{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.329 visninger | Oprettet:

Ikke kornfrit foder {{forumTopicSubject}}

Selvom planen var at fodre kornfrit så virker det ikke til at vuffen trives med dette. Har prøvet TOTW (begge smag til hvalp) og Essential. Men afføringen bliver bare ved med at være til den bløde side

Nu får han den sidste rest RC som vi fik fra opdrætter og det virker umiddelbart bedre. Men jeg er bare ikke super fan af RC så vil gerne prøve noget andet.

Nogen som har anbefalinger?
Har selv tænkt måske Olivers eller Arion.

Han er en 10,5kg dreng på knapt 8 mdr. Hans mund er ikke kæmpe så pillerne skal helst være lidt små

Håber nogen har lidt erfaringer jeg kan trække på


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ikke kornfrit foder
  • #1   27. nov 2017 Hvis nu hunden trives med RC hvorfor så ikke bare forsætte med det ? Jeg har brugt RC i mange år og mine hunde trives godt på det. Clintons opdrætter har brugt RC i nærmest evigheder og har da hunde der er blevet både 15 og 17 på det foder.

  • #2   27. nov 2017 Det kan også være jeg ender med det. Men vil gerne have mulighed for at skifte en gang imellem, så forhører mig om der er noget foder folk har gode eller dårlige erfaringer med smiley

  • #3   27. nov 2017 Hvad med Acana?
    De har lavet nogle varianter, som indeholder en smule korn, men stadig har en pæn ingrediensliste?


  • #4   27. nov 2017 Vidste ikke Acana lavede noget med korn. Det kigger jeg da på smiley

  • #5   27. nov 2017 Sært ikke at være "fan af" noget som ens hund trives på .. smiley

  • #7   27. nov 2017 Er ikke fan af det fordi jeg ikke synes ingredienslisten får det til at lyde specielt fantastisk (samt jeg ikke kan finde en som fortæller hvor meget af hvad der er i), er ikke begejstret for hvede i han foder (ris og majs el. lign. vil jeg hellere have) og så synes jeg det er død kedeligt at der kun er kylling som smag... Derfor...

  • #8   27. nov 2017 Jeg er heller ikke foderhellig. Og tænker som #1 hvorfor ikke bare bruge det hunden trives på?

    Min den gamle fik Arion, og det fungerede super. Har ikke noget negativt at sige om det foder.

    Ham jeg har nu, får lige nu en blanding af Hill's(fy-foder) og Platinum(lidt bedre). Hill's har han ståede til fri afbenyttelse, det æder han som fyldfoder. Og Platinum får han som fuldfoder gennem fodersøg og den daglige træning.

    Hill's fulgte med ham, så derfor får han det. Platinum fik jeg en prøve med, og derfor har jeg det i huset. Når jeg ikke har mere, så får han nok noget andet, alt efter pris og kvalitet.

    Jeg har det bedst med at variere i både ingredienser og konsistens, så han får med og uden korn, forskellige proteinkilder, tørt, vådt og råt, men det kræver en hund med en stærk mave. Hvis din har brug for ekstra fibre for at holde maven samlet, så ville jeg fortsætte med RC. Hellere et foder der fungere for hunden, end dårlig mave pga. en ideologi smiley


  • #9   27. nov 2017 Da min hund i en overgang også havde noget maveproblemer var han også på RC gastro intestinal. Afføringen kunne ikke samles op så smattet var det smiley

    Man han har ellers ikke sart mave. Ben, godbidder, tyggeben gør tilsynladende ikke noget ved maven


  • #10   27. nov 2017 Hvor lang tid bruger du på at vende ham til det nye foder? smiley

  • #11   27. nov 2017 Smid en smule havregryn i det foder som du synes om, så har du det korn som han har brug for. Det er i "menneskekvalitet" og koster ingenting, selv i den økologiske variant! smiley

    Jeg nægter at betale den pris som mange af de kornfyldte fodertyper tager for foder af i mine øjne tvivlsom kvalitet. Så mine hunde får enten en ½ skive rugbrød(med lidt skrabet flødeost eller leverpostej, de elsker det) eller lidt havregryn med i foderet, hvis jeg synes de skal have lidt korn.


