at snuse efter guffer i baghaven
Det må være træls med hund der fræser rundt på væggen fordi den ikke bliver stimuleret.
Ja, det undgår man da helt sikkert med sådan en som din
mar 2008
En del omplaceringer ligeledes af samme grund og der findes også turbobernere/-grossere, som bliver ved at være sådan hele livet.
Men de fleste er 85% couchpotatoes!
jan 2006
Ja, det var dig der var "skurken"
Men jeg synes faktisk det er meget sjovt at høre - for du må da indrømme, at der er mange, der skriver "køre den træt" - som om det var hele meningen med hundeholdet. At køre hunden træt !
Jeg var på besøg hos en, der har en eller anden stor "satan" - sløv som bare F, som de fleste store hunde, men den passer så godt ind i deres familie.
Den aften jeg var der, rejste hunden sig på et tidspunkt fra kurven og gik over og lagde sig til at sove videre ved sofaen.
En times tid senere gentog scenariet sig - blot i den modsatte rækkefølge.
Det fik min kammerat til at udbryde - "Det er da utroligt, som han vader rundt i aften"
Dit sidste afsnit - jeg er HELT enig
jan 2006
Hmm .. tror bare vi skal være enige om at "hvor meget meget er" ...ikke er noget, vi kan blive enige om
mar 2008
jan 2006
Så er folk jo "dumme" - eller også er det bare nogle elendige opdrættere, der laver disse racer
aug 2008
Følgere: 1104 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 2.762
Han er altid klar på en masse og han når kun at sluge det sidste mad, før han stormer hen efter legetøj - 30sek efter kaster han op.
Så han skal egentlig "tvinges" til lidt ro bagefter.
mar 2017
Jeg har aldrig mødt en turbo Grosser faktisk. Jeg kendte ikke udtrykket før end Kristen skrev om det.
VI mødes engang i mellem med raceklubben og når vi er mange samlet er vi cirka 20-25 Grossere. De er alle ret øh afslappede i hverdagen.
aug 2006
aug 2006
Men min forestillingsevne er måske begrænset
mar 2008
Passede iøvrigt en bernerdreng for nogle uger siden, han er vokset op blandt brugsschæfere og er selv en af de bygningsmæssige lidt lettere bernere, men renavlet med papirer. Han stressede rundt hele dagen, og jeg fandt ud af, at han absolut havde brug for en masse hovedarbejde og også at komme ud at løbe rigtigt eller gå spor etc. et par timer om dagen, så her har prægningen sikkert sat sine spor. Han blev omplaceret for et par år siden, og den nye ejer er heldigvis af den type, der kan honorere det, han havde bare glemt at advare mig om aktivitetsniveauet.
mar 2017
Men en Turbo Berner har jeg også oplevet. Vi har en lidt udenfor byen hvor jeg bor. Den er der knald på lidt ligesom en Schæfer.
I øvrigt har vi også en "turbo Broholmer". Den er dog blevet taget fra i avlen, i det den falder helt udenfor racestandarden. Altså den fejler ikke noget, den kan bare ikke ligge stille, og der skal ske noget konstant. Ejerne har dog valgt at beholde den, da den jo også har sin charme.
aug 2006
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Tror ikke jeg har kendt ret mange hunde der sådan rigtigt bliver trætte, hverken fysisk eller mentalt, bare af lidt forsøg i haven. Men for en familiehund der måske kommer til hvalpetræning det første halve år og ellers lever resten af livet i haven og en gåtur om søndagen er det da sikkert bedre end ingenting, så ikke et dårligt råd.
- og min vovse hygger sig nu også med det, uanset hvor meget eller lidt han så ellers laver sammen med mig
mar 2008
Men han var afgjort undtagelsen, der bekræfter reglen om grossernes couchpotatoekvalitet.
aug 2006
mar 2008
jan 2006
Det er også et bud
Jeg synes det er fint, at folk gør noget for at aktivere deres hunde - men hvis målet bare er at "køre den træt", tænker jeg, at valget måske skulle have faldet på en roligere race? Eller en kat
Jeg snyder som sagt lidt - smider min i hundegård når jeg vil ha fred for ham OG så han får fred for mig.
