Moralen er: Hold din hund i snor! {{forumTopicSubject}}
Med risiko for at få på puklen for min holdning, offentliggør jeg hermed min video, hvor jeg tydeligt lufter min mening => https://youtu.be/LsD0KEDdroE
Denne video er optaget den 6. oktober 2017.
Se venligst hele videoen og lyt til mine kommentarer.
I Brøndbyskoven er et stort stykke blevet indhegnet som hundeskov, hvor det er tilladt at lade hunden gå og løbe uden snor.
En af årsagerne til, at hundeskoven blev etableret, er den, at man ønskede at undgå problemet med løse hunde alle andre steder end dér.
Alligevel møder jeg dagligt flere hundeejere, der lader hånt om reglerne. De lader gladeligt deres hund rende rundt uden snor og ofte også uden ret megen kontrol.
Da der skal være plads til os alle i Brøndbyskoven, så skal vi hundeejere nødvendigvis også respektere de gæster, der ikke ønsker at møde en løs hund.
Så lad os holde hunden i snor alle steder, med mindre området er markeret som tilladt for løse hunde.
Til jer, der ikke har hund: Går du ind i en hundeskov, så kan du altså risikere at møde en løs hund, der bliver så glad, at den måske ikke kan lade være med at sætte et par poteaftryk på din dyre frakke. Så nu ved du det.
Dette er som sagt skrevet, fordi jeg trods etableringen af hundeskoven gang på gang oplever problemer med mange løse hunde uden for det indhegnede område. Jeg har hidtil fået at vide, at det er en opgave for politiet at holde kontrol, men det kan jeg love jer for, at de ikke har tid til at tage sig af.
At så mange lader hånt om reglerne skyldes det faktum, at det aldrig har nogen som helst konsekvens at overtræde reglerne.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
Jeg er fuldstændig enig med dig!
Brug snor hvor det er påbudt og lad kun din hund rende løs i hundeskove og steder hvor det er tilladt - og selvfølgelig kun hvis du har fuld kontrol over din løse hund!
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.629
Bare fordi man ikke selv har hund med i hundeskoven skal man på ingen måde acceptere andre hunde kommer hen til en hvis man ikke vil have det..
hunden skal stadig være i kontrol og det er den ikke hvis den hopper op af folk..
En indhegning ophæver ikke loven
nov 2008
Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 440
Han reagere aldrig sådan.
Ham går vi fri med.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Bortset fra det er jeg da enig i, at render man rundt i en skov (hvor snor jo langt de fleste steder er påbudt), så skal man da bestemt holde kræet i snor... også selvom Fido er sød og lydig og aaaaaldrig ville gøre en flue fortræd.
jan 2007
jan 2007
Jeg mente statsskovene - som jeg naivt går ud fra der her er tale om, fordi det er mit indtryk, at de fleste hundeskove ligger i sådan nogen
Jeg er ikke sikker på, hvordan det er med private skove, men offentlige skove må ikke lukkes pga. jagt - selv skiltning er ikke så ligetil, kan jeg huske fra debatter herinde, hvor folk ønskede, at jægerne skiltede når der var jagt, men det må de åbenbart ikke (om det har ændret sig, ved jeg ikke).
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 28
I hundeskoven, der er en del af Brøndbyskoven, må hundene gerne løbe uden snor, hvorfor de ofte kommer langt omkring. De elsker at få lov til endeligt at løbe hurtigt og efter hinanden.
Lad os diskutere mange hundeejeres mangel på respekt for lovgivningen og også myndighedernes manglende kontrol. Skal vi i stedet kontrollere hinanden?
maj 2013
jeg går blot ikke selv ind i andre diskussioner end den, jeg har lagt op til i min tekst.
aug 2008
Følgere: 1077 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.754
jan 2007
Jeg er helt klar over, at dette ikke praktiseres i ret mange hundeskove. Men det er faktisk, hvad loven siger...
maj 2013
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.168
Det "anarki" der hersker med at "den gøøøør ikke noget" - og - "hvis din hund ikke må hilse, skal du ikke gå i hundeskov med den", gør, at jeg never never never kommer til at gå ind sådan et sted.
Men .. jeg kan da afsløre, at jeg går ture med min hund, hvor den ikke har snor på - hvordan det så end kan hænge sammen
aug 2008
Følgere: 1077 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.754
jan 2007
I Naturstyrelsens hundeskove må du lade din hund løbe frit - under forudsætning af, at du har "fuldt herredømme" over hunden. Det svarer helt til indholdet i hundelovens bestemmelser om "fuldt herredømme".
Så medmindre det er privat hundeskov (hvor ejeren jo selv kan sætte andre regler), så gælder hundeloven altså også i hundeskoven.
