28. nov 2012 Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.243
Welsh corgi pembroke/cardigan {{forumTopicSubject}}
Hej søde hg'ere.
Selvom der er rigtig mange år til vi skal have en ny hund (når de to små ikke længere er her)
Sker det alligevel at vi snakker lidt om det herhjemme.
Min kæreste er blevet ret vild med corgien (vi ser videoer og billeder af dem)
Jeg har læst lidt om dem, og ud fra hvad jeg har læst, synes jeg det lyder som en race vi godt kunne være interesseret i til den tid. Jeg har mest kigget på pembroken pga størrelsen.
Nu er det store spørgsmål så, vil den lille hyrde kunne bo med en chihuahua, og ville de få noget ud af at bo sammen ? Jeg snakker ikke en Rosa str, men en lidt større og mere robust Chi på 2-3 kg.
Umiddelbart tænker jeg selv at en pembroke og en chihuahua ville være bedre match pga str men har også læst at cardiganen er en smule mere rolig ?
Er der noget man ikke lige læser på nettet i vil fortælle om de to racer ?
Jeg har læst om at de gøer meget, at de gerne vil hyrde (nappe) og at de fælder ekstremt når de fælder. Men alt hvad jeg har fundet af negative ting, har enten ikke været så langt fra hvad jeg synes mine chihuahuaer har, f.eks. det med gøen, eller noget man kunne træne.
Jeg tænker ikke det er en race der er så udbredt i Danmark i forhold til antal af opdrættere, har ikke lige fået kigget, men da min næste hund skal være med dkk/fci tavle, vil jeg høre hvor man skal kigge hen i verden for at finde gode sunde hunde ?
Hvilke sygdomme døjer de med? Det er noget med ryggen, men ellers har jeg ikke stødt på det endnu.
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.351
Jeg kan ikke bidrage med noget konstruktivt overhovedet dog.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.243
Det er nu rettet
nov 2012
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 5 Hunde: 6 Emner: 6 Svar: 54
Der er en facebook side kaldet "Welsh Corgi hvalpe sælges samt genplacering" som ville være fornuftigt at melde sig ind i. Vi fandt vores derigennem
nov 2012
Der går (forhåbentligt) +10 år før vi skal have hvalp i huset igen, da den ældste herhjemme kun er 5 år, så de skulle gerne holde meget længe endnu, så det er nok lige tidligt nok at melde sig ind i hvalpegrupper, så bliver det i hvert fald svært at holde det så længe tror jeg hehe
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.440
Lige først i det nye år er der udstilling i Fredericia, så du behøver ikke at vente til Vejen.
nov 2012
Men hvem ved, måske vi vil afsted inden, tror bare ikke jeg gider bruge tid med tog osv for at komme derhen, vi har en del vi skal i starten af året.
Vejen er jo ret nærliggende da vi kan gå derhen hehe. Men tak for at gøre opmærksom på det.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.440
nov 2012
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 137 Svar: 10.233
Pem kender jeg ikke så meget til, men der kan Maj-Britt sikkert hjælpe.
Cardigan er en ufattelig sjov, robust og opfindsom hund. Den er temmelig lærenem - når den gider Og ualmindelig stædig! Det kræver derfor både humor og tålmodighed at bo sammen med sådan en.
De fælder konstant. Jeg fatter slet ikke at de ikke bliver skaldede, så meget pels som de smider. Cardigan har en kortere pels, og det er af den slags der kan bore sig ind i huden i fødderne (det er i øvrigt ikke en fornøjelse).
Cardigan døjer med HD/AD, short ulna og allergi. Ledsygdomme er ikke noget der skal testes for, men en del opdrættere gør det alligevel. Så find en opdrætter der gør!
Rygproblemer findes, men er ikke udbredt hos racen. Dyrlægerne på Århus Dyrehospital siger at de ikke ser racen overrepræsenteret på diskusprolapser, så længe det er hunde i god form.
