Sterilisation - Senior {{forumTopicSubject}}
Jeg har evigt været modstander af sterilisation - som udgangspunkt. Men det har også været planlagt at det skulle tage op til overvejelse igen nu her hvor hun er blevet 7 år.
Jer med intakte tæver, holder i fast i at de skal være intakte? Og hvordan er man god til at komme i forkøbet på livmoderhalsbetændelse.
Udover åbenlyse sygdoms symptomer, gør i så noget?
Giv gerne lyd og tanker også hvis i har steriliseret i en sen alder.
Min tanke går naturligvis på at skulle uheldet være ude, så kan en narkose være problematisk hvis hunden har en høj alder.
Jeg har en fornemmelse af at Sallys stofskifte er gået lidt på pension og har ændret sig en smule. Hun får 20g mindre foder om dagen for at holde en fin figur. Det er ca 15% fra af hendes normal indtag.
Men om jeg bare er for rundhåndet med olie og alt det andet i dagligdagen, eller om det er pga mindre motion her i vinter halvåret ved jeg ikke. Løb og leg er stadig en del af hverdagen, men hun svømmer jo ikke dagligt som i forår-sommer-efteråret. Hun havde taget 3-4 kg på henover julen og smed det ikke før jeg skar ind til benet med foderet.
Hun er naturligvis stadig fuld af krudt og 100% problemfri.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
10 årige mynte ( imorgen) skal have en tandrensning og jeg overvejer at få taget motoren ud samtidig.. Men jeg frygter pelsen bliver et helvede.. Og der er bare ingen der kan give info om hvordan racen påvirkes. For de fleste holder deres gamle avlstæver intakte og kælehundene er steriliseret som unghunde og aldrig haft en lang naturlig pels.
Men jo egentlig synes jeg godt man kan forsvare at pille en motor ud forebyggende på en ældre tæve.
25% af svenske intakte tæver ryger under kniven for akut livmoderbetændelse.
Man har analyseret dataen ud fra alm. racer og alder. Små racer rammes typisk senere end større racer
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Hun var længere om at komme på benene og havde problemer de første dage, men da hun først var kommet sig, blev hun frisk og legesyg. Meget mere end hun havde været i perioden op til operationen. Hun levede knap 3 år efterfølgende og fik en enorm pels, men hun blev aldrig tyk.
PT har jeg Peia, der er 8 år og intakt. Det har jeg ikke tænkt mig at ændre på, med mindre der kommer symptomer på problemer. I hvert fald har jeg ingen planer om det i øjeblikket, man kan jo ændre mening.
Jeg har omvendt sagt farvel til en 13 årig tæve, der fik en lukket livmoderbetændelse. Det gik så hurtigt til sidst, og vi snakker et par timer, fra hun virkede almindelig til hun var virkelig dårlig. De andre jeg har haft med livmoderbetændelse, er slet ikke gået hurtigt på samme måde, de fleste har så også været åbne livmoderbetændelser. Men man skal vide, at det kan gå hurtigt, og symptomerne jeg har set, har været lidt forskellige.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.850
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.018
aug 2008
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Da jeg læste, at det er omkring 5% af alle tæver der får livmoderbetændelse, kom jeg frem til, at det var ude af proportioner at operere på et par friske tæver for at undgå en sygdom der rammer en ud af 20. De fik aldrig livmoderbetændelse, den ene døde af alderdom og dårligt hjerte 13½ år gammen og den anden fik kræft da hun var 10.
Havde mine tæver haft andre problemer med løbetiden, havde jeg sikkert gjort det.
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
Havde Sally haft problemer i form af løbetid eller hormoner, så havde jeg kraftigere overvejet det. Men hendes Løbetid er helt problemfrie, og kan nærmest stille et ur efter det. Mere end alm horny, men ellers ingen adfærds ændring. Bløder som hun skal og skifter perioder som hun skal.
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.368
Deres pels ændrede sig ikke - men det var også begge franske bulldogs med kort pels jo..
okt 2006
maj 2008
Pyreneere får også ændret og ofte besværlig pels af at blive neutraliseret. Jeg har som tidligere nævnt fået en del tæver steriliseret, og der er ikke en, der ikke har ændret pels, men ikke alle har trods alt fået lige voldsom pels. Nogle har også haft en pæn pels som steriliseret, men alle har fået en pels, der kræver mere arbejde.
