Køb af Eurasier {{forumTopicSubject}}
Hej,
Min mor og jeg kigger på at få ny hund og vi synes efterhånden ret godt om det vi har hørt og læst om Eurasieren.
Vi har erfaring med at have hund men desværre ikke med at købe racehunde så de forskellige sundhedstegn osv. forvirrer os lidt og vi håber I måske kan hjælpe.
Skal forældrene til hvalpene være helt fri for alle sygdomme/problemer eller er lidt okay?
F.eks. er B-hofter okay eller skal man gå efter A?
Og hvad med øjensygdomme (øjenhår/Distichiasis/andet) - skal forældrene være helt fri eller er det fint hvis en eller begge har få hår/let?
Og hvad med diverse andre sygdomme/problemer?
Kan I evt. forklare det og/eller henvise til nogle gode kilder med oplysninger? Jeg har fundet lidt info om hver sygdom men jeg synes det er svært at finde ud af hvornår noget er 'godt nok'.
Derudover, hvis nogen skulle have nogle specifikke anbefalinger ift kennel vil vi også meget gerne høre. Lige pt. overvejer vi Arachun og Skovagergård da det er dem vi umiddelbart kan finde der har hvalpe her i sensommeren/efteråret.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.095
Hun er nok lige lidt fraværende i de dage her, men tror bestemt godt du må sende hende en PB.
nov 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 132
aug 2008
Jeg tænker at hun nok bare svare dig når overskuddet er der, du må bare lige have lidt tålmodighed.
Hun er altid så sød til at hjælpe andre og det er jo hendes hjerteblod
nov 2006
Jeg holder dog stadig øje med tråden, flere meninger, råd og forslag er altid rare at få
aug 2008
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
aug 2008
nov 2006
aug 2008
nov 2006
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.725
Vi er rigtig nok herinde også
Må indrømme at voldsomt mange kontakter os angående hvalpe pt.
Hvis du føler, du ikke har fået godt nok svar så skriv bare igen!
Ellers kan du altid ringe til os, 60 21 13 05
Der er ikke ret mange kuld lige nu, som ikke er afsat, og jeg ved heller ikke hvor stor tålmodighed du lige har.
Kennel Daqelas på Bornholm har et kuld nu, 6 hanner og 2 tæver måske har de et par hanner til salg stadig.
jun 2017
Følger: 15 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 53
Angående sygdommene: hofter, albuer og øjenhår, ser jeg ikke noget galt med hvis en af forældrene har så længe den anden er fri/ har A eller 0.
Andre sygdomme der er værd at spørge ind til i linjerne er EPI og skjoldbruskkirtel sygdomme. Her kan det godt være at forældrene er fri men hvalpen får det pga en moster eller bedstefar eller lignende.
Jeg vil anbefale at kontakte Lisbeth Engelschmidt fra Kennel eurasierliebe om sygdommene evt når du har fundet en linje da hun er klubbens repræsentant for FCI så vidt jeg husker. Hun har i hvert fald adgang til en database som kan fortælle om de registrerende sygdomme i linjerne.
Sidste anbefaling angående kennel, køb fra en DKK kennel, jeg vil ikke sige noget om nogle specifikke, andet end at du skal kigge temperament også. Er du til den reserveret type eller den mere udadgående.
nov 2006
Jeg har set at de har et kuld derovre men på grund af planer i sommerferien der blev lavet inden vi mistede vores gamle føler vi ikke vi ville kunne give en hvalp den opmærksomhed den har brug for før i midten/starten af august. Må dog indrømme vi har været meget fristet til at prøve alligevel.
Ciwi: ah det er vi lidt kede af at høre. Vi mistede vores gamle hund for snart to måneder siden og vi er begyndt virkelig at savne at have hund.
Mange tak, jeg vil holde øje med de sygdomme også samt prøve at se på at kontakte Lisbeth Engelschmidt.
Jeg havde ikke tænkt på at tjekke temperament andet end når man var ude for at se hvalpen men jeg kan se mange har fået deres hunde testet og den slags så det er ikke en dårlig ide at se på det også, tak
jun 2017
Der er ikke mange der mentaltester men ved at møde mange forskellige fornemmer man lidt om hvordan linjerne generelt er. Evt tag på udstillingen i vejen i weekenden og snak med mange forskellige.
nov 2006
Ciwi: ah det var dejligt at høre vi vil prøve at se på det, desværre er ingen af os hjemme denne weekend men vi vil se på om der er andre udstillinger vi kan nå til.
Er det normalt bare at skrive til kenneler om de har/får hvalpe? Flere kenneler inde på DKK og eurasierklubdanmark har ikke en hjemmeside eller der står ikke på deres hjemmeside hvornår der evt er hvalpe.
jun 2017
Eurasier klub Danmark holder udstilling 30 juni i Årslev, der burde komme en god håndfuld
jun 2017
nov 2006
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.725
Men prøv eurasier danmark
Eller eurasier forum danmark
nov 2006
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 7 Svar: 197
nov 2006
jun 2017
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.197
nov 2006
A: det lyder interessant, jeg har fundet to der skulle parres til august så jeg må lige tjekke om en af dem skulle være med ham og ellers måske kontakte og høre hvem han bliver avlet med. Og jeg vil meget gerne have lov til at klappe ham og alle andre jeg kan finde så jeg prøver at kontakte
Køb af Eurasier