805 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Begyndende blindhed? Begyndende blindhed?

Først skal det lige siges, at hun kommer til dyrlæge her i næste uge. smiley
Samt at det ikke er noget som er pludselig sket, det er kommet over længere tid.

Sagen er at jeg har bemærket at Trille har ændret personlighed på nogle punkter. Hendes udfald er blevet meget værre mod andre hunde.

Men jeg blev for alvor opmærksom på det forleden.

Scenarie - Jeg stod med min mor og kiggede på hendes telefon, med Trille. Min niece havde Nolle og var gået længere frem. Nogle meter længere frem. Så da Trille vender sig om, begynder hun at gø helt ukontrolleret, som hvis hun så en anden hund, og knurrede. Da hun så kom tættere på kunne hun se at det "bare" var Nolle, også stoppede hun.
Samtidig, efter jeg er blevet opmærksom, har hun længe haft svært ved at hoppe op i sengen. Hun har pevet et godt stykke tid og ikke haft lyst at prøve at hoppe op.
Hun har altid haft lidt svært ved det. Nu virker det bare som om hun har svært ved at vuderer afstanden.
Dette er bare de ting jeg har lagt mærke til.
Hendes profiler trækker sig sammen, hvis hun bliver udsat for "Lys" Feks, sidder ved vinduet. Men der er et mælkehvidt skær.

Så hun er jo ikke blind, og hun kan tydeligvis se.
Spørgsmålet er hvor meget?
Har i oplevet dette før?
Og skulle hun blive blind, hvordan og hvorledes med trapper?
Hun er 9 år gammel.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Begyndende blindhed?
  • #1   30. jun 2017 Mælkehvidt skær kunne godt tyde på begyndende grå stær og dermed nedsat syn.
    Men det er kun dyrlægen, derfor alvor kan give dig en brugbar diagnose. smiley

• #2   30. jun 2017 Hun har sikkert fået lidt grå stær, som er meget almindeligt hos ældre hunde. Jeg har selv haft et par stykker der har haft grå stær som gamle. Kun en enkelt blev stort set blind de andre blev bare svagtseende. Egentlig var det ikke noget problem i hverdagen. Fx skal man huske på at hunden let kan blive forskrækket hvis den ikke rigtigt kan se, man skal også lige huske på det når man fx har hunden løs og man skal ikke lige flytte rundt på møblerne smiley Min gamle Ruhårede Foxterrier var næsten blind, da hun var blevet 'gammel og grå'; hun blev lidt mere forsigtig og skulle have lidt hjælp på gåturene så hun ikke rendte ind i diverse forhindringer på sin vej. En enkelt gang fik jeg dummet mig og ikke ledt hende udenom et stort tilbudskilt der stod uden for brugsen. Hun gik direkte ind i skiltet og slog sig. Æv, hvor jeg havde dårlig samvittighed overfor min søde gamle tusse smiley

• #3   30. jun 2017 Tak smiley
    Min kat skal til dyrlæge i næste uge, så tager Trille med og får hendes øjne tjekket.
    Det giver lidt mere ro at det nok "bare" er grå stær.

• #5   30. jun 2017 Udover øjne, syntes jeg du skal have hende tjekket igennem fra top til tå hos dyrlægen for at udelukke smerter, som er den hyppigste årsag til adfærdsændringer ved hunden.

• #6   30. jun 2017 Er det en øjendyrlæge i skal ind til?
    En alm dyrlæge kan ikke lave øjenlysning alligevel og kan kun komme med gætværk om diagnosen.
    Så er det bedre givet ud at få hunden øjenlyst ordentligt og vide hvad man står med. Det kan jo også være en øjensygdom som feks pra mf.

• #7   30. jun 2017 Til at starte med er det bare en hel alm. Dyrlæge, hvor hun lige får tjekket tænder og øjne, og hvis han mener vi bør få hende scannet så gør vi det smiley
    Hvis hun har ondt et sted er det i munden, så der starter vi.

• #8   30. jun 2017 Få også tjekket hendes led, mave mv., så du er sikker på hun ik har ondt nogle steder, det er sjældent at begyndende blindhed udarter sig i den adfærd du beskriver.

• #10   1. jul 2017 Trille bør også få tjekket sine blodværdier nu vi er afsted smiley

• #11   3. jul 2017 Flere af mine gamle/ældre hunde er svagtseende, og klarer hverdagen uden de store problemer. Jeg er obs på det, når vi går tur, så jeg kan lede hunden udenom diverse forhindringer, og så undlader jeg at flytte alt for meget rundt på møblerne.

Nogle hunde kan have det lidt svært med at miste synet, og bliver lidt mere usikre. Det kan bl.a vise sig ved at hunden bliver mere udadreagerende overfor andre hunde.
    Jeg luftede på et tidspunkt hund med et ægtepar der havde en blind dværgschnauzer. Den brød sig absolut ikke om at fremmede hunde kom for tæt på, men var ok med de hunde som den kendte.

Kommentér på:
Begyndende blindhed?

Annonce