Jeg har set nogle forfærdelig grimme og besværlige pelse på neutraliserede pyreneere. Der er jeg sluppet heldigere, de fleste af mine kan/har kunne holdes pæne i pelsen.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.958
Udover at hun mistede lidt spunk har der kun været gode ting ved det.
Og hun har ikke ændret pels og hun er ikke blevet tyk. Får det samme at spise som mine forældres intakte tæve.
Jeg ville uanset have fået det gjort, når hun blev 7-8+ idet risikoen for livmoderbetændelse jo stiger med alderen.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
https://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/l/livmoderbetaendelse/
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Bels har indtil nu været stærkt påvirket af hormoner i forbindelsen med løbetid.
Hun bliver falsk drægtig og er kun helt sig selv i 2 ud af 6 måneder i en cyklus.
Nu har hun fået hvalpen, så vi skal lige se om det har forandret noget.
Schæfertæverspels har tendens til at blive lidt fedtet og gammel-hundagtig ved kastration. Og så kan underulden gå amok i mængder.
okt 2006
Oh jeg er fandme i tvivl..,
aug 2008
Hellere grim pels end en død hund.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det handler også om hundens livskvalitet.
Isabelle, jeg håber virkelig ikke at det bliver værre.. det ser vi om kort tid. Indtil videre ser det ok ud, hun er ikke så nedstemt som hun plejer mellem løbetid og falsk drægtighed.
okt 2006
maj 2008
Nej, problemet er for de hunde, der får en så besværlig pels, at pelsplejen begynder at influere på livskvalitet. Specielt ældre hunde kan godt være noget ømskindede, når det drejer sig om at få børstede filtre ud, og filtre kan komme rigtig hurtigt i en dårlig kastrationspels.
okt 2012
Jeg tør simpelthen ikke tage chancen mere. Hun er lige blevet færdig med løbetid i slut februar, og nu har hun igen lagt mælk ned...suk.
aug 2008
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.209
okt 2012
Dette er det mest vilde pels hun får..Det kan ikke blive længere eller kraftigere.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.238
Bella har nu ingen nævneværdige problemer med pelsen, selvom hun er steriliseret. Hun filtrer lidt på undersiden, men det ville hun nok gøre selvom hun var intakt. Hun er jo temmelig langpelset, så filter er uundgåeligt med hende. Men generelt har hun en flot pels.
maj 2008
Det er tudegrimt til sådan en type hund og pels, men så godt som alle jeg kender eller har hørt om har været så begejstret på deres hundes vegne, at de fremover har fået den klippet hver forår, så den kunne være uden den store uldpels i sommerperioden.
Den almindelige oplevelser er, at hundene i den grad liver op af det. Det kan godt være, at den dobbelt fældepels skal fungere som både varmende om vinteren og kølende om sommeren, men den del med det kølende bliver ødelagt, hvis ikke hunden fælder ordentlig ned om sommeren.
maj 2008
Det blev så ikke ved, efter næste fældning blev pelsen ens igen. Men jeg tror mange bliver ved med at klippe, når først de er begyndt, så det ikke bliver noget problem.
Efter et kuld hvalpe taber tæverne også hele pelsen, og min oplevelser er også, at første pels efter et kuld normalt er stor, også større end normalt for tæven.
okt 2012
Diana har prøvet begge dele, hendes pels er stadig som den var, da hun var 1 år.
maj 2008
Mine hunde får ikke vild pels a la kastrat pels efter hvalpe, men de fleste har sat en større pels end før de fik hvalpe.
okt 2006
Jo man kan jo bare kronrage en 10 årig hund der aldrig i sit liv har været uden pels før. Det vil jo være en helt ny verdensoplevelse for sådan en hund. Noget man ikke aner hvordan hunden vil reagerer på. Hele følesansen og rumopfattelsen bliver ny.
