Ny hund vs gammel hund {{forumTopicSubject}}
Hej med jer,
Jeg har brug for lidt input.
Vi mistede vores eslskede Balto i december 2017, han er stadig savnet helt afsindigt, og vi finder aldrig en som ham igen. Men huset er også begyndt at være så frygtelig tomt nu.
Vi begynder derfor nu, så småt, at tænke i ny hund baner. Racemæssigt er jeg næste n på bar bund, for det er ikke mit dilemma lige nu.
Jeg kvier mig nemlig ved at skulle starte helt forfra med en hvalp. Så nu har jeg tænkt tanken om en internathund, eller anden voksen hund.
Mit egentligt spørgsmål er så.... Kan man knytte sig ligeså meget til en “brugt hund” som man normalt gør til en hvalp?
Håber i kan give mig lidt råd med på vejen.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.227
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.451
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
Fortsæt endelig.
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 25 Emner: 40 Svar: 881
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1266 Hunde: 3 Emner: 156 Svar: 3.251
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 418
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.957
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
Jeg er helt sikker på, at man sagtens kan knytte sig ligeså meget til en voksen hund, som til en hvalp.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.480
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 18 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 334
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.849
Jeg opdrætter, og her synes jeg dog der er forskel. Hunde jeg selv har været med til fødslen af, og elsket fra de var helt nyfødte, får jeg et langt stærkere bånd til end hunde udefra.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
Min første husky - efter jeg blev voksen - var en 11mdrs omplacering, og jeg elskede hende højt fra dag 1. Der var dog mindst lige så meget arbejde i hende, som i en hvalp.
Min nr. 2 hund som voksen var en omplacerings-beagle på 3,5 år, og hun vadede også ind i familien med træsko på - hende var der dog også MEGET arbejde i.
De fleste omplaceringer er dog helt uproblematiske. Min veninde overtog fx. Aquis søster, da hun var omkring 1 år, og det gik så nemt og smertefrit. Der er heller ingen tvivl om, at hun er mindst lige så glad for hende, som hun har været for alle de hunde, hun har fået fra hvalp.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
Min anden genbrugshund var min 'once-in-a-life-time' hund. Jeg fik ham af hans opdrætter, da han var tre år gammel. Godt avlet, godt præget men kunne ingenting rent træningsmæssigt. Med ham sagde det bare 'klik' da vi så hinanden første gang. Han var så fed at træne med for den glæde han viste for den nye verden der åbenbarede sig for ham, da jeg begyndte at træne lydighed med ham var så fascinerende og han var superengareret. Han var sådan lidt 'tænk kan man også lave det sammen med sit menneske'-agtig Da jeg havde haft ham i et par måneder kom hans opdrætter til Danmark og han skulle udstilles. Han havde været meget glad for sin 'matte' og 'husse', da han boede hos opdrætter i Sverige. Og bevares han var da glad for at se dem. Men det var SÅ tydeligt at han nu var min hund Han hilste virkelig glad på dem med stor gensynsglæde, men han rendte hen til mig, da han havde hilst færdig.
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
Altså hvis du får en hund fra et sted, hvor der ikke var problemer.
Da jeg fik min Grosser, der gik jeg helt bevidst uden om alle de hunde med issues. Den slags er andre mere motiveret for.
Inden for de sidste 6 måneder ved jeg foreksempel, at der omplaceret 2 Broholmere, og de nye ejere har godt nok fået nogen sindssygt lækre og velopdragne hunde helt gratis.
Når jeg en dag skal have ny Grosser, så vil jeg også se mig om efter en omplacering. Det uanset at vi skal avle Broholmere.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Så det kan sagtens lade sig gøre!
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Jeg har haft en del genbrugshunde efterhånden, og har været sindssygt glad for dem Men jeg har så også haft 2, hvor kemien bare ikke var der. Jeg gjorde mit bedste, for at få det til at fungere, men havde ofte dårlig samvittighed over, at jeg ikke elskede de 2, lige så højt, som resten af flokken.
Kemi er nøgleordet, men det gælder jo selvfølgelig også for en hvalp.
Held og lykke med at finde kemien med en ny hund, uanset om det bliver en hvalp eller voksen
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
Jeg håbede i dejligt at i ville komme med en masse positive historier/erfaringer.
Nu vil jeg med ro i sinde forsøge at lægge mig fast på en race/type/personlighed som passer herhjem til.
Tusind tak!
Ny hund vs gammel hund