Det der evindelige - "læg dig nu ned" - aj, jeg gider det ikke.
Jeg gad altså også herregodt at se den video med en grosser "næsten sammenligneligt med en malinois"
mar 2008
Men nu har jeg selv haft schæfere i ca. 25 år, trænet mine brugsschæfere i politihundeforeningen og hyggetrænet med min sidste schæfer, der var af højavlstypen i DCH, så jeg har set megen træning og konkurrence af forskellig type, og jeg troede altså ikke mine egne øjne, da jeg så ham.
mar 2017
Tror du ikke, at den hund var af den linie der overholder FCI standarden, men ikke kan avles i DK, da den ikke er godkendt af DKK (ikke uden at få slettet sine aner, for den kan godt overføres).
I Tyskland er der jo ligesom to store klubber, og specielt Grosseren er ramt af denne udfordring, da DKK kun godkender en klub.
Den linie er generelt jo noget mindre og langt mere adræt end dem vi ser i DK (jeg ved at den populært kaldes "sporty" udgave). Desuden noget mere skarp af hvad jeg har kunne finde ud af.
Men jeg har nu aldrig hørt at den skulle være så cool, som den hund du beskriver.
jan 2006
Ja bestemt.
Jeg har bare i min efterhånden rigtigt mange år hørt om Turbo aussie, cane corso, collie .. + et par stykker mere, og hver ENESTE gang jeg har startet bilen og kørt ud for at se disse "næsten som maller" hunde, er jeg enten blevet slemt skuffet, eller stået med den der "jeg tænkte det nok" fornemmelse.
Jeg tænker at, som CH skrev, Jeg er sikker på at der nok er ret store forskelle i definitionen af "turbo" er det, der ligger sandheden nærmest
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
"Jeg synes det er fint, at folk gør noget for at aktivere deres hunde - men hvis målet bare er at "køre den træt", tænker jeg, at valget måske skulle have faldet på en roligere race? Eller en kat" - det er faktisk også noget jeg har tænkt på
jun 2011
Jeg tror det med at "køre en hund træt" er en eufemisme for "gøre en hund så tilpas træt, at den ikke konstant giver mig dårlig samvittighed over at jeg ikke gør mere med den".
Det tror jeg passer meget godt på mig, især da Coco var lille
Og hvorfor ikke?
Jeg nød hende jo aller mest når hun var tilpas. Om det så var til træning eller med stængerne i vejret i kurven.
Og nogle gange var vores behov ikke lige i takt, jeg kunne side med mit BA projekt og have planlagt hundeaktivering kl.15, men så stod vuffi og hoppede ved min stol kl.14. Ja, så måtte hun jo vente, naturligvis. Havde jeg mindre vigtige ting for kunne jeg dog godt lave planerne om, men på den anden side var det jo godt hun lærte at vente. Ja, det var da belastende, men idag er hun jo vant til at aktivering foregår, når jeg har tid. Så i sidste har vi jo fået en hverdag, der fungerer:)
Sidekommentar:
Jeg synes da egentlig ikke, man kan sidde og være dømmende bag skærmen overfor folk der måske har det sådan at deres hundehold mest går ud på at trætte hunden, ("måske man skulle købe en kat"), når man så på samme tid siger "jeg smider bare min i hundegård, når han er for belastende".
Det er da lidt dobbeltmoralsk, det er jo ikke alle der har den "luksus" at de kan lukke "problemet" i gård......
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.401
Mit eget bæst ligger altid med bugen i vejret, men kan tændes når som helst. Han har fået aktiveringslegetøj, og jeg spreder hans foder i haven eller fryser det, så han ikke har spist på et halvt sekund. Mest fordi det er sjove aktiviteter for ham. Jeg bruger også indimellem træning, som fodringssituation. Ganske almindelig hyggetræning, hvor jeg ikke forlanger noget urimeligt af ham, for der præsenterer jeg markant bedre godbidder
og så meget apropos ...
aug 2006
jun 2011
maj 2008
Jeg har i dag bestilt et "hegnfirma", der skal komme og give tilbud på et par forskellige løsninger.
mar 2017
Alle ved jo godt inderst inde, at de først er ejere af en hund, når den har passeret 50 kg.
