{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.031 visninger | Oprettet:

Lua
Lua
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 66 Svar: 246

Godt "begynder" ben {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Jeg vil gerne begynde at give min hund ben, men jeg er i tvivl om hvilke, jeg skal starte med?

Det skal være nogle, der tager et godt stykke tid for hende at spise/og eller gnave i.

Jeg har tænkt mig enten at købe dem i Super Brugsen eller ved slagteren.

Men skal jeg tilberede dem eller give dem til hende rå? Og hvilke er bedst?

Hun er en relativt lille hund (6,3 kg). smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Godt "begynder" ben
  • #1   5. jun 2018 Walther får gevir, dem har vi i overflod og han elsker At gnave i dem, det tager nogle uger for ham smiley

• #2   5. jun 2018 Amalie:
    Hvor får man (underforstået: jeg) lige fat i gevir? smiley

• #3   5. jun 2018 Ben må KUN gives rå !!
    Et godt begynder ben, til en lille hund, er et råt kyllingelår. Eller en rå kyllingevinge.

• #4   5. jun 2018 #3:
    Godt at vide, tak. I forhold til hendes mave, vil hun mon så godt kunne tåle at starte med at spise en hel vinge eller lår? Eller skal jeg tage det fra hende noget før? Hun har tendens til lidt sart mave.

• #5   5. jun 2018 Kylling er noget af det mest skånsomme for maven, men hvis hun har tendens til sart mave, så start evt. med et lille stykke rå kylling (uden ben i), og se hvad hendes mave siger til det.
    Hvis det går godt, så prøv at give hende en vinge næste gang.
    Mine små hunde (4 kg og opad), spiser uden problemer et helt lår hver smiley

• #6   5. jun 2018 Jeg ville lade hende spise et helt kyllingelår - det er jo ikke så stort. Det er så noget der kan spises hurtigt, nu du siger det gerne skal være noget der tager tid smiley

Her har noget som oksehaler holdt i et ret godt stykke tid.

Hvis hun har tendens til lidt sart mave, så skal du måske være lidt forsigtig med at give svin, det kan hos nogle give temmelig hård mave (altså mere hård mave end hvad der er normalt efter at have spist ben)

• #7   5. jun 2018 #5
    Fedt, det lyder rigtig godt! smiley Tak for hjælpen.

Tak for de gode råd. smiley Jeg har før givet hende en tørret oksehale (tror jeg det var - eller var det mon tyrepenis?). Den stank helt vildt. Gør de også det når de er rå?

Hvad med sådan noget som salmonella? Skal jeg være opmærksom på det?

• #8   5. jun 2018 Nej, ingen lugt - det er jo sådan set bare en klump oksekød smiley

• #9   6. jun 2018 Enig med Erika. Råt kød lugter ikke grimt.

• #10   6. jun 2018 Super smiley I kan godt høre, jeg er nybegynder smiley

• #11   6. jun 2018 Så er det jo heldigt at man kan spørge på HG smiley
    Det benytter jeg mig også af, selvom jeg har haft hund i over 25 år smiley

• #13   6. jun 2018 #11
    Præcis smiley

• #14   6. jun 2018 Holly: RÅ kylling der gives med kød kan så godt som alle hunde OG katte (mine katte spiser ikke alle benene, det finder de selv ud af) spise helt uden problemer.

Men INGEN ben bør gives det mindste tilberedte. For de er ofte bestemt farlige, og da især kyllingeskrog.

Det gyldne ord er RÅ, altid RÅ, og helst med kød på.

Det er ikke nyt. Jeg råfodrede min vov i over 10 år, primært med kylling.
    Vildt mange kæledyreejere (af rovdyr) på verdensplan råfodrer/barfer, og har gjort det meget længe, og kylling er ofte opstart, da det er meget let fordøjeligt. Man skal dog tage hensyn til den individuelle hund, da størrelse selvf. har noget at sige.

• #15   6. jun 2018 Min hvalp, som nu er 12 uger har allerede fortærret de første 4 stykker kyllingevinge, lidt skrog med rygben og 3 underlår. Hun får dem direkte fra fryseren. Så er der både afkøling og mere tyggeværdi i.
    Derudover har hun bl.a. fået tørrede oksenakkesener, struber og griseinderører, som giver god og lang tids tyggefornøjelse. Jeg vil have fat i nogle rå lammeribben, som også er gode og ikke voldsomme for maven.

Jeg fodrer med et godt tørfoder, så hun får det andet som supplement. Ingen maveproblemer her – tværtimod smiley

Som de andre også påpeger:
    Råt er GODT!
    Stegt og kogt – NOT! smiley

• #16   6. jun 2018 Jeg bruger små ribben til hvalpe, fx fra lam. Det kunne passe til din størrelse hund også.

• Lens
    Lens Tilmeldt:
    apr 2018

Følgere: 673 Svar: 5.720
    #18   6. jun 2018 Lam fx

• #19   6. jun 2018 Mine har også altid fået rå ben - dog har de lige været I fryseren et par dage først ellers kunne de godt få lidt nervøs mave smiley

• #21   6. jun 2018 Stine: Mine små hunde gnaver okseribben med stort velbehag, og kan også gnave dem i stykker. Men jeg tror at der er meget stor forskel på hvor meget, og hvor længe de enkelte hunde gider at gnave. Og så er der vel også forskel på hvilken teknik de bruger ?
    Nogle af mine har nærmest slugt kyllingelår på et øjeblik. Andre ligger og gnaver i det længe.

• #22   6. jun 2018 Pas, men mon ikke de kan købes på nettet? Min svigerfar er jæger, så han får rigeligt derigennem.

• #23   6. jun 2018 Tak for jeres gode kommentarer/anbefalinger. smiley

Giver du så benene frostne eller hvordan skal det forstås?

• #24   6. jun 2018 7) du skal ikke være bange for salmonella.
    Ziva startede også på kylling og giver det gerne når jeg kan købe en pakke lår for en 5er i netto. Det er Ziva-is med et frossent lår. Men det er mere snack end gnave værdi. Min primær forhandler er Nettos kasse med "køb smart, dør snart" kød. Har spurgt Ziva om det gør noget men hun er ligeglad og savler bare smiley

• #25   6. jun 2018 #24
    Godt at vide, Trine. Tak. smiley

• #26   6. jun 2018 Jeg ville starte med nogle ben der er større end hunden reelt kan spise. Simpelthen for at lære hunden at bruge tænderne og arbejde med benet. Til en lille hund kunne det være ribben, skroget fra kylling m.m.
    Nogle hunde er så glade for ben de sluger hvad de kan hurtigst muligt, er benet stort så ved hunden godt det ikke lader sig gøre.
    Til gengæld kræver det så også man når man synes hunden skal være færdig med benet, har noget rigtig godt at bytte med.
    Når du kender hundens måde at agerer omkring ben så kan du sagtens give hele måltider som oksehaler, kyllingevinger, lår, mindre stykker ribben osv osv. Og lade hunden spise det hele.

Kommentér på:
Godt "begynder" ben

Annonce