22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Kastrere 8 mdr. gammel hund(hvalp?)? {{forumTopicSubject}}
Jeg faldt lige over et salgsopslag på FB, hvor en 8 mdr. gammel hund (hvalp, vil jeg nærmest sige), sælges grundet.. tidsmangel eller sådan noget.
Det er en blanding af SBT og OEB, 8 mdr. gammel hanhund.... Som for nylig er kastereret. Hunden er blevet kastereret i håb om at få en mere afbalanceret og renlig hund...
Jeg undres virkelig: Er det ikke stadig bare en hvalp? Vil en dyrlæge VIRKELIG gøre det??
Jeg synes det lyder som værende rigtig, rigtig tidligt, og undres meget over, at en dyrlæge vil gøre det. Jeg tror da i hvert fald ikke min egen dyrlæge ville..
Det ville svare til at Easy skulle kastereres om 1-2 måneder.. Og han er jo stadig bare en sjov, fræk, sød og dejlig hvalp, synes jeg!
Nu ved jeg generelt det ikke anbefales at kastrere herinde uden god grund, men jeg ved ikke så meget om det: Af nysgerrighedens skyld, hvilke følger vil der potentielt være for denne her hund?
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.487
aug 2008
Følgere: 1077 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.756
Heldigvis valgte jeg en second opinion herinde fra og gudskelov for det, for ellers havde jeg nok stået med en kastreret hund nu
Jeg blev en del klogere ved lige at vende det herinde - skiftede dyrlæge, droppede "bunkemøde med hvalpe" og fandt en meget nem løsning på Tuckers stress-humpning. Nu roses jeg i stedet af den nye dyrlæge for at have en intakt hanhund.
Problemet er at mange stoler blindt på dyrlæge, hundetræner og alle slags adfærdsbehandlere og det kan man jo egentlig godt forstå, for disse BØR jo vide noget.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.083
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.769
Fejlvækst - tøndevækst
Manglende/forkert psykisk modning
Pelsproblemer
Manglende kønspræg og lugt
aug 2016
Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
Jeg havde dog lovet Albus at han skulle få muligheden for at vise mig, at han kunne administrere sine kugler. Så det blev der sgu ikke noget af herfra
Har godt set opslaget. Hunden er blevet for stor og vild for dem. 8 måneder gammel. Så har man i mine øjne ikke gennemtænkt det at få hund. Eller hvilken race man fik. Albus har sgu også testet min tålmodighed engang imellem, og vice versa. Så sent som i sidste uge fangede jeg ham, med min mobil på badeværelset, med Dyreværnet på linjen (igen). Denne her gang var det fordi aftenturen havde været for kort, på grund af regnvejret.
Så er det altså bare på med regntøjet
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 3 Emner: 239 Svar: 3.391
Vi gjorde det fordi vi ville undgå: løbetid, frustreret hanhund, strinten mm. og det undgik vi da også. Kan dog tydeligt se på vores andre hunde, at en psykisk modning har været godt til dem.
Vores anden tæve var knap 2 år og det samme bliver vores tredje tæve. Vores anden hanhund skal slet ikke kastreres. (med mindre at han af en eller anden grund bliver trukket fra udstillinger/avl, så bliver han kastreret)
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 36 Svar: 7.507
Det skulle da lige være, at en tidlig neutraliseret kat vokser en smule længere end en, der forbliver fertil noget længere. Og at en tidlig neutraliseret kat kommer hurtigere på benene efter neutralisation.
Det kunne hundeverden godt lære lidt mere af.
Jeg overvejer selv, om Balder skal kastereres snart.
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 244 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 161 Svar: 5.544
Simone hvor ville du kastrere Kayzer hvis han ikke skulle bruges på udstilling eller til avl?
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 136 Svar: 10.234
Jeg er også en af dem der altid vil overveje at neutralisere, hvis hunden ikke har brug for at være intakt. Men det er en vejovervejet opvejning af fordele og ulemper, og skal under ingen omstændigheder ske, før hundens knogler og led er færdige med at vokse.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.138
jul 2012
Argumenterne er hørt før. Og de er blot trættende i længden. Der er mange for og imod, men da det ikke rigtig praktiseres hos hunde, er undersøgelserne begrænsede.
aug 2006
Hunde er ikke katte.
okt 2005
jul 2012
okt 2005
Havde jeg vist at det kunne være en følge, så havde jeg tænkt mig om en ekstra gang
sep 2017
jul 2012
Næh nej tidlig neutralisation. Det må være vejen frem. Så slipper man også for tågehjernelilly, der liiiiiiige mener, at hendes lille Chihuahua da heeeelt sikkert liiiiige skal være mor med naboens bulldog.
sep 2017
Og både tyre og orner slagtes, så det må også være vejen frem for hunde. Lad os afskaffe hanhunde, så er vi ude over problemer med at de bliver syge
jul 2012
sep 2017
Jeg bliver aldrig træt af denne: hvis man møder mere end to idioter på en dag, skal man måske kigge indad. Hint: kig indad
okt 2005
Men som jeg skriver, så skal der ligge noget bag før man kastrere, og så alligevel vil jeg tænke mig om en ekstra gang, om jeg kan gøre andet end kastration. For ja det har hjulpet på en ting ved Albert, men han har så bare fået andet at døje med
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.889
Synes det virker som om det er mere velanset at tæver bliver sterilliseret forbyggende.
