Forebyggelse af orm Forebyggelse af orm
Efter Sally's H/L orm omgang sidste år vil hun blive behandlet hvert efterår hvor hun netop æder nedfaldsfrugt hvis hun kan slippe afsted med det.
Vi har fået udskrevet noget "Milbemax Vet" til hunde. Ville i, jer der forebygger, nøjes med tablet, eller ville i få testet også?
Erfaringer med produktet er også velkomment
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.299
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.006
Og så står der i indlægs sedlen:
"Særlige advarsler
Undersøgelser med milbemycinoxim antyder, at sikkerheds marginen hos Collier og beslægtede racer er mindre end hos andre hunderacer. Hos disse hunde bør den anbefalede dosis overholdes nøje"
Hvad i alverden betyder det egentlig?
sep 2017
Følgere: 538 Emner: 154 Svar: 10.632
Hvis det er korrekt, ville jeg godt turde give pillerne (med forbehold for det med collier, som også er BC'ere). Lungeorm er ikke så hardcore, og er forholdsvis nemme at slippe af med.
Hvis det derimod er hjerteorm, ville jeg ikke tude give piller uden test. Men så ville jeg heller ikke bruge Milbermax, men i stedet forebygge med Nexgard Spectra. Nexgard forebyggger kun hjerteorm, ikke lungeorm, så det er ret væsentligt om det var den ene eller anden orm
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.608
sep 2017
Lungeorm hedder røvens lungeorm, og er ikke den samme som fransk hjerorm. Bare for at få termerne på plads
maj 2015
Følger: 52 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.478
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.006
Hun har fået pillerne og så tjekker vi efter om et par uger
sep 2017
Hvorfor mener du at man ikke kan forebygge?
sep 2017
Advocate er egentlig ikke forebyggende, men kontinuerlig behandling med 4 ugers mellemrum, forebygger ved at slå eventuelle orm ihjel straks.
Min schæfer fik Advocate i et par år, og var dermed forebygget mod både hjerte- og lungeorm. Da hun bader og svømmer meget, var det dog ikke optimalt, så nu er hun på Advocate, og er altså ikke dækket mod lungeorm. Men dem er jeg ikke så bange for, så de bliver bare testet to gange om året og behandlet med Milbermax efter behov.
sep 2017
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.477
Anthelminticarestistensudvikling var mit speciale på KVL
Til det her spørgsmål: "Vi har fået udskrevet noget "Milbemax Vet" til hunde. Ville i, jer der forebygger, nøjes med tablet, eller ville i få testet også?" Er svaret et meget højt og rungende NEJ! Du må endelig ikke nøjes med kun at give noget af dosis. Det er sådan ca det værste du kan gøre i forhold til udvikling af anthelminticaresistens!!!!
... eller det bedste set fra ormenes synspunkt
Anthelminticaresistens (ormemiddelresistens) er et kraftigt voksende problem
i forskellige dyrearter og de første rapporter om problemer hos hunde er dukket op og det er spørgsmål om tid før de første præperater reelt er virkningsløse og så plejer de næste at følge hurtigt efter. Så hvis i vil kunne behandle hjertelungeorm også i fremtiden så vent med at behandle til der er konstateret hjerte/lungeorm. At forsøge at forebygge er spild af medicin. Og når man behandler så skal man bruge så kraftig en dosis at man er sikker på at slå alt ihjel.
Og ja, den særlige advarsel på pakken gælder også BC og blandinger indeholdende BC
sep 2017
Min den lille samler lungeorm op en gang om året. Hun bliver ikke forebygget, men behandlet. Med den store tør jeg simpelthen ikke lade være med at forebygge. Hun var så tæt på ikke at overleve hjerteorm dengang, og hendes krop kan ikke klare mere af dem slags. Min dyrlæge er i øvrigt så forsigtig, at han også giver den store en behandling, selvom hendes afføring ikke er positiv, men hvis den lille er positiv, så er der jo desværre en risiko for at prøven var falsk negativ.
I øvrigt oplevede jeg at hverken Advocate eller Milbermax kunne tage hjerteormene dengang. Hun endte med at få Panacur i en meget lang periode, og det fik bugt med dem.
I øvrigt er det ikke nedfaldsfrugt der er problemet. Det er sneglene, og de kan have siddet på en pind, et græsstrå eller der hvor de får deres fodersøg. Hvis bare det var så simpelt at man skulle fjerne frugt...
Jeg må erkende at den omgang har sat så meget skræk i livet på mig, at jeg ikke tør lade være med at forebygge hende. Resistens eller ej.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.477
Jeg kan godt forstå at du er forsigtigt. Jeg har det på fuldstændig samme måde; min Dobermann overlever ikke Leptospirose en gang til. Af samme grund er udendørs fodersøg ikke noget mine hunde får lov til; jeg ved hun blev smittet i vores nærområde. Dvs. mus og rotter her bærer smitten og da Leptospirose smitter gennem kontakt med inficeret urin fra fx mus og rotter og da mus og rotter bruger urinmarkering i stor stil, så smider jeg ikke hendes foder ude på græsset hvor jeg ved de små kræ færdes. Den art Leptospira som min blev infirceret med er der desværre ikke nogen vaccine imord
Når man giver en ormekur så virker den på de orm (i forskellige stadier afhængigt af produktet) som hunden har i sig. Den virker ikke på dem der måske optager i morgen eller i næste uge. DERFOR giver det ingen mening at snakke om at forebygge smitte med indvoldsorm. Forebyggelse af indvoldsorm handler om at undgå smitte og det kan meget nemt betyde nul fodersøg udenfor
Ormemiddelresistens er noget vi har fået fordi det i rigtig rigtig mange år har være kutyme at behandle med regelmæssige mellemrum uden at vide noget som helst om niveauet af smitte. Som en slags 'forebyggelse'. Der er ikke lige nye præperater med nye virkningsmekanismer på vej så det gælder om at passe på de få vi har tilbage der virker og man er nødt til at se det fra et populationsperspektiv istedet for et individperspekstiv. Alternativet er ingen behandling. Dvs. så bliver orm pludselig igen noget som dyr og mennesker kan dø af.
sep 2017
Mette, hvordan forholder det sig med at Nexgard Spectra forebygger mod hjerteorm? Skaber det resistens?
Forebyggelse af orm