  • #12   27. nov 2017 Essential kørte han på i 3 uger og jeg gav ham zoolac i de første 2 uger. Men afføringen blev bare ved med at være for blød og han pruttede HELT vildt meget (har han aldrig gjort før) smiley TOTW fik han 6 el. 7 kg. af hver slags så det var vel et par måneder på hver.
    RC har han nu været på rent i 2 uger (skiftede gradvist over 1 uge) og allerede er afføringen meget bedre.


  • #14   27. nov 2017 Mine hunde fungerer slet ikke på kornfrit, jeg bruger mange forskellig mærker men har næsten altid RC hjemme det kan de godt lide og de fungerer alle på det;)

  • #16   27. nov 2017 Jeg bruger aldrig tid på foderskift, skifter fra dag til dag, det har aldrig givet problemer;) pas på ikke at gøre hunden "sart" hunde er bygget som alt ædende, de tåler ret meget hvis man passer på ikke at ødelægge evnen smiley

  • #17   27. nov 2017 # 14
    Hvad bruger du ellers Bodil? smiley


  • #18   27. nov 2017 Marie - hunde skulle altså gerne kunne tåle foderskift uden længere tilvænning, medmindre de da ligefrem har en mavesygdom e.l. der gør dem særligt sarte.

    Nå, men mine får Olivers, forskellige varianter, og trives godt på dette. Det hænder de får noget andet, og det trives de i reglen også på - her kan nævnes bl.a. Sams Field, Acana m.fl.

    Jeg har også prøvet kornfrit, det var jo så moderne og "det eneste rigtige". Vi prøvede forskellige varianter, men resultatet var det samme hver gang - Gaia var så sulten, at hun simpelthen åd ALT hun kunne komme i nærheden af ude. Rødder, græs, larver, buske, you name it. Hun kom sågar om natten og skulle ud kun for at æde (og hun fik altså ret store mængder foder i forvejen).
    Reiki var også mere sulten, men dog slet ikke i de ekstremer.
    Så nu får de forskellige varianter med korn og det fungerer for os.

    Jeg er ikke så foderforskrækket. Jeg vil naturligvis helst give noget, som jeg også synes "lyder rigtigt" ift. de prioriteter jeg nu har ved fodring, men hvis det er noget andet de trives på, så må det være det de får.


  • #19   27. nov 2017 Kornfrit er så overvurderet i forhold til hvad der er vigtigst - at hunden trives.
    Den største fordel ved kornfrit er nok det lave glykæmiske index - altså langsomt nedbrydelig foder. Det kan gøre det nemmere at holde styr på vægten, da overdosering har mere kontrolleret konsekvens.
    Resten af foredelene er gætterier uden underbyggende studier. Selvfølgelig skal man holdes sig fra det billigste skrammel i supermarkederne. Men RC, Arion, eucanuba etc er ganske fint foder. Jeg havde nok valgt Arion over RC, men det er kun fordi at godt brandede mærker er dyrere end andre, selvom de nogenlunde levere det samme smiley

    Den anden ting man skal huske på er, at rigtig mange "kornfrie" mærker bare er fyldt med ris og kartofler i stedet - hvilket også er ganske fint smiley


  • #20   27. nov 2017 Bodil - Det afhænger også meget af hundens mave om man kan skifte fra dag til dag. Jeg kan i dag skifte som det passer mig, og give hende alle slags køkken rester uden afførings ændring, eller ihvertfald problemfrit. Men da jeg overtog hende havde hun sart mave og fik foder til sensitiv mave. Jeg skiftede lidt og gav forskelligt, samt gav rat, og til sidst blev alt kørt igennem maskinen uden problemer.

