{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.604 visninger | Oprettet:

Update på Yuki {{forumTopicSubject}}

Som nogen måske ved, blev jeg bidt af vores nye hvalp Yuki forleden da jeg ville gøre rent efter opkast. Der var tale om ressourceforsvar, og instinktivt tog jeg fat i nakken af ham og skældte ham ud, hvilket kun fik ham til at bide yderligere. Det var en rigtig trist situation som vi begge gerne havde været foruden.
Dagene efter var rigtig svære, både i forhold til dét tillidsbrud vi oplevede, både ham og jeg, og i forhold til hvordan vi skulle håndtere situationen. Særligt jeg følte mig ikke længere 100% tryk, hvilket også kunne mærkes på ham.

Et HG medlem tilbød at tage ham til sig, hvis vi ikke mente vi kunne håndtere det, og dét tilbud endte vi med at takke ja til.
Det har bestemt ikke været nogen let beslutning, og jeg indrømmer da også at vi begge har fortrudt gentagende gange, men det vigtigste for os er Yukis velbefindende, og vi har måtte sluge dén kamel og erkende at han nok ville have en bedre chance hos en person med større erfaring på dét område. Det blev dog ikke nemmere, da igår og idag er gået SÅ godt, og alt har føltes tilbage til det gamle. Han har været så sød og så nem, og kom frygtelig meget i tvivl om det nu også var det rigtige at gøre. smiley

Men nu er han er blevet hentet, huset er tomt og vi har begge tudet og tudet (jeg tuder stadig). Følelsen af at have svigtet både ham og kæresten, gør rigtig ondt.
Men jeg trøster mig med, at han kommer til at bo sammen med to andre hunde, en husky og en husky blanding, og jeg er sikker på at han vil få det rigtig godt. Og vi kan da heldigvis få lov at følge ham.

Det er aftalt med ny ejer, at hvis ikke det går, så kommer Yuki ikke videre. Jeg har dog stor tillid til at det nok skal gå. smiley
Vi ønsker ihf. al mulig held og lykke til ny ejer.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Update på Yuki
  • #2   21. jan 2018 Det gør mig utrolig ondt for dig/jer, men det er nok det bedste, jeg tænker, at det kan blive ganske svært at få tilliden sådan helt og fuldt til ham igen.

Jeg håber, han får et dejligt liv. Og stort kram til dig smiley

• #7   21. jan 2018 Jeg vil også meget gerne følge Yukis udvikling smiley

Ts igen, synes det SÅ sejt gået. At erkende at man ikke har erfaringen til et projekt. Hatten af. Og det er jo ikke et nederlag, tværtimod.

• #8   21. jan 2018 Super at han har fået et nyt hjem. Når det er sagt, så er det 5. hjem på 12 uger. Jeg håber edderfløjteme at hunden bliver ELLER får fred........ Stakkels hvalp smiley

• #9   21. jan 2018 Mette, det er ts allerede klar over, og er også meget ked af det, over det..

Læs det sidste i ts opslag- dette ér sidste chance. Han får fred hvis det ikke kan lykkes. Han bliver IKKE omplaceret mere.

• #10   21. jan 2018 Christina sender ham selvfølgelig ikke videre.

• #11   21. jan 2018 Den jeg har ondt af er Yuki.
    Arme hvalp, som allerede er på sit femte hjem.
    Men godt for ham, at han endelig er kommet til et hjem, hvor man ved, hvad man har anskaffet sig.

Jeg håber, at du tænker dig mere om inden du igen anskaffer dig en ny hund.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #12   21. jan 2018 Mette. Det står der jo faktisk,at der er aftalt.

Jeg er for en gang skyld positiv. Hunden får en chance mere og jeg håber det bedste.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971
    #14   21. jan 2018 Jeg har stor respekt for din beslutning. du gjorde et forsøg, og er en god nok hundeejer til at erkende at det ikke lykkedes.

og respekt for at du tør være ærlig, når man tænker på alle de høvl du har fået, og hvor mange høvl du stadig kan få, selvom at det udentvivl er en rigtig beslutning.

• #15   21. jan 2018 Anni- den var altså lidt under bæltestedet. Ts har oprigtigt ment hun kunne hjælpe yuki. Det kunne hun så ikke . Men hun var sit ansvar værdigt, og nu er yuki hos en der kender til husky.

Nej, jeg synes ikke det er fjong at kaste en så ung hvalp rundt mellem så mange hjem på så kort tid.

Men det er ikke ts, der skal dunkes for dét, men de andre der ejede ham før.

• #17   21. jan 2018 Salla

Jeg kan ikke se at det er sejt gået.
    Jeg synes at det er dyb sørgeligt at man som et voksent menneske anskaffer sig en hund med hovedet under armen.
    Det er hunden der er taberen.
    Sejt nej, det er dyb sørgeligt, og sorry TS ingen medlidenhed fra mig.
    Min sympati ligger hos hunden

• #18   21. jan 2018 Jeg håber inderligt at den lille fyr finder ro hjemme hos Christina.
    Han er dybt præget af en start på livet som kastebold smiley
    Han skulle aldrig have været hjemme hos jer, det var ikke rette match, det viste trådene fra dag 1 meget tydeligt.
    Jeg håber I finder en hel masse nutidig læsestof og får langt større succes med den ønskede karelerhvalp når tiden er klar smiley Jeg tror i hvert fald det racevalg er bedre end en slædehund.

• #23   21. jan 2018 Folk burde måske skrue lidt ned for charmen ..

• #24   21. jan 2018 Jeg er helt på linie med Malene.....

• #26   21. jan 2018 Kan godt se jeg fik formuleret forkert. Det er ikke sejt gået at måtte opgive en hund. Et forkert ordvalg, det er positivt at man indser at man har gabt over for meget.

Kort og godt, 7# kunne være formuleret meget bedre

• #27   21. jan 2018 Men det er ikke ts, der skal dunkes for dét, men de andre der ejede ham før.

Den sætning fatter jeg så ikke noget af.
    TS har været akkurat lige så uansvarligt, som ejerne før hende, og hun har gjort nøjagtig det samme som ejerne før hende, nemlig at anskaffe sig en hvalp med hovedet under armen, for derefter hurtig at smide den ud igen.
    Hvor er logikken i, at det ikke er i orden at andre gør det, men at det er gå fint når TS gør det sammen ?

• #28   21. jan 2018 Anni, har du ikke en hund der skal luftes?

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#30   21. jan 2018 Anni: Kan du kun være negativ, og på randen til ubehagelig???
    Man behøver ikke være enig i en situation, og man er i sin fulde ret til at ytre sig, men som voksent menneske burde du måske overveje om din retorik og dine formuleringer er brugbare, eller om du bare evigt og altid har behov for at lukke mundl**t ud, så snart at du ser din mulighed for det...

• #32   21. jan 2018 AT - sorry, men jeg står desværre på hundenes side og aldrig i livet om jeg vil begynde at rose når folk køber hunde med hovedet under armen.
    Det er lige netop på grund af sådanne mennesker, at der bliver aflivet 15.000 hunde her hjemme om året.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#33   21. jan 2018 Anni: man behøver ikke være enig.
    Men ens retorik behøver ikke være modbydelig.

• #38   21. jan 2018 Ts kan ikke bruge det til en skid og måske folk lige burde pudse glorien inden de spiller smart overfor andre. Bare fordi de kan.

• #42   21. jan 2018 Christina -Dejligt at han er endt hos dig. Jeg håber at han får et dejligt liv, det har han fortjent.

• #44   21. jan 2018 Jeg gør det meget kort: Den eneste grund til at vi gik af med Yuki, var fordi han bed mig, og havde absolut intet med hans race og hans yderligere adfærd at gøre. Tidligere ejer havde ikke oplevet hans ressourceforsvar (hans 2 årige legede med Yuki, og det ville han næppe lade stå til, havde han vidst det), og dermed var vi ikke klar over det, da vi fik ham hjem.

Jeg beder ikke om ynk eller andet. Jeg ønsker blot Yuki det bedste, hvilket jeg er sikker på Christina kan give ham.

PS. Hvis ikke jeg følte at han kunne klare det mentalt, var han ikke kommet videre.

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#46   21. jan 2018 Maj-Britt: Hvorfor er det så vigtigt for dig at vide??

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#48   21. jan 2018 Maj-britt: eller fordi at du tror at TS lyver, og egentligt ikke har haft nogen ude?? smiley

• #49   21. jan 2018 Mon hun har kunne nå at få dem ud. TS havde jo fået en frygt og et chok efter bidet, så kan det ikke være ligegyldigt?

• AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

#57   21. jan 2018 Maj-Britt: Du håber jo på at hun ikke har haft en ude, så du lige kan finde lidt mere at dunke TS i hovedet med..

• #59   21. jan 2018 Jeg tænker (uden at have læst tråden om biddet), at det var det eneste rigtige for både hubd og TS at finde et nyt hjem.
    Og dejligt at det blev hos én med racekendskab. Jeg håber Yuki får et langt, godt hundeliv

• #60   21. jan 2018 Tillykke til Yuki med hans nye hjem. Det bliver godt til ham, at få nogle faste rammer.

TS, godt i tog den beslutning. Det er hårdt at sætte sine egne behov til side, når man skal sende sin hund videre.
    Stor respekt herfra, fordi i har taget den beslutning.!

• #61   21. jan 2018 Hvor er det godt at høre, at han kommer et sted hen, hvor der er racekendskab og erfaring. Det er lige det, som han har behov for. Jeg tror, at det var den helt rigtige beslutning for jer, TS.

• #63   21. jan 2018 Hunden får et blivende hjem og hvis ikke, så bliver det en sidste tur til dyrlægen.

• #67   21. jan 2018 Det er da godt nok utroligt, at folk ikke kan komme herind og få hjælp, uden konstant at skulle høvles ned, for først det ene, så det andet, og ikke mindst det tredje! Nu har jeg set TS få høvl over så mange ting, alligevel blev hun ved med, at spørge, og forsøge at lære. Hvad fik hun ud af det? Mere høvl! Vi lærer allesammen hele tiden, og mon ikke de fleste af os har én eller flere hunde på samvittigheden, som har måttet bøde for vores uvidenhed, på den ene eller den anden måde. Selvfølgelig er det da pokkers synd, at Yuki har været sådan rundt, men nu har TS trods alt gjort, hvad ingen andre i den hunds liv har gjort - sendt ham til et hjem der rent faktisk har erfaring med racen!

Det er da virkelig ikke så underligt, at der konstant slettes emner, og nye brugere smutter igen, for der er godt nok ikke altid ret meget konstruktivt at komme efter, selvom folk sidder med en guldgrube af viden. Det er åbenbart meget mere underholdende, at sidde og finde fejl hos alle andre, og så tvære det ud i fjæset på dem.

Bøvs.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#68   21. jan 2018 Der findes mange perfekte mennesker som aldrig laver fejl. Du finder dem gerne på HG.

Jeg kan sagtens have ondt af ejer også. Man glæder sig og så ender det skidt. Håber at personen finder en race der passer bedre til hende.

• #70   21. jan 2018 Man kan sagtens komme med noget konstruktivt, uden at være enig med folk. Man kan sagtens påpege, at folk har begået en fejl, uden at blive ubehagelig.

• #71   21. jan 2018 Camilla - kunne det have noget at gøre med, at TS har lagt snart sagt alt hvad vapsen foretog sig herind, og dermed har givet folk en interesse i hunden. Så må man altså forvente at de også har en interesse, når den igen igen må skifte hjem.

Jeg respekterer absolut at TS har erkendt, at det her magtede hun ikke, det er jo sidste ende det bedste der kunne ske for hunden. Det havde bare været ret fedt, hvis hun erkendte det før hun sådan lidt impulsagtigt hentede hvalpen. Jeg kan godt forstå folk undrer sig og måske endda bliver lidt småsure, for TS har jo gjort det samme som en håndfuld købere før hende, nemlig impulskøbt en hvalp for så efter ganske få dage at sende den videre til et nyt hjem - det er altså noget der temmeligt ofte får folks pis i kog herinde... men der er måske forskel? Hvis det er læst i en annonce, så er det ok at blive sur over, men når det er en bruger der har skrevet en håndfuld tråde herinde, så skal man bare klappe i hænderne og siger godt gjort?