Der er enkelte opdrættere som jeg på alle måder vil fraråde. Jeg skriver dem gerne i PB.
Hvis du bor på Århus-kanten, er du velkommen til at møde min Dorit en dag. Men pas på, hun giver lyst til mere
Hun er i øvrigt verdens bedste til at lege med chi'er. Hun elsker mest løbe/fangeleg, men uden at være fysisk og bumle ind i dem.
Her er en lille video af Dorit og Ugly Fuck, aka Fedeberg: https://www.youtube.com/watch?v=VeN7jNodOEg
nov 2012
Jeg bor desværre ikke i Århus mere, ellers ville jeg rigtig gerne møde hende.
Din beskrivelse lyder meget som det jeg har læst. Jeg har intet imod at have en selvstændig hund. Lucky høre også kun efter når han lige gider så det er jeg vant til
Jeg har ingen planer om træning på højere plan, så vi kan træne som den har lyst til.
Det med hår i fødderne er jeg vant til, og nej bestemt ikke behageligt hehe. Men man undgår en del ved at feje ofte og så gå med hjemmesko
Det lyder jo umiddelbart som en skøn hund og godt kompromis i forhold til at min kæreste gerne vil have en "stor" hund og jeg gerne vil have chihuahua altid. Han elsker vores to små, men de er jo meget små, så noget mere robust, og tænker en Corgi uanset hvilken af dem er en "stor" hund
Og så er de jo bare de kæreste klovne
nov 2012
Det eneste der bekymrer/bekymrede mig var i forhold til om de kan bo med en chihuahua og få noget ud af det og så i forhold til sygdomme. Men det virker ikke som om det er SÅ svært at finde et sundt eksemplar hvis man kigger sig for
nov 2012
Og man kan jo altid være uheldig, men det er da rart hvis det er nogenlunde sunde racer.
Jeg er nok mest til pembroke pt. Pga str, men kan godt lide at cardigan har haler
Det er nok godt vi har god tid, så vi kan lærer racerne at kende.
nov 2012
Må hellere på den udstilling så jeg kan se dem
nov 2012
Ej men så er det da sådan en lille pembroke jeg skal kigge efter. Men kan jo selvfølgelig ligeså godt kigge på cardigan når vi er der, de er vel i eller omkring samme ring ?
Og så er det ud og møde nogle og opdrættere når vi kommer lidt tættere på
sep 2017
Meld dig ind i den gruppe der hedder "Welsh corgi tosserne". Det er en ret fri og glad gruppe, hvor folk bruger mere krudt på at dele glade historier, billeder og videoer, modsat en af de andre grupper, som mest bruger krudt på at diskutere opdrætteres interne stridigheder
Der er helt sikkert også nogle nær Varde, som gerne viser både pem og cardigan frem
nov 2012
Tak for hjælpen.
Jeg har meldt mig ind, så jeg kan forelske mig endnu mere. Nu er jeg bare træt af at skulle vente så længe hehe.
aug 2011
Følger: 16 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 4.509
Ellers enig med de andre
nov 2012
Min kæreste er ret god til at sige nej, det er nok en god ting. Men ellers er fire hunde da også fint
nov 2012
Må helt sikkert på udstilling så jeg kan se dem, og når tiden kommer ud og møde en helt masse
Tror virkelig det godt kunne være en hund for os.
Er det generelt for både cardigan og pembroke at man godt kan have dem sammen med chihuahua ?
Jeg tænker det er bedst at få den store først, så den er voksen når der kommer en Chi hvalp til, en hvalp kan vel godt være lidt voldsom ved en chi ?
sep 2017
Cardigan svinger MEGET i størrelsen! De fleste ligger på omkring 13-16 kg. Dorit vejer omkring 15 kg, og er temmelig robust. De fleste tæver i hendes linjer, ligger på omkring 14 kg.
Men der er kommet linjer som er meget store, og nogle af dem bliver højt præmieret på udstillinger. Der er dog stadig flest af de mindre typer.
