{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.846 visninger | Oprettet:

Hundenavns betydning for at lære indkald? {{forumTopicSubject}}

Jeg så lige et opslag på FB med en liste over de 10 mest populære hundenavne. Og der var én der kommenterede på, at mange af navnene var "forkerte", fordi de ikke var lange nok, og ikke havde nok "S- og I-lyd", og at hunden derfor havde svært ved at høre navnet på lang afstand, så man var nødt til at bruge en fløjte til indkald.

Jeg har hørt den med S-lyd før (for mange år siden), men jeg må indrømme, at jeg aldrig har oplevet, at navnet har haft indflydelse på, hvor nemt/svært, det var for hundene, at lære et stabilt indkald?

Har I andre observeret det?

Lanka (som ikke har hverken S eller I) har ihvertfald ikke haft problemer med at lære det, og jeg synes nu heller ikke rigtigt, at det har haft indflydelse på de andre, jeg har har eller har haftt smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundenavns betydning for at lære indkald?
  • #2   3. okt 2017 Jeg syntes det er nemmest at kalde på en hund med to stavelser, og iiiii, yyy, eller eee lyd smiley enstavelses navne kommer ofte til at lyde hårde smiley lige som a lyde også bliver hårde i min mund;) min den ene hedder fx Alfa og når jeg kalder bliver det til Alfee smiley Bell bliver til Belleeen smiley

• #5   3. okt 2017 ud af mine syv er der kun én der har s og i i navnet nemlig Jessieka og det er helt tilfældigt...Rødtop lystre fint sit meget familie bundne navn, selv om hun er nået alderen hvor hun hører med r####

profilbillede
  • #8   3. okt 2017 Nå det er derfor Tucker ikke har 100% indkald smiley Haha

Ej, jeg tror nu det er ret ligegyldigt hvad hunden hedder, men jeg finder det også nemmeste med 2 stavelser.

• #9   3. okt 2017 Jeg har altid fået at vide, at hunde kun høre de første 2 stavelser i deres navn.. Så det er bedst med navner som Fido, Lulu, Ana osv.
    Ligeså har jeg fået at vide, at i og a lyde er nemmest for dem at genkende smiley

• #11   3. okt 2017 Altså - huskyerne lystrer bedst på fællesindkaldet "Drengeeeeee kom". Men de er vel så også lidt handicappede med det tossede navne, jeg har valgt smiley

• #12   3. okt 2017 Mange hunde lærer ordet "kom" før de finder ud af hvad deres navn er smiley

Nogle hunde lærer aldrig navnet, man kan kalde dem pølse og de ville komme smiley

• #13   3. okt 2017 Jeg tror ikke det handler så meget om lydene, men mere om navnet er forståeligt og genkendeligt. Ligesom indlæring af kommandoer.

• #16   3. okt 2017 Øvelses-kommandoerne er jo også et kapitel for sig.

Der er mange, der mener, at hundene har svært ved at hørt forskel på sit og stå - at de simpelthen når at reagere på "s-lyden", før de hører resten.
    Det synes jeg nu heller ikke, at mine har haft problemer med.

Iøvrigt betyder hundenes navne ikke "kom" hjemme ved mig. Det betyder, "Hallo, du der - det er dig, de(t) næste ord er henvendt til" smiley smiley smiley smiley

• #17   3. okt 2017 Jeg kæmper med sit VS stå. Baby kan ikke høre forskel, og når jeg siger stå, så sætter han sig smiley

• #18   3. okt 2017 Krøllet - dem der har problemet, plejer at løse det, ved at bruge "Sssståååå" og "Iiiiiiittt".
    Det KAN godt lyde en smule fjollet, men det plejer at virke smiley

• #19   3. okt 2017 Jeg har oplevet hunde der ikke sætter sig hvis man udtaler sit som sit, men først når det udtales som sæt smiley

• #22   3. okt 2017 Hæhæh ja og eftersom "Kom" bestemt ikke har hverken I- eller S-lyd, er det utroligt, så godt det virker for de fleste smiley

• #24   3. okt 2017 Ziva er navngivet efter andet ønske, og ikke fordi jeg kendte de der regler.

Hendes navn er desuden en kommando på det er dig der arbejder næste gang og ikke et indkald

Indkald på fløjt, og hvis jeg står et dumt sted har jeg nogle gange observeret at det driller hende mere med frem/tilbage kastede lyde hvis det er fløjten, så nogle gange har jeg tilføjet "kom her mus" men det er kun for at hjælpe hende med stemmen.

