{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.339 visninger | Oprettet:

Sterilisation - Senior {{forumTopicSubject}}

Jeg har evigt været modstander af sterilisation - som udgangspunkt. Men det har også været planlagt at det skulle tage op til overvejelse igen nu her hvor hun er blevet 7 år.

Jer med intakte tæver, holder i fast i at de skal være intakte? Og hvordan er man god til at komme i forkøbet på livmoderhalsbetændelse.
Udover åbenlyse sygdoms symptomer, gør i så noget?

Giv gerne lyd og tanker også hvis i har steriliseret i en sen alder.

Min tanke går naturligvis på at skulle uheldet være ude, så kan en narkose være problematisk hvis hunden har en høj alder.

Jeg har en fornemmelse af at Sallys stofskifte er gået lidt på pension og har ændret sig en smule. Hun får 20g mindre foder om dagen for at holde en fin figur. Det er ca 15% fra af hendes normal indtag.
Men om jeg bare er for rundhåndet med olie og alt det andet i dagligdagen, eller om det er pga mindre motion her i vinter halvåret ved jeg ikke. Løb og leg er stadig en del af hverdagen, men hun svømmer jo ikke dagligt som i forår-sommer-efteråret. Hun havde taget 3-4 kg på henover julen smiley og smed det ikke før jeg skar ind til benet med foderet.

Hun er naturligvis stadig fuld af krudt og 100% problemfri.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisation - Senior
  • #1   16. mar 2018 Jeg går selv i samme tanker lige i øjeblikket.
    10 årige mynte ( imorgen) skal have en tandrensning og jeg overvejer at få taget motoren ud samtidig.. Men jeg frygter pelsen bliver et helvede.. Og der er bare ingen der kan give info om hvordan racen påvirkes. For de fleste holder deres gamle avlstæver intakte og kælehundene er steriliseret som unghunde og aldrig haft en lang naturlig pels.
    Men jo egentlig synes jeg godt man kan forsvare at pille en motor ud forebyggende på en ældre tæve.
    25% af svenske intakte tæver ryger under kniven for akut livmoderbetændelse.
    Man har analyseret dataen ud fra alm. racer og alder. Små racer rammes typisk senere end større racer

• #4   16. mar 2018 Jeg har fået adskillige tæver steriliseret, de fleste som følge af livmoderbetændelse. En af dem Izoure, var 10 år på det tidspunkt, og hun var mere påvirket af bedøvelsen og operationen end de andre og yngre hunde, havde været.

Hun var længere om at komme på benene og havde problemer de første dage, men da hun først var kommet sig, blev hun frisk og legesyg. Meget mere end hun havde været i perioden op til operationen. Hun levede knap 3 år efterfølgende og fik en enorm pels, men hun blev aldrig tyk.

PT har jeg Peia, der er 8 år og intakt. Det har jeg ikke tænkt mig at ændre på, med mindre der kommer symptomer på problemer. I hvert fald har jeg ingen planer om det i øjeblikket, man kan jo ændre mening.

Jeg har omvendt sagt farvel til en 13 årig tæve, der fik en lukket livmoderbetændelse. Det gik så hurtigt til sidst, og vi snakker et par timer, fra hun virkede almindelig til hun var virkelig dårlig. De andre jeg har haft med livmoderbetændelse, er slet ikke gået hurtigt på samme måde, de fleste har så også været åbne livmoderbetændelser. Men man skal vide, at det kan gå hurtigt, og symptomerne jeg har set, har været lidt forskellige.

• #5   16. mar 2018 Jeg holder mine intakte så længe der er ikke er noget galt. Racen har utroligt mange bivirkninger ved kastration.

• #6   16. mar 2018 Altså du kender min mening og holdning og jeg ville bare se at få det gjort. Hellere nu hvor hun er sund og rask end senere hvor hun måske er gammel og svag.

