{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
767 visninger | Oprettet:

Amstaff før pittbul eller omvendt? {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at færdiggøre et raceportræt af amstaffen til klubbladet i den klub, Mille og jeg går i, men nu hvor jeg skal til at skrive lidt om racens baggrund/historie, modsiger mine to hundeleksikoner hinanden. Det ene leksikon siger, at man begyndte at fremavle søde, venlige og imødekommende amstaffs, da det efterhånden blev forbudt at afholde hundekampe, men samtidig skriver den, at nogle i stedet fremavlede en pittbull ved at avle på den aggressive linie. Altså siger denne bog, at pittbullen blev fremavlet <b>efter</b> amstaffen. Den anden bog siger det modsatte. Nemlig at pittbullen blev avlet først ved at blande engelsk staffordshire terrier og bulldogs med hinanden. Der står ikke direkte at amstaffen blev avlet udfra pittbullen, men den giver da en oplysning om, at amstaffen blev anerkendt som race i 1935.

Er der nogle, der kan give mig et svar på, hvilken af hundene, der kom først? Amstaffen eller pitten? Jeg skulle jo nødigt komme til at skrive noget forkert ;o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Amstaff før pittbul eller omvendt?
  • #1   15. dec 2006 Pit kom først :o)

• #2   15. dec 2006 Ih det er svært at finde ud af. He, he. Nu modsiger I jo også hinanden ;-P

• #3   15. dec 2006 hmm, har hørt, at Pitten kom først og at Amstaffen er en videreudvikling af pittens gode sider som familiehund med mere...

• #4   15. dec 2006 Pitten kom først...og som min Mentor siger...så er Amstaffen en pitt uden evner smiley

• #5   15. dec 2006 pitten og så amstaffen

• #6   15. dec 2006 Okay. Flertal for pitt først! Så skriver jeg, at amstaffen blev fremavlet udfra pitten *GS*

• #7   15. dec 2006 pitten kom først, jeg finder lige et link til dig men her er lidt
    Racens historie
    De første Staffordshire terriers kom til Amerika så tidligt som 1870 fra England, og det er derfra at vores nuværende Amerikanske Staffordshire terrier stammer.
    Oprindeligt blev disse hunde hovedsageligt brugt som farmhunde, hvor de skulle beskytte børn og jorden omkring hjemmet. De viste hurtigt at være robuste og alsidige, samt ekstremt menneskekærlige hunde, som Amerikas pionerer havde hos sig.

Staffordshire og Staffordshire Bull terrierne var oprindeligt den samme race; men målbevidst avl har gjort de to racer temmeligt forskellige.
    I de tidlige tider blev hundene kaldt flere forskellige navne; blandt andet Staffordshire terrier og Yankee terrier. Da racens entusiaster fik racen anerkendt af den amerikanske kennelklub, AKC, i 1936, fik den navnet Staffordshire terrier. Siden da er racen avlet efter moderne tiders ønske om en god familiehund. I 1972 fik den ændret navnet til American Staffordshire terrier. Der arbejdes dog stadigvæk efter den oprindelige racestandard fra 1936.
    Det er et stort problem for racen, at den ofte kommer i miskredit pga. sit gamle slægtskab med Pit Bull terrieren. Der hviler derfor et stort ansvar på alle, der opdrætter og ejer en American Staffordshire terrier, om at være gode ambassadører for racen.

• #8   15. dec 2006 1936 lykkedes det en gruppe Pit Bull Terrier entusiaster at opnå anerkendelse af AKC (American Kennel Club) og få deres hunde registreret i denne som Amerikansk Staffordshire Terriere. Indtil da havde racen kun været anerkendt i UKC (United Kennel Club), hvor racens omdømme var belastet af hundekampe. Denne gruppe ønskede af kærlighed til racen - dens fremtoning, intelligens og hengivenhed overfor mennesker – at videre avle den som showhund og i særdeleshed som familiehund. Man avlede derfor særdeles restriktivt på den Amerikanske Staffordshire Terrier ud fra et krav om en standardiseret kropsbygning, samt efter et roligt og pålideligt temperament.