Igen, jeg tror på hvalpen nu endeligt er havnet et sted, hvor den har en reel chance for en fornuftig fremtid og det er super. Men når man lægger så meget ud på nettet som TS gør (inkl. oprettelse af en tråd som denne om et ejerskifte der jo reelt kun vedrører TS selv og den nye ejer, så den kan jo nærmest kun have opmærksomhed til formål... eller hvad?), så må man også forvente svar, når man har handlet dumt.

• #72   21. jan 2018 Har fulgt med i de tidligere tråde om Yuki, men ikke rigtig været med til at kommentere noget.
    jeg vil blot sige, at jeg håber Yuki kan få et godt og blivende hjem hos dig Christina, og det hele ender i Yuki for et langt og godt liv fremover.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#73   21. jan 2018 Jeg vil da formode,at man selv er klar over at det var dumt. Det behøver man da ikke få banket i hovedet bagefter. Der vigtigste er vil at der er kommet en løsning. Aflivning var en anden mulighed.

Jeg glæder mig over at hunden har fået en ny chance. Hvad der er sket kan man ikke lave om på.

• #74   21. jan 2018 #71 Men det er jo ikke kun TS, det er nærmest alle nye brugere!

TS har jo heller ikke først fået høvl efter emne nr. 5, hun fik høvl lige fra starten. Ligesom nærmest alle andre, der forsøger at få hjælp herinde.

• #75   21. jan 2018 Det er egentlig ret imponerende, at der er mere mobbe-mentalitet, på dette forum, der primært bruges af voksne mennesker, end på de gallerier, hvor der er flere børn og teenagere der deltager.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#76   21. jan 2018 74. Der var da som jeg så det flere der prøvede at hjælpe. Både på hvem hun kunne søge hjælp ved og selv kunne gøre. Jeg mener ikke det er rimeligt at sige at man ikke kan få hjælp.

Det gælder om at kunne sortere hvad man kan bruge og se bort fra dem der deltager uden at komme med noget brugbart.

• #77   21. jan 2018 Camilla - ok.. alle ligefrem? lad os bare enes om at være uenige, for jeg har dælme set mange nye brugere få hjælp.
    De tråde, hvor folk "skælder ud" er typisk tråde i stil med denne - altså med emner som generelt får folk op af stolene. Men det er da selvfølgeligt nemmere bare at konstatere, at folk er nogen r*vhuller der bare generelt ikke vil hjælpe, men kun dunke folk i hovedet.

Ja, man kunne også bare lige trække vejret og måske springe tråden over... men nu forholder jeg mig så blot til dette tilfælde, hvor TS altså HAR fået ganske meget hjælp i flere tråde, men hvor det for mig altså også er forståeligt, at nogen brugere blot tager sig til hovedet og fyrer en skideballe af, fordi der har været nogen ting, som bare ikke har været smarte for nu at sige det pænt.
    Men hjælp har hun altså fået, og det lader jo til at TS er i stand til at sortere i hvad hun vil bruge og ikke bruge.

• #78   21. jan 2018 Men hvad kan TS bruge de modbydelige indlæg til nu??

• #79   21. jan 2018 Ja, heldigvis er der da folk der gør hvad de kan, for at hjælpe. Men man kan altså ikke komme uden om, at rigtig mange brugere bliver skræmt væk, inden de når at få den hjælp de søger.

• #80   21. jan 2018 TS er nu ikke ny bruger.

• #81   21. jan 2018 Nå for søren, jamen så spark da endelig videre ...

• #82   21. jan 2018 Er da irrelevant om brugeren er ny eller gammel.
    Man kan godt være uenig og samtidig skrive ordentligt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#83   21. jan 2018 Tit bliver folk skræmt væk fordi de ikke får de svar de ønsker. Vi har alle forskellige måder at sige tingene på.

Jeg er sikker på at der også var hjælp at hente her. Man valgte en anden mulighed og det kan jeg sagtens respektere. Det ironiske er så,at den anden mulighed var en bruger som tilbød sin hjælp.

• #84   21. jan 2018 Slap dog af....... Det var bare en information!!! smiley

• #85   21. jan 2018 Det er godt nok nemt at være bagklog herinde. Jeg har læst alle indlæggende og jeg tænker at TS efterhånden nok er klar over at det måske var dumt og nok ikke gør det igen(forhåbentligt) Hun virker dog, heldigvis, som en der kan sortere i de indlæg hun kan bruge og ikke kan bruge.

• #88   22. jan 2018 Tråden var sådan set bare ment som info for at undgå at folk skulle stille spørgsmål til at Yuki pludselig havde ny ejer.

Jeg har ikke noget at skjule, så kan da godt fortælle at jeg tog beslutningen mens jeg sad og kiggede div. adfærdsbehandlere igennem, som jeg havde fået anbefalet. På daværende tidspunkt havde jeg læst Christinas besked, og havde gennemset hendes profil, galleri og albums. Jeg så et potentiale for Yuki, som jeg ikke følte jeg på nogen måde at jeg var i stand til at give ham længere. Jeg snakkede med kæresten, og vi tog en fælles beslutning. Skulle han til et andet hjem skulle det være nu, og ikke først efter et eventuelt mislykket forsøg med en adfærdsbehandler. Jeg siger ikke at det ville være mislykkedes, men mit selvværd har fået et knæk, og dermed har jeg pt. nemmere ved at se fiasko frem for succes. Det kræver tid, og med den mistillid til at jeg ville kunne håndtere en hund med ressourceforsvar, følte jeg at det var at gamble med Yukis velbefindende.

#71 Michelle
    Det er jo bare ikke nemt at erkende inden, når jeg ikke anede at Yuki havde ressourceforsvar. Som skrevet tidligere var det selve grunden til at vi sendte ham til Christina. Det havde intet at gøre med hverken race eller køn.

Generelt kunne jeg godt tænke mig at folk ikke blandede tingene sammen, og får det til at lyde som om at vi skilte os af med ham, fordi hans race/køn var for besværligt for os. Det er slet ikke sådan det hænger sammen. Var jeg ikke blevet bidt, var han stadig hos os.

Jeg har læst alle kommentarene, og læser fortsat alle kommentarer, men om jeg svarer igen kan jeg ikke garantere. Denne tråd var som sagt blot til info.
    Og så vil jeg gerne frabede mig negative kommentarer om tidligere ejer. I kender ham ikke og ej heller hans motiver for at skille sig af med Yuki, og jeg ønsker ikke at udhænge ham på åbent forum. Vil I give nogen hug kan I rette dem mod mig.
    Uanset får vi intet ud af en større debat. Der er handlet, og Yuki får nu dén chance i livet vi desværre ikke formåede at give ham, og jeg er Christina meget taknemmelig.

• #89   22. jan 2018 Du behøver slet slet slet ikke at forklare og forsvare dig.
    Du skylder ingen noget.

• #91   22. jan 2018 Kære Ts.
    Hvor er det dejligt at du trods hans fortid tager stilling til hans liv uden farvede briller. Det er godt du tager ansvar og at du finder en ansvarlig, racebekendt endestation til ham. Det glæder mig at se Yuki hos et menneske der ved hvad hun 1) har mellem hænderne, men ikke mindst 2 ) ikke har blår i øjnene når det kommer til hans fortid. ALLE kort er på bordet, både hjemskift og bid.
    Han er blevet aktivt tilvalgt på trods og med det i mente at blinker han forkert med øjnene stopper det her. Det var præcis sådan jeg modtog en af mine gamle hunde. Alle havde givet op , alene på hendes baggrund. Og hun endte med at blive en helt fantastisk hund.

Jeg håber inderligt at jeres hundeeventyr ikke stopper her. I har gjort Yuki - og jer selv - en kæmpe tjeneste. Thumbs up for at tage ansvar for hans velbefindende.

• #92   22. jan 2018 Du har vist stort ansvar og modighed ved at engagere dig så dybt i din hund. smiley Vi kan alle begå fejl, men når det handler om et levende væsen så skylder vi at gøre vores allerbedste. Syntes oftest folk vælger den egoistiske vej, at lange hunden videre uden videre omtanke eller ignorant beholde en hund som man tydeligvis ikke magter. Så der er kun kindknibere herfra.

• #93   22. jan 2018 Ærgeligt at det ikke gik.
    Men respekt for, at I har taget en hård beslutning, og fundet et hjem der har bedre forudsætninger for at få ham til at trives. Håber at han får det godt i sit nye hjem.

• lars p
    lars p Tilmeldt:
    apr 2012

Følger: 7 Emner: 3 Svar: 17
    #94   22. jan 2018 En hvalp bider 1 gang og bliver så sendt videre? Havde i ikke fået at vide at der var adfærdsproblemer eller hvad sker der lige?

• #95   22. jan 2018 Læs nu hvad der skrives, Lars.

Du kan finde svaret på dit spørgsmål længere oppe eller i tidligere tråde.

• #97   22. jan 2018 Jeg kan da stadig se dem?

• #99   22. jan 2018 Var det ikke i den med madagressioner? Med billede af at Karelermutti blev bidt?
    For den kan jeg i hvert fald se.

• #101   22. jan 2018 smiley

• #102   22. jan 2018 Jeg har ikke slettet nogen af mine tråde. smiley

• lars p
    lars p Tilmeldt:
    apr 2012

#103   22. jan 2018 Citat: Ærligt talt har jeg ikke lyst til at have sådan en hund, og har sådan set heller ikke lyst til at finde ham et nyt hjem i frygt for 1. at han ender som kastebold og 2. at han skulle bide en anden... citat slut..

Du skulle aldrig have haft hund, hvis der ikke skal mere til før du mistet modet.. Det er en hvalp, havde du regnet med ikke at skulle lære den hvad der er rigtigt og forkert?

• lars p
    lars p Tilmeldt:
    apr 2012

#105   22. jan 2018 Jeg kan simpelthen ikke holde kæft når jeg hører den slags sorry..

Allerede 4 ejere!!! Det siger da alt om hvor meget folk sætter sig ind i hunde inden de anskaffer sig en, nu til dags..

og nej jeg er ikke perfekt, men jeg sender sgu ikke en hvalp videre (som allerede havde haft 3 ejere) fordi den er beskyttende over for sin mad..

• #107   22. jan 2018 Good old HG smiley

tingene ændrer sig ikke meget selvom man holder en længere pause....

TS... bank hovedet hårdt ned i bordet nogle gange, slå dig selv med en våd avis gentagne gange... for ja det fortjener du.... Men kom så videre, og sørg for aldrig at lave den fejl igen... Vi lærer hele livet, og denne lærestreg kommer til at nage dig længe....
    Men tvivler på at det sker igen smiley

Og så vil jeg bare lige gnække lidt over tråden...
    "TS er et fjols"
    "nej nej stakkels TS"
    smiley

hoooold nu med at forsvare TS.... hun ved selv hun har været et fjols.... og 90% af dem der har læst tråden kan se det... meeeeeen der er lige et par stykker, der skal løfte pegefingeren.....

Man MÅ altså godt kalde en skovl for en skovl smiley

• #111   22. jan 2018 Giv ham et par dage, så har han glemt de ting her, og han bærer næppe nag. Hunde har det med at leve i nuet.

Det er dog noget af en påstand..................
    Det vil sige, at hunde og især ikke hvalpe tager skade af at være kastebolde.
    Alt det dårlige de har oplevet glemmer de lige så snart de kommer i et andet hjem ?
    Så kan jeg da virkelig ikke forstå, at der bliver aflivet så enorm mange hunde med adfærdsproblemer.
    Den udtalelse gør jo også adfærdsbehandlere ganske overflødig.

• #112   23. jan 2018 HG. # 109, skriver:
    Giv ham et par dage, så har han glemt de ting her, og han bærer næppe nag. Hunde har det med at leve i nuet.

