{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.142 visninger | Oprettet:

Operation for HD {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået en forespørgsel angående operation for HD.

Det drejer sig om en 8 årig schæfertæve, der for et par år siden blev røntgenfotograferet, og ejer fik at vide, at den havde HD, men ikke i hvilken grad. Hun ved heller ikke præcist, hvad problemet er, om det er løshed, misdannelser eller andet.

Hunden går nu rundt og halter, dyrlægen har ordineret smertestillende, som den får fast.

Jeg har anbefalet, at hun finder ud af, hvad problemet præcist er, og at hun bør få fotograferet hunden igen, da tilstanden kan være blevet forværret.
Så har jeg sagt, at jeg ikke rigtig har hørt om nogen hunde der er blevet opereret, men at jeg synes hun skal sørge for et godt foder og tilskud af diverse glucosamin mm, og jeg har anbefalet træning hos MAGTOR, hvor der også kan gives massage, fysioterapi, kiropraktik mm.

Hun virker dog mest til at ville have en vurdering hos en kirurg, så hvem er den bedste at henvise til?
Jeg har på anbefaling henvist til Ken Lindeblad, men han hører til på Sjælland, og min bekendte bor i Jylland, så det er langt væk, også taget i betragtning af, at der kommer en masse genoptræning og opfølgning efter en evt operation.

Jeg har sagt, at jeg synes hunden er for gammel til at skulle gennemgå en operation, hvad er jeres anbefalinger?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Operation for HD
  • #2   9. mar 2018 Operation har jeg ikke ikke hørt om tidligere, de kan få langt guld ind eller man kan få indsprøjtninger som er bruskforebyggende catrophen hedder de. Jeg havde selv en hund med hd en meget slem grad, og ved ham var det ikke en mulighed hverken indsprøjtninger eller at få lagt guld ind. Han levede i 10 1/2 år, og havde først ondt de sidste dage af hans dage. Hd er noget rigtig lort ! Jeg begyndte da han var 5 år at ændre motionsvaner og give tilskud, det hjalp ham til at få lige så mange gode år med periodevis smertestillende. I mit forløb brugte jeg Dyrehospitalet i City syd Aalborg og var ofte inde ved Bo Andersen da hans kompetance blandt andet er ved Ortopædi. Håber det bedste for din veninde og hund.

• #3   9. mar 2018 Man opererer ikke som sådan ved HD, man lægger guld ind ved hjælp af et lille bitte indgreb. Endvidere giver man som ovenfor skrevet Cartrophen, beskrevet her http://www.sulsteddyreklinik.dk/default.aspx?pageId=50
    Tror i med operation tænker på indgrebet man laver ved OCD, hvor man tit opererer for at fjerne ledmus.

• #4   9. mar 2018 Ang behandling med guld, så har jeg kendt til to, der fik den behandling - en hund og min egen mor - det hjalp ikke på nogen af dem, og det koster kassen, så det kan jeg ikke få mig selv til at anbefale.

Ang motion, så får hunden ikke overdreven motion, den er slank og dyrker ikke noget ekstremt, og har aldrig gjort det, den kommer på gåture, og tit går den bare løs og kan selv bestemme tempo, de bor på landet.

Jeg tænker, at hun må snakke med Ken Lindeblad og Christian Hembo og høre deres erfaringer men henholdsvis kirurgi og forebyggelse/genoptræning.

• #5   9. mar 2018 Jeg har hørt om hunde, der har fået fjernet lårbenshovedet, og jeg har hørt om nogen der på en eller andet måde er blevet opereret for løshed - men det er kun ude i periferien, og jeg aner ikke, om det har forbedret problemet på nogen måde.

• #6   9. mar 2018 Jeg har til gengæld set god virkning af guld, har selv trænet en schæfer, der fik guld ind - det var nærmest som et mirakel, så meget det hjalp. Og mine venners berner har også fået guld ind med rigtig god virkning, de kunne smide det smertestillende væk, så.....
    Har også set en labrador, hvor virkningen ikke var kom, men "medicin" virker altså forskelligt.

• #7   9. mar 2018 Måske har hun læst om de operationer man udføre på mindre hunde ved hofteskader hvor lårbenshovedet fjernes. Derved er der intet slid mellem hofte og ben som kan give smerter.

Men det er jo på ingen måde noget man kan lave med succes på en schæfer størrelse. Der er alt for stor vægt at bærre på.

Hunden er 8 år. Find nogle produkter den tåler som tar smerter og vedligeholder den funktion der nu er. Og så må man sige farvel når det ikke virker for hunden længere.

• #8   9. mar 2018 Kontakt Ken og Hembo.
    Det kan man jo sagtens gøre over telefon.
    Der er massere at gøre for en hund med HD.
    Hilsen en ejer af en 13 årig Schæfer med gigt.