• #9   15. dec 2006 Maria, Christine&Søren: Mange tak for jeres hjælp! :o))

• #10   15. dec 2006 Racens historie
    De første Staffordshire terriers kom til Amerika så tidligt som 1870 fra England, og det er derfra at vores nuværende Amerikanske Staffordshire terrier stammer.
    Oprindeligt blev disse hunde hovedsageligt brugt som farmhunde, hvor de skulle beskytte børn og jorden omkring hjemmet. De viste hurtigt at være robuste og alsidige, samt ekstremt menneskekærlige hunde, som Amerikas pionerer havde hos sig.

Staffordshire og Staffordshire Bull terrierne var oprindeligt den samme race; men målbevidst avl har gjort de to racer temmeligt forskellige.
    I de tidlige tider blev hundene kaldt flere forskellige navne; blandt andet Staffordshire terrier og Yankee terrier. Da racens entusiaster fik racen anerkendt af den amerikanske kennelklub, AKC, i 1936, fik den navnet Staffordshire terrier. Siden da er racen avlet efter moderne tiders ønske om en god familiehund. I 1972 fik den ændret navnet til American Staffordshire terrier. Der arbejdes dog stadigvæk efter den oprindelige racestandard fra 1936.
    Det er et stort problem for racen, at den ofte kommer i miskredit pga. sit gamle slægtskab med Pit Bull terrieren. Der hviler derfor et stort ansvar på alle, der opdrætter og ejer en American Staffordshire terrier, om at være gode ambassadører for racen.

Denne er lidt mere dækkende end det første jeg pastede ind.

• #11   15. dec 2006 Hovsa, havde ikke lige set at ChristineogSøren var hurtigere :o)

• #12   15. dec 2006 hejsa her er lidt på engelsk, taget fra denne side
    (link fjernet)

The American Staffordshire Terrier is not a new breed. Although it gained American Kennel Club registration and recognition in 1936, it has been developed since the early 1800's as a result of crosses between the bulldogs of that time and game terriers. One of the early and very famous AKC registered Staffs was Pete the Pup, (real name Lucenay's Peter), dog star of the original Our Gang comedies of the 1930's.

Although the early ancestors of this breed came from England, the development of the American Staffordshire Terrier is the story of a truly American breed. This type of dog was instrumental in the success of farmers and settlers who developed this country. They were used for general farm work, hunting wild pigs, bears, and other large game, guarding the homestead, and general companionship.

A number of the early ancestors were also developed for the "sport" of dog fighting. The extraordinary vitality of this breed is a direct result of breeding for successful fighting dogs. This now illegal activity is, unfortunately, more often cited as the early purpose of the dogs rather than the general farm work.

Although ancestors of the American Staffordshire were fighting dogs, the selective breeding since the 1930's has been away from the fighting heritage. The American Staffordshire Terrier of today is a companion and show dog, rather than a gladiator. Although more rarely used on the farm now, the talents that made him a good all purpose dog are still to be found in the breed.

• #13   15. dec 2006 Mange tak :o)))

• #14   15. dec 2006 Ved I så hvornår hundekampe blev forbudt?

• #15   15. dec 2006 2 sek. tjekker lige min bog for det med årstallet for hundekampe....

• #16   15. dec 2006 Maria: Tak! smiley

• #17   15. dec 2006 Hmm, det var ikke meget der stod.

I England ved jeg at det var i starten af 1900-talet at hundekampene blev forbudt.

Håber at det hjælper.

• #18   15. dec 2006 Maria: Tak. Det kan i hvert fald bruges :o)

• #19   15. dec 2006 Det var så lidt :o)

• #20   16. dec 2006 har hørt at pit kom først til hunde kamps brug osv. og senere var der folk der ville have den som familie hund , og så vupti blev det til en amstaff smiley ? men er sku ikk sikker.

Kommentér på:
Amstaff før pittbul eller omvendt?

Annonce