# 111 Anni, er inde på noget rigtigt.
    Og så vil jeg tilføje til 109´s ord: Der er mange ting hunde ALDRIG glemmer, uanset de lever i nuet. s den påstand,holder jeg på, er et falsum.

Og så er jeg i øvrigt rigtig glad for, at det ser ud til, at Yuki har fået er rigtig godt hjem,
    og det fortjener alle hunde, hvilket desværre ser ud til, at blive dårligere og dårligere, samlet set i Danmark.

• lars p
    lars p Tilmeldt:
    apr 2012

#113   23. jan 2018 Christina: bøvs du selv videre.. lyder ikke til du ved meget om hunde

• #114   23. jan 2018 Lader til at hun ved betydelig mere end dig.

• #118   23. jan 2018 Hahahaha Lars, man skal prøve at LÆSE tråden, inden man beskylder folk for at være idioter (der er også noget med sten og glashus). Hint: se hvor Yuki bor nu. Et hint mere: hos Christina. Og et sidste hint: hun har ret stor erfaring i huskies. Resten må du gætte dig til smiley

• #120   23. jan 2018 Det er altså ikke alle hunde der ligefrem får traumer over at skifte hjem nogen gange. Der findes altså mentalt robuste hunde, der godt kan tåle det smiley Jeg har haft to stk der har haft flere hjem. Den første fik jeg som 6 mdrs; jeg var hendes 3.de hjem. Det kunne man ikke rigtigt mærke på hende. Den anden var mit Stormydyr. Jeg fik ham som tre-års. Han var avlshund i en svensk kennel og havde været udstationeret i Norge af to omgange i to forskellige kenneler. Dvs. jeg var hans fjerde hjem. Han var min bedste hund EVER! Mentalt var han en superfed hund.
    Jeg må tilstå at jeg synes den bedste løsning, når hund og ejer viser sig ikke at passe sammen er, at man finder et nyt hjem til vovsen. Hundene kommer som regel lettere over det end ejeren. Og så skal man naturligvis lige stoppe op og overveje hvorfor det var at man ikke passede sammen og om ens valg af hundetype nu også er det helt rigtige. No offence, men som jeg kender kareleren så er der rigtig rigtig meget resourceforsvar i dem. Dvs. bliver man så forskrækket over at en huskyhvalp viser det, at man vælger at finde nyt hjem til den, SÅ kan jeg ikke lade være med at tænke at en kareler nok ikke er det oplagte valg. Jeg har selv en skarp race med meget resourceforsvar, så jeg ved godt hvordan det føles når Fido pludselig er knapt så sød. Det skal man kunne tackle med overbærenhed og en vis myndighed hvis man vil have den slags hund smiley Og så er forudseendhed så man så vidt muligt undgår de situationer et must.
    Så kære TS jeg vil opfordre dig til at sætte dig ned og tænke lidt mere over hvilke ønsker du har til en hund og hvad du kan tilbyde en hund. Og sæt så det så op mod hvad en Kareler kræver. Jeg kender den som temmelig hard core jagthund (fra min svenske familie) og jeg tvivler på hvor fantastisk den er som familie- og udstillingshund under danske forhold. Som minimum bør man da bruge rigtig meget krudt på at træne spor med den.
    ... egentlig har jeg svært ved at se hvad den overhovedet skal i en udstillingsring smiley

• #123   23. jan 2018 Der er stor forskel på hundes mentalitet.
    Min gamle hund fik jeg da hun var 1 år og 9 mdr., og jeg var hendes 8. hjem (denne info fik jeg først da jeg tog kontakt til avler, som jeg besøgte). Fifi havde dog mentaliteten til det, og kom rigtig fint ud på den anden side.
    Min svigermors hanhund, som har haft 3 ejere indenfor samme familie og kun er flyttet én gang (avler ikke talt med), ville ikke kunne tage det. Han har et utroligt svagt sind og at flytte ham til en fremmed familie ville være uhørt.

Og ang. at sætte sig ind i racer, så var Yuki ikke bare "en nuttet hvalp på nettet". Vi havde snakket om husky lige siden vi sagde nej til den hvalp, og haft husky i tankerne de sidste 7-8 år.
    Og så ville det være rart om folk undlod at gøre skidt til værre. Jeg er ganske fint sat ind i Karelsk Bjørnehund (har haft en kareler forum i 7 år), og nej, ressourceforsvar ligger ikke til racen. Selvfølgelig kan der være individer - det er der i alle racer - men det er ikke en almen adfærd for kareleren.
    Dette er et eksempel på at du kan læse og læse og stadig misse ting.
    Som det ønskes at man læser op på en race inden man anskaffer sig en, bør man måske også læse op på racen inden man spreder info om den. smiley

Jo, jeg har stadig ting at lære - Har trods alt ikke mere personlig erfaring, end hvad man får ud af at have samme hund i 10+ år, og så den erfaring jeg har fået over den sidste måned, på godt og ondt.
    Og lige til info. Det er nemt at sige at man skal læse op osv...osv...Men du kan læse nok så meget, det sikrer dig stadig ikke for hvorvidt du er klar til at have en hund siddende fast i din arm, uanset hundens alder/størrelse.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#124   23. jan 2018 Det ændre nu ikke på at man skal tænke sig godt om hvad man ønsker af en race. For dig var det her for meget. For andre vil det bare være noget man vil arbejde med og se som en del af det at få en hund med røv i bukserne.

• #125   23. jan 2018 Max
    Helt enig, men det er jo ikke rigtig til at gisne om, før man står i situationen.
    Jeg følte heller ikke at hans ressourceforsvar var noget jeg ikke kunne håndtere, før jeg stod med 7 huller i min arm. Med tiden vil jeg nok også få min selvtillid tilbage, og være i stand til at kunne se med bagklogskabens øjne. Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har fortrudt, netop fordi jeg blev så glad for ham, men inderst inde er jeg stadig overbevist om at det i sidste ende er det bedste resultat for ham.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#127   23. jan 2018 Så du har mødt den?.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#129   23. jan 2018 Tænkte jeg nok. Det er da et selvmål der vil noget. Du må gerne udtale dig om at det ikke bare er en hund med røv I bukserne. Altså uden at have mødt den.

Jeg forholder mig til det der skrives. Der er ikke et sted nævnt at der ellers er noget i vejen med hunden.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#131   23. jan 2018 Men man skal jo have mødt den for at udtale sig?.

• #133   23. jan 2018 Jeg må lige pippe med i den der "en 4 mdr hvalp, der er "farlig" " ???

Er det Godzilla der er genopstået ???

Godt for hvalpen, at den har fået et nyt liv og en ny chance om ikke andet smiley

• #135   23. jan 2018 Hvis jeg skal prøve at forklare hvordan det fungerede inde i mit hoved...
    Måske Yuki ikke var farlig som 16 ugers - Min frygt lå ligeså meget i hvordan han ville blive som voksen, hvis jeg fejlede.

• #138   23. jan 2018 Karelermutti -

Det er ikke dig jeg mener - det er den nye ejer, der beskriver hunden som

"en potentiel farlig hund omkring foder/ben/godbidder. "

- og den er 4 mdr ????

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#139   23. jan 2018 Multi. Måske du kan fortælle, hvad det ud over det problem du have,var galt med hvalpen. Zenta er åbenbart klar over noget andet,men vil ikke fortælle det.

Vi snakker om en hvalp på 4 månder som har været kastet rundt. Jeg tvivler på at der er andet galt,en at den ikke er havnet i det rette hjem. Det må vi så håbe den er nu.

• #141   23. jan 2018 Stop nu Janni !!!!

Jeg har haft hunde siden 89, så lidt ved jeg ..

Det er sq ikke Godzilla eller The Hulk - det er en HUNDEHVALP !!!

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#143   23. jan 2018 Men så oplys os du store Zenta. Hvad er det galt med hunden ud over at den vogter sin mad?.

• #144   23. jan 2018 Så fortsæt du bare Janni - man kan jo ikke forpligte folk udover evne ...

• #145   23. jan 2018 Og jeg hopper ud af tråden.
    Mine nerver er satme ikke til så kloge folk der ved alt om alt, selv de ting de intet aner om.

Respekt til TS for at erkende ikke at kunne varetage hvalpens tarv og respekt til Christina for at tage kampen op.

• #147   23. jan 2018 Max - det ved hun da lige akkurat ikke en skid om for fanden smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#148   23. jan 2018 At man snakker om,at en hund på 4 månder er farlig,fordi den vogter sin mad gør mig stærkt bekymret.

Når man så prøver at få svar på om der er andre problemer får man ingen svar. Men selvfølgelig er det alle andre der er dumme og ikke fatter det.

Og nej. Jeg forstår det virkelig ikke.

• #149   23. jan 2018 #148

Størsteparten af indlæg fra den hånd får mig altid til at tænke - ligesom jeg nogle gange gør på mit job, når jeg står overfor en meget psykotisk person - "tænk, at det der giver mening i dit hovede" ....

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#152   23. jan 2018 Men er der problemer ud over det. For det er da ikke noget enestående problem.

• #153   23. jan 2018 Christina -

Hvis jeg havde en krone for alle de mennesker jeg har rendt ind i med "heeelt specielle og på ingen måde ligesom noget som helst andet du nogensinde har set" hunde .. så kunne jeg stoppe med at arbejde.

• #155   23. jan 2018 Det skal du skam ikke være ked af - det er der ingen grund til.

Jeg blander mig ikke i din håndtering af hvalpen - jeg kommenterer på det du skriver. Mao - jeg har ingen indvirkning på den fortsatte færd, så ingen grund til at være trist over noget.

• #157   23. jan 2018 Potentielt farlig skal forstås som i kan være- eller blive farlig.
    Han kan blive farlig på sigt i de forkerte hænder. Han er ikke bare lige en hund man giver et los i røven, og så er dét problem løst.
    Havde han fået fat i en pulsåre, jamen så havde det da ikke været skide heldigt. Havde han sat sig i halsen (jeg sad på knæ) så havde det heller ikke været godt.
    Hvordan er det - Det er ikke størrelsen, men gørelsen? smiley

profilbillede
  • #158   23. jan 2018 Aj. så er det der altså ikke værre ... sorry, men...

• #159   23. jan 2018 Nu har jeg set det flere dage i træk...Hvad betyder "Mao" ?
    Jeg bliver jo 101 år lige om lidt, så jeg er ikke med på noderne.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#160   23. jan 2018 Der er åbenbart ingen der ønsker at fortælle, hvorfor den her hund er så speciel. Hvis hundens eneste problem,er at reagere kraftig i forhold til sin mad,er det da ikke en grund til at omtale den,som om at der er noget i vejen med den.

Der med siger jeg ikke at det ikke kan være et problem. Altså at den vogter sin mad.

• #162   23. jan 2018 Mao - med andre ord

• #163   23. jan 2018 Bodil nu ved jeg ikke hvad du mener med arbejde med hunde, men hverken jeg eller nogen jeg kender har set sådan ud

• #164   23. jan 2018 Ikke hvad der skete, men nu er potentiel jo også en hændelse der endnu ikke er kommet til udtryk, altså har han anlæg for at det kan udvikle sig til noget farligt.

• #171   23. jan 2018 #168

Vil godt lige understrege at jeg ikke forholder mig til dit arbejde med hunden, dens før, nu eller fremtid .. jeg forholder mig til dit udsagn om en potentiel farlig hund - sagt om en hundehvalp .. og iøvrigt din, ja, nu ved jeg ikke om jeg tolker for frit - overraskelse over en hvalp, der har noget ressourceforsvar.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#177   23. jan 2018 Men så har hunden jo heller aldrig fejlet noget. Den har et problem som der ikke er blevet arbejdet på. En hund på 4 månder er der da arbejde i og skal trænes og lærer reglerne.

Så forstår jeg da slet ikke,at Zenta får det til at lyde som om, at hunden er et helt specielt tilfælde.

• #178   23. jan 2018 Jeg har altså også set sådan ud, og min datter har endda et ar endnu fra en stor schæferhvalp.

