Update på Yuki {{forumTopicSubject}}
Som nogen måske ved, blev jeg bidt af vores nye hvalp Yuki forleden da jeg ville gøre rent efter opkast. Der var tale om ressourceforsvar, og instinktivt tog jeg fat i nakken af ham og skældte ham ud, hvilket kun fik ham til at bide yderligere. Det var en rigtig trist situation som vi begge gerne havde været foruden.
Dagene efter var rigtig svære, både i forhold til dét tillidsbrud vi oplevede, både ham og jeg, og i forhold til hvordan vi skulle håndtere situationen. Særligt jeg følte mig ikke længere 100% tryk, hvilket også kunne mærkes på ham.
Et HG medlem tilbød at tage ham til sig, hvis vi ikke mente vi kunne håndtere det, og dét tilbud endte vi med at takke ja til.
Det har bestemt ikke været nogen let beslutning, og jeg indrømmer da også at vi begge har fortrudt gentagende gange, men det vigtigste for os er Yukis velbefindende, og vi har måtte sluge dén kamel og erkende at han nok ville have en bedre chance hos en person med større erfaring på dét område. Det blev dog ikke nemmere, da igår og idag er gået SÅ godt, og alt har føltes tilbage til det gamle. Han har været så sød og så nem, og kom frygtelig meget i tvivl om det nu også var det rigtige at gøre.
Men nu er han er blevet hentet, huset er tomt og vi har begge tudet og tudet (jeg tuder stadig). Følelsen af at have svigtet både ham og kæresten, gør rigtig ondt.
Men jeg trøster mig med, at han kommer til at bo sammen med to andre hunde, en husky og en husky blanding, og jeg er sikker på at han vil få det rigtig godt. Og vi kan da heldigvis få lov at følge ham.
Det er aftalt med ny ejer, at hvis ikke det går, så kommer Yuki ikke videre. Jeg har dog stor tillid til at det nok skal gå.
Vi ønsker ihf. al mulig held og lykke til ny ejer.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Jeg håber, han får et dejligt liv. Og stort kram til dig
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Ts igen, synes det SÅ sejt gået. At erkende at man ikke har erfaringen til et projekt. Hatten af. Og det er jo ikke et nederlag, tværtimod.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
maj 2015
Læs det sidste i ts opslag- dette ér sidste chance. Han får fred hvis det ikke kan lykkes. Han bliver IKKE omplaceret mere.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.423
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.482
Arme hvalp, som allerede er på sit femte hjem.
Men godt for ham, at han endelig er kommet til et hjem, hvor man ved, hvad man har anskaffet sig.
Jeg håber, at du tænker dig mere om inden du igen anskaffer dig en ny hund.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Jeg er for en gang skyld positiv. Hunden får en chance mere og jeg håber det bedste.
apr 2017
Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971
og respekt for at du tør være ærlig, når man tænker på alle de høvl du har fået, og hvor mange høvl du stadig kan få, selvom at det udentvivl er en rigtig beslutning.
maj 2015
Nej, jeg synes ikke det er fjong at kaste en så ung hvalp rundt mellem så mange hjem på så kort tid.
Men det er ikke ts, der skal dunkes for dét, men de andre der ejede ham før.
maj 2009
Jeg kan ikke se at det er sejt gået.
Jeg synes at det er dyb sørgeligt at man som et voksent menneske anskaffer sig en hund med hovedet under armen.
Det er hunden der er taberen.
Sejt nej, det er dyb sørgeligt, og sorry TS ingen medlidenhed fra mig.
Min sympati ligger hos hunden
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Han er dybt præget af en start på livet som kastebold
Han skulle aldrig have været hjemme hos jer, det var ikke rette match, det viste trådene fra dag 1 meget tydeligt.
Jeg håber I finder en hel masse nutidig læsestof og får langt større succes med den ønskede karelerhvalp når tiden er klar Jeg tror i hvert fald det racevalg er bedre end en slædehund.
aug 2008
maj 2007
maj 2015
Kort og godt, 7# kunne være formuleret meget bedre
maj 2009
Den sætning fatter jeg så ikke noget af.
TS har været akkurat lige så uansvarligt, som ejerne før hende, og hun har gjort nøjagtig det samme som ejerne før hende, nemlig at anskaffe sig en hvalp med hovedet under armen, for derefter hurtig at smide den ud igen.
Hvor er logikken i, at det ikke er i orden at andre gør det, men at det er gå fint når TS gør det sammen ?
aug 2008
apr 2017
Man behøver ikke være enig i en situation, og man er i sin fulde ret til at ytre sig, men som voksent menneske burde du måske overveje om din retorik og dine formuleringer er brugbare, eller om du bare evigt og altid har behov for at lukke mundl**t ud, så snart at du ser din mulighed for det...
maj 2009
Det er lige netop på grund af sådanne mennesker, at der bliver aflivet 15.000 hunde her hjemme om året.
apr 2017
Men ens retorik behøver ikke være modbydelig.
aug 2008
maj 2009
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.494
Jeg beder ikke om ynk eller andet. Jeg ønsker blot Yuki det bedste, hvilket jeg er sikker på Christina kan give ham.
PS. Hvis ikke jeg følte at han kunne klare det mentalt, var han ikke kommet videre.
apr 2017
apr 2017
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 245 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 161 Svar: 5.530
apr 2017
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Og dejligt at det blev hos én med racekendskab. Jeg håber Yuki får et langt, godt hundeliv
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
TS, godt i tog den beslutning. Det er hårdt at sætte sine egne behov til side, når man skal sende sin hund videre.
Stor respekt herfra, fordi i har taget den beslutning.!
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
aug 2008
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 80 Svar: 437
Det er da virkelig ikke så underligt, at der konstant slettes emner, og nye brugere smutter igen, for der er godt nok ikke altid ret meget konstruktivt at komme efter, selvom folk sidder med en guldgrube af viden. Det er åbenbart meget mere underholdende, at sidde og finde fejl hos alle andre, og så tvære det ud i fjæset på dem.
Bøvs.
dec 2008
Jeg kan sagtens have ondt af ejer også. Man glæder sig og så ender det skidt. Håber at personen finder en race der passer bedre til hende.
feb 2005
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.389
Jeg respekterer absolut at TS har erkendt, at det her magtede hun ikke, det er jo sidste ende det bedste der kunne ske for hunden. Det havde bare været ret fedt, hvis hun erkendte det før hun sådan lidt impulsagtigt hentede hvalpen. Jeg kan godt forstå folk undrer sig og måske endda bliver lidt småsure, for TS har jo gjort det samme som en håndfuld købere før hende, nemlig impulskøbt en hvalp for så efter ganske få dage at sende den videre til et nyt hjem - det er altså noget der temmeligt ofte får folks pis i kog herinde... men der er måske forskel? Hvis det er læst i en annonce, så er det ok at blive sur over, men når det er en bruger der har skrevet en håndfuld tråde herinde, så skal man bare klappe i hænderne og siger godt gjort?
Igen, jeg tror på hvalpen nu endeligt er havnet et sted, hvor den har en reel chance for en fornuftig fremtid og det er super. Men når man lægger så meget ud på nettet som TS gør (inkl. oprettelse af en tråd som denne om et ejerskifte der jo reelt kun vedrører TS selv og den nye ejer, så den kan jo nærmest kun have opmærksomhed til formål... eller hvad?), så må man også forvente svar, når man har handlet dumt.