Sådan er det jo.....
jan 2006
Det er da lidt dobbeltmoralsk, det er jo ikke alle der har den "luksus" at de kan lukke "problemet" i gård......
Dobbeltmoralsk .. mja, jeg var faktisk igang med at "udtænke" et svar til dig, men CH rammer det i grunden ret godt.
Jeg kunne følge dig, hvis min hund stod i hundegård og jeg ikke brugte ham til noget. Jeg træner, som nok ikke er røget under radaren for nogen, ret meget og jeg bruger min hund ret intensivt - så når han har fri, så gider jeg ikke være "efter ham" og bede ham om at tage den med ro hele tiden.
Derfor hundegården.
Han er blevet bedre til at slappe af, og lige pt ligger han og sover på gulvet i køkkenet, hvor der er gennemtræk, sammen med Rick.
Hvis det er "dobbeltmoralsk" at købe sig en turbohund, træne den intensivt og frem mod konkurrencer og smide den i løbegård når den bliver for frisk, for at undgå konflikter ... og samtidig sige til folk, der har købt en hund og forventer at den bare skal lægge sig til at sove og iøvrigt køre den træt i håbet om at den tilstand indtræffer, at de måske har fejlkøbt .. ja, så er jeg dobbeltmoralsk
jan 2006
Du kan vælge at springe indlæg oprettet af "Martine" over .. når du nu bliver så provokeret af dem .. bare et råd herfra
mar 2013
jan 2006
Kæresten har fundet et lille slagteri, der sælger en hel pose ben fra fritgående køer (altså efter at de ikke går frit mere
De bliver brugt til disse dage
jan 2006
Det vil jeg ikke - enten lærer den at slappe af af sig selv, ellers er der hundegården når jeg ikke synes den er sjov længere.
Min hund har fri når den har fri - jeg synes han er ræsersjov med de ting han gør. Han er nok det, mange ville kalde "fræk" eller "forkælet" - men det er sådan jeg kan li ham.
Hvis kæresten en dag smider mig ud og jeg skal bo i en lejlighed .. ja, så må jeg tage den derfra
maj 2008
aug 2006
Det er ikke et opdragelsesmål for mig. Hvalpe og irriterende unghunde må jeg være lidt proaktiv overfor for selv at få lidt fred.
Men som voksne kan de gøre som det passer dem.
Også være insisterende
mar 2008
CH - hvad hvis man har brug for at hunden slapper af, så man kan tjene penge til den mad, den gerne skulle have indenbords? Mange tager på arbejde, hunden slapper i de fleste tilfælde af derhjemme, og så skal der ske noget, når de kommer hjem - hvad med dem, der arbejder hjemmefra - der må hunden så lære at give sin ejer arbejdsro, man kan ikke altid "køre sin hund træt"/dagene forløber trods alt ikke ens?
Mine hunde må ikke være insisterende, så får jeg ikke lavet det jeg skal, når jeg arbejder hjemmefra!
jun 2011
Det er ok, kender jo din skrivestil efterhånden, og forsøger jo da at forstå den. Og at undgå den, når den virker for provokerende for mig:)
Men du har ret, det var godt CH skrev, for det var på ingen måde det, jeg havde fået ud af dine skriverier, som værende pointen.
