{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.343 visninger | Oprettet:

Forskellig vækst af kæberne.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har et skønt kuld hvalpe, som nu har været til sundshedtjek, vaccination osv her 6 uger og 3 dage gamle.
Mens hun undersøger hvalpene, fortæller hun, at hvalpe i høj vækst har forskellig vækst i kæberne, så man ofte kan se over-, under- og ligebid, som normalt retter sig når hvalpene er fuldt udviklede. (Ved ikke om det er racespecifikt, for det var mere sådan bare generelt snak, mens hun undersøgte hvalpene og ikke pga mine hvalpes kæber).
Men da jeg kom hjem tænkte jeg: "jamen, hvordan ved kenneler så om deres hvalpe har fejlstilling i tandsættet?".
Jeg ved nemlig at min far engang fik en erstatningshvalp pga overbid hos den valgte hvalp. Men nu spekulerer jeg på, om det ville have rettet sig med tiden, og kennelen valgte at aflive den "uden grund"? Ps: min far var såmænd ligeglad, men kennelen selv ville ikke sælge ham hvalpen.
Så det er mere sådan generel nysgerrighed: er det normalt at hvalpes kæber vokser forskelligt i høj vækst-perioder? Og hvordan ved professionelle hvornår det er en blivende "fejl" eller noget der retter sig? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskellig vækst af kæberne..
  • #1   23. nov 2017 Det kan i hvert fald godt ske, og jeg er lidt rystet over, at en opdrætter vælger at aflive en hvalp med overbid med mindre det virkelig er invaliderende. De fleste hunde med bidfejl kan leve et fint liv som familiehunde.

Jeg har haft opdrættet et par hvalpe med pænt stort overbid som helt små, men som er rettet op, netop pga. af at overkæben voksede hurtigere end underkæben. Jeg har så selv en i øjeblikket, hvor det ikke rettede op. Så det korte af det lange er, at ja, det kan rette op, men man ved ikke om det gør det på det tidspunkt, man sælger hvalpen. Jeg solgte bare mine til nedsat pris.

• #2   23. nov 2017 Tak for svar smiley
    Jeg blev også ret rystet, da det gik op for mig, at den stakkels hvalp måske slet ikke ville være endt ud med overbid som voksen! smiley
    Og det fik mig til at tænke på, hvordan en opdrætter så ved om det er en hvalp med en "fejl". En af mine dejlige hunde har et underbid, der på ingen måde generer hende. Hun ser jo bare endnu mere dejlig ud med sit underbid smiley Ganske vist kan hun ikke bruges til avl, men hun er den lækreste hund i verden, og jeg var udemærket klar over hendes "fejl" da jeg købte hende smiley
    Men havde aldrig tænkt at det da må være svært at vide så, om det retter sig eller ej..
    Man lærer hele livet smiley

• #4   23. nov 2017 Altså, det er ca 15 år siden nu, så jeg kan ikke huske hvor slemt det var. Kan huske at det var noget med en operation, hvor hvalpen kun havde 50% chance for at vågne igen. Mon ikke teknologien er bedre nu?
    Men håber da at det har været meget slemt, når man vælger at aflive en hvalp pga det.
    Blev bare i tvivl nu, om den stakkels hvalp kunne være vokset fra det..

• #7   23. nov 2017 Jeg er helt sikker på, at det var overbid, for min far og jeg snakkede på vejen hjem om, at det virkede voldsomt at vælge at aflive en hvalp bare pga det. Jeg har aldrig tænkt i over/underbid før, men kan det tænkes at hjørnetænderne gik op i ganen på den? smiley
    Jeg havde nu aldrig selv valgt at aflive en hvalp, så hellere give den en chance med operation. Men jeg har selvfølgelig heller ikke 20 avlshunde med tilhørende hvalpe, så kan ikke svare for om man tænker anderledes i den situation..

• #8   23. nov 2017 Hvis der vitterligt var så mange avlshunde, så var det nok mere en hvalpefabrik, end en kennel. Og de har gerne en noget "alternativ" etik...

• #10   23. nov 2017 Det kan rykke meget, og jeg tænker at der vel er en vis forskel - hvis hunden har et relativt stort over-/underbid som hvalp, er der nok ikke så stor sandsynlighed for at det retter sig helt op? Mens hvis den har lidt, så skal dyrlægen stadig notere det, men det kan stadig rette sig.