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.215
jeg vil blot sige, at jeg håber Yuki kan få et godt og blivende hjem hos dig Christina, og det hele ender i Yuki for et langt og godt liv fremover.
dec 2008
Jeg glæder mig over at hunden har fået en ny chance. Hvad der er sket kan man ikke lave om på.
feb 2005
TS har jo heller ikke først fået høvl efter emne nr. 5, hun fik høvl lige fra starten. Ligesom nærmest alle andre, der forsøger at få hjælp herinde.
feb 2005
dec 2008
Det gælder om at kunne sortere hvad man kan bruge og se bort fra dem der deltager uden at komme med noget brugbart.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.389
De tråde, hvor folk "skælder ud" er typisk tråde i stil med denne - altså med emner som generelt får folk op af stolene. Men det er da selvfølgeligt nemmere bare at konstatere, at folk er nogen r*vhuller der bare generelt ikke vil hjælpe, men kun dunke folk i hovedet.
Ja, man kunne også bare lige trække vejret og måske springe tråden over... men nu forholder jeg mig så blot til dette tilfælde, hvor TS altså HAR fået ganske meget hjælp i flere tråde, men hvor det for mig altså også er forståeligt, at nogen brugere blot tager sig til hovedet og fyrer en skideballe af, fordi der har været nogen ting, som bare ikke har været smarte for nu at sige det pænt.
Men hjælp har hun altså fået, og det lader jo til at TS er i stand til at sortere i hvad hun vil bruge og ikke bruge.
aug 2008
feb 2005
maj 2007
feb 2005
aug 2008
Man kan godt være uenig og samtidig skrive ordentligt.
dec 2008
Jeg er sikker på at der også var hjælp at hente her. Man valgte en anden mulighed og det kan jeg sagtens respektere. Det ironiske er så,at den anden mulighed var en bruger som tilbød sin hjælp.
maj 2007
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.672
dec 2006
Jeg har ikke noget at skjule, så kan da godt fortælle at jeg tog beslutningen mens jeg sad og kiggede div. adfærdsbehandlere igennem, som jeg havde fået anbefalet. På daværende tidspunkt havde jeg læst Christinas besked, og havde gennemset hendes profil, galleri og albums. Jeg så et potentiale for Yuki, som jeg ikke følte jeg på nogen måde at jeg var i stand til at give ham længere. Jeg snakkede med kæresten, og vi tog en fælles beslutning. Skulle han til et andet hjem skulle det være nu, og ikke først efter et eventuelt mislykket forsøg med en adfærdsbehandler. Jeg siger ikke at det ville være mislykkedes, men mit selvværd har fået et knæk, og dermed har jeg pt. nemmere ved at se fiasko frem for succes. Det kræver tid, og med den mistillid til at jeg ville kunne håndtere en hund med ressourceforsvar, følte jeg at det var at gamble med Yukis velbefindende.
#71 Michelle
Det er jo bare ikke nemt at erkende inden, når jeg ikke anede at Yuki havde ressourceforsvar. Som skrevet tidligere var det selve grunden til at vi sendte ham til Christina. Det havde intet at gøre med hverken race eller køn.
Generelt kunne jeg godt tænke mig at folk ikke blandede tingene sammen, og får det til at lyde som om at vi skilte os af med ham, fordi hans race/køn var for besværligt for os. Det er slet ikke sådan det hænger sammen. Var jeg ikke blevet bidt, var han stadig hos os.
Jeg har læst alle kommentarene, og læser fortsat alle kommentarer, men om jeg svarer igen kan jeg ikke garantere. Denne tråd var som sagt blot til info.
Og så vil jeg gerne frabede mig negative kommentarer om tidligere ejer. I kender ham ikke og ej heller hans motiver for at skille sig af med Yuki, og jeg ønsker ikke at udhænge ham på åbent forum. Vil I give nogen hug kan I rette dem mod mig.
Uanset får vi intet ud af en større debat. Der er handlet, og Yuki får nu dén chance i livet vi desværre ikke formåede at give ham, og jeg er Christina meget taknemmelig.
aug 2008
Du skylder ingen noget.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
Hvor er det dejligt at du trods hans fortid tager stilling til hans liv uden farvede briller. Det er godt du tager ansvar og at du finder en ansvarlig, racebekendt endestation til ham. Det glæder mig at se Yuki hos et menneske der ved hvad hun 1) har mellem hænderne, men ikke mindst 2 ) ikke har blår i øjnene når det kommer til hans fortid. ALLE kort er på bordet, både hjemskift og bid.
Han er blevet aktivt tilvalgt på trods og med det i mente at blinker han forkert med øjnene stopper det her. Det var præcis sådan jeg modtog en af mine gamle hunde. Alle havde givet op , alene på hendes baggrund. Og hun endte med at blive en helt fantastisk hund.
Jeg håber inderligt at jeres hundeeventyr ikke stopper her. I har gjort Yuki - og jer selv - en kæmpe tjeneste. Thumbs up for at tage ansvar for hans velbefindende.
nov 2017
Følger: 11 Følgere: 20 Emner: 7 Svar: 114
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Men respekt for, at I har taget en hård beslutning, og fundet et hjem der har bedre forudsætninger for at få ham til at trives. Håber at han får det godt i sit nye hjem.
apr 2012
Følger: 7 Emner: 3 Svar: 17
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Du kan finde svaret på dit spørgsmål længere oppe eller i tidligere tråde.
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 78 Emner: 88 Svar: 2.765
apr 2008
For den kan jeg i hvert fald se.
apr 2008
dec 2006
apr 2012
Du skulle aldrig have haft hund, hvis der ikke skal mere til før du mistet modet.. Det er en hvalp, havde du regnet med ikke at skulle lære den hvad der er rigtigt og forkert?
apr 2012
Allerede 4 ejere!!! Det siger da alt om hvor meget folk sætter sig ind i hunde inden de anskaffer sig en, nu til dags..
og nej jeg er ikke perfekt, men jeg sender sgu ikke en hvalp videre (som allerede havde haft 3 ejere) fordi den er beskyttende over for sin mad..
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
tingene ændrer sig ikke meget selvom man holder en længere pause....
TS... bank hovedet hårdt ned i bordet nogle gange, slå dig selv med en våd avis gentagne gange... for ja det fortjener du.... Men kom så videre, og sørg for aldrig at lave den fejl igen... Vi lærer hele livet, og denne lærestreg kommer til at nage dig længe....
Men tvivler på at det sker igen
Og så vil jeg bare lige gnække lidt over tråden...
"TS er et fjols"
"nej nej stakkels TS"
hoooold nu med at forsvare TS.... hun ved selv hun har været et fjols.... og 90% af dem der har læst tråden kan se det... meeeeeen der er lige et par stykker, der skal løfte pegefingeren.....
Man MÅ altså godt kalde en skovl for en skovl
maj 2009
Det er dog noget af en påstand..................
Det vil sige, at hunde og især ikke hvalpe tager skade af at være kastebolde.
Alt det dårlige de har oplevet glemmer de lige så snart de kommer i et andet hjem ?
Så kan jeg da virkelig ikke forstå, at der bliver aflivet så enorm mange hunde med adfærdsproblemer.
Den udtalelse gør jo også adfærdsbehandlere ganske overflødig.
jan 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 98
Giv ham et par dage, så har han glemt de ting her, og han bærer næppe nag. Hunde har det med at leve i nuet.
# 111 Anni, er inde på noget rigtigt.
Og så vil jeg tilføje til 109´s ord: Der er mange ting hunde ALDRIG glemmer, uanset de lever i nuet. s den påstand,holder jeg på, er et falsum.
