16. aug 2008 Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
Zenta og Laika. {{forumTopicSubject}}
Jeg måtte som en del herinde ved, en tur forbi vagtdyrlægen med Laika for nogle uger siden.
Lang historie kort, kom jeg hjem fra nattevagt til Laika som ikke kunne rejse sig. Med en hund på 12,5 år der ikke kan rejse sig, ja der vidste jeg at det var slut.
Nu er det en fighter jeg har, og hun ville det anderledes, så hun kom med hjem fra dyrlægen af igen .. Jeg kender ingen som hende, hun ved hvad hun vil og hun er mildest talt kold i røven.
Udfra hvad jeg fortalte vagten og udfra hvad han selv kunne se, syntes han at jeg skulle opsøge en kiropraktor med Laika.
Han gav mig ret i at hun virkede muskelfattig bagpå og at hun var lidt usikker på benene, sådan generelt.
Jeg fortalte ham at hun var begyndt at slingre på sine bagben af og til, ikke hver dag men til gengæld altid når hun havde sovet. Dette bekræftede ham bare i at kiropraktor var det rette.
Jeg tænkte bare ja ja den er god med dig. Der er sku ingen kiropraktor der vil rører en hund som Laika. 12,5 år gammel med gigt i albuer og ryg og som nu slingre på sine bagben.
Jeg gik alligevel ind og sendte en mail til den kiropraktor Zenta havde været ved for 1,5-2 år siden og spurgte om hun kunne gøre noget for Laika. Det kunne hun, men hun havde 8 ugers ventetid .. Hmm!
Nå men jeg kender jo en del herinde fra som kommer hos Charlotte Frigast og jeg tænkte at det ikke skadede at spørge hende.
Jeg sendte hende en mail i onsdags eller torsdags og forklarede og spurgte om hun kunne gøre noget for Laika og om hun ville.
Jeg fik et svar tilbage med et "Ja da!" og jeg fik så en tid igår.
Jeg spurgte om hun også ville kigge på Zenta der ikke fejler noget, for hun er alligevel med i bilen og dette sagde hun også ja til.
Afsted til Charlotte det gik igår eftermiddags kl. 16.30. Med en knude i maven. Det er ingen hemmelighed at jeg frygtede at hun ville tage sig til hovedet over Laika og spørge hvad det dog var jeg kom slæbende med. En kiropraktor ser jo om nogen alle de der ting.
Jeg parkerede og gik om til Charlotte og så startede jeg med at undskylde Laika på forhånd, forklare, bortforklare og lige fortælle hende at Laika havde en dårlig dag, for oveni alt det andet, så havde hun trukket på et forben siden lørdag. Fik også lige sagt på forhånd at Laika nok ville gå dårligt i hendes sten på gårdspladsen.
Charlotte tog det helt roligt og sagde hent du hende bare, så ser vi på det
Jeg hentede Laika og holdt vejret. Jeg kunne se at Charlotte tog det cool og straks hilste på Laika mens hun kiggede på hende .. Jeg fortalte at jeg selv kunne se at hendes højre bagben var værst og hun gav mig ret. Hun var ligesom sunket lidt sammen bagpå, ned i højre side. Charlotte lavede testen med at vende hendes bagpote om på jorden og så skal hunden selv vende poten om så snart den mærker det .. Laika reagerede langsomt med at vende højre bagpote om.
Jeg holdt stadig vejret og var rædselsslagen.
Men så siger Charlotte fandme at hun ikke syntes at Laika var så slem at se på .. Wtf? Hun ser Laika på en dum dag og jeg undskylder på stribe og så siger hun at det ikke ser SÅ slemt ud ..
Vi satte os og Charlotte gik igang med Laika. Hun var RET stiv ved bækken, lænd og bagben og Charlotte sagde jeg skulle holde hendes hoved mens hun løsnede hende. Laika peb da og ville ikke stå stille, og følte tydeligt ubehag, men hun tog det virkelig flot.
Charlotte lavede lidt mere ved hende, både ved lænd og bagben og på ryggen, og hun fik også et par nåle i.
Efter det bad hun mig at gå lidt frem og tilbage på græsset så hun kunne se hendes bevægelser eller mangel på samme og for at se hvilket forben hun trak på.
Hun bad mig løbe med Laika men jeg tøvede og sagde at jeg normalt ikke opmuntre hende til det, for jeg er bange for at hun skal komme til skade, falde eller andet. Laikas gang foregår i gå tempo eller højst luntetrav.
Hun sagde at hun mente ikke at Laika ville falde, så jeg skulle bare give efter og samtidig slække lidt på snoren så Laika kunne rører sig frit .. Ja ja good one, Laika rører sig frit?
Jeg holdt vejret og opmuntrede Laika som satte i trav ..