Det er godt nok de færreste hundeejere, der tager højde for dette, hvorfor jeg kun lufter hund sådanne steder, når jeg kan se der ikke er andre - og det er da faktisk rigtig ærgerligt, at temmeligt mange ikke kan gøre brug af hundeskovene, fordi en større gruppe af mennesker ikke gider overholde loven.
Nu plæderer du jo selv for, at folk overholder loven og giver hunden snor på i skoven - kunne man ikke i samme omgang ønske at folk også overholdt loven i hundeskovene?
maj 2013
Hvis jeg kan se, at vi kan gå (næsten) for os selv, træner jeg Chico i at gå uden snor med ved fod, men det lykkes kun, indtil der kommer en løs hund løbende imod os.
Så enten må jeg give Chico snor på eller lade ham lege. Det er sjældent muligt at træne i den del af skoven.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Det lyder til, at du også er gået i den fælde, og det er ret ærgerligt at det er den tro, de fleste har. Det skaber virkelig en del dårligt fungerende hundeskove fordi folk ikke respekterer lovgivningen og andre hundeluftere.
jan 2007
Og egentligt ville det ikke kræve helt perfekt lydighed fra alle hunde, for at jeg ville komme der. Blot den lille smule respekt, at folk der ikke har 100% styr på indkaldet, lige smider en snor på kræet, når de ser andre og spørger om de må lege, inden de slipper igen.
jan 2014
Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.132
jan 2014
jan 2014
At det ikke kan få dit pis i kog john siger jo mere om dig end så meget andet. Det er Ikke lovligt for din hund at jagte og nedlægge bytte uanset om du selv har jagten eller ej...
okt 2016
Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.148
https://www.foxylex.dk/jagtloven/paragraf/18/
Skal man leje det ud..er det vist dog 5 ha ~ 9 tønder..
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
okt 2016
Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.148
Er det ikke det som jeg skriver..
jun 2011
Følger: 18 Følgere: 102 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 563
Vores gamle maine coon på 7 kg tog altså ikke mindre end 2 harekillinger sidste år. Samme kat tog også rotter og et utal af mus. Et par muldvarper blev det også til. Og han jagtede gerne
jan 2007
Det kan virkeligt ikke få mig op af stolen - om haren nappes af en ræv eller af en hund er vel et fedt (og kan reiki fange den, så kan en ræv 100% sikkert også), og jeg begynder altså ikke at smide snor og/eller mundkurv på hjemme på egen matrikel.
jan 2014
det gælder ikke kun i en hundeskov.. din hund skal være under fuld kontrol heletiden og en hund der render rundt på et par tønder land uden ejeren overhovedet ligger mærke til hvornår den får nedlagt et bytte er vel ikke under fuld kontrol?? eller nogen som helst anden kontrol for den sags skyld... min hund ville 100 % sikkert også jagte en hare eller hvad der nu måtte komme forbi.. derfor sørger jeg for at hun ikke kan komme til det. længere er den vel ikke.. ellers vil jeg gerne høre jeres vurdering af fuld kontrol...
john skriver oven i købet til TS i #2 " i går kl. 14:31
Hvorfor skulle du få på puklen over noget så selvfølgeligt "
så selvfølgeligt er det vist heller ikke så...
og nej John bare rolig. du kan ikke få mit pis i kog. jeg er som sådan ligeglad med hvor tåbeligt du vil agere med dine hunde.. derfor kan jeg sagtens se det tragikomiske i alle dem der forsvare det i denne tråd,
der i andre tråde (OG i denne) præidker fuld kontrol.
jan 2014
du ved jo ikke om den render udenfor matriklen eftersom at du ikke har dem under kontrol.. du ved bare hvor de oftes er..
men jeg ved godt at imod nogen kæmper selv guderne forgæves, så jeg lukker den bare her.. som sagt, jeg er ligeglad med hvor tåbeligt du agere med dine hunde. nogen vil man alligvel aldrig kunne ændre på.
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.412
jan 2007
Om det er en landejendom med 10 tdr. land eller en indhegnet villahave er i den forbindelse ligegyldigt - hverken i villahaven eller på landejendommen er der krav om andet, end at hunden holdes på egen matrikel. Intet ord om snor eller fuldt herredømme er nævnt i lovgivningen.
sep 2013
Emner: 14 Svar: 105
jan 2007
Igen ikke noget jeg nogensinde ville opfordre ham til, men altså heller ikke noget jeg vil begynde at iføre ham snor og mundkurv for at forhindre, når vi er herhjemme...
jan 2014
jan 2007
Og igen - der er IKKE krav om snor eller fuldt herredømme på egen matrikel. Der ER krav om, at man holder den må egen matrikel. Og det overholder jeg (vi) jo altså.
Moralen er: Hold din hund i snor!