Har haft enkelte hvalpe som fik noteret noget på biddet ved 1. vacc, og ved 2. vacc var der intet og heller ikke senere - og en hvor de ved 2. vacc fik af vide af dyrlægen at de i hvert fald skulle hive fat i opdrætter (mig) og ha' penge tilbage pga. biddet, og der ville skulle alverdens ting til at rette det op og hvad ved jeg - og jeg bad dem slå koldt vand i blodet og lige give hunden tid til at vokse smiley Og i dag er der intet.

Har selv en med et 7 eller 9mm overbid - man skal lige tænke over hvad skål etc. han får og flade godbidder på gulvet er for svært, men ellers tænker man ikke over det og ser det mest når han sover... så kan jeg ikke lade være med at pille ved det smiley smiley

Men aflive en hvalp pga. biddet lyder vildt - og tænker det må være meget grelt så? Måske der har været andet? Og biddet bare lød mere legalt at sige?

Er det en hvalpefabrik, ville man så ikke hellere have solgt den billigt og fået penge ind - end aflivet den?

• #11   23. nov 2017 Man ved først om en hund har fejl når den er udvokset. Derfor sælger man dem som familiehunde og ikke showhunde, når de er otte uger gamle.
    Min race har ofte hjørnetænder i undermunden der lige rører tandkødet i overmunden ved 6-8 uger. Det retter sig altid, fordi kæben vokser i ryk, men man skal nogle gange have is i maven som opdrætter.
    En gang har jeg måttet skrive forholdet ind i købsaftalen, da det ikke var på plads ved otte uger. Det kom på plads før næste vaccination.

• #12   23. nov 2017 Malene: det var også den eneste anmærkning på tænder vi fik: en enkelt hvalp havde smaltstillede hjørnetænder, men dyrlægen mener det retter sig over de næste par uger smiley

• #13   23. nov 2017 Uha...og så sidder jeg, som tidligere hvalpekøber af en hvalp med massivt overbid, og bliver lidt træt i ansigtet igen.

Jeg købte en hvalp, hvor opdrætter var 110% sikker på, at overbiddet ville rette sig til trods for de ½ cm, der skilte under og overkæbe. Kuldsøskendes tandfejl rettede sig ved den de beholdt, men min og kuldsøster...de forblev..

Jeg håber I sælger dem til nedsat pris, hvis fejlen er der, når de er 8 uger. Jeg betalte fuld pris og fik ikke én krone igen, selvom hvalpen måtte have fjernet noget af hjørnetanden for at kunne lukke munden....

----
    Men det var så også i Sverige.
    Opdrætter og jeg havde haft sendt mail frem og tilbage over næsten 1 år, før jeg hentede hvalpen. Så hun vidste hvad jeg ville bruge hvalpen til.

Kan kun sige, at jeg ALDRIG køber eller anbefaler nogen at købe fra den opdrætter igen.

• #14   23. nov 2017 Samtidig med, at jeg beholdt Sunshine, som har overbid, der ikke har rettet sig, så fik min dyrlæge en lab hvalp, der også havde overbid, så det var selvfølgelig noget, vi snakkede om, når jeg var derinde med Sunshine.
    Hendes hvalp fik behov for at få fjernet hjørnetænderne i undermunden, fordi de generede i ganen. Og med mindre overbiddet er voldsomt stort, så er det vist det mest almindelig problem, man kan rende ind i, og det er ikke nogen voldsom stor og dyr operation. Så umiddelbart synes jeg aflivning er overkill, men ok, hvis det er en hvalpefabrik, så er der vel ikke rigtig nogen følelser involveret i hver enkelt hvalp.

• #15   23. nov 2017 Ejer af DKK, mine hvalpe, hvor biddet rettede op, havde i 6-8 ugers alderen et overbid på ca. 1 cm, så pænt stort også for en hvalp af stor race.

Men jeg kunne da ikke drømme om at sælge sådan en hvalp til en, der ville udstille eller avle, lige så lidt som jeg kunne drømme om at garantere nogen, at det ville rette op. Mine hvalpe med overbid er solgt billigere med orientering om overbiddet, og det har jeg det helt fint med, også selv om biddet senere rettede op.

Man er desværre dårligere stillet med hensyn til erstatning, når man har købt i udlandet. Man er i hvert fald mere afhængig af opdrætters vilje til at gøre det rigtige i situationen.

