Nedkørt hund/kat - Hvem skal have regningen? {{forumTopicSubject}}
For nogen tid siden kørte vi desværre en kat over. Den kom ud af ingen ting, og selvom vi prøvede at undvige, ramte vi den.
Vi stoppede og tjekkede, og den stakkels kat var stadig i live, men meget slemt tilredt. Et par holdt ind lige efter og tilbød assistance (manden var jæger). Katten havde dog øremærke så vi ringede efter dyrlægen, som kom og aflivede katten.
Han fortalte os så at han ville finde ejerne, men at regningen ville blive sendt til os.
Vi sagde at det var fint og gav vores navne og adresse, men har dog ikke modtaget nogen regning.
Men hvad mener I? Hvem bør få regningen i tilfælde af at en hund eller kat bliver kørt ned og enten skal aflives eller have dyrlægehjælp? Vedkommende der sidder bag rettet eller ejeren (såfremt denne findes?)
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.809
Ved katte er dyrlægen god til at prakke det på den der indlevere..
sep 2009
Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 99
Så ejer af bil og hund skal erstatte skader på den anden, der er mulighed for lempelse eller bortfald i tilfælde af egen skyld
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.494
For det første er det ejers job at holde sit kæledyr på matriklen (har selv haft en udbryderdronning af kaliber), og ved at dyret forvilder sig ud i trafikken sætter den folks liv i fare. Der er rigtig øv at få at vide at sit kæledyr er blevet kørt ned, og så oveni hatten få en regning, men samtidig så synes jeg bare ikke det kan være chaufførens ansvar, særligt fordi loven er skruet sådan sammen, at du ikke må vige fra dyr der er mindre end en hund (ikke at mange overholder denne regel).
apr 2017
Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971
Men jeg kan tydeligvis godt forstå at dyrlæge kræver penge af den der indlevere dyret - de vil jo trods alt være sikker på at de får deres penge. Men derfor burde der også være en form for lovgivning på det område, så dyrlæge er sikret sine penge, og ejer kommer til at betale ved kasse 1.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Erstatningen kan så nedsættes eller bortfalde, hvis det kan vises at katte/hunde ejeren selv er skyld i skaden.
Er der tale om en kat, som ejeren bare lader rende frit, så hænger ejeren i de fleste tilfælde på regningen. Men det skal afgøres af forsikringsselskaberne individuelt
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.042
Personligt ville ingen af os blinke med øjnene, hvis det var vores kat der blev kørt ned og aflivet og os der fik tilsendt regningen. Vi lader vores kat komme ud, så må vi tage ansvaret.
jan 2012
Mit gæt er at i den konkrette sag har dyrlægen valgt at køre hjem, og glemme alt om regningen, da det ville kunne give en masse bøvl
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
Dyrlægen skal hjælpe et dyr der lider, hvilket denne jo også gjorde.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.850
Det bliver en meget meget dyr omgang for kattens ejer, så derfor står mange ikke frem.
Jeg har fået min bil repareret for flere tusind kroner pga en kat, og jeg er stadig tosset over det. Den smadrede hele undervognen. Havde jeg fundet ejer, havde denne fået regningen.
Udover materiel skade er det voldsomt chokerende at køre et dyr ned Der kan opstå traumer, forsøg på at undvige som udvikler sig til påkørsel af andre osv osv.
Så hold dem nu bare hjemme, som loven kræver det.
jan 2012
sep 2017
Følgere: 524 Emner: 138 Svar: 10.238
Housebuster tager fejl i den med at kattens ejer skal dække. Det skal kattens ejer KUN hvis der aktivt er noget at bebrejde kattens ejer, og det er der i praksis aldrig.
Jeg ved godt at I har holdninger til at det burde være anderledes, at loven er dum, at kattens ejer er dum osv., men det er nu engang sådan det er
Bilens forsikring skal betaler for aflivningen, da der er objektivt ansvar for skader forvoldt af biler. Kattens ejer skal ikke betale, da der ikke er udvist ansvarspådragende adfærd fra ejerens side.