Og så er jeg i øvrigt rigtig glad for, at det ser ud til, at Yuki har fået er rigtig godt hjem,
og det fortjener alle hunde, hvilket desværre ser ud til, at blive dårligere og dårligere, samlet set i Danmark.
apr 2012
aug 2008
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.244
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.349
Jeg må tilstå at jeg synes den bedste løsning, når hund og ejer viser sig ikke at passe sammen er, at man finder et nyt hjem til vovsen. Hundene kommer som regel lettere over det end ejeren. Og så skal man naturligvis lige stoppe op og overveje hvorfor det var at man ikke passede sammen og om ens valg af hundetype nu også er det helt rigtige. No offence, men som jeg kender kareleren så er der rigtig rigtig meget resourceforsvar i dem. Dvs. bliver man så forskrækket over at en huskyhvalp viser det, at man vælger at finde nyt hjem til den, SÅ kan jeg ikke lade være med at tænke at en kareler nok ikke er det oplagte valg. Jeg har selv en skarp race med meget resourceforsvar, så jeg ved godt hvordan det føles når Fido pludselig er knapt så sød. Det skal man kunne tackle med overbærenhed og en vis myndighed hvis man vil have den slags hund Og så er forudseendhed så man så vidt muligt undgår de situationer et must.
Så kære TS jeg vil opfordre dig til at sætte dig ned og tænke lidt mere over hvilke ønsker du har til en hund og hvad du kan tilbyde en hund. Og sæt så det så op mod hvad en Kareler kræver. Jeg kender den som temmelig hard core jagthund (fra min svenske familie) og jeg tvivler på hvor fantastisk den er som familie- og udstillingshund under danske forhold. Som minimum bør man da bruge rigtig meget krudt på at træne spor med den.
... egentlig har jeg svært ved at se hvad den overhovedet skal i en udstillingsring
dec 2006
Min gamle hund fik jeg da hun var 1 år og 9 mdr., og jeg var hendes 8. hjem (denne info fik jeg først da jeg tog kontakt til avler, som jeg besøgte). Fifi havde dog mentaliteten til det, og kom rigtig fint ud på den anden side.
Min svigermors hanhund, som har haft 3 ejere indenfor samme familie og kun er flyttet én gang (avler ikke talt med), ville ikke kunne tage det. Han har et utroligt svagt sind og at flytte ham til en fremmed familie ville være uhørt.
Og ang. at sætte sig ind i racer, så var Yuki ikke bare "en nuttet hvalp på nettet". Vi havde snakket om husky lige siden vi sagde nej til den hvalp, og haft husky i tankerne de sidste 7-8 år.
Og så ville det være rart om folk undlod at gøre skidt til værre. Jeg er ganske fint sat ind i Karelsk Bjørnehund (har haft en kareler forum i 7 år), og nej, ressourceforsvar ligger ikke til racen. Selvfølgelig kan der være individer - det er der i alle racer - men det er ikke en almen adfærd for kareleren.
Dette er et eksempel på at du kan læse og læse og stadig misse ting.
Som det ønskes at man læser op på en race inden man anskaffer sig en, bør man måske også læse op på racen inden man spreder info om den.
Jo, jeg har stadig ting at lære - Har trods alt ikke mere personlig erfaring, end hvad man får ud af at have samme hund i 10+ år, og så den erfaring jeg har fået over den sidste måned, på godt og ondt.
Og lige til info. Det er nemt at sige at man skal læse op osv...osv...Men du kan læse nok så meget, det sikrer dig stadig ikke for hvorvidt du er klar til at have en hund siddende fast i din arm, uanset hundens alder/størrelse.
dec 2008
dec 2006
Helt enig, men det er jo ikke rigtig til at gisne om, før man står i situationen.
Jeg følte heller ikke at hans ressourceforsvar var noget jeg ikke kunne håndtere, før jeg stod med 7 huller i min arm. Med tiden vil jeg nok også få min selvtillid tilbage, og være i stand til at kunne se med bagklogskabens øjne. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har fortrudt, netop fordi jeg blev så glad for ham, men inderst inde er jeg stadig overbevist om at det i sidste ende er det bedste resultat for ham.
dec 2008
dec 2008
Jeg forholder mig til det der skrives. Der er ikke et sted nævnt at der ellers er noget i vejen med hunden.
dec 2008
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.201
Er det Godzilla der er genopstået ???
Godt for hvalpen, at den har fået et nyt liv og en ny chance om ikke andet
dec 2006
Måske Yuki ikke var farlig som 16 ugers - Min frygt lå ligeså meget i hvordan han ville blive som voksen, hvis jeg fejlede.
jan 2006
Det er ikke dig jeg mener - det er den nye ejer, der beskriver hunden som
"en potentiel farlig hund omkring foder/ben/godbidder. "
- og den er 4 mdr ????
dec 2008
Vi snakker om en hvalp på 4 månder som har været kastet rundt. Jeg tvivler på at der er andet galt,en at den ikke er havnet i det rette hjem. Det må vi så håbe den er nu.
jan 2006
Jeg har haft hunde siden 89, så lidt ved jeg ..
Det er sq ikke Godzilla eller The Hulk - det er en HUNDEHVALP !!!
dec 2008
jan 2006
aug 2008
Mine nerver er satme ikke til så kloge folk der ved alt om alt, selv de ting de intet aner om.
Respekt til TS for at erkende ikke at kunne varetage hvalpens tarv og respekt til Christina for at tage kampen op.
jan 2006
dec 2008
Når man så prøver at få svar på om der er andre problemer får man ingen svar. Men selvfølgelig er det alle andre der er dumme og ikke fatter det.
Og nej. Jeg forstår det virkelig ikke.
jan 2006
Størsteparten af indlæg fra den hånd får mig altid til at tænke - ligesom jeg nogle gange gør på mit job, når jeg står overfor en meget psykotisk person - "tænk, at det der giver mening i dit hovede" ....
dec 2008
jan 2006
Hvis jeg havde en krone for alle de mennesker jeg har rendt ind i med "heeelt specielle og på ingen måde ligesom noget som helst andet du nogensinde har set" hunde .. så kunne jeg stoppe med at arbejde.
jan 2006
Jeg blander mig ikke i din håndtering af hvalpen - jeg kommenterer på det du skriver. Mao - jeg har ingen indvirkning på den fortsatte færd, så ingen grund til at være trist over noget.
dec 2006
Han kan blive farlig på sigt i de forkerte hænder. Han er ikke bare lige en hund man giver et los i røven, og så er dét problem løst.
Havde han fået fat i en pulsåre, jamen så havde det da ikke været skide heldigt. Havde han sat sig i halsen (jeg sad på knæ) så havde det heller ikke været godt.
Hvordan er det - Det er ikke størrelsen, men gørelsen?
jan 2006
okt 2011
Følgere: 4 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.461
Jeg bliver jo 101 år lige om lidt, så jeg er ikke med på noderne.
dec 2008
Der med siger jeg ikke at det ikke kan være et problem. Altså at den vogter sin mad.
jan 2006
okt 2005
dec 2006
jan 2006
Vil godt lige understrege at jeg ikke forholder mig til dit arbejde med hunden, dens før, nu eller fremtid .. jeg forholder mig til dit udsagn om en potentiel farlig hund - sagt om en hundehvalp .. og iøvrigt din, ja, nu ved jeg ikke om jeg tolker for frit - overraskelse over en hvalp, der har noget ressourceforsvar.
dec 2008
Så forstår jeg da slet ikke,at Zenta får det til at lyde som om, at hunden er et helt specielt tilfælde.
aug 2008
jan 2006
Fordi hun aner hat om det - og bare skal kommentere og se om det en dag lykkes for hende at lyde klog ... måske ?
jan 2006
Det er fair nok at du bliver overrasket. Jeg bliver bare overrasket over, at du bliver det, for for mig, er det ikke sådan wauw !! Det har jeg oplevet en del hvalpe, der har gjort - og jeg har ikke set nogle af disse, vokse op og blive farlige hunde.
Men lad det nu ligge - pøj pøj herfra med at give ham et pragtfuldt liv - og det ER ment helt oprigtigt fra min side
aug 2008
feb 2005
maj 2009
Det er da ret irriterende at der mangler en masse opslag
# 126
128
130
133
134
140
142
Er der en bruger der har slettet sig ?
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.244
Godt ord igen!