Pem er lige lidt mindre, men ikke så meget.
Er det tossernes gruppe du er kommet ind i? Og har du set videoen med ham i gyngestolen? Jeg er HELT pjattet med ham!
aug 2011
aug 2011
nov 2012
Læste de måtte være op til omkring 20 kg, kan ikke huske præcis hvor meget. Men hvis de kun vejer omkring 13-15 kg er det jo klart de ikke virker så store som jeg troede hehe.
Jeg må afsted på udstilling.
Det eneste der betyder noget for mig i forhold til str er det med at jeg gerne fortsat vil have chihuahua, men hvis cardiganen godt kan gå med dem, er størrelsen jo lige meget
A det er lige præcis den gruppe jeg er med i, og de er alle alt for skønne åh de smelter ens hjerte. Nej har ikke set en med en gyngestol, men det lyder til at jeg ikke skal hvis jeg ikke skal forelske mig endnu mere hehe
aug 2011
Jeg elsker corgiens livsglæde og humor Men hvad andet kan man forvente af sådan en lille low-rider
sep 2017
aug 2011
sep 2017
nov 2012
Jeg bor i Vejen ikke Varde, der er et godt stykke til Fanø når man ikke har bil.
Men er sikker på at når tiden kommer, at jeg nok skal finde nogle jeg kan besøge. Ellers må jeg rejse efter det. Vil jo uanset gerne besøge den/de opdrættere jeg til den tid overvejer at få hvalp fra.
Ja okay så er pemmen alligevel noget mindre, men det er jo også hvert køn. Umiddelbart tænker jeg at få en tæve, fordi jeg ikke er så meget for intakte hanner, spørg mig ikke hvorfor, det er jeg bare ikke. Men det bliver nok alligevel svært at undvære en han helt, de hanner jeg har haft (begge kastreret) har simpelthen haft det mest fantastiske sind og væsen så hvem ved, men lige nu satser jeg på en tæve.
Hvad lægger de på prismæssigt ? Ikke at det har betydning for jeg betaler gerne for en god og sund hund, men så har man da en idé om det, selvom det kan nå at ændre sig mange gange inden
nov 2012
Isabelle jeg kan godt lide at kunne undersøge racer og gøre det når jeg ikke står at skulle have hvalp, for på den måde et jeg sikker på at det er racen og de voksne hunde jeg kan lide. Og der er god tid til at finde en opdrætter, har indtryk af at der ikke er så voldsomt mange kuld (det kan jo ændre sig) på specielt pembroken, så kunne forestille mig at man skal stå på venteliste til hvalp hvis man vil have fra en bestemt parring
Det venter vi dog lige med hehe.
Jeg kan jo også være heldig at vi bliver klar til endnu en hund før de 10 år. Men som det er lige nu kan vi kun have de to vi har, men der kan jo ske meget de næste år, så det kan godt ske at vi vil have en tredje hund om 3-5 år, men som udgangspunkt skal vi først have en ny når begge dem vi har ikke er her mere, og der går forhåbentligt rigtig mange år, Rosa bliver først 3 i december, så hun har mange år i sig endnu
Jeg var 5-6 år da jeg lånte race bøger og andre hunde bøger på biblioteket og fik min mor til at læse dem for mig. Det var der jeg forelskede mig i chihuahua og vidste at sådan en skulle jeg have når jeg selv måtte bestemme hund, og det fik jeg da jeg blev 18. Nu har jeg 2 og har på intet tidspunkt fortrudt, de er alt hvad jeg drømte om og lidt til og uden tvivl en race jeg gerne vil have i mit liv altid
sep 2017
Varde, Vejen, kartoffel, kartoffel
sep 2017
aug 2011
Så er jeg mere rolig:) Jeg vil ikke have en tønde/corgi og blev helt flov, da han på et tidspunkt blev vejet og vejede 18,5
aug 2011
Welsh corgi pembroke/cardigan