{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.458 visninger | Oprettet:

Råd til hvad man gør når man møder en angribende hund {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg lige læst en artikel i BT ang. hvad man skal gøre når der kommer en angribende hund.

https://www.bt.dk/danmark/klar-laest-3-raad-det-skal-du-goere-hvis-du-bliver-angrebet-af-en-hund

Jeg har heldigvis kun prøvet det få gange at blive mødt af en angribende hund/-e, heldigvis har det ikke lykkes hunden/-e at gjort skade på mine hunde.

Ud fra artiklen kan jeg så se at jeg gør de helt forkert. Jeg tager ikke min hund op og jeg skriger/råber alt hvad jeg kan.

Hvad gør i når i møder en angribende hund?

Og er der forskel på jeres handling om i går med 1 hund eller 2 hunde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd til hvad man gør når man møder en angribende hund
  • #1   10. apr 2018 Jeg går imellem og beskytter min hund alt jeg kan
    Jeg har ikke prøvet selv at blive angrebet jeg formoder at instinkter og ikke tanker styrer slagets gang i sådan et tilfælde.


  • #2   10. apr 2018 Tja, da min 8kg hund havde en Cane Corso i halsen, der frøs jeg i panik og råbte kun - heldigvis var der folk omkring mig som kastede sig over hunden og fik min fri.

    Så har jeg en dag været ude at gå med 2 hunde - hvor min hanhund blev angrebet af en westie. Her var jeg alene og reagerede ved at råbe og tage westien i nakkeskindet og kyle den væk, mens jeg hev min egen på armen. Heldigvis var den angribende fuldstændig uinteresseret i den tæve jeg havde med, så hende koncentrerede jeg mig slet ikke om imens.

    Nu har jeg jo så en hund der er blevet utryg ved fremmede, så hvis jeg spotter en løs hund på vej mod os, så tager jeg min på armen og det er ligegyldigt hvor venlig den anden ser ud, jeg tager ingen chancer mere.


  • #6   10. apr 2018 Jeg råber af lungernes fulde kraft et meget bestemt NEJ! Stopper hunden ikke sin vej mod mine, sparker jeg ud efter den (går i mellem mine og den angribende). Fjerner den sig ikke, tager jeg fat i den.
    Har præsteret at rykke en 65kg DDB rundt, fordi den havde nedlagt min den yngste og ikke ville fjerne sig. Den vejede sjovt nok ikke så meget i øjeblikket. Man bliver vildt stærk når adrenalinen pumper! Har heldigvis aldrig oplevet at mere end én kommer farende. Ville nok være mere besværligt at skulle fange mere end én, mens man samtidig skal holde sine egne.
    Synes desværre ofte man møder løsgående hunde, hvis ejere ikke har styr på dem. Jeg vil IKKE have dem i nærheden af mine. Uanset om den virker venlig eller ej. Når mine er i snor, skal de ikke hilse eller på anden måde interessere sig for andre.


  • #7   10. apr 2018 Med mindre det foregik på en ret trafikeret vej, så ville jeg slippe min hund/hunde, uanset hvad damen i artiklen siger. Der er meget større chance for, at der falder ro over gemytterne, hvis alle er løse og kan signalerer til hinanden. Med lidt held kan man muligvis komme derfra uden, at det behøver ende i slagsmål.

    Nu er mine hunde så også pænt store, så risikoen er ikke helt så stor som med en lille hund, og det har også noget at sige i forhold til min respons, for hvis jeg kun havde en hvalp eller en helt gammel hund med, ville jeg være mere tilbøjelig til at gå i mellem og forsøge at holde den anden hund væk.

    Heldigvis er situationen med en hund, der bare blindt angriber hvad som helst, trods alt ikke særlig udbredt. I 38 år med hunde har jeg kun oplevet ganske få hunde, der er kommet spænende med blottet gebis og angrebet mine hunde, og de fleste har bare lavet et skinangreb og så skyndt sig væk. Det kommer hunde frem og truer engang i mellem, men ligefrem angreb det har godt nok været sjældent.