• #179   23. jan 2018 #177

Fordi hun aner hat om det - og bare skal kommentere og se om det en dag lykkes for hende at lyde klog ... måske ?

• #184   23. jan 2018 #180

Det er fair nok at du bliver overrasket. Jeg bliver bare overrasket over, at du bliver det, for for mig, er det ikke sådan wauw !! Det har jeg oplevet en del hvalpe, der har gjort - og jeg har ikke set nogle af disse, vokse op og blive farlige hunde.

Men lad det nu ligge - pøj pøj herfra med at give ham et pragtfuldt liv - og det ER ment helt oprigtigt fra min side smiley

• #188   23. jan 2018 Maj-Britt: Nej, jeg kan godt huske, du har fortalt om den episode. Og det ville jeg heller ikke lade en hund overleve.

• #189   23. jan 2018 At andre har oplevet værre ting, ændrer da ikke på, at det for TS var en voldsom oplevelse. Det kan da være fuldstændig ligegyldigt, at andre ikke ville se det som noget særligt, nu var det TS det gik ud over, og man kan da i det mindste respektere hendes følelser omkring situationen.

• #190   23. jan 2018 Hvad er der sket ???
    Det er da ret irriterende at der mangler en masse opslag
    # 126
    128
    130
    133
    134
    140
    142

Er der en bruger der har slettet sig ?

• #196   23. jan 2018 Sjovt at man ikke må kalde en 16 ugers hvalp for sindssyg, men gerne 4 kg kat der angriber en hund smiley

Godt ord igen!

Jeg har oplevet én hund der eksploderede over mad, og det var en chi på 4 kg. Hold nu kæft, hvor blev den stjernetosset! Heldigt nok kunne jeg bare give den et ordentligt LO's i røven og sparke den ud i haven, men den nåede da at forsøge at bide mig i både hænder og ben (den har ingen tænder, så det gik ikke til held for den).

Jeg ved ikke helt hvordan jeg ville reagere med en stor hvalp af en potent race. Men hvis jeg stod hvor TS stod, da hun var i situationen, så havde jeg nok også kastet håndklædet i ringen. TS havde bare ikke hverken viden eller erfaring til at løse opgaven, end of story.

• #197   23. jan 2018 Tak for oplysningen

Synes da at det er noget sært noget at man ikke selv kan stå inde for det man skriver...

• #198   23. jan 2018 #193

smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

Så blir det da ikke mere patetisk ..men sjovt er det dæleme smiley smiley

• #199   23. jan 2018 Maj-Britt
    Han bed da jeg ville fjerne noget han havde kastet op. Jeg ville tage fat i halsbåndet, så jeg nåede at få det inden han slugte det igen, og det næste jeg husker er at han sidder fast i min arm, og derefter tager jeg ham i nakken.

• #200   23. jan 2018 En kat, der forsvarer sin mad voldsomt, tror jeg da ikke der er nogen der vil kalde "sindssyg" ?
    Bare sulten ....

• #202   23. jan 2018 Som du skriver det, kunne det bare nemt lyde som om jeg ville tage hans alm. mad fra ham. Ved godt der ikke er forskel for ham, men for folk her på HG kunne der hurtigt blive ramaskrig hvis det blev misforstået. Det fandt vi ud af i den anden tråd.

• #205   23. jan 2018 Jo, jeg vil også sige at hovedsagen er, at han nu er ved en person der har bedre egenskaber til at give ham hvad han har behov for. For mig er det dét der betyder noget i den her sag. Han har potentialet til at kunne blive en alletiders familie/arbejdshund, og Christina har potentialet til at kunne få det bedste frem i ham.
    Jeg har fuld tillid til at vi har truffet det rette valg for ham, selvom vi begge savner ham og ville ønske tingene havde set anderledes ud.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#206   23. jan 2018 Jeg mener ikke det er ligemeget,at man gør hunden til noget der er speciel og muligvis farlig. Det er udelukkende menneskernes skyld at de har taget en hund de ikke kan håndtere.

Hunden er blevet kastet rundt og har et problem omkring sin mad. Så er den dømt ude. Kan godt være at man ikke oplever det her med mange andre racer. Så burde man måske holde sig til dem.

• #211   24. jan 2018 #210

Det er jo først rigtigt uhensigtsmæssigt, når nogle mener de sidder med alle svarene og andre "ikke ved hvad de taler om fordi de ikke har set hunden" ...

Helt enig i at diskussionen er vigtig - med mindre man ikke ser de mange aflivninger / omplaceringer x flere, som et problem smiley

• #213   24. jan 2018 Man skal huske at den fortælling, man har om et individ, har indflydelse på, hvordan man agerer overfor det.

Jeg håber meget at Yuki ikke er i et hjem, hvor fortællingen er, at den er potentiel farlig eller noget andet end en hund, der reagerer naturligt på sin situation.

• #214   24. jan 2018 #212

Jeg "bliver ikke ved" - jeg taler generelt og hvis du aldrig har hørt folk forklare en hunds adfærd på en måde, der ikke svarede til virkeligheden så kommer du vist bare ikke så meget ud.
    Ingen sidder med den endegyldige sandhed - men I er et par stykker, der er gode til at få det til at lyde sådan ..

At du vælger at korrespondere med Janni .. jaja, det er jo dit valg, hvis hun er din sparringspartner i hundespørgsmål smiley

• #220   24. jan 2018 Folk er simpelthen pinlige. Christina bad mig slette fordi det ikke skulle gå ud over mig at jeg har betydelig mere info end jer der spiller smart om en hund I ikke aner en kæft om, ikke fordi jeg har fortalt noget jeg ikke måtte eller fordi jeg ikke måtte skrive i tråden.

Bliver helt forlegen over folk.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#221   24. jan 2018 Zenta. Men nu viser det sig jo at du ikke har beskrevet den rigtig. Du fik der til at lyde som om, at hunden have nogle store problemer, som andre hunde ikke har.

Ingen der har haft med hunden at gøre, skriver at det er tilfældet. Problemet er at den ikke har fået det rigtige hjem. Så er det da lidt pinligt at gøre hunden til noget den ikke er.

• #224   24. jan 2018 Håber der kommer mange til frokost, med den store gryde suppe, der koges på den hund...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#225   24. jan 2018 Nh har jeg spurgt flere gange og man har ikke svaret på hvad de problemer består i. Tværtimod. Hunden har problemer omkring mad er det eneste man har beskrevet. Er hundens problemer en hemmelighed.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#227   24. jan 2018 AG. Det har jeg prøvet flere gange at få svar på uden held.

• #231   24. jan 2018 Erkend at hverken du eller andre i denne tråd udover Ts og Christina aner hvad de står med.

Ufatteligt at den enten ikke kan eller vil fise ind på lystavlen.
    Hvor svært kan det i grunden være at forstå???

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#237   24. jan 2018 Men så er vi fleste jo enige. Det er en hund der har haft skiftende hjem og det "eneste" problem er at han vogter sine ting. Så er det altså ikke værre.

• #240   24. jan 2018 Folk er satme så kloge herinde at det er ufatteligt at de ikke er blevet til mere i det virkelige liv.

Jeg forstår at du giver op, Christina.
    Fuck det er op af bakke herinde!

• #243   24. jan 2018 Hvad tror du at du er?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#244   24. jan 2018 Vi er forskellige. At i mener det er et kæmpe problem og hunden har store problemer er jeres opfattelse. Min er en anden.

Der er ikke noget med at være klog at gøre. Det er en holdning.

• #245   24. jan 2018 Hold da op - Jeg troede lige at tråden var ebbet ud smiley

Yuki har et virkelig stort ressourceforsvar. Som Christina siger, er det med ALT han får fat i. Vi kom så langt med ham, at han reagerede på bytteleg. Hvis vi distraherede ham med noget andet, så slap han hvad han havde fat i, og under leg søgte han vores hænder når han havde legetøj, og legeknurrede som huskier gerne gør, mens han lagde tingen i hånden på mig, og løb væk igen. Jeg sad med hænderne fremme, og forsøgte aldrig at tage den, med mindre han slap. Så bad jeg ham sætte sig, og så kastede jeg det.
    MEN, det virkede kun med hans legetøj. Ting han havde stjålet og vi skulle have retur, der snerrede han kraftigt.

Så selvom vi så fremskridt, er der et godt stykke arbejde med ham
    Men jeg tror så også fuldt og fast på at Christina har stor chance for succes.

• #248   24. jan 2018 Problemet var for stort for TS og det er en ærlig sag.
    Det rigtige at gøre var at erkende det og det har hun gjort.

Men det er ikke uden betydning om man definerer dette ressourceforsvar som et udtryk for en potentiel farlig hund eller en hund, der reagerer naturligt.

Det kan meget vel være at hunden har en skrue løs og måske er farlig, der er bare ikke beskrevet noget sådan.
    Og så burde den måske ikke have været omplaceret?

• #249   24. jan 2018 Og så i øvrigt - TS har valgt i høj grad at involvere HG i hundens liv. Det slukker man jo altså ikke bare lige for ved en tråd som denne.

• #250   24. jan 2018 Ja men hvis man nu gad læse og tro på hvad ejer og Ts fortæller, så er her ikke tale om en normal hvalp med normal adfærd og en smule forsvar.

• #251   24. jan 2018 TS og nuværende ejer har ikke beskrevet noget, der peger på andet end normaladfærd, omend en problematisk en af slagsen..

• #254   24. jan 2018 Og at Ts har valgt at være åben er jo ikke ensbetydende med at det er ok at hele hg stiller sig tvivlende overfor om det nu også passer det TS og ejer siger.

Nej Ch, men det var sådan set også bare derfor at jeg igår skrev at man måske skulle passe på med at kalde det for en helt normal hvalp med normal adfærd og en bette omgang ressourceforsvar.
    Netop fordi folk ikke kender den her hvalp og ikke aner hvilke enorme udfordringer den har.
    Andet var der ikke i det.
    Og selvfølgelig begynder jeg ikke at fortælle i detaljer, det skrev jeg også at Christina nok selv skulle gøre.

• #256   24. jan 2018 For mig handler det ikke om TS, det handler om hunden og måden den opfattes på.
    Det er temmelig vigtigt, hvis den skal have en fremtid.
    Jeg ved ikke hvad det er, der køres på?

TS har involveret os alle i denne hund og nu forventes det at vi trækker på skuldrende og er indifferente overfor dens fremtid?

• #257   24. jan 2018 Om den er farlig eller skør vil jeg ikke udtale mig om, men en normal hvalp med normal adfærd og en lille smule ressourceforsvar er det IKKE. Langt langt fra.

Christina er dygtig og han er i de bedste hænder.

• #261   24. jan 2018 Det gør intet godt og som TS skriver, så var tråden jo sådan set bare som info omkring at hunden havde skiftet hjem og ikke ret meget andet.

• #265   24. jan 2018 ...jeg har bare grumme svært ved at forstå hvordan denne suppekogning på nogen måde gør en positiv forskel for hvalpens fremtidige skæbne.

Det kan være, jeg misforstår, men jeg læser en afstandstagen fra andres engagement her (ordvalg som suppekogning og tærske langhalm lyder ikke postive i omtalen af andres deltagelse)

Det kan godt være det ikke er en opfordring til at droppe engagementet, det var bare min opfattelse.

Hvis ikke er det jo bare en debat-om-debat-ting, som jeg ikke vil gå dybere ind i smiley

• #267   24. jan 2018 Vil godt lige understrege at jeg på INTET tidspunkt har kommenteret eller haft en mening om hvor hunden kommer hen.'
    De eneste to jeg kender herfra irl er CH og Maj-Britt - jeg aner ikke hvem Christina er og har derfor ingen mening om hende.
    For en masse indlæg siden skrev jeg - og det står jeg fast ved - at jeg er overrasket over, at det kan overraske så meget, at en hundehvalp bider, fordi den passer på sine ting. Det er set masser af gange før - men som John skriver - jeg er brugsmenneske og åbenbart vant til "mere" ??

Jeg ønsker hvalpen det godt - det har jeg også skrevet - jeg har ingen mening om TS eller hendes bevæggrunde ...

