Hofteledsdysplasi erfaringer? - Svend DK's dyreste Corgi! Hofteledsdysplasi erfaringer? - Svend DK's dyreste Corgi!
Jeg er tæt på grædefærdig. Vi overtog Svend her lige efter jul fordi hans ejere ville aflive ham, da han skulle opereres for Short Ulna.
Det har vi så fået gjort og han er fuldstændig tilbage og normalt fungerende. Svend er den gladeste mildeste skønneste hundehvalp. Genoptræning er gået forholdsvis problemfri.
Jeg har grinet lidt af hans fuldstændige mangel på kontrol af hans bagpart og tænkt nå ja det er også 10 år siden, jeg sidst har haft hundehvalp. Så der skal bare trænes kropskontrol og bygges muskler. Han er jo trods alt lige blevet opereret.
Så bliver han halt på højre bagben og pylret som jeg er, så skal han selvfølgelig undersøges ordentligt og ikke bare lige se tiden an.
Han viser smertetegn i hofter og det nederste af ryggen. Røgten viser så to hofter fuldstændig i smadder og formentlig indsnævring af rygmarvskanalen en CT scanning vil påvise omfang og om operation bliver nødvendigt.
Så nu sidder jeg her og kigger ind i de skønneste brune øjne og tænker nå ja, men så ved jeg da hvad min arv skal bruges på.
Der er 3 scenarier :
1. Han får 1-3 år på smertestillende og ser, hvor lang tid han holder
2. Vi får ham opereret, hvor man skærer en del af hoftekuglen af kr. 20-30.000
3. Han får hofteprotese kr 30-60.000 (30.000 kr pr hofte, men måske man kan "nøjes" med den ene side)
Hvad har I derude af erfaringer?
Han skal kun opereres, hvis han kan få er normalt og velfungerende hundeliv. Han skal ikke igennem det, hvis det ikke betyder han kan leve er godt og smertefrit hundeliv i en fornuftig årrække.
Jeg har bare virkelig svært ved at give op på ham. Han har allerede kostet de første 20.000 kr for short ulna operationen.
Det er sgu da også noget pis, man bliver så lorte glad for dem.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 240 Svar: 9.465
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.667
Jeg ved ikke hvad jeg ville gøre, hvis det var min hund. Så bare en masse tanker til jer
jan 2008
Følger: 79 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 865
jun 2016
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 348
Ved ham har det været nok at få opbygget en god muskulatur og få kosttilskud indtil videre.
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.336
Det jeg har hørt er at de på lige fod med mennesker efter operation kan leve super fine liv
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.921
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.950
Min knægt har jo fået klippet kuglen af det ene lårben efter slaguheld. Han er i dag på ingen måde påvirket af det. Da han kom hjem fra dyrlægen støttede han på benet. 14 dage senere lettede han det raske ben igen ved tisseri. Og ja det eneste der længe afslørede det var at pelsen var klippet kort på røven.
Jeg ville vælge den løsning hvis dyrlægen vurderer en corgi kan fungere uden den støtte der er i et normalt led.
Og det afhænger jo meget af vægt, bygning, muskelmasse og hundens brug.
mar 2007
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.950
For er ryggen fucked up hjælper det jo ikke at ordne en masse i hofterne.
jan 2008
Han vejer pt 12,5 kg 10 mdr gammel. Så gætter på max 15 kg måske 16 som udvokset.
Men ja ryggen er den helt store joker. Jeg har dog ikke set nogen tegn på problemer eller på nogen af de symptomer beskrevet ved indsnævring i rygmarvskanalen.
CT scanning næste torsdag vil give det endelige svar. Jeg er dog ikke så bekymret. Tror sagtens smerterne i ryggen kan komme af forkert brug pga hofterne.
Han klarede vilkår og genoptræning ved sin short ulna operation virkelig godt. På trods af det kan være svært at forklare en hvalp på 6 mdr han skal være i ro. Men han klarede det fint uden stress eller frustration, så jeg ved han kan klare en genoptræningsperiode, selvom det ikke er optimalt for en hvalp i hans alder.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.486
Jeg har set flere små hunde få det virkelig godt ved at få ledhovederne skåret af. Men en Corgi er jo ikke en lille let hund. Det er en lille kompakt sag.
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 4.497
Sender en hel masse corgi karma til den lille fyr og krydser hvad vi krydse kan fra Svende og jeg
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.487
Jeg ved ikke, hvornår man vægtmæssigt anser en hund for stor, men hvis man satte benlængde på en corgi, der svarede til dens krop, så ville det vel i hvert fald være en middelstørrelse hund.
Det er en grim beslutning at skulle tage, så forhåbentlig bliver du klogere efter ct scanningen. Kram til både dig og Svende.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.632
Hun har valgt 1. Han er på kosttilskud (opti-joint) og smertestillende efter behov (dette dog meget sjældent, eksempelvis efter længerevarende motion og løben). Han bliver 3 år til september.
