{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.985 visninger | Oprettet:

En hund må ikke være en hund...? {{forumTopicSubject}}

Ja nu har jeg tænkt over det mange gange, og igen bliver det relevant med den her hund på Klithusegaarden som bed en pige, selvom jeg ikke rigtig har læst meget om det, men...

En ged må være en ged. En ko må være en ko. En kat må være en kat. Et æsel må være et æsel. osv. osv.

Hvis en ged stanger et barn i en klappefold, bliver der så ramaskrig?

Hvis en ko sparker en person, hidser befolkningen sig så op over det?

Hvis en kat river et barn fordi barnet nusser katten og efter lidt tid er det for meget og katten smækker en klo i armen på barnet og bruger evt. tænder. Skal katten så aflives?

Jeg har svært ved at tro på at vi er de eneste der i Knuthenborg har oplevet et æsel stikke hovedet ind i bilen for så at bide rimelig hårdt i et barns arm, fordi? Ja det ved jeg faktisk ikke. Der var vel noget den ville have, som den ikke fik. Hvad skal man så stille op med det æsel?

Det er måske forkert at spørge i et hundeforum, men hvorfor hulan må andre dyr sparke, rive og bide uden at man råber op om aflivning?

Jeg er måske tabt bag en vogn, men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor en hund ikke må være en hund og opføre sig som en hund?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En hund må ikke være en hund...?
  • #1   31. maj 2018 Sjovt, jeg sad lige med præcis samme tanker i mit hoved. Hvorfor er det at vi forventer at hunde kan konsekvensberegne mere end alle andre dyr? Og hvorfor skal de straffes hårdere end alle andre levende væsner.

Jeg har tidligere fortalt historien om min nok så skikkelige hest, som ved en fejl kom til at tjatte en pige i hovedet med en baghov. Pigens ansigt var totalt smadret - brækkede knogler, tænder der blev slået ud og varige mén. Hesten lever stadig i dag. Men en hund der planter en tand i et stykke menneske, skal dø. Fordi!

• #2   31. maj 2018 Jeg undre mig også. Jeg er som barn blevet stanget af mange tyrekalve (med både blå mærker og sår til følge), sparket af heste, smidt af heste osv. Nogle af de ufrivillige afsidninger har jeg stadig små 'mindelser' om - bl.a. har en af knogleenderne i min venstre hånd fået en lidt alternativ placering og mit højre skinneben har et 'hak ind'. Det har aldrig været oppe til overvejelse af aflive nogen af de dyr selvom de har gjort et menneske fortræd; de har jo bare handlet iflg deres naturlige adfærd og opført sig som hhv køer eller heste.
    Årsagen til at der ses mere alvorligt på hundebid er at hunden bliver 'sat højere' end de andre dyr. Den er så integreret en del af vores liv - og vores familier - at mange forventer at den også 'ved bedre' og bliver virkelig chokerede når Fido så har fået nok og siger fra på den måde som ulve og hunde nu engang siger fra på. Tror det har noget med 'Disneyficiering' at gøre.
    Jeg har i min tid kendte mere end én hest, der invaliderede et menneske, uden at kræet blev slagtet. Der var faktisk en hest på en af gårdene i mit nabolag, der dræbte en teen-age pige med et spark lige i hovedet. Hesten var pigens egen, den var en lidt 'jumpy' type og hun var gået bagom den uden at gøre den opmærksom på at hun var der. Selvfølgelig var forældrene knuste, men de ville ikke skille sig af med deres datters elskede hest. INGEN i nabolaget fandt det underligt.

• #5   31. maj 2018 Maj-Britt

Okay smiley
    Jeg har ikke hørt om nogen der fjerner katten fra hjemmet / gården af den årsag.

Jeg tror der altid er heste på en rideskole som kun de mere erfarne må håndtere.

• #7   31. maj 2018 Emma

Det var ikke min tanke at tage udgangspunkt i den enkle sag, men mere generelt smiley

• #9   31. maj 2018 Maj-Britt, dygtige ryttere bliver ikke lavet på røvsyge heste. Af naturlige årsager er der nødt til at være heste med lidt go i på en rideskole. Og jo, der findes skam heste de steder der både bider og sparker. Sådan er livet med dyr smiley

• #10   31. maj 2018 Maj-Britt

Okay smiley Vi havde heste på rideskolen som man sørgede for at holde ekstra afstand til.