Det er u-d-e-l-u-k-k-e-n-d-e den del om hvalpen som "potentiel farlig" fordi den bider når man forsøger at fjerne den fra sin mad (opkast, men det er det samme lige i dette her tilfælde).

Det er det jeg har kommenteret på - og stadig gør lige nu ...

Nå ja - og så den del af Janni som sparringspartner i hundespørgsmål .. den havde jeg sq ikke lige set komme ....

• #268   24. jan 2018 Helt enig Batdog.
    I princippet kan det være røv ligemeget om hvalpen har et normalt eller unormalt ressourceforsvar, det er jo slet ikke det tråden handler om, tråden var ment som en oplysning til folket og så vidt jeg ved, har Christina ikke bedt om hjælp og gode råd til ham.

Jeg fik bare lange patter af at læse det ene indlæg efter det andet om at det jo bare er en helt normal hvalp med en helt normal hvalpeadfærd og helt normalt ressourceforsvar, når det nu ikke er sandheden.

At halvdelen af brugerne vælger at stille sig tvivlende overfor om det TS og ejer siger, nu også passer, det siger vel i virkeligheden mere om dem.
    At nogen er helt uden for pædagogisk rækkevidde og har behov for at blive helt ekstremt nedladende siger jo også mere om dem selv end om alle andre.

• #269   24. jan 2018 At nogen er helt uden for pædagogisk rækkevidde og har behov for at blive helt ekstremt nedladende siger jo også mere om dem selv end om alle andre.

Ja, du må jo vide det, Snuske smiley

• #272   24. jan 2018 Martine, Christina kan jo altid hive fat i dig hvis hun får brug for råd om hvordan man opnår resultater ikke udelukkende med positive metoder.

• #273   24. jan 2018 Jeg vidste det Janni smiley smiley smiley smiley

Du KAN ikke blive ved med at ignorere Martine .. små 12 timer, så måtte du alligevel reagere smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#274   24. jan 2018 Der er jo ikke nogen der tvivler på at det passer. Der er nogen der tager afstand fra at hunden skulle være farlig eller have kæmpe problemer.

Så når Batdog lige skriver at det er ligemeget hvorfor man ikke kunne have hunden?. Det er slet ikke det vi har diskuteret.

Jeg er ligeglad med hvorfor folk anskaffer sig en hund de ikke magter. Det kan jeg ikke ændre på. Jeg reagere på at man får det til at se ud som om at det er hunden der fejler noget. Man skubber ansvaret fra sig.

Hvis hunden bare ikke var sådan osv.

• #275   24. jan 2018 For mig er det ligegyldigt hvad formålet med denne tråd er.

Men det ligger mig på sinde at en hund med normaladfærd betragtes og behandles som en hund med normaladfærd.
    Dette forsøger jeg via denne tråd at kommunikere til den nye ejer hvorfra det eneste, der via Zenta er strømmet er, at hunden ikke er normal.

En dialog om dette ville kunne bidrage til hundens velfærd...
    Og det er egentlig pointen med min deltagelse i denne tråd.
    Hvor hunden er og hos hvem er mig underordnet, jeg ved meget lidt om hvordan HG'erne holder hund. Det vigtige er, at hunden ikke misforstås og lige nu virker det som om den bliver netop det.

Ingen har beskrevet noget, der indikerer anderledes.

• #278   24. jan 2018 Christina, jeg ved ikke om du misforstår hunden, og det er ikke det, jeg skriver.
    Jeg skriver at den eneste information der ligger tyder på det - information som Zenta har givet.

Der er to løsninger på det. Enten at være ligeglad og lade HG have sine meninger eller at informere, hvis der er misforståelser, der trænger til at blive rettet.

• #279   24. jan 2018 Jinx - sådan var min gamle Malle tæve også.
    Det varede indtil hun var omkring en 8-9 måneder.
    Det skete et par gange hvor der var nogen som overværede når hun gik amok. Folk troede, at hunden var gal og overfaldt mig for alvor.
    Et par gange fik jeg at vide, at det var en farlig hund der burde aflives, for en skønne dag, så ville den skambide mig.
    Hun blev så den bedste hunde jeg nogensinde har haft.

• #282   24. jan 2018 Jamen så er konklusionen jo bare at Zentas ord om at hunden ikke er normal står til troende.
    At der ikke er beskrevet noget, der indikerer det her på stedet bliver dermed sekundært og en undren over at den blev omplaceret primært..

Jeg håber det bedste for hunden.
    OG at ingen, som måtte læse med på HG får den opfattelse at resourceforsvar ikke er normaladfærd. Herunder kraftigt ressourceforsvar.

• #283   24. jan 2018 Hvorfor er det så helt igennem svært at forstå at hunden ikke er normal?
    Jeg fatter det virkelig ikke.
    Ja heldigvis er langt de fleste hvalpe normale, med eller uden en smule ressourceforsvar, her er der så bare en der falder udenfor normen.
    Den slags sker altså. Om folk tror det eller ej.

Synes det er helt igennem flabet at stille sig tvivlende overfor hvad ejer fortæller.

• #285   24. jan 2018 Hvad du siger at ejer fortæller, Zenta smiley

Igen - der er intet skrevet om den hund i alle de tråde TS har skrevet, der tyder på at den er det mindste unormal.
    Det der er beskrevet er en sund hund, der reagerer på en situation, der ikke har været hensigtsmæssig.

Det kan snildt være at der er et eller andet helt skævt, det er bare ikke beskrevet i alle disse tråde..

• #286   24. jan 2018 Nej CH og derfor pippede jeg også om at man måske skulle undlade at kalde hvalpen for normal.

• #287   24. jan 2018 Nej CH og derfor pippede jeg også om at man måske skulle undlade at kalde hvalpen for normal.

Det forstår jeg ikke? Hvorfor pippede du om det?

• #289   24. jan 2018 Måske er det bare enormt hemmeligt hvorfor hvalpen er så unormal smiley smiley

• #291   24. jan 2018 Fordi jeg fik lange patter af at læse folk udtale sig om at hvalpen er normal når folk ikke aner det.

• #293   24. jan 2018 Jeg tror problemet her ligger meget i hvad folk har af racer og erfaring med ressourceforsvar. Har man haft mange hunde med stærkt ressourceforsvar, så virker set selvfølgelig mere almindeligt, end hvis man ikke har haft så mange, eller har haft nogle med mindre ressourceforsvar.
    Jeg tror "potentielt farlig" er taget for højtidelig, når det jo sådan set bare betyder "kan med tiden blive farlig i de forkerte hænder". Der er ingen der skriver at han er decideret farlig som han er lige nu, hvilket det lader til er sådan folk læser det.

Jeg er rigtig ked af, at det her går ud over Christina, for en så lille bagatel som tolkningen af to ord. Faktum er at hun efterhånden kender Yuki/Odins problematikker, og arbejder ud fra disse, og det er alt der kan gøres på nuværende tidspunkt. At hun har skrevet at han kan blive potentielt farlig, betyder ikke at han behandles som en glubsk køter man aldrig ved hvor man har. Hans problematikker er tydelige og i bestemte situationer. Resten af tiden er han en skønherlig lille filur, man ikke kan andet end elske.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#296   24. jan 2018 En hund er ikke en færdig pakke,som man bare køber,og så passer den ind. Hunden er 4 månder og kræver masser af arbejde. En hund der over i købet ikke har haft en let start på livet.

At kalde den unormal,fordi den ikke lige passer ind i de kasser,mennesker har opstillet for hvad der er normal,er en total mangel på forståelse.

• #297   24. jan 2018 Undskyld, men hvori består det tarvelige i at spørge, hvordan hvalpen fremstår unormal?

• #298   24. jan 2018 Om ikke andet, så håber jeg at I er nogle stykker der er stolte af jer selv.

• #299   24. jan 2018 Kram Christina, op med humøret, deres pinagtige opførsel siger langt mere om dem selv.
    Du kender ham bedst og du ved at han er en hvalp med enorme udfordringer, skid hul i hvad dumsmarte folk herinde siger.

Tak fordi jeg må følge ham på nært hold smiley

• #300   24. jan 2018 Dumsmarte? smiley smiley

• #302   24. jan 2018 Ja Bente, de folk der mener at kende Odin bedre end TS og ejer selv.
    Jeg synes det er SÅ flabet at blive ved med at holde fast i at hvalpen er normal og bare misforstået, når det nu ikke passer.
    Reelt set kunne folk jo faktisk bare kalde Christina for løgner eller ude af stand til at aflæse hunden.
    Folk tror jo tydeligvis ikke på hvad hun fortæller.

Jeg forstår da godt at hun får nok og bliver ked af det, hun er normalt et meget tålmodigt menneske.

• #303   24. jan 2018 Faktisk er det på ingen måde Christina, der har skabt spørgsmålene, men Zenta.
    Det kunne måske afhjælpe situationen med en erkendelse af at den opfattelse - at hunden er unormal - er Zentas helt subjektive holdning og intet har at gøre med hverken Christina, TS eller hunden...

• #304   24. jan 2018 Så stop dog CH.
    Seriøst hvor er du dog helt igennem trættende.

• #306   24. jan 2018 Du har ikke forstået ret meget af det skrevne Zenta.
    Folk forholder sig til det, der er skrevet. Hvis det ikke er i overensstemmelse med virkeligheden, så er det næpoe HG'eres fejl..

• #307   24. jan 2018 Det kan jeg godt forstå du synes, Zenta...
    Det ville være enklere ikke at skulle stå til ansvar for hvad man siger og skriver..

• #308   24. jan 2018 Christina du brugte ikke lige ordet unormalt vel??????
    Det er jo noget jeg har fundet på.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#309   24. jan 2018 Nuværende ejer,har jo skrevet, at problemerne skyldes tidligere forkert håndtering. Her i læser jeg at hunden ikke er unormal,men har nogen ting der skal arbejdes med. Altså uhensigtsmæssigt adfærd.

Så Zenta. Du er faktisk den eneste der skriver at hunden er unormal.

• #310   24. jan 2018 CH, det er gået op for dig at de ting jeg skriver, er i overensstemmelse med det Christina mener, ik?

• #311   24. jan 2018 Ah Max .. Ejer selv skrev det også lige smiley
    Så drop dit pis.

• #312   24. jan 2018 Nej, ejer skrev unormalt ressourceforsvar - ikke unormal hvalp. Fandens til forskel.

• #314   24. jan 2018 I må meget undskylde men jeg er måske lidt tungnem. Drejer det sig ikke om en hvalp det gentagne gange har fået sine grænser overtrådt og som aldrig har fået opbygget tillid til de forskellige ejere. ? Måden han reagerer på er da ganske naturlig for en utryg hund, synes jeg. Hatten af for at sørge for hvalpen kommer hen til en der er villig til at arbejde med ham.

• #316   24. jan 2018 Ah nu skal vi så ordkneppe. Herligt

• #317   24. jan 2018 Stå dog ved det du skriver, Janni - og lad være med at prøve med at "Christina skriver det samme" - nej, det gør hun edderdylme ikke.

Hverken i ord eller måde ....

Den dag du står ved dit ævl og viser lidt ansvar for dine udgydelser når du bliver grebet i dine fejl, er der minimum 6 onsdage i ugen ....

• #318   24. jan 2018 Janni -

Det er sq ikke ordknepperi - lider du af dyslexia, eller hvad er problemet ?

"Min hund er unormal"

"Min hund har en unormalt stor jagtdrift"

Prøv at se om du kan klappe dig igennem ordene og PRØV så at se, om du please please PLEASE ikke fatter forskellen !!

• #319   24. jan 2018 Typisk Hg, når de ikke kan komme op med andet, så går der ordknep i den.

• #320   24. jan 2018 Fair nok - du forstår ikke det skrevne ord, og sætter dig i dit lille hjørne og siger "ordknep, ordknep, ordknep .."

Fortsæt bare - det kan være, at der en en dag der kan forklare dig lidt om læs OG forstå - evt pege dig i retning af et kursus.