Og et PS. Kommunen betaler for aflivning/regulering af herreløse katte, når de skal reguleres fordi de er til gene. Denne kat var næppe til gene, den var bare løs.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.850
Katte kan give uhyggeligt store skader ved påkørsel, både direkte og indirekte.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
jan 2012
apr 2017
Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971
jan 2012
Men jeg så gerne at ejere af andre husdyr som kvæg, geder, grise og får fik samme objektive ansvar som hunde og hesteejere
dec 2006
Det havde vi også gjort, havde det ikke været fordi at katten var øremærket. Så længe katten er tatoveret må jægeren ikke skyde den. Trust me, det havde sparet den stakkels kat for en halv times lidelse og ca. 5 minutter fra den fik sprøjten til den døde. Han var nødt til at stikke den i leveren, fordi han ikke finde en blodårer.
Det var en rigtig grim situation, og forårsagede endda et trafikuheld. Lige udfra hvor vi stod med katten (med en havariblinkende biler både forfra og bagfra og refleks veste) overså en lastbilchauffør os og kørte ind i en modkørende lastbil. Pga. den lille kat holdt der pludselig 8 biler med havariblink, og to af dem skader.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.396
Ang. rimeligheden i lovgivningen for katte, så synes jeg absolut katteejere burde være ansvarlige for deres kattes gøren og laden. Mon ikke færre mennesker i så fald ville have katte/lade katte rende frit omkring, når nu de kunne præsenteres for regninger på at fra ødelagt kofanger til kattepis på dørmåtten Og særligt fordi katte jo faktisk skal holdes på egen matrikel ligesom div. andre dyr, så burde det jo også betyde, at katteejer kan få skyld i sager som f.eks. Malenes påkørsel med bilskader til følge.
Men nej, i praksis falder det aldrig sådan ud - at katten går frit omkring, er i sig selv ikke nok til, at det betragtes som at ejer aktivt har del i skylden.
jan 2007
Ift. øremærkning handler det jo blot om, at jægere ikke sådan må rende og plaffe løs på ejerkatte han lige er lidt træt af - et lidende/døende dyr er lidt en anden sag.
dec 2006
jan 2007
Men en nødaflivning er jo lidt noget andet end bare at skyde løs på strejfere e.l. og jeg er ikke i tvivl om at jægerne herude havde aflivet uden at kny i en lignende situation.
dec 2006
jan 2012
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
Men det lyder også somom, at han har været bange for en evt vred ejer eller tilsvining på FB efterfølgende. MIn eksmand og hans far har aflivet MANGE katte i årernes løb samt min eksmands far har skudt alle sine hunde, når de ikke kunne livet mere. Han tog dem med ud på jagt, smed en fasan eller lign på et spor, og så skød han dem, imens de søgte. Hunden opdagede intet og døde lykkeligt uvidende.
Det ser jeg som langt mere humant end at slæbe en gammel hund ind til en nok hadet dyrlæge.
Jeg ville ikke blinke et sek, hvis jeg kørte et dyr ned og tilkaldte en sweiss fører, at han skød det dyr, jeg havde påkørt. Hellere slutte dyrets lidelser hurtigt end trække det ud.
sep 2017
Et andet eksempel er klassikeren med katte der ligger på naboens bil. Hvis naboen flere gange har gjort opmærksom på det, klapper fælden på et tidspunkt.
Generelt er der ikke meget katteejere kan stilles til ansvar for, og jeg ville gerne møde den dommer, der ikke ville falde for "det er kattens natur at færdes frit".
Jeg er skam heller ikke enig i at det skal være så svært at få penge op af lommen hos katteejere, men det er nu engang sådan det er.
I den situation hvor katten køres ned af en bil, er der i øvrigt ikke nævnt noget om skader på bilen. Så der ville slet ikke være noget at betale for katteejeren. Det objektive ansvar for bilens skader, skal dække forud. Med mindre katten er sygeforsikret (og katten altså er dækket af en "tingsforsikring").
Igen, juraen er ret klar. Men det er ikke ensbetydende med at det er fair.
sep 2017
Groft sagt er en sygeforsikring til dyr ligesom en kaskoforsikring på biler. Den dækker de skader der opstår på "tingen", hvad enten de opstår ud af det blå, eller om der er en skadevolder. Og tingsforsikringer dækker forud for ansvarsforsikringer.
Nedkørt hund/kat - Hvem skal have regningen?