{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.999 visninger | Oprettet:

Raceforslag {{forumTopicSubject}}

En af mine gode hundevenner har desværre lige mistet sin hund igennem 15 år og leder derefter efter ny hund. Hun spurgte mig hvad jeg synes ang. racevalg og jeg har bestemt nogle ideer. Men det kan jo nok ikke skade at høre hvad I synes her inde.
Hun bor alene, har haft hund i 21 år (schæfer, Golden retriever og en rottweilerblanding). Hun ønsker en hund at træne med 3-4gange om ugen (lydighed, hyggetricks og sporarbejde). Hunden skal være alene omkring 6timer 5 gange om ugen. Hunden skal kunne trives med gåture på omkring 5-10dagligt (nogle gange mere men stor set andre mindre). Hunden skal meget gerne have et naturligt vagt- og beskyttergen og altså kunne være en hund man kan regne med ved fx ubudne gæster eller møde med uheldige typer. Hunden må gerne være en enmandshund men intet krav men den skal være en hund der knytter sig til sin ejer (føreorienteret).
Hunden skal gerne være en sund hund man kan have glæde af i mange år)
De racer der er i spil nu er Rottweiler, Schæfer (af brugslinjer), boxer og Dobermann. Hvad tænker I

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Raceforslag
  • #2   12. sep 2017 Min første tanke var schæfer

• #3   12. sep 2017 En Dobermann kunne være et ganske udmærket bud.

• #5   12. sep 2017 jeg havde valgt rottweiler ud af brugslinjer- men jeg er nok lidt farvet! haha

• #6   12. sep 2017 Jeg havde valgt schæfer af brugslinjer, men jeg er nok også farvet smiley Jeg synes schæferen passer super fint til det hun beskriver smiley

• #7   12. sep 2017 Nu er jeg jo som sagt farvet og selv glad for rottweiler, men må så også sige, at schæferen også lyder som et rigtig godt bud.

• #8   12. sep 2017 Jeg tænker rottweiler, når jeg læser det hun søger smiley

• #9   12. sep 2017 ... der tanker i selv havde gjort jer er med andre ord nok ikke helt ved siden af smiley

• #10   12. sep 2017 super tak for jeres input dem bil jeg gå videre til hende med. Jeg ved hun er meget i tvivl om schæfer rottweiler og dober. Boxeren tror jeg ikke det bliver. Hun må vist i tænkeboks omkring det smiley

• #11   12. sep 2017 Jeg er ikke farvet og udfra hvad du skriver, så tænker jeg Schæfer ville egne sig bedst og være den hund hun vil få størst glæde ud af.

• #12   12. sep 2017 Ville en Border Collie være en mulighed? Måske er kryds i mellem Bordet og schæfer?

• #13   12. sep 2017 Wtf Tirador smiley

• #14   12. sep 2017 @Tirador: "Hunden skal meget gerne have et naturligt vagt- og beskyttergen og altså kunne være en hund man kan regne med ved fx ubudne gæster eller møde med uheldige typer." - det er vist ikke en BC smiley

• #15   12. sep 2017 En BC er ikke just en labrador vel?

• #16   12. sep 2017 Med en blanding ved man jo ikke hvad man får, det kan falde ud til hvilken som helst side smiley

• #17   12. sep 2017 ææææhhh nej, men den er så bestemt heller ikke en Rottweiler eller en brugsschæfer. Og når vedkommende ønsker en hund, der har et naturligt vagt- og beskytterinstinkt, så er det ikke en BC vedkommende leder efter smiley

• #18   12. sep 2017 Nej men et mix er nok heller ikke forkert og en BC er da en en mands hund der passer på sin ejer smiley

• #19   12. sep 2017 @10: Måske hun skulle tage ud på nogle træningspladser og møde en del Schæfere, Dobere og Rotter. Det kan være at det fjerne tvivlen smiley Fx er der nogen der absolut ikke kan holde 'bjæfernes' lydniveau ud. Mens andre fx bliver voldsomt irriterrede af Doberens meget 'fysiske' måde at vise sin glæde på.

• #20   12. sep 2017 Hvis TS vil have en større udfordring end en meget samarbejdsvillig schæfer og en mere selvstændig hund, kunne en risensnauser også være en mulighed

• #21   12. sep 2017 Udover BC/ mix.... Måske en Malinios også er en mulighed...