  • #22   27. nov 2017 #17. Jeg har lige lige nu Josera festival, josera optines, RC schæfer, RC dental og alpha spirit som bruges mest som belønning på spor m.m, bruger de forskelige mærker og typer lidt tilfældigt, har altid lommerne fyldte af lidt forskelligt til belønning m.m smiley

  • #23   27. nov 2017 Johnny

    Hvis det er kornfrit må der ikke være ris i


  • #25   27. nov 2017 Min hanhund har tendens til løs mave på kornfrit. han får hhv. vom og nutra gold

    Tøserne får alle essentials og vom


  • #28   27. nov 2017 Her bruges der pt. Platinum, Essentials, Real Nature Wilderness m.v. i både våd- og tørfoder, råt kød/ben/fisk/grønt, kogt ris/grøntsager, lidt rugbrød samt alle mulige egnede rester af vores egen mad, også de lidt stærkere varianter....

    Vi skifter fra dag til dag, aldrig problemer, og sådan har det også været med de tidligere hunde, jeg har haft. Tror afgjort vi opbygger nogle gode robuste maver på den måde.


  • #29   27. nov 2017 Nu kender jeg ikke lige ingrediens listen på RC. Jeg vil da vove den påstand at RC ville være et bedre valg en Nettos "Dyrlægens" smiley

    Jeg ville personligt prioritere en en lang og varieret ingrediens liste smiley


  • #33   27. nov 2017 Ikke andet end at der trods alt må være en forskel på 40kr/kg og 7kr/kg. Selvom RC nok aldrig ender i min hunds mave - medmindre det blev foræret smiley

    RC er IMO prissat for dyrt ifht andre mærker i samme kategori, fordi de har et godt brand.


  • #37   27. nov 2017 Sala - det vidste jeg faktisk ikke smiley smiley . Min fejl smiley

    Nej slet ikke. Jeg er MEGET pris bevidst og bliver ret nørdet når jeg skal handle. Men jeg kunne aldrig drømme om at give min hund "Dylægens" fra Netto - men RC kunne jeg nok godt give.

    Jeg er ret overbevist om at hvis man fik indblik og kunne gå dem i sømmene, så ville RC være et bedre fodre end det aller billigste. Men forskellen ville være mindre end prisen afspejler, det er jeg ret overbevist om smiley


  • #38   27. nov 2017 Hvor har du fundet den ingridienslist til RC medium adult #32??? Den passer da ikke med det der står på posen og på hjemmesiden

  • #39   27. nov 2017 Jeg bruger det der virker, ikke det jeg mener de skal have. Den gamle stortrives på Hills leddiæt, jeg er ikke fan, men det er den der virker, så den får han. Hvad jeg så i øvrigt mener om diverse fodermærker kan jeg kaste over højre skulder, for det er jo ikke mig der skal fungere på det.

  • #41   27. nov 2017 Tja, jeg er nu heller ikke fan af RC, men det er nu engang det min hund trives på lige nu - og kan lide.

    Jeg håber, at hun med tiden kan blive suppleret med råt, men som det er lige nu så er det ikke muligt. Men hun fungerer fint, og alle blodprøver er normale, så vi forsætter med RC, uanset indholdet.

    Hun får RC Gastro foder.


  • #45   27. nov 2017 #42 jeg tror der er en fejl på siden;) jeg har lige skrevet til dem, det stemmer ikke med hvad der står på andre sider smiley jeg tror kylling er blevet glemt smiley

  • #48   27. nov 2017 Lotus fungerer overhovedet ikke på kornfrit. Hun ar uanede mængder afføring, både størrelse og gange om dagen........ Hun har fået Hills J/D i mange år. Det får hun stadig, men hun får også salat/gulerødder og vådfoder smiley

  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 255
    #50   27. nov 2017 Forstår simpelthen hvorfor man vil skifte foder når hunden trives på det den får og gider spise det.
    Mine to første Schæferhunde fik alm. RC m/korn hele deres voksne liv og blev henholdsvis 14½ og 13½ år uden nogen form for mave- eller pelsproblemer.


  • #51   27. nov 2017 Tjek nemfoder, de har meget godt foder:)

  • #52   27. nov 2017 synes jeg det er død kedeligt at der kun er kylling som smag... Derfor...