For ham gjorde det en meget stor forskel at han fik opbygget ordentlige muskler i bagparten. Det holder nærmest hofterne på plads.
Tiden er selvfølgelig lånt, og du må gøre op med dig selv, hvad du helst vil. Monty har sandsynligvis i hvert fald et par år mere på bagen, og det kan være min søster skifter mening der, men jeg tvivler på det. Han er heldigvis ikke betydeligt påvirket som det er nu.
I sidste ender kender du din hund bedst.
Jeg havde nok også valgt 1.
dec 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 117 Svar: 3.557
Det ene i August og det andet for fire uger siden. Begge gange fordi hofterne gik af led.
Der er et par klip af ham efter anden operation.
Der hvor jeg fik opereret, fortalte den ene dyrlæge, at der hvor hun var før, lavede de operationen pp hunde op til 15 kg og havde ikke haft problemer med det.
Min Diablo kunne et par måneder efter operationen alt det han plejede egentlig. Og nu her, er han igen godt på vej til at kunne det igen.
Vi tog beslutningen om at operere fremfor at aflive i samråd med dyrlægen, da ben nr to gik af led. Og vi har ikke fortrudt, selvom nogen nok synes det er tosset på en hund på 9 år hvor den anden hofte allerede er ordnet
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Det er meget for en hund at leve med.
Man kan bremse det fremadskridende lidt - det er vores i gang med nu - men på en så ung hund er det en stakket frist.
Jeg ville smertelindre så længe det kan lade sig gøre og så sige farvel.
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.510
Ch, vil du evt vise hvordan du kan se den sygdom? Suger viden til mig
jan 2008
aug 2006
Den første fik de mest klassiske symptomer, nemlig at neglene ramte jorden, når han gik og løb.
Han begyndte at få slid på oversiden af dem.
Coffeys symptomer er ikke tydelige.
Hans hale logrede stort set kun til den ene side og lagde sig nogle gange på linen når han gik tur.
Det blev mest af alt opdaget fordi hans prostata lavede numre med afføringen.
Langsomt lammes bagenden mere og mere og desværre medfører det smerter i ryggen.
Ubehandlet tror jeg ikke hunden lever to år efter de første symptomer.
aug 2006
Træder snævert for st stabilisere sig.
Det kan give halthed, ofte i en side.
Pelsen bliver mere strid bagtil og de får en trekant med tyndt hår på halen.
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.245
Du kunne snakke med. John dee i Viborg. Han ved en masse om den slags
mar 2007
aug 2006
Før var der kun operation.
aug 2006
mar 2007
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.510
aug 2006
Ikke om generel pelsmangel på haler...
jan 2008
Jeg har pt dialog med Claus Sloth omkring hans hofter. Men nu må vi se, hvad CT scanninger viser næste uge for det er klart, hvis han får sådan en diagnose oveni, så tager vi nok nogen andre valg.
Men av av hvor gør det ondt og se på ens livsglade tossede hundehvalp der bare tosser rundt og er glad og slet ikke har noget begreb om, hvor skidt det står til.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Jeg ville nok vælge at prøve mulighed 2!
aug 2006
Det kommer relativt tidligt.
Hvad gør at dyrlægen vil tjekke for det?
jan 2008
Vi besluttede så røgten for at udelukke noget værre med knæet og undrede os over de øvrige smerte. Vi troede jo bare han havde fået et slag eller vrid. Han er jo bare en hvalp, der med jævne mellemrum tosser rundt. Så det kunne jo godt være sket uden vi har opdaget det.
Røgten viste så de fuldstændig fuckede hofter. Men også mistanke om rygmarvskanalen forsnævring. Men de kan ikke se det ordentligt på de røgten billeder, jeg har lagt op. Det vil sige de kan se det er der, men ikke omfanget om det er behandlingskrævende eller hvordan. Så det skal en CT scanning i næste uge afgøre. Så egentlig er det hele opdaget måske lidt tilfældig for hævelsen i knæet er væk og har formentlig været et vrid.
Men nu hvor jeg ved, hvad jeg skal kigge efter. Så ser jeg slinger, kænguru bagben, modvilje ved trapper. Dårlig kontrol med bagben. Som jeg egentlig godt har bemærket, men ikke tænkt videre over. Han er jo ung og været igennem en operation i begge forben for short ulna. Så jeg tænkte få bygget muskler op og trænet noget kropskontrol, så er han hurtigt tilbage.
jan 2008
Hvordan behandler I Coffey og hvad med motion. Begrænser I ham eller skal han bare bevæge sig som altid med gåture ect?
jan 2008
Pt vejer han knap 13 kilo, men han er jo kun 10 mdr.
Så gætter han lander omkring de 16 kg som voksen.