    Men sjældent eller ej, det er jo frygteligt for de, der oplever det.


  • #8   10. apr 2018 Jeg har oplevet 2 hunde (som lignede nogen der var ulovlige) der kom efter mine 2 små. Så er det nærmest umuligt at gøre noget, heldigvis slap mine hunde fra det kun med en forskrækkelse.

    Jeg har desværre oplevet flere gange i hverfald de sidste 3 år at der har været angribende hunde mod mine hunde. Så har der også været de løse hunde som har kommet hen for at hilse på mine, hvor det så har endt med angreb.

    Heldigvis har det endnu ikke været endt med at mine hunde har bidt eller blevet bidt, så noget rigtigt må jeg gøre. Det har så også været forskelligt gang efter gang hvordan jeg reagerer.

    Jeg vil dog stadig ikke tage min hunde op eller slippe hundene ved møde med andre hunde.


  • #10   10. apr 2018 Jeg har det lidt svært mht. at slippe hunden. Er hunden blevet overfaldet, kan man jo ikke ligefrem klikke snoren af, så skal man slippe snoren. Min hund er næsten altid i flexline og sådan en har jeg ikke rigtig lyst til at slippe ham med. Og hvis uheldet nu rigtig er ude og hunden kommer slemt til skade og stikker af.. hvad gør man så? Den får måske ikke hjælp hurtig nok fordi man ikke kan finde den, eller den sidder måske fast et sted fordi snoren er på.

  • #11   10. apr 2018 Til gengæld har du med flexline en mulighed for at give din hund bevægelsesfrihed til at agere på den anden hund.
    Men den løsning, der er den rigtige for en hundeejer, er det jo ikke nødvendigvis for en anden. Også derfor jeg gør opmærksom på, at min respons er baseret på, at jeg har store hunde, som jeg ikke forventer vil stikke af i panik.


  • #12   10. apr 2018 Jeg tænker, at det generelt er ret svært at opsætte regler for hvordan man skal reagere, hvis ens hund/hunde bliver angrebet, da det afhænger af rigtigt mange ting, bla. størrelse på egen hund/hunde, størrelse på angribende hund, ejers fysik, chancen for hjælp fra andre osv. osv.
    Men et godt råd må være, at man prøver på at holde hovedet koldt.


  • #13   10. apr 2018 "Men et godt råd må være, at man prøver på at holde hovedet koldt. "

    Helt enig, ann-marie. Panik vil bestemt ikke hjælpe og vil kun gøre oplevelsen endnu være for ens egen hund.



  • #14   10. apr 2018 Jeg tror det kommer helt an på hvem man er. Det er nemt for en stor mand og sige at man skal gå imellem, men knap så nemt for en mindre dame.

    Personligt har jeg oplevet det og fik fat i halsbåndet på den hund der kom farende og løftede den i det mens jeg råbte meget højt af den. Hvilket resulterede i at den stak af og løb om bag ejer og gemte sig, mens min egen hund var klar til at slå den ihjel. Så endte faktisk med at bruge mere tid på at få min egen hund til at slappe af igen.


  • Trine A
    Trine A Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
    #15   10. apr 2018 Puha jeg har stået i situtationen, hvor jeg gik med mine forældres hunde. Jeg reagere simpelthen med at råbe af hunden, for at skræmme den. Men sidder den først i nakken på hunden, så har jeg fingerne inden i den angriberne hunds mund for at skille kæberne fra hinanden. Ikke super smart i forhold til at jeg selv kommer til skade, men føler jeg så gør noget. Og har endnu kunne få vristet hundene fra hinanden. Jeg slipper så også "min" hund, for at den kan forsvare sig. Har desværre oplevet det et par gange med både store og små hunde..