I ca. 3 sekunder, for så at slå hen i galop og løbe Charlotte i møde!
Jeg havde nær sat mig på røven over det syn og jeg kom derfor bagud i forhold til Laika og blev derfor nærmest trukket med i snoren
Charlotte klappede i hænderne over hende og jeg måtte lige hen og samle min kæbe op fra jorden af.
Hun synes ikke hun haltede voldsomt på et forben og kom frem til at hvis hun gjorde, så var det venstre.
Vi satte os og snakkede om Laika og hun ville vide hvad jeg lavede med Laika og omkring hendes medicin.
Jeg måtte jo så fortælle at Laika havde haft et aktivt liv indtil hun blev 11 år, men at to skader i rap gjorde at jeg måtte drosle ned. Så nu er aktiviteten sparsom. Jo hjernearbejde bruger vi meget, både med spil og søg på græs og jeg har også lige modtaget to snusemåtter, men selve motionen er kun små ture her og der. Så forklarede jeg at jeg har skåret det ned til så lidt, fordi jeg er bange for at overanstrenge hende, for hun siger jo ikke selv fra og når vi går tur, skal hun jo også kunne gå tilbage igen, jeg kan jo ikke bære hende.
Jeg forklarede også at jeg var bange for at Laika ikke ville sige fra og derfor måske går længere end hun faktisk havde lyst til. Svært at forklare, men det kan faktisk godt være svært at vurdere om Laika gerne vil eller om hun bare gør det fordi hun tror hun skal.
Charlotte kiggede på Laika som stod med hovedet inde i en busk og fik det hele med, og sagde, hun VIL jo gerne.. Se hvor hun hygger sig og se hvordan hendes øjne stråler.
Hun har jo ret.
Jeg tror at det er fint at jeg passer på Laika og fint jeg er stopklods der siger fra når jeg kan se hun køre træt, men jeg skal nok også passe på med ikke at undervurdere hende. Hun kan og vil mere end jeg lader hende gøre.
Det kan jeg faktisk godt se nu efter snakken med Charlotte.
Jeg kan sagtens se at Laika er glad, men det er alligevel rart at andre også kan se det.
Laika ligger på bagsædet i bilen når de er med. Hun kan og skal ikke hoppe op i bagagerum mere.
Laika plejer, efter opmuntring fra mig og efter et par gange hvor hun undviger bilen, til sidst at træde op på panel i bilen med forben og så støtter jeg hende bag på.
Igår hos Charlotte da Laika skulle læsses, der gik hun målrettet hen til bilen, undveg ikke, trådte direkte op på panel og jeg nåede ikke at støtte hende før hun sad på bagsædet..
Hun haltede igen da vi kom hjem, men her da morgen haltede hun ikke på sit forben. Noget hun ellers havde gjort on and off siden lørdag.
Zenta skulle tjekkes for sjov skyld.
Hun var alligevel med jo som altid når en af hundene skal noget.
Hun har hverken dårlige hofter, albuer eller gigt.
Zenta kører i højt gear sådanne steder, der er pivelyde på og hun farer rundt som en skoldet skid og er som en hoppebold på speed.
Jeg sagde til Charlotte at selvom hun er sådan, så gør hun ikke noget.
Nærmest i samme øjeblik finder Charlotte et sted hvor Zenta er helt stiv og låst og i det hun tager fat, stikker Zenta i et hyl og vender hovedet og snapper direkte ud efter Charlottes hånd! Millimeter fra at sætte et tandsæt i hendes hånd er hun og jeg troede hun fik fat. Det så sku sådan ud.
Jeg får fat i Zenta og undskylder mange gange, men Charlotte er cool og arbejder videre imens hun laver stemmen om og siger, jamen mor, det gjorde bare SÅ ondt at jeg ikke kunne gøre for det.
Hun har jo ret. Mine hunde bider ikke. Og hvis de gjorde, så ville det være fordi de var presset helt ud over det sædvanlige. Hvilket Zenta var. På smerter.
Jeg havde på forhånd undskyldt Zentas måde at være på, fordi hun kører så højt, men Charlotte sagde at hun ikke syntes det var slemt og Zenta satte sig også pænt imellem Charlottes ben og fik ordnet resten af kroppen.
Alt i alt en virkelig god og positiv oplevelse og Charlotte har klart fået en kunde her
Virkelig sød og rar dame, helt nede på jorden og som er sød ved hundene og samtidig glad og smilende
Hun kan lide hvad hun laver og hun roste hundene, selv deres udseende kommenterede hun og flere gange snakkede hun med hundene og ikke mig
Nå, det var en update på Zenta og Laika, en anbefaling af Charlotte Frigast og et forsøg på at gøre folk opmærksomme på at det er en god idé at opsøge en kiropraktor, selv med deres ellers sunde og raske hund.