• #9   9. mar 2018 Jeg kan høre, at vi vist alle er nogenlunde enige - jeg skulle bare vide, om nogen kendte til større hunde, der var opereret med godt resultat, og det ser ikke sådan ud.

• #10   9. mar 2018 Hun skal til Lars på Århus Dyrehospital, eller til Østergaard (som ligger lige ved siden af). Begge har også fint styr på genoptræning, og ingen af dem opererer uden grund. Husk at der ikke ydes forsikringsdækning på Hembo længere.

• #11   9. mar 2018 Tak for info!!! ... jeg giver det videre!

• #12   9. mar 2018 Jeg havde engang en genbo der havde en stor schæferblanding. Den havde meget dårlige hofter og den fik så nye hofter (akurat som man gør hos mennesker). Den fik det rimeligvis OK, men den var færdig som træningshund. Selve indgrebet var et stort ingreb ad to omgange (først den ene side og så den anden side). Og hunden havde det virkelig ikke godt i den periode. Det var ikke noget jeg ville lade en hund gå igennem.

• #13   9. mar 2018 Nej det lyder også meget voldsomt, det er ikke bare to store operationer, det er også en meget lang genoptræningsperiode efter hver operation og så skåneliv resten af tilværelsen - man skal tænke sig om inden man begynder at behandle vores hunde for alt mulig, de skal ikke leve for vores skyld.

• #14   9. mar 2018 Foreløbig så får hun hunden HD fotograferet på onsdag, så må hun tage det derfra - tak for jeres hjælp!

• #15   9. mar 2018 Enig med John i # 1

• #16   9. mar 2018 Jeg ville også vende Magtor og Ken i Faxe for at få en ordentlig diagnose og prognose.
    Derefter er det muligt at tage stilling til fremtiden.

Hvis prognosen er god ville jeg ikke tøve med at operere en hund i den alder - men lige i forhold til den løsning for HD har jeg ingen viden overhovedet.
    Derfor ville Ken blive spurgt hvis det var mig.

• #17   9. mar 2018 Ja, Kennelmor. Du kender nok min holdning........ Jeg ville, som CH, ikke tøve med operation, hvis prognosen var god.........

Jeg tror ikke at man opererer på den måde mere, men for uendelig mange år siden (tilbage i 80`erne) havde jeg en hund med D/E hofter. Han fik fjernet den store muskel på inderlåret, som går fra hoften ned til knæet da han var et par år gammel. Dengang fandtes der slet ikke de muligheder og den viden, som findes nu. Men han havde et dejligt liv og blev aflivet af andre årsager 12 år gammel smiley

Lotus er jo, som du ved, korsbåndsopereret som knap 9 årig og som knap 12 årig. Hun lever et rigt liv og er en glad pige. Selvfølgelig er der skånehensyn, men ikke andre end jeg altid ville tage til en gammel hund smiley

Men jeg ville kontakte Ken smiley

• #18   9. mar 2018 Alderen har sku ikke noget at sige.
    Ja nogle Schæfere bliver 5 år og andre 15.
    Det kan man ikke bruge til så meget.

Men snak med fagpersonerne.

• #19   9. mar 2018 Min gamle hund (Malamute) blev opereret for HD - Hun fik fjernet lårbenshovedet og lagt en protese ind i stedet. Det var med et fantastisk resultat smiley

Jeg ville ikke tøve med at få en 8årig opereret, hvis den derudover var sund og rask, og ikke havde noget, der gjorde den uegnet til operation.

Jeg ville ringe til Ken fra Faxe Dyrehospital eller Claus Sloth fra Skovshoved dyreklinik og høre om mulighederne. Jeg kender desværre ikke lige til nogen i Jylland.

• #20   9. mar 2018 Nå OK, jamen så er der nogen der har erfaringer, tak fordi I deler viden.

Nu bliver hunden i første omgang HD fotograferet, og så må hun ud fra resultatet tale med eksperterne om, hvad der er bedst at gøre.

• #21   10. mar 2018 Jeg har skrevet med Michael Butler i Aalborg, fordi jeg kender ham fra behandling af min hunds hårsækmider, han kan også noget med led. Det er den dyrlæge jeg har mest tiltro til af alle, han skriver sådan her:

Man kan godt operere for HD, og der findes flere forskellige metoder alt efter hvad det specifikke hofteproblem er.
    Jeg laver ikke hofter, men vil henvise dig til Claus Sloth i Skovshoved – han er nok den dyrlæge, der har lavet flest herhjemme.

Så nu er det også givet videre til schæferejeren, så har hun da noget at gå videre med.

• #22   10. mar 2018 Claus eller Ken - to alen af samme stykke.
    Claus er bare lidt længere væk.

• #23   10. mar 2018 Husk at der ikke ydes forsikringsdækning på Hembo længere.

Hvorfor er der ikke mere forsikringsdækning på Hembo ?

Kommentér på:
Operation for HD

Annonce