Jeg har oplevet én hund der eksploderede over mad, og det var en chi på 4 kg. Hold nu kæft, hvor blev den stjernetosset! Heldigt nok kunne jeg bare give den et ordentligt LO's i røven og sparke den ud i haven, men den nåede da at forsøge at bide mig i både hænder og ben (den har ingen tænder, så det gik ikke til held for den).
Jeg ved ikke helt hvordan jeg ville reagere med en stor hvalp af en potent race. Men hvis jeg stod hvor TS stod, da hun var i situationen, så havde jeg nok også kastet håndklædet i ringen. TS havde bare ikke hverken viden eller erfaring til at løse opgaven, end of story.
maj 2009
Synes da at det er noget sært noget at man ikke selv kan stå inde for det man skriver...
jan 2006
Så blir det da ikke mere patetisk ..men sjovt er det dæleme
dec 2006
Han bed da jeg ville fjerne noget han havde kastet op. Jeg ville tage fat i halsbåndet, så jeg nåede at få det inden han slugte det igen, og det næste jeg husker er at han sidder fast i min arm, og derefter tager jeg ham i nakken.
jan 2006
Bare sulten ....
dec 2006
dec 2006
Jeg har fuld tillid til at vi har truffet det rette valg for ham, selvom vi begge savner ham og ville ønske tingene havde set anderledes ud.
dec 2008
Hunden er blevet kastet rundt og har et problem omkring sin mad. Så er den dømt ude. Kan godt være at man ikke oplever det her med mange andre racer. Så burde man måske holde sig til dem.
jan 2006
Det er jo først rigtigt uhensigtsmæssigt, når nogle mener de sidder med alle svarene og andre "ikke ved hvad de taler om fordi de ikke har set hunden" ...
Helt enig i at diskussionen er vigtig - med mindre man ikke ser de mange aflivninger / omplaceringer x flere, som et problem
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg håber meget at Yuki ikke er i et hjem, hvor fortællingen er, at den er potentiel farlig eller noget andet end en hund, der reagerer naturligt på sin situation.
jan 2006
Jeg "bliver ikke ved" - jeg taler generelt og hvis du aldrig har hørt folk forklare en hunds adfærd på en måde, der ikke svarede til virkeligheden så kommer du vist bare ikke så meget ud.
Ingen sidder med den endegyldige sandhed - men I er et par stykker, der er gode til at få det til at lyde sådan ..
At du vælger at korrespondere med Janni .. jaja, det er jo dit valg, hvis hun er din sparringspartner i hundespørgsmål
aug 2008
Bliver helt forlegen over folk.
dec 2008
Ingen der har haft med hunden at gøre, skriver at det er tilfældet. Problemet er at den ikke har fået det rigtige hjem. Så er det da lidt pinligt at gøre hunden til noget den ikke er.
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
dec 2008
dec 2008
aug 2008
Ufatteligt at den enten ikke kan eller vil fise ind på lystavlen.
Hvor svært kan det i grunden være at forstå???
dec 2008
aug 2008
Jeg forstår at du giver op, Christina.
Fuck det er op af bakke herinde!
aug 2008
dec 2008
Der er ikke noget med at være klog at gøre. Det er en holdning.
dec 2006
Yuki har et virkelig stort ressourceforsvar. Som Christina siger, er det med ALT han får fat i. Vi kom så langt med ham, at han reagerede på bytteleg. Hvis vi distraherede ham med noget andet, så slap han hvad han havde fat i, og under leg søgte han vores hænder når han havde legetøj, og legeknurrede som huskier gerne gør, mens han lagde tingen i hånden på mig, og løb væk igen. Jeg sad med hænderne fremme, og forsøgte aldrig at tage den, med mindre han slap. Så bad jeg ham sætte sig, og så kastede jeg det.
MEN, det virkede kun med hans legetøj. Ting han havde stjålet og vi skulle have retur, der snerrede han kraftigt.
Så selvom vi så fremskridt, er der et godt stykke arbejde med ham
Men jeg tror så også fuldt og fast på at Christina har stor chance for succes.
aug 2006
Det rigtige at gøre var at erkende det og det har hun gjort.
Men det er ikke uden betydning om man definerer dette ressourceforsvar som et udtryk for en potentiel farlig hund eller en hund, der reagerer naturligt.
Det kan meget vel være at hunden har en skrue løs og måske er farlig, der er bare ikke beskrevet noget sådan.
Og så burde den måske ikke have været omplaceret?
aug 2006
aug 2008
aug 2006
aug 2008
Nej Ch, men det var sådan set også bare derfor at jeg igår skrev at man måske skulle passe på med at kalde det for en helt normal hvalp med normal adfærd og en bette omgang ressourceforsvar.
Netop fordi folk ikke kender den her hvalp og ikke aner hvilke enorme udfordringer den har.
Andet var der ikke i det.
Og selvfølgelig begynder jeg ikke at fortælle i detaljer, det skrev jeg også at Christina nok selv skulle gøre.
aug 2006
Det er temmelig vigtigt, hvis den skal have en fremtid.
Jeg ved ikke hvad det er, der køres på?
TS har involveret os alle i denne hund og nu forventes det at vi trækker på skuldrende og er indifferente overfor dens fremtid?
aug 2008
Christina er dygtig og han er i de bedste hænder.
aug 2008
aug 2006
Det kan være, jeg misforstår, men jeg læser en afstandstagen fra andres engagement her (ordvalg som suppekogning og tærske langhalm lyder ikke postive i omtalen af andres deltagelse)
Det kan godt være det ikke er en opfordring til at droppe engagementet, det var bare min opfattelse.
Hvis ikke er det jo bare en debat-om-debat-ting, som jeg ikke vil gå dybere ind i
jan 2006
De eneste to jeg kender herfra irl er CH og Maj-Britt - jeg aner ikke hvem Christina er og har derfor ingen mening om hende.
For en masse indlæg siden skrev jeg - og det står jeg fast ved - at jeg er overrasket over, at det kan overraske så meget, at en hundehvalp bider, fordi den passer på sine ting. Det er set masser af gange før - men som John skriver - jeg er brugsmenneske og åbenbart vant til "mere" ??
Jeg ønsker hvalpen det godt - det har jeg også skrevet - jeg har ingen mening om TS eller hendes bevæggrunde ...
Det er u-d-e-l-u-k-k-e-n-d-e den del om hvalpen som "potentiel farlig" fordi den bider når man forsøger at fjerne den fra sin mad (opkast, men det er det samme lige i dette her tilfælde).
Det er det jeg har kommenteret på - og stadig gør lige nu ...
Nå ja - og så den del af Janni som sparringspartner i hundespørgsmål .. den havde jeg sq ikke lige set komme ....
aug 2008
I princippet kan det være røv ligemeget om hvalpen har et normalt eller unormalt ressourceforsvar, det er jo slet ikke det tråden handler om, tråden var ment som en oplysning til folket og så vidt jeg ved, har Christina ikke bedt om hjælp og gode råd til ham.
Jeg fik bare lange patter af at læse det ene indlæg efter det andet om at det jo bare er en helt normal hvalp med en helt normal hvalpeadfærd og helt normalt ressourceforsvar, når det nu ikke er sandheden.
At halvdelen af brugerne vælger at stille sig tvivlende overfor om det TS og ejer siger, nu også passer, det siger vel i virkeligheden mere om dem.
At nogen er helt uden for pædagogisk rækkevidde og har behov for at blive helt ekstremt nedladende siger jo også mere om dem selv end om alle andre.
jan 2006
Ja, du må jo vide det, Snuske
aug 2008
jan 2006
Du KAN ikke blive ved med at ignorere Martine .. små 12 timer, så måtte du alligevel reagere
dec 2008
Så når Batdog lige skriver at det er ligemeget hvorfor man ikke kunne have hunden?. Det er slet ikke det vi har diskuteret.
