{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.692 visninger | Oprettet:

Overvejer sterilisation - hvad med temperament bagefter {{forumTopicSubject}}

Jeg har en blandingdtæve på næsten 2 år, der lige nu er i løbetid.
Vi havde egentlig bestemt, at hun skulle steriliseres inden, men nu har jeg hørt, at nogle tæver ændrer adfærd til deres "løbetidsadfærd", når de bliver steriliseret - og vores tæve har desværre ændret adfærd i en uheldig retning under denne løbetid og jeg vil da være voldsomt ked af, at dette hang ved.
Hun er normalt en glad, aktiv og forholdsvis nem og lydig hund. Vi bor på landet og hun er med rundt ved hestene og deler hjem med katte og har ikke problemer med vores kanin heller eller vores anden lille kastrerede hanhund (5år)
MEN i denne løbetid er hun blevet aggressiv overfor hanhunden - faktisk bed hun ham i går aftes, så det blødte. Hun jager kattene og min mand kan ikke have hende med på folden og tjekke vand, så stikker hun af og kommer ikke, når han kalder. Hvis jeg har hende med ude, stikker hun ikke af. Hun er mere irritabel generelt og meget rastløs og urolig.

Så nu jeg selvfølgelig bekymret for, om noget af denne adfærd vil blive hængende efter en sterilisation, da vi også har børn og der kommer mange børn i vores hjem - og jeg kan ganske simpelt ikke have en hund, som jeg ikke kan stole på i den henseende.

Hvad er jeres erfaringer omkring temperament efter sterilisation?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvejer sterilisation - hvad med temperament bagefter
  • #1   1. aug 2017 Jeg har fået steriliseret mange tæver gennem tiden. Jeg har godt nok aldrig hørt om eller oplevet at de skulle beholde løbetidsadfærden permanent. Mine erfaringer med temperament og sterilisation er at de hormonelle humørsvingninger som nogen tæver lider af i forbindelse med løbetider selvfølgelig forsvandt og de er istedet blevet mere 'ligevægtige. En enkelt blev steriliseret udelukkende pga at hun nærmest blev depressiv og angst for alt muligt når løbetiden nærmede sig. Efter sterilisation var hun permanent en glad humørbombe, der ikke var bange for noget.
    Det jeg ville være mest obs på er pelsen. Jeg har korthårede og ruhårede hunde og her er der ikke noget issue med pelsen, med mere pelsrige hunde kan få en rimelig umulig pels efter sterilisation.


  • #3   1. aug 2017 Jeg har kun haft en tæve og det er hende jeg har nu. Hun blev steriliseret lige omkring hendes 2 års fødselsdag, hvor hun havde været i 2 løbetider. Hun var egentligt nem i løbetid, og min han reagerede ikke på det overhovedet, men jeg valgte alligevel at sterilisere for at få de samfundsmæssige gevinster og så slap jeg for at risikere problemer med andre hunde pga løbetiden de to gange om året.

    Rosa er 100% den samme sindsmæssigt efter sterilisationen som hun var inden smiley
    Og det er også det jeg har læst fra andre, udover at nogle hvis hunden er lidt ældre, bliver mere ung og livlig igen. Jeg mindes ikke at have hørt om nogle der fik negative resultater i forhold til sind. Så jeg ville personligt vælge at få det gjort.


  • #4   1. aug 2017 Sindet plejer nu nok at stabiliserer sig hos steriliserede tæver. Det man kan snakke om er at et par løbetider modner hunden psykisk. Man påvirker altså ikke de hormoner der normalt er med til at hunden går gennem sine naturlige modningsfaser.
    Men de bliver ikke hængende som hormonbomber fordi steriliseringen foretages lige midt i løbetiden. Der er så vist nogle andre operative hensyn til ikke at gøre det lige der men ja.

    Adfærdsmæssigt lyder hun som en helt alm. Tæve der sætter en hanhund på plads i løbetid og ikke lystre det hun plejer fordi hormonerne driller lidt.
    Snor på og smil af det. Det skal nok blive godt igen.


  • #5   1. aug 2017 Tak
    Det har beroliget mig at læse jeres erfaringer. Jeg er godt klar over, at mange af tingene er normal løbetidsadfærd og det er fair nok - men var blot bange for, hvis noget af det skulle hænge ved. Det undrer mig dog, at hun er aggressiv over hanhunde. Han er kastreret for mange år siden og er ikke synderligt interesseret i hende.


  • #8   1. aug 2017 Haha lens, det er ikke så nemt når det skal gå hurtigt og man er på mobilen med autocorrect xD
    Jeg mente selvfølgelig de sundhedsmæssige gevinster smiley


  • #10   1. aug 2017 Dyrlægerne anbefaler normalt sterilisering mellem 2 løbetider på et tidspunkt, hvor de ikke er hormonelt påvirkede. At de ikke ønsker at sterilisere under løbetid er vist mest et spørgsmål om, at det bløder meget mere, men selvfølgelig kan det lade sig gøre, hvis det er nødvendigt. Det lader det så ikke til at det er i din situation.

    Tæver, der er hormonpåvirkede, når de steriliseres, kan være meget hormonelt påvirket i en periode lige efter steriliseringen. Jeg har haft en tæve, der blev steriliseret ret kort tid efter løbetiden på grund af livmoderbetændelse. Hun vågnede op af narkosen og troede, at hun var mor til det kuld hvalpe, jeg havde på det tidspunkt. Hun var mor med meget stort M, var egentlig mere på dupperne over hvalpene end deres egen mor, men det holdt kun en uges tid, så var hun normal igen.
    Jeg har hørt om andre, der har oplevet noget lignende, og måske er det noget i den stil, du har hørt om og enten misforstået eller vedkommende, der nævnte det, ikke helt havde hele historien med smiley

    Jeg har fået en del tæver steriliseret og har aldrig været ude for at de skiftede temperament af det.


  • #11   1. aug 2017 har kun oplevet positive mentale gevinster ved sterilisation, bedre mental balance

  • #13   1. aug 2017 Kun positive ting herfra.

Kommentér på:
Overvejer sterilisation - hvad med temperament bagefter

Annonce