• #7   16. mar 2018 Vi planlægger Ziva ml. 2. og 3. løbetid

• #10   16. mar 2018 Altså det er der da nok nogen der gør, men mine 2 og mine forældres ene, har ikke smiley

• #13   16. mar 2018 Jeg havde samme overvejelser for et par år siden, da jeg havde ældre tæver.
    Da jeg læste, at det er omkring 5% af alle tæver der får livmoderbetændelse, kom jeg frem til, at det var ude af proportioner at operere på et par friske tæver for at undgå en sygdom der rammer en ud af 20. De fik aldrig livmoderbetændelse, den ene døde af alderdom og dårligt hjerte 13½ år gammen og den anden fik kræft da hun var 10.

Havde mine tæver haft andre problemer med løbetiden, havde jeg sikkert gjort det.

• #14   16. mar 2018 Randi - Tallet er højere, nærmere 25 % smiley
    Havde Sally haft problemer i form af løbetid eller hormoner, så havde jeg kraftigere overvejet det. Men hendes Løbetid er helt problemfrie, og kan nærmest stille et ur efter det. Mere end alm horny, men ellers ingen adfærds ændring. Bløder som hun skal og skifter perioder som hun skal.

• #15   16. mar 2018 Min Diana skal steriliseres, når jeg har råd. Hun er 7 år og har de sidste 4 løbetider haft falsk drægtighed efterfølgende, nu tør jeg ikke vente mere.

• #16   16. mar 2018 Personligt fik jeg mine tæver steriliseret som 4årige præcis for at undgå livmoderbetændelse plus at narkosen skulle blive et problem hvis uheldet var ude når de blev gamle - et ekstra plus var at jeg ikk længere skulle bøvle med løbetid.. Mine tog ikk et eneste gram ekstra på af det og jeg fortrød det aldrig selvom den ene som 10årig blev inkontinent - hun fik bare en pille dagligt også var problemet løst.. hellere det end at miste hunden pga livmoderbetændelse eller pga narkosen!

Deres pels ændrede sig ikke - men det var også begge franske bulldogs med kort pels jo..

• #18   16. mar 2018 I sådan nogle ting som disse bliver jeg Så jaloux på jer med mere populære racer. I ved i det mindste hvad i skal forvente hvis i gør dit og dat smiley

• #19   16. mar 2018 Jeg tror, det er typen af pels, der afgør om, hundene ender med en problematisk pels. Det er jo underulden, der går amok, så hvis hunden i forvejen har meget underuld, som f.eks. mange spidshunde har, så bliver det let voldsomt i forbindelse med sterilisation.

Pyreneere får også ændret og ofte besværlig pels af at blive neutraliseret. Jeg har som tidligere nævnt fået en del tæver steriliseret, og der er ikke en, der ikke har ændret pels, men ikke alle har trods alt fået lige voldsom pels. Nogle har også haft en pæn pels som steriliseret, men alle har fået en pels, der kræver mere arbejde.

Jeg har set nogle forfærdelig grimme og besværlige pelse på neutraliserede pyreneere. Der er jeg sluppet heldigere, de fleste af mine kan/har kunne holdes pæne i pelsen.

• #20   16. mar 2018 Coco blev steriliseret da hun var 3,5, pga rod i cyklus, hormonpåvirkning og korte intervaller.
    Udover at hun mistede lidt spunk har der kun været gode ting ved det.
    Og hun har ikke ændret pels og hun er ikke blevet tyk. Får det samme at spise som mine forældres intakte tæve.

Jeg ville uanset have fået det gjort, når hun blev 7-8+ idet risikoen for livmoderbetændelse jo stiger med alderen.

• #21   16. mar 2018 I følge netdyredoktor er det 5 %, jeg har ikke ved 20 sekunders googling kunne finde andre tal smiley
    https://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/l/livmoderbetaendelse/

• #25   17. mar 2018 Vi står med lidt det samme dilemma.
    Bels har indtil nu været stærkt påvirket af hormoner i forbindelsen med løbetid.
    Hun bliver falsk drægtig og er kun helt sig selv i 2 ud af 6 måneder i en cyklus.

