{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
641 visninger | Oprettet:

Er det hunden eller mig der bestemmer? {{forumTopicSubject}}

Ja det er så spørgsmålene, som nu optager en masse mennesker.
Så jeg har lige læst en artikkel på adskillige sider i bladet Schæferhunden for dec.
Den henviser til en masse litteratur om ulve og hundeadfærd mm.
Så er det lige jeg kommer til at drage nogle sammenligninger med, og fyyy til mig for dette.
En masse børnepædag. gik dea mine børn var små frem og fik os som forældre til at tvivle på vores egne evner og muligheder for selv at vurdere, hvordan vores børn skulle opdrages.
Dette sker nu for hundeopdragelse, bare med 200km. i timen, fordi vores muligheder for at følge med i hvad der sker på borgen er mega store gr. IT.
Så jeg er lidt glad for at jeg ikke er ny hundeejer i dag.
For jeg ville da godt nok være enormt usikker på hvad og hvordan jeg skulle gribe det at få en hvalp an.
Men hvad mener I. Er der nogle hunde såvel som mennesker, som er bedre til at lede og bestemme end andre.
tror, de fleste af os har prøver at have en dårlig leder på vores arbejdsplads, log ved hvordan det har påvirket vores arbejdsmiljø.
Og tror også vi har prøvet dårlige hundetrænere på banen.
HVORNÅR MENER I AT I GØR DET RIGTIGE I FORHOLD TIL JERES HUND:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det hunden eller mig der bestemmer?
  • #1   29. dec 2006 når jeg kan se på den at den trives såvel mentalt som fysisk

• #2   29. dec 2006 Tina ja lige netop. Men stemmer din hundeopdragelse med så overens med hvad dem som synes de ved best??

• #3   29. dec 2006 Kommer vel an på hvem der synes det er bedst?

jeg er stor tilhænger af Hallgren og bruger udelukkende positive metoder. Respekter når hunden endten bare ikke gider eller ikke er i humør.

Jeg prøver at lave mere samspil end opdragelse

• #4   29. dec 2006 ikke altid, jeg sorterer og erfarer og kun jeg kender min hund bedst

• #5   29. dec 2006 nu er jeg jo så heldig at jeg både arbejder med hunde og børn, så jeg ser ,hører og erfarer meget af alt det ny modens, når er super godt, noget er ikke, men det afhænger også helt af hvordan individedes personlighed er

• #6   29. dec 2006 mener bestem at positv træning er vejen frem og det igennem et fornuftigt lederskab, hvilket giver en veltilpas, harmonisk hund.

• #7   29. dec 2006 absolut , amn kommer længst med positiv indlæring og imødenkommenhed hos både hunde og mennesker

• #8   29. dec 2006 selvfølgelig kan man også træne hunde med straf og grove metoder, men så ved man også at hunden ikke gør tingene fordi den lyst, men fordi den ikke tør andet

• #9   29. dec 2006 hold da op med taste fejl :0) bær over med mig

• #10   29. dec 2006 Tina: det har du ret i, der er ski ikke meget ved en hund der kun gør det man ber den om af frygt og ikke af glæde.
    Det er dybt tragisk at se på.
    Er lederskabet i orden går hunden gennem ild og vand med glæde, fordi den gerne vil og er tryg.

• #11   29. dec 2006 ja der er ikke noget skønnere at se på en, en hund med livsglæde og ægte arbejdsiver der gør sit yderste for at behage sin ejer fordi den har lyst

• #12   29. dec 2006 Ja men hvad består et lederskab så for jer af????
    Jeg kan selv huske de første træningstimer jeg overværede for 50 år siden.
    Hvad jeg slv har lært af mine hunde gennem årene, og endelig den glæde en hund i harmoni udstråler, når den samarbejder med sit menneske, fordi den synes det er dejligt.
    Men måden at komme der til kan opfattes meget forskelligt, alt efter hvem man snakker med.