Jeg er ligeglad med hvorfor folk anskaffer sig en hund de ikke magter. Det kan jeg ikke ændre på. Jeg reagere på at man får det til at se ud som om at det er hunden der fejler noget. Man skubber ansvaret fra sig.
Hvis hunden bare ikke var sådan osv.
aug 2006
Men det ligger mig på sinde at en hund med normaladfærd betragtes og behandles som en hund med normaladfærd.
Dette forsøger jeg via denne tråd at kommunikere til den nye ejer hvorfra det eneste, der via Zenta er strømmet er, at hunden ikke er normal.
En dialog om dette ville kunne bidrage til hundens velfærd...
Og det er egentlig pointen med min deltagelse i denne tråd.
Hvor hunden er og hos hvem er mig underordnet, jeg ved meget lidt om hvordan HG'erne holder hund. Det vigtige er, at hunden ikke misforstås og lige nu virker det som om den bliver netop det.
Ingen har beskrevet noget, der indikerer anderledes.
aug 2006
Jeg skriver at den eneste information der ligger tyder på det - information som Zenta har givet.
Der er to løsninger på det. Enten at være ligeglad og lade HG have sine meninger eller at informere, hvis der er misforståelser, der trænger til at blive rettet.
maj 2009
Det varede indtil hun var omkring en 8-9 måneder.
Det skete et par gange hvor der var nogen som overværede når hun gik amok. Folk troede, at hunden var gal og overfaldt mig for alvor.
Et par gange fik jeg at vide, at det var en farlig hund der burde aflives, for en skønne dag, så ville den skambide mig.
Hun blev så den bedste hunde jeg nogensinde har haft.
aug 2006
At der ikke er beskrevet noget, der indikerer det her på stedet bliver dermed sekundært og en undren over at den blev omplaceret primært..
Jeg håber det bedste for hunden.
OG at ingen, som måtte læse med på HG får den opfattelse at resourceforsvar ikke er normaladfærd. Herunder kraftigt ressourceforsvar.
aug 2008
Jeg fatter det virkelig ikke.
Ja heldigvis er langt de fleste hvalpe normale, med eller uden en smule ressourceforsvar, her er der så bare en der falder udenfor normen.
Den slags sker altså. Om folk tror det eller ej.
Synes det er helt igennem flabet at stille sig tvivlende overfor hvad ejer fortæller.
aug 2006
Igen - der er intet skrevet om den hund i alle de tråde TS har skrevet, der tyder på at den er det mindste unormal.
Det der er beskrevet er en sund hund, der reagerer på en situation, der ikke har været hensigtsmæssig.
Det kan snildt være at der er et eller andet helt skævt, det er bare ikke beskrevet i alle disse tråde..
aug 2008
aug 2006
Det forstår jeg ikke? Hvorfor pippede du om det?
aug 2006
aug 2008
dec 2006
Jeg tror "potentielt farlig" er taget for højtidelig, når det jo sådan set bare betyder "kan med tiden blive farlig i de forkerte hænder". Der er ingen der skriver at han er decideret farlig som han er lige nu, hvilket det lader til er sådan folk læser det.
Jeg er rigtig ked af, at det her går ud over Christina, for en så lille bagatel som tolkningen af to ord. Faktum er at hun efterhånden kender Yuki/Odins problematikker, og arbejder ud fra disse, og det er alt der kan gøres på nuværende tidspunkt. At hun har skrevet at han kan blive potentielt farlig, betyder ikke at han behandles som en glubsk køter man aldrig ved hvor man har. Hans problematikker er tydelige og i bestemte situationer. Resten af tiden er han en skønherlig lille filur, man ikke kan andet end elske.
dec 2008
At kalde den unormal,fordi den ikke lige passer ind i de kasser,mennesker har opstillet for hvad der er normal,er en total mangel på forståelse.
aug 2008
aug 2008
aug 2008
Du kender ham bedst og du ved at han er en hvalp med enorme udfordringer, skid hul i hvad dumsmarte folk herinde siger.
Tak fordi jeg må følge ham på nært hold
aug 2008
aug 2008
Jeg synes det er SÅ flabet at blive ved med at holde fast i at hvalpen er normal og bare misforstået, når det nu ikke passer.
Reelt set kunne folk jo faktisk bare kalde Christina for løgner eller ude af stand til at aflæse hunden.
Folk tror jo tydeligvis ikke på hvad hun fortæller.
Jeg forstår da godt at hun får nok og bliver ked af det, hun er normalt et meget tålmodigt menneske.
aug 2006
Det kunne måske afhjælpe situationen med en erkendelse af at den opfattelse - at hunden er unormal - er Zentas helt subjektive holdning og intet har at gøre med hverken Christina, TS eller hunden...
aug 2008
Seriøst hvor er du dog helt igennem trættende.
aug 2006
Folk forholder sig til det, der er skrevet. Hvis det ikke er i overensstemmelse med virkeligheden, så er det næpoe HG'eres fejl..
aug 2006
Det ville være enklere ikke at skulle stå til ansvar for hvad man siger og skriver..
aug 2008
Det er jo noget jeg har fundet på.
dec 2008
Så Zenta. Du er faktisk den eneste der skriver at hunden er unormal.
aug 2008
aug 2008
Så drop dit pis.
aug 2008
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 401
aug 2008
jan 2006
Hverken i ord eller måde ....
Den dag du står ved dit ævl og viser lidt ansvar for dine udgydelser når du bliver grebet i dine fejl, er der minimum 6 onsdage i ugen ....
jan 2006
Det er sq ikke ordknepperi - lider du af dyslexia, eller hvad er problemet ?
"Min hund er unormal"
"Min hund har en unormalt stor jagtdrift"
Prøv at se om du kan klappe dig igennem ordene og PRØV så at se, om du please please PLEASE ikke fatter forskellen !!
aug 2008
jan 2006
Fortsæt bare - det kan være, at der en en dag der kan forklare dig lidt om læs OG forstå - evt pege dig i retning af et kursus.
aug 2008
aug 2008
jan 2006
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.010
Nu er sut småkager og hæklekyse sgu da røget på gulvet
Janni: gå ud og træk lidt frisk luft, og lad Christina om at svare vedr hvalpen
aug 2008
Man kunne også have skrevet at hvalpen har en atypisk adfærd, eller at den falder udenfor normen.
Men hovedsagen er egentlig den samme, hvalpen er ikke som alle andre hvalpe og så er det satme træls at folk bliver ved med at skrive at det da er heeelt normalt.
aug 2006
Den reagerer naturligt på den situation, den er i, hvilket gør den normal.
Det, der - Hvis man VIL stemple noget - er atypisk/unormalt og problematisk hvis det ikke løses er omfanget (som kun TS og Christina kender)
aug 2008
Du må tro mig eller lade være.
Det er sku dit problem.
aug 2006
Vi må være nogle stykker, der ikke når dig til sokkeholderne i kløgt, tydeligvis
aug 2008
aug 2006
aug 2008
feb 2013
Som terriermenneske er jeg så heller ikke så overrasket over at en 4 mdr gammel hvalp kan finde på at sætte tænderne i en arm, der vil tage noget den opfatter som sit. Jeg vil æde min gamle hat på at hvalpen er en helt normal hvalp og håbe at den har fundet sit sidste hjem. Og lur mig om så ikke det meget kraftige resourceforsvar damper af når den er faldet ordentligt til i sit nye hjem.
dec 2006
De har samtidig ikke evnet at opdrage den, og i øvrigt formentlig været bange for dens udfald.
En hvalp er kraftstejle mig ikke farlig, men kan blive det hvis den er i ukyndige hænder.
Sorry de billeder af småskrammer som er vist herinde kan jeg overgå 100 gange og har ikke haft brug for lægebehandling.
Hvalpe har små spidse tænder der laver mærker.