Jeg indrømmer gerne at have svært ved at forstå den passiv aggressive, altid en smule ironiske og tæt på latterliggørende tone, du ofte bruger. Men så er det jo netop godt at andre kan tolke og forklare den for mig
Og så vil jeg da rose dig for på det sidste at virke til faktisk at have skruet en smule ned for den. Dejligt:)
jan 2006
Vi bli´r alle ældre
mar 2013
Når jeg ser tv, lægger han sig også - men kommer gerne med sine insisterende hundeøjne eller potedask og lægger op til leg, gåtur eller hvad han nu har lyst til. Som regel overgiver jeg mig og laver noget fedt med ham
Jeg beder ham om at gå hen at lægge sig, hvis han fx knurrer eller gøer og ikke stopper efter et anerkendende klap eller en hurtig afledningsmanøvre. Han må som sagt gerne give lyd og snakke med, men han skal også kunne stoppe igen, inden han bliver helt overgearet - det kan han heldigvis også
Og når jeg har gæster, får han også at vide, at han skal smutte - lægge sig eller hvad han nu vil give sig til. Ikke alle mine gæster gider have en tung pelsklump på skødet haha
aug 2006
At jeg ikke har det som opdragelsesmål at de skal være i ro betyder ikke at de løber på væggene. Jvf. ironien ved tidligere indsat billede.
Hvis jeg dækker deres behov giver det sig selv. Gør jeg ikke, så er det også tydeligt.
aug 2006
Det gider de sjældent i situationer hvor der aldrig er gevinst.
Sådan er det så enkelt i vores hjem
De må ikke være på bordene... Det er vist den mest ufleksible regel
aug 2006
mar 2013
jan 2006
Min Iroc var den sødeste hund, der nogensinde har levet, men han mente at kæresten og jeg ikke fik gæster - de kom for at besøge ham
Adolf, schæferen, kom og smed legetøj i skødet på folk, eller foran deres fødder - og kunne så stå i timer og stirre på legetøjet i håbet om, at de sparkede til det.
Rick kan ikke li mennesker - Czhaplin er direkte farlig.
Moon - vores lille mallenips på 38 kg ælsker folk - dem kan man hoppe op i skødet på og lægge sig på ryggen og rulle i dem / kure ned af, helt ned på gulvet, for så at hoppe op igen og, hvis han er rigtigt heldig, knalde hovedet ind i ansigtet på, før han ruller / kurer en tur mere ned på gulvet.
De sidste tre - vores nuværende - står i hundegård, når vi en sjælden gang får gæster
mar 2013
mar 2008
Bortset fra at hos os kan man have en utrættelig Sibbe ved sin side med en meget insisterende pote, hvis man har givet hende opmærksomhed, og hun ellers synes om personen, og at Nala afgjort skal kløes på maven, helst liggende oppe i sofaen ved siden af en, så tager de da ikke meget notits af gæster.
De flader ud, render ud til hegnet og skælder forbipasserende ud, jager katte ud af haven etc. uanset om her er nogen besøgende eller ej. Hvorfor lave om på en fungerende dagsrutine.......
jan 2006
De var glade når der kom folk, hilste overstrømmende i 2-3 minutter og lagde sig så til at sove resten af tiden.
Jeg savner vores corsoer
apr 2018
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.157
Kaster 3-4 godbidder, den første griber hun som regel, de sidste skal der søges efter og imens bevæger jeg mig i hurtig gang til den modsatte side af boldbanen, det passer med, at når jeg vender rundt har damen fundet sine godbidder og kommer så spænende for fuld speed for at få flere, hun elsker den leg og det samme gør jeg, for hun har den fokus og gejst som ellers kun muse- eller rottejagt kan få frem i damen.
Hos de unge whipper bruger jeg fodersøg som afledning, typisk når de er ved at rasere inventaret. så smider jeg en håndfuld foder og når det er spist er hjernen som regel kommet så meget på plads, at vi kan lave noget sjovt sammen igen
Jeg har ikke brug for at køre dem trætte med fodersøg, det klarer 10 minutters frit løb meget bedre og dybest set er den voksne whippet verdens nemmeste race 90% af tiden så de 10% med ballade og energi skal bare nydes
apr 2018
okt 2010
Min fokus ligger naturligt på whippets, som jeg opdrætter og her har jeg både ejet og oplevet andre eksemplarer af racen, der ikke naturligt "slukker"/slapper af men er "på" indtil de dejser om af træthed.
Det er så atypisk og forkert en adfærd for racen. Hvis jeg leger med frisbee eller tov med mine tøser på boldbanen er de på og tændte, men 3 sekunder efter, at jeg har gemt legetøjet væk, falder de helt ned og vi kan fortsætte i roligt tempo.