• #22   12. sep 2017 About.... Det var faktisk en ganske udmærket forslag (såfremt det er brugslinier -udstillingsmodellerne er der ikke meget sjov ved). Det er en race der stadig spøger lidt i mit baghoved. Jeg har bare ikke rigtigt haft mod på SÅ stor en trimmerace smiley

• #23   12. sep 2017 Jeg troede seriøst den med BC var en joke smiley

• #24   12. sep 2017 BC er da ikke det værste jeg kunne komme med.... labrador eller chihuahua ville være det værste xD

• #25   12. sep 2017 Vi har både brugsschæfer og bc af arbejdslinjer.. Jo jo, de siger da begge til, men bc'en har bare ikke røv i bukserne, det har schæferen til gengæld smiley

• #26   12. sep 2017 Mette: Jeg kender et par stykker og selvfølgelig skal man kigge linjer ligesom man skal ved schæferen(pga. sygdom og dårlig adfærd). Men ja, det er da en større trimme opgave, men en meget smuk og lækker hund, så kan man se udover det og syntes at det er en hund for en, så go-for-it smiley

• #28   12. sep 2017 Min bc er en enmandshund, men ikke lavet til at passe på mig. Det er mig, der passer på hende smiley

Ok ok kenzie, jeg ændrer det til i forhold til det vi debatterer her, så har bc'en ikke røv i bukserne smiley

• #29   12. sep 2017 I min optik kan en BC
    opfylde de fleste af hendes krav men ikke dem alle nej. Så derfor ville et mix med schæfer eller andet lign. være et godt bud smiley

• #30   12. sep 2017 Ok Tirador, men så tænker jeg bare; hvorfor ikke bare tage en hund der KAN opfylde alle kravene? smiley som f.eks. Schæfer, rottweiler eller dobermann?

• #31   12. sep 2017 Et mix er vel ikke dårligere end en renracet men det kommer vel an på hvad man er til smiley

• #33   12. sep 2017 Tirador
    Jo et mix må da siges at være dårligere, når nu man mixer med noget der ikke lever op til kravene? Det kan man da ikke argumentere imod.

• #34   12. sep 2017 Det er måske et lotteri om hvad man får ud af det, men tror på man kan være heldig smiley Jeg har set en del af den blanding og jeg ville selv gerne have sådan en på et tidspunkt smiley

• #35   12. sep 2017 Jeg fatter ikke hvorfor man vil lade det gå på held ift. ens fremtidige hund. Det er da røv nederen for at sige det lige ud, at få en hund uden skyggen af beskyttergen når nu det er det, man gerne vil have smiley

• #36   12. sep 2017 Et helt andet eksempel som jeg passede for en veninde en gang. Gadekryds mellem lab/kleiner münsterländer/schæfer, den havde beskytter/vagtgenet og lignede en lab.
    Men nok om det jeg smider BC væk fra tråden og byder op med Malinois og Hovawart i stedet for.

• #37   12. sep 2017 Ej, det var dog også lige lide kedelige og traditionelle valg (omend gode hunde).

Boxeren skiller sig dog ud. Så trist at der ikke er flere af dem.

Tilbage er der tre kedelige racer, som man ser "tit".. smiley

Men tænk lige over, at alle 4 racer, er noget som folk tit er nervøse for. Er man single må det da være røvsygt, med sådan en fortovsrydder.

Hvad med en Howavart. Den har evnerne til fulde, men ingen frygter dem. Så kan hun stadig møde mennesker på vejen og hilse, og skulle en af dem være øh dum. Så er sådan en Hovawart altså en hård nyser!

En lille joker kunne være en Appenzeller. Oh de er smukke, men den kræver en dedikeret ejer, måske lige til den gode side i dette tilfælde.

Det er bare så kedeligt at se de samme racer hele tiden! Omend de er fine hunde allesammen....

• #38   12. sep 2017 Måske en god riesen, en beauceron, dobber, cattledog eller aussie. Bare for at nævne nogle muligheder der ikke tidligere er nævnt.

• #41   12. sep 2017 @Linda.
    Du glemte Hovawarten... smiley

• #43   12. sep 2017 Den minder om en Schæfer i adfærd og evner.

Den er bare Smukkere... smiley

profilbillede
  • #45   12. sep 2017 @Lens.
    Det er jo en Schutzhund. Altså tyskerne er jo ret stolte af deres mange schutzhunde racer.

