{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.306 visninger | Oprettet:

Levealder hos vores hunde {{forumTopicSubject}}

inspireret af en kommentar i en anden tråd, kunne jeg tænke mig at høre lidt om alder hos vores hunde.
Er det noget du som hundeejer/køber prioterere og spørg ind til?
Er det noget du som opdrætter går op i? Og hvordan i så fald?
Hvordan er levealderen hos de hunde du har haft og deres familie/linier.
Hvad er dine forventninger til levealder hos din hund?

Jeg kan fortælle lidt Min egen tæve mynte. Hun er lige fyldt 10. Hendes mor er knap 15. Hendes far er lige fyldt 12. Hendes farmor blev aflivet som 16 årig grundet ejers død. Der er en helsøster til hende i Japan som lige er fyldt 20. Og da jeg lavede et kuld brugte jeg en hanhund på 7 år, hvor jeg kunne se både mor og far til ham. Han er lige fyldt 14 år..
Så mine forventninger er selvfølgelig høje i forhold til alder. Faktisk forventer jeg 16 årige hunde hvis sygdom og skader ellers undgåes.
Hvad forventer du?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Levealder hos vores hunde
  • #1   23. mar 2018 Levealderen som sådan er ikke det vigtigste spørgsmål. Det er mere måden, hvor på de bliver gamle. Jeg gider ikke at eje en zombielignende hund, der mest af alt ser ud, som var den holdt i medicinsk koma.
    Efter at Chilis død mere og mere har bundfældet sig, så er jeg tilfreds med de små 11år, hun blev. Hun var fit og spændstig lige til det sidste. Måtte vi alle være så heldige.


  • #2   23. mar 2018 Helt enig med Søren her.

  • #3   23. mar 2018 Hvis de kan have den udstråling og udtryk, så er det fair nok at de lige er blevet 14 smiley

    Ser bare en del af de her "jamen den er glad og har det godt og får en masse piller" hunde herinde, hvor man tænker "wauw, kan du slet ikke se hvordan den tigger efter at blive kørt til dyrlæge" ??


    profilbillede
  • #4   23. mar 2018 Nope, ikke levealderen. Men der bliver spurgt til hvor længe familien har kunne arbejde. Det er ret relevant, mens det har mindre relevans om de bliver 15 år, hvis de kun kan holde til at arbejde til de er 7.


  • #6   23. mar 2018 Nu behøver de to ting jo ikke være modsatrettede.. Et god og et langt liv.
    Der er vel ingen der er i tvivl om et godt liv uanset længde er at foretrække smiley


  • #9   23. mar 2018 Det er vigtigt for mig at vide, at Dianas forældre og bedsteforældre er og bliver gamle.
    De fleste er blevet 14-15 år og har ikke døjet med sygdom.
    Sky har jeg haft lidt mere besvær med at finde ud af gennemsnitslevealderen på hans bedsteforældre, da han er fra udlandet, men er blevet fortalt at de er blevet en 11-12 år, hvad folk kan huske (en del af de hunde har været udstillet meget).
    Så længe mine hunde er raske, rørige og ikke kræver konstant dyrlægebehandling, så længe er jeg glad. Men når en ældre hund kræver konstant behandling, medicin og diverse ...så er jeg over i at tænke om det er for ejerens skyld eller hundens skyld?? Hunden kan jo ikke selv vælge.

    --
    Når jeg engang skal have en ny hvalp - om det bliver en engelsk cocker eller ej, så er det vigtigt for mig at vide om linjerne i hunden er kendt for langt sundt liv eller et liv med medicinering.


  • #14   23. mar 2018 Ved nogen racer kan en høj levealder være et ganske udmærket tegn på at linierne er sunde. Fx ved Dobermann hvor der ryger RIGTIG mange pga dårligt hjerte før de bliver 7 år. Her kan der være god ræson i at vælge linier hvor der er mange hunde der er blevet gamle - og endnu bedre hunde, der har konkurrenceresultater lavet også efter at de er blevet 7-8-9 år.
    Kigger man Irsk Terrier, så betyder det mindre; det er ret usædvanligt, hvis ikke de når at blive 12-13 år. Jeg har kendt mange der blev både 15 og 16 år i fin stil uden at lide af alt muligt andet end helt almindeligs alderdomsissues som fx stær og en smule gigt. Min gamle Daffy aflivede jeg da hun var 13 år gammel. Fysisk var hun fit og iorden, men hun var blevet så senil at det ikke rigtigt fungerede i en aktiv hverdag mere.


  • #17   23. mar 2018 Det har en lille begrænset prioritering hos mig. Jeg gider ikke kæmper der skal være glade hvis de har et fornuftigt aktivt liv efter 6-7år. Men ellers er jeg meget enig i Søren og martines holdning.
    En hund på 25-35kg vil nok være min type hund. Det er en tilpas størrelse der, hvis den holdes fornuftigt, kan blive en glad og aktiv gammel hund.