• #321   24. jan 2018 .

profilbillede
  • #322   24. jan 2018 Janni - det ER altså temmelig meningsforstyrrende, når man omtaler HELE hvalpen som unormal, når der er tale om en uhensigtsmæssig adfærd i nogle bestemte situationer. Hvordan du får det til ordknepperi, er mig virkelig en gåde.

• #323   24. jan 2018

profilbillede
  • #326   24. jan 2018 Hold da magle smiley
    Nu er sut småkager og hæklekyse sgu da røget på gulvet smiley
    Janni: gå ud og træk lidt frisk luft, og lad Christina om at svare vedr hvalpen smiley

• #327   24. jan 2018 Ja Bente, ligesom at det er mig en gåde at det kan være så helt igennem svært at forstå det skrevne.
    Man kunne også have skrevet at hvalpen har en atypisk adfærd, eller at den falder udenfor normen.
    Men hovedsagen er egentlig den samme, hvalpen er ikke som alle andre hvalpe og så er det satme træls at folk bliver ved med at skrive at det da er heeelt normalt.

• #332   24. jan 2018 Men den ER ganske givet som andre hvalpe.

Den reagerer naturligt på den situation, den er i, hvilket gør den normal.

Det, der - Hvis man VIL stemple noget - er atypisk/unormalt og problematisk hvis det ikke løses er omfanget (som kun TS og Christina kender)

• #333   24. jan 2018 CH, jeg kan tydeligvis ikke nå dig.
    Du må tro mig eller lade være.
    Det er sku dit problem.

• #334   24. jan 2018 Det er vist ikke bare mig, der ikke følger din helt særlige logik, Zenta smiley
    Vi må være nogle stykker, der ikke når dig til sokkeholderne i kløgt, tydeligvis smiley

• #335   24. jan 2018 Ja det er jo jeres tab.

• #336   24. jan 2018 Jeg tror nu det er helt fint sådan her, jeg vil ihvertfald helst ikke bytte smiley

• #337   24. jan 2018 Nej og lige over.

• #338   24. jan 2018 @267: "Det er set masser af gange før - men som John skriver - jeg er brugsmenneske og åbenbart vant til "mere" ?? "
    Som terriermenneske er jeg så heller ikke så overrasket over at en 4 mdr gammel hvalp kan finde på at sætte tænderne i en arm, der vil tage noget den opfatter som sit. Jeg vil æde min gamle hat på at hvalpen er en helt normal hvalp og håbe at den har fundet sit sidste hjem. Og lur mig om så ikke det meget kraftige resourceforsvar damper af når den er faldet ordentligt til i sit nye hjem.

• #339   24. jan 2018 J0hN: Samtlige daværende ejere havde ikke en rygende fis forstand på netop denne type hvalp, men den så sød ud.

De har samtidig ikke evnet at opdrage den, og i øvrigt formentlig været bange for dens udfald.
    En hvalp er kraftstejle mig ikke farlig, men kan blive det hvis den er i ukyndige hænder.

Sorry de billeder af småskrammer som er vist herinde kan jeg overgå 100 gange og har ikke haft brug for lægebehandling.
    Hvalpe har små spidse tænder der laver mærker.
    Igen med mindre hvalpen er sindssyg er den ikke farlig, og kan fra tråden ikke se hvordan den skulle kunne være det som 4 mdr's.

1. Vi valgte ikke bare lige en nuttet hvalp, som du så fint får det til at lyde. Det var, som tidligere skrevet, ganske velovervejet.
    2. Der er ingen der har sagt hvalpen er farlig. Slå ordet "potentiel" op.
    3. At du har haft de her småskrammer 100 gange, viser bare at du har 100x så megen erfaring som jeg har indenfor småskrammer pådraget af hunde. Jeg har aldrig påstået at jeg havde fået bidt en halv arm af, men ikke desto mindre var det mit første bid, og en voldsom oplevelse for mig. Hvis du synes det er lamt, så fred være med det.

"Normal" kan defineres på mange måder. Den er normal af udseende, men har et ekstraordinært stærkt ressourceforsvar = unormalt for størstedelen af hvalpe = uden for normen = unormalt. Det ER faktisk en gang ordknepperi, for det handler om hvordan ordet tolkes som skrevet og som forstået.
    Fordi han har skiftet hjem så mange gange, har han måtte starte forfra i sin opdragelse 3 gange, og altså er han bagud i forhold til andre hvalpe på sin alder. Det gør ham ikke til en unormal hvalp, men det gør at han ikke er mentalt indenfor normen i forhold til andre hvalpe.

Det vigtigste er, at han bliver behandlet korrekt, hvilket jeg er helt sikker på at han gør, og så er der vidst ikke grund til at koge mere suppe på hvorvidt han er normal ikke ikke. smiley

• #340   24. jan 2018 Karellermutti har lært af denne historie og køber formentlig en mindre potent race næste gang.

Man kan jo kun håbe................

• #341   24. jan 2018 Præcis TS/Karelermutti!!
    Du sagde det.
    Så burde det være slået fast en gang for alle.
    Burde.

• #343   24. jan 2018 Nej, jeg kender intet til den nye ejer og det er heller ikke relevant overhovedet.
    I forhold til hunden forholder jeg mig alene til hvad der har været skrevet om den - og intet af det peger på en hund, der er atypisk eller har reaktioner, der ikke kunne forventes.
    Det kunne have været meget værre og stadig både normalt og forventeligt...

Det er godt at den nye ejer kan kende forskel på begreberne og noget ærgerligt at det billede er blevet forvrænget af, at Zenta ikke kan.
    Det er her kimen til denne diskussion ligger.

Ikke hos TS, Ny ejer eller vaps.

• #344   24. jan 2018 Man tager sig til hovedet.

• #345   24. jan 2018 Prøv at bruge det istedet for bare at tage dig til det, Janni smiley

• #346   24. jan 2018 Anni, næste hund bliver kareleren. Så må folk dømme dén beslutning som de lyster. smiley

• #347   24. jan 2018 .....dertil kan jeg så kun ryste forundret på hovedet.

• #349   24. jan 2018 AG: Fordi at i de 10+ år jeg har haft kareler, og de 7 år jeg har haft kareler forum, er jeg gået hen og forelsket mig i racen.

• #352   24. jan 2018 Jeg kan godt lide racens sind, dens aktivitetsniveau, dens måde at tænke på, dens flair for problemløsninger, dens loyalitet, dens selvstændighed og så elsker jeg dens snakken. Dét at du kan føre en verbal samtale med den er en kæmpe bonus for mig. smiley

• #353   25. jan 2018 Anni, med fare for at puste til ilden bliver jeg nødt til at spørge, hvad er det der er så hovedrystende ved at jeg vil have kareler igen? Har du erfaring med racen?

• #354   25. jan 2018 Karelermutti, fordi jeg er overbevist om, at det ender galt.

Kareleren er en meget selvstændig hund der ikke viger tilbage for noget og som er svær at træne.
    For at opfylde dens behov kræver den meget motion og aktivering.
    En kareler hvalp kan også finde på at vende sig om og sætte tænderne i dig, akkurat som Yuki gjorde. Og hvad så ? Nyt hjem ? Og hvor mange nye hjem skal den så have ?

I min verden er der ikke ret mange hjem her i Danmark, hvor en Kareler passer ind, hvilket nok også er grunden til at der ikke findes ret mange af dem her hjemme og at der ikke mere findes opdrættere af dem her hjemme.
    Jeg tror simpelthen ikke på, at du evner at, opdrage og aktivere sådan en hund så den bliver en vel afbalanceret hund. Jeg tror, at det kommer til at gå galt.

Med en Kareler bliver det lige så svært som med Yuki, og hvordan det gik, det ved vi jo alle sammen.

Da du købte Yuki var der en Kareler til salg i den Blå Avis. Samme hund har været til salg to gange - kan ikke lige huske hvor gammel den er, men mener, at den er knap et par år. Der er jo nok også en grund til at samme hund er omplaceret ro gange inden for kort tid.
    Og nej, jeg har ikke ret meget erfaring med Kareleren, ikke andet end at jeg engang har haft en på mit lydighedshold, og den var virkelig en stor mundfuld.
    Og så har jeg en meget god bekendt som har American Akira. Han har også prøvet Kareleren, men dem opgav han ret hurtig.

Og ikke for at genere dig, så har du sådanset hellere ikke ret meget erfaring med Kareleren selv om du har haft en i en lang årrække.
    Din Kareler fik du som voksen og når du fortæller om den, så lyder den til at være a-typisk for sin race.

Hvis jeg var dig, så ville jeg sætte mig ned og se, om der ikke kunne være en anden nemmere race jeg kunne tænke mig.

• #356   25. jan 2018 Anni, vores gamle kareler var meget typisk kareler.
    Hun var en massiv problem hund der blev kastet videre 7 gange på under 2 år, bl.a. fordi hun splittede to hjem ad, stak af konstant og gøede voldsomt. Andre steder var hun dagen lang i en hundegård. Hun var en problemløsende, understimuleret, run-away hund der ikke kunne gå pænt i snor, bed ting i stykker samt brød en barrikaderet dør op og lemlæstede et marsvin.
    Vi endte med en hund vi kunne have alene hjemme, have med alle steder samt kunne gå med for løs 8m line på fortorvet uden hun smuttede på vejen, trods 3 harer lige på den anden side (ca. 20 meter væk). Det sidste halve år vi havde hende, kunne vi endda have hende gående løs i vores åbne gårdsplads, samt hjemme ved mine svigerforældre.

Ud over mine 10+ års erfaring med hende, har jeg administreret et karelerforum i 7 år, hvor jeg har har engageret mig i racen og fulgt med i div. debatter, blogindlæg, artikler, billeder og videoer mm. Jeg har mange kontakter indenfor kareler verden og har avler bag mig (som bl.a. også kender til historien med Yuki).

Jovist er jeg nybegynder med hvalpe samt hunde med ressourceforsvar – vi skal alle starte et sted – men en udfordrende hund på andre områder er ikke nyt for mig.
    Nu er det blevet det påstået at ressourceforsvar var en tendens indenfor racen, så selvom det aldrig er noget jeg har hørt om, så tillod jeg alligevel at spørge avler af vores kommende hvalp om hendes vurdering, og hendes svar lød:
    Quote: "Never in my 25 years in the breed I have had this problem with kbds"

Hvordan det lige er du dømmer min gamle tæve, ved jeg ikke? Kan ikke se at der er noget som helst ved hendes galleri der indikerer at hun skulle være anderledes end så mange andre bjørnehunde?

• #357   25. jan 2018 Karelermutti, overse den slags der.

• #364   25. jan 2018 Tror også det kommer an på anerne.. Hvis man nu kører 500 km ud i den sibiriske ødemark og køber en hvalp hos eneste beboer i 200+ km radius som tilfældigvis bruger racen både til jagt og til forsvar.... Så tror jeg man kan forstille sig en mentalt lidt mere gejstig vildhund end hvis man køber en fin fornem forfinet udstillingsbamse fra norge. Just saying... Der er nok stor forskelle i forhold til det lidt jeg lige hurtig har set om racen på tuben.. smiley Syntes også tit man ser flere indlysende mentale småproblemer til decideret adfærdsretardering hos de lidt mere, hvad skal vi kalde dem, svære racer? Især når man begynder at blande hundenes bugatti ind i en lille fed ubrugelig krop(bulldogs osv) og så tror det ikke volder problemer i ghettoerne... Gah og tre gange gah. (Tænker her på alle de fede "pitbull terrier" statistikker)

• #366   25. jan 2018 Nu har jeg bevidst valgt netop denne kennel, da hun bl.a. bruger danske linjer, har haft megen samarbejde med danske opdrættere og avler showhunde fremfor brugshunde.
    Der er stor forskel på en hund avlet til jagt og en hund avlet til show eller familie hund, både hvad angår sind og udseende. Og forestiller mig at der er større tendens til ressourceforsvar blandt jagtlinjerne, end der er ved familie og showlinjerne, selvom der selvfølgelig altid vil være individer der skiller sig ud.