Men den kan lære at være social overfor mennesker på lige fod med en Schæfer eller Rotten.

Altså personligt vil jeg jo hverken eje eller have en hund der minder om en Schæfer.

Men det er fordi jeg ikke kan læse dem. Samme udfordring har jeg med en Hovawart.

De er så nervøse synes jeg.

Det gælder alle racer nævnt i denne tråd, måske lige pånær Rottweileren. De er også lidt "tunge i røven" , som jeg godt kan lide.

Boxeren kender jeg ikke, da den har jeg ikke mødt siden jeg var dreng. Jeg ved ikke om den læner sig op ad Schæferen eller Rotweileren i tempermant.

Positiv.

• #47   13. sep 2017 Boxeren minder på igen måde om en rotte eller schæfer i adfærd.

• #50   13. sep 2017 @Kenzie,
    Ok, det er så ikke min oplevelse (jeg har dog også kun mødt en) og hvad jeg har læst.

Jeg har ellers læst meget om dem. smiley

Schutzhunde er jo avlet til samme formål sådan i store træk.

Men jeg vil meget gerne hvis du kan lægge nogen links hvis det er.

• #52   13. sep 2017 @43: Say what smiley Hovawarten minder da ikke om schæferen i mentalitet. Jeg har trænet med temmelig mange af begge racer (vi havde i mange år en Hovawart opdrætter i klubben og det trak også andre Hovawarter til). Synes godt nok der var temmelig stor forskel på dem og så Schæferne rent træningsmæssigt.
    Mht et mix så må jeg tilstå at jeg synes der er meget langt mellem de gadekryds jeg møder, der indeholder schæfer, der er mentalt gode hunde. Jeg tror faktisk kun jeg kender en enkelt smiley Og hvorfor i alverden forsøge at finde en ganske bestemt slags gadekryds - uden garanti for udfaldet - når der findes et antal racer designet mere eller mindre til det TS efterspørger: Schæfer, Rottweiler, Dobermann, Riesenschnauzer, Hovawart, Beauceron, Malinois ect. Så er det bare at gå lidt mere i detaljer med de enkelte racer få at finde den af dem der vil passe bedst til det TS bekendte smiley
    Jeg kender selvfølgelig min egen race - Dobermann - bedst og tænker at den ville passe rimeligt fint. Den elsker at træne og gå spor og den er en god makker på lange ture. Det er en udmærket vagthund; den er i hvertfald god til at sige til, hvis den hører noget smiley Den er oprindelig lavet som 'personlig beskyttelseshund', men det er selvfølgelig nedtonet noget i den moderne udgave. Min egen er en blid og rar hund, som normalvis elsker alle mennesker. Men ved et par lejligheder har hun vist at hun stadig indeholder evnen til at beskytte sine mennesker og sit hjem. Og de fleste fortrækker igen når der pludselig stor en Dobermann med blotte tandsæt og rejste børster og 'rumler' foran dem.....
    Nogle af dem er enmandshunde, men flertallet nu er 'flerpersonershunde' smiley
    De er meget fysiske, elsker at løbe stærkt og er de glade springer de rundt og uddeler 'bodyslams' og krammere. Der er så temmelig meget jagtinstinkt i mange af dem, hvilket kan give lidt udfordringer fx med at gå løs. Det er en hund, der følger sin ejer i måsen hele tiden og som elsker at putte i sofaen om aftenen og under dynen om natten.

• #55   13. sep 2017 @Kenzie: Blandt både Schæfer og Dobermann kan man være uheldig at rende ind i eksemplarer, der virker temmelig 'nervøse' (stressede og usikre hunde). I Dobermann var det især et problem i '80'erne, hvor racen var meget populær og der blev avlet ret ukritisk på revl og krat. Går man efter brugslinier, gamle tyske linier og holder sig fra import fra østeuropa så kan man ret let undgå det (jeg ved godt at der er flere herinde der har importeret fra østeuropa og har dejlige hunde; jeg har bare også mødt noget virkelig skrammel importeret fra den samme kennel så jeg ville ikke turde).