• #16   23. nov 2017 smiley
    Jeg var så uheldig at løbe ind i én, som var ligeglad og mente jeg skulle se tiden an.
    Jeg var naiv og stolede på hun kendte sine linier.
    I dag ville jeg aldrig være så naiv. Hun har så opnået, at jeg aldrig har ét eneste positivt ord at sige om hendes måde at håndtere hvalpekøbere på.
    Det kan selvfølgelig ikke betale sig at være bitter - men det er jeg , når jeg tænker på, hvor mange gange jeg skrev med hende op til og hvordan hun nærmest var ligeglad med, at jeg stod med en hund, som ikke kunne bruges til det jeg havde forventet.
    Og når jeg så ikke engang fik andet end: Ja, hans kuldbror er vokset fra sin tandfejl, men det er da ærgeligt, at din har beholdt sin..Sådan er livet."
    smiley

• #17   23. nov 2017 Lene: jeg holder øje med om den smalle tandstilling ændrer sig på ham. Han er over 10 uger, når han hentes, så hvis det ikke har ændret sig inden de næste knap 4 uger, så snakker jeg med de nye ejere om de stadig vil have med risiko for at hjørnetænderne skal ud. Hvis de vil det, så er prisen naturligvis reduceret smiley hvis de ikke vil have ham alligevel, så beholder vi ham selv smiley

• #18   23. nov 2017 Ina, ja man kan jo kun håbe og så ellers være ærlig og reel overfor køber. Men jeg håber da for dig, at det retter sig.

• #19   23. nov 2017 Ja, jeg er nu ikke så nervøs, for det er kun knap at de rammer, men ellers er det jo bare at finde en god løsning med de nye ejere smiley Det er jo "bare" kærlig stueopdræt, så prisen på ham er mindre vigtig - bare han kommer til at få en god familie smiley

• #20   23. nov 2017 Hvad betyder det "kærligt stueopdræt"?

• #21   23. nov 2017 At jeg er "privatperson" som står med det første kuld hvalpe jeg nogensinde har prøvet smiley Ved ikke hvad det ellers hedder, hvis det ikke kaldes stueopdræt smiley

• #22   23. nov 2017 Stueopdræt er der mange erfarne opdrættere, som har.
    Der findes faktisk meget få erhvervsmæssige opdrættere pga lovgivningen er sindsyg stram på det punkt - og med god grund.
    Alle mine opdrætter kontakter, de er opdrættere med stueopdræt pga alle deres hvalpe fødes - som det skal efter regler - tæt på mennesker og indenfor.

• #23   23. nov 2017 Okay, så er jeg vist bare "person" med et kuld hvalp smiley Opdrætter er jeg ikke, men det har været en dejlig oplevelse med hvalpene smiley
    Og jeg håber da ikke at det blev opfattet forkert, for det var det skam ikke ment som smiley

• #24   23. nov 2017 Jeg har ikke selv haft hvalpe med over-/underbid, men det ses jævnligt i min race, at hvalpe på et tidspunkt i opvæksten har overbid. Nogle retter sig andre gør ikke.

Jeg har set en hvalp, der som 5 måneder gammel havde et overbid på 6-7 mm., han endte med at have normal tandstilling som voksen, dog havde han en lidt svag underkæbe og det er netop hos hvalpe efter forældre med svage underkæber, at problemet er størst. Kæberne hos whipperne vokser indtil hunden 15-18 måneder.

Jeg sælger heller ikke hvalpe som udstillingshunde, men har en køber givet udtryk for, at vedkommende vil udstille, ville jeg ikke sælge en hvalp, der havde bidfejl ved 8 ugers alderen til vedkommende.

• #25   24. nov 2017 smiley Ih Kirsten, totalt ude af kontekst.
    Men jeg sad og så på billeder af hvalpe forleden, og faldt over whippet hvalpe, da jeg kiggede på Greyhound. smiley De er da slet ikke kønne smiley smiley

• #26   24. nov 2017 Uden at vide for meget om det, så vil jeg tro der er foreskel på om kæberne "bare" ikke lige er vokset lige meget og om der er dicideret fejlbid smiley

Jeg købte for 10-11 år siden en amstaff med kraftigt overbid, uden tavle og til nedsat pris (Havde valgt den før jeg anede noget om overbidet :))

Dyrlægen vurderet at det var så kraftigt at 9 tænder i undermunden skulle ud, da de ellers ville gå op i ganen og genere der smiley

Hunden solgte jeg senere, og har stadig kontakt, hun lever i bedste velgående, har dog lidt svært ved at holde tungen inde grundet manglende tænder smiley

• #27   24. nov 2017 Min hanhund med fejlbid havde også meget svag underkæbe, og det havde hans mor også haft.
    Så skidtet er helt sikkert arveligt OG skyldes kæberne, ikke kun tændernes placering.

