1.273 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

Andet ord for "ejer"? Andet ord for "ejer"?

Inspireret af en tråd på FB, vil jeg gerne høre,om I har nogle bud på, hvordan man kan omtale "den person, der lever sammen med dyret", hvis man skal væk fra ejer-begrebet (hvor dyret helt praktisk også i vores sprogbrug, bliver reduceret til en ting).

På FB nævnes det engelske ord "caregiver", som et begreb, der godt kan dække lidt af det, man gerne vil udtrykke.
Men det direkte oversatte "Omsorgsperson", bliver alligevel også en smuuuuule tungt.

Har I nogle gode bud?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af køkkenvæg 500 kr.
  • Opsætning af spots 400 kr.
  • Scooter hjælp start 915 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Havearbejde 500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Andet ord for "ejer"?
  • #3   13. jul 2017 Madmor, foderdamen eller bare Damen (hvis du spørger Coco altså smiley )

• #4   13. jul 2017 I Sverige bruger man jo Husse om den mandlige ejer og Matte om den kvindelige ejer.

Jeg har ikke hørt om noget lignende i DK, og har heller ikke et bud på det. Jeg har dog heller ikke overvejet, at det er skidt bare at være mine hundes ejer...

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.059
    #5   13. jul 2017 Dette svarer vist meget godt til drengenes opfattelse af mig smiley

profilbillede
  • Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    apr 2012

Emner: 1 Svar: 158
    #6   13. jul 2017 Hundens slave smiley

• #8   13. jul 2017 Jeg har nu ikke noget problem med at være ejer Det er trods alt ikke mennesker, jeg har, så jeg synes ikke ordet ejer er problematisk. Jeg synes nu også caregiver er både tungt og lidt søgt. Mine hunde bliver jo alligevel aldrig 18 år og personligt ansvarlige, de vil altid være mit ansvar.

På samme måde ser jeg heller ikke på mine hunde som "furpeople". Et udtryk som ind i mellem bruges af amerikanere.

• #9   13. jul 2017 I træningssituationer kalder jeg mennesket fører eller partner (samarbejdspartnere)

Vi er bare hundens mennesker. Sådan omtaler jeg os på hundenes facebookside. smiley

Jeg ser det ikke som negativt, at kalde os for hundeejere - vi ejer jo hunden, så forkert er det ikke.

• #11   13. jul 2017 Jeg bruger mest ejer og tror ikke jeg kommer til at bruge hverken omsorgsperson eller caregiver.
    Har det til gengæld lidt stramt med fører, synes det lyder for hårdt og gammeldags. Jeg har tidligere trænet dogdancing, rally og agility og der bruges ordet fører meget sjældent. Nu træner jeg primært DcH-programmet og der er alle hundeførere.

• #12   13. jul 2017 Jeg har det lidt stramt med ikke bare at kalde en spade for en spade.
    Jeg er hundeejer med alt, hvad det indebærer...

At det skulle tingsliggøre hunden lyder for mig som en konstruktion uden andet formål end politisk korrekthed.
    For hunden - som jo altså er den væsentlige part - betyder det intet.

• #13   13. jul 2017 Jeg holder mig bare til ejer, handler og fører. Det andet bliver lidt for popsmart for mig smiley

• #14   13. jul 2017 Jeg synes, det er svært.
    Jeg omtaler vist aldrig mig selv som "Hundeejer".
    Jeg er enig med KlikGodbid om, at fører lyder hårdt, men det er lidt svært at komme helt udenom at bruge det, når det er den betegnelse der bruges konsekvent i fx. DKK´s øvelsesbeskrivelser, og åbenbart også allevegne i DCH-programmet. smiley

• #17   13. jul 2017 Jeg holder mig bare til ejer, handler og fører. Det andet bliver lidt for popsmart for mig smiley

• #18   13. jul 2017 Har det fint med ejer... Når alt kommer til alt, så ejer jeg jo hundene. Og selvom de for mig er familie, så er de i vores samfunds øjne ejendom.

Men ellers kalder jeg mig deres tro følger, undersåt, tilbeder... smiley

• #19   13. jul 2017 Det ved jeg ikke.

Min hund er ikke lejet, den er købt og betalt.

