Alene hjemme + gå tur {{forumTopicSubject}}
Jeg har en dejlig whippet hvalp på 11 uger. Vi har trænet alene hjemme og han er.. Well ikke den hurtigste til at lære det. Det har været ok, da jeg pt er uden job og går hjemme.
Vi var endelig nået op på omkring 20 min alene uden panik, hvis han ellers er træt når jeg går.
I dag var jeg så nødt til at efterlade ham i 1,5 time. Jeg skulle til læge et stykke væk, og havde ingen der kunne se efter ham imens. Jeg vidste godt, det ikke var optimalt, men havde simpelthen ikke noget valg. Mit eget helbred skal jo passes.
Det resulterede i en meget ked hund og en del destruktion. Forventeligt, men jeg er selvfølgelig super ked af at han skulle have den trælse oplevelse.
Spørgsmålet er så, hvordan griber jeg det an nu? Ville i give ham nogle dage hvor han slet ikke skal være alene eller starte med at træne igen i morgen? Starter man helt forfra med at gå ud og ind igen med det samme? Eller kan jeg regne med han stadig kan klare 20 min?
Andet spørgsmål vedrører gåture. Jeg har to problemer.
Det ene er at han æder ALT på tur. Og da vi har en del giftige svampe og buske i området er jeg simpelthen over ham hele tiden og siger nej og piller ting ud af munden på ham. Det giver en lidt træls tur med al det nej, nej, nej. Træningstips? Er det en fase man kan håbe på ebber lidt ud af sig selv? Han virker sådan som en haj der udforsker omgivelserne med munden.. -_-
Det andet er at jeg meget gerne vil lære ham, at man nogengange går fremad, og andre gange har mulighed for at snuse og undersøge. Han behøver ikke som sådan lære at gå på plads, men sådan en form for "nu skal vi lige fokuseret fremad lidt". Hvordan indlærer man bedst det? Eller er det simpelthen bare at lære plads eller kan man øve en mere loose form? Jeg foretrækker nemlig at hunden går foran mig.
aug 2017
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
Med hensyn til at han spiser andre ting på tur, vil jeg indlære nej, og når han lader tingene være så give wn godbid.
Omkring det at gå frem ad, her bruger vi plads når man skal gå afsted, og ordet "snuse" når man må gå ud i linen og snuse:-) Dog tænker jeg bare der skal sættes en kommando på, når man gå frem af, og en anden når han gerne må snuse:)
mar 2017
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
Han kender til nej. Og han stopper også, men jeg kan så literally sige nej, nej nej nej hele turen, og det er bare hverken sjovt for ham eller mig. Han går 10 cm og æder så noget nyt. Jeg er så bange for at han en dag er hurtigere end mig og lige får ædt et eller andet giftigt.
#2 Godbidder siger ham ikke noget når vi er ude.. Selv ikke de bedste af de bedste som fungerer inde. Legetøj virker ind i mellem - men som sagt så skal jeg dingle det for næsen af ham hele tiden så. Han skal jo også kunne snuse og undersøge - bare uden at æde det han undersøger!
Mht gå tur vs motion. Vi bor i lejlighed og en whippethvalp har sindssygt meget energi. Vi går "tur" i hans tempo og han elsker det. Hvis han ikke fik lov at spæne, ville han bestemt ikke trives - og vi har ikke en have han kan gøre det i. Men jeg mener godt man kan begynde at øve småting som ikke trække og gå plads i kortere sekvenser. Ligesom at vi også har indøvet sit og dæk og hver dag træner indkald.
mar 2017
mar 2017
Jeg har også på fornemmelsen at det her bliver en lang omgang. Men så må det være sådan. Her i Sverige hvor vi bor er "hunddagis" en virkelig udbredt ting, så hvis ikke han er klar til at være alene når han er gammel nok , så kommer han bare i dagis, mens vi træner videre..
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
aug 2017
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 71
Når du er hjemme med ham, sørge du så for at gå ind i andre rum, og lukke døren så han er alene i korte tidsrum igennem dagen. Når man gå til postkassen/skraldespanden, skal på wc osv. Og så sørge for at han er mentalt træt når du øver alene hjemme, så han ikke søger at underholde sig selv.
mar 2017
Anne Julie: Jeg ved der er mange der ikke trives, men der er også stor forskel på stederne. Jeg vil dog hellere bruge tiden på at finde et godt sted, end at han skal være bange alene derhjemme - på et tidspunkt skal jeg jo arbejde igen.
mar 2017
Rotterne: Det lyder super underligt? Ej her er døren til badeværelset og soveværelset lukket om dagen, og det er ikke selve dørene der er problemet. Han er bare en klistergøj
mar 2017
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.911
Hun kunne for øvrigt sagtens være alene, hvis blot dørene til samtlige rum stod åbne.
Anna - Whipperne skal generelt bruge rigtig lang tid på at lære og være alene og bedst som man tror de kan, får de tilbagefald, typisk omkring 8-9 måneders alderen og igen i 18-20 måneders alderen. Der er ydermere forskel på linjerne, nogle linjer har sværere ved det end andre.
Flere af mine hvalpeejere har meldt tilbage, at deres hvalpe har kunnet være alene i 3-5 timer i 6 måneders alderen. I de familier, hvor der er en anden hund har der ingen problemer været.
I
mar 2017
I øvrigt vil jeg sige tak for rådet i den sidste tråd - har gjort det til en prioritet at han får lov at spæne hver dag og hold nu op det hjælper på basically alt! Generelt har jeg droppet alle tanker om hvor langt han må gå, så vi går bare så langt som han gider - og det er dælme langt!
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.911
Herligt, at det har virket
En whippet der ikke får spænet og brugt kroppen, bliver så frustreret, de er langt nemmere at nå ind til, når det værste fysiske krudt er brændt af, specielt i hvalpe/unghundetiden.
Jeg har heller aldrig været så nøjeregnende med længden af ture, når bare, de foregår i varierende tempo og med pauser.
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Så hvis der er noget, hundene ikke må snuse til eller hvis jeg synes vi skal videre, siger jeg "slut" og går imellem hunden og den ting der er interessant, og lokker med en godbid HELT oppe i snuden på den.
Så har vi i øvrigt kommandoen "fri i snor", som også kunne være fx "snuse", som betyder, at man må snuse og gå hvor man vil, indenfor snorens rækkevidde. Sådan går vi stort set hele turen, og synes jeg at vi skal videre, får de "slut" eller "kom"/"fremad" og så går vi videre
Mht. at han ikke vil tage godbidderne, så havde jeg samme problem i starten - de hjalp ikke en dyt. Men med tiden er det blevet bedre, det er bare om at være vedholdende og give det tid. Måske finde nogle ekstra, ekstra lækre godbidder, som han ikke får der hjemme, og så vifte den frem og tilbage foran snuden på ham. Det har virket her, og med tiden er hun blevet meget mere modtagelig overfor godbidslokkeri
Fungerer legetøj godt, er det også en mulighed.
Alene hjemme + gå tur