Vores tæver vejer 18.5, men hun er også abnorm stor i forhold til standarden.
aug 2006
I den tid skal han være i ro, bagefter kan han igen være aktiv.
mar 2007
aug 2006
Det kræver ct scanning
mar 2007
apr 2018
dec 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 117 Svar: 3.557
nov 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 80
Jeg havde gået med løsning 1.
jan 2008
Puha det er godt nok en lang uge og afvente sådan en grum skæbne.
Vi krydser fingre for diagnose er optimistisk, så vi kan give ham nogen gode år.
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.252
Jeg synes vi som hundeejere har pligt til at sige stop i rette tid, hundene skal ikke leve for vores skyld og den skal ikke leve for at give dyrlægen salt til ægget, for jeg mener ærligt, at operation kun er til glæde for dyrlægen.
Jeg ved det er en hård udmelding, men hunden ved ikke den skal herfra, hvis det er den beslutning du tager, jeg tror faktisk du vil spare den for meget ved at sige farvel.
maj 2017
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 8
Jeg mener vi var i kontakt for nogle år siden. Kan det passe, at din anden corgi har haft diskusprolaps?
Er Svend fra Bredshls opdræt? For så ser det ud til, at én fra kuldet allerede er aflivet. Havde tidligere ejer valgt at gå til klagenævnet, så kunne de havde krævet penge tilbage.
Det gør mig rigtigt ondt, at læse Svend's historie - efter selv at have lagt 2 corgier til at sove på halvandet år.
Jeg havde (og har i øvrigt også måtte træffe valget) valgt løsning nr. 1 - stakkels dreng. Han skal ikke gennem mere. Min corgi-dreng fik 17 måneder gammel konstateret svær HD, patella luksation, forkalkning i ryg og carpus valgus. Det er opdrættet man skal være opmærksom på (corgi-kartellet har sovet i timen og det har sneget sig en masse skidt ind, som ingen tester for). Jeg har i øvrigt ikke corgi længere. Jeg tør simpelhen ikke :(:( (sorgen er for stor og min pengepung for lille, hvis jeg kan udtrykke det sådan)
jan 2008
Men jo er mig med Klunte, der fik discusprolaps. Heldigvis var hun forsikret
Vi er heldigvis så privilegeret at hvis vi prioritere det, så kan vi finde pengene til en operation, men det skal give mening ...
maj 2017
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.252
Men de andre kan i princippet blive behandlet for alt muligt - om det er godt, tja det ved jeg faktisk ikke, nogen gange tror jeg vi hundeejere glemmer at tænke på etik ifm hundes sygdomme - for ja, meget kan opereres og behandles med kemo og alt muligt, men er det værdigt for hunden altid?
Vi skal tænke på, hvad der er HUNDENS bedste og ikke, hvad der er bedst for os selv. Vi skal tænke på, om hunden kan leve at spændende og aktivt liv bagefter. Hvis der livet igennem skal tages hensyn, skånes og gives store mængder smertestillende og prednison resten af hundens liv, så er det måske ikke hundens bedste.
Jeg er med på, at springer der et korsbånd, brækker den et ben, får den en infektion eller en fødselskomplikation, så skal vi behandle, men ikke for enhver pris og ikke for vores egen skyld.
mar 2007
I min verden er det ikke anderledes end mennesker der er syge og skal tage hensyn til diverse ting - man kan sagtens leve et fuldt liv alligevel..
En hund med gigt kan da sagtens levet et godt liv så længe den kan smertedækkes uden at den nødvendigvis kan tonse rundt som en anden hvalp og feks ikk må gå på trapper osv..
Sys det er forkert at sige et liv med skånehensyn er lig med et uværdigt liv!!
Desuden at den skal genoptrænes og skal være i ro i en periode er da så lille en ting set i forhold til hvis den kan få et langt godt liv...
- Jeg siger ikke man skal opererer for enhver pris eller at de skal være her for vores skyld osv.. Men der findes mennesker der hellere afliver en gigt hund hellere end at ha en hund på smertestillende - DET forstår jeg simpelthen ikk.. En hund på smertestillende kan sagtens leve et super godt liv - hvorfor så aflive bare fordi den har brug for medicin!!
Det er da ikk anderledes end når et menneske har brug for smertestillende medicin - vi kan da også fint leve gode liv!
maj 2017
Kathrine er super fornuftig - og hun er helt sikker godt til at vurdere sammen med kompetente dyrlæger, hvad der er bedst. Jeg har udtrykt min holdning - og erfaring i øvrigt også ... og jeg går heller ikke af vejen for at smide nogle triste ord på raceklubben, manglende restriktioner og kennelen! Bum. Som er hele årsagen til, at ejere står i suppedasen :(:(
mar 2007
apr 2018
Hofteledsdysplasi erfaringer? - Svend DK's dyreste Corgi!