Valg af sele {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Nu hvor Coda så småt er begyndt at være semi-udvokset er jeg begyndt på at kigge på hvilken sele han skal have til sin voksensele, og om Ciwi evt skal have en ny samtidig.
Jeg har pt. kig på 3 forskellige, men har et lille problem med dem alle:
Ruffwear front range
https://ruffwear.com/collections/harnesses/products/front-range-harness
Jeg har denne i forvejen til Ciwi, den er meget robust og sidder godt på ham. Dog syntes jeg at den mangler et "håndtag". Desuden er jeg ikke vild med den del man sætter linen fast på foran.
Dog Copenhagen comfort walk pro
https://dogcopenhagen.com/da/hundeseler/16-comfort-walk-pro-sele.html
Denne har de to ting jeg mangler ved Ruffwear men jeg kender ikke til kvalitet og holdbarhed. Ligeledes kan jeg ikke købe den i nærheden i en fysisk butik, hvilket gør at jeg skal være sikker på størrelsen.
Hurtta outdoor active
https://www.hurtta.com/global_da/active-sele
Den kan købes mange steder, den har håndtaget, men man kan ikke fastgøre linen foran. Ligeledes virker den del man fastgør linen i ikke så sikker/robust som de andre to. (ikke den i linket men den fra fx petworld samme sele men forskellige "ringe" https://www.petworld.dk/hurtta-outdoor-active-sele-6410329323539 )
Hvilken sele ville I vælge og hvorfor? Eller kan i anbefale en helt anden sele?
Mine krav til en sele er at den:
- har gode justerings muligheder
- er god til langhårede racer/ skånsom ved pelsen (eurasier)
- er robust
- selen er skånsom ved træk mod fx fugle, så det kan trænes uden det skader
- at den kan anvendes til bilkørsel, den skal have y-stykket på bryste mellem forbenene
Det ville være et plus hvis der var et håndtag i selen
Lige et tillægsspørgsmål: kender I til nogle gode brede halvkvæls halsbånd til de korte byture. Det skal ligeledes være skånsom mod den lange pels. Lige nu har jeg et rundsyet læderhalsbånd til Ciwi, men vil egentlig gerne have et der er bredere og mere skånsom mod de spontane ryk, når vi går tur i byen. Det skal være halvkvæl da Ciwi kan komme ud af alle de faste halsbånd han har haft.
På forhånd tak
I får også et par uger gammelt billede af de to bæster
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.767
Jeg kan slet ikke arbejde med stive seler og seler med håndtag og alt muligt skrammel på. De generer bare hundenes naturlige bevægelser. Det eneste der funker her er Wolfsong seler. De er bløde, hurtige at få på og af, og sidder godt på spidshunde. De følger kroppen og giver frie bevægelser.
jun 2017
Følger: 15 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 53
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
DOG Copenhagen passer på min lab, men ikke på min blanding og omvendt med ruffwear, så jeg ville tage et sted hen, hvor man kan prøve dem på.
Jeg synes ikke de er spor hårde, men passer fint godt og bevæger sig med hunden.
jan 2018
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 80
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.529
Jeg vil også foreslå, at du tager et sted hen, hvor du kan prøve selerne inden du køber, det er så ærgerligt at stå med en sele der ikke sidder ordentligt.
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
Men vil altid anbefale en god lædersele, også selv om de koster lidt mere
jun 2017
Malene P jeg kan nemlig også lide muligheden for at justere men jeg tror vi skal ud og prøve den fra Dog Creek, den har jeg nemlig ikke set før.
Anni tak det var jeg ikke opmærksom på med hurtta selen
Maj-Britt mange tak for rådet, jeg er dog ikke helt vild med kæderne, jeg syntes de har samme effekt som nu, men at være for smalle over nakkehvirvlerne
Henrik M tak for feedback på hurtta selen, tror dog den bliver frasorteret hvis den er for bred mellem benene, som Anni skriver. Men hensyn til læder seler syntes jeg at de virker lidt tunge til min race
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.861
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.529
Der er jo forskel på hunde, og måske er de ikke brede til din race, og Hurtaen kan prøves hos de fleste forhandlere.
jun 2017
Anni Ciwi står rimelig tæt med forbenene som det ses her på billedet, hvor han har Ruffwear selen på, så tænkte bare at alt der er bredere end det ville være for meget
Mange tak alle sammen jeg tror vi vælger Dog Copenhagen hvis den sidder godt på begge hundene, ellers må det blive endnu en Ruffwear sele
Men hvis nogle af jer kender til gode brede halsbånd med halvkvæl så sig endelig til
Valg af sele