{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.282 visninger | Oprettet:

HØJT energi niveau - ro indenfor hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg har en 1,5år gammel fransk bulldog (Mille).. Hun har generelt et MEGET højt energi niveau - faktisk så højt jeg ikke føler jeg kan foretage mig andet end at gå tur/lege med hende og aktivere hende! Jeg går hjemme og hele dagen går primært med hund - hvilket også er okay hvis det ikke død og pine var nødvendigt HVER dag ligemeget hvad jeg ellers skal, det er faktisk ret frustrerende!

Jeg går gerne lange ture med hende 2 x dagligt på ca 1,5-2timer.. på turene leger vi, træner balance, snakker/leger med hunde, tygger pinde, fodersøg, generel opdragelse og almindelig hygge og hun snuser.. derhjemme har hun diverse aktivitetslegetøj som flittigt bliver brugt, vi leger (tit med Bolde da hun ikk gider andet legetøj særligt).. Hun får desuden masser af tyggeting incl rå ben.. Men på trods af al det her aktivitet osv så er det stadigvæk som om hun stadigvæk ikke er "brugt" og slapper af når vi er inde... det eneste tidspunkt hun virkelig slapper af indendørs og sover er efter Feks 2,5timer sammen med en 5mdrs hvalp og derefter aftentur på 1,5time med en anden fransk bulldog - DER var hun træt.. Men det er jo ikk muligt hver dag!!! og bør simpelthen ikk være nødvendigt!

Når hun ikke er "tilfreds" med aktivitetsniveauet så er hun gøende, bliver VED med at forstyrre pligter/hvis jeg sidder og slapper af osv.. plus hun bruger sin energi på at gø af folk der "larmer" på opgangen ved at gø.. hvilket er utroligt frustrerende!! Og det skal siges jeg VIRKELIG gør mit bedste for at gi hende hvad hun har brug for.. Hendes energi har ingen grænser og mere vil ha mere...

Hvad pokker gør jeg så jeg kan få bare lidt mere tid til mig selv? Og hvis i foreslår at indlære ro så giv HELT konkrete eksempler! (Hun er UTROLIG ihærdig - dvs at ignorere er ikke en løsning da hun gir sig til at gø - og det duer IKKE grundet naboer! desuden bliver hun bare ved til jeg knækker...)

Skal desuden lige nævne at jeg har prøvet diverse øvelser med at gemme godbidder osv uden at det trætter..

Alle råd modtages med kyshånd..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HØJT energi niveau - ro indenfor hjælp
  • #2   3. apr 2018 Det vil jeg prøve! fordi det her er ikke holdbart resten af hendes forhåbentlig lange liv smiley

• #4   3. apr 2018 Jeg tænker også om hun er overstimuleret.
    Jeg ville også give hende en snor på og bede hende lægge sig. Nogen hunde skal have hjælp til at lære og forstå at man skal være i ro.

• #6   3. apr 2018 Jeg er meget enig med Bodils indlæg, din hund skal simpelthen lære at være i ro. En lille tilføjelse fra mig vil være at lære hunden at blive i kurv/på tæppe inden du kræver roen. Det giver nemlig hunden en god start at den er fuldstændig sikker i det du beder den om. Altså gå i kurv, på tæppe etc etc.

• #7   3. apr 2018 Et klassisk tilfælde af at hunden ikke har lært at være i ro. Det ses ret tit ved mennesker, der ikke skal afsted på arbejde og hunden dermed har naturlig hviletid.
    Du skal simpelthen have kørt hunden ind i en rytme hvor den sover til formiddag og igen til middag/eftermiddag. Det gør du ved at tilbyde absolut nul aktivitet i de perioder.

Og så fjern boldlegen og pindene imens. Det får hunden til at køre op, og du skal jo netop det modsatte. Sørg i stedet for samarbejdsøvelser, spor, tricks mv indtil hun har lært hvad "ro" er.

• #9   3. apr 2018 Skal lige tilføje når vi leger med bold løber hun bare rundt med den i munden og jeg skal så forsøge at ta den ud af munden på hende..

• #10   3. apr 2018 Hvor korte bør hendes ture være dagligt?

Altså selvfølgelig vil jeg gerne kunne gå en lang tur engang imellem!! Måske bare ikk liiige 4timers tur dagligt som et must.. Men.. hvor lange?