• #12   31. maj 2018 En hund er enormt domesticeret i forhold til stort set alle racer. Derfor dur en sammenligning ikke med alle mulige andre racer.
    Ingen forventer jo at en hvidhaj ikke skulle kunne finde på at angribe et menneske.

Hunden er generelt det dyr, som er i tættest kontakt med mennesket i hverdagen, og så er det klart, at en hund med lav bidetærskel ikke er egnet blandt mennesker.

Derfor er det helt naturligt, at er et eksemplar af en hund aggressiv, så bliver den aflivet.

Nu er det heldigvis meget sjældent at hunde bider mennesker.

Når det endelig sker, så skilles vandene, da vi hver især har forskelligt forhold til vores kræ samt holdninger til hvad der er god og ansvarlig adfærd som menneske.

Heldigvis er loven relativt klar på området. smiley

• #15   31. maj 2018 John

Ja jeg synes dyrene skal have lov at være dem de er uanset om det er produktionsdyr eller ej smiley

• #16   31. maj 2018 Martin

Jeg tror også det er det med at vi lever tæt med dem som gør udslaget.

Jeg er bare stadig af den holdning at hunde også skal have lov til at sige nej.

Og nu forholder jeg mig ikke til sagen fra Klithusegaarden. Det var vidst lidt en fejl at nævne den i tråden. Det er kun i forhold til at tanken kom igen smiley

Jeg tror aldrig jeg turde lade min hund gå blandt fremmede mennesker. Selvom jeg troede på min hund aldrig ville bide, hvad gør folk så ved min hund? Nej det turde jeg ikke. smiley

• #18   31. maj 2018 @Tinna.
    Jeg har ikke læst en eneste sige, at en hund ikke må sige fra!

Det er måden den siger fra på, som er afgørende.

Faktisk er det ikke så meget anderledes end hvis en hund siger fra overfor andre hunde. Bider de som udgangspunkt, så er de ikke rigtigt egnede til at være sammen med andre hunde.

På samme måde er det gældende for en hund og mennesker.

Går en fremmed mand hen til min hund og forsøger at klappe ham, så har han ham lige i hovedet, og det på en måde der gør at hans underbukser med garanti lige for et lille minde. smiley

Men bed han som udgangspunkt, så ville han nok ikke leve mange år.. smiley

Hunde er utroligt domestiskerede, og det må man aldrig glemme når man taler om dem, endsige sammenligner dem med andre dyr.

• #19   31. maj 2018 Maj-Britt

Jo og vi er helt enige i det.

Jeg oplever bare at der ikke er denne forståelse i forhold til hunde. De skal partout finde sig i alt.

Så uanset hvad så skal den bare ikke bide, og det har jeg så svært ved at forstå, eftersom alle andre dyr gerne må sige nej uden der løftes et øjenbryn.

Måske fik jeg ikke formuleret det helt klart og der kom til at blive taget mere fat i den nyeste "bid-sag" mere end hvad min tanke var. Jeg er slet ikke sat ind i hvad der skete. Måske overskred pigen hundens grænser flere gange, måske gjorde hun ikke.
    Som skrevet oven for turde jeg aldrig lade min hund gå blandt fremmede mennesker, af frygt for de ikke ville respektere at den trak sig væk fx eller det der er værre.

• #20   31. maj 2018 Martin,

Vi er enige smiley

Jeg skriver ingen steder at nogen skriver det herinde. Det er nok min generelle oplevelse af og til rundt omkring.

Det er jo ikke altid det jeg oplever, men dem som aldrig synes en hund må sige nej også ved bid såfremt det alle andre signaler overskrides er min opfattelse at de har det anderledes med andre dyr. Så må man jo lade den være i fred.

Så forstår jeg ikke hvorfor man ikke også bare lader hunden være i fred.

En hund der sige "skrid" (ved at gø fx) fordi man vil klappe den, det er ikke en venlig hund.
    Hvorfor stikker man klør 5 ned til en fremmed hund med forventning om at det sker der ikke noget og forbavselse hvis der gør, men andre dyr har man mere respekt for.