• #13   29. dec 2006 Den er svær.........for som du selv siger skifter tiderne og dermed også metoderne hele tiden.

Jeg gør ikke noget specielt for at være "leder". Jeg oplever det kommer helt af sig selv når man respekterer sin hund, lader den være hund og tager sig af den / arbejder med den.

Jeg har som sagt Hallgren som guru, men jeg følger nu mest mit eget hjerte.

• #14   29. dec 2006 lederskab eller forældreskab som jeg bedre kan lide lyder af, fordi den ikke har de negative undertoner fra fortidens hundetræning.
    jamen for mig handler det om samarbejde og gensidig tillid og tro på hinandens evner. jeg ved når min hund er bedre til en opgave en jeg er og når jeg ved at en specifik situation er uden for min hunds evne, ja så tager jeg over. vi ved hvor vi har hinanden gennem intensiv kontakt og samarbejde.

• #15   29. dec 2006 jeg ser mine hunde som ligeværdige samarbejdspartnere, de ting vi arbejder med kan ikke gøres uden hinanden, vi er afhængige af hinandens signaler og respekt, og tillid

• #16   29. dec 2006 og derhjemme er de sofadyr med klap, kæl og godbidder .
    hvor jeg er, er de

• #17   29. dec 2006 Janni og Tina.
    Så enig. der hvor det er svært kan jeg forestille mig er der hvor menneske ikke er i harmoni og balance med sig selv. Det fornemmer hunden med det samme tror jeg og bliver selv usikker.
    Men i vores forjage verden, synes jeg der kan være lidt langt imellem mennesker i balance.
    Og så skal vi også have interessen i at SE hunden og interessen i at forstå hvorfor den gør som den gør og hvorfor den opfATTTERV OS SOM DEN GØR.
    dET SAMME GÆLDER NOK FOR OS MENNESKER. vI SKAL VÆRE INTERESSER. I AT SE HINANDEN FOR AT FORSTÅ HINANDEN.
    Undskyld capslook

• #18   29. dec 2006 Lederskab for mig er mange ting, men kort er det kærlighed, krav og konsekvens, at jeg stoler på min hund og den på mig , ex masser af ros, ikke træne hvis jeg er i dårligt humør(kunne komme til at stille forkerte krav) konsekvens - ros masser af ros ved de rigtige ting, nej og om igen ved fejl eller et skidt tilbage i træningen.

• #19   29. dec 2006 mennesker der ikke er i harmoni med sig selv, har ikke overskud til andre, og kan kun se deres egen næsetip uanset og de vil eller ej. og ja det mærker hunden da helt klart, det ville en menneskelig partner også registrere.og ja så kan et samarbejde ikke opstå, og at skabe tillid til et menneske i uligevægt, det er sørme ikke nemt, det ville jeg ikke kunne, kun melidenhed og ønsket om at hjælpe. og ja vi har rygende travlt i dagens danmark, men er det ikke bare et spørgsmål om prioritet ??jeg tager mig tid, trods arbejde og et lille barn, og barnet indrager jeg bare så meget kan..Hvem siger kvalitetstid ikke kan foregå i samarbejde med hund og barn...

• #20   29. dec 2006 Sportshunde.
    På hvilken måde lærte du at det var det bedste. Var det noget du lærte sammen med dine hunde, eller læste du eller var det en træner`???

• #21   29. dec 2006 Jeg smutter nu, skal på vagt.

• #22   29. dec 2006 Snow: det jeg har lært mig er via kurser, bøger, trænere og ved at træne med mine hunde og så de skønne mennesker jeg træner sammen med.
    Har ikke en bestem guru(og dog)
    Bliver jo heldigvis klogere hele tiden, færdig med at lære bliver man aldrig med hunde og fordi det er god for den ene er det jo ikke sikkert det går med den anden.
    Glemte jo lige en vigitg ting og det er jo at læse de signaler hunden sender.
    God vagt :o)

Kommentér på:
Er det hunden eller mig der bestemmer?

Annonce