Og ja hun er skide klog og fucking ihærdig!!! Og ja, helt korrekt - hun har opdraget mig godt smiley

• #11   3. apr 2018 3# Når hun om natten begynder at æde ben eller ville lege (sket måske 4 gange) så har jeg brugt buret og det virker heldigvis hurtigt og effektivt.. hun ser det bestemt ikk som en straf og ligger sig blot til at sove smiley

• #13   3. apr 2018 Problemet er ikke så meget om aftenen da hun tit falder til ro efter den sidste lange gåtur - dog kan hun godt vågne op og ville tygge ben, lege lidt (stille) osv men det virker meget mere roligt end når hun ellers er hyper/overstimuleret

• #15   3. apr 2018 Har desværre ingen have..

• #19   3. apr 2018 Må stå mere fast på hvad jeg også har brug for, det er i virkeligheden nok det grundlæggende problem..

• #21   3. apr 2018 Ja deeet!!! Hun er vant til at være uber forkælet på ALLE områder - så det bliver nok ikk ligefrem sjovt for hende at give afkald på nogle af de ting så at sige - men mon ikk det også bliver rart med noget ro for hende i sidste ende..

• #24   3. apr 2018 Tror måske ikk umiddelbart at MERE aktivitet er svaret - og vi laver meget af det der nævnes i forvejen smiley Tror måske tværtimod hun skal lære at der ikk skal være knald på 24/7 - selvfølgelig kan jeg godt ændre på de ting vi laver og vi prøver også gerne nye ting for at det ikk skal blive "kedeligt" osv.. Men først og fremmest skal jeg ha hende lært ro! det bliver første prioritet! Fordi hun er bare en hund med et højt energi niveau ligesom sin mor (altså sin biologiske hundemor).. indtil videre kan hun kun blive træt af MEGET hundesamvær, og det er nok fordi hun er overgearet og overstimuleret..

Men senere når hun har lært ro er det da klart ting vi kan ta fat i omend ikke i så stort et omfang som vi gør pt

• #26   3. apr 2018 Var mere til Nr.24 jeg skrev det smiley Forstod godt hvad du mente smiley

• #28   3. apr 2018 Sikke pædagogisk formuleret smiley

• #29   3. apr 2018 Og der slappes af smiley Weeeeee... til trods for kun 45min og 1,5time ture idag smiley

profilbillede
  • #32   3. apr 2018 Haha, hun tænkte "pokkers må hellere være sød inden tingene ændre sig for meget" smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #33   3. apr 2018 Skønt at læse om en så aktiv hund. Jeg går ikke med på den med at man ikke skal det ene eller det andet. Kort og godt skal hunden lærer at være i ro når der ikke sker noget.

Har den lært det,er det ligegyldigt om du går en time den ene dag og tre den næste. Når det er sagt,ville jeg bruge noget af tiden på rolige øvelser,hvor hunden bruger næsen/hjernen.

• #34   3. apr 2018 Så kom med konkrete forslag til de ting hun skal bruge næsen/hjernen til efter din mening? - jeg bliver jo aldrig klogere ellers smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #36   4. apr 2018 Øvelser til selvkontrol er oplagt til en hund med det du beskriver. Kontakt øvelser. Gemme godbidder som den skal finde. Fyld en kong med leverpostej eller en flaske/lign med godbidder.

Der er masser af muligheder. Samarbejde med øvelser,som sit,dæk,stå osv. Ting i gør sammen og som kan bruges i andre sammenhænge. Det vil da være synd at ikke udnytte den energi hunden har.

• #37   4. apr 2018 Har du specifikke kontakt og selvkontrol øvelser du tænker på især? Gerne noget helt konkret hvis muligt..

• #39   4. apr 2018 Det var til max smiley

• #41   4. apr 2018 Det siger jeg da på ingen måde du skal - og tak for input..

• #43   4. apr 2018 Hun er også en af den slags hunde du nævner der har brug for meget og variereret og det er også vigtigt at finde ting der trætter smiley Så du har ret - men pt bliver hun nødt til at lære ro da det har taget overhånd og det er problemet.. pt kører hun i et gear hvor nærmest intet kan trætte ordentligt (selv efter sammenlagt 4timers hundeleg vågnede hun efter et par timers søvn og var "klar" igen) - senere når hun har lært noget ro kan jeg begynde at tænke på hvilke trænings tiltag vi kan benytte.. Er jo altid en god idé at variere det så det ikk bare bliver vane.. Håber du forstår hvad jeg mener.. smiley

• #45   4. apr 2018 "Problemet" er at vi gør os meget i de ting der bliver foreslået i forvejen - så al ny input er meget velkommen smiley Fordi ja, ville da være rart når hun lærer at det ikk skal være 24/7, at finde noget der trætter..

Så hvis du har flere konkrete forslag så skyd smiley

Kommentér på:
HØJT energi niveau - ro indenfor hjælp

Annonce