Nu har hun fået hvalpen, så vi skal lige se om det har forandret noget.

Schæfertæverspels har tendens til at blive lidt fedtet og gammel-hundagtig ved kastration. Og så kan underulden gå amok i mængder.

• #27   17. mar 2018 Men ville folk også gøre det hvis der var ukendt pelsrisiko på en pelsplejekrævende hund og som har fast stabil cyklus 1 gang årligt hun ikke påvirkes af overhovedet?
    Oh jeg er fandme i tvivl..,

• #34   17. mar 2018 Jeg er røv ligeglad med pelsen, det er sku det mindste problem.
    Hellere grim pels end en død hund.

• #35   17. mar 2018 Jeg ville trække den med forebyggende sterilisation, hvis tæven har fornuftig cyklus og er meget pelsplejekrævende.

Det handler også om hundens livskvalitet.

Isabelle, jeg håber virkelig ikke at det bliver værre.. det ser vi om kort tid. Indtil videre ser det ok ud, hun er ikke så nedstemt som hun plejer mellem løbetid og falsk drægtighed.

• #36   17. mar 2018 Grim pels er ikke min bekymring. Min bekymring går på om pelsen vil forandre sig så den ikke fysisk kan holdes sundhedsmæssigt ordentlig med en ugentlig børstning. For jeg ved det er mit maks i hverdagen.

• #38   17. mar 2018 Det er da ærgerligt, hvis ens hund får en grim pels, men det er nu ikke det store problem, som skal være afgørende.
    Nej, problemet er for de hunde, der får en så besværlig pels, at pelsplejen begynder at influere på livskvalitet. Specielt ældre hunde kan godt være noget ømskindede, når det drejer sig om at få børstede filtre ud, og filtre kan komme rigtig hurtigt i en dårlig kastrationspels.

• #39   17. mar 2018 Nu har min Diana aldrig haft ret meget pels, snarere tværtimod. Så måske kan jeg være heldig endelig at hun får noget. Det jeg er ked af, det er at hun de sidste 4 gange har lagt mælk ned, er svulmet op og sidste gang troede jeg faktisk hun var med hvalpe (pga parring) men ved skanning var hun tom, og efterfølgende fik hun feber...
    Jeg tør simpelthen ikke tage chancen mere. Hun er lige blevet færdig med løbetid i slut februar, og nu har hun igen lagt mælk ned...suk.

• #40   17. mar 2018 Du bliver glad for at se forskellen når hun er steriliseret smiley

• #42   17. mar 2018 For mig er det ikke så sort/hvidt Ester bliver 6 år til maj og jeg holder skarpt øje med hende, hendes løbetider og generelle tilstand ift hormoner mv. Ser jeg den mindste forandring, så bliver hun steriliseret. Men det er samtidig ikke et indgreb jeg bare vil udføre per automatik på min hund. Jeg synes indgrebet er stort og jeg synes heller ikke altid der bliver talt nok om de bivirkninger der kan være, feks inkontinens.

• #45   17. mar 2018 Diana for en del år siden, hvor mange andre har 3 x så meget.
    Dette er det mest vilde pels hun får..Det kan ikke blive længere eller kraftigere.

profilbillede
  • #46   17. mar 2018 Min bror har mistet 2 hunde og en var på vippen, grundet livmoderbetændelse........ Og som Maj-Britt skriver, så havde Juice det også da hun blev steriliseret, uden at Maj-Britt havde opdaget noget. Det ville være min skræk.......