Det er selvfølgelig det med domesticeringen. Det tror jeg. For mig er det bare forkert.

• #22   31. maj 2018 Jeg er enig med dig ts smiley min yndlingspony på rideskolen sparkede og han kunne også finde på at bide. Men det blev jeg instrueret i og lærte at håndtere. Det gjorde mig meget bedre til heste, ligesom det gjorde mig bedre til katte, da jeg lærte på den hårde måde, at ikke alle vil aes på maven. Vi kan vælge at lære af vores fejl, altså bruge dem konstruktivt, eller vi kan skynde os at pege fingre og give de andre skylden. Det må jo være et valg man tager som menneske, men jeg ved da godt hvad jeg er vokset af smiley

• #23   31. maj 2018 I den konkrete sag, har øjenvidner heldigvis observeret andet end forældrene til barnet. smiley

• #24   31. maj 2018 Maj-Britt, det står ellers adskillige steder i den anden tråd at hunde ikke må bide mennesker, så skal de dø smiley

I øvrigt er der ingen (eller hvad?) der ved hvad vidner og andre har udtalt om episoden. Det virker på mig som at nogle af dem der råber død over hunden, lægger til grund at pigen ikke har gjort noget som helst. Jeg siger ikke at hun har, men jeg siger at jeg ikke har hørt nok om episoden til at vide det. Men andre ved åbenbart en hel masse - nemlig at hunden bare har bide, uden at pigen har gjort den noget, og uden af hunden først har advaret.

• #26   31. maj 2018 Det er SÅ ulækkert som vi mennesker synes vi har ret til at slå ihjel og ødelægge, hvis noget ikke passer i vores kram.

Naturen, det billige skidt.
    Lad os lave hunde om til bamser med hjerteslag. Så får vi lige hvad vi ønsker uden ulempe - for os.

Jeg kan blive helt flov over min arts selvbestaltede overlegenhed.

• #27   31. maj 2018 @A med bomstærke.
    Hvis en hund ligger og sover (3,5 år gammel og 29,3 kg), og barn træder den på bollerne ved et uheld. Hunden drejer rundt og bider. Se det er et uheld, som jeg tvivler på, at nogen ville aflive deres hund for.

Gik samme hund frit rundt et sted med mennesker, lille barn (3,5 år gammel og 13,2 kg) hiver hund ultra hårdt i øret og haps...

Det vil være lig med aflivning i de fleste menneskers øjne tror jeg. En normal hund skrider nemlig bare. Det med at bide er yderste konsekvens for en hund, ikke et udgangspunkt!

Jeg tager her forbehold for eksotiske hunderacer, der er avlet med andre formål, samt hunde der har det for varmt, eller smerter, og samtlige andre tænkelige og utænkelige muligheder, der kan forklare lige denne tænkte situation.

Dette forbehold gælder også eventuelt tænkelige og utænkelige kombinationer af ovenstående forbehold! smiley

• #28   31. maj 2018 Og folk undrer sig over hvorfor jeg bliver ved med at pointere at hunden IKKE var klappehund smiley Måske fordi det - som forudsagt - nu er den endegyldige sandhed.

Maj-Britt (og åbenbart også Martin), kan du holde dig til faktum, uden at digte? Bare faktum, altså det vi faktisk VED er sket. Det vi VED er at hunden er 9 år, det er en aussie, den er ejet af forpagteren af stedet og den har bidt en pige i ansigtet, så hun måtte have sting. Er det nogenlunde dækkende?

• #29   31. maj 2018 @A med bomstærke.
    Min situation er tænkt! smiley

Det er et eksempel på at hunde ikke bider normalt, men nogen gange er det ok at de gør.

Andre gange er det ikke acceptabelt.

Nu håber jeg at femøren faldt! smiley

• #30   31. maj 2018 Jeg ville sgu ikke aflive mine hunde hvis de bed en unge der trak dem hårdt i ørerne eller stampede dem på halen. Jeg ville kun aflive hvis en hund bed umotiveret.