  • #19   23. mar 2018 En af mine Foxterriers blev 15 år gammel. Hun fik konstateret spondylose som 11 årig (her måtte vi så droppe agility). Engang imellem gav det hende smerter, men ikke permanent og det var kun nødvendigt at give hende smertestillende i de perioder, hvor der blev dannet broer. Lige til det sidste var hun en aktiv hund i fin form. Hun gik med på lange ture og kunne hente sin tennisbold igen og igen og igen og igen og....... Hun havde hele livet været en hund, der 'stod ude på det sorte af neglene': Altid klar til action, fis og ballade. Hun havde hele livet kørt i et højt gear og blev af mange opfattet som megastresset. Hunde som hende har flere gange sat en eller anden gammel mølædt og affældig hund lidt i perspektiv. Og jeg tænker at det er uffatteligt så lidt hundeejere egentlig SER på deres hunde. Det er dælme ikke OK at holde liv i en hund, der nærmest ikke kan bevæge sig mere. Og ja, den logre stadig med halen; søde ven - det holder den ikke op med før den er død.

  • #20   23. mar 2018 Jeg er mere på livskvalitet end alder.
    Kan ikke holde ud at se tussegamle hunde halte hen ad fortovet, fordi ejer ikke åbner øjnene.

    Min race har en lav gennemsnitsalder på verdensplan, grundet racens brug. Her i DK bliver de væsentligt ældre - sådan en 10-14 år.


  • #22   23. mar 2018 Når jeg ser på levelader, så gør jeg det fordi, at det indikerer, at linjen er rimelig sund - men jeg har også set tusse gamle hunde, der brude have været aflivet flere år før, men udelukkende holdes i live medicinsk for ejerens skyld, det bryder jeg mig bestemt ikke om.

    Min race kan godt blive gammel, jeg har en på 12½ der trives godt, hun kan løbe og er med på alle vores ture, også de lange. Hun får ingen medicin, og bliver hun syg, så skal hun ikke igennem et langstrakt forløb, hun kan få lidt smertestillende eller noget antibiotika, men det er så også det.

    Jeg kan rigtig godt lide de gamle hunde, der bare besidder en klogskab og kløgt, men jeg kan ikke lide at se, at de bliver affældige, vi har pligt som hundeejere til at sige stop i tide.

    Hvis jeg som opdrætter kan se, at nogle linjer ikke bliver ret gamle, så er jeg ikke interesseret i at bruge dem, for så må der være noget der gør, at de aflives før tid - indenfor min race, så synes jeg en alder på 12-13 er fin, nogle kan dog sagtens blive ældre.


  • #23   23. mar 2018 familien rødtop er (næsten) alle blevet gamle Rødtop blev 15 år hendes far 12 år ligeså hendes mor Simone.
    Her er hendes døtre blevet ,Ditte i2015 blevet ni år da hun døde og den ældste bliver 13 i juli hun har det fint.
    Blondies datter Jessieka er lige blevet 10 år


    profilbillede
  • #24   23. mar 2018 Jeg har ikke spurgt til levealder, men jeg har valgt en race som gerne bliver gammel, så jeg regner med at Tucker kommer op omkring de 15år. De gamle eksemplarer jeg har set af racen har heller ikke været de der "levende døde", men hunde der stadig havde en vis gnist og dét kan jeg godt lide.
    Jeg har virkelig svært ved at se Tucker for mig, som en gammel hund der ingenting kan og vil, for det er så langt fra hans sind.
    Så som andre vil jeg også hellere sige livskvalitet end alder, men jeg ville stadig vælge en race fra hvis den generelt har en lav gennemsnitsalder.

    De 2 hunde vi har haft i familien (Kerry Blue's) er blevet 11 og 8år. Begge aflivet pga. sygdom, men friske og livlige til det sidste. De kunne sagtens have levet aktivt i nogle flere år, hvis de ikke var blevet syge.


  • #25   23. mar 2018 Mine hunde er ikke blevet så gamle. Rollo var 9, Max var 7.

    Men mine forældres hunde blev hhv. 13 ½ og 12, så det er da ok.

    Nej, jeg kigger ikke så meget på, om linierne bliver gamle. Jeg kigger på min hund. Det er ok at blive gammel og lidt roligere, men jeg ser også alt for mange, der knap kan slæbe sig afsted på gåture. Og hvor jeg tænker, at det er sku synd.





  • #26   23. mar 2018 Jeg tænkte slet ikke over det, da jeg købte Coco. Jeg antog at fordi det er en lille race, så bliver de da 14+.
    Men jeg synes nu ofte de faktisk kun bliver 10-13, og det synes jeg faktisk ikke er så positivt racen taget i betragtning. Men problemet er nok, som det sædvanligvis er i racen, at man har nogle generelle ideer om at racen er sund og lever længe, og så kigger man af en eller anden grund kun meget lidt på virkeligheden...