• #50   18. mar 2018 Nicole, pelsen har jo en funktion, både varmeisolerende og kølende. Kan du forestille dig Bella klippet skaldet? smiley

Bella har nu ingen nævneværdige problemer med pelsen, selvom hun er steriliseret. Hun filtrer lidt på undersiden, men det ville hun nok gøre selvom hun var intakt. Hun er jo temmelig langpelset, så filter er uundgåeligt med hende. Men generelt har hun en flot pels.

profilbillede
  • #56   18. mar 2018 Jeg har kendskab til en del, der har klippet/barberet neutraliserede pyreneere ned, fordi de havde så store problemer med at holde pelsen.
    Det er tudegrimt til sådan en type hund og pels, men så godt som alle jeg kender eller har hørt om har været så begejstret på deres hundes vegne, at de fremover har fået den klippet hver forår, så den kunne være uden den store uldpels i sommerperioden.
    Den almindelige oplevelser er, at hundene i den grad liver op af det. Det kan godt være, at den dobbelt fældepels skal fungere som både varmende om vinteren og kølende om sommeren, men den del med det kølende bliver ødelagt, hvis ikke hunden fælder ordentlig ned om sommeren.

• #58   18. mar 2018 Ja, jeg klippede Izoure ned af det ene bagben i forb. med livmoderbetændelse. Hun var smurt ind i udflåd og jeg ville ikke vaske en ny opereret hund. Hun satte selvfølgelig en stor kastratpels, men satte også tydeligt mere pels, der hvor hun var klippet. Det var så tydeligt, at når man så hende bagfra et år senere, var der tydeligt mere pels på den side.

Det blev så ikke ved, efter næste fældning blev pelsen ens igen. Men jeg tror mange bliver ved med at klippe, når først de er begyndt, så det ikke bliver noget problem.

Efter et kuld hvalpe taber tæverne også hele pelsen, og min oplevelser er også, at første pels efter et kuld normalt er stor, også større end normalt for tæven.

• #61   18. mar 2018 Det er ikke alle hunde, der får vild pels hverken efter hvalpe eller barbering.
    Diana har prøvet begge dele, hendes pels er stadig som den var, da hun var 1 år.

• #62   18. mar 2018 Ejer, nej men vores hunde har jo også ret forskellig pelstyper.

Mine hunde får ikke vild pels a la kastrat pels efter hvalpe, men de fleste har sat en større pels end før de fik hvalpe.

• #63   18. mar 2018 Nicole:
    Jo man kan jo bare kronrage en 10 årig hund der aldrig i sit liv har været uden pels før. Det vil jo være en helt ny verdensoplevelse for sådan en hund. Noget man ikke aner hvordan hunden vil reagerer på. Hele følesansen og rumopfattelsen bliver ny.

Og skulle jeg ende i den situation at motoren tages ud enten forebyggende - hvis jeg ender på den løsning eller pga. Sygdom en gang i fremtiden og pelsen så går amok. Så ja det er det jo det man må gøre. For alternativet med en vanskelig pels der ikke kan holdes er ikke i orden. Det er i mine øjne ikke en god løsning med barbering, men den eneste løsning.

Problemet er man ikke ved hvor stort problemet evt. Kan blive.
    Min race har intet eller meget lidt underuld. Men det betyder ikke hårsækkene ikke har underuld på menuen så at sige. Cellerne kan sagtens producerer det hvis de provokeres til det. Dette kan feks ske ved at man roder i hundens hormonproduktion ved neutralisering. Nogle sætter også igang ved klipning fordi hårsækkene så netop får besked fra kroppen om at få gang i noget pelsproduktion.
    Hvis dette sker i en hund hvor dækhårene ikke længere er stride og blanke som i en naturlig vildtype pels, så har man nu uld der gror ud indefra ind i en blød og let dækpels. Du laver simpelthen en måtte af filter indefra.