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.441
Jeg har aldrig benyttet Charlotte som behandler, men har da mødt hende på et par kurser efterhånden, og har også altid opfattet hende som kompetent, professionel og utroligt sympatisk
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1266 Hunde: 3 Emner: 156 Svar: 3.251
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.341
Jeg har også haft brugt Frigast og ja, hun er bare god
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det var en god oplevelse, helt tilsvarende vores første tur til kiropraktor, men det bedste er nu, at den rigtig ærgerlige diagnose kan gemmes væk
En god kiropraktors arbejde kan ikke overvurderes, alle hunde burde få en tur en gang imellem
aug 2006
Vores hvalpe skal en tur til kiropraktor inden afgang
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.209
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
Hvad gav du for sådan en omgang?
aug 2008
jan 2013
Følger: 23 Følgere: 110 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 1.151
Ja hende Charlotte kan altså noget med de hunde
Hun er køreturen værd
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.584
feb 2011
Følger: 5 Følgere: 235 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 1.034
Ih det er så fedt!
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 599 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.938
aug 2008
okt 2004
okt 2004
maj 2016
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Svar: 10
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
Fantastisk historie. Især den del med, at hun pludselig LØB!
Håber du og Laika får flere år sammen nu, selvom hun har en flot høj alder - det bliver ihvertfald bedre end før.
Har selv prøvet at få løsnet Sky op ved en som jeg kender, hun arbejder i Tyskland og kan leve af det.
Selvom det ikke ligner Sky har ondt, så løber han mere frit efter en tur af hende.
Så jeg tror helt sikkert på, at det også virker på hunde, men din historie er alligevel meget usædvanlig, når du har en ældre hund med de "skavanker" en senior kan have efter et langt liv.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.629
aug 2008
aug 2008
Men hun skulle være rigtig fair med sine priser
maj 2016
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Svar: 10
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 870
Minimum hver halve år er Icon også med for lige at blive tjekket igennem. Hun finder sjældent noget, men han laver jo alle mulige tossestreger. Af og til er der også et optimistisk får, der prøver at pløje ham, så for en sikkerheds skyld bliver han mærket efter. Om ikke andet, så nyder han det i hvert fald.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Jeg skal til kiropraktor med min pekingeser, Jasmin, i morgen. Det er 3. gang at hun får behandling for en nakkeskade. Hun er fri for smertestillinde, så hun har det helt klart bedre efter de første 2 behandlinger, så jeg er også fan af kiropraktor
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.168
Vi kommer der fast hver 4. måned og får hundene tjekket igennem - det bør man imo især gøre, når man har hunde der bliver bedt om så meget aktivitet som vores gør.
Hun har "reddet" min Iroc da han for en del år siden seriøst så ud som om at ryggen var brækket - efter et par besøg hos Charlotte og ingen B og C træning i en måned, var han fit for fight og fungerede som konkurrencehund yderligere 5 år, inden han takkede af med sit sidste VM som 9 år gammel hund.
Fin historie med din hund (dine hunde, men især den gamle af dem) - jeg kan se, at jeg ikke behøver at være så hys med vores Deva, for som du beskriver din den gamle, er Deva flyvende ved siden af
.. og jeg som ellers troede, at jeg kunne slippe af sted med køre den sidste tur med kræet her i løbet af en uges tid .. suk ...
Men ligesom du også gør det, kan jeg kun opfordre til regelmæssige besøg hos en kiropraktor. Det er virkelig guld værd
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.243
Jeg var også lige nervøs et øjeblik, men hvor er det dejligt at læse om hvordan hun bare livede op
Jeg vil begynde at bruge massør til mine, jeg ved ikke om det er ligeså godt som en kiropraktor ? Men hun kan vidst mere end være massør, det er i hvert fald hende der står for luckys genoptræning og ud fra de to gange jeg har været ved hende, første gang til en gratis samtale om genoptræning, hvor hun tog sig rigtig god tid og anden gang med Rosa, er jeg bare super glad for hende, så jeg tænker helt sikkert at det bliver hende vi fortsætter hos når Lucky er færdig med genoptræning.
Det er også smart at hun høre til nede ved min dyrlæge, så er der ikke så langt og hundene får nogle gode oplevelser med at komme der, så de kender stedet.