Og skulle jeg ende i den situation at motoren tages ud enten forebyggende - hvis jeg ender på den løsning eller pga. Sygdom en gang i fremtiden og pelsen så går amok. Så ja det er det jo det man må gøre. For alternativet med en vanskelig pels der ikke kan holdes er ikke i orden. Det er i mine øjne ikke en god løsning med barbering, men den eneste løsning.
Problemet er man ikke ved hvor stort problemet evt. Kan blive.
Min race har intet eller meget lidt underuld. Men det betyder ikke hårsækkene ikke har underuld på menuen så at sige. Cellerne kan sagtens producerer det hvis de provokeres til det. Dette kan feks ske ved at man roder i hundens hormonproduktion ved neutralisering. Nogle sætter også igang ved klipning fordi hårsækkene så netop får besked fra kroppen om at få gang i noget pelsproduktion.
Hvis dette sker i en hund hvor dækhårene ikke længere er stride og blanke som i en naturlig vildtype pels, så har man nu uld der gror ud indefra ind i en blød og let dækpels. Du laver simpelthen en måtte af filter indefra.
Og ja så kan man enten kæmpe med at følge med og rede ud. Eller man kan barberer i bund. For min hunds vedkommende ville jeg synes det var træls at skulle til feks at bruge tøj på hunden i hverdagen. Noget vi nu kun bruger ved særtilfælde.
Der ud over kan jeg godt lide min hund er langhåret som racen er. Det er selvfølgelig noget om smag. Og så hygger vi os ind i mellem med udstillinger som jo ville være pase i kort pels..
Og du løser jo heller ikke problemet. Du vil stadig konstant skulle være over pelsen med børstning for at holde den nu ultrakorte pels filtfri.
Jeg håber det besvarede dit spørgsmål og viser nogle af de tanker man gør sig
okt 2006
Så som jeg skriver oven for - eller prøver i hvert fald - så er eneste løsning på problemet ( hvis problemet kommer efter en evt. Sterilisering) at kronrage hunden.. Og så børst og børst og børst.
okt 2006
Lettere og hurtigere tør jeg ikke sige noget om. Har kun erfaring fra de lange pelse. ( og lad mig sige det sådan at der hvor Asger var barberet efter operation måske nok var kort men hold kæft det lår kunne tage halvdelen af børstetiden) Men stadig du ricikerer en pels der ikke kan holdes ordentligt.
Mynte tar pt 25-35 min hver 2. Uge.
Hvis det er længere tid siden sidste vask så hver uge.
Begynder hun at sætte underuld så er det fuldstændigt lige meget om børstningen hver dag tar 10 eller 20 min. Eller 1,5 time. Jeg kommer ikke til at børste dagligt så barbering er tilbage. Og Pelsen og dens funktion ødelægges.
Beklager Ts at tråden gik over i pelspleje.
maj 2008
Det sker vel også naturligt for de fleste hunde, men netop neutralisering kan altså lave rod i det.
Men teksten er formentlig møntet på dem, der ikke sørger for at få børstet deres hunde ordentligt i fældetiden. Hvem har ikke set en hund i fældning, hvor underulden har sluppet huden men ikke er børstet af, så den sidder som store filterklumper i dækhårene ?
jun 2011
Det svarer lidt til at man skulle kunne udvikle en ekstra negl eller måske endda finger, ikke? For hvis hunden ikke har anlæg for underuld, så kan den vel ikke pludselig få det?
maj 2008
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
Derfor vil det være individuelt hvorvidt mine hunde vil blive neutraliseret. Som udgangspunkt er jeg for neutralisering af tæver, når de er udvoksede ... Men det er svært, for der er forskning, der bestemt ikke taler for dette.
Jeg tror måske det er fordi det for mig er en selvfølge, når det kommer til mine katte, og bare giver mening også, når det kommer til tæver ...
Der er flere hensyn, sygdomme vs. livskvalitet ... At skulle leve med en bivirkning til sterilisationen, som svært forringer hundes livskvalitet, er ikke noget jeg vil kunne forsvare. Jeg har absolut ingen erfaring med trimmeracer og de fleste andre hundes pels, så det er en øjenåbner, for selvf. kan det påvirke deres livskvalitet væsenligt, hvis deres pels bliver så svært påvirket.