• #57   13. sep 2017 Jeg tror at valget står imellem schæfer, rottweiler og Dober. hvilke det bliver tror jeg vi skal på kennelbesøg osv.
    Hvis I kender det vil I så ikke anbefale nogle gode rotte, dober og schæferkenneler af brugslinjer med hunde som stadig har instinkterne i behold, kan hold til at blive brugt og generelt er sunde hunde

• #58   13. sep 2017 Be-Barong og Toronto har nogle OK dobere ellers ville jeg smutte til Tyskland til Vom Ferrenberg eller Briskas i Sverige. Min Dober er dansk opdræt fra kennel Flottenheimer på gamle tyske linier. Flottenheimer tror jeg ikke man skal regne med laver flere hunde. Næste gang jeg skal have en dober kigger jeg til Vom Ferrenberg eller Briskas - eller et sted der bruger deres linier som fx Be-barong. Jeg går så efter brugsmodel med temmelig meget drift - måske lidt mere end din bekendte har brug for smiley - gerne lidt mere end hende jeg har nu.

• #60   13. sep 2017 Jeg har kendt en Howart.
    Den skønneste hund.
    Jeg mindes stadig, da Fifi var hvalp, at den lagde sig ned, så Fifi "bedre" kunne lege med den smiley .
    Året efter mødte jeg to, og de havde begge seriøst en hæklefejl.
    Men det var en helt anden historie, sorry for spam CMP smiley

• #61   13. sep 2017 Ja jeg ved også at det får år tilbage var massive problemer med opdræt af racen og at der i en årrække var en meget stor men meget useriøs hvalpefabriksopdrætterog vis ikke rigtig andre. hvordan det ser ud nu ved jeg ikke. Men hovarwart bliver det ikke under alle omstændigheder smiley

• #62   13. sep 2017 Jeg kender en der købte 2 hovawarter det helt forkerte sted som holdes raske hver dag af medicin, men kender dog en sund og rask en også...

• #63   13. sep 2017 Jeg kan anbefale Kennel Amager i Høje Taastrup, det er der, Nicki er fra smiley

• #65   14. sep 2017 hm... der er så ingen hvalpe på hverken DKKs eller DDK's hvalpelister fra nogen af de to kenneler. Tahi-Reme Jedi har så vidt jeg kan se kun vundet udstillingsdelen smiley

• #66   17. sep 2017 En dobermann af rene brugs linier bliver nok svært i DK, og det tætteste er nok go on forever. Men tror sagtens en udstillings hund kan klare ønsket.

• #67   17. sep 2017 Tænker også at en udstillingsmodel nok sagtens kunne opfylde behovet.
    Be-barong laver så heller ikke ligefrem udstillinshunde smiley

• #68   17. sep 2017 Kender dem ikke, så skal jeg ik kunne sige, men leder selv efter en brugs dober, og kigger lidt på Sydamerika i samråd med en dygtig dommer fra FCI. Men hvis nogen har bud på nogen, vil jeg da RIGTIG gerne høre dem smiley

• #71   18. sep 2017 Jeg er 99% sikker på det er kilometer.

• #72   18. sep 2017 jo det er naturligvis km og hun er 36år
    lige nu tror jeg det er en dober hun satser lidt på. årsagerne er både sind men også at hunde meget gerne skal kunne holde ud også at gå.la gr når det er varmt, at kunne ligge i sofaen og i fodenden. Hun er bange for at boxeren og rotten bliver for påvirket af varmen

• #73   18. sep 2017 Ja, varmt vejr er ingen hindring for lange gåture med en dober smiley Og de får det ikke for varmt i hverken seng eller sofa smiley
    .... heller ikke under dynen smiley
    Om vinteren kan dækken godt blive nødvendigt (de fryser i regn og rusk, men det kan et dækken jo fikse).

• #75   18. sep 2017 Alternativt til schæfer kunne være chodsky pes smiley

Ellers lyder dober som et godt valg smiley

• #76   18. sep 2017 Hende jeg har nu er fra dobergaarden forever. Mest til udstilling. Men kender mange dygtige i DK.

• #77   18. sep 2017 @74: Man kan nu altså sagtens købe en ukuperet dober i udlandet; der er mange lande hvor der er forbudt og desuden har man nu i FCI racestandarden fjernet muligheden for kupering smiley Iflg standarden har en dober nu flapører og lang logrende hale smiley

• #78   19. sep 2017 Min rotte havde ingen problemer med varme - men man skal selvfølgelig gå efter dem der ikke har kæmpe store hoveder med opstoppertud...
    Dem findes der desværre flere og flere der ønsker og det er ikke sådan det bør være.

Kommentér på:
Raceforslag

Annonce