Jeg kan også kun tilslutte mig at få dem tjekket igennem. Rosa har aldrig virket øm eller noget i ryggen, men massøren kunne altså både se og mærke at Rosas ryg ikke er så fleksibel som den burde, dog var der ikke rigtig nogen spændinger så det genere hende nok ikke, hun er bare født sådan, og så skulle hendes bækken løsnes en smule. Jeg kunne godt se en forskel på hende bagefter, selvom det jo var i småtingsafdelingen. Så fra nu af kommer hun også ned til en omgang engang imellem
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 735
Mega sød og god oplevelse. Hun fandt et stramt korsled og løsnede op. Det tog maks et kvarter og kostede mig 745 kr. Jeg synes det er lidt dyrt, men jeg kommer der gerne igen derudover var hun helt vildt med den smarte model Zoey er, og det er jo også et plus i min bog
Umiddelbart kan jeg ikke mærke eller se den store forskel i træningen, men jeg fik også nogle smidighedsøvelser, jeg skulle lave med hende, og der kan jeg meget tydeligt mærke at hun er stiv til den ene side, så mon ikke det kommer
dec 2012
aug 2008
aug 2008
Jeg var der med to hunde og vi var der i 45 minutter vil jeg tro.
aug 2008
Men hun er fair med sine priser. Det ved jeg.
dec 2012
aug 2008
feb 2011
Min første regning var inklusiv 1. gang samt kontrol x3, træningsmåtte og recept 1900 kr. Det synes jeg ikke er dyrt.
aug 2008
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
feb 2011
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.584
aug 2008
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Hvor er det godt, at du kom afsted med vufferne
Jeg kender intet til kiropraktik, så det er ikke noget jeg nogensinde har overvejet.
Det er så godt, at du lyttede til dit hundebarn, og gav hende en ekstra chance
jun 2012
Men de første 400 et eller andet var for konsultation. Dernæst 120 for kiropraktisk behandling, og så plus moms selvfølgelig. Det giver 745.
Jeg har agria og de dækker ikke kiropraktik. Måske man kan vælge det til, det ved jeg ikke
aug 2008
jun 2012
dec 2012
aug 2006
Behandlingen varer vel en halv times tid og inkluderer en kop god kaffe og masser af lækre godbidder til hunden
aug 2008
Måske jeg ved mere i næste uge, har en tid igen tirdag med begge hunde.
nov 2012
Havde han skulle flere gange, havde de efterfølgende gange kostet 600 kr (kan ikke huske om det var med eller uden benzin) så jeg synes det lyder som en ret normal pris ?
Nu bruger vi jo så en massør i stedet, da hun har erfaring med at genoptræne pl hos små hunde der giver vi omkring 500 kr for en time og så tager hun ikke fuld pris hvis hun kun bruger en halv time. Men lige med Lucky er der jo så meget andet i det end mændene, da det er øvelser osv.
dec 2010
Jeg giver 625 kr pr behandling. Første gang var lidt dyrere.
jul 2017
Følger: 113 Følgere: 34 Emner: 1 Svar: 10
og det er så mærkelig at der ikke er flere hundeejer som bruger kiropraktor
da hunden får det super godt efter at have været ved kirepraktor
jeg syndes at det er super godt at du tog begge hunde til kirpraktor og så kan kirepraktoren siger til hundeejeren hvis at der er noget at man skal ændre som hundeejer eller om det er godt nok dejligt opslag at du sat op
aug 2008
1650 kr. I alt for 2 besøg med Zenta og 2 besøg med Laika.
Første gang var vi der i 45-50 minutter og anden gang i 30 minutter.
Det giver en pris på omkring 400 kr. pr. gang pr. hund.
Begge hunde er blevet løsnet, Laika har fået akupunktur begge gange samt fået noget medicin med der skulle afprøves.
dec 2010
aug 2008
dec 2010
jun 2012
aug 2008
Anden gang gav jeg 200 pr. hund
jun 2012
nov 2012
jun 2012
nov 2012
jun 2012
aug 2008
Idag var der noget træning på stedet også og det var noget der fangede Laikas opmærksomhed
aug 2008
dec 2010
aug 2008
Laika var ikke så låst i dag som de to andre gange, hun blev løsnet, men ikke noget at snakke om.
Jeg fandt så et sted igår hvor Laika er øm, meget øm endda og kiropraktor siger at det er en muskel hun er øm i og det er det der gør at hun på 14 dag stadig trækker på et forben.
Så hun fik nåle i ryggen og i sin ømme muskel i forbenet og blevet masseret og så skal jeg selv massere hende de næste par dage for at få den ømme muskel igang igen og jeg har også købt et varme omslag hun skal have på.
Kiropraktor sagde dog at hun kunne se at Laika trak mindre på benet i dag end for en uge siden.
Men som det ses på billederne er Laika ved godt mod og havde mere travlt med dem der trænede end med kiropraktor behandling.
Selvom det tærer på kræfterne at være med på farten i bilen, har hun simpelthen været så glad og fjollet siden vi kom hjem fra kiropraktor af. Jeg kan virkelig mærke på Laika at behandlingerne er guld værd
dec 2010
Den gamle tøs lever sikkert til hun bliver 20
aug 2008
Zenta og Laika.