Hjælp til race {{forumTopicSubject}}
Hej.
Min kæreste og jeg har længe været på udkig efter en hund. Vi er dog meget i tvivl om hvilke race der passer til os, og håber på at der måske er nogle der har et godt råd.
Vi var egentlig faldet for en Engelsk bulldog, grundet dens aktivitets niveau, men også udsende. Vi læste os, så frem til at dem skule man holde sig fra pga sundhed. Derefter gik vi også og kiggede på en Old Engelsk bulldog, men som vi kan læse er det heller ikke en race man skal gå efter grundet sundhed??
Vi bor i lejlighed (Med elevator) og leder efter en rigtig familiehund, mellemstørrelse som ikke fælder for meget. og en hund der ikke har det største aktivitetsniveau.
Er der nogel der kunne give et godt bud på en race som ville passer til os.
På forhånd tak for hjælpen
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 42
aug 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 208 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
det lyder ikke til i er helt klar til at sætte tide af til en hund lige nu, måske i skal vente til i har mere tid?
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Men generelt, så nej, det er ikke fair overfor hunden.
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
Men hund i lejlighed der kun kommer ud omkring 1 time dagligt er for lidt.
Også er det mig en gåde hvordan man vil anbefale collie/sheltie til nogle der er faldet for eb og oeb først. Der kunne ikke være mere forskel nærmest.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Min erfaring er, at voksne hunde ikke har særlig meget gavn af 3x20 minutter - men har derimod meget mere gavn af 1x60 minutter Og lufteturene ud over det, behøver jo ikke være noget særligt - 10 minutter pr. tur, 2-4 gange om dagen..
Vi har lejlighedshunde og de kommer ud: Om morgenen, når vi står op - ca. kl 9-10 ved de dage, hvor ingen af os skal møde, og de dage jeg skal møde (kæresten har ferie pt), der kommer de ud kl. 7.15 ca. Så kommer de ud igen tidlig eftermiddag - når vi begge er afsted (2 dage om ugen), er det ved 13-14 tiden, og ellers er det ved 14-15 tiden (når de har været ude første gang ved 9-10 tiden), eller efter behov.. Så kommer de som regel ud igen ved 19-20 tiden og så igen inden min kæreste går i seng kl. 2.
Så vores er ude på tisseture 4 gange dagligt - nogle gange bliver en af tisseturene så til en lang tur, andre gange bliver den bare lige lagt ind, hvor det nu passer. Tisseturene varer 5-20 minutter pr. tur, alt efter, hvor trætte/friske hundene er. Er de meget friske, så går vi lige hen på en nærliggende mark og lader dem løbe og lege/snuse lidt, men er de ret trætte (Nicki kan godt være lidt utilfreds med at skulle ud kl. 7 om morgenen ), så bliver det bare en besørgetur.
Schæferen er ude og gå en lang tur på 30 min - 1½ time.. De dage, hvor den "lange" tur kun er 30-60 minutter, er det så fordi jeg træner med hende i stedet Lang tur kan dog også erstattes af, at vi er et eller andet sted henne (besøger nogen, fødselsdag, træning, går en tur rundt i byen) - hvis vi har haft hundene med rundt det meste af dagen, og de har oplevet noget, så kommer de ikke altid ud og går i skoven/stranden. Det vigtigste for mig er bare, at de oplever et eller andet
Jeg er ikke den store "gå-person", jeg foretrækker klart at træne med mine hunde, og derfor kan jeg "tåle" at have ret aktive hunde - fordi de primært bliver stimuleret gennem træning, gåturene er ikke så meget for at gøre dem trætte, det klarer træningen, det er mere for at de oplever noget.
Men husk, at når man har hvalp, så er det nærmere 48x5 minutter man "går", især i lejlighed Og en unghund kan også godt kræve lidt mere, end en voksen hund. Vi er i hvert fald forberedte på, at Easy måske har brug for mere mental træning og/eller længere gåture i en periode.
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Genial slankekur
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Men jeg kunne forestille mig at ikke alle hunde er lige så nemme mht. renligheden - nogle skal man nok vente nede med et stykke tid, indtil de fanger den. Derfor kan det jo egentlig godt tage 10-15 minutter, hvor man bare står og glor på en ikke-tissende hvalp Det slap vi heldigvis for
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.110
Men hvis TS kom på banen, så kunne hun måske uddybe?
Hjælp til race