Igen med mindre hvalpen er sindssyg er den ikke farlig, og kan fra tråden ikke se hvordan den skulle kunne være det som 4 mdr's.
1. Vi valgte ikke bare lige en nuttet hvalp, som du så fint får det til at lyde. Det var, som tidligere skrevet, ganske velovervejet.
2. Der er ingen der har sagt hvalpen er farlig. Slå ordet "potentiel" op.
3. At du har haft de her småskrammer 100 gange, viser bare at du har 100x så megen erfaring som jeg har indenfor småskrammer pådraget af hunde. Jeg har aldrig påstået at jeg havde fået bidt en halv arm af, men ikke desto mindre var det mit første bid, og en voldsom oplevelse for mig. Hvis du synes det er lamt, så fred være med det.
"Normal" kan defineres på mange måder. Den er normal af udseende, men har et ekstraordinært stærkt ressourceforsvar = unormalt for størstedelen af hvalpe = uden for normen = unormalt. Det ER faktisk en gang ordknepperi, for det handler om hvordan ordet tolkes som skrevet og som forstået.
Fordi han har skiftet hjem så mange gange, har han måtte starte forfra i sin opdragelse 3 gange, og altså er han bagud i forhold til andre hvalpe på sin alder. Det gør ham ikke til en unormal hvalp, men det gør at han ikke er mentalt indenfor normen i forhold til andre hvalpe.
Det vigtigste er, at han bliver behandlet korrekt, hvilket jeg er helt sikker på at han gør, og så er der vidst ikke grund til at koge mere suppe på hvorvidt han er normal ikke ikke.
maj 2009
Man kan jo kun håbe................
aug 2008
Du sagde det.
Så burde det være slået fast en gang for alle.
Burde.
aug 2006
I forhold til hunden forholder jeg mig alene til hvad der har været skrevet om den - og intet af det peger på en hund, der er atypisk eller har reaktioner, der ikke kunne forventes.
Det kunne have været meget værre og stadig både normalt og forventeligt...
Det er godt at den nye ejer kan kende forskel på begreberne og noget ærgerligt at det billede er blevet forvrænget af, at Zenta ikke kan.
Det er her kimen til denne diskussion ligger.
Ikke hos TS, Ny ejer eller vaps.
aug 2008
jan 2006
dec 2006
maj 2009
dec 2006
dec 2006
dec 2006
maj 2009
Kareleren er en meget selvstændig hund der ikke viger tilbage for noget og som er svær at træne.
For at opfylde dens behov kræver den meget motion og aktivering.
En kareler hvalp kan også finde på at vende sig om og sætte tænderne i dig, akkurat som Yuki gjorde. Og hvad så ? Nyt hjem ? Og hvor mange nye hjem skal den så have ?
I min verden er der ikke ret mange hjem her i Danmark, hvor en Kareler passer ind, hvilket nok også er grunden til at der ikke findes ret mange af dem her hjemme og at der ikke mere findes opdrættere af dem her hjemme.
Jeg tror simpelthen ikke på, at du evner at, opdrage og aktivere sådan en hund så den bliver en vel afbalanceret hund. Jeg tror, at det kommer til at gå galt.
Med en Kareler bliver det lige så svært som med Yuki, og hvordan det gik, det ved vi jo alle sammen.
Da du købte Yuki var der en Kareler til salg i den Blå Avis. Samme hund har været til salg to gange - kan ikke lige huske hvor gammel den er, men mener, at den er knap et par år. Der er jo nok også en grund til at samme hund er omplaceret ro gange inden for kort tid.
Og nej, jeg har ikke ret meget erfaring med Kareleren, ikke andet end at jeg engang har haft en på mit lydighedshold, og den var virkelig en stor mundfuld.
Og så har jeg en meget god bekendt som har American Akira. Han har også prøvet Kareleren, men dem opgav han ret hurtig.
Og ikke for at genere dig, så har du sådanset hellere ikke ret meget erfaring med Kareleren selv om du har haft en i en lang årrække.
Din Kareler fik du som voksen og når du fortæller om den, så lyder den til at være a-typisk for sin race.
Hvis jeg var dig, så ville jeg sætte mig ned og se, om der ikke kunne være en anden nemmere race jeg kunne tænke mig.
dec 2006
Hun var en massiv problem hund der blev kastet videre 7 gange på under 2 år, bl.a. fordi hun splittede to hjem ad, stak af konstant og gøede voldsomt. Andre steder var hun dagen lang i en hundegård. Hun var en problemløsende, understimuleret, run-away hund der ikke kunne gå pænt i snor, bed ting i stykker samt brød en barrikaderet dør op og lemlæstede et marsvin.
Vi endte med en hund vi kunne have alene hjemme, have med alle steder samt kunne gå med for løs 8m line på fortorvet uden hun smuttede på vejen, trods 3 harer lige på den anden side (ca. 20 meter væk). Det sidste halve år vi havde hende, kunne vi endda have hende gående løs i vores åbne gårdsplads, samt hjemme ved mine svigerforældre.
Ud over mine 10+ års erfaring med hende, har jeg administreret et karelerforum i 7 år, hvor jeg har har engageret mig i racen og fulgt med i div. debatter, blogindlæg, artikler, billeder og videoer mm. Jeg har mange kontakter indenfor kareler verden og har avler bag mig (som bl.a. også kender til historien med Yuki).
Jovist er jeg nybegynder med hvalpe samt hunde med ressourceforsvar – vi skal alle starte et sted – men en udfordrende hund på andre områder er ikke nyt for mig.
Nu er det blevet det påstået at ressourceforsvar var en tendens indenfor racen, så selvom det aldrig er noget jeg har hørt om, så tillod jeg alligevel at spørge avler af vores kommende hvalp om hendes vurdering, og hendes svar lød:
Quote: "Never in my 25 years in the breed I have had this problem with kbds"
Hvordan det lige er du dømmer min gamle tæve, ved jeg ikke? Kan ikke se at der er noget som helst ved hendes galleri der indikerer at hun skulle være anderledes end så mange andre bjørnehunde?
aug 2008
nov 2017
dec 2006
Der er stor forskel på en hund avlet til jagt og en hund avlet til show eller familie hund, både hvad angår sind og udseende. Og forestiller mig at der er større tendens til ressourceforsvar blandt jagtlinjerne, end der er ved familie og showlinjerne, selvom der selvfølgelig altid vil være individer der skiller sig ud.
Og ja, jeg vil gerne avle engang, men avl er ikke et must. Der er rigtig mange ting der spiller ind. Sind, bygning, gang, helbred osv osv...Har sgu'ette tænkt mig at avle, bare for at avle. Avl skal have mål, og viser tæven sig ikke at være avlspotentiale, jamen så skal hun ikke avles på. Sådan er det også med vores hesteopdræt - Vi avler ikke bare for at sætte føl til verden.
jan 2006
Men - når du vil ha Kareler - hvorfor købte du så en Husky ?
dec 2006
Før jeg fik min kareler, var huskien min drømmerace. Det var helt tilbage til dengang jeg troede en hund var en hund, og alt det krævede var lidt mad, noget vand og en gåtur engang imellem (overdrivelse fremmer forståelsen). Så fik jeg kareler, og anede ikke et klap om racen. Det var en redningsaktion som jeg lærte rigtig meget af. Kareleren sparkede huskyen ned på en 2. plads, men som jeg læste op på den, var jeg stadig meget interesseret i at få en engang. Ønsket var 2 hunde - En kareler og en husky. Planen var at vi skulle have kareleren først, men da vi sagde nej til hvalpen, besluttede vi os for at ændre planen, og få huskien først og så vente til næste kareler kuld eller kuldet efter (der er egenskaber ved begge linjer vi er interesserede i). Derfor begyndte vi at kigge huskies, og forelskede os så i Yuki. Ejer sendte videoer af træning, indkald og Yuki der legede med deres nok 1½ årige barn, og det gav os ingen indikation af en hvalp med et problematisk temperament, hvilket var én af årsagerne til at vi valgte netop ham. Vi havde ellers flere i kikkerten.
maj 2009
Kareleremutti, det lyder jo ganske godt.
