1.108 visninger
|
Oprettet:
Rikke - Working and Trialing Border Collies .
29. jan 2005 Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
29. jan 2005 Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
Hvad betyder din race for dig? {{forumTopicSubject}}
Og ikke bare din hund, men selve racen!
At jeg har valgt Border Collies var i starten lidt et tilfælde, med min første af slagsen, Beauty! Hun skulle bare væk fra der hvor hun var. Efter en tid fandt jeg ud af hvad det egentligt var jeg havde mellem hænderne og ville derfor gerne hyrde.
Det kunne Beauty ikke, derfor var tid at forøge flokken. Så nu har jeg Bailey og Beauty.
At have border collier, betyder at jeg kan vælge at være doven, da de lærer alt meget hurtigt. *gg*
Og det betyder også at jeg kan hyrde, som nu er min meget meget store altoverskyggende hobby!
sep 2005
Følger: 52 Følgere: 50 Hunde: 7 Emner: 63 Svar: 1.468
og jeg blev ikke skuffet, en helt utrolig kærlig og hengiven race, fuld af energi, gåpåmod og unoder, sjov og ballade, bestemt ikke kedelig at leve sammen med.
er sikker på jeg vil have en amstaff resten af livet.
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 245 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 161 Svar: 5.530
han er rolig, elsker at blive kælet af ALLE... små og store men kan give et kæmpe brøl når der bliver banket på døren.
mar 2006
Følger: 76 Følgere: 73 Hunde: 13 Emner: 304 Svar: 1.922
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.578
Racen er yderst intelligent og de hunde som falder ud for racestandarden benyttes som servicehunde.
Det er helt igenne en pragtful race som jeg helt ubetinget har forelsket mig i.
/ Trine
mar 2006
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Virkelig.. er det dig der har valgt racen, og ikke forældrene?
Anyways..
Udseendet var slet ikke en faktor hos mig, idet jeg altid har synes at sheltier og collier var de grimmeste hunde (det synes jeg underligt nok ikke mere). Min hund er valgt ud fra størrelse, temperament, lærevillighed, venlighed overfor børn og andre dyr (havde kaniner dengang) og loyalitet.
Jeg ville ikke have en hund der ville tage længere tid at træne (det lyder mere dovent end jeg mener), og jeg ville gerne gå til agility. Jagt-racer var no-go hos mig fordi jeg ønskede mig en hund der ville holde sig i nærhed når vi går uden snor. Jeg synes at det er dejligt at folk lader hundene gå på opdagelse, men jeg har simpelthen ikke nerver til ikke at have overblik.
Jeg ville helst have haft en større hund, og havde faktisk også skrevet mig op til en Hovawart, som jeg dog sprang fra, da det gik op for mig hvor synd det ville være hvis jeg ikke kunne bære den op og ned ad trapper, til og fra dyrlægen, og med det offentlige på langtur.
I alle de situationer er en mindre hund praktisk, men jeg havde aldrig haft en lille hund, og havde egentlig aldrig betragtet noget mindre end en Golden som et godt foreslag...
Efter lang tids overevejelser endte jeg med Eurasier og Sheltie som de to bedste foreslag. I retrospekt, ville en Eurasier faktisk passe mig en smule bedre (de er ikke lige så vokale og aktiveringskrævende, og så er den større), men jeg ville ikke bytte Kampræven for noget som helst i hele verden.
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Derfor var valget som førstegangsejer ikke særligt svært.
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 245 Hunde: 2 Annoncer: 1 Emner: 161 Svar: 5.530
Skal i til og have hund nr 3?
dec 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 69
//M&S
mar 2006
okt 2005
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 85 Svar: 3.528
Jeg gik efter en aktiv og mellem størrelse hund...og faldt simpelthen for kelpien... :o)
Efter meget læsning om denne race tog vi beslutningen om at få en kelpie, og fortrudt det...har vi aldrig!!!
Vi fandt Carlo helt over på sjælland...heldigvis...for der er ikke mange af denne race tilsalg...
Markager's Duncan --->>> Godt skrevet! Det er nemlig ikke svært at have hund, hvis man bruger sin tid og kærlighed på den... :o)
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
okt 2006
Følger: 66 Følgere: 62 Hunde: 7 Emner: 274 Svar: 4.727
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Men jeg kan slet ikke forestille mig et liv uden schnauzere nu! Det er en alsidig hund, som man kan sætte til det meste, de er ikke alt for førerbundne og heller ikke alt for selvstændige, de elsker at hygge, men er samtidig vagtsomme og ikke allemandshunde ! Jo, jeg er godt tilfreds med mit valg af race
pt har jeg 1 mellemschnauzer hanhund og 3 dværge, 2 tæver og 1 han - går og venter på mit 4 kuld (D-kuldet)dværgschnauzere og dermed min 3 tæve
Jeg har tidligere haft terriers - basset - ruhår og glathår, newf - nå ja og en rundkørsle
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 237
1, Jeg ville have en trænbar og arbejdsvillig hund, som dog ikke bare gør tingene bevidstløst
2, Jeg ville have en hund der kan bruges til mange typer hundesport
3, Jeg ville have en mellemstor hund
4, Den har et helt fantastisk udseende!
I min familie har vi altid haft schæfer og blanding af schæfer og lab el. golden. Det er helt fantastiske arbejds og familiehunde, men jeg savner lidt, at de engang imellem stiller spørgsmål til det jeg vil have dem til. Jeg kan godt lide at jeg hele tiden skal være foran hunden og finde på nye måde at indlære tingene på. Det opfylder picarden til punkt og prikke.
Jeg har ikke et sekund fortrudt mit racevalg og skal helt sikkert have en mere når en af de to jeg har nu en dag er væk.
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 55 Svar: 421
Men den er jo ikke nogen begynderhund og har brug for meget mere plads end vi kan tilbyde på nuværende tidspunkt, så derfor kikkede vi efter mindre racer.
Så fandt vi Jack Russell Terrieren, som faktisk har mange af de samme karaktertræk som Alaskan Malamute, og så faldt jeg da helt pladask for den. Nyder at han har sin egen vilje, men samtidig er enormt klog og lærevillig og uhyre trofast!
Det var også en vigtig ting for mig at racen er så aktiv, da jeg selv nyder at gå lange ture, kaste bold i evigheder og så ideen om Agility. At han er jagthund har vi overvejet at gøre brug af idet min far er jager og jeg selv har været vandt til at deltage som hundefører, men indtil videre er det hundetræning stadigvæk.
nov 2005
Følger: 18 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 142 Svar: 3.903
Valget faldt på samojeden fordi jeg synes at temprementet passet godt til mig, og fordi jeg gerne vil bruge den til at trække på et tidspunkt:-) og så synes jeg jo at samojeden er verdens flotteste hund
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Min race har også givet mig mange gråhår ind imellem, når man pludselig står i hundeskoven og mangler hunden... Eller når man til træning kalder på vovsen og alt man ser er halen i vejret der forsvinder i det fjerne...
Min race har givet mig mange spændende historier at læse om, både fra nyere tid, guldgravertiden og længere tilbage. Desuden har den givet mig et ok billede af adfærd fra en hund der på mange områder minder om ulven. Den har selvfølgelig også givet mig noget kønt at se på - for ikke at tale om motion
Jo racen har givet mig meget
Hvad betyder din race for dig?