• #28   24. nov 2017 @23: Altså hvis man har lavet et kuld hvalpe er man vel opdrætter smiley At kalde noget 'stueopdræt' er lidt spøjst - med mindre man selvfølgelig tænker at det modsatte er 'staldopdræt'. Langt de fleste hvalpe fra fx DKK kenneler 'stueopdrættes' = fødes og vokser op inde i opdrætters hjem.
    Og så skal man lige huske at det faktisk ikke nødvendigvis er dårligt at en hund ikke fødes og vokser op inde i opdrætters hjem smiley Min bedste hund ever kom fra en hundegård. Han var i en klasse for sig rent mentalt.

Og ja, knoglevækst og tandstilling er arveligt. Avler man på tandmangel får man tandmangel, avler man på 'svage' kæber får man svage kæber. Jeg har kendt flere hunde med overbid, der rettede sig når underkæben 'kom med'. Jeg har selv haft en hvor det så aldrig skete og hunden havde et stort overbid, som hun levede fint med i 15 år. Den eneste ulempe hun havde var at hun ikke kunne samle kiks osv op fra gulvet. Det var et markant overbid og opdrætter tvivlede på at det ville rette sig, så hun blev solgt med avlsforbud og til nedsat pris. Det med avl var så komplet ligegyldigt for hunden endte med at blive alt alt for stor til at det nogensinde ville have kunnet komme på tale at sætte hende i avl - hun var adskillige centimeter højere end de største hanhunde i racen smiley Til gengæld var hun en velfungerende lydigheds og agilityhund smiley

• #29   24. nov 2017 Ejer af - Nej, whippethvalpe er slet ikke hverken kønne eller søde smiley de er helt uimodståelige smiley

Det eneste minus er, at det varer alt for kort, de ligner jo allerede små voksne, når de flytter hjemmefra smiley

• #30   24. nov 2017 Altså opdrætter af min hanhund sagde dengang, at jeg bare skulle rykke kæberne sammen. Når han sad imellem mine ben, og kiggede væk fra mig.
    Da jeg kontakte opdrætter og ejer af hans far, sagde hun det samme.
    Jeg valgte at holde snitterne fra kæberne. og jeg brugte heller ikke et reb, hvor han skulle holde i den ene ende og jeg i den anden for at få kæberne til at "falde på plads". Begge opdrættere var 110% sikker på, at hans overbid ville forsvinde pga det "bare" var et overbid på ½ cm og ikke underbid.
    Hele sagen har gjort mig SÅ fokuseret på, at når jeg skal have en hvalp, så skal tænderne 110% være korrekte placeret fra start ellers skal jeg ikke have noget med den at gøre.

#28 - min hanhund var pudsigt nok også KÆMPE i forhold til standarden og faldt helt uden for nummer.. Alle troede han var en springer hvalp, da han var 16 uger..

• #31   24. nov 2017 #30: men kan man så være sikker på at kæberne ikke vokser forskudt alligevel? Det var lidt det jeg undrede mig over.. For dens kæber kan jo godt være perfekt saksebid ved 8 uger, men vokse forskudt til f.eks. under/overbid ved 12 uger, ifølge dyrlægen og flere her?

• #32   24. nov 2017 Nej, man kan ikke være sikker på biddet, før hunden er voksen. Men hvis hunden har korrekt bid på salgstidspunktet, så er sandsynligheden for korrekt bid naturligvis større, end hvis der er bidfejl på det tidspunkt. Jeg har aldrig været ude for at en af mine hvalpe havde korrekt bid i 8 ugers alderen, og så fik bidfejl senere. Men det sker da helt sikkert.

Det er levende væsener, vi arbejder med, og der er umuligt at garantere at en hvalp ikke vokser op og får en eller anden fejl, selv om den virker korrekt i 8 ugers alderen. Det er derfor de fleste af os sælger hvalpene som familiehunde i stedet for som avls- eller udstillingshunde. At ejer så måske bruger dem til det ene eller andet alligevel er en anden sag, men man har ikke garanteret, at de egner sig.

Det, man som opdrætter kan gøre, er at være omhyggelig med valg af avlsdyr, give hvalpene en god start, og så ellers stå ved sit ansvar, hvis der alligevel dukker et problem op.

Kommentér på:
Forskellig vækst af kæberne..

Annonce