Det ligger naturligt i dem, det er ikke en adfærd, der skal indlæres
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.453
Jeg gider ikke have at mine hunde er insisterende eller initiativtagende indendørs. Bevares de må da bevæge sig rundt som de har lyst til, men jeg gider ikke at de blæser rundt som vilde dyr.
Jeg arbejder en del hjemme og når jeg gør det, sker der ikke en skid for hundene.
Når vi træner, går tur eller andet, må de være lige så aktive som de har lyst til og jo mere, jo bedre.
Min holdning har ikke noget at gøre med, at jeg ikke elsker mine hunde eller at jeg ikke gider at være sammen med dem, det er bare for mig mest praktisk.
Mine hunde træner en del hver dag og det skal de have energi til, det er en anden grund til at jeg ønsker de er nogenlunde i ro indendørs.
Nå ja og fodersøg bruger jeg en gang i mellem. Både til at træne forskellige ting, men også for at fodre hundene på en aktiv måde.
okt 2010
Jeg elskede aktivitetsniveauet dengang, men ville blive stresset i dag.
Jeg tror så mange hunde ikke stopper pga. af smerter, der skal eks. meget alvorlige skader til at stoppe en mynde på harejagt. Jeg har set videoer på YouTube, hvor de fortsætter trods brækkede lemmer.
okt 2010
Min Alfa, som er død for flere år siden, stoppede først, når hun fysisk var så træt, at hun dejsede om, hun lærte med tiden at forholde sig i ro via træning, men i hendes tre første leveår, var hun ikke i ro fra 7 morgen til 24 aften, 4 af hendes kuldsøskende havde præcis samme adfærd, kun en opfører sig som en "normal" whippet og er i live nu som 10 årig, de øvrige har enten slidt sig selv ihjel eller er døde ved ulykker.
jul 2018
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 678
Jeg hader simpelthen bare synet af min hund der bare ligger klar til at springe op så snart man rører på sig, i håb om at man er på vej med noget opmærksomhed! Det er ikke godt for sjælen med sådan en halvdårlig samvittighed.
jan 2006
Det aner du da lige akkurat ikke en dyt om !!
Lad være med at tage mig til indtægt for motiver du måske selv er i besiddelse af, ved oprettelse af tråde, tak !
jan 2006
De findes skam - 7-9-13 har jeg dog været forskånet for sådan en.
En veninde havde en buller, der var på den måde. Den kunne sidde ved entrédøren i TIMER, sad bare og peb og peb.
Hvorfor ?
Fordi den vidste, at der lå en bold i bilen, der holdt i indkørslen...
Det er trist at se en hund på den måde.
okt 2010
Vi havde intet spiseligt i huset, der ikke var i aflåst skab mens hun levede.
Det er både usundt og synd for hunden konstant at være så meget på.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Jeg forventer ikke, at mine hunde dejser omkuld efter et fodersøg i haven. Men jeg håber på, at de ikke farer forvildede og stressede rundt, for den slags orker jeg simpelthen ikke.
De må hjertens gerne lege og tumle rundt.
Men den der insisterende stirrede, hoppen rundt, og frustration over at der ikke sker noget, det har jeg ikke temperament til.
Men jeg har også familiehunde, som skal bo og leve sammen med mig i mit hus.
Havde jeg nu en arbejdende hyrdehund, politihund eller lignende, så så verden og hundenes aktivitetsniveau meget anderledes ud.
jan 2006
Det må du synes helt som du lyster - men som sagt, tillæg mig ikke motiver, som du eventuel selv er i besiddelse af.
Træt for mig betyder ... ja træt.
Jeg læser hvad folk skriver, ikke hvad jeg tror der står og gider ikke forsøge at tolke på hvad der menes.
Jeg har nu erfaret at herinde kan træt betyde stimuleret ???
Jeg vil nu stadig holde på, at det gør en disk nemmere, at benytte de ord, man rent faktisk mener.
Det sidste du skriver giver slet ikke mening ??
jan 2006
Det er helt fint som du lige får den vendt nu - Jeg tillægger dig altså ikke noget som helst.