Så hellere risikoen for, at hunden dør af livmoderbetændelse/kræft, men har et godt kortere liv, end alternativet, at den skal rende rundt med svært forringet livskvalitet, i mange år.
Indtil videre har jeg valgt at neutralisere ... fordelene for Kia har været meget større end ulemperne ...
Hendes pels er påvirket, næsten konstant fældning, og derfor også børstning af underuld ... hun er lettere urininkontinent i specielle situationer ... kommet med alderen, KAN skyldes sterilisationen, gør det ikke nødvendigvis, og kan reguleres med medicin (Incurin), konstant sult ...
Til gengæld er hendes livskvalitet derudover stærkt forbedret og hun er i live (hun havde de første 2 mælkekirtelknuder, som hun fik fjernet i forbindelse med neutralisering). Hun er meget mere harmonisk i energiniveau, mindre stress, er en lallende glad babyvapper, der bestemt ikke ligner sin alder i hverken krop eller sind ... Hendes allergi blev væsentligt nemmere at styre, da hormonerne ikke længere påvirkede hendes immunforsvar negativt, ingen falsk drægtighed længere (hun var dog kun berørt i mildere grad, da hun stadig kunne afledes, stadig spiste, sov og legede, hvis jeg bare passede "hvalpene" imens) ...
Kia er nu i en alder, hvor jeg så småt er ved at overveje, hvad min næste hund skal være for en ... og denne tråd har helt sikkert fået mig til at genoverveje nogle racer, i forhold til pelspleje, og konsekvens hvis hunden skal neutraliseres etc. Den havde jeg slet ikke tænkt med.
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.238
jun 2011
mar 2007
mar 2007
maj 2008
Omkring 12.000 kr, det lyder som om, det er uden for alm. åbningstid.
maj 2008
Men hvad så med sådan en som Juice, hvor I ikke vidste, at hun havde livmoderbetændelse ? Måtte I så betale 3 gange så meget, som I havde forventet ? eller gik det stadig som den alm. sterilisation, I formentlig havde bestilt ?
jun 2011
aug 2008
Ikke akut, men de måtte åbne hende igen da hun egentlig var lagt til opvågning.
mar 2007
maj 2008
Men ok, hvad enten I havde bestilt alm sterilisation eller ej, ville I jo være rendt ind i operation for livmoderbetændelse på et eller andet tidspunkt, og det kunne have været en søndag, og så havde det været endnu værre.
okt 2016
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 16
Jeg har faktisk netop skrevet et blogindlæg omkring fordele og ulemper om sterilisation set fra en dyrlæges vinkel, kan jo være I kan hente lidt inspiration her http://straytalk.dk/skal-jeg-sterilisere-min-hund/
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
Risikoen for kræft i mælkekirtlerne kan jeg leve med, det kan opdages, behandles og i værste tilfælde kan man nå at sige farvel på en human måde.
De eneste humørsvingninger Sally har er at være uhyr stang L*derlig under højløb og lidt ekstra glad og ligger. Nårh ja, har lidt horny underlivs kramper derhjemme . Før og efter er der ingen ting. Fuldstændig den samme "skrid stodder hanhund" Sally.
Hun døjer ikke med falsk drægtighed.
Svineriet med blod er minimalt og fylder ikke noget herhjemme.
Jeg er stadig mest på at lade hende forblive intakt
Her et yndigt billede af slut'en Der kramper og skubber hale bare duften og synet af en hanhund
aug 2008
aug 2008
Det er SÅ lumsk.
Så mine er steriliseret.
aug 2008
Det giver en hel anden ro.
Og mange ældre tæver rammes altså.
aug 2008
I stedet for at rende og spille en fandens karl, så faldt hun ligesom lidt til ro med sig selv.
Og så er hun som 11 årig, stadig på speed
jun 2011
jun 2011
aug 2008
aug 2008
maj 2008
aug 2008
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
mar 2007
aug 2008
For efter 10 dage tages sting jo.
Jeg ville holde hunden i ro i de 10 dage, ikke noget spurten rundt og hoppen op og ned.
aug 2008
Ihvertfald hos min og det ville jeg følge.
Sterilisation - Senior