Jeg forstår så ikke, at når nu din Kareler var sådan en problemhund, som du fik rettet op til at blive en velfungerende familiehund, at du så ikke magtede en lille 4 måneders hvalp ? Det lyder total ulogisk i mine ører.
Jeg mener, at det trods alt er lettere at opdrage/ændre adfærden hos en hvalp frem for en voksen hund.
Det meste af det du skriver lyder jo meget godt, og jeg håber virkelig at jeg tager fejl.
Men held og lykke med dit forehavende, det bliver spændende.
dec 2006
Fordi jeg ikke har erfaring på punktet, så er min fremgangsmåde mere "vi prøver os stille og roligt frem". Så jeg mener stadig at vi traf det rigtige valg, men til gengæld er jeg også bedre forberedt til næste gang jeg måtte stå i lignende situation. Og indtil da må jeg få læst rigtig godt op på det.
Jeg har snakket med rigtig mange siden (bl.a. husky folk), både fra ind- og udland, og fået rigtig mange gode værktøjer. Og ja, det er også dérfor jeg spørger så meget. Jeg vil hellere stille et dumt spørgsmål for meget, og så vide mig mere sikker, end jeg vil prøve mig frem og risikere at gøre hvad end det måtte være værre.
maj 2009
Siger hende der i flæng foreslår Mallen til folk....
Caroline, nu foreslår jeg ikke Maller i flæng. Jeg tror, at jeg har foreslået Maller en 3-4 gange.
Og bemærk lige, at det er Maller af udstillingslinjer jeg har foreslået.
Kender du Maller af udstillingslinjer ?
Det tror jeg næppe siden du kommer med den her kommentar.
En Malle af udstillingslinjer kan nok sammenlignes med en Collie, Golden eller lignende, mere krævende er de ikke.
maj 2009
Det er da ikke mere vildt end at der er forskel på brugs Schæfer og Schæfere af udstillingslinjer.
Men det synes du måske også er vildt ?
dec 2008
Dårlig sind og arbejdsglæde. Må da ikke håbe at det er gældende generelt.
maj 2009
Yuki/Odin er kommet det rigtige sted.
Jeg må indrømme, at jeg er ret imponeret af dig. Det er godt nok sejt, at hele vejen igennem har holdt den gode tone.
Gid jeg havde den evne, den misunder jeg dig, for du har virkelig fået hug og jeg har hellere ikke holdt mig tilbage.
Stor respekt for det.
Jeg vil ikke sige undskyld nu, men kommer dagen og det viser sig, at jeg ikke fik ret, så vil jeg være den første til at komme med en stor undskyldning.
Hvornår forventer du at din Kareler bliver født ?
maj 2009
Dårlig sind og arbejdsglæde. Må da ikke håbe at det er gældende generelt.
Tja, de Maller jeg kender af udstillingslinjer har nu ikke hverken dårlig temperament eller dårlig arbejdsglæde.
maj 2009
Det har da ikke noget som helt at gøre med om jeg bifalder det eller ej. Selv om jeg ikke bifalder det, så forsvinder de jo ikke fra jordens overflade lige så vel som højavls Schæferen jo hellere ikke forsvinder kun fordi der er nogen der ikke bifalder dem.
maj 2009
Øhhhhh hvor mange kender du, siden du kommer med en kommentar om at de er "svær"
jan 2006
Tak for svar
dec 2006
Det har heller ikke hele tiden været lige nemt, jeg synes dog det er rarest når man kan holde en debat på et civilt og konstruktivt plan - Det føler jeg i hvert fald at alle får mest ud af, end når vi havner i person angreb osv. Jeg ved godt jeg ikke er fejlfri, men jeg vil meget gerne lære. Dér hvor filmen knækker for mig er, når folk tvivler på hvorvidt jeg vil mine dyr det godt.
Jamen så vil jeg vil se frem til den dag.
Kuldet ventes sat i ovnen til foråret. Hvornår i foråret er jeg ikke sikker på, men jeg væbner mig med tålmodighed.
maj 2009
Spændende, jeg glæder mig til at følge en Kareler, det er jo en gudesmuk hund.
feb 2013
Jeg har selv en brugsrace, der desværre er blevet godt og grundigt ødelagt fordi folk falder for dens udseende, men har lidt svært ved at leve lykkeligt sammen med dens brugsegenskaber. Jeg vil have en med brugsegenskaberne i behold og det er efterhånden svært at finde. Jeg ville dælme ønske at folk og opdrættere sagde "ja, en Dobermann er smuk, men den passer ikke til mig/passer ikke til nogen der ikke vil bruge den" istedet for at 'volde' racen, så den passer til folk, der bare vil have den fordi den er smuk.
Nå, BØVS sidespring....
Jeg kender kareleren som jagthund i min svenske side af familien. For mig er det ikke en hund, der hører til i en udstillingsring.
dec 2006
Jamen jeg skal nok oprette hende herinde, når den tid kommer.
Mette
Jeg forstår dig sådan set godt, men jeg tror det er sådan med rigtig mange racer. De avles i to retninger. Den originale brugsvariant og så familie/showvarianten.
Personligt elsker jeg karelerens sind, men jeg har så også kun oplevet familieudgaven på tæt hold, og jagtudgaven på nettet. De af mine venner der bruger kareleren til jagt, bor hovedsageligt i Finland, Norge, Sverige, Canada og USA, men der er stadig mange jagtlinjer indenfor racen.
apr 2007
smider lige lidt ekstra ingredienser i suppegryden
normal/unormal... Synes det er synd at kalde en bette frustreret hvalp både unormal og farlig/potentiel farlig...
Og dette kun ud fra, at man tydeligvis ikke er rustet til at håndtere de udfordringer der kan være med en race, der har lidt mere kant end en gennemsnitlig selskabshund....
Ts har erkendt at hun har dummet sig, og gabt over mere end hun kunne "få ned" , og det er sq fair nok.... Håber den nye ejer er bedre rustet til opgaven.
Men at der bliver brølet op om, at denne lille hvalp er intet mindre end exceptionel på den ufede måde, er sq ikke fair - overfor hvalpen.
Jeg håber ikke at nye hundeejere læser denne tråd, og tager de ord for gode varer...
Jeg håber at nye ejere vil søge hjælp, i stedet for at læse denne tråd og straks tænke omplacering/aflivning.
Vi har selv overtaget en "Yuki".. en stærkt misforstået ung hvalp, stemplet som umulig og potentielt farlig...
Beskrivelsen lød på: "ekstremt ressourceforsvar, bider, bange i mørke, utilregnelig og ustabil i nærheden af børn"
Konklusionen knapt 3 år efter = uegnede ejere.
Havde forventet værre end billederne første gang jeg ville tage et jordbær fundet på gåturen fra ham (30 min efter overtagelse)
Nogle mennesker egner sig bare ikke til de lidt mere "skarpe" racer, og det gør ikke racerne til dårlige/unormale/potentielt farlige.
Held og lykke til ny ejer... det skal nok gå
(pssssst! måske det havde været lettere selv at beskrive det du finder unormalt og lade andre tie bøtte på dine vegne )
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Men racen ville da stadig blive talmæssigt meget meget lille, hvis de kun måtte/kunne være i arbejdshjem. Det er sjældent sundt for en race, at blive meget lille talmæssigt, så jeg mener, at der er plads til begge dele. Nu er racen så ikke splittet i arbejdslinjer og showlinjer, og det håber jeg heller ikke sker.
dec 2006
Jeg synes til gengæld det er synd (og en anelse dobbeltmoralsk), at gå så meget i hårknude over ny ejers valg af ord, og samtidig ud fra dét dømme at hun ikke er egnet til opgaven.