    Tja .. jeg synes også det må være drønuinteressant at løbe efter en bold, svømme i december måned eller snuse andre folk i røven ... men at bruge det som argument for, at min hund også må synes det er træls .. nej, det ville jeg nu ikke smiley smiley smiley


  • #53   27. nov 2017 Hov hov, der er da nogen der elsker at løbe efter en bold 22 mand af gangen, vinterbade nøgen. Og det sker da også at det går over gevind med numselege i svinger klubben smiley

  • #54   27. nov 2017 Jeg har skam heller ikke sagt at min hund synes det er træls smiley

    Det er mig som synes det er kedeligt for min hund smiley


  • #55   27. nov 2017 #53

    smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley


  • #56   27. nov 2017 #54

    Jeg forstår slet ikke logikken - men det er heller ikke så vigtigt jo smiley


  • #58   27. nov 2017 Men i min verden er hvad du synes irrelevant. Det der betyder noget er om din hund kan lide foderet og om den trives på det. Er svaret ja til begge, så er det da bare det den skal have.

  • AT
    AT Tilmeldt:
    apr 2017

    Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971
    #59   28. nov 2017 Rollo får alt slags tørfoder, og vi har endnu ikke fundet et som han ikke fungerede på. selv det helt billige fra rema fungerede over forventning.

    problemet ligger mere i at møgdyret ikke gider spise det, men hellere vil tømme ældste sønnens madrester på tallerkenen, eller slukke mindste sønnens grødrester op fra gulvet. men det fungere også fint, så det bliver han ved med at få lov til smiley


  • #60   28. nov 2017 Jeg har prøvet en del foder, men er igen og igen vendt tilbage til RC.
    Jeg har prøvet deres nye SHOW variation, men den havde ikke det ønskede resultat på Skys pels, som RC Digestive har, så den får han nu - og han stråler.


  • #61   28. nov 2017 Kan altså ofte også godt smile lidt af alle de hovedbrud vi hundeejere gør os, når det kommer til hundefoder. Vi sætter os ind i hvad kræet har behov for, bliver totalt fodernazister (ok, nogen mere end andre smiley ), bruger kæmpe beløb på at indkøbe det foder, vi mener er rigtigt osv.
    - og så går vi ud og køber en gang pasta med ketchup til os selv, for det er hvad der er råd til, når vovsens foder er købt smiley

    Det er helt det samme i hesteverdenen - da min nu pensionerede hest gik konkurrencer blev foder udvalgt med stor omhu, han gik til svømning en gang om ugen fik regelmæssig massør og kiropraktor efter behov, havde træningsplan med intervaltræning, smidighedstræning osv... Nøj hvor ville jeg have det godt og være i god form, hvis jeg brugte samme energi og penge på mig selv smiley

    Selvfølgelig skal min hund have noget fornuftigt at spise - men et eller andet sted behøver man nok ikke være HELT så fanatisk, som vi sommetider er. I hvert fald os med almindelige familiehunde (som altså ikke skal være topatleter e.l.).


  • #63   28. nov 2017 Sorry - jeg spiser faktisk slet ikke ketchup. Men byt frit ud med andet billig-mad af ikke nødvendigvis særlig nøje researchet og udvalgt karakter smiley

  • #64   28. nov 2017 Michelle - jeg kan KUN give dig ret.
    For mange er hundefoder en religion i sig selv.


  • #65   28. nov 2017 Selvfølgelig skal min hund have noget fornuftigt at spise - men et eller andet sted behøver man nok ikke være HELT så fanatisk, som vi sommetider er. I hvert fald os med almindelige familiehunde (som altså ikke skal være topatleter e.l.).

    Pas du hellere på - sidste gang jeg skrev det der, blev en del mennesker sure over at jeg antydede at fodring af en konkurrence- arbejdshund nok påkrævede noget lidt mere af foderet end til en familiehund, måtte jeg løbe siksak for at undgå skyts i min retning smiley


Kommentér på:
Ikke kornfrit foder

Annonce