Jeg mener at hvis man læser tråden så fortolker folk ordene forskelligt.
Det er der vel intet galt i.
- det har du fuldstændig ret i .. og det har jeg iøvrigt også skrevet nogle gange. Blot er jeg så primitivt indrettet, at når der står "træt" så tænker jeg "søvnig", ikke "velstimuleret", "veltilpas" .. etc.
Det, der generede mig var, at du skrev : Når man ordkløver som denne tråd lidt udspringer af. - for nej, det var ikke det tråden fra min side kom af.
Det var fordi at jeg åbenbart har lavet en fejl og læst det lille ord "træt" forkert.
Havde jeg vidst at "træt" betød noget helt andet, havde tråden været ligegyldig - for jeg er helt med på, at vores hunde skal være velstimulerede og "i zen" .. vedvarende stress og manglende evne til at finde ro, er ligeså skadeligt som det er hos mennesker.
Tråden har så udviklet sig til - efter min mening ihvertfald - noget semi-interessant, så det var da en OK sidegevinst.
Stopknappen kan indlæres - helt enig.
Der er bare hunde der, selvom man laver det nummer du beskriver med din hund og bolden, stopper alligevel og accepterer.
Disse hunde har en enormt effektiv tænd-sluk knap - og behøver ikke "lære" den.
Det er der, der imo er stor forskel.
Min schæfer - pragtfuld hund - havde ikke stopknappen fra naturens hånd. Han var så velsignet med en ræserdygtig ejer, som hjalp ham med roen, men det holdt ind imellem hårdt.
Mine maller - alle de tre jeg har haft - har haft formidable tænd-sluk mekanismer, og det gør bare tingene nemmere for hundene.
Jeg kan smide min hund på vores treadmill - køre 15 minutters interval træning med indlagte "alt hvad du kan spæne mens jeg står foran med et styr og du bliver fuldstændig skeløjet og hyler op mens du galopperer som en gal i dit forsøg på at få fat i styret" minutter.
Når vi så er færdige efter de 15 minutter, kommer han ned af båndet, bliver sat i flex og så går bliver han "skridtet af" på villavejene. Han går blot her og puster og stønner, for det ER hårdt, og når pulsen kommer på plads og der kommer ro over vejrtrækningen, så begynder han at gå og snuse og lette ben.
Han ved godt hvor styret er - men han er ligeglad for det er overstået.
Det er imo tænd-sluk i welt-klasse
Det KAN være racerelateret - det skal jeg ikke afgøre - men der findes altså individer, der kommer med tænd-sluk i pakken, og næsten uanset hvor idiotisk man bærer sig ad, bevarer denne evne.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
Og ja, der findes bestemt hunde der mangler en sluk-knap og den kan være temmelig svær at indlærer på nogle af dem. Det rareste for både hund og ejer er hvis tænd-sluk er 'monteret' fra starten af - dvs. genetisk
Jeg har haft en Ruhåret Foxterrier med totalt manglende stop-knap og det var nærmest håbløst at lære den at slappe af. Den blev kaldt Duracell-hunden og havde en absurd vild og voldsom passion for tennisbolde. Den kunne seriøst blive ved med at hente en bold til den rent fysisk segnede - den havde en jernkondi så den kunne blive ved LÆNGE. Hvis den lurede at der lå bolde inde i huset et eller andet sted så helmede den ikke før den havde fået fat i dem (og det indebar at smadre negle osv for at få dem gravet frem). Hunden var faktisk hvad man nok vil betegne som 'usundt' stresset hele livet - og alligevel blev den over 15 år gammel.
De andre af mine hunde har haft en ganske velfungerende stop-knap: når jagten er slut og byttet fanget er, der ikke nogen grund til at være i højeste alarmberedskab mere. Perle står heller ikke nede i skuret og glaner på 'flirt-polen' eller spanden med bolde, når der er sagt 'fri'.
jul 2018
Følger: 18 Hunde: 1 Svar: 3
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 860
Den gamle får det som fodersøg for ellers er jeg nervøs for han æder madskålen med når han inhalerer sin mad
jan 2006
Ja
Hund skal "køres træt"