Tæver kan vel også blive ramt af trælse bivirkninger, samt det er en størrer omgang de skal igennem.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.050
Ejer prøvede at refærdiggøre den ublu pris med, at så er de jo også neutraliserede som 7 ugers....
Tror nok jeg så underlig ud i hovedet og blev stram i betrækket. Er ikke sikker på jeg ser den i salonen mere
okt 2005
jun 2011
Følger: 18 Følgere: 102 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 566
Det er det samme indenfor kaninverdenen nu. Ét kig på frikanin viser at hvis du skal være en ordentlig kaninejer, så neutralisere du dit dyr nærmest inden den er kommet hjem. Jeg har fået min han kastreret som 5 års, da han til sidst var så hormonpræget at han ikke kunne være i sig selv og humpede alt han kom i nærheden af. Ellers havde jeg ikke gjort det.
Hvis dyrene fungerer som fertile, hvorfor så ikke lade dem være det?
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.769
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.889
Godt være at jeg er lidt tung, men det undrer mig, at kastration frarådes og sterilisation anbefales.
aug 2006
Man roder med den helt basale kemi og det synes jeg bør tages alvorligt.
aug 2006
aug 2006
Risiko for inkontinens, dum pels og fedmetendens er nok de mest almindelige bivirkninger.
Nogle bliver lidt taktilsky og mere gøende.
aug 2006
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
Diana derimod, hvis hun får en livmoderbetændelse, så vil jeg ikke være bange for at få fjernet underlivet på hende.
Hun har 7-9-13 endnu ikke haft underlivsbetændelse - kun urinvejsinfektion. Men kommer der noget der minder om det, og det ikke kan kureres, så vil det ikke tage mig mere end 2 sek at tage beslutningen.
Hvorfor løsningen altid er kastration ang. alle problemer med hanhunde, det må guderne vide - for det er da virkelig ikke alting, som kan løses den vej.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
aug 2006
Jeg tænker ikke det er særligt sandsynligt at Bels beholder motoren..
jan 2007
-spørger fordi det nu er nævnt et par gange i tråden, bl.a. af Susanne.
Maya - jeg ved ikke om det ligefrem tilrådes pr automatik at neutralisere tæver. Men argumenterne for det er dog noget bedre end for kastration af hanner. Hvis man nu, uanset om man har han eller tæve, opvejde fordele og ulemper ved indgrebet, inden det evt. blev gjort, så ville det på +-siden altså se noget bedre ud for tæven, og hvor tungt man vægter de fordele der er, er jo så op til den enkelte.
For hanhunde er det jo ret begrænset med fordele: Man får ikke lavet nogen ups-kuld, er der mange intakte tæver i nabolaget slipper man (måske) for alt for meget stress ved løbetider og HVIS hunden skulle have en overproduktion af testosteron, så slipper man jo også for dette... men det er altså ikke ret svært at undgå upskuld uden kastration og de færreste hanner overproducerer testosteron... så tilbage er evt. mindsket stress, hvis der er mange intakte tæver i nabolaget. Det er lidt tyndt grundlag, er det ikke?
jan 2007
Katte f.eks. LANGT de fleste katte render frit uden at være begrænset til egen matrikel. Dvs. at ingen kastration = masser af killinger foruden formentligt også slagsmål mm. Dertil holdes en kastrat sig i reglen også tættere på hjemmet.
Jeg skal være den første til at ønske, at folk der ikke bor virkeligt langt fra naboerne holder kattene inde eller bag hegn. Men det gør folk ikke, så kastration giver bedre dyrevelfærd både for katten selv og for alle de killinger, den så ikke sætter til verden.
Hvad heste angår, så kan RIGTIGT mange (voksne) hingste ikke gå med andre hingste/vallakker, så medmindre man har muligheden for at have ham gående som stodhingst (og det er nok for 95%) af hesteejere ikke en mulighed, eller man har en af de ikke så voldsomt mange hingste, der fint kan gå med vallakker eller andre hingste, så er hingsten dømt ti at liv i ensomhed... og det er sgu ikke optimalt for et flokdyr som hesten.
Vi har haft hingst som vi forsøgte at have gående med min godmodige og underdanige vallak. Det gik simpelthen ikke, og til sidst blev han kastreret. Du drømmer ikke om, hvor meget det gav ham, da han komme på fold med selskab... og han har ellers aldrig været helt isoleret - på stald kan de nå hinanden over boksvæggen, og det har fungeret fint, også da han var hingst, ligesom han altid har gået på fold klods op og ned ad de andre. Men at få adgang til rigtig social kontakt gav ham et helt andet liv.