    Ville jeg aflive hvis min hund ikke længere kunne opføre sig som den unge hund, hun er nu? Nej da. Ligesom at jeg vil sætte pris på at få lov at leve, når jeg bliver gammel, men nok i lidt langsommere tempo, så vil min hund nok også. Men bliver hun syg, bliver hendes bevægelighed så ødelagt at hun næsten ikke kan, el.lign, så ja, så må det slutte.
    Der er nok forskel ift racerne, men for en dværgschnauzer synes jeg ikke man skal aflive bare fordi hunden er gammel. Jeg kan godt se, det måske er anderledes for en hund med et egentligt job.


  • #27   23. mar 2018 For nogle racer, jo måske. Men der spiller sundhed jo også ind. F.eks Cavalieren som i gennemsnit ikke lever så længe som andre små hunde, pga mange arvelige sygdomme, der ville jeg nok være glad for at vide, at en hvalp kom fra en sund linje der kunne leve mere end 9-11 år.

    Og personligt ville jeg også styre uden om enhver hund, der som race, ikke forventes at leve ret længe smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #28   23. mar 2018 For mig vil det have betydning. Tiden går alt for stærkt og en hund der er gammel som 6-7 årige. Nej tak. Jeg køber heller ikke en race hvor der er store muligheder for sygdom.

    Jeg ønsker en sund,aktiv hund som man forhåbentligt kan have glæde af i mange år.


  • #29   23. mar 2018 Mille(blanding) er 13 år, og jeg havde slet ikke forventet at hun ville blive så gammel.
    De første halvandet år af sit liv er hun blevet mishandlet, fejlernæret og fået et kuld hvalpe. Derudover har hun C/D hofter og blevet opereret for patella luxsation, da hun var 6 år.
    Hun er heldigvis stadig frisk og rask, får ikke medicin og halter heller ikke. Hun er med på gå ture på +/- en time uden problemer, hvor hun selv løber rundt og er glad. Hun halter heller ikke efterfølgende eller har problemer med at rejse sig.

    I forhold til Asti(australsk Kelpie) har jeg slet ikke undersøgt, hvor gamle hundene på hendes stamtavle er blevet. Det vil så også være svært, da alle, på nær 4, er fra andre lande end Danmark. Men racen har generelt en god sundhed, hvilket har haft afgørende betydning for valg af race og de bliver oftest 13-20 år gammel, hvilket er fint for mig.

    På en gå tur fornylig mødte jeg en dame og hendes hund. Hun stoppede op og ville gerne snakke lidt. Da hendes Golden retriever mest af alt lignede en, som var mere død en levende, både pga den måde den slæbe sig af sted på(hang bagefter kvinden i snoren), manglede glæde og gnist i øjnene, spurgte jeg hvor gammel den var.
    Kvinden svarede at "den var gammel, den var lige blevet 7 år". Jeg var ved at falde bagover i chok og forundring, for jeg havde ærligtalt forventet, at hun ville have svaret 13 år eller deromkring. Jeg skyndte mig videre, jeg ville ikke til at fortælle hende, at den hund som var rendt i forvejen og som gik hyggede sig et godt stykke fra os, var en hund på 13 år. Når hun betragtede sin egen 7 årige hund som gammel. Så var Mille jo næsten et levn fra fortiden med hendes 13 år.


  • #30   23. mar 2018 Jeg lavede en kommentar i tråden om reklamation på en rottweiler uden tavle, at man med en DKK tavle bla. kan se levealderen på anerne.

    Grunden til at jeg skrev netop det i den tråd er, at det for nogle racer er relevant at vide. Racer der døjer med kræft, hjerteproblemer og ledproblemer kan man med fordel undersøge, og at få en ledetråd for om linjerne er ramt.

    Ellers er jeg enig med flertallet - hellere en hund der lever fuldt ud i 10 år, end en der er tudsegammel med uden livskvalitet.


  • #31   23. mar 2018 A med - jeg er ikke medlem af Dkk længere, men da jeg var, tjekkede jeg levealderen for Yorkshire Terriere.
    De blev meget gamle, ja faktisk var det meget sjældent, at de overhovedet døde.
    Eller også "glemte" ejerene at "melde" dem døde smiley
    Men det er da super, hvis man kan bruge hundeweb til at se alder på de enkelte racer og linier.


  • #32   23. mar 2018 A med: Jeg vil gerne vide hvordan man kan tjekke levealder med hundeweb, rigtig mange hunde bliver, som inge r skriver, ikke meldt døde.