Folk mener at kunne bedømme hvorvidt Yuki/Odin er normal eller ej, og har tydeligvis ikke forstået hensigten med ordvalget: Potentiel farlig, og ud fra dét får ejer hug, trods de aldrig har mødt hverken hende eller hund, og dermed aldrig har set dét arbejde der er lagt i ham eller har viden om professionel hjælp og rådgivning. Ligeledes mener de at kunne bedømme ejers erfaring og egenskaber ud fra en tråd med så realtivt lidt info om denne.
Det er så nemt at sidde bag en skærm og dømme, men nu blev jeg blandt andet dømt ud fra en tro om at jeg aldrig havde haft en besværlig hund før, hvilket langt fra var tilfældet. Husk at der ofte er mere til historien end hvad skrives her.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.441
aug 2006
Det var hendes budbringer, der ikke helt fik refereret korrekt.
Nogle mener det er betydningsløst, men jeg kan garantere, at havde der ikke været denne mellemmand, så var denne tråd aldrig blevet så lang
Det kan godt betale sig at overveje hvem der skal formidle ens budskab
maj 2009
Når alle de opslag mangler, så er det lidt svært at finde hoved og hale i det hele.
jul 2012
nov 2017
https://www.youtube.com/watch?v=RDXmq1SdX2I Download link in describtion ;p
apr 2007
Og min kommentar om at du selv skulle forklare dig... jo jeg har læst alle 404 indlæg (ja jeg har for meget tid at slå ihjel i disse dage) jeg har set hvad du har skrevet Men mener som CH at mange misforståelser kunne være undgået, hvis historien KUN var kommet fra dig og TS
For mange kokke.....
apr 2007
Håber som sagt, at det går fremad for ham fra nu af ... Det har han brug for
dec 2008
dec 2006
Jeg reagerer mest på at folk stiller sig tvivlende overfor ny ejer og hendes kvalifikationer til den opgave der ligger for dagen. Det kan godt være at jeg har misforstået (hvilket jo er nemt på tekst), men for mig at høre er der stadig, trods slettede indlæg og uddybelse af ordvalg, folk der hinter til at hun heller ikke er klar til opgaven. Det er dét jeg reagerede på, da jeg mener det er at dømme ud fra gisninger, trods en væsentlig mangel på viden om ejer, hvalp, arbejdsmetoder osv...osv...
Det var bl.a. denne kommentar:
"Og dette kun ud fra, at man tydeligvis ikke er rustet til at håndtere de udfordringer der kan være med en race, der har lidt mere kant end en gennemsnitlig selskabshund.... "
Da jeg oprettede denne tråd, havde jeg ikke i min vildeste fantasi troet at det ville ende med at Christina ville komme til at sidde og forsvare sig selv. Jeg er rigtig ked af, at det går ud over hende, når hun, udfra mit synspunkt, er helten i hele denne her meget meget triste historie.
Max
Ja...arbejde. Arbejde i forhold til daglig træning, arbejde i forhold til at håndtere hans problematikker, arbejde i forhold til at få ham indlogeret hos to voksne hunde (kender man hvalpen vil man vide hvad jeg snakker om) og arbejde i forhold til en handleplan via professionel hjælp. Selvom ny ejer kun har haft ham i lige knap en uge, ved jeg med sikkerhed at hun ikke har siddet stille på sin flade...
okt 2005
Hvorfor ikke lade den ligge nu.
feb 2005
okt 2005
Så hvad får du ud af at blive ved med at stille det samme spørgsmål?
apr 2007
Hvis man ud fra det i begge (alle 3?) smider op her, konstaterer unormal og farlig/potentiel farlig om en bette hvalp på 4 måneder.. Så mener jeg sq ikke at man er super egnet til at have en race med "kant" .. Og det er så min personlige holdning...
For det ER ikke unormalt at have ressourceforsvar... ej heller selvom det er kraftigt ressourceforsvar.
Og det er sådan set det i oplyser er problemet...
Umiddelbart ville mit gæt være (har ikke andre muligheder end at gætte?) at hvalpen er meget frustreret og absolut ikke er blevet håndteret korrekt fra starten... så ja han er sikkert super aktiv, meget forvirret, svært ved at koncentrere sig og kommunikere, har svært ved at knytte bånd, måske svært ved andre hunde og fremmede situationer... Og intet af det er unormalt for en hvalp med den start på livet
Og hvorfor se det som noget negativt at jeg konstaterer at ikke alle egner sig til en race med kant? det er der vel ingen skam i?
Jeg skammer mig altså ikke over, at jeg absolut ikke er egnet til at eje fx en gravhund
En chihuahua er jeg heller ikke egnet til... sød og spøjs lille hund, men ville blive åndssvag af at bo med dem
feb 2005
maj 2004
Når ordene fordrejes og overfortolkes og enhver forklaring mødes med tvivl og kritik - hvorfor skulle man så gide forklare mere? Lur mig om ikke en uddybende forklaring blot (igen) vil blive vendt og drejet, kritiseret og sået tvivl omkring.
Det er ærgerligt, men mon ikke du/I har ødelagt det for jer selv, i den her sag...
apr 2007
Kender ikke en million mennesker herindefra IRL.
Forholder mig til situationen, og det oplyste....
dec 2008
Det har jeg så tilladt mig et par gange. Det har på ingen måde været for at komme efter nogen. Tværtimod. Det svar der er kommet er at han beskytter sine ting.
dec 2008
maj 2004
Din attitude viser ikke ligefrem oprigtig interesse, Max - nærmere tvivl og kritik.
dec 2008
At beskylde mig for andet er uforskammet.
dec 2006
dec 2008
maj 2004
dec 2008
Jeg har ikke tvivlet på noget som ejer har fortalt. Der har været forskellige holdninger,omkring hvor unormalt det er,for en hund med den baggrund.
maj 2004
Anyway, ejer deler det hun har lyst til at dele - måske er det ikke ret meget, fordi man mødes af tvivl og kritik.
aug 2017
Følger: 10 Følgere: 66 Svar: 1.099
Synd at Christina & Slædehundene skulle jages ud herfra, for at tage en misforstået lille slædehvalp til sig. Jeg ønsker Yuki og Christina et godt liv sammen og Yuki tillykke med hans nye og blivende hjem.
aug 2006
Christina har tråden stort set ikke omhandlet - der er blevet stillet spørgsmå til afklaring, som vist kun er forsøgt besvaret af Zenta. Da Christina selv meget kort beskrev hvad Zenta havde misforstået blev det IKKE kritiseret, tværtimod var der bred enighed.
At folk stiller spørgsmål- er det ikke ret naturligt efter at have været ret detaljeret inddraget i denne hunds liv og levned?
Hvem af jer, der tydeligvis har været med på pb'ere, ville slippe bekymringen for sådan en hund med et snuptag? Forhåbenligt ingen af jer!
God vind til hunden fremover, jeg håber at roen sænker sig over dens liv på den ene eller den anden facon
Og hermed gider jeg ikke at beskæftige mig med den mere..
Vupti.
aug 2008
Jeg har INTET misforstået.
INTET.
Jeg skrev at man måske skulle stoppe med at skrive side op og side ned omkring at hvalpen er en normal hvalp med normal adfærd, når det nu ikke er tilfældet.
Siden gik der så ordknep i den i stedet for, i stedet for bare at læse det skrevne, netop at den her hvalp ikke er som alle andre normale hvalpe.
dec 2008
433. Der har ikke været tvivl om at hunden har en dårlig adfærd. Der er uenighed omkring,hvor unormalt det er ved en hund, der ikke har været i de rigtige hænder og med stor sandsynlighed har fået sine grænser overskredet flere gange.
Det bliver de sidste ord her fra.
jul 2012
Update på Yuki