Og ja så kan man enten kæmpe med at følge med og rede ud. Eller man kan barberer i bund. For min hunds vedkommende ville jeg synes det var træls at skulle til feks at bruge tøj på hunden i hverdagen. Noget vi nu kun bruger ved særtilfælde.
    Der ud over kan jeg godt lide min hund er langhåret som racen er. Det er selvfølgelig noget om smag. Og så hygger vi os ind i mellem med udstillinger som jo ville være pase i kort pels..
    Og du løser jo heller ikke problemet. Du vil stadig konstant skulle være over pelsen med børstning for at holde den nu ultrakorte pels filtfri.

Jeg håber det besvarede dit spørgsmål og viser nogle af de tanker man gør sig smiley

• #65   18. mar 2018 Nicole - men 2 cm er jo stadig 2 cm for meget hvis filten kommer indefra. Det er jo netop det man frygter at stå med hvis hunden pludselig sætter underuld. Underulden gror indefra og ud og filtre i dækpelsen fordi dækpelsen er blød. Så om du klipper i 2 cm eller lader hunden stå i 15 cm pels er ligegyldigt. Filten ligger inde ved huden og laver en måtte. Det er ikke de yderste 13 cm der har problemer.
    Så som jeg skriver oven for - eller prøver i hvert fald - så er eneste løsning på problemet ( hvis problemet kommer efter en evt. Sterilisering) at kronrage hunden.. Og så børst og børst og børst.

• #67   18. mar 2018 Gg det kommer da an på beskaffenhede af de 2 cm kontra de 15 cm.
    Lettere og hurtigere tør jeg ikke sige noget om. Har kun erfaring fra de lange pelse. ( og lad mig sige det sådan at der hvor Asger var barberet efter operation måske nok var kort men hold kæft det lår kunne tage halvdelen af børstetiden) Men stadig du ricikerer en pels der ikke kan holdes ordentligt.
    Mynte tar pt 25-35 min hver 2. Uge.
    Hvis det er længere tid siden sidste vask så hver uge.
    Begynder hun at sætte underuld så er det fuldstændigt lige meget om børstningen hver dag tar 10 eller 20 min. Eller 1,5 time. Jeg kommer ikke til at børste dagligt så barbering er tilbage. Og Pelsen og dens funktion ødelægges.

Beklager Ts at tråden gik over i pelspleje. smiley

• #69   18. mar 2018 Ida, nej og det er vel netop der, der kan blive problemer. Hunden skal jo fælde naturligt og helst om foråret, for at man kan fjerne underulden, så pelsen er optimal om sommeren.

Det sker vel også naturligt for de fleste hunde, men netop neutralisering kan altså lave rod i det.

Men teksten er formentlig møntet på dem, der ikke sørger for at få børstet deres hunde ordentligt i fældetiden. Hvem har ikke set en hund i fældning, hvor underulden har sluppet huden men ikke er børstet af, så den sidder som store filterklumper i dækhårene ?

• #72   18. mar 2018 Det forekommer mig meget mystisk at hunde, der ikke normalt producerer underuld --> og dermed slet ingen har, formoder jeg, pludselig skulle begynde at producere underuld pga en hormonændring.

Det svarer lidt til at man skulle kunne udvikle en ekstra negl eller måske endda finger, ikke? For hvis hunden ikke har anlæg for underuld, så kan den vel ikke pludselig få det?

• #73   18. mar 2018 Nogen af mine smider underulden mere effektivt end andre, men de fleste af dem har da tidspunkter, hvor der ikke er særlig meget.

• #74   18. mar 2018 For mig kommer livskvaliteten først (som den jo, når det kommer til stykket, nok gør for os alle ...),

Derfor vil det være individuelt hvorvidt mine hunde vil blive neutraliseret. Som udgangspunkt er jeg for neutralisering af tæver, når de er udvoksede ... Men det er svært, for der er forskning, der bestemt ikke taler for dette.
    Jeg tror måske det er fordi det for mig er en selvfølge, når det kommer til mine katte, og bare giver mening også, når det kommer til tæver ...

