{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  16 ugers vacc???
  • #1   11. feb 2007 Med de vacciner der er idag, kan man nøjes med at vaccinere ved 8 og 12 ugers alderen. Førhen vaccinerede man normalt ved 12 og 16 ugers alderen. Men nogle vaccinerede også hvalpene, når de var 8 uger, men derfor skulle de stadig vaccineres ved 12 og 16 ugers alderen, dengang.

• #2   11. feb 2007 tja min dyrelæge siger at den de får ved 8 uger ikke er så sikker så derfor får de både ved 12 og 16 uger..

• #3   11. feb 2007 Dette er et uddrag fra www.dyredoktor.dk
    Hvilket vil sige at hvalpen først skal vaccineres ved 12 ugers alder....

Hvalpe får antistoffer mod forskellige sygdomme igennem råmælken fra deres mor. Disse antistoffer benævnes maternelle antistoffer. De maternelle antistoffer bevarer deres virkning i 8-12 uger. Efter dette tidspunkt i hvalpens

• #4   11. feb 2007 Her er hele uddraget........

Hvalpe får antistoffer mod forskellige sygdomme igennem råmælken fra deres mor. Disse antistoffer benævnes maternelle antistoffer. De maternelle antistoffer bevarer deres virkning i 8-12 uger. Efter dette tidspunkt i hvalpens liv, skal den selv til at danne antistoffer imod sygdomme i takt med at den udsættes for dem. Ved indførelse af en ny type vaccine for år tilbage blev det muligt at vaccinere hvalpe helt ned til 8-ugers alderen. På den måde er det muligt at beskytte hvalpen i den periode, hvor den overgår fra at have tævens antistoffer, til selv at skulle producere dem.
    Hvalpe vaccineres altid med 2 vacciner med en måneds mellemrum. Det kaldes en basisvaccination.
    Voksne hunde, som tidligere har været vaccineret, har ligeledes antistoffer imod den pågældende sygdom. For at sikre at hundene er beskyttet optimalt, skal dette antistofniveau fortsat ligge højt i blodet. Derfor revaccineres hunde mod sygdommene, med en boostervaccination. Faktorer som har indflydelse på hundens evne til at danne antistoffer på et tilstrækkeligt højt niveau er bl.a. begyndende sygdomme, medicinsk behandling, race og alder.

• #5   11. feb 2007 Heidi og fam.

Der står jo faktisk det jeg siger, at med de nye vacciner er det blevet muligt at vaccinere allerede når hvalpen er 8 uger, og at den altid skal vaccineres 2 gange med 1 mdr mellemrum.

Min dyrlæge siger, at antistof niveauet fra tæven begynder at falde fra hvalpene er omkring 8 uger. Derfor kan det være en fordel at vaccinere allerede der, for hvis man ser det som en kurve på en graf, så er kurven faldende, og jo længere tid man venter, jo lavere niveau af antistoffer vil hvalpen have, derfor skal den arbejde "hårdere" for at få niveauet op igen.

• #6   11. feb 2007 Lykke.... Nej det skal regnes fra når hvalpen ikke får modermælken mere og det gør hvalpen jo de første 4 uger da det er gennem modermælken de optager antistof fra moderen......

• #7   11. feb 2007 Heide & fam du skriver:Hvalpe får antistoffer mod forskellige sygdomme igennem råmælken fra deres mor.

Råmælken er det første mælk hvalpen får fra tæven, den findes kun i et par dage, derefter er det ikke råmælk mere, men bare almindelig modermælk, hvori der ikke er antistoffer mere.

• #8   11. feb 2007 Lykke.... Hmm. jeg skal ikke gøre mig vildt klog på dette men det kan da godt være jeg tolker det forkert smiley
    prøver lige at snuse lidt nærmere til det.... smiley

• #9   11. feb 2007 Og hvis det foregår med hunde ligesom med kalvene(ved godt at det er en grov sammenligning, men princippet må være det samme) så er det faktisk kun de første 6 timer af hvalpens liv, at antistofferne kan passere igennem tarmvæggen, og dermed blive optaget og gøre nytte.

• #10   11. feb 2007 Glemte at sige, at derfor er det en god ide, at det ikke er alt for lang tid siden, at tæven er vaccineret, når hun får hvalpene, så hendes antistof niveau er på det højeste.

• #11   11. feb 2007 Heidi & fam: det er helt ok:-)

• #12   11. feb 2007 takker for svarene...

Kommentér på:
16 ugers vacc???

Annonce