Så jeg ejer den, med alt hvad der følger med af ansvar. Det er tungt ind i mellem, men jeg har brede skuldre. smiley

• #20   13. jul 2017 Hahaha Martin - helt offtopic, kommer jeg så til at tænke på en lille dreng i bekendtskabskredsen, der her forleden proklamerede, at det da godt kunne være, at alle de andre børn, var kommet ud af deres mors mave.
    Men det var han HELT sikkert ikke.
    Hans far og mor havde købt ham i en butik smiley smiley smiley smiley

• #22   13. jul 2017 Børn kommer med guldkorn ind i mellem. smiley

• #24   13. jul 2017 jeg er mor til pelstotter, eller så er jeg deres slave smiley

omtaler dem dog også som mine børn, og de drengene bliver kaldt små mænd og Coco bliver kaldt min lille dame, eller frue smiley

man er vel deres ejer?
    måske er det bare fordi man selv er lidt små skør, men for mig er de i hvert fald ikke en ejendel..

de er jo ikke det samme som mit tv eller min mobil, de kræver jo en del mere end tv'et gør! og lige netop det ser jeg som en ejendel!
    jeg er ejer af et sharp something tv som er fandens billigt men kører skønt!
    jeg ejer en samsung s7 mobil telefon..

jeg har en familie der består af mine hunde og kæreste smiley

siger heller ikke jeg ejer min kæreste, og han kræver ellers det samme som basserne smiley smiley

• #27   13. jul 2017 Slave

• #28   13. jul 2017 Tror aldrig jeg omtaler mig selv som ejer?

Hvis folk spørger om de er mine, siger jeg jo bare ja.

Men jeg omtaler mig tit som deres mor, og dem som børn.

"Kom børn, skal i med hjem?"
    "Ja mor ved det godt"
    "Hej børner!"

Ja... jeg er nok lidt skør smiley

De bliver også ret ofte omtalt som hund 1 og hund 2... smiley

• #31   13. jul 2017 Isabel - både Coco og jeg er mor til Uffe smiley

• #32   13. jul 2017 Jeg tror aldrig, at jeg i en hundeflok har sagt "Hvem ejer den her?". Jeg ville nok i stedet sige "Hvis hund er det?" smiley

Jeg aner ikke, om jeg bruger ordet "ejer" i det daglige. Det er sjældent, at jeg omtaler mig selv eller andre på den måde. Så skulle det være i forhold til en samtale omkring ansvar. "Som hundeejer, er det ens ansvar at..." - som andre er inde på, er det ligesom lidt mere ansvarsbetonet, end menneske, mor, handler, fører osv. er.

Men ellers tror jeg faktisk, at jeg bruger mor/far. "Gå hen til mor", "Hvor er far henne?".

• #33   13. jul 2017 Anette Røpke som jeg har hørt nogle gange på Radio24Syv kalder det ret konsekvent for hundens menneskerelation..
    Det er også et bud..

• #34   13. jul 2017 Hundens menneskerelation? Betydningen er fin nok...

Selvom jeg sagtens kunne finde på at sige noget i stil med "det er vigtigt, at opbygge en god relation til sin hund", så synes jeg dog alligevel ikke, at den ville falde mig helt naturligt smiley

• #35   13. jul 2017 Karina og møghunden: Jeg tror at det er fordi Anette meget gerne vil understrege at hunden skelner mellem sine menneskerelationer og sine hunderelationer, og derfor reagerer adfærdsmæssigt forskelligt på den samme samme situation alt efter om den oplever situationen med/omkring den ene eller den anden relation..

• #36   13. jul 2017 Det giver rigtig god mening!
    Jeg var iøvrigt slet ikke klar over, at hun var på Radio27Syv nu. Synes det er ved at være mange år siden, jeg sidst har hørt noget til hende smiley

• #37   13. jul 2017 #36 jo hun har et program der. Det har ændret navn et par gange. Jeg syntes programmerne var rigtigt gode dengang de handlede udelukkende om hunde, men så blev det ændret til alle dyr, og det seneste hedder vist nok Bevidsthedsfeltet.

Som sagt syntes jeg hun var god i starten, men efterhånden er hun blevet mere og mere selvpromoverende, og har meget svært ved at give sine gæster taletid fordi hun skal fortælle om alt det hun har prøvet igennem livet og alt det hun ved...

• #39   13. jul 2017 De der programmer med Anette Røpke giver mig knopper og udslet. Har ikke hørt dem efter de er blevet til alle mulige dyr, men dem med hundene var skrækkelige (synes jeg!).

Tror ikke jeg kalder mig selv hverken ejer, fører eller mor, men præsenterer mig selv som crazy dog woman ind i mellem.
    Snakker jeg om folk på et kursus, kalder jeg dem typisk kursister. Men jeg kan godt finde på at sige "Mollys mor/ejer, gider du række mig kagen". Mest fordi det er lettere at huske hvad hunden hedder smiley
    Hvis Molly er en bichon frise med en kvindelig ejer er jeg nok mere tilbøjelig til at bruge Mor, hvis Molly er en schæfer med Bjarne på 50+ år, bruger jeg ejer smiley

• #40   13. jul 2017 Én af de kursister jeg husker bedst, var ellers netop en virkelig barsk udseende og tatoveret "Bjarne" med en Dogo Argentino, som han konsekvent kaldte sin Baby smiley
    Så jeg tror bestemt ikke, han ville have noget imod, at blive kaldt "far" smiley

• #41   13. jul 2017 Hvad med en hest?
    Retorikken i hestemiljøer er noget anderledes end i hundemiljøer - derfor kan man altid høre, når et hestemenneske har fået hund. De siger konsekvent "den", hvor folk der ikke har været i hestemiljøer siger han og hun om deres hunde.