Og ja, jeg vil gerne avle engang, men avl er ikke et must. Der er rigtig mange ting der spiller ind. Sind, bygning, gang, helbred osv osv...Har sgu'ette tænkt mig at avle, bare for at avle. Avl skal have mål, og viser tæven sig ikke at være avlspotentiale, jamen så skal hun ikke avles på. Sådan er det også med vores hesteopdræt - Vi avler ikke bare for at sætte føl til verden.

• #367   25. jan 2018 Det kan godt være at der et eller andet sted i den lange tråd står noget om det .. og beklager derfor mit spørgsmål.

Men - når du vil ha Kareler - hvorfor købte du så en Husky ?

• #369   25. jan 2018 Martine,
    Før jeg fik min kareler, var huskien min drømmerace. Det var helt tilbage til dengang jeg troede en hund var en hund, og alt det krævede var lidt mad, noget vand og en gåtur engang imellem (overdrivelse fremmer forståelsen). Så fik jeg kareler, og anede ikke et klap om racen. Det var en redningsaktion som jeg lærte rigtig meget af. Kareleren sparkede huskyen ned på en 2. plads, men som jeg læste op på den, var jeg stadig meget interesseret i at få en engang. Ønsket var 2 hunde - En kareler og en husky. Planen var at vi skulle have kareleren først, men da vi sagde nej til hvalpen, besluttede vi os for at ændre planen, og få huskien først og så vente til næste kareler kuld eller kuldet efter (der er egenskaber ved begge linjer vi er interesserede i). Derfor begyndte vi at kigge huskies, og forelskede os så i Yuki. Ejer sendte videoer af træning, indkald og Yuki der legede med deres nok 1½ årige barn, og det gav os ingen indikation af en hvalp med et problematisk temperament, hvilket var én af årsagerne til at vi valgte netop ham. Vi havde ellers flere i kikkerten.

• #371   25. jan 2018 # 356

Kareleremutti, det lyder jo ganske godt.
    Jeg forstår så ikke, at når nu din Kareler var sådan en problemhund, som du fik rettet op til at blive en velfungerende familiehund, at du så ikke magtede en lille 4 måneders hvalp ? Det lyder total ulogisk i mine ører.
    Jeg mener, at det trods alt er lettere at opdrage/ændre adfærden hos en hvalp frem for en voksen hund.

Det meste af det du skriver lyder jo meget godt, og jeg håber virkelig at jeg tager fejl.
    Men held og lykke med dit forehavende, det bliver spændende.

• #372   25. jan 2018 Anni, jeg arbejdede allerede med hans ressourceforsvar inden han bed mig. Det var selve biddet der tog pippet fra mig og satte mig et hak tilbage, samt fik mig til at tvivle på mig selv. Jo længere fra hændelsen jeg kommer, jo mere tænker jeg også, at jeg måske godt kunne have klaret det. Men alt i alt tror jeg faktisk at han er et mere passende sted nu, uanset. Her kan han få en socialisering jeg ikke ville kunne formå at give ham før februar (hvalpetræning i weekenden), og så har Christina dét mere erfaring, og dét tror jeg ærligt talt han har rigtig godt af.
    Fordi jeg ikke har erfaring på punktet, så er min fremgangsmåde mere "vi prøver os stille og roligt frem". Så jeg mener stadig at vi traf det rigtige valg, men til gengæld er jeg også bedre forberedt til næste gang jeg måtte stå i lignende situation. Og indtil da må jeg få læst rigtig godt op på det.
    Jeg har snakket med rigtig mange siden (bl.a. husky folk), både fra ind- og udland, og fået rigtig mange gode værktøjer. Og ja, det er også dérfor jeg spørger så meget. Jeg vil hellere stille et dumt spørgsmål for meget, og så vide mig mere sikker, end jeg vil prøve mig frem og risikere at gøre hvad end det måtte være værre. smiley

• #373   25. jan 2018 # 355

Siger hende der i flæng foreslår Mallen til folk....

Caroline, nu foreslår jeg ikke Maller i flæng. Jeg tror, at jeg har foreslået Maller en 3-4 gange.
    Og bemærk lige, at det er Maller af udstillingslinjer jeg har foreslået.

Kender du Maller af udstillingslinjer ?
    Det tror jeg næppe siden du kommer med den her kommentar.
    En Malle af udstillingslinjer kan nok sammenlignes med en Collie, Golden eller lignende, mere krævende er de ikke.

• #375   25. jan 2018 Minion, hvorfor lyder det vildt ?
    Det er da ikke mere vildt end at der er forskel på brugs Schæfer og Schæfere af udstillingslinjer.
    Men det synes du måske også er vildt ?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#378   25. jan 2018 Jeg forstår så slet ikke man vil anbefale en Malle af udstilling til nogen. Der er ingen grund til at der skal være efterspørgsel på den konto. De få jeg har mødt,har været langt fra noget, man kan sammenligne med en "normal" Malle.

Dårlig sind og arbejdsglæde. Må da ikke håbe at det er gældende generelt.

• #379   25. jan 2018 Karelermutti, enig med det meste i # 372
    Yuki/Odin er kommet det rigtige sted.

Jeg må indrømme, at jeg er ret imponeret af dig. Det er godt nok sejt, at hele vejen igennem har holdt den gode tone.
    Gid jeg havde den evne, den misunder jeg dig, for du har virkelig fået hug og jeg har hellere ikke holdt mig tilbage.
    Stor respekt for det.
    Jeg vil ikke sige undskyld nu, men kommer dagen og det viser sig, at jeg ikke fik ret, så vil jeg være den første til at komme med en stor undskyldning.

Hvornår forventer du at din Kareler bliver født ?

• #380   25. jan 2018 # 378

Dårlig sind og arbejdsglæde. Må da ikke håbe at det er gældende generelt.

Tja, de Maller jeg kender af udstillingslinjer har nu ikke hverken dårlig temperament eller dårlig arbejdsglæde.

• #382   25. jan 2018 Fedt at du bifalder at man omdanner en fuldblods brugsvand til en "familien Danmark hund" når du selv er vild med racen

Det har da ikke noget som helt at gøre med om jeg bifalder det eller ej. Selv om jeg ikke bifalder det, så forsvinder de jo ikke fra jordens overflade lige så vel som højavls Schæferen jo hellere ikke forsvinder kun fordi der er nogen der ikke bifalder dem.

• #384   25. jan 2018 når man selv foreslår en forholdsvis "svær" race rimelig ofte...

Øhhhhh hvor mange kender du, siden du kommer med en kommentar om at de er "svær"

• #386   25. jan 2018 #369

Tak for svar smiley

• #387   25. jan 2018 #379 Anni
    Det har heller ikke hele tiden været lige nemt, jeg synes dog det er rarest når man kan holde en debat på et civilt og konstruktivt plan - Det føler jeg i hvert fald at alle får mest ud af, end når vi havner i person angreb osv. Jeg ved godt jeg ikke er fejlfri, men jeg vil meget gerne lære. Dér hvor filmen knækker for mig er, når folk tvivler på hvorvidt jeg vil mine dyr det godt.

Jamen så vil jeg vil se frem til den dag. smiley

Kuldet ventes sat i ovnen til foråret. Hvornår i foråret er jeg ikke sikker på, men jeg væbner mig med tålmodighed.

• #389   26. jan 2018 # 387 Karelermutti.

Spændende, jeg glæder mig til at følge en Kareler, det er jo en gudesmuk hund. smiley

• #390   26. jan 2018 "Der er stor forskel på en hund avlet til jagt og en hund avlet til show eller familie hund, både hvad angår sind og udseende." Suk - så endnu en brugsrace man ødelægger ved at avle brugsegenskaberne ud. Det er simpelthen SÅ trælst smiley Jeg fatter ganske enkelt ikke at man vælger en showudgave af en brugsrace, når der findes en masse andre racer, der er oprindeligt er lavet til en form for arbejde, der ikke giver en hund hvor man er nødt til at avle de oprindelige egenskaber ud for at den passer til en der ikke vil bruge de egenskaber.
    Jeg har selv en brugsrace, der desværre er blevet godt og grundigt ødelagt fordi folk falder for dens udseende, men har lidt svært ved at leve lykkeligt sammen med dens brugsegenskaber. Jeg vil have en med brugsegenskaberne i behold og det er efterhånden svært at finde. Jeg ville dælme ønske at folk og opdrættere sagde "ja, en Dobermann er smuk, men den passer ikke til mig/passer ikke til nogen der ikke vil bruge den" istedet for at 'volde' racen, så den passer til folk, der bare vil have den fordi den er smuk.
    Nå, BØVS sidespring....
    Jeg kender kareleren som jagthund i min svenske side af familien. For mig er det ikke en hund, der hører til i en udstillingsring.

• #391   27. jan 2018 Anni
    Jamen jeg skal nok oprette hende herinde, når den tid kommer.

Mette
    Jeg forstår dig sådan set godt, men jeg tror det er sådan med rigtig mange racer. De avles i to retninger. Den originale brugsvariant og så familie/showvarianten.
    Personligt elsker jeg karelerens sind, men jeg har så også kun oplevet familieudgaven på tæt hold, og jagtudgaven på nettet. De af mine venner der bruger kareleren til jagt, bor hovedsageligt i Finland, Norge, Sverige, Canada og USA, men der er stadig mange jagtlinjer indenfor racen.

• #394   27. jan 2018 Hold da op....
    smider lige lidt ekstra ingredienser i suppegryden smiley

normal/unormal... Synes det er synd at kalde en bette frustreret hvalp både unormal og farlig/potentiel farlig...
    Og dette kun ud fra, at man tydeligvis ikke er rustet til at håndtere de udfordringer der kan være med en race, der har lidt mere kant end en gennemsnitlig selskabshund....

Ts har erkendt at hun har dummet sig, og gabt over mere end hun kunne "få ned" , og det er sq fair nok.... Håber den nye ejer er bedre rustet til opgaven.

Men at der bliver brølet op om, at denne lille hvalp er intet mindre end exceptionel på den ufede måde, er sq ikke fair - overfor hvalpen.

Jeg håber ikke at nye hundeejere læser denne tråd, og tager de ord for gode varer...

Jeg håber at nye ejere vil søge hjælp, i stedet for at læse denne tråd og straks tænke omplacering/aflivning.

Vi har selv overtaget en "Yuki".. en stærkt misforstået ung hvalp, stemplet som umulig og potentielt farlig...
    Beskrivelsen lød på: "ekstremt ressourceforsvar, bider, bange i mørke, utilregnelig og ustabil i nærheden af børn"
    Konklusionen knapt 3 år efter = uegnede ejere.
    Havde forventet værre end billederne første gang jeg ville tage et jordbær fundet på gåturen fra ham (30 min efter overtagelse)

Nogle mennesker egner sig bare ikke til de lidt mere "skarpe" racer, og det gør ikke racerne til dårlige/unormale/potentielt farlige.

Held og lykke til ny ejer... det skal nok gå smiley
    (pssssst! måske det havde været lettere selv at beskrive det du finder unormalt og lade andre tie bøtte på dine vegne smiley )

• #395   27. jan 2018 Pyreneerhunden er en race, hvor man har genoptaget den oprindelige brug af racen efter mange år, hvor brugen har været næsten stoppet, og hvor er det dejligt at konstatere, at de stadig duer til det arbejde. Og i dag er der på verdensplan langt flere pyreneere, der arbejder, end der har været i mange mange år, måske flere end nogen sinde, fordi de tidligere kun blev brugt i et geografisk meget lille område.

Men racen ville da stadig blive talmæssigt meget meget lille, hvis de kun måtte/kunne være i arbejdshjem. Det er sjældent sundt for en race, at blive meget lille talmæssigt, så jeg mener, at der er plads til begge dele. Nu er racen så ikke splittet i arbejdslinjer og showlinjer, og det håber jeg heller ikke sker.