Så jeg er ABSOLUT fortaler for kastration hos de dyr, hvor det giver mening - hun er bare ikke rigtigt iblandt dem, hvis de er sunde og raske mentalt og fysisk. Er de ikke, så må man jo vurdere, om kastration ville hjælpe eller ej.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 277 Svar: 8.764
Jeg har selv fået kastreret en mastiff tidligt, da han var under 1 år, og oplevede absolut ingen problemer ved det. Han blev en stor, flot fyr, med masser af selvtillid og et smukt maskulint ydre.
Og jeg kan egentligt godt se en klar fordel i at flere hunde blev neutraliseret, som unge, så der ikke kom så mange ups-kuld, eller ikke-gennemtænkte kuld.
Men som tingene er nu, føler jeg mig ikke oplyst nok, til at kunne sige klart for eller imod tidlig neutralisering.
okt 2005
Ved ikke om " Hvad er det for sygdomme, som hanhunde får af ikke at blive kastreret? Det er vel nærmest kun testikelkræft, som kan forebygges ved kastration eller? " også var ment til mig :)?
Albert blev kastreret efter 2 omgange med betændelse i prostata og valgte kastration for at komme det kvit.
jan 2007
Tak for info, så er der da lidt mere end testikelkræft. Selv er jeg yderligere kommet i tanke om testikeltorsion, som jeg kan huske en herinde engang skrev om, at hendes hanhund havde fået.
Men går ud fra, at disse sygdomme trods alt ikke er så hyppigt forekommende, at det kan svare sig at kastrere sin hvalp forebyggende(?)
Ann-Marie - jeg ville også byde mere forskning velkommen. Men det forskning der er, har i hvert fald ikke rigtigt overbevist om om, at tidlig neutralisering er en god idé. De mentale bivirkninger kan jo diskuteres (hvor meget skyldes kastrationen, hvor meget skyldes miljø osv.). Men rent fysisk er der jo også påvist nogen problemer med tidlig neutralisering.
okt 2005
Men havde der ikke været noget med ham var han i hvertfald aldrig blevet kastreret. Jeg havde en godt fungerende hanhund, så havde ikke andre årsager til at gøre det
jan 2007
Jeg tænker mere sådan, når man står med sin sunde og raske hvalp, så er risikoen for, at den får det vel så lille, at man ikke ligefrem behøver kastrere forebyggende.
okt 2005
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 3.289
Åbenbart tror en Grosser, at piller man bollerne af den, så bliver den til en Berner.
Desuden, så er han kommet på skånekost, da han virkeligt tager hurtigt på nu.
Udover det, har han heldigvis ikke ændret sig, og mange troede i forvejen at han var en blanding af en Rottweiler/Berner da racen ses så sjældent. Så det går nok...
sep 2017
Bonus er at det kan nedsætte forekomsten af forhudsbetændelse. Og så fjerner en kastration jo effektivt det ultimativt grimmeste på en han(hund)
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 277 Svar: 8.764
Problemet ved sådan nogle undersøgelser er jo så bare, at mange ting spiller ind. Både gener, opdrætter, ejer, foder og miljø vil jo påvirke en hunds udvikling, så det er vel nærmest umuligt at konstaterer om en hund med adfærdsproblemer er blevet det pga. tidlig kastration, dum ejer, arveligt belastet eller ?
Jeg har selv haft flere kastrater, og har ikke oplevet dem specielt anderledes end min ikke-kastrerede hanhund.
Jeg har en kastreret hanhund nu, som er voldsomt mistroisk/usikker overfor fremmede mennesker og hunde. Men han er tidligere gadehund, så hans usikkerhed kan jo også skyldes dårlige oplevelser ?
Jeg anbefaler normalt ikke en kastration, medmindre der er en god grund, fordi jeg kan være usikker på hvor meget det påvirker en hanhund psykisk.
Men sterilisation af en tæve, har jeg ingen problemer med at anbefale, heller ikke selvom det er tidligt. Da jeg ser flere fordele ved at neutralisere tæver, end ulemper.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.473
Det er jo svært at vide hvordan han havde været, hvis han var forblevet intakt, men nu er han vældig fjollet og en ret nervøs hund. Han underkaster sig alt og alle og er bange for en del ting. Det kan også skyldes en ret kedelig opvækst uden gåture, men kun med tisseture i haven.
Jeg har nu fået en hvalp og min kastrat elsker hvalpen, man kan slet ikke finde ud af at stoppe legen med ham igen. Om det har noget med hans tidlige kastation at gøre er også svært at vide.
Jeg ville ikke selv kastrere så ung en hund, faktisk ville jeg kun kastrere hvis der var medicinske problemer tror jeg (har endnu ikke haft en hund jeg har kastreret).
J
Kastrere 8 mdr. gammel hund(hvalp?)?