  • #33   23. mar 2018 Vores race er stadig så ung, nogen og 50 år, at levealder ikke rigtig er helt præcis.
    Vores første eurasier døde sidste år, 8 år og 9 mdr gammel pga cancer.
    Jeg synes det var ALT for tidligt! Jeg havde naivt troet at hun selvfølgelig blev 10 år.
    Men nu er livet jo en noget uforudsigelig størrelse.


  • #36   23. mar 2018 Akita'en har en overraskende høj levealder taget i betragtning at det er en stor hund
    14 år er ikke unormalt for en Akita.

    Keiko bliver 7 til sommer. gamle dreng.
    jeg forventer ikke han bliver 14 år, men jeg er glad så længe jeg har ham, og så længe hans liv stadig er værdigt for ham


    profilbillede
  • #37   23. mar 2018 Roooooliiiiig, der ER faktisk opdrættere og ejere som melder hundene døde på hundeweb. Jeg tjekker også opdrætters egen hjemmeside, og inden for den race jeg kigger på, står det som regel kuld for kuld, hvad der er værd at vide om den enkelte hund (sundhedsresultater, prøver, dødsårsag). Og så er der jo google til at tjekke resten - og for mit vedkommende, working-dog.

    Og ellers er der den helt vanvittige metode: man spørger simpelthen smiley


  • #39   23. mar 2018 Levetid er væsentlig for mig både som ejer og som opdrætter.

    Jeg synes også, det er væsentligt, at de ikke bare eksisterer de sidste år, men stadig har livskvalitet, og det kan måske være lidt svært at finde ud af, når man undersøger hundene bag i stamtavlen, og man måske ikke har anden oplysning end lige hvor gamle, de er blevet. Hvis ikke man kender hundene i virkeligheden, så kan det være svært at vide, hvor godt de holdt sig, og specielt selvfølgelig hvis der er mange udenlandske hunde bag ved.

    Da jeg købte min første pyr, var min tanke, at alt over 10 år var en foræring for en så stor hund, men de fleste af mine er blevet ældre, og i dag synes jeg, at 10 år er alt for tidligt at miste dem.
    Spørgsmålet kommer lidt tæt på for mig i øjeblikket, fordi Celtia på 11 er på vej ned ad bakke. Hendes mor blev 13, det gør Celtia næppe. Hendes far blev så kun 9, så pt. ligger hun midt i mellem dem.
    Jeg har ikke noget problem med at give smertestillende til en gammel hund, og jeg har ikke noget problem med at de bliver langsommere og ikke kan så meget som tidligere, men de skal have lyst til livet stadig, være med hvor det foregår. Celtia kan ikke gå lange ture mere, men hun kan sagtens nyde kortere ture, specielt hvis jeg kører i hundeskov med hende, hvor hun kan være løs og nyde turen i sit eget tempo. Hun vil gerne lege med de andre hunde, og nej, hun kan ikke følge med når de andre løber til, men hun er med så godt hun kan, og ser ud til at more sig med det.
    Hun sover ikke sin tid væk, men deltager i alt hvad der foregår her, og så længe hun er på det niveau, så får hun lov at leve. Men det er en periode i øjeblikket, hvor det er svært ikke at gå og bekymre sig for, hvor længe hun har igen og hvornår, det er på tide at sige stop.

    Det er Celtia i legebukket forrest i billedet, et af de sidste billeder der er taget af hende. Man kan selvfølgelig ikke se på det billede, hvordan hun ser ud, men jeg er glad for billedet, for man kan se, at hun stadig har godt humør og lyst til at være med.


    profilbillede
  • #40   26. mar 2018 Jeg vil helst have at mine hunde bliver gamle, og kan leve et godt og aktivt liv til det sidste, så ja, jeg kigger også på racens gennemsnitlige levealder.

  • #41   26. mar 2018 A med - DU kan sikkert godt finde ud af, at hvor gamle hundene er blevet i den race og de linier, du er interesseret i!
    Men ikke kun ved hjælp af hundeweb.
    Det er nok lidt af en overdrivelse smiley



  • #43   26. mar 2018 Nej, hundeweb er ikke et magisk sted. Man kan heller ikke være sikker på sundhedsoplysninger. Mange hunde for-testes for diverse sygdomme, og er resultatet dårligt, undlader man at registrere det, for det ser jo skidt ud for racen med dårlige resultater. Og så er det jo heller ikke alle sygdomme der registreres på hundeweb.

    Nu var det i en tråd om en blandingshund, der næppe lever til den er et år fordi den har dårlige hofter. Jeg skrev at noget af det man får når man køber en hund med tavle, er muligheden for at tjekke sygdomme og levealder hos anerne. Jeg skriver sådan set ikke noget om hundeweb. Som sagt kan man undersøge andre steder, og man kan SPØRGE sælger. Det får man næppe noget ud af ved en blandingshund.



Kommentér på:
Levealder hos vores hunde

Annonce