Der er flere hensyn, sygdomme vs. livskvalitet ... At skulle leve med en bivirkning til sterilisationen, som svært forringer hundes livskvalitet, er ikke noget jeg vil kunne forsvare. Jeg har absolut ingen erfaring med trimmeracer og de fleste andre hundes pels, så det er en øjenåbner, for selvf. kan det påvirke deres livskvalitet væsenligt, hvis deres pels bliver så svært påvirket.
    Så hellere risikoen for, at hunden dør af livmoderbetændelse/kræft, men har et godt kortere liv, end alternativet, at den skal rende rundt med svært forringet livskvalitet, i mange år.

Indtil videre har jeg valgt at neutralisere ... fordelene for Kia har været meget større end ulemperne ...

Hendes pels er påvirket, næsten konstant fældning, og derfor også børstning af underuld ... hun er lettere urininkontinent i specielle situationer ... kommet med alderen, KAN skyldes sterilisationen, gør det ikke nødvendigvis, og kan reguleres med medicin (Incurin), konstant sult ...

Til gengæld er hendes livskvalitet derudover stærkt forbedret og hun er i live (hun havde de første 2 mælkekirtelknuder, som hun fik fjernet i forbindelse med neutralisering). Hun er meget mere harmonisk i energiniveau, mindre stress, er en lallende glad babyvapper, der bestemt ikke ligner sin alder i hverken krop eller sind ... Hendes allergi blev væsentligt nemmere at styre, da hormonerne ikke længere påvirkede hendes immunforsvar negativt, ingen falsk drægtighed længere (hun var dog kun berørt i mildere grad, da hun stadig kunne afledes, stadig spiste, sov og legede, hvis jeg bare passede "hvalpene" imens) ...

Kia er nu i en alder, hvor jeg så småt er ved at overveje, hvad min næste hund skal være for en ... og denne tråd har helt sikkert fået mig til at genoverveje nogle racer, i forhold til pelspleje, og konsekvens hvis hunden skal neutraliseres etc. Den havde jeg slet ikke tænkt med.

• #75   18. mar 2018 A-S, jeg siger bare, min krop var ved at udvikle en ekstra finger for et par år siden smiley Men jeg er så ikke steriliseret...

• #76   19. mar 2018 Hehe, A, you be like..

profilbillede
  • #78   19. mar 2018 Det var en billig sterilisation - i Randers ligger det på omkring 5000kr for en op til 15kgs hund..

• #81   19. mar 2018 Damn det er billigt - hvor i landet er det?

• #82   19. mar 2018 Jeg betalte ca. 5200 for Sunshines sterilisation i efteråret 16, incl. blodprøveundersøgelse inden narkose. Hun havde på det tidspunkt begyndende livmoderbetændelse, men den var åben og det var ikke en akut operation.

Omkring 12.000 kr, det lyder som om, det er uden for alm. åbningstid.

• #84   19. mar 2018 Det var da godt nok noget af en forskel.

Men hvad så med sådan en som Juice, hvor I ikke vidste, at hun havde livmoderbetændelse ? Måtte I så betale 3 gange så meget, som I havde forventet ? eller gik det stadig som den alm. sterilisation, I formentlig havde bestilt ?

• #85   19. mar 2018 Coco (8kg) kostede 2495,- på KU LIFE i vinteren 2016. Ikke akut.

• #86   19. mar 2018 Jeg gav 4500 for 7 år siden.
    Ikke akut, men de måtte åbne hende igen da hun egentlig var lagt til opvågning.

• #88   20. mar 2018 I Trine ved Århus kan man ved en dyrlæge få min hund steriliseret for sølle 2500 ca (11kg men går under 10-20kg).. DET er billigt

• #90   20. mar 2018 Maj-Britt, ja det var så en god dag at have forsikring.

Men ok, hvad enten I havde bestilt alm sterilisation eller ej, ville I jo være rendt ind i operation for livmoderbetændelse på et eller andet tidspunkt, og det kunne have været en søndag, og så havde det været endnu værre.