Men - heste ejer man også. Sender det dårlige signaler?

• #42   13. jul 2017 jeg siger nu også den, når jeg er i tvivl om kønnet

• #43   13. jul 2017 Det er man trods alt sjældent med sin egen hund...

• #44   13. jul 2017 Jeg er tidligere hestepige, og har altid omtalt hunde og heste som "han" og "hun" smiley

• #45   13. jul 2017 Ja, der stemmer jeg nu også i med Krøllet - jeg er også tidligere hestemenneske og jeg kaldte nu også mine heste "han" (/hun), omend jeg helt sikkert var langt mere bevidst om at min hest var et dyr, som jeg ejede og brugte til sport, end jeg er med Coco nu. Men det er jo også fordi jeg elsker min hund lagt højere end jeg nogensinde elskede mine heste smiley

• #46   13. jul 2017 Jeg siger at jeg fx er Cleos menneske eller at hun er min hund. Det må gælde begge veje. Det synes jeg ikke er en tingsliggørelse heg siger jo også min mor og min søster. Men jeg bruger aldrig betegnelsen ejer og kommet heller ikke til det. Jeg siger sambo eller roomie. Men ja spørger folk siger jeg at hun er min hund.

• #48   13. jul 2017 Jeg har også hest, og har vidst altid omtalt hende som "hun" eller "hende" - det gør jeg også med andre heste, og stort set alle andre dyr også. smiley

Men nu har jeg heller ikke rigtig været konkurrencerytter, og har aldrig været en del af den der "brug og smid væk"-kultur, der hersker i nogle hestemiljøer. Jeg har beholdt min gamle hoppe, fordi jeg ikke kan nænne at sælge hende, og ikke kan bære tanken om, at andre skal have hende. Jeg rider hende ikke rigtig længere, og hun bliver passet der hvor hun står, så jeg kommer der ikke tit. Men hun er stadig "min", og jeg kan ikke bare skille mig af med hende, bare fordi jeg har ændret interesser.

• #51   14. jul 2017 Wow hvor tosset smiley jeg ejer pixie.. jeg har købt hende og nu er jeg hendes ejer.
    Derfor behandler jeg hende jo ordenligt alligevel

• #53   14. jul 2017 Cts. Er det så dit behov for at beholde hende der vejere tungere end hendes behov at blive aktiveret.
    Hvad er forskellen på at hun bliver solgt eller givet til nogen der vil bruge hende og at du får andre til at passe hende et sted du ikke kommer så tit?

• #54   14. jul 2017 Isabelle. Det var til tråden generelt, Ikke dit indlæg smiley

• #56   14. jul 2017 Steffen - At nu er det stadig mig der har ansvaret for hende, så jeg er sikker på, at hun bliver behandlet godt, og får hvad hun har brug for. Hvis jeg sælger hende, så er hun ude af mine hænder, og jeg ved ikke hvad der sker med hende - og jeg ville heller ikke kunne komme og besøge hende når jeg vil. Det kan jeg ikke bære.

Det er nu ikke fordi hun har et særligt behov for at blive "aktiveret". Hun går på folden hver dag, med sine hestevenner. Dem hun står hos, opfatter hende som en af deres, og hun bliver behandlet derefter. For mig at se, kunne hun ikke få et bedre liv et andet sted. smiley

• #57   14. jul 2017 Ja den vej rundt med at du ved hvordan hun har jeg kan godt følge

• #59   14. jul 2017 Og hvor tit bruger man i det hele taget udtrykket ejer ?

Jeg går jo ikke rundt og siger, at jeg ejer 4 hunde, selv om det er det, jeg gør, og jeg tænker på mig selv som ejer af dem. De er også familiemedlemmer og så meget andet, men jeg ejer dem. De hvalpe jeg sælger, dem ejerskifter jeg også. smiley

Men jeg går da heller ikke rundt og siger, jeg ejer et hus eller, jeg ejer en bil eller jeg ejer dit eller dat. Nej, jeg siger, jeg har hunde, jeg har et hus, jeg har en bil. Hvis jeg havde børn, ville jeg nok også sige, at jeg havde børn, og dem ejer man jo så heller ikke, de er kun til låns, fordi de netop en dag bliver personligt myndige. Men i omtale ville jeg formentlig bruge de samme udtryk.

Man kan jo kalde det, hvad man vil, men vi er jo hunde ejere, og det synes jeg ikke hverken tingsliggør dem eller på nogen måde er nedværdigende.

Kommentér på:
Andet ord for "ejer"?

Annonce