Da mine nevøer og niecer ikke alle kan fløjte, kalder de Ziva og så virker det som indkald. Jeg tror de kunne kalde hvad som helst og hun ville komme, da hun har lært at børnehænder indeholder utroligt mange godbidder, klap og leg. smiley

• #26   3. okt 2017 25# Jeg har lige testet, det virker også her smiley Skal se om jeg kan ligge videoen op. smiley

• #27   3. okt 2017 http://www.hundegalleri.dk/video/tricks-og-lege/45207-indkald

Det virker, Ziva reagerer på alt smiley Hun er meget glad for kontakt. Egentlig kommer hun jo ikke fordi det er et indkald, men mest fordi der pludselig sker noget spændende og med håbet om, at lige netop den stemmeføring er til hende, og kan udløse mad.

• #28   3. okt 2017 Jeg syntes hunde fløjte er vildt smart! Men mine er bange for lyden smiley

• #29   3. okt 2017 Hvad hvis du fløjter lavt?

Jeg blæser ikke ret meget i vores, efter vores træner en af de første gange, bad os herhjemme om at eksperimentere med, hvor lidt luft der faktisk skal til for at få en fornuftig kommando. Jeg blæste helt sikkert for kraftigt med Ziva de første fjorten dage smiley

• #30   3. okt 2017 Jeg foretrækker at navnet udtales i to stavelser og at det bestemt ikke ender på us smiley - eller bare S.

Har navnet en stavelse, så omformer jeg det automatisk til to stavelser... Meck blev kaldt Mecker, eksempelvis..

Foruden en hulens masse andre navne - med to stavelser - som de arme vappere er blevet tildelt gennem årene smiley

Jeg synes de er ligeglade med hvilke navne, de har, men der er nogle, der falder lettere i min mund end andre.

• #31   3. okt 2017 Af ukendte årsager får jeg lært mine hunde ordet Hey som både en "kig lige på mig"-kommando og som fællesindkald..
    Det sker helt af sig selv, jeg har aldrig arbejdet med det, alligevel alle vores hunde reageret ens på det smiley

Og den klassiske som andre også har skrevet om: HUUUUUNDEEEEE smiley

• Sofie
    Sofie Tilmeldt:
    sep 2013

Emner: 14 Svar: 105
    #32   3. okt 2017 Vi navngiver vores hunde så der altid er to stavelser i deres navn, det er fordi det er nemmest at råbe.

• #34   4. okt 2017 Vores reagerer på stort set alt. ??

Dog har de hver især "kælenavne" som nok er dem der bliver brugt mest. smiley -og som de faktisk reagerer bedre på. smiley

Chico reagerer bedst på "tykke", Onyx reagerer på "baby".
    Tessa er tit døv når vi kalder hendes rigtige navn, men siger vi "ko" eller "koen" så er hun der. smiley
    Vores hvalp Charlie, på 11 1/2 uge, reagerer på "mussen" og "kysselyde" ?

Fælles reagerer de på "Hundene", "Kommer I?" og "koooom så da"

• #36   4. okt 2017 Kan ikke forestille mig at navnet har noget som helst at gøre, mht. om hunde lærer at komme når man kalder. Tænker at det er langt vigtigere hvilket tonefald navnet bliver sagt i, og hvor gode godbidderne er smiley

Selvom hunden hedder "Møgkøter", vil den jo reagere positivt, hvis navnet bliver sagt i en lys fistelstemme smiley

• #37   4. okt 2017 Chili er helt sikkert lettere at indkalde, end Homer var. Wonder why

• #38   5. okt 2017 Bella har et ret godt indkald (når hun ikke lige er i røven på en hare), men Dorit er ligeglad smiley Hun kommer først når jeg kalder "Dorit-MAD" smiley Hvis de er i haven og jeg kalder, kommer Bella farende, men Dorit er sådan: Dorit.... Dorit.... Dorit! DORIT!!!! DORIT - MAAAAAD, og bum, så kommer hun smiley

Dorits navn er lidt sjovt at bruge. Voksne kalder hende Do-it, mens børn kalder hende DoRit, med tryk på "r".

I øvrigt hedder de næsten aldrig deres navne, men mest Tulle og Dui smiley

• Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #39   5. okt 2017 Selvom Sirius har både S og i så er det ikke det bedste navn at kalde. Men nu havde det særlig betydning for mig. I praksisk bliver det til Siiiiirjus når man kalder smiley

• #40   5. okt 2017 Anna, det de der "us" til sidst!

Vi gjorde præcis det samme med Cassius - det blev til Casjus helt udpræget.
    Det gør vi ikke igen. Selvom man kan korte det ned til to stavelser, så er det us der bøvlet.

• #41   5. okt 2017 Aqui er heller ikke nemt at kalde, medmindre det bliver til Aquiiiiiiiiii.
    Derimod fungerer Lillequi underligt nok helt fint smiley

• Anna D
    Anna D Tilmeldt:
    mar 2017

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 59
    #42   5. okt 2017 CH: Ja det er det faktisk lidt. smiley Men han er opkaldt efter min yndlingsbørnebog Himmelhunden Sirius, så det skulle han bare hedde. smiley

Kommentér på:
Hundenavns betydning for at lære indkald?

Annonce