• #91   21. mar 2018 Det er en spændende diskussion både i relation til unge og gamle hunde. Jeg ved ikke helt, hvad jeg selv ville vælge, da min egen tæve var steriliseret, da jeg fik hende. Men en hund uden de store problemer ifbm cyklus ville jeg måske lade forblive intakt. Dog er livmoderbetændelse en alvorlig tilstand og det er altså relativt hyppigt forekommende for ældre, intakte tæver - i hvert fald mere end 5 % som en af de andre debattører henviser til. Og det sker i øvrigt altid en søndag, hvor du er i Lalandia eller til mormors 70 års fødselsdag smiley
    Jeg har faktisk netop skrevet et blogindlæg omkring fordele og ulemper om sterilisation set fra en dyrlæges vinkel, kan jo være I kan hente lidt inspiration her http://straytalk.dk/skal-jeg-sterilisere-min-hund/

• #92   21. mar 2018 Mange gode svar. Min eneste frygt er livmoderbetændelse, og at risikoen nok stiger i takt med alderen. Og jeg føler for at Sally bliver gammel pige smiley Men jeg er også stor tilhænger af at sige farvel et par måneder for tidligt end 1 uge for sent. Så for alt i verden undgik jeg gerne pludselig sygdom.
    Risikoen for kræft i mælkekirtlerne kan jeg leve med, det kan opdages, behandles og i værste tilfælde kan man nå at sige farvel på en human måde.

De eneste humørsvingninger Sally har er at være uhyr stang L*derlig under højløb og lidt ekstra glad og ligger. Nårh ja, har lidt horny underlivs kramper derhjemme smiley . Før og efter er der ingen ting. Fuldstændig den samme "skrid stodder hanhund" Sally.

Hun døjer ikke med falsk drægtighed.

Svineriet med blod er minimalt og fylder ikke noget herhjemme.

Jeg er stadig mest på at lade hende forblive intakt smiley

Her et yndigt billede af slut'en smiley Der kramper og skubber hale bare duften og synet af en hanhund smiley

profilbillede
  • #93   21. mar 2018 Host hund og ejer host ..

• #95   21. mar 2018 Enig.
    Det er SÅ lumsk.
    Så mine er steriliseret.

• #97   21. mar 2018 Ja det forstår jeg godt!
    Det giver en hel anden ro.
    Og mange ældre tæver rammes altså.

• #100   21. mar 2018 Jeg oplevede kun at Zenta fik en længere lunte.
    I stedet for at rende og spille en fandens karl, så faldt hun ligesom lidt til ro med sig selv.
    Og så er hun som 11 årig, stadig på speed smiley

• #101   21. mar 2018 Jeg har oplevet mindre drift til træning. Men i dagligdagen er hun gladere og det er trods alt den, der fylder mest, så ingen fortrydelser, selvom jeg er ret ærgret over at spunken forsvandt..

• #103   21. mar 2018 Det gjorde den her smiley

• #104   21. mar 2018 Også her.

• #106   22. mar 2018 10 dage

• #108   22. mar 2018 Mine har nu godt måtte løbe frit efter 10 dage. Det jeg har været mest forsigtig med, har været voldsomme tumlelege.

• #110   22. mar 2018 Nej det er fint.

• #111   22. mar 2018 Mine tøser blev steriliseret ved hjælp af kikkert..... De var klar efter et par dage. De var ikke syet., men clipset.

• #112   22. mar 2018 Sys at ha hørt de heler ret hurtigt indvendigt...

• #113   22. mar 2018 Det gør de også.
    For efter 10 dage tages sting jo.
    Jeg ville holde hunden i ro i de 10 dage, ikke noget spurten rundt og hoppen op og ned.

• #115   22. mar 2018 Hos dyrlægerne hedder det 10 dages ro.
    Ihvertfald hos min og det ville jeg følge.

Kommentér på:
Sterilisation - Senior

Annonce