• #399   27. jan 2018 T
    Jeg synes til gengæld det er synd (og en anelse dobbeltmoralsk), at gå så meget i hårknude over ny ejers valg af ord, og samtidig ud fra dét dømme at hun ikke er egnet til opgaven.
    Folk mener at kunne bedømme hvorvidt Yuki/Odin er normal eller ej, og har tydeligvis ikke forstået hensigten med ordvalget: Potentiel farlig, og ud fra dét får ejer hug, trods de aldrig har mødt hverken hende eller hund, og dermed aldrig har set dét arbejde der er lagt i ham eller har viden om professionel hjælp og rådgivning. Ligeledes mener de at kunne bedømme ejers erfaring og egenskaber ud fra en tråd med så realtivt lidt info om denne.

Det er så nemt at sidde bag en skærm og dømme, men nu blev jeg blandt andet dømt ud fra en tro om at jeg aldrig havde haft en besværlig hund før, hvilket langt fra var tilfældet. Husk at der ofte er mere til historien end hvad skrives her.

• #400   27. jan 2018 HG i en nøddeskal. Alle er så kloge på vegne af dem, der rent faktisk har stået med hunden mellem hænderne. Det er satme trist.

• #401   27. jan 2018 Jeg gentager gerne - Christina får ikke hug for sit ordvalg.
    Det var hendes budbringer, der ikke helt fik refereret korrekt.
    Nogle mener det er betydningsløst, men jeg kan garantere, at havde der ikke været denne mellemmand, så var denne tråd aldrig blevet så lang smiley

Det kan godt betale sig at overveje hvem der skal formidle ens budskab smiley

• #402   27. jan 2018 Nu er det jo lidt svært for ny tilkommende i den her tråd, at finde ud af, hvad der egentlig er sket, hvad der er sagt og hvorfor, da der jo desværre er slettet rigtig mange opslag.
    Når alle de opslag mangler, så er det lidt svært at finde hoved og hale i det hele.

• #403   27. jan 2018 Selvhellige mennesker er der i hvert fald i overmål.

• #404   27. jan 2018 Den her lyd spiller hver gang jeg skriver et indlæg mod nogen. smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=RDXmq1SdX2I Download link in describtion ;p

• #405   27. jan 2018 #398 - hov hov! jeg gav dig nu ikke drag over nakken... skrev intet andet vedr dig end, at jeg håber at du er bedre rustet til opgaven oh "held og lykke - det skal nok gå", hvilket jeg personligt ikke kan se det negative i?
    Og min kommentar om at du selv skulle forklare dig... jo jeg har læst alle 404 indlæg (ja jeg har for meget tid at slå ihjel i disse dage) jeg har set hvad du har skrevet smiley Men mener som CH at mange misforståelser kunne være undgået, hvis historien KUN var kommet fra dig og TS smiley
    For mange kokke.....

• #406   27. jan 2018 Karelermutti - Tillader mig nu stadig at stille mig tvivlende overfor hvorvidt man kan kalde en hvalp på 4 mdr potentiel farlig smiley

Håber som sagt, at det går fremad for ham fra nu af ... Det har han brug for smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#407   27. jan 2018 Arbejde der er lagt i ham?. Hunden er 4 månder. Hvor meget arbejde har der lige være i et par månder fordelt på flere hjem.

• #408   27. jan 2018 T
    Jeg reagerer mest på at folk stiller sig tvivlende overfor ny ejer og hendes kvalifikationer til den opgave der ligger for dagen. Det kan godt være at jeg har misforstået (hvilket jo er nemt på tekst), men for mig at høre er der stadig, trods slettede indlæg og uddybelse af ordvalg, folk der hinter til at hun heller ikke er klar til opgaven. Det er dét jeg reagerede på, da jeg mener det er at dømme ud fra gisninger, trods en væsentlig mangel på viden om ejer, hvalp, arbejdsmetoder osv...osv...
    Det var bl.a. denne kommentar:
    "Og dette kun ud fra, at man tydeligvis ikke er rustet til at håndtere de udfordringer der kan være med en race, der har lidt mere kant end en gennemsnitlig selskabshund.... "

Da jeg oprettede denne tråd, havde jeg ikke i min vildeste fantasi troet at det ville ende med at Christina ville komme til at sidde og forsvare sig selv. Jeg er rigtig ked af, at det går ud over hende, når hun, udfra mit synspunkt, er helten i hele denne her meget meget triste historie.

Max
    Ja...arbejde. Arbejde i forhold til daglig træning, arbejde i forhold til at håndtere hans problematikker, arbejde i forhold til at få ham indlogeret hos to voksne hunde (kender man hvalpen vil man vide hvad jeg snakker om) og arbejde i forhold til en handleplan via professionel hjælp. Selvom ny ejer kun har haft ham i lige knap en uge, ved jeg med sikkerhed at hun ikke har siddet stille på sin flade...

• #411   27. jan 2018 Maj-Britt det har du heller ikke krav på.
    Hvorfor ikke lade den ligge nu.

• #412   27. jan 2018 Maj-Britt, hvad er det helt præcist der gør, at du mener du har ret til, at skulle have al den info du måtte ønske, om andre folks hunde??

• #414   27. jan 2018 Hvis de smed på bordet hvad der var galt, så startede lavinen jo forfra. Det gad jeg delme heller ikke.
    Så hvad får du ud af at blive ved med at stille det samme spørgsmål?

• #415   27. jan 2018 Karelermutti - Jamen seriøst.. Og intet personligt i det jeg skriver nu...
    Hvis man ud fra det i begge (alle 3?) smider op her, konstaterer unormal og farlig/potentiel farlig om en bette hvalp på 4 måneder.. Så mener jeg sq ikke at man er super egnet til at have en race med "kant" .. Og det er så min personlige holdning...

For det ER ikke unormalt at have ressourceforsvar... ej heller selvom det er kraftigt ressourceforsvar.
    Og det er sådan set det i oplyser er problemet...
    Umiddelbart ville mit gæt være (har ikke andre muligheder end at gætte?) at hvalpen er meget frustreret og absolut ikke er blevet håndteret korrekt fra starten... så ja han er sikkert super aktiv, meget forvirret, svært ved at koncentrere sig og kommunikere, har svært ved at knytte bånd, måske svært ved andre hunde og fremmede situationer... Og intet af det er unormalt for en hvalp med den start på livet smiley

Og hvorfor se det som noget negativt at jeg konstaterer at ikke alle egner sig til en race med kant? det er der vel ingen skam i?

Jeg skammer mig altså ikke over, at jeg absolut ikke er egnet til at eje fx en gravhund smiley
    En chihuahua er jeg heller ikke egnet til... sød og spøjs lille hund, men ville blive åndssvag af at bo med dem smiley

• #416   27. jan 2018 Altså hvis nu folk rent faktisk kunne dele noget herinde, uden at få et drag over nakken med det, hvad det så end måtte være, så kunne det jo være, at folk rent faktisk havde lyst til, at dele noget mere.

• #417   27. jan 2018 Maj-Britt, det er vel egentlig meget forståeligt, hvis Odins ejer ikke har lyst til at dele mere, end hvad der allerede er delt.

Når ordene fordrejes og overfortolkes og enhver forklaring mødes med tvivl og kritik - hvorfor skulle man så gide forklare mere? Lur mig om ikke en uddybende forklaring blot (igen) vil blive vendt og drejet, kritiseret og sået tvivl omkring.

Det er ærgerligt, men mon ikke du/I har ødelagt det for jer selv, i den her sag...

• #418   27. jan 2018 Og igen... må hellere understrege det.... jeg kaster ikke med sten mod nogen, eller giver drag over nakken til specifikke personer....
    Kender ikke en million mennesker herindefra IRL.
    Forholder mig til situationen, og det oplyste....

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#422   27. jan 2018 Helt ærlig. Hvis man vælger at sige at hunden har problemer,kan blive farlig og ligesom underforstået siger at der er noget i vejen med hunden. Er det så underligt at man spørger ind til hvilkne problemer hunden har.

Det har jeg så tilladt mig et par gange. Det har på ingen måde været for at komme efter nogen. Tværtimod. Det svar der er kommet er at han beskytter sine ting.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#424   28. jan 2018 Så at uddybe hvad der er problemet er at fortælle alt?. Det er fair nok at man ikke vil fortælle. Måske der ikke er mere at fortælle.

• #425   28. jan 2018 Måske der er, og man bare ikke gider skulle forsvare sig konstant.

Din attitude viser ikke ligefrem oprigtig interesse, Max - nærmere tvivl og kritik.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#426   28. jan 2018 Jeg er da ked af at en hvalp bliver misforstået og ikke har fået en god og tryg start på livet.

At beskylde mig for andet er uforskammet.

• #427   28. jan 2018 Men det er ok at misforstå ny ejer, og dømme hendes kompetence som hundeejer ud fra det?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#428   28. jan 2018 Og der har jeg gjort?. Jeg har spurgt ind til de problemer hunden har. Ikke spor andet.

• #429   28. jan 2018 Og tvivlet på de ting der fortælles, selvfølgelig...

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#430   28. jan 2018 Hvad har jeg tvivlet på?. Altså ud over Zenta der vurderede hunden uden at have set den. Ejer fortæller at hunden beskytter sine ting. Det er der da ingen der har sået tvivl om

Jeg har ikke tvivlet på noget som ejer har fortalt. Der har været forskellige holdninger,omkring hvor unormalt det er,for en hund med den baggrund.

• #433   28. jan 2018 Max, så der har ikke været tvivl om, hvorvidt hundens adfærd er normal eller ej, på trods af ejers forklaringer?

Anyway, ejer deler det hun har lyst til at dele - måske er det ikke ret meget, fordi man mødes af tvivl og kritik.

• #434   28. jan 2018 HG når det er "bedst".. Og som prikken over i'et liker knivstikkeren #410 smiley

Synd at Christina & Slædehundene skulle jages ud herfra, for at tage en misforstået lille slædehvalp til sig. Jeg ønsker Yuki og Christina et godt liv sammen og Yuki tillykke med hans nye og blivende hjem.

• #435   28. jan 2018 Der er to, der har fået kritik i denne tråd og det er TS (hvis altså kritik er at "state the obvious - de magtede ikke opgaven) og så er der Zenta for at have været rasende klodset i forsøget på at forklare på andres vegne.

Christina har tråden stort set ikke omhandlet - der er blevet stillet spørgsmå til afklaring, som vist kun er forsøgt besvaret af Zenta. Da Christina selv meget kort beskrev hvad Zenta havde misforstået blev det IKKE kritiseret, tværtimod var der bred enighed.

At folk stiller spørgsmål- er det ikke ret naturligt efter at have været ret detaljeret inddraget i denne hunds liv og levned?
    Hvem af jer, der tydeligvis har været med på pb'ere, ville slippe bekymringen for sådan en hund med et snuptag? Forhåbenligt ingen af jer!

God vind til hunden fremover, jeg håber at roen sænker sig over dens liv på den ene eller den anden facon
    Og hermed gider jeg ikke at beskæftige mig med den mere..
    Vupti.

• #436   28. jan 2018 CH, fatter du stadigvæk ikke en skid? Eller vil du bare ikke?
    Jeg har INTET misforstået.
    INTET.

Jeg skrev at man måske skulle stoppe med at skrive side op og side ned omkring at hvalpen er en normal hvalp med normal adfærd, når det nu ikke er tilfældet.
    Siden gik der så ordknep i den i stedet for, i stedet for bare at læse det skrevne, netop at den her hvalp ikke er som alle andre normale hvalpe.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#437   28. jan 2018 Jeg giver også op. Nuværende ejer skriver at hunden har en dårlig adfærd, omkring at beskytte sine ting pga at den er ikke er blevet håndteret korrekt.

433. Der har ikke været tvivl om at hunden har en dårlig adfærd. Der er uenighed omkring,hvor unormalt det er ved en hund, der ikke har været i de rigtige hænder og med stor sandsynlighed har fået sine grænser overskredet flere gange.

Det bliver de sidste ord her fra.

• #443   28. jan 2018 Jeg troede, at det var en høne...... smiley smiley smiley smiley

Kommentér på:
Update på Yuki

Annonce