1.116 visninger
|
Oprettet:
Ben og tørfoder - giver det problemer? {{forumTopicSubject}}
Håber HG-panelet kan gøre mig lidt klogere.
I en hundegruppe på fb har jeg lige læst en påstand om, at man endelig ikke må give rå ben og tørfoder samme dag. Forklaringen var at det skaber konflikt i enzymerne i maven.
Er det rigtigt?
Jeg synes det lyder underligt, og jeg selv giver ben og tørfoder samme dag. Ofte tørfoder morgen og ben aften.
Er der evt noget der underbygger den påstand?
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 105 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 986
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 18 Svar: 569
Men godt at høre, at jeg ikke er helt galt på den.
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.451
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.230
maj 2013
Bare ærgerligt, når der holdes liv i myter og ukorrekte oplysninger.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.370
maj 2013
okt 2016
Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.148
En af de fordele som jeg oplevede ved at fodre et år med ren barf..var netop at det var godt for at holde tænderne rene..Så sammenholdt med at der skal være lidt ved at være hund, så har jeg så prøvet det..
jan 2006
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.814
okt 2016
Enig..I teorien er der ingen forskel på teori og praksis. I praksis er der..
Men mon ikke den australske dyrlæge Dr. Ian Billinghurst havde givet et par knogler inden han skrev den tykke bibel..
okt 2016
Vi blander det jo heller ikke med store mængder rå kød..eller knogler
okt 2016
Nu er det jo foderfirmaer som udgiver dyrlæger bøger osv.. Så hvem skulle betale for en stor videnskabelig undersøgelse for at se på barf fordele..?
Jeg må dog efter et års ren barf (prøvede for 10år siden)..give dem ret i nedenstående..Idet jeg syntes at der manglende et eller andet..trods at jeg fulgte biblen udtrykkeligt..tror lidt vitaminer med micromineraler måske kunne have gjort det..
The risks of raw meat based diets, however, are well-documented. Homemade diets and commercial BARF diets are often demonstrable unbalanced and have severe nutritional deficiencies or excesses
Fra debatten nedenunder..
f you scroll down, you will see, “'All pet foods are made from the byproducts of human food production,' Dr. Nestle explained. 'No matter what the package says, your dog is not getting whole chicken breasts, but what remains after the breasts have been removed for human food.'"
https://sciencebasedmedicine.org/raw-meat-and-bone-diets-for-dogs-its-enough-to-make-you-barf/
okt 2016
Kan du se på hunden hvilke vitaminer, sporstoffer mineraler og salte hunden mangler og i hvilke mængder..nej vel..Tror du ikke at jeg ser nøje på hundene..
okt 2016
Det er jo dokumenteret gennem mange år, hvilken sammensætning som er hensigtsmæssigt for en hunds trivsel (som ofte er ens i foder)..ville dog også selv foretrække barf, hvis der var nogen som forskede mere i det..så man var mere sikker på sammensætningen.. Men der er jo ingen penge i det, så det kommer nok ikke lige sådan til at ske..
Er klar over at vitaminer osv er tilsat tørfoderet bagefter..så vi kan godt blive enige om at det uden det ikke er særligt vitamin-holdigt..
jan 2006
Derimod har jeg en hund, som det er ekstremt vigtigt fungerer - og jeg har "shoppet rundt" i diverse fodre med og uden korn + BARF .. min konklusion er, at det der giver ham (og de tre foregående) mest knald på, mest udholdenhed og mest power .. er Royal Canin ..
Og det er jo - som vi allesammen ved - et værre lortefoder .. så jeg må jo blot erkende at jeg har en .. ta daa .. lortehund
okt 2016
Tror også på at en hund yder mest på et tørfoder med høj energi (som sirius patruljen vist også anvender), En ulv som spiser 5-10 kg mad på en gang (uden ret mange kulhydrater)..gider nok ikke at løbe nogen steder..
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.063
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.063
okt 2016
Ja, det var også lidt mystisk med deres meget dyre tørret grønt, som var behandlet helt specielt.eller var det bare frysetørret..
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
De var dælme dygtige til at overbevise folk.
Mange af myterne høres stadig en gang i mellem.
Det her med tørt og råe er en af dem..
okt 2016
De skiftede så til tør-udgaven som var helt speciel..så fik jeg en laborant til at se på sagen/prøveposen..jamen betyder det ikke bare frysetørret..
maj 2013
Jeg fortsætter i hvert fald stadig med at give både råt og tørt.
Jeg må indrømme at jeg tager barf-forhandlernes råd og vejledning med et gran salt. Noget af det lyder helt i skoven.
okt 2016
Jeg har mødt en af de eneste i dk som mig bekendt har en uddannelse indenfor fodring af hunde..men han fodre sjovt nok med tørfoder..
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.142
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Der findes masser af tørfoder på markedet som vil fungere super sammen med råt.
Og ikke påvirke mavesyren så meget ..
Hvis man er i tvivl om hunden får hvad den skal af vitaminer og mineraler, at nyrerne fungerer som det skal etc. er det jo nemt tjekket med en blodprøve.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
maj 2013
Jeg fodre med Orijen, Wolfblut, Essentials og Acana. Det er lidt forskelligt hvad jeg køber hjem - både for variation, men også hvad der evt er tilbud på.
Derudover giver jeg også jævnligt vådfoder. Her bruger jeg gerne Rinti, christopherus, Lukullus og Wolf of wilderness.
Jeg ville gerne råfodre fulltime, men jeg har simpelthen ikke fryserplads til det.
maj 2013
Ja det lyder da mystisk. Men jeg kan da godt forstå, at nogle tager det til sig, hvis de hører det fra en person, de selv anser som kyndig - hvad der så ikke altid er tilfældet .
okt 2016
Nej, der må jeg tilstå at jeg tog hans ord for gode varer, men manden solgte både råt og tørt og avlede selv hunde..og han solgte mig intet.. hverken vådt eller tørt..
jan 2006
Efter 9 år som "barf´er" er jeg da oprigtigt glad for, at ham hunden jeg har nu, tåler tørkost.
At han så får "noget ved siden af" - ja, naturligvis, gør alle ikke det ? Men det der med at køre efter alt det rå kost .. og så en ekstra fryser (jojo Pia - det havde vi for der var ikke plads i den anden, da jeg købte store mængder fordi det bedst kunne betale sig og jeg skulle køre ret langt efter de her store mængder) - nej, det er sq noget rod imo.
At jeg så ovenikøbet havde en hund, der hellere ville ha tørkost gjorde det ikke mere attraktivt ... og iøvrigt dalede i energi og udholdenhed på det rå .. det er så en anden ting.
Synes det er fedt at stikke min hund en kylling - give ham nogle store kødfulde ribben - en kanin med pels og det hele.
Meeen - til dagligt hedder det de der små kedelige brune piller.
Det ER bare nemmere
maj 2013
Jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre ved det for hun skal vel ikke have ben i hvert måltid.
Kødfulde ben er dog helt fine til hende.
jan 2006
Præcis - mit indlæg var såmænd også bare ment som et "virker ikke til alle og har du en hund i en vis størrelse, er svaret ikke tilbudende i Irmas køledisk"
Ben og tørfoder - giver det problemer?