  • #16   10. apr 2018 Da en stor løs hund hoppede ind i haven til Thomsen, så skete det hele på et split sekund, så det er ikke fordi man lige når at tænke.
    Men det endte med Thomsen op på nakken af min mor, hvilket var besværligt for han vil kæmpe til den bitre ende (han flygter ikke fra en slåskamp) også fik min far fat den store hund indtil ejeren kom over hegnet.
    Men jeg tror hvis Thomsen skulle blive angrebet igen, så ryger han op i favnen, for at få ham væk fra situationen. Hvis det altså er en mulighed, det er heller ikke altid det er en mulighed.


  • #18   10. apr 2018 Jeg har det lidt sjovt med tanken om at skulle løfte min hunde op. Specielt når jeg går med dem samtidigt.... smiley

    Nej, nu er det ret usandsynligt, at nogen af mine hunde ikke skulle kunne klare en angribende hund. Så skulle det være en anden stor Molosser race, og det er bare så usandsynligt, at den situation skulle opstå.

    Men jeg har prøvet, at min Grosser blev angrebet af to terrier et eller andet uden halsbånd. Det var en pudsig oplevelse, for min Grosser gloede op på mig, men han forsøgte at undgå at blive bidt (det virkede som om han tænkte:”Så få dem da stoppet”). De fik små bidt ham et par gange, men han forsøgte ikke engang at bide igen. Jeg sparkede dem heller ikke, jeg forsøgte bare at holde dem væk.

    Jeg nænnede ikke at sparke igennem, de havde jo fløjet som en anden fodbold, så jeg fægtede lidt rundt i luften med benet.

    Har helt sikkert set ganske morsomt ud, om nogen havde filmet det pudsige syn. smiley

    Men blev min hund angrebet sådan for alvor, så ville jeg gå i mellem dem, og råbe og skrige.

    Men igen, det er meget teoretisk med de racer jeg har.



  • #19   11. apr 2018 Jeg har til gengæld prøvet at være den der kommer med den angribende hund! Tilbage i 2005 ca havde jeg en amerikansk bulldog som fuldstændig umotiveret sprang i halsen på en lille hund der kom gående en dag jeg var ude og lufte begge vores hunde. Jeg blev trukket efter hundene på græsset fordi jeg bare holdt fast og holdt fast! hanhunden var ikke den angribende men tæven var. Hun bed sig fast i halsen på den anden hund og kastede den rundt i luften flere gange. Jeg prøvede ALT synes jeg-men jeg var totalt i panik på vegne af den anden hund... Jeg råbte og skreg, sparkede og slog, Jeg havde også fingrene i munden på hende for at se om jeg kunne vride hendes bid fri - Big mistake! Jeg kom ret slemt til skade også.
    Men min eneste bekymring var den stakkels lille forbipasserende hund! Freja slap ikke førend der kom en nabo simpelthen holdt hende om halsen til hun ikke kunne få luft og slap! Freja blev kørt direkte til dyrlægen og blev aflivet.
    Den lille hund overlevede heldigvis...!

    Nu er jeg hende med den lille hund, og håber at alderen og erfaringen gør at jeg kan holde hovedet koldt hvis Arnold en dag skulle blive angrebet!


  • Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

    Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
    #20   12. apr 2018 Jeg har prøvet det et par gange med Albus. Og i ren refleks tager jeg ham op ved hans sele. Har prøvet at der var en kæmpe bokserblanding, der begyndte at hoppe op af mig, for at få fat i ham. Og det blev jeg bare ved at vende ryggen til hunden, med Albus i favnen. Det var sikkert hamrende forkert, sådan rent hundesignalsmæssigt, og gjorde nok intet for Albus status i situationen. Med der var 4 hunde over ham, og han havde ikke kunne klare den alene.

    Lige da jeg havde fået hevet ham ud af hundebunken, og op i mine arme, tænke jeg, nu bider boxerblandingen mig sgu i ansigtet. Men det endte det heldigvis ikke med.


Kommentér på:
Råd til hvad man gør når man møder en angribende hund

Annonce