• #32   31. maj 2018 @A med bomstærke.
    Se nu manipuler du allerede med oplysningerne. Det var kun et øre og der var ingen stampen på halen. Vær sød at forholde dig til det skrevne! smiley

• #34   31. maj 2018 Vi siger at hunden er menneskets bedste ven - og alligevel forandrer vi på den og tilgiver ikke at den følger sin natur.

Venskabet virker til kun at vende den ene vej.
    Det er da sært.
    Det er jo fuldstændig rigtigt at vi slet ikke stiller de samme krav til andre dyr, vi har tæt på os.

• #35   31. maj 2018 Jeg er enig!
    Men jeg tror stadig masser af forældre vil brokke sig hvis deres barn bliver stanget af en ged eller bidt af et æsel.
    Det er måske nævnt herinde, men jeg mener jeg husker en sag for ikke så forfærdeligt længe siden, hvor nogle forældre og deres barn havde fodret hjorte i en park eller lignende, og en af hjortene havde sparket eller stanget barnet - og forældrene skrev om det på facebook og det endte med at hjorten blev aflivet?

• #36   31. maj 2018 Jo her er det... Der var oven i købet skiltet med "Vilde dyr i brunst" og "håndfodring forbudt"... http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-10-06-hjort-stangede-2-aarig-dreng-omkuld-nu-er-den-aflivet

• #37   31. maj 2018 Tanja

What!? Det håber jeg ikke er rigtigt. Altså at hjorten blev aflivet.

• #38   31. maj 2018 smiley

• #41   31. maj 2018 @A med bomstærke.
    Se nu manipuler du allerede med oplysningerne. Det var kun et øre og der var ingen stampen på halen. Vær sød at forholde dig til det skrevne!

Det var såmænd bare en konstatering - jeg ville ikke aflive min hund, med mindre den bed totalt umotiveret. Om det er træk i øre, finger i øje, træde på halen eller spark i røven, så er det en reaktion på en aktion. Altså er det "lovligt" i mine øjne. Og i de to historier du beskriver, ville mine hunde få lov at leve.

• #42   31. maj 2018 Katte må heller ikke længere være katte. Derfor har et "klogt" hoved i USA opfundet plastikdimser til at lime på kattens kløer, så den ikke kan skade nogen eller noget. smiley

Der findes også "mundkurv" til katte. smiley

• #44   31. maj 2018 Så Maj-Britt, kvalificerer det at vi demonstrerer vores totale overlegenhed ved at aflive dyr for at vise deres naturlige adfærd?

Det er så usmageligt og Trump-agtigt at tro at man er det øverste individ i verden, og den eneste der kan sætte dagsordenen.

• #45   31. maj 2018 Jeg har aflivet en kat pga den bed uden varsel (altså gik til angreb), ligesom hvis min hund bed uden varsel, så var det med det samme en enkelttur til dyrlægen.

Det samme med min hest, hvis den angriber uden varsel, er det også en enkeltbillet til dyrlægen.

Jeg accepterer når dyret siger fra, det må de gerne også selvom det betyder et spark eller bid, men f.eks det med katten som angreb uden grund og varsel - aldrig nogensinde at jeg accepterer sådan et dyr.

Hvis klappedyr går til angrib, så de er uegnet til at være klappedyr og skal fjernes fra den rolle, ikke ensbetydende med aflivning.

• #46   31. maj 2018 Det er de færreste dyr der får lov at være dyr, bare se på ulve debatten, og det er bare får det er gået ud over.
    Råger og måger bliver skudt, fordi naboerne synes de larmer og for nyligt var der en tråd herinde omkring et problem med en ræv og vedkommendes høns, her blev der også diskuteret nedskydning af rævene.
    Det er ikke noget nyt, sådan er vi mennesker bare, desværre.
    Undrer mig mere over at det er specielt synd for denne hund, i forhold til alle de dyr der hver dag bliver skudt, fanget, jaget mm. Fordi de genere mennesker.

• #47   31. maj 2018 Hvis jeg havde et dyr der angreb uden grund, så var det også dyrlægen, for at udelukke smerter eller anden grund for afgrebet.

En hund herinde har haft tygget i sin ejer, vist flere gange, var den også aflivet uden tjek, så havde man aldrig opdaget at hans bækken var pilskævt,og derved havde mega ondt..

• #50   31. maj 2018 Annø - koen er da domestriceret. Fåret, hønen, grisen.. Alle har de vilde slægtninge. Det kan godt være de er husdyr og i dag bruges anderledes end vores hunde, men de er fremavlet i en menneskeskabt version. Netop for at gavne mennesket og gøre dyret mere håndterlig.

• #53   31. maj 2018 Annø, jeg synes sådan set at sammenligningen med Trump er meget rammende. Man hævder sig selv over alt og alle, og ethvert fejltrin skal straffes ultimativt.

Nu er der også forskel på at bide og bide igennem. Men der skal altså ikke meget hund til at lave et stort hul. Og hvis man slipper med 3 sting, så er der ingen der har bidt igennem.

Skamfere ligefrem smiley

• #55   31. maj 2018 Ud fra de vidne udsagn der nu kommer frem, er spørgsmålet om faderen ikke burde aflives eller i det mindste en tur i brommen for at lyve.

• #57   31. maj 2018 Jeg synes nu egentlig den undren giver rigtig god mening.

Og samtidig kan der vel tegnes en fin rød tråd gennem det hele med overskriften UVIDENHED: man ser samme forventninger til hundens evner ved idéen om hvalpe, der overtager magten hvis de spiser først, om hunde der "ikke har fået det at vide men altså godt ved at det er forkert", at hunden instinktivt skal vide hvad der er okay med en voksen versus et barn, at hunden skal vide flere timer efter præcis hvad den bliver straffet for, osv osv..... En forventning til at vores hunde skal kunne konsekvensberegne, selvreflektere, mentalisere, planlægge og ræsonnere.

No wonder at en hund ikke må være hund, og der ikke dykkes dybere ned i adfærden end blot "bid, slut, det burde den vide", når en skræmmende stor del af ejere allerede bærer selvsamme absurde idé om hundens kognitive funktioner i resten af omgangen med den.

• #58   31. maj 2018 #56

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide.
    Jeg tror at han har fejlet big time og at hans datter har fået lov til at håndtere hunden efter hendes behag - hunden har svaret igen på den måde den mente rigtig - og farfjolset har travlt med det, som en del mennesker desværre er bragende 100 m mestre i - ansvarsfralæggelse.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #59   31. maj 2018 Det tror jeg du har ret i. Han kan sikkert ikke engang se det.

Min gamle hund kunne fint med børn. I toget kommer en mand med to børn som vil snakke. Det får de lov til.

Begge børn kravler nærmest op på ryggen af hunden som det første. Hunden bakker jeg kan se at det kun kan gå galt. Jeg skynder mig at tage børnene væk. Manden gør intet men er ingen tvivl om at han er fornærmet over at jeg tog ved hans børn.

Han kunne slet ikke se det forkerte i det. Jeg siger i dag, at hunden ikke vil snakke med børn den ikke kender. Hvorfor tage chancen.

• #60   1. jun 2018 Vidneudsagnene er ikke kommet frem. Det er fortsat en aktiv sag, og derfor er det ikke offentliggjort endnu. Når partshøringen på påbuddet til hundeejeren er afsluttet, er det muligt at resten offentliggøres.

• #61   1. jun 2018 Max #59

Præcis. Jeg har det sådan med alle mennesker og også deres hunde.

Jeg har lært at jeg ikke kan stole på dem. Jeg kan heller ikke forvente at alle ved noget om hunde. Jeg ved heller ikke hvordan jeg skal færdes omkring et får og har meget svært ved at læse om den er glad eller sur smiley

Sådan er det jo når interessen ikke er i den retning.

Jeg nøjes så bare med kun at klappe på får hvis den selv kommer hen, og sådan er det desværre ikke med hunde. De er åbenbart allemandseje så jeg synes saftsuseme man skal være vågen det meste af tiden og få stoppet både voksne, børn og andre hunde.

Jeg er helt komplet færdig med at stole på at folk siger deres hunde er rolige!

Øv at man er så naiv (som det åbenbart er) at tro på det, så ens hund skal betale prisen smiley

